VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Skoda => Octavia II (04-13) => Aiheen aloitti: Karvis - 29.11.09 - klo:19:09

Otsikko: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Karvis - 29.11.09 - klo:19:09
Käyttöönotto 6/2005, meille auto tuli 2/2009 mittarilukeman ollessa ~66tkm.

Varusteet:

-automaatti-ilmastointi
-xenon valot, myös pitkissä
-peruutustutka
-Skoda Nexus navigaattori(MFD2)
-MP3 "cd-vaihtaja", SD/USB
-monitoimiratti, nahkaa
-Maxi-DOT näyttö
-coming home/leaving home-valot, valoisuustunnistimen kera
-sadetunnistin
-CatVision ambient valaistus
-Jumbo-Box säilytyspaketti
-tummennetut lasit(3M)


+Ajettavuus
+Kulutus
+Edulliset vakuutukset
+Tilat, erityisesti tavaratila on valtava
+Kattava varustelu
+valot
+sulava vaihteensiirto

-suorituskyky
-hidas lämpeämään
-rengasmelu
-pienet hälyäänet "rakenteista"

Kohtuullisen murheetonta on meno ollut, mittarissa tällähetkellä ~82tkm. Valoja on suunnattu pariinkin otteeseen, jo ostaessa olivat miten sattuu suunnatut ja myöhemmin havaittiin koko umpioiden olevan väärässä asennossa. Merkkikorjaamo hoiti homman mallikkaasti kuntoon :)
Alkukesästä keskiraskasta hatutusta aiheutti takaroiskeläppien asennus, eihän tätä olisi kestänyt tunkata hallitunkilla joten helmat painui hieman kurttuun :o Tästä tuli opittua että en todellakaan tunkkaa autoa millään ellei ole aivan pakko, hoitakoon asentajat moiset tunkkailut.

Isompana ongelmana on esiintynyt toisinaan käynnistyksessä ilmenevä "romina", joka ilmeisesti tulee venttiilinostajista joista satunnaisesti valuu öljy pois. Merkkikorjaamo on lääkinnyt ongelmaa ~2000â,¬urolla ilman tulosta, ensin laitettiin jakopää uusiksi perusteella "niitä näistä on mennyt"...eihän se kuntoon tullut. Seuraavaksi vaihtokohteeksi arvattiin maahantuojan avustuksella öljypumppu ja jälleen laihoin tuloksin, ensi viikolla asiaa olisi jälleen tarkoitus tutkia mutta minulla on epäilys että kyseessä on tyyppivika jolle ei ole mitään tehtävissä :-\

Kokonaisuutena olemme tykänneet autosta todella paljon, vaikka lievää autokuumeilua onkin havattavissa(ainahan sitä on ;D). Octavia on tuntunut "meidän autolta" alusta lähtien, jo koeajolla fiilis oli ensimetreistä "tää on meidän" joten kauppoja ei kauan tarvinnut hautoa.

Lisäilen tänne kokemuksia ja fiiliksiä lisää, sitä mukaa kun niitä tulee.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: kt - 30.11.09 - klo:11:25
Noihin käynnistyskolinoihin TDI-koneen osalta olen mielestäni löytänyt samantapaisen syyn. Öljyt ovat olleet yleensä vähissä eli alarajalla tai muuten vetävät viimeisiään. Kummasti ½ öljylitran lisäys vähentää kolinaa.
Ja vaikka foorumilla aina on tyrmätty tyylini kuunnella koneen kolinaa ja arvioida öljyn laadukkuutta sen perusteella, niin teen sen silti! Suosittelen moottorin kuuntelemista muillekin.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Karvis - 30.11.09 - klo:11:46
Lainaus käyttäjältä: kt - 30.11.09 - klo:11:25
Noihin käynnistyskolinoihin TDI-koneen osalta olen mielestäni löytänyt samantapaisen syyn. Öljyt ovat olleet yleensä vähissä eli alarajalla tai muuten vetävät viimeisiään. Kummasti ½ öljylitran lisäys vähentää kolinaa.

Tässä ei ole kyse öljyn vähyydestä, koska sitä on ylärajaan asti. Öljypumpun vaihdossa laittoivat uudet öljyt sisään(jotain Shellin LL-öljyä), käynnistysäänet pysyi pois ~3000km. Tämän jälkeen ääntely on alkanut tihenemään, ja nyt kun öljyillä on ajettu ~8000km ääntelyä kuuluu vähintään joka toinen päivä :-[
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Peeveli - 01.12.09 - klo:12:21
Ettei johtuisi hydraulisen venttiilisäädön "jumittamisesta"; kanavat tukossa/kaventuneet? Tuosta raportoitiin T(H)uulilasissa jo 90-luvulla kun "pesivät" jollain pesukemikaalilla vanhan Golfin koneen karstoista. Pahoin ainakin pelkään, että LL-vaihtoväli ei ole terveellinen koneelle. Auttaisikohan Forte-käsittely esimerkiksi?
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Karvis - 14.12.09 - klo:17:51
Pakkaset sitten saapui tänne napapiirin tuntumaan, ja niinhän se alkuperäinen akku alkoi antautumaan. Pitkin syksyä kyllä ollut ounasteltavissa kun starttaukset on ollut semmosia puolinahkeita, nyt sitten oli aamulla -18°C ja startti oli jo kankean kuuloinen. Töistä lähtiessä oli pakkasta karvan vajaa -20°C, sisävalokin lähinnä vain kiilui ja hyvä että lähti edes käyntiin. Kaipa se tuo pätkäajo tekee hallaa akulle ja alkuperäinen oli merkiltään joku akumen tms. pingpongi ::)
Tarvikeliikkeestä sitten tarttui mukaan Vartan 61Ah silverdynamic sikamaiseen 90â,¬ hintaan, mutta kylläpäs nyt starttaa iloisesti :D
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Guido - 17.12.09 - klo:09:07
Tuollainen on ollut mullakin käytössä reilut kolme vuotta. Käyttöönotto tapahtui 22.9.2006 ja auto on siis vuosimallia 2007 (muutamia varuste-eroavuuksia 2006-malliin). Elegance-varustelun lisäksi:


Autolla olen nyt ajanut noin 79 tkm, viimeisen vuoden aikana noin 35 tkm. Määräaikaishuoltoja (27666 km, 58692 km) lukuun ottamatta korjaamokäynteihin ei ole ollut aihetta. Akkukin on vielä alkuperäinen ja ainakin näissä Etelä-Suomen "paukkupakkasissa" (-15...-16°C) starttaaminen kylmänäkin on onnistunut ongelmitta.

Plussaa:
Ajettavuus
Luotettavuus
Tilat, ml. tavaratila ja sen muunneltavuus
Hyvä varustelu
Hyvin sijoitetut ja toimivat hallintalaitteet
Erinomaiset lähivalot ja kaukovalotkin keskitasoa paremmat
Hyvät ja monipuolisesti säädettävät penkit
Hienosti toimiva ilmastointi

Miinuksia:
Rengasmelu, erityisesti Dunlopeilla. Nasta-Michelineillä auto on selvästi hiljaisempi  ::)
Hankalakäyttöinen peilien lämmitys

Autoon olen ollut erittäin tyytyväinen. Suorituskykyä voisi olla vähän enemmän, mutta ei tuolla ole jalkoihin jääty ja ainakin poliisin mukaan kiihtyvyyttä on joskus ollut liikaakin  :'( Lämmityslaitteen teho riittää maantiepainotteisessa ajossa, mutta taajamapyörittelyssä auto lämpiää hitaammin kuin edelliset autoni.

Nelihenkiselle perheelle auton reilu tavarankuljetuskapasiteetti on ollut tarpeen moneen kertaan, erityisesti kun kyytiin pitää joskus saada jopa kolme juniorijääkiekkoilijaa varusteineen. Myös taannoisessa muutossa Octavian valtava kuljetuskapasiteetti tuli todennettua useaan otteeseen.

Muutettuamme maalle työmatkani piteni huomattavasti ja muutenkin auton käyttö on lisääntynyt reippaasti sitten Octavian hankkimisen, joten mielessä jo jonkun aikaa muhinut ajatus dieseliin vaihtamisesta realisoitui pari viikkoa sitten niin, että allekirjoitin tilauslomakkeen uudesta VW Golf Variant Highline 2.0 TDI DSG:stä. Uusi Octavia oli toki vahvasti ehdolla aina loppumetreille saakka, mutta päädyin lopulta kuitenkin vaihtamaan merkkiä. Tämä talvi mennään vielä Octavialla, sillä Golfin "laskettu aika" on vasta huhtikuulla...
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Karvis - 05.01.10 - klo:06:59
Jaaha. Aamulla pakkasta -24°C ja päätti lämppärin puhallin alkaa vikisemään risteyksissä, mittarissa kokonaiset 83tkm >:(

Paljonkohan tuokin mahtaa taas maksaa :-\
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: VKi - 05.01.10 - klo:09:12
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 05.01.10 - klo:06:59
Jaaha. Aamulla pakkasta -24°C ja päätti lämppärin puhallin alkaa vikisemään risteyksissä, mittarissa kokonaiset 83tkm >:(

Paljonkohan tuokin mahtaa taas maksaa :-\

Isäukon Skodassa vikinä hiljeni yli 100tkm ajaksi, kun puhaltimen moottorille (tai sen laakeroinnille) antoi vähän liukastetta (oiskohan se perus crc:tä sinne ruiskuttanu). Alkuun hiljeni pelkästään sillä, että välillä pyöritti isoimmalla teholla. Itse puhallin vaihdettiin viime viikolla, kun auton mittarissa reilu 450 tkm. Hintaa en huomannut kysyä.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Carpenter - 11.01.10 - klo:19:45
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 05.01.10 - klo:06:59
Jaaha. Aamulla pakkasta -24°C ja päätti lämppärin puhallin alkaa vikisemään risteyksissä, mittarissa kokonaiset 83tkm >:(

Paljonkohan tuokin mahtaa taas maksaa :-\

Kyselin syksyllä paikallisesta ja oli 200â,¬ ja rapiat päälle. Kuten tuonne vanhemmalle palstalle kirjoitin aiemmin, kevään tultua puran moottorin itse öljyttäväksi. Tietysti purkaamoista kannattaa kysellä, jos löytyis vähän käytetty edullisesti jostain raadosta.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Karvis - 11.01.10 - klo:21:06
Lainaus käyttäjältä: Carpenter - 11.01.10 - klo:19:45
Kyselin syksyllä paikallisesta ja oli 200â,¬ ja rapiat päälle. Kuten tuonne vanhemmalle palstalle kirjoitin aiemmin, kevään tultua puran moottorin itse öljyttäväksi. Tietysti purkaamoista kannattaa kysellä, jos löytyis vähän käytetty edullisesti jostain raadosta.

Hinnakkaalta kuulostaa, puhallin lienee aika helposti käsillä joten pitänee kokeilla voitelua jos vaiva pahenee. Nythän tuo on ollut hiljaa kun pakkaset lauhtui, joten kuulostellaan tilannetta :-\

Mites sulla käynnistys rominat?
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Notmi - 13.01.10 - klo:10:39
Karvis: Kirjoittelit vanhalle foorumille että sulla on ollut nykimisongelmia Octavian kanssa. Tiedätkö onko siihen löytynyt syytä ja korjauskeinoa? Omassa Octaviassa huomasin samaa oiretta äskettäin ja kiinnostaisi tietää kuinka paljon joutuu köyhtymään vai pitääkö tuon 'ominaisuuden' kanssa elää.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Karvis - 13.01.10 - klo:11:42
Lainaus käyttäjältä: Notmi - 13.01.10 - klo:10:39
Karvis: Kirjoittelit vanhalle foorumille että sulla on ollut nykimisongelmia Octavian kanssa. Tiedätkö onko siihen löytynyt syytä ja korjauskeinoa? Omassa Octaviassa huomasin samaa oiretta äskettäin ja kiinnostaisi tietää kuinka paljon joutuu köyhtymään vai pitääkö tuon 'ominaisuuden' kanssa elää.

Ei sitä ole sen kummemmin edes tutkittu, kun muiden kokemuksia kuunneltuani totesin sen olevan ominaisuus. Todella ärsyttävä ominaisuus kylläkin mutta tässä vajaassa vuodessa on oppinut elämään sen kanssa.
Sehän ei siis ole perinteistä nykimistä vaan paremminkin sellaista "aaltoilua", ikään kuin äly ei osaisi päättää avataanko kaasua aivan himppu vai ei ollenkaan :-\ Esiintyy mulla siinä 2000rpm tuntumassa, ehkä hieman alle, pykälää pienempi vaihde poistaa ongelman kun kierrokset nousee sopivasti.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Carpenter - 13.01.10 - klo:11:49
Karvikselle: Forte-käsittely vielä tekemättä, joten rominoiden kanssa välillä lähdetään liikenteeseen. Seuraavassa öljynvaihdossa pestään sitten öljytila.

Notmille: Minun Ocuun vaihdettiin egr-venttiili, joka karstoittuu ja menee jossain vaiheessa jumiin ja saattaa aiheuttaa likaisena nykimistä. Venttiili vaihtotöineen oli jotain 350â,¬. Mittarissa tällä hetkellä n: 136000 km.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Karvis - 13.01.10 - klo:11:53
Lainaus käyttäjältä: Carpenter - 13.01.10 - klo:11:49
Karvikselle: Forte-käsittely vielä tekemättä, joten rominoiden kanssa välillä lähdetään liikenteeseen. Seuraavassa öljynvaihdossa pestään sitten öljytila.

Notmille: Minun Ocuun vaihdettiin egr-venttiili, joka karstoittuu ja menee jossain vaiheessa jumiin ja saattaa aiheuttaa likaisena nykimistä. Venttiili vaihtotöineen oli jotain 350€. Mittarissa tällä hetkellä n: 136000 km.

Joulun alla huollossa tehtiin tuo forte-käsittely ja parissa eka startissa rämähteli oikein huolella mutta on sen jälkeen pysynyt hiljaa, hirveästi ei ole nyt uusilla liemillä ajettu joten seuraillaan ja kuulostellaan tilannetta.

Millaista nykimistä tuo viallinen egr aiheutti?
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Carpenter - 13.01.10 - klo:12:04
Tasakaasulla pientä heivausta matkanopeutta ajettaessa. Egr-venttiili sytytti oranssin merkkivalon ja nilkutin pajalle jolloin testerillä totesivat venttiilin vammautuneen, joka sitteen tilattiin ja vaihdettiin toisella reissulla. Lisäksi päivitettiin uusi moottorinohjaus-softa, kun järjestelmä tyrkytti tehtäväksi. Entinen softa oli varmaan alkuperäinen versio, eli 2005 vuodelta.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Notmi - 13.01.10 - klo:13:14
Kiitokset Karvis ja Carpenter.
Oireilu on juuri sellaista kuin Karviksella, esiintyen samoilla kierroksilla. Katsellaan josko tuo tuosta käy vakavemmaksi. Kilometrejä mittarissa on 114 tkm, pitää seuraavassa huollossa asiasta mainita.
Forte-käsittelyä voisi tällekin harkita.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Carpenter - 13.01.10 - klo:13:39
Lisäksi oli vielä nakutusta pienillä kierroksilla ylämäessä moottorin kuormittuessa enemmän. Unohtui tuossa äskeisissä viesteissä.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: P.Alikka - 15.01.10 - klo:19:55
Lainaus käyttäjältä: Carpenter - 11.01.10 - klo:19:45
Kyselin syksyllä paikallisesta ja oli 200â,¬ ja rapiat päälle. Kuten tuonne vanhemmalle palstalle kirjoitin aiemmin, kevään tultua puran moottorin itse öljyttäväksi. Tietysti purkaamoista kannattaa kysellä, jos löytyis vähän käytetty edullisesti jostain raadosta.

Onko noissa lämppäreissä paljonkin vikaa noin yleisesti? Omastani kuuluu hansikaslokeron takaa semmoinen läps läps läps" ääni, ei siis vikinää, mutta jotenkin tuntuu siltä, että puhaltimen pyörimistä joku ahdistaa. Miten tuohon moottoriin pääsee käsiksi? Hanskalokeron pois, vai kuinka?
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Karvis - 15.01.10 - klo:21:29
Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 15.01.10 - klo:19:55
Onko noissa lämppäreissä paljonkin vikaa noin yleisesti? Omastani kuuluu hansikaslokeron takaa semmoinen läps läps läps" ääni, ei siis vikinää, mutta jotenkin tuntuu siltä, että puhaltimen pyörimistä joku ahdistaa. Miten tuohon moottoriin pääsee käsiksi? Hanskalokeron pois, vai kuinka?

Ã,,äni kuuluu välillä ja varsinkin liikkeellelähdön jälkeen läpsyttelee, vai mitä? Climatronic ajelee ilmansuuntausläppiä mieleiseen asentoon ja ne siellä ääntelee.
Joku mainitsi että tuon läpsyttelyn saisi loppumaan Climan ohjelmistopäivityksellä mutta en ole saanut tähän varmistusta, kun en sitä huollossakaan muistanut kysyä :-[
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: P.Alikka - 16.01.10 - klo:12:10
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 15.01.10 - klo:21:29
Ã,,äni kuuluu välillä ja varsinkin liikkeellelähdön jälkeen läpsyttelee, vai mitä? Climatronic ajelee ilmansuuntausläppiä mieleiseen asentoon ja ne siellä ääntelee.
Joku mainitsi että tuon läpsyttelyn saisi loppumaan Climan ohjelmistopäivityksellä mutta en ole saanut tähän varmistusta, kun en sitä huollossakaan muistanut kysyä :-[

Alkuun kuuluu kyllä tuo kovempi ääni ja kiitos sen selventämisestä, mutta koko ajan kuuluu climatronicin nopeudesta riippuen semmoinen pienempi läpse joka siis loppuu kun kääntää puhaltimen pois. Joku siellä siis ahdistaa tms. Täytyy jossain vaiheessa kun pääse lämpimään talliin vähän tarkemmin selvitellä mikä siellä on.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Carpenter - 18.01.10 - klo:13:18
Ilmastointilaitteen läpsytys häviää joksikin aikaa, kun testerillä tehdään ilmastointilaitteen perusasetukset uudelleen. Hyvä keino saada läpse takaisin on lisävirran anto pulassa oleville, joten apukäynnistyskaapelit kannattaa pitää piilossa. Autoomme asetukset on tehty pari kertaa ja molemmilla kerroilla vain pyydettäessä.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: JJR1 - 18.01.10 - klo:13:38
Itselläni oli tuollainen, uutena hankittu Elegance Combi 6/2005-1/2008. Kilometrejä kertyi 79 tuhatta. Edellämainitut plussat ja miinukset voin kyllä allekirjoittaa. Ko moottorin poistuminen valikoimasta ei harmita koska se tuntui melko tossulta.
Auton tilat, ajettavuus ja suht. alhainen polttoaineen kulutus olivat sen parhaita puolia. Kuten myös varustelu ja valot.
Oma yksilöni ei ollut aivan ongelmaton, kuten edellisillä. Korjaamokäyntejä tuli parikymmentä kappaletta joista osa oli saman ongelman takia. Esimerkiksi airbag-valo syttyi toistamiseen ja vasta viidennellä kerralla vasen sivutyyny vaihdettiin.
Muita korjauksia olivat jarrujen napsuminen uutena, ratin vinous, käsijarruvaijerien vaihto takajarrujen juututtua talvella, ABS-pyörimisnopeusanturin vaihto, ovitiivisteiden vaihto narinan takia ja olihan alkumetreillä myös katalysaattorin vaihto kun se alkoi pitää räminää. Climatronicia päivitettiin tuossakin läpsyttelyn takia. Cruise tippui kerran loppumetreillä päältä, mutta en sitä enää korjauttanut.

Jossain vaiheessa meni parikymmentä tuhatta kilometriä ilman vikoja ja luulisinpa että seuraava omistaja saikin paremman auton kuin minä.
Autosta jäi muuten hyvä kuva mutta nuo takuujutut himmensivät ensimmäisen Skodistin vaikutelmaa... Tuli mieleen ettei pidä ostaa juuri markkinoille tullutta mallia. Autoni oli ensimmäisiä Combeja ja muutenkin Octavia II malleja Suomessa.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: TSo - 19.01.10 - klo:00:30
Kirjaanpa nyt omasta puolestanikin joitain käyttökokemuksia, koska kohta on luopumisen aika...

Ajossa maaliskuussa 2005 rekisteröity 1.6FSI Elegance HB, jossa kilometrejä tällä hetkellä n. 106000. Kokonaisuutena ollut sangen huoletonta menoa kohta viisi vuotta, muutama vika on osunut kohdalle, mutta ei mitään ajon lopettavia showstoppereita. Katalysaattori korkkasi reilun kolmen vuoden iässä, ainoana joskin huomattavana oireena perkeleellinen räminä tietyllä kierrosluvulla (sekä myöhemmin kohtuullinen lovi lompakossa). Vuotta myöhemmin petti toinen jäähdyttimen flekti, tuostakaan ei muita oireita kuin se että tuuletin alkoi huutaa heti ajoon lähtiessä, ja jatkoi vielä muutama sekunti moottorin sammuttamisen jälkeen. Lämmöt pysyivät kuitenkin helteelläkin normaalina. Toisen sivupeilin vilkku kärvähti myös jossain vaiheessa, merkkihuollossa hoidettuna aika tyyris homma.

Muuta mainittavaa ongelmaa ei sitten olekaan osunut kohdalle. Vedet ovat pysyneet ulkopuolella. Tiivisteet narisevat, mutta eivät mielestäni mitenkään epänormaalisti tässä hintaluokassa. En tiedä onko auton, kuskin vai rengasmerkin ominaisuus, mutta renkaita on tällä autolla ollut vaikea saada kulumaan. Alkuperäisrenkaina tulleilla Goodyeareilla tuli kurvailtua neljä kesää eikä sakkosileyksiin vielä päästy. Talvikumeina tulleet Hakkapeliitta neloset on vieläkin alla, noilla tuli ajeltua jo keväällä 2005 muutama tuhat kilometriä joten nyt on kuudes kausi menossa... Urasyvyyttä on vielä 5-6 milliä, ja pito tuntuu riittävän edelleen hyvin. Olisin kyllä hankkinut uudet talvikumet syksyllä, mutta kun autonvaihto oli jo tiedossa niin en raaskinut.

Tehoiltaan 1.6FSI on arkikäyttöön riittävä, sporttisuus jää tosin mielikuvituksen varaan. Kolme henkeä kyydissä ja kontti täynnä matkatavaraa on rassattu melko monta kertaa väliä pääkaupunkiseutu - napapiiri, eikä ohitustilanteiden kanssa ole ollut ongelmia. Ohitettavan rinnalla vaihtuu tarvittaessa rikesakkovauhti jo päiväsakkovauhdin puolelle, joten lisäteho ei ole ehdoton välttämättömyys. Ainakin omassa yksilössäni on n. 3000 kierroksen kohdalla selvä tehopiikki, jonka huomaa taajama-ajossa hyvin kakkosella kiihdytellessä. Ensin kiihtyvyys on erittäinkin rauhallista, kunnes kolmessa tonnissa tulee jonkinlainen köyhän miehen turbobuusti. Johtuisko imusarjan pituuden säädöstä noilla kierrosluvuilla tms? Taloudellisuus onkin sitten erittäin hyvin kuosissa. Ajotietokoneen ja tankkauksen perusteella maantieajossa pääsee kuormattunakin hitusen alle kuuden litran (tuossa toki selkeä virhemarginaali otettava huomioon), ja työajo joka sisältää tasapuolisesti taajamaa, kehää ja motaria menee alle seitsemän litran satasella vaikka kiihdyttelisi raskaammallakin jalalla.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Karvis - 18.02.10 - klo:09:40
Aamulla piti sitten turvautua ajoturvaan ja ocu poistui paikalta Volvon lavalla, kävi kolmella ja vikavalokin syttyi palamaan :(

Saapa nähdä minkä se nielaisi, pakastakin oli -31 astetta :-\
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: tn62634 - 18.02.10 - klo:10:33
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 18.02.10 - klo:09:40
Aamulla piti sitten turvautua ajoturvaan ja ocu poistui paikalta Volvon lavalla, kävi kolmella ja vikavalokin syttyi palamaan :(

Saapa nähdä minkä se nielaisi, pakastakin oli -31 astetta :-\

Yhden pytyn puola pimeänä.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Karvis - 18.02.10 - klo:11:28
Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 18.02.10 - klo:10:33
Yhden pytyn puola pimeänä.

Sitä ne arvuutteli huollossakin, kun vain saisivat nyt sen pukille ja kuntoon. Aikataulu kuulosti aika tiukalta mutta toivotaan että ehtivät vielä tänään, muuten sitten otetaan vielä se sijaisauto ajoturvasta :-\
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Karvis - 18.02.10 - klo:13:39
Puolahan sieltä oli ollut mykkänä, kuulosti että puolissa olisi jonkunlainen jatkettu takuu joten lysti saattaa mennä sen piikkiin :) Tilanne selviää tuossa myöhemmin...
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: tn62634 - 18.02.10 - klo:14:53
Joo kyllä 90% varmuudella uskalsin vian veikata oikeaksi. Ei se kallis vika muutenkaan saisi olla. Puola ei montaa kymppiä maksa ja ei työstä varmaan tuntia enempää saisi veloittaa.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Karvis - 18.02.10 - klo:18:10
Puola meni maahantuojan piikkiin, työt ja uusi sytytystulppa omaan piikkiin. Kustannukset minulle 85â,¬.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: tn62634 - 18.02.10 - klo:18:13
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 18.02.10 - klo:18:10
Puola meni maahantuojan piikkiin, työt ja uusi sytytystulppa omaan piikkiin. Kustannukset minulle 85â,¬.

Ei se tulpan vaihto olisi pakollinen ollut, mutta onneksi ei sataa euroa maksanut. Pääasia että taas auto kulkee. Varmaan velotettu tunnin työ plus tulpan hinta.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Karvis - 18.02.10 - klo:18:41
Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 18.02.10 - klo:18:13
Ei se tulpan vaihto olisi pakollinen ollut, mutta onneksi ei sataa euroa maksanut. Pääasia että taas auto kulkee. Varmaan velotettu tunnin työ plus tulpan hinta.

Juu sanoivat ettei se tulppa ole pakollinen mutta kuitenkin suositeltava vaihtaa, eipä tuo ollut kuin vajaa kympin. Puola olisi maksanut 45â,¬ jos sen olisi joutunut itse maksamaan.

Nyt olisi koeajossa -06 Superb 1.8T :P
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Carpenter - 21.02.10 - klo:19:40
Se Superb on aika rivakka vehje kulkemaan ja 80:n vauhti ei tunnu ollenkaan miltään. Pelkään pahoin, että kohta ajelet limusiinilla ja Ocu jää historiaan. Ainoa miinus autossa ovat takaovet, kun ne ovat niin mahdottoman pitkät ja ahtaissa parkkiruuduissa eivät mahdu aukenemaan tarpeeksi, jotta pääsisi sisään tai ulos.
Aikoinaan (2003) kauppias neuvoi pysäköimään Superbin kauppakeskuksen reunapaikoille, missä ei ollut vieruskaveria ainakaan molemmin puolin. Tuo 1.8T kuluttaa bensiiniä litran sataselle enemmän, kuin Octavia. Jos päädyt ostamaan käytettyä Superbia, niin katso, että jakohihna on kurantti ja jos toinen(180t) hihnanvaihto lähellä, niin hihnan kanssa uusi vesipumppu samalla purkamisella.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Notmi - 11.03.10 - klo:09:53
Lainaus käyttäjältä: JJR1 - 18.01.10 - klo:13:38
-snip-
Oma yksilöni ei ollut aivan ongelmaton, kuten edellisillä. Korjaamokäyntejä tuli parikymmentä kappaletta joista osa oli saman ongelman takia. Esimerkiksi airbag-valo syttyi toistamiseen ja vasta viidennellä kerralla vasen sivutyyny vaihdettiin.
-snip-
Osaisitko kertoa tarkemmin tästä ongelmasta? Siis airbag-valon syttymisestä jne. Samaa oiretta alkoi mun sudeettipakastin tarjoilla tässä menneellä viikolla.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Notmi - 14.04.10 - klo:13:17
Turvatyynyjärjestelmän merkkivalon syttymissyy jäi mulle epäselväksi mutta jotain sille myyjäliike teki kun ei enää pala... Samalla vaihtui öljypumppukin. Luulisi öljypumpun kestävän vähän pidempään kuin 117tkm...
Ei mahtane olla konsernin lujin kone tämä 1.6 FSI...
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Karvis - 14.04.10 - klo:16:41
Lainaus käyttäjältä: Notmi - 14.04.10 - klo:13:17
Turvatyynyjärjestelmän merkkivalon syttymissyy jäi mulle epäselväksi mutta jotain sille myyjäliike teki kun ei enää pala... Samalla vaihtui öljypumppukin. Luulisi öljypumpun kestävän vähän pidempään kuin 117tkm...
Ei mahtane olla konsernin lujin kone tämä 1.6 FSI...

Miksi se Ö-pumppu vaihdettiin? Mullehan se vaihdettiin kans jotta saataisiin poistumaan nuo käynnistysrominat, eipä kyllä ollut siitäkään apua kun taas se romisee >:( Huollon jälkeen pysyy uusilla öljyillä 6-7tkm hiljaa, nyt ääntely on jälleen alkanut.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Notmi - 14.04.10 - klo:18:35
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 14.04.10 - klo:16:41
Miksi se Ö-pumppu vaihdettiin? Mullehan se vaihdettiin kans jotta saataisiin poistumaan nuo käynnistysrominat, eipä kyllä ollut siitäkään apua kun taas se romisee >:( Huollon jälkeen pysyy uusilla öljyillä 6-7tkm hiljaa, nyt ääntely on jälleen alkanut.
Öljypumppu vaihdettiin koska kojetauluun syttyi sellainen vekkuli punainen merkkivalo summerin saattelemana :)
Eli järjestelmä varoitteli matalasta öljynpaineesta ja huolto arpoi vikakohteeksi öljypumpun. Paikallisen Skoda-jälleenmyyjän huoltopäällikön mukaan näissä 1.6 FSI koneissa noita pumppuja "on mennyt". Kaippa se vika oli pumpussa, nyt on reilu tuhat kilometriä menty vaihdon jälkeen ilman ongelmia.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: acidjazz - 29.04.10 - klo:17:51
Avataanpas foorumistin ura kysymyksellä.

Talouteen hankittiin maanantaina juurikin otsikon mukainen menopeli, vuosimallia -07 ja kilsoja inasen vaille 100tkm.

Vajaa 2 vrk ehdittiin autoa omistaa ku nyt on alkanut metallinen räminä/pörinä jostain etupäästä. Kuuluu ainoastaan moottorijarrutuksissa, ei millään tietyllä kierrosalueella. Kattiko se siellä on risana?
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Mox - 30.04.10 - klo:15:21
Lainaus käyttäjältä: acidjazz - 29.04.10 - klo:17:51
Avataanpas foorumistin ura kysymyksellä.

Talouteen hankittiin maanantaina juurikin otsikon mukainen menopeli, vuosimallia -07 ja kilsoja inasen vaille 100tkm.

Vajaa 2 vrk ehdittiin autoa omistaa ku nyt on alkanut metallinen räminä/pörinä jostain etupäästä. Kuuluu ainoastaan moottorijarrutuksissa, ei millään tietyllä kierrosalueella. Kattiko se siellä on risana?

Mulla teki vastaavan kaltaista ääntä moottorijarrutuksissa, kun oli pohjassa suojalevyn päälle kertynyt kiviä. Huolloissa ehdottivat että ottanut pohja kiinni jossain, mutta eipä ollut. Facelift mallissa suojalevy on eri tavalla muotoiltu, varmaan juuri tuon takia.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: acidjazz - 30.04.10 - klo:17:45
Joo no tänään pitkän tappelun jälkeen jäi Skoda liikkeeseen. Meinasivat ensin kuitata asian pelkkänä resonaationia putkistossa (kuuro huoltomies ei muka kuullut mitään ääntä). Käytin autoa kuitenkin toisessa huoltoliikkeessä, jossa asiantunteva jamppa paikallisti äänen jonnekin vaihteiston/kytkimen suuntaan. Ã,,äni nimittäin kuuluu selkeästi jos tekee kevyttä moottorijarrutusta ja painaa samalla kytkintä muutaman sentin. Ã,,äni kuuluu todella kovaa jos heittää pakin silmään, painaa jarrua ja samalla kevyesti kytkintä. Ã,,äni loppuu jos kytkimen painaa pohjaan asti.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: ocutus - 26.07.10 - klo:09:14
Pari tonnia takana otsikonmukaisella autolla, joista suurin osa puolison ajamia. Jotain kommenttia kuitenkin.

+ajettavuus
+kulutus (6,5l/100km)
+tilat kokonaisuudessaan ja erityisesti tavaratila
+varustelu
+tyylikäs sisusta

-sisustan äänet (ovet)
-penkin alasivutuista johtuen kulkeminen autoon ja pois vähän vaivalloista normikokoisellekin
-vettä takaluukusta tavaratilaan (sateen jälkeen avattaessa)
-takaluukun kiinnilaitto pelkästään hantaakista vetämällä (paiskaamatta) hankalaa (vaatii painalluksen sormella luukun päältä ja sitten on näpit liassa)
-sadetunnistin pyyhkäissyt pari kertaa tyhjää lasia (herkkyys minimillä)

Kokonaisuutena hyvin positiivinen vaikutelma.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: ajohansikas - 23.10.11 - klo:22:48
Tällainen auto tuli hankittua. Nyt on pieni ostokrapula, kun juttuja lukee...
Noh, kunhan fordista eroon pääsi, niin ei tässä ihan ojasta allikkoon kai olla menossa.

Suloisen metallipunaisella kaunottarella on mittarissa 155tkm, jospa tuolla satatonnia vielä pistelisi. Pariin kertaan käytiin koeajamassa ja allekirjoittanutta ja kanssaeläjää miellytti mukava kevyt ajotuntuma ja varustustaso. Eli ilmastointi, vakkari ja xenonit, sekä tavaratilan koko, varsinkin penkit kokonaan kaadettuna. (tällainen pieni mahtuu helposti nukkumaan autossa, jos tarvetta ilmenee... Toivottavasti tarve ei johdu siitä että auto jättäisi tielle) Eihän se mikään sporttiauto ole, mutta kerkeää ohi kun nakkaa pienempää vaihdetta silmään ja moottori kyllä väänsi bensakoneeksi ihan kivasti pienilläkin kierroksilla.

Skodillac oli ollut yhdellä omistajalla ja akelta tsekkailin että viimeksi katsastuksessa tullut hylkäys, mutta kahden viikon päästä sitten hyväksytty. Yritin tietenkin uteliaana ihmisenä soittaa entiselle omistajalle jonka nimi ja numero oli tietenkin huoltokirjassa (oli muuten automyyjän mukaan vaihtanut fordiin...) vaan eipä hän vastannut. Olisi kiinnostanut tietää hylkäyksen syy.

Toivottavasti mitään suurempia vikoja ei ala ilmaantumaan, tai tulee pian ikävä vanhaa focusta.
Otsikko: Vs: Käyttökokemuksia, Octavia combi 1.6FSI elegance
Kirjoitti: Henkku - 27.10.11 - klo:19:56
Minulla on alla 2007 Combi Elegance FSI 1.6. Esittelyautona ostin.

Nyt mittarissa 79tkm ja matkan varrella on vaihdettu vakkariviiksi. Alussa satunnaisesti tipahti pois päältä, kunnes viime syksynä alkoi temppuilemaan kunnolla ja pian pimeni kokonaan. Saksassa valmistettu viiksi vaiihdettiin tsekkiläisen alihankkijan toimittamaan, kuten näissä on tehty muillekkin. Nyttemmin tehdas käyttää vain Tsekkiläisen alihankkijan viiksiä uusia autoja koottaessa. VW on tehnyt näin jo alkujaan, siksi Ocua vaivanneita vakkariviiksien ongelmia ei ole ollut volkkareissa. Osat menivät minulla takuuseen ja vaihtotyön (40e) työn maksoin itse

60 tkm paikkeilla (2009) huomasivat että tiivisteet ovat syöneet pintamaalia joistain kohtaa ovien karmeista. Hiuksenhieno jälki tosiaan oli, en ollut itse huomannut. Kuulemma tiivisteet olivat vanhempaa mallia, jotka kovettuvat ajan saatossa. Uudet tiivisteet ja ovenpielien maalaus takuuseen.

Toukokuussa simahti ilmastointi. Ilmastoinnin paineanturin kytkin petti. Näitä on kuulemma mennyt. Samalla tuli sitten tietysti vaihdatettua ilmastoinnin aineet. Siihen asti oli pelannut vielä hyvin vanhoillakin.

Pakkasilla käytin takalasin pissapoikaa, jonka tuloksena paine pompsautti lenkun pään irti kiinnikkeestä sieltä lisäjarruvalon sisältä, mistä tuuppaa vettä lasille. Vettä tuli kyllä mutta takaluukun sisustaa pitkin puskurille...

Keskikulutus on ollut pk-seudulla ajellessa aika tasan 7,0l satasella. Talvella, ilman lohkolämppäriä noin 7.5 litraa. Kesäaikaan katolla on fillaritelineet vielä ilmanvastusta tuomassa.
95/98 vertailussa olen päätynyt 98:n käyttään. Uusi "etenoli 95" nostaa kulutusta 0,2-0,4 litraa sadalla, eli rahallisesti ei ole juurikaan väliä sillä kumpaa tankkaa. FSI koneet on optimoitu juurikin 98:n makuun, jonka takia kulutuskin on pikkaisen pienempi. Ja niitä kilowatteja saadaan irti muutama lisää... Näin oli jo "vanhankin" 95:n kanssa tilanne mutta etanoli 95 vielä hieman nosti kulutuseroa.

Tyytyväinen olen ollut. Nyttemmin uudet TSI-koneet / DSG ovat toki jo aivan muuta kuin tämä. Tuolloin 2007 himoitsin automaattia mutta bensakoneisiin ei ollut tyrkyllä kuin perinteistä lootaa.

Ajettavuus, tilat, varustelu, luotettavuus.... Siinä niitä plussia minultakin. Varsinaisia miinuksia ei ole nyt mielessä. Kelpo peli.