VAGarena.fi

Tekniikka => Moottori ja voimansiirto => Aiheen aloitti: RiMa - 29.01.10 - klo:19:33

Otsikko: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: RiMa - 29.01.10 - klo:19:33
Onko täällä TDI moottorin tekniikkaa tuntevia/muita kovasta polttoaineen kulutuksesta kärsineitä?

Minulla Polo -08 1.4 TDI 59kw (BNV) moottori.
Autolla ajettu 40000km, Polttoaineen kulutus 143% valmistajan lupaamasta.
Näin suuri kulutusero ei voi olla ratin ja penkin välissä!!! (Testi mielessä tuokin kokeiltu 80km/h ja 130km/h =0,6l/100km 
kulutusero eli 12%)
-kaikki mittaukset tehty tarkasti laskemalla (ei ole ajotietokonetta)
-ajotyyli suht. taloudellinen (yli 90 % 80-100km/h matka-ajoa --> 70km lähimpään kaupunkiin).
-lämmöt nousee nopeasti ja pysyy 90 asteessa. (tuolla p.aine määrällähän kyllä lämmittäisi OK-talonkin)
-ei mitään käyntihäiriöitä tai ylimääräisiä ääniä.
-ilmanputsari puhdas
-Ei webastoa
-Ei syö öljyä =1l/20000km
-Ei vikakoodeja, eli merkkihuollon (Suomenautohuolto) ja maahantuojan mukaan kunnossa. Auttaisiko Pörhön kanssa asiointi???
Vai onko sielläkin pistetty jakarit ja meisselit vitriiniin ja tuijotetaan ainoastaan tietokoneen näyttöä?
(auto pyörii Oulun-seudulla)

Mikä tekniikka puolella vois tuon aiheuttaa ILMAN vikakoodeja?

Tässä pari omaa arvausta, voisiko johtua jostain näistä?
-"toimiva" mutta väärää arvoa moottorinohjausyksikölle antava, ilmamassamittari, öljyn tai nesteen ym. lämpöanturi? Tai joku muu 
anturi.
-polttoaineen syötön väärä ajoitus tai määrä? (tehoissa en kyllä huomaa mitään vikaa)
-vikakoodit ei jostakinsyystä tallennu? (CD-soitin ei toiminut/lukenut levyjä SAH:ssa ihmetteli kun ei tuostakaan ollut vikakoodia 
muistissa)

Takuuta jäljellä 3kk, olisi kiva saada takuuseen kuntoon.
Tai sitten vain jatkan CO2 päästöjen tupruttelua että saadaan Suomeenkin lämpimät talvet...

Onko muilla ollut ongelmaa kulutuslukemien kanssa? Miten vika löytyi?
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Arcca - 29.01.10 - klo:20:18
Paljonkohan kuluttaisi lisää joku jatkuvasti päällä oleva isokulutuksinen sähkölaite? esim takalasin lämmitin.

Joka tapauksessa selostuksesi perusteella ei ole normaalikulutus omien diesel kokemuksieni perusteella, arvelisin että sinun pitäisi päästä jonnekin 4:sella alkaviin lukuihin. Harmi ettei ole ajotietokonetta, olisi ollu kiva tietää mitä se vie l/h tyhjäkäynnillä, siihen kun ei pysty ajotyyleillä ja olosuhteilla vaikuttamaan.
Jos ajokin on pelkkää matkaa, tuskin olet sortunut ajamaan liian pienillä vaihteilla.
Voisikohan olla hyvä idea etsiä käsiin joku taitava ja puolueeton VAG-COM kaveri, ja katsoisi ilmamassamittarin yms arvot läpi.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Taky - 29.01.10 - klo:21:03
Lainaus käyttäjältä: RiMa - 29.01.10 - klo:19:33
Onko täällä TDI moottorin tekniikkaa tuntevia/muita kovasta polttoaineen kulutuksesta kärsineitä?
Tässä pari omaa arvausta, voisiko johtua jostain näistä?
-"toimiva" mutta väärää arvoa moottorinohjausyksikölle antava, ilmamassamittari, öljyn tai nesteen ym. lämpöanturi?

Aikoinaan vm 2004 VAG 1.9 TDi koneessa Seatin keulassa viallinen lämpömittarinanturi joita siinä koneessa huollon mukaan oli 2 kpl:ta polttoaineen kulutukseen reilun puolen litran piiki.

Eli ensimmäisenä aloin epäillä että joku ei ole kohdallaan kun kulutus alkoi nousta, kaikki tankkaukset ylhäällä josta helppo sitä seurata.
Tätä jatkui parisen kuukautta ja kerran siinä välissä auto kävi normi huollossa ilman mitään erityistä huomattamista.

Eräänä aamuna töihin ajellessa syttyi mittaristossa häiriövalo ja ajoin suoraan Metroautoon jossa sitten moottoritesterikin osasi kertoa toisen lämpöanturin olevan viallinen. Anturin vaihtamine palautti kulutuksen ennalleen.

Eli siis ei ne huollon testerit taida olla sen viisaampia kuin auton omatkaan systeemit, ainakaan kaikissa jutuissa.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: yber alles? - 29.01.10 - klo:21:09
Mitä se kulutus on litroissa/100km.Lämpöanturi voi antaa moottoriboksille väärää lämpötilatietoa niin ettei se näy vikana samoin myös ilmamasssamittari voi olla syyllinen ilman vikakoodeja.Kumpikin vika on diagnostoitavissa jos vain mekaanikko viitsisi paneutua asiaan.Oskilloskoopilla löytyy piilovika massamittarista.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: jf - 29.01.10 - klo:21:16
Löytyykö autosta dpf? Jos löytyy, niin polttojaksojen seurantaa (viallinen paineanturi ei ihan helpolla anna vikakoodia).
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: RiMa - 29.01.10 - klo:21:41
Lainaus käyttäjältä: yber alles? - 29.01.10 - klo:21:09
Mitä se kulutus on litroissa/100km.
Elikkä keski kulutus 5,61l n.17000km matkalle mitattuna http://tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=35808  (http://tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=35808)
Valmistaja lupaa 3,9 matka-ajoon.
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 29.01.10 - klo:20:18
Paljonkohan kuluttaisi lisää joku jatkuvasti päällä oleva isokulutuksinen sähkölaite? esim takalasin lämmitin.
Tasainen kulutus ollut pahimpia takalasin- ja penkinlämmitys kausia lukuunottamatta, kovimmillaan -36astetta pakkasta.


Aina roikasta käyntiin, jos yli -20 pakkasta niin koko yön, töissä aina koko päivän lämmityksessä.

Lainaus käyttäjältä: jf - 29.01.10 - klo:21:16
Löytyykö autosta dpf? Jos löytyy, niin polttojaksojen seurantaa (viallinen paineanturi ei ihan helpolla anna vikakoodia).
Tuosta en ole varma, ei ainakaan mitää mainintaa ko. pömpelistä missään, eli epäilisin että ei.

Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: PIPO - 29.01.10 - klo:21:56
Kulutus lukemat luvataan yleensä alemmas mitä oikea kulutus on.Ei autossa ole välttämättä mitään vikaa. :'( :'( :'(
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Tupo - 29.01.10 - klo:22:03
^Ei ne mitään kulutuslukemia lupaa.
Ilmoitetut lukemat ovat normin mukaisella testisyklillä määriteltyjä vertailuarvoja.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: PIPO - 29.01.10 - klo:22:09
Hydridi Lexus ei päässyt lähellekään  "testisyklillä määriteltyjä vertailuarvoja" jossain koeajossa. :'( :'( :'(
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: RiMa - 29.01.10 - klo:22:44
Lainaus käyttäjältä: PIPO - 29.01.10 - klo:21:56
Kulutus lukemat luvataan yleensä alemmas mitä oikea kulutus on.Ei autossa ole välttämättä mitään vikaa. :'( :'( :'(
Lainaus käyttäjältä: Tupo - 29.01.10 - klo:22:03
^Ei ne mitään kulutuslukemia lupaa.
Ilmoitetut lukemat ovat normin mukaisella testisyklillä määriteltyjä vertailuarvoja.
Ok, en unissanikaan usko tuohon 3,9l kulutukseen, mutta 5,6l on ehdottomasti liikaa tuolle kone/ajotapa yhdistelmälle. Joku 4.5l keskikulutus olis haaveena. Nyt pienin mittaus ollut 5.1l/100km ??? ??? >:(
Eihän tuo litroissa ole kun 1,7 mutta pikkuruokaseen autoon tekee suhteessa aivan liikaa.
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 29.01.10 - klo:20:18
Joka tapauksessa selostuksesi perusteella ei ole normaalikulutus omien diesel kokemuksieni perusteella, arvelisin että sinun pitäisi päästä jonnekin 4:sella alkaviin lukuihin.
Olen samaa mieltä.

Lainaus käyttäjältä: Taky - 29.01.10 - klo:21:03
Eli siis ei ne huollon testerit taida olla sen viisaampia kuin auton omatkaan systeemit, ainakaan kaikissa jutuissa.
Auto käynyt jo kaksikertaa LL ??? huollossa 19000km/kerta ???molemmilla kerroilla käskin tutkimaan syyn  korkeaan kulutukseen. Toisella kerralla kysyin että voisivatko tarkistaa syötön ajoituksen ja määrän, autoa hakiessa työn vastaanottaja kehui että on tarkistettu JAKOPÃ,,Ã,,N ajoitus.  :'(
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: kt - 30.01.10 - klo:09:23
Onko mahdollista, että moottorissa olisi väljät "suuttimet" polttoaineen syötössä? Tai sytytysmodulin ohjelma polttoaineen syötön "keston" osalta väärä? Uutenako ostit?
Jos omaan 1,9 TDI:hin vertaa, niin luulisi tuon 1,4 TDI:n kulutuksen olevan luokkaa 4,5 matka-ajossa 90 km/h tasaisella nopeudella ja yhdella tankillisella.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Erkka - 30.01.10 - klo:13:13
Laitetaanpa vertailun vuoksi Polo 1.4 TDI 59KW moottorilla (-09). Keskikulutus ollut 4.9l/100km. Kilometrejä kertynyt 11500 viime heinäkuusta alkaen. Matka-ajoa noin 90%, josta moottoritieosuutta kolmannes. Pienimmillään olen päässyt yhdellä tankillisella 4.37 litran lukemaan. Talvipakkaset on hieman lisännyt keskikulutusta, ehkä 1-2 desiä.
Uskoisin, jos moottoritieajoa ei olisi ollenkaan, niin keskikulutus olisi ollut tuossa 4.7 litran paikkeilla. Ajotietokoneen mukaan 100 km-> 120km on aika jyrkkä nousu kulutuksessa
Seuraava huoltoon kutsu mittarin mukaan on aika tarkkaan 30t/km kohdalla. Joten hyvin pitää LL huolto paikkaansa tässä kulkineessa.

Alla tankkaustiedot.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: RiMa - 30.01.10 - klo:13:43
Lainaus käyttäjältä: kt - 30.01.10 - klo:09:23
Uutenako ostit?
Ostin käytettynä 14000km ajettuna. Entistä omistajaa haastattelin puhelimessa, uskoisin olleen hyvällä käytöllä, eli pääasiassa naisen käytössä. ;D
Olivat silloin päässeet 4,2 lukemaan parhaillaan. (jo hioutumattomalla moottorilla <14000)
Minä olen ajanut tuon 27000 siihen lisää pienin kertamittaus tuo 5,1l ???
Pahoin pelkään että jotain rikkoontunu autoliikkeen koeajoissa, kun oli n.4kk ylihintaisena liikkeessä myynnissä.

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 30.01.10 - klo:13:13
Seuraava huoltoon kutsu mittarin mukaan on aika tarkkaan 30t/km kohdalla. Joten hyvin pitää LL huolto paikkaansa tässä kulkineessa.
Tässä autossa ollut 2*19000 välein nyt ennustaa 15127km edellisestä huollosta laskettuna.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Arcca - 30.01.10 - klo:13:54
Herää kysymys, miksi ovat myyneet jo 14tkm kohdalla?
Epäonnistunut lastutus tai muu viritys?
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: RiMa - 30.01.10 - klo:14:22
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 30.01.10 - klo:13:54
Herää kysymys, miksi ovat myyneet jo 14tkm kohdalla?
Epäonnistunut lastutus tai muu viritys?
Tarpeetoman myivät toisen auton pois, muuttivat työpaikan lähelle. En usko lastu yms. virituksiin, ei ainakaan hullossa huomattu. Entinen omistaja sanoi että ei ole lastua, ja sillä ei ollut mitään syytä sitä salata kun tuli minulle liikkeen kautta.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: weeman - 30.01.10 - klo:14:55
mulla oli tossa paripäivää 1.4 TDI Fabia. Sillä en päässyt ku 6,6l/100km vaikka kuinka rauhassa yritti ajella ja pitkää matkaa. lyhyempiä matkoja kun ajeli oli keskikulutus yli 7 litraa. Octavia vie litran enemmän eli ei kannata dieseliä hommata 20 000 vuodessa.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: VKi - 30.01.10 - klo:18:01
Lainaus käyttäjältä: weeman - 30.01.10 - klo:14:55
mulla oli tossa paripäivää 1.4 TDI Fabia. Sillä en päässyt ku 6,6l/100km vaikka kuinka rauhassa yritti ajella ja pitkää matkaa. lyhyempiä matkoja kun ajeli oli keskikulutus yli 7 litraa. Octavia vie litran enemmän eli ei kannata dieseliä hommata 20 000 vuodessa.

Saa olla kyllä melkoinen kaasujalka ja ajokäyttäytyminen, että tuohon pääsee tai sitten autossa todellakin jotain vikaa.

Taustalla kokemus kahdesta omasta turbodieselkulkineesta; 2.2Di Almera, jolle luvataan keskikulutukseksi 5,7, tuolla 40tkm sekalaista ajoa, pienimmillään tankkauksesta 4,7l/100km, koko omistusajan keskiarvo 5,65l/100km, sekä 1.9TDi Octavia, jolla tähän mennessä (35tkm) kaiken ajon keskikulutus n. 5,1l/100km. Tampereella asuttaessa näissä jo jonkin verran kaupunkiajoa sekä moottoritietäkin mukana... Ja omasta ajotyylistäni sen verran, että tapana ajaa rajoitus + 10km/h mittarinopeutta ja ohituksiakaan en pelkää eli pelkästään kaasupoljinta painamatta eivät nämä lukemat ole tulleet.  ???
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Erkka - 30.01.10 - klo:18:37
Lainaus käyttäjältä: weeman - 30.01.10 - klo:14:55
mulla oli tossa paripäivää 1.4 TDI Fabia. Sillä en päässyt ku 6,6l/100km vaikka kuinka rauhassa yritti ajella ja pitkää matkaa. lyhyempiä matkoja kun ajeli oli keskikulutus yli 7 litraa. Octavia vie litran enemmän eli ei kannata dieseliä hommata 20 000 vuodessa.

Kovia lukuja olet saanut aikaan 1.4 TDI:llä. Sanoisin moottorin säädöissä olevan jotain häikkää. Edellinen bensa Fabia Combi 1.4 16V -01 vei keskikulutuksessa vähemmän bensaa. Silläkin tuli tahkottua maantieajoa 90%. Samat reitit kuin nykyisellä kulkineella.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: muuli1010 - 30.01.10 - klo:19:23
Yhdella tutulla oli vastaavanlainen kulutus ongelma oman TDI:nsa kanssa ja kasittaakseni hanellekin pitkaan vannottiin ja vakuutettiin etta autossa ei ole vikaa vaan vika on kuskissa, kulutus ero syklin mukaiseen normin keskikulutukseen oli muistaakseni tuollaisen +30...40% mika taas heratti ko henkilossa vahvan epailyksen auton kunnosta.... Pitkallisen vaannon painostuksen ja suoranaisen pakotuksen / uhkailun jalkeen tuossa kavi muistaakseni niin etta maahantuoja otti homman tyonalle ja he ajoivat samanlaisella vertailuautolla ja sitten talla kyseisella yksilolla vertailulenkin ja totesivat yksilon suuriruokaiseksi. Sita en enaa muista mista tuo ongelma loytyi mutta tuon keikan jalkeen suursyomarista tuli melkoinen pihistelija koska "korjauksen" jalkeen tuo yksilo selvitti vertailulenkin jopa verrokkia pienemmalla polttoainemaaralla. En siis pida lainkaan mahdottomana sita etteiko kyseisessa yksilossa olisi jokin juttu hieman pielessa, mutta se milla tuon saa kuntoon onkin sitten toinen juttu, koska huolto ei valttamatta miella ongelmaa viaksi laisinkaan, joten ainoaksi keinoksi jaanee valittaminen, huoltoon, maahantuojalle, tehtaalle....
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: skodamig - 30.01.10 - klo:19:42
Mitä ??? Ite ajan Ocu II 2.0 TDI 103 kW; matkassa menee alle 5 (pisin tankkausväli 1173 km; puolet seka-ajoa), sekakulutus 5,4.
P.S. Ammatti tuottaa "riittävästi" kiireitä. Ja tyhjäkäyntiä.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: kt - 30.01.10 - klo:20:02
Yksi mahdollisuus on se, että jostain vuotaa löpöä, mutta hajua kai tuntuisi.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Erkka - 30.01.10 - klo:20:09
Lainaus käyttäjältä: kt - 30.01.10 - klo:20:02
Yksi mahdollisuus on se, että jostain vuotaa löpöä, mutta hajua kai tuntuisi.

...ja näkyisi. ;)
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: RiMa - 30.01.10 - klo:20:10
Ei tuo tiputtele alleen ollenkaan, hitusen kannen kyljessä öljyä mutta sekään ei tipu edes pohjalevylle asti.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Taky - 30.01.10 - klo:20:39
Lainaus käyttäjältä: VKi - 30.01.10 - klo:18:01
Saa olla kyllä melkoinen kaasujalka ja ajokäyttäytyminen, että tuohon pääsee tai sitten autossa todellakin jotain vikaa.

Näkeekö OBD-testerillä polttoaineen kulutuksen?

Ja jos näkee niin onko se samaa kuin auton oma tietsikka näyttää, onko Polossa näyttöä kulutukselle en tiedä, mutta jos näyttö OBD takaa sama kuin auton tietsikka niin eipä siitäkään ole apua.

EDIT:
Ainakin tuo moista mainoistaa mahdolliseksi....

http://shop.futurez.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20102008-105722/Products/tekn-scangauge (http://shop.futurez.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20102008-105722/Products/tekn-scangauge)

* Polttoaineen kulutusmittaus
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Erkka - 30.01.10 - klo:21:37
Lainaus käyttäjältä: Taky - 30.01.10 - klo:20:39
Näkeekö OBD-testerillä polttoaineen kulutuksen?

Ja jos näkee niin onko se samaa kuin auton oma tietsikka näyttää, onko Polossa näyttöä kulutukselle en tiedä, mutta jos näyttö OBD takaa sama kuin auton tietsikka niin eipä siitäkään ole apua.

EDIT:
Ainakin tuo moista mainoistaa mahdolliseksi....

http://shop.futurez.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20102008-105722/Products/tekn-scangauge (http://shop.futurez.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20102008-105722/Products/tekn-scangauge)

* Polttoaineen kulutusmittaus


Erittäin monipuolinen laite tuo ScanGauge (ajotietokone). Ollut Polossa käytössä viime syksystä asti. Euroopasta tilattuna 120 â,¬ postimaksuineen. Ei paha
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: makkis - 30.01.10 - klo:22:20
Tota noin... mitähän väliä sillä on, viekö autoa 4,7 litraa vai 5,2 litraa sataselle?

Siis käytännössä, teoriassa ja periaatteellinen merkitys asialla voi olla.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Arcca - 30.01.10 - klo:22:31
Lainaus käyttäjältä: makkis - 30.01.10 - klo:22:20
Tota noin... mitähän väliä sillä on, viekö autoa 4,7 litraa vai 5,2 litraa sataselle?

Siis käytännössä, teoriassa ja periaatteellinen merkitys asialla voi olla.

Alkuperäisellä kysyjällähän on varovaisesti arvioiden litran kulutus liikaa. Jos 100000km ajaa
merkitsee se nykyhinnoilla 1000 euroa. Mieluummin minä sen omaan pussiin pistäisin kuin ilmaan polttaisin.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Taky - 30.01.10 - klo:22:35
Lainaus käyttäjältä: makkis - 30.01.10 - klo:22:20
Tota noin... mitähän väliä sillä on, viekö autoa 4,7 litraa vai 5,2 litraa sataselle?
Siis käytännössä, teoriassa ja periaatteellinen merkitys asialla voi olla.

Satoja euroja/vuosi omissa ajoissa -> 65 000 km/vuosi.

Ja usein tyypillisesti pieni ruokaisia kulkupelejä valitaan kun ajosuoritteet on isoja ja lasku omasta taskusta jolloin sillä on oikeasti käuytännön merkitystä.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Taky - 30.01.10 - klo:22:38
Lainaus käyttäjältä: Erkka - 30.01.10 - klo:21:37
Erittäin monipuolinen laite tuo ScanGauge (ajotietokone). Ollut Polossa käytössä viime syksystä asti. Euroopasta tilattuna 120 â,¬ postimaksuineen. Ei paha

Kas niinpä Ebay:ssä näyttää olevan. Pitääkö paketti sisällään kaiken tarpeellisen, piuhat jne?

Näyttääkö se samaa kuin auton oma tietsikka?
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: RiMa - 30.01.10 - klo:22:46
Lainaus käyttäjältä: Erkka - 30.01.10 - klo:21:37
Erittäin monipuolinen laite tuo ScanGauge (ajotietokone). Ollut Polossa käytössä viime syksystä asti. Euroopasta tilattuna 120 € postimaksuineen. Ei paha
Pystyykö tuolla todellaki katsomaan kaikki nuo myyjän lupaamat anturit, vaikka ei ole ajotietokonetta?
LainaaLAITTEEN OMINAISUUDET

Vikakoodit
* Lue virhekoodit autosi diagnostiikasta
* Syyt, joista virhekoodit aiheutuvat.
* Nollaa vikakoodeja
* Nollaa "check engine" vikavalot ym.
* + Muita ominaisuuksia


"Trip" mittaukset

Voit mitata seuraavia tietoja trippimittarin tapaan senhetkisen ajon ajalta, edellisen tankin ajalta, edellisen päivän ajalta, jne.

* Maksiminopeus mittauksen ajalta (piikkiarvo)
* Keskinopeus mittauksen ajalta
* Jäähdytysnesteen maksimilämpötila mittauksen ajalta
* Suurin kierrosluku mittauksen ajalta
* Ajoaika
* Ajomatka (trippimittari)
* Polttoaineen kulutusmittaus
* "Fuel Economy" mittaus
* Jäljellä oleva polttoainemäärä
* Jäljellä oleva ajoaika polttoainemäärällä
* Jäljellä oleva ajomatka polttoainemäärällä

Mittaritoiminnot

Voit valita ruudulle neljä kyseisistä arvoista samanaikaisesti ja vaihdella näkyviä arvoja mielesi mukaan.

* Polttoaineen kulutus (hetkellinen)
* Sytytysennakko reaaliajassa
* Akun jännite
* Jäähdytysnesteen lämpötila
* Imuilman lämpötila
* Kierrosluku
* Nopeus (Km/h sekä Mp/h)
* Imusarjan paine (MAP arvo, ei kaikissa autoissa)
* Polttoainelinjan paine
* Moottorin tehojen käyttöaste
* Kaasun asento
* Open/Closed Loop tunnistus, kertoo koska auton moottoria ohjataan lambda-arvon perusteella (Closed) ja koska ei (Open). Yleensä Open tila mm. kylmällä moottorilla sekä täyskaasulla ajettaessa.

* Monissa uusissa autoissa myös mm. pakolämpöjä, vaihteistoöljyn lämpöä, ym..! Vain autosi anturien määrä on rajana.


Lainaus käyttäjältä: makkis - 30.01.10 - klo:22:20
Tota noin... mitähän väliä sillä on, viekö autoa 4,7 litraa vai 5,2 litraa sataselle?

Siis käytännössä, teoriassa ja periaatteellinen merkitys asialla voi olla.
Joo tuollainen 0,5l kulutusero olisikin marginaalinen, mutta minun 1,7l ero tekee pelkkine polttoaine kuluina n.650â,¬ vuodessa minun kilometreillä ja nykyhinnoilla. Lisäksi vielä huoltokulut kolmasosan pienenee korjautuneena huoltovälinä.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Jonde - 31.01.10 - klo:00:11
Millaiset renkaat on alla, valmistajan suosittelemat 14" 175/65r14? vai onko alle kammettu jotain muuta ja onko kontti tyhjä ja ajat autolla aina yksin.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: RiMa - 31.01.10 - klo:09:10
Alla on myyjäliikkeen peräkonttin nostamat 175/65 R14 pirellit, syksyllä oli 99% kulutuspinnalla.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Erkka - 31.01.10 - klo:10:08
ScanGauge näyttää kaikki toiminnot, riippuen autosi mallista. Joissakin malleissa on enemmän ilmaisimia (antureita) kuin toisissa. ScanGauge on erityisen hyvä sellaisiin autoihin missä ei ole ajotietokonetta.

Euroopasta tilattuun pakettiin kuuluu samat varusteet kuin Suomesta ostettuna. Asennus ei voisi helpompaa olla. Pistoke vaan kiinni ja se on siinä. Näytön voi kiinnittää mieleiseen paikkaan tarrakiinnityksellä.

LAITTEEN OMINAISUUDET

Vikakoodit
* Lue virhekoodit autosi diagnostiikasta
* Syyt, joista virhekoodit aiheutuvat.
* Nollaa vikakoodeja
* Nollaa "check engine" vikavalot ym.
* + Muita ominaisuuksia


"Trip" mittaukset

Voit mitata seuraavia tietoja trippimittarin tapaan senhetkisen ajon ajalta, edellisen tankin ajalta, edellisen päivän ajalta, jne.

* Maksiminopeus mittauksen ajalta (piikkiarvo)
* Keskinopeus mittauksen ajalta
* Jäähdytysnesteen maksimilämpötila mittauksen ajalta
* Suurin kierrosluku mittauksen ajalta
* Ajoaika
* Ajomatka (trippimittari)
* Polttoaineen kulutusmittaus
* "Fuel Economy" mittaus
* Jäljellä oleva polttoainemäärä
* Jäljellä oleva ajoaika polttoainemäärällä
* Jäljellä oleva ajomatka polttoainemäärällä

Mittaritoiminnot

Voit valita ruudulle neljä kyseisistä arvoista samanaikaisesti ja vaihdella näkyviä arvoja mielesi mukaan.

* Polttoaineen kulutus (hetkellinen)
* Sytytysennakko reaaliajassa
* Akun jännite
* Jäähdytysnesteen lämpötila
* Imuilman lämpötila
* Kierrosluku
* Nopeus (Km/h sekä Mp/h)
* Imusarjan paine (MAP arvo, ei kaikissa autoissa)
* Polttoainelinjan paine
* Moottorin tehojen käyttöaste
* Kaasun asento
* Open/Closed Loop tunnistus, kertoo koska auton moottoria ohjataan lambda-arvon perusteella (Closed) ja koska ei (Open). Yleensä Open tila mm. kylmällä moottorilla sekä täyskaasulla ajettaessa.

* Monissa uusissa autoissa myös mm. pakolämpöjä, vaihteistoöljyn lämpöä, ym..! Vain autosi anturien määrä on rajana.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Jake - 31.01.10 - klo:11:28
Lainaus käyttäjältä: Erkka - 30.01.10 - klo:21:37
Erittäin monipuolinen laite tuo ScanGauge (ajotietokone). Ollut Polossa käytössä viime syksystä asti. Euroopasta tilattuna 120 â,¬ postimaksuineen. Ei paha

Mistä olet tilannut tuohon hintaan?
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Taky - 31.01.10 - klo:11:40
Lainaus käyttäjältä: Jake - 31.01.10 - klo:11:28
Mistä olet tilannut tuohon hintaan?


www.ebay.de (http://www.ebay.de) ja hakuun ScanGauge ja vaihtoehtoja "scannaamaan"...
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Erkka - 31.01.10 - klo:13:06
Lainaus käyttäjältä: Jake - 31.01.10 - klo:11:28
Mistä olet tilannut tuohon hintaan?


Kaveri tilasi jostain päin Englantia. Laitanpa hänelle meiliä ja kyselen tarkan osoitteen. Ei ollut Ebayn kautta vaan tunnettu autotarvikkeiden maahantuoja. Maksu muistaakseni luottokortilla tai siirsi rahat tavarantoimittajan tilille. En muista varmuudella kummin oli. Toimitus oli erittäin nopea. Muistaakseni 3-4 päivää.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Jake - 31.01.10 - klo:14:04
Lainaus käyttäjältä: Erkka - 31.01.10 - klo:13:06
Kaveri tilasi jostain päin Englantia. Laitanpa hänelle meiliä ja kyselen tarkan osoitteen. Ei ollut Ebayn kautta vaan tunnettu autotarvikkeiden maahantuoja. Maksu muistaakseni luottokortilla tai siirsi rahat tavarantoimittajan tilille. En muista varmuudella kummin oli. Toimitus oli erittäin nopea. Muistaakseni 3-4 päivää.

Tuli tuolta Ebaystä katseltua, mutta suurin osa oli USAssa ja kalliimpia
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: VWonderman - 31.01.10 - klo:14:29
No katsokaapas täältä! (http://shop.futurez.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20102008-105722/Products/tekn-scangauge)  ;)
H: 219â,¬
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Napero - 31.01.10 - klo:18:33
Kyllä tuolla kulutuksella on merkitystä, siksi ostin Greenline Ocun. On toki totta, että ne viimeiset desit ovat vaikeimmin saavutettavissa. Jos keskikulutus on vaikkapa 5,4 litraa sataselle, siitä alaspäin litran säästäminen on paljon vaikeampaa kuin 9>8 litraan. Omalla 1,6 CR Oculla ei ole vielä tarvinnut tankata ja polttoaineen merkkivalo syttyi kilometreillä 1028 ilmoittaen vielä päästävän 170 kilometriä. Saas nähdä mikä on tämän kovan kylmän ajanjakson keskikulutus? Alle viiden jokatapauksessa mennään.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: tn62634 - 31.01.10 - klo:18:55
Joku roti siinä säästämisessäkin on oltava. Yleensä ne viimeisimmät desit tarkottavat rekan peesissä roikkumista ja istumista meluisassa pikkukopissa.

Onhan se ihan kivaa välillä, mutta jos kilometrejä tulee yli 50000 vuodessa niin lopulta siihen viimeisten desien metsästykseenkin kypsyy.

Nimim. "kokemusta on"
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Taky - 31.01.10 - klo:19:28
Lainaus käyttäjältä: Napero - 31.01.10 - klo:18:33
Saas nähdä mikä on tämän kovan kylmän ajanjakson keskikulutus? Alle viiden jokatapauksessa mennään.

Millainen ajosuorite, motari-, maantie- ja kaupunkiajojen suhde?

Itsellä motari 70%, maantie 10% ja kaupunki 20% ja C-Max 1.8 TDCi moiselle profiilille 5.7 l/100km keskikulutusta, niin saa nähdä kuin 1.6 CRDi Octavia Combi menee kun se joskus keväällä/kesällä saadaan ajoon.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: pulttiboi - 31.01.10 - klo:19:40
Eiköhän tuossa autossa ole jokin vika kun noin paljon vie. Itselläni meni VI Tdi Golfilla viime tankillinen 4,45 l/100 km iha tankkausten perusteella laskettu. Ajotietokonekkaan ei juurikaan valehtele. Eikä mitään taloudellisuusajoa vaan aina n 15km/h yli nopeusrajoitusten mittarin mukaan ja sisältää paljon kovissa pakkasissa ja huonossa kelissä maantiepainoitteista ajoa. Kesällä parhaimmillaan hieman alle 4 matka-ajossa. Aika hyvin pitää kutinsa valmistajan ilmoittama 4,5 keskikulutus ja 3,7 maantiekulutus..
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: RiMa - 31.01.10 - klo:20:00
Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 31.01.10 - klo:18:55
Joku roti siinä säästämisessäkin on oltava. Yleensä ne viimeisimmät desit tarkottavat rekan peesissä roikkumista ja istumista meluisassa pikkukopissa.

Minulla niitä desejä on vielä 17 "säätämättä", Jos tuosta saa 12 säädettyä pois muutaman kympin osan vaihdolla niin teen sen mielellään.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Napero - 31.01.10 - klo:20:31
Lainaus käyttäjältä: Taky - 31.01.10 - klo:19:28
Millainen ajosuorite, motari-, maantie- ja kaupunkiajojen suhde?

Itsellä motari 70%, maantie 10% ja kaupunki 20% ja C-Max 1.8 TDCi moiselle profiilille 5.7 l/100km keskikulutusta, niin saa nähdä kuin 1.6 CRDi Octavia Combi menee kun se joskus keväällä/kesällä saadaan ajoon.

Ajosuorite on jotakuinkin maantie 70%, taajama/lähiö 20% ja kaupungille jää 10%.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Taky - 31.01.10 - klo:20:47
Lainaus käyttäjältä: Napero - 31.01.10 - klo:20:31
Ajosuorite on jotakuinkin maantie 70%, taajama/lähiö 20% ja kaupungille jää 10%.

Kokolailla samaa tasoa ajosuoritteemme.

Eli puolisen litraa/100km kotiin päin olisi tiedossa...muutama satku/vuosi, hyvä niin.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: RiMa - 31.01.10 - klo:21:35
Polonen menee huomenna taas valohoitoon (soittimen vaihtoon) saapa nähdä olisiko oikein "kirkasvaloa" tälläkertaa.
Täytyy kysellä samalla noiden antureiden testausta.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: RiMa - 01.02.10 - klo:18:02
Polo kävi valohoidossa suomenautohuollossa. Pojat rinta kaarella sanoi että on semmonen merkki hallin katolla (VW) että vika löytyy jos autossa on vika!
Sieltähän löytyikin vikakoodi "ilmastointilaitteen suurpaineanturi" tai jotain sinneppäin, vaihtoivat uuden. LL huollossa kaksi viikkoa sitten sitä ei ollut !!!
Epäilen että tuo ei vaikuta kulutukseen :-\ Varsinkin kun ilmastointi on ollut viime kuukausina vähällä käytöllä.

Kaikki anturit kuulemma testasivat, miten lie  kerkesivätkin siinä soittimen vaihdon lomassa ??? kun aika oli varattu vain soittimen vaihtoon.

Lainaus käyttäjältä: muuli1010 - 30.01.10 - klo:19:23
.... Pitkallisen vaannon painostuksen ja suoranaisen pakotuksen / uhkailun ....
Nuo muuli1010:n ohjeet on kohta käytetty loppuun, enää pari jäljellä. Maahantuojaankin olin yhteydessä, katsotaan alkaisiko homma nyt toimimaan...
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: yber alles? - 02.02.10 - klo:18:50
Lainaus käyttäjältä: RiMa - 01.02.10 - klo:18:02
Polo kävi valohoidossa suomenautohuollossa. Pojat rinta kaarella sanoi että on semmonen merkki hallin katolla (VW) että vika löytyy jos autossa on vika!
Sieltähän löytyikin vikakoodi "ilmastointilaitteen suurpaineanturi" tai jotain sinneppäin, vaihtoivat uuden. LL huollossa kaksi viikkoa sitten sitä ei ollut !!!
Epäilen että tuo ei vaikuta kulutukseen :-\ Varsinkin kun ilmastointi on ollut viime kuukausina vähällä käytöllä.

Kaikki anturit kuulemma testasivat, miten lie  kerkesivätkin siinä soittimen vaihdon lomassa ??? kun aika oli varattu vain soittimen vaihtoon.
Nuo muuli1010:n ohjeet on kohta käytetty loppuun, enää pari jäljellä. Maahantuojaankin olin yhteydessä, katsotaan alkaisiko homma nyt toimimaan...
Joopa joo...Eihän se ilmastointi toimi alle 5asteen lämpötiloissa ollenkaan.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: PIPO - 02.02.10 - klo:19:59
Voihan se paineanturi vika vaikuttaa jollain lailla kulutukseen ??? Varaohjelma päällä ???
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Napero - 02.02.10 - klo:20:06
Nyt oli eka tankkaus Greenline Oculla, paukkupakkaset ja runsas lumentulo verottivat omansa, 4.74 l/100km.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Tos® - 02.02.10 - klo:20:57
Omassa oli äsken 19,4 litraa sadalla, kun kahlasin 20cm lumessa muutaman kilometrin, ihan vaan pääsemisen ilosta ;)
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: RiMa - 27.02.10 - klo:13:57
Noniin... nyt on käyty sitten Pörhönkin ammattitaito kokeilemassa, Polo oli 4 tuntia pajalla.
Testasivat kaikki anturit lämmöt (polttoaine, jäähd.neste, imuilma...) maf, egr, ahtopaineet, pa.paineet, sylinterikohtainen syötön määrä ja ajoitus, ECU:n softa päivitettiin uudempaan ja kävivät vielä 1km koeajollakin.

Elikkä tämmöistä tietoa sain, kommentoikaa jos tuossa jotain merkityksellistä!
-mittaus arvot kentässä 13 max. poikkeama oli 0,36 (mitä tämäkin sitten tarkoittaa onko mihinkään merkitystä)
-pakokaasun kierrätysmäärät, massamittarin arvot ja lämpötilat mittaarvoissa (riittääkö että on mittaarvoissa vai saisko näyttää oikein)
-kw kulma 0o
-polttonesteen paine ok.

Palvelua täytyy kehua, oli todella asiallista. Tuntui ymmärtävän että autossakin voi olla vikaa, eikä vain kuskissa.

Mutta itse vika jäi kuitenkin löytymättä, kulutus huollon jälkeisellä tankilla 5,74.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: RiMa - 02.03.10 - klo:10:26
Lainaus käyttäjältä: RiMa - 27.02.10 - klo:13:57
-mittaus arvot kentässä 13 max. poikkeama oli 0,36 (mitä tämäkin sitten tarkoittaa onko mihinkään merkitystä)
-pakokaasun kierrätysmäärät, massamittarin arvot ja lämpötilat mittaarvoissa (riittääkö että on mittaarvoissa vai saisko näyttää oikein)

Onko kenelläkään tietoa ???
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Tidi - 15.03.10 - klo:23:19
Jarrut laahaa, liian kova pakkanen, kylmäkäynnistykset, huono ajotapa, väärä aurauskulma, liian leveät/väärät renkaat ja tai sitten oikea vika...

Jospa muut katsoo kulutusta tietokoneesta joka valehtelee ja sinä oikean kulutuksen?
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: RiMa - 02.05.10 - klo:11:33
Nyt olen lämpöjä tarkkailtu sen minkä muilta kiireiltä on kerrennyt. Näyttäisivät kaikki menevän aika loogisesti, tässä pari linkkiä VC-Scope kuviin
moottori, polttoaine ja imuilma (http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/04/05/8143010478559135721orig.jpg)
öljy... (http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/04/05/8143010478559135725orig.jpg)
öljy lämpimällä koneella (http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/04/05/8143010478559136067orig.jpg)
sisälämpöjä (http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/04/05/8143010478559136069orig.jpg)

Edellisellä tankilla sain uuden ennätyksen 4,8l?? jossa muutokset viimekesän ennätykseen 5,1l on
-rengaspaineet 2,5--> 3,0kg (renkaat samat 165/70)
-körryyttelyä niin että rekatkin ajoi ohi
-jurraamista pienillä kierroksilla 1400-2200rpm, 40km/h=4.vaihde ja 60km/h=5.
-tankissa redline RL-2 normi annostuksella
-ulkolämpö +5- +15

Nyt pitäisi löytää se oikea vika...
Näkeekö VCD:llä syöttöarvot ja mitä niiden pitäisi olla tässä 1.4 tdi bnv koneessa?
Onko syötön ajoitus nokka-akselin asento anturin takana vai onko kampiakselilla asentoanturi?
Voiko anturin vastakappale olla väärin asennettu tehtaalla? > näyttäisi väärää arvoa?

Onko autossa on joku "kulumassa" kohdalleen kun toisinaan kulkee "keveästi" eli kaasua ei tarvi kokoajan polkea (mittarissa nyt 50000). Käynti on aina ollut tasaista ja tehoja kiihdytyksissä kutakuinki se mitä tuossa pitäisikin olla, mutta nyt välillä kulkee "jouhevasti" pintakaasulla, toisinaan 2km joskus jopa kymmeniä kilometrejä putkeen.

Huoltoväli ennuste nyt 18000km kaksi edellistä oli n.19000.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Higher - 24.09.14 - klo:19:16
Tuli alkuviikosta laitettua A3 Sportback 2.0 TDI (140hv, BKD-koneella), 2006.

Tänään kävin vaihdattamassa öljyt+suodatin, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja polttoaineen suodatin jonne laitettiin myös Fortet puhdistamaan polttoaine systeemia.

Ostettaessa laitoin tankin täyteen ja katselin että taitaapas polttoaine kelvata kun 270km oli ajoa ja mittari oli vajunut 1/4 verran, näyttäisi normaalilta kulutus tuolloin.

Laitoin tankin täyteen tänään ja sinnehän meni yli 22 litraa! Sehän tekee kulutukseksi 8.1L/100km! Joku kyllä nyt mättää jossain, kyllähän tuolla koneella pitäisi sentään 5:lla alkaviin kulutuksiin päästä? Entinen 528tkm ajettu farkku-Passat (1.9TDI, AFN) mennyt koko kesän ajan 5.0-5.1L/100km.

Tiedän että kuulemma toi AFN kone on ikäisekseen kohtuu taloudellinen, mutta että tämä BKD-imee yli 8L/100km niin jossakin nyt on häikkää.

270km määrästä 80-90% matka-ajoa, arviolta reilua 80kmh keskinopeutta, paljolti 5:lla ajoa kun ollut mäkistä maastoa ja 100kmh alueilla tasasella sitten 6-vaihteella.

Auto tyhjänä sekä rengastuskin on perus-settiä, 205/55/16". Reilu 1kk sitten katsastettu ja jakoremmikin vaihdettu 9tkm sitten.

Mulla on 3-vuotta vanha VChecker Professional (VAG) lukulaite muttei näkynyt mitään vikoja moottoriin liittyen.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Hesse - 24.09.14 - klo:20:56
Missä jakohihna on vaihdettu. Eikö sen vaihdon yhteydessä säädetä pumppusuuttimen ennakkoa, joka voi vaikuttaa kulutukseen.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Jultsu - 24.09.14 - klo:21:53
Liian pieni otanta, virheen osuus suhteessa todella suuri. Aja nyt se nykyinen tankki tyhjäksi ja tankkaa sitten samalla asemalla ja samalla pistoolilla täyteen samalla tavalla kuin viimeksikin.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Heimo - 25.09.14 - klo:11:26
Suosittelen kanssa seuraamaan muutaman tankillisen kulutusta.
Mulla itsellä oli VW Golf V vm.-07, hachpack 2,0 tdi PD. Vastaa varmaan suht hyvin Audiasi. Talvella ja kesällä meni alle kuuden litran keskikulutuksella tankkauksista laskettuna. Sekalaista ajoa. Mun mielestä jos kulutus ei laske lähelle 6 l/100km tai alle niin kannattaa varmaan harkita jatkotoimenpiteitä.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: dosetti - 25.09.14 - klo:12:20
Vahvistan BKD-koneen kulutukseksi alle 6, itselläni todellinen eli tankkauksista laskettu viime helmikuusta lähtien 5,88l/100km.

Vaihdatin turbon kesällä ja sen jälkeen on alkanut tulemaan reilulla kuutosella alkavia lukemia. Pitäisi vissiin käydä säädättämässä jossain, vaikka uusi turbo olikin tehdasuusi alkuperäinen sinetöidyllä kellolla.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: sonic - 25.09.14 - klo:12:37
BKD v-2006 octavia ,tankkauksista kulutus 5,6l/100km, talvella menee selvästi yli 6l, jopa 6,5l.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: RSOCUstin - 25.09.14 - klo:14:16
BKD 16v 2.0tdi+DSG6 Altea XL oli syöppö  6,52 l / 100 km 30,820 km ja 2,010 l.
7,4-5.7L välillä huiteli kulutukset tankkauksista.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Higher - 26.09.14 - klo:21:20
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.09.14 - klo:21:53
Liian pieni otanta, virheen osuus suhteessa todella suuri.
Nyt näyttää jo paremmalta kulutuksen suhteen, 310km ja on karvan päälle 3/4 osaa jäljellä.

Lupailisi siis karkeasti 6.x L/100km, ajelen vielä reilun viikon että on tankki vajunut alle puolen välin ja sitten tankin täyttö.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: dosetti - 26.09.14 - klo:22:53
Lainaus käyttäjältä: Higher - 26.09.14 - klo:21:20
ajelen vielä reilun viikon että on tankki vajunut alle puolen välin ja sitten tankin täyttö.

Aja nyt ainakin yksi tankillinen loppuun asti, mieluummin pari.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: tärpätti - 27.09.14 - klo:00:26
Ajoprofiili vaikuttaa melkoista paljon. Jos ajan maantietä 35km siivun,  kulutus siinä 5.3l. Tällöin vauhtia mittarin mukaan 110km/h. 45 km siivu samaa tietä mutta siis vaan pidempään,  kulutus alkaa laskea. 5.0l. Sitten kun talvirajoitus astuu peliin niin 4.5l kulutus lukemia odotettavissa. Silloin   mittari nopeus on 95km/h. Tasaisen matka ajon kulutus on yleensä välillä 5-5.4l 300km yhteen soittoon, tosin vauhtia voi olla sen verran että rike sakoille mennään jos napsahtaa.

Ohittaessa käytän nelosta tai vitosta,  kierrokset pyrin pitämään kiihdyttäessä yleensä 2500rpm yläpuolella.


Bkd moottori,  205/16 kesärenkaat, 195/15 talvi. Egr poistettu käytöstä, ohjelmaan tehty osakaasulle muutos,  ei pyydä ahtoa niin paljon. Edellisestä ohjelmasta kulutus laski 1-1.5 desiä. Teho 180hv/400nm.

Kulutus mielestäni ainakin omassa rottelossa kohtuullinen.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Higher - 06.10.14 - klo:15:08
Reilu 900km ajoin tankillisella (864km kohdilla syttyi sippi-valo) ja täyteen. Kulutus 5.5L/100km, liki normi kulutusta siis näille koneille (BKD, 2.0)?

Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: VAGkilainen - 06.10.14 - klo:17:35
Oma menee n. 5.7-5.9 L /100km tankkauksista laskettuna. Ei tahdo alle päästä. Renkaat 205/ 16".
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Hannup6 - 13.10.14 - klo:15:35
Muutamia kertoja on kulutus noussut itekseen omassa kiesissäkin. Jarrujen laahauksen takia.
Sen kyllä ajaessa huomaa . Meno on raskasta.

Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Higher - 20.11.14 - klo:07:43
Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 06.10.14 - klo:17:35
Oma menee n. 5.7-5.9 L /100km tankkauksista laskettuna. Ei tahdo alle päästä. Renkaat 205/ 16".
Edellinen ~1800km matkat tankkauksista laskettuna 5.72L/100km täällä nyt vienyt. Voi olla kun tulee jatkuvat pakkaskelit niin joutuu taipumaan tuonne päälle 6L/100km.

No, aika näyttää miten oikeilla pakkasilla syö.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Saulis - 25.11.14 - klo:23:16
Itsellä 2010 Golf VI 1.6 BM, 78tkm mittarissa, ostin auton noin 3v sitten 18tkm lasissa.

Kolmen vuoden aikana autolla on käytännössä ajettu pelkästään samaa työajoa, n. 90% moottoritiellä ja loput maantiellä 60/80km/h. Kolme vuotta sitten kulutus oli ajotietokoneen mukaan n. 5,5l/100km kesäajossa ja 6l/100km talvella. Kulutus on kuitenkin hiljalleen tuntunut nousevan ja viime kesän ja syksyn aikana aloin kiinnittää asiaan entistä enemmän huomiota.

Kulutus on kesäajossa noussut yli 6l/100km ja nyt kun laitoin talvirenkaat alle niin keskikulutus on ollut vähintään 6,8l/100km, kun päivittäinen keskikulutus vaihtelee 6,5l/100km ja jopa 7,5l/100km välillä. Toinen asia mihin aloin kiinnittää kesän aikana huomiota oli DPF:n polttotoiminto joka tuntui pärähtävän päälle lähes päivittäin. Joskus poltto saattoi lähteä käyntiin kylmällä koneella melkein heti pihalta lähdettyä jolloin kone alkoi puskemaan valkoista usvaa takapuolelta ja käymään todella huonosti. Tähän ensiavuksi vaihdettiin hiukkassuodattimen paine-eroanturi, mutta siitä ei löytynyt apua. (tosin mainittakoon: anturin vaihdon jälkeisenä päivänä keskikulutus oli edestakaisella työmatkalla 5,5-5,7l/100km - ja tämä siis talvirenkailla. En vieläkään käsitä miten se tapahtui mutta tämä ihme kesti tosiaan yhden päivän jonka jälkeen palattiin normiarkeen)

Olen kuitenkin nyt mielestäni sulkenut pois sen mahdollisuuden, että DPF:n poltto olisi yksinään syy kulutuksen nousuun - se taitaa olla enemmänkin oire. Eli tämä kai jättää kaksivaihtoehtoa: joko pönttö menee oikeasti koko ajan tukkoon jostain syystä tai sitten jokin anturi antaa sen verran virheellistä tietoa että se laukaisee DPF:n polton (ja aiheuttaa samalla ties mitä muuta)

Olisikohan kellään mitään ideoita että mitä antureita kannattaisi katsastaa ja mistä (maallikko) tunnistaa virheellisen syötteen?

- Mitään vikakoodeja ei siis ole missään vaiheessa ollut, eikä myöskään merkkivaloja.
- Olen seuraillut mm. öljyn, jäähynesteen ja pakokaasujen lämpötiloja, ei mitään silmäänpistävää niissä.
- Intake pressure ja turbon paineet tuntuvat olevan OK (pyynti vs. saatu paine likellä toisiaan)
- Ilmamassamittari antaa nolla-arvoksi 0,6 g/s auton ollessa sammuksissa - tiedä häntä onko tuo normaalia vai ei?
- Mitattu noen määrä DPF-pöntössä on jostain syystä negatiivinen

Eilen oli lukija autossa kiinni kun DPF:n poltto käynnistyi - tällä kertaa kylmällä koneella. Yllätys oli se, että koneelta katsottuna polton käynnisti muutos "Service regeneration phase" -kentässä. Olin siis ollut tähän asti siinä uskossa että "service regeneration" viittaa nimenomaan korjaamolla tehtävään pakotettuun polttoon ja että normaali poltto käynnistyy esimerkiksi silloin kun mitatun noen määrä ylittää jonkin raja-arvon... (edellisenä päivänä mitatun noen määrä oli ollut itseasiassa suurempi kuin eilen joten se ei voinut käynnistää polttoa)

Eli nyt olisi hakusessa sellainen Houdini joka osaisi kertoa vähän regenerointiohjelman sielunelämästä ja siitä mitkä asiat vaikuttaa sen käynnistymiseen. :-)

Sori jos meni vähän OT

Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Kama_ - 26.11.14 - klo:00:14
Lainaus käyttäjältä: Saulis - 25.11.14 - klo:23:16
Itsellä 2010 Golf VI 1.6 BM, 78tkm mittarissa, ostin auton noin 3v sitten 18tkm lasissa.

Kolmen vuoden aikana autolla on käytännössä ajettu pelkästään samaa työajoa, n. 90% moottoritiellä ja loput maantiellä 60/80km/h. Kolme vuotta sitten kulutus oli ajotietokoneen mukaan n. 5,5l/100km kesäajossa ja 6l/100km talvella. Kulutus on kuitenkin hiljalleen tuntunut nousevan ja viime kesän ja syksyn aikana aloin kiinnittää asiaan entistä enemmän huomiota.

Kulutus on kesäajossa noussut yli 6l/100km ja nyt kun laitoin talvirenkaat alle niin keskikulutus on ollut vähintään 6,8l/100km, kun päivittäinen keskikulutus vaihtelee 6,5l/100km ja jopa 7,5l/100km välillä. Toinen asia mihin aloin kiinnittää kesän aikana huomiota oli DPF:n polttotoiminto joka tuntui pärähtävän päälle lähes päivittäin. Joskus poltto saattoi lähteä käyntiin kylmällä koneella melkein heti pihalta lähdettyä jolloin kone alkoi puskemaan valkoista usvaa takapuolelta ja käymään todella huonosti. Tähän ensiavuksi vaihdettiin hiukkassuodattimen paine-eroanturi, mutta siitä ei löytynyt apua. (tosin mainittakoon: anturin vaihdon jälkeisenä päivänä keskikulutus oli edestakaisella työmatkalla 5,5-5,7l/100km - ja tämä siis talvirenkailla. En vieläkään käsitä miten se tapahtui mutta tämä ihme kesti tosiaan yhden päivän jonka jälkeen palattiin normiarkeen)

Olen kuitenkin nyt mielestäni sulkenut pois sen mahdollisuuden, että DPF:n poltto olisi yksinään syy kulutuksen nousuun - se taitaa olla enemmänkin oire. Eli tämä kai jättää kaksivaihtoehtoa: joko pönttö menee oikeasti koko ajan tukkoon jostain syystä tai sitten jokin anturi antaa sen verran virheellistä tietoa että se laukaisee DPF:n polton (ja aiheuttaa samalla ties mitä muuta)

Olisikohan kellään mitään ideoita että mitä antureita kannattaisi katsastaa ja mistä (maallikko) tunnistaa virheellisen syötteen?

- Mitään vikakoodeja ei siis ole missään vaiheessa ollut, eikä myöskään merkkivaloja.
- Olen seuraillut mm. öljyn, jäähynesteen ja pakokaasujen lämpötiloja, ei mitään silmäänpistävää niissä.
- Intake pressure ja turbon paineet tuntuvat olevan OK (pyynti vs. saatu paine likellä toisiaan)
- Ilmamassamittari antaa nolla-arvoksi 0,6 g/s auton ollessa sammuksissa - tiedä häntä onko tuo normaalia vai ei?
- Mitattu noen määrä DPF-pöntössä on jostain syystä negatiivinen

Eilen oli lukija autossa kiinni kun DPF:n poltto käynnistyi - tällä kertaa kylmällä koneella. Yllätys oli se, että koneelta katsottuna polton käynnisti muutos "Service regeneration phase" -kentässä. Olin siis ollut tähän asti siinä uskossa että "service regeneration" viittaa nimenomaan korjaamolla tehtävään pakotettuun polttoon ja että normaali poltto käynnistyy esimerkiksi silloin kun mitatun noen määrä ylittää jonkin raja-arvon... (edellisenä päivänä mitatun noen määrä oli ollut itseasiassa suurempi kuin eilen joten se ei voinut käynnistää polttoa)

Eli nyt olisi hakusessa sellainen Houdini joka osaisi kertoa vähän regenerointiohjelman sielunelämästä ja siitä mitkä asiat vaikuttaa sen käynnistymiseen. :-)

Sori jos meni vähän OT

Vaikka olet vaihtanut paine-eroanturin niin kannattaa tarkistaa paineantureiden antama tieto käynnissä ja moottori sammuksissa uudestaan. Paine eroa ei saa olla yhtään, kun moottori ei käy. Noiden antureiden asennuksessa tehty joskus virheitä kun ei ole puhdistettu anturipaikkaa paineilmalla ja uusi anturi on mennyt rikki ensimmäisen 100km aikana. Autodatasta näyttää saavan ohjearvot tuon anturin toiminnan osalta josta voi jonkinlaisia johtopäätöksiä vetää. Hieman viittaa tuo negatiivinen noen määrä pöntössä tuohon painetunnistimeen (tämä on vain veikkaus)...

Ilmamassa mittarin antama arvo on ihan normaali, ei syytä huolestua.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: PenaPuistoK - 28.11.14 - klo:03:34
Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 06.10.14 - klo:17:35
Oma menee n. 5.7-5.9 L /100km tankkauksista laskettuna. Ei tahdo alle päästä. Renkaat 205/ 16".
Kumpi tuossa allekirjoituksessa heittää? Moottorikoodi vai vuosimalli? Väännän rautalangasta: BKD moottoria ei ole valmistettu enää jälkeen 2008. Jos autosi on vuosimallia 2010, on se CR -tekniikalla varustettu. Jos ajat lähisiwaan ja takaisin, tai joskus pidemmällekkin kylmällä koneella nilkka suorana (kuten oletettavaa), on kulutuksesi täysin normaali. Mikä sen kyseisen ajoneuvon todellinen moottori on, on sinun itse selvitettävä, mutta mututuntumalla ei kuuhun lennetä. Jos et tiedä, mikä moottori autossasi on, älä tule itkemään kulutuksesta! Pumppari ja CommonRail käyttäytyy sen suhteen niin kovin eri tavoin. Ja molemmat kuluttaa aivan vitusti, jos ajetaan pelkästään max. 10km siivua. Se jos mikä, ei merkkiä vaihtamalla parane. Mutta varma voit olla, että volkkarin saa tuolla tapaa helpoiten paskaksi, niin pääset sitten inisemään muille foorumeille paskasta laadusta...
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Saulis - 01.12.14 - klo:00:01
Lainaus käyttäjältä: Kama_ - 26.11.14 - klo:00:14
Vaikka olet vaihtanut paine-eroanturin niin kannattaa tarkistaa paineantureiden antama tieto käynnissä ja moottori sammuksissa uudestaan. Paine eroa ei saa olla yhtään, kun moottori ei käy. Noiden antureiden asennuksessa tehty joskus virheitä kun ei ole puhdistettu anturipaikkaa paineilmalla ja uusi anturi on mennyt rikki ensimmäisen 100km aikana. Autodatasta näyttää saavan ohjearvot tuon anturin toiminnan osalta josta voi jonkinlaisia johtopäätöksiä vetää. Hieman viittaa tuo negatiivinen noen määrä pöntössä tuohon painetunnistimeen (tämä on vain veikkaus)...

Ilmamassa mittarin antama arvo on ihan normaali, ei syytä huolestua.

Kiitos vinkistä, kävin äsken tarkistamassa tilanteen, paine-ero näytti nollaa auton ollessa pois käynnistä (auto seissyt n. 4h) Mutta, 20.11. olin tallentanut ajodataa jossa näkyy paine-eroa ennen auton käynnistämistä: 0,166 - 0,829 hPa hetkeä ennen käynnistystä... tämä siis anturin vaihtamisen jälkeen. Täytyy seurata asiaa.

Asia on myös viime kirjoituksen (ti 25.11.) jälkeen edennyt siten, että heti seuraavana päivänä kulutuslukemat mystisesti putosivat alle 6 litran - ja ne ovat toistaiseksi pysyneet kolmen päivän ajojen verran alhaalla. Huomenna nähdään vielä mikä on tilanne. Syytä tähän en osaa edes arvata, mutta voidaan spekuloida: 1) otin kokeeksi peilinlämmittimet pois päältä keskiviikkoaamuna - kokeilen huomenna mitä tapahtuu kun laitan ne takaisin päälle :-)
2) tiistai-iltana hääräsin autolla ja sain pakoputken päästä sormilleni pienen sähköpurkauksen - voiko olla että pakoputkessa oli jännitettä joka antoi pakoputkeen maadoitetuille antureille väärää nollapotentiaalia?

Tänään tankilla käydessä myös tajusin jotain.. nimittäin kun meikällä on tapana aina nollata trippi ja ajotietokoneen kakkosmuisti tankatessa. Tällä kertaa keskari näytti 7.1l/100km ja trippi about 940km - tästähän laskee lyhyelläkin matikalla keskikulutukseksi n. 50 litralle löpöä n 5,3l/100km. Olen siis sokeasti tuijottanut ajotietokoneen keskaria eikä ole aikasemmin tullut mieleen tosiaan laskea todellista kulutusta - ei ole vaan tullut mieleen että se voisi heittää noin helvetisti.

Eli summa summarum, koko homma onkin pohjautunut pitkälti virheelliseen ajotietokoneen keskarilukemaan. Mutta silti:

1) kulutus on noussut aikaisemmasta (950km/tankki, vs. 1000-1100km/tankki +5-8% ero), kuitenkin vähemmän kuin olen tähän asti olettanut. (5,5l/100km vs 7,5l/100km, +25% ero)
2) DPF:n regeneroi liian usein, tällä tankillisella saldona OBD:n mukaan 1 "normaali" regenerointi + 1 service regenerointi
3) Ajotietokone näyttää +20-25% liian suuren kulutuksen, sama kulutusvirhe näkyy myös OBD:lla mm. "fuel consumed since last regen" -datassa, eli ongelma ei rajoitu pelkästään ajotietokoneen näyttöön vaan tietoa käytetään myös jossain muualla.

Tutkimukset jatkuvat...
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Saulis - 01.12.14 - klo:21:40
Tilannepäivitys: tänään ajotietokone näytti taas keskariksi n. 7,5l/100km molempiin suuntiin. Eli palattiin normaaliin päivärytmiin. Aamulla pamahti DPF:n regenerointi käyntiin jälleen, (ainakin) kolmannen kerran 500km matkalla.

Iltapäivällä tallensin kotimatkalta datan, paine-eroanturi näytti nollaa ennen auton käynnistystä. Tallensin nyt ensimmäistä kertaa polttoaineen paineet ja lämpötilat ja  mielenkiintoisena huomiona polttoaineen lämpötila näytti ennen käynnistystä 7 astetta. Auto oli siis seissyt koko päivän ulkona -1 asteessa. Ajon aikana polttoaineen lämpötila nousi 14-16 asteeseen. Näin maalaisjärjellä ajateltuna polttoaineen lämpötila pitäisi kai olla aika lähellä ulkolämpötilaa?

Jos polttoaineen lämpötila on mitattu yläkanttiin niin se kai voisi liittyä niihin satunnaisiin käyntihäiriöihin, joissa DPF:n poltto on lähtenyt päälle kylmällä koneella. (koneeseen syötetään pääsytyksen jälkeen lisäpolttoainetta joka ei ehdi palaa kunnolla koska se on liian kylmää). Toisekseen virheellinen lämpötila kai vaikuttaisi myös polttoaineen tilavuuden arviointiin ja sitä kautta lasketun kulutuksen määrään?
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: dosetti - 01.12.14 - klo:21:53
Mistähän tuo polttoaineen lämpötila mitataan? Minulla oli aiemmin evrymod autossa kiinni ja vcds näytti polttoaineen lämpötilaksi muistaakseni 127astetta C. Ilman evryä vähän vähemmän.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Saulis - 02.12.14 - klo:15:19
Lainaus käyttäjältä: dosetti - 01.12.14 - klo:21:53
Mistähän tuo polttoaineen lämpötila mitataan? Minulla oli aiemmin evrymod autossa kiinni ja vcds näytti polttoaineen lämpötilaksi muistaakseni 127astetta C. Ilman evryä vähän vähemmän.

Käsittääkseni se anturi on polttoainepumpussa tai sen välittömässä läheisyydessä moottorista riippuen. Evrymod toiminta ilmeisesti perustuu siihen, että polttoaineen lämpötila huijataan 120-135 asteiseksi (http://www.autowiki.fi/index.php/EVRY-mod (http://www.autowiki.fi/index.php/EVRY-mod))
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Mikey - 02.12.14 - klo:15:28
Jos on kyse pumppusuutinmoottorista, niin lämpöanturi löytynee moottorilta tulevasta dieselin paluuletkusta. Polttoainehan lämpenee voimakkaasti sylinterinkannen putkistossa ja pumppusuuttimissa kulkiessaan (polttoaine osin kiertää suuttimen läpi takaisin paluulinjaan jäähdyttäen suuttimia).
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: dosetti - 02.12.14 - klo:15:36
Ã,,kkiseltään tuo 14 astetta kuulostaa aika viileältä polttoaineen lämpötilaksi ajon aikana?
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Saulis - 06.12.14 - klo:22:38
Lainaus käyttäjältä: dosetti - 02.12.14 - klo:15:36
Ã,,kkiseltään tuo 14 astetta kuulostaa aika viileältä polttoaineen lämpötilaksi ajon aikana?

Viime mittauksissa lämpötila pysytteli vielä alempana, n. 9 asteessa. (ulkona 4-5 astetta plussan puolella)

Alkaa vahvasti tuntumaan siltä, että polttoainesuodattimen sisällä oleva termostaattiventtiili joka säätelee polttoaineen virtausta takaisin tankkiin on koko ajan auki. Eli moottorilta takaisin virtaava lämmin polttoaine valuu polttoainesuodattimesta tankkiin eikä palaa uudestaan kiertoon. Jostain luin että venttiilin pitäis aueta vasta kun polttoaine on n. 30-asteista.

Tämän teoria tukisi myös viime viikkoisia paria ajopäivää jolloin kulutus oli n. 1,5l/100km "normaalia" pienempi - nimittäin tankissa oli enää vain alle 10 litraa polttoainetta ja niin pieni määrä ehti todennäköisesti lämpeämään ajon aikana vaikka se kiertäisikin tankin kautta.
Otsikko: Vs: TDI moottorin kova polttoaineen kulutus
Kirjoitti: Leader dog - 13.12.14 - klo:12:51
Lainaus käyttäjältä: PIPO - 29.01.10 - klo:22:09
Hydridi Lexus ei päässyt lähellekään  "testisyklillä määriteltyjä vertailuarvoja" jossain koeajossa. :'( :'( :'(

Tuossa on testaajan osaamattomuudesta osittain kyse, hän ei ilmeisesti tunne pulse & clide tekniikkaa joka erityisesti hybrideissä auttaa malaliin kulutuksiin.

Nm. kolme hybridiä pihassa , pari Lexusta ja Prius.