Superb iV (PHEV)

Aloittaja livejungle, 11.10.19 - klo:23:46

« edellinen - seuraava »

BioSampo

Nyt on Sportline iV saatu. Renkaina Gontinentaalit ja ihan kohtuu hiljaiset, ainakin GTE Golffin jälkeen. Skoda connect asennettu kännykkään ja läppärille. Näyttäisi toimivan ihan hyvin. Avaimeton lukitus ja jalkojen heiluttelu takakontin kanssa vaati hiukan harjoittelua, mutta nyt se on myös hallinnassa. Miksi sitten sportline. Penkit ja ratti tuntuivat paremmilta, kuin muissa versioissa. Valkoinen mustilla koristeilla näytti myös silmään sopivalta vaikka kauneus on aina katsojan silmässä.
Toistaiseksi tuntuu varsin hyvältä hankinnalta.
Käytössä VW ID 4 GTX
Superb iV Sportline 20-23
ex VW Golf GTE 17-20
ex Audi A6 3,0TDI
ex VW Touareg 5,0 TDI
ex Audi A6 2,7 biturbo bensa
ex Volvo 850 avd 2,4 bensa
ex Volvo 850 2,0 bensa

658136

Lainaus käyttäjältä: BioSampo - 20.04.20 - klo:13:11
Nyt on Sportline iV saatu. Renkaina Gontinentaalit ja ihan kohtuu hiljaiset, ainakin GTE Golffin jälkeen. Skoda connect asennettu kännykkään ja läppärille. Näyttäisi toimivan ihan hyvin. Avaimeton lukitus ja jalkojen heiluttelu takakontin kanssa vaati hiukan harjoittelua, mutta nyt se on myös hallinnassa. Miksi sitten sportline. Penkit ja ratti tuntuivat paremmilta, kuin muissa versioissa. Valkoinen mustilla koristeilla näytti myös silmään sopivalta vaikka kauneus on aina katsojan silmässä.
Toistaiseksi tuntuu varsin hyvältä hankinnalta.

Onnittelut uudesta autosta.

Meidän iV:llä on nyt taitettu vajaa 1700km. Keskikulutus tällä hetkellä 1,3L/100Km. 

Miktoy

Sportline varmasti hyvä valinta, tämä L&K.n penkki on melkoinen elintaso istuin. Kylkituen säätö pitäisi olla, nyt ei mitään tukea tai selkä ihan vinossa kun nojaa kylkitukeen. Liukas nahka vielä korostaa luistamista versus stylen tai sportlinen alcantara. On hienoa istua joskus tuohon kakkosauton dynamic paketin sisältävään octaviaan jossa istuu suorassa.
Mulla nyt iv.llä takana 14tkm ja keskikulutus noin 4.9l/100km. Pitkällä matkalla alkaa kuluttamaan.
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

658136



Nostin tänään ensimmäisen kerran takaverhon ylös. Mietin että tässä hommassa on nyt etäisesti jotain tuttua. Sitten hoksasin, että kasarilla / ysärillähän oli tuollaiset takaverhot "kova sana" nuorisoautoissa. Tuosta puuttuu vain Alpine tai Pioneer - The art of entertainment-teksti :D

BioSampo

Sitten ihmettelyjä. Nuo näyttöjen valinnat ovat varsin epäloogisia. Keskelle ei tule karttaa, vaan nuoliohjaus navigoinnin yhteydessä? Sitten kaikkein kummallisin toiminto. Nopeusrajoitukset. Olen kytkenyt kaikki pois, ei liikennemerkkien tunnistusta eikä mitään ylinopeusrajoitusta mutta silti se herjaa " nopeus ylitetty" ja kun jostain tulee ihan outoja nopeusrajoituksia. Tutulla tiellä, jossa 60km rajoitus ollut vuosia, se ilmoittaa välillä 50 ja jopa 30 ja sitten huomiomerkillä varoitus keskinäyttöön. Miten tuon saisi pis käytöstä? Kaistavahdit pelaavat ihan hyvin mutta välillä kehottaa ottamaan ohjauksen haltuun? Pitelen ratista kiinni mutta pitääkö sitä jotenkin puristaa vai panenko tennispallon kehän ja puolan väliin?
Range on sähköllä noin 10km pitempi, kuin Golf GTE:llä. Näen töissä lataustehon ja se on I-vaiheisena 3,65kW. Kotona sama aika arvio, joten sen se pystyy vastaanottamaan. Töissä on 22kW lataustolppa, kotona 16 A 1-vaihe latausasema.
Käytössä VW ID 4 GTX
Superb iV Sportline 20-23
ex VW Golf GTE 17-20
ex Audi A6 3,0TDI
ex VW Touareg 5,0 TDI
ex Audi A6 2,7 biturbo bensa
ex Volvo 850 avd 2,4 bensa
ex Volvo 850 2,0 bensa

slarpa

Keskelle tulee kartta vain Columbus järjestelmässä toistaiseksi, Amundsenissa kuulemma tulee kesällä päivitys ja sama ominaisuus.
Nopeusrajoitusnäyttö on kyllä susi Skodallakin, ihmeellisesti arpoo kameran ja karttatietojen välillä milloin mitäkin.

Alkaa kelit hellimään myös plugarin kulutuslukemia, taajama-ajossa tietokoneen näyttämän mukaan menee jo alle 17kWh/100km sähkön kulutuksella lyhyemmätkin matkat (alle 10km) ja paranee vain kun pidempää siivua pääsee ajamaan.

Itselle Cinturato P7 kesäkumit ovat toistaiseksi positiivinen yllätys melun ja mukavuuden suhteen, toki en ole vielä motarilla käynyt kokeilemassa millainen ujellus näistä illoin lähtee.
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

jopo

Lainaus käyttäjältä: slarpa - 21.04.20 - klo:15:40
Keskelle tulee kartta vain Columbus järjestelmässä toistaiseksi, Amundsenissa kuulemma tulee kesällä päivitys ja sama ominaisuus.
Nopeusrajoitusnäyttö on kyllä susi Skodallakin, ihmeellisesti arpoo kameran ja karttatietojen välillä milloin mitäkin.

Tuo merkkien tunnistus on kyllä huono. Tai tunnistus "näkemällä" on hyvä, mutta lopputulos huono. Välillä auto arpoo nopeuksia risteäviltä teiltä (ylikulku ymv). Tuon nopeustunnistuksen pitäis ensisijaisesti toimia siten, että auto pitää "nähdyt" rajoitukset voimassa. Nythän nuo kartan väärät nopeusrajoituslukemat jyrää nähdyt arvot lähes välittömästi. Ja kartoissa on ihan tolkuttomasti virheellisiä nopeusrajoituksia. Kuka noita Skodan karttoja ylläpitää? Kun keksis edes jonkun tahon mihin noita vääriä rajoituksia pystyis raportoimaan, vois ne joskus korjaantuakin.

en8545

Uusi foorumilainen kirjoittelee...

Superb iV Combi L&K tuli n. 3 viikkoa sitten.
Tyytyväinen täytyy olla hankintaan. Tosin paljon ei ole vielä tullut kilometrejä kun koronatilanteen takia ajot pääosin loppuneet.

Paljon teillä on toteutuneet sähkökantamat?
Minulla näyttäisi aika tarkasti toteutuvan se mitä arvio 100% akulla näyttää, mutta toistaiseksi kuitenkaan tuo 100% lataus ei ole ollut "kuin" 44km.

Ainakin joidenkin Youtube videoiden mukaan sähkökantamaksi on saatu tuo luvattu 56-57km.
Skoda Superb Combi iV L&K

jopo

Riippuu ihan kelistä ja missä ajaa. Ja ennenkaikkea ilmastoinnista (lämmitys) jos on kylmä. Oon nyt päässyt testilenkillä 59km, kun oli lämpimämpää ja lämmitys ei ollut päällä. Mutta pahimmillaan kylmillä range on jäänyt n. 35 kilometriin. Sekin vaikuttaa, onko akut ladattu just ennen lähtöä. Mut uskoisin kyllä, että tuon 60km saa rikki taajamanopeuksissa sopivalla kelillä. Sellainen realistinen keskiarvo lienee kuitenkin lähempänä 40-45 kilometriä. Nyt. Ehkä kesällä enemmän. 

akk

Lainaus käyttäjältä: jopo - 21.04.20 - klo:17:06
Tuo merkkien tunnistus on kyllä huono. Tai tunnistus "näkemällä" on hyvä, mutta lopputulos huono. Välillä auto arpoo nopeuksia risteäviltä teiltä (ylikulku ymv). Tuon nopeustunnistuksen pitäis ensisijaisesti toimia siten, että auto pitää "nähdyt" rajoitukset voimassa. Nythän nuo kartan väärät nopeusrajoituslukemat jyrää nähdyt arvot lähes välittömästi. Ja kartoissa on ihan tolkuttomasti virheellisiä nopeusrajoituksia. Kuka noita Skodan karttoja ylläpitää? Kun keksis edes jonkun tahon mihin noita vääriä rajoituksia pystyis raportoimaan, vois ne joskus korjaantuakin.

Tuo pitäisi olla mahdollista valita koodaamalla (VCDS, OBDEleven) että käyttää vain näkemiään merkkejä. Se mitä tapahtuu kun rajoitus käy auton mielestä ”vanhaksi”, en tiedä kun en ole tuota koodausta vielä kokeillut. Fordissa vastaava koodaus nopeusrajoitusmerkkien johti merkin harmaantumiseen , kun uutta merkkiä ei systeemin mielestä tullut ajoissa näkyviin.  Näyttäisi että näissä systeemeissä taajamanopeusrajoitusmerkkejä (30,40,50) pitäisi olla vähintään parisadan metrin välein, muutoin nopeusmerkki haetaan navigaattorista, joka sitten onkin mitä sattuu.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

658136

Kun autossa useamman kuljettajan profiilit, niin millä logiikalla auto arpoo seuraavan käyttäjän, joka astuu autoon?

Hannes


dunlop

Vastaus löytyisi varmaan muiden mallien ketjuista, mutta kysyn kuitenkin jos Superbissa on ajateltu asia eri tavalla.

Kokeilin ensimmäistä kertaa dynaamista kaistavahtia ja ACC:tä moottoritiellä. Vähän kauempana takana ja sivulla ajoi joku, muuten tie tyhjä. Odottelin kunnes auto alkoi piippaamaan käsiä ratille ja suoralla tiellä yhtäkkiä löi jarrut pohjaan 0,5-1s ajaksi. Tämä akti lopetti hyvin nopeasti kokeilut varsinkin kanssamatkustajien ollessa kyydissä..

Onko tämä joku varotoimenpide että jarrutetaan naama päin kojelautaa herätykseksi vai mikä homma? Manuaalista en löytänyt apuja.

dwntime

Jos et koske rattiin piippauksista huolimatta niin huomautetaan jarrulla. Jos et sittenkään reagoi niin lyö hätävilkut päälle ja pysäyttää auton hallitusti.

Toiminta on nimeltään emergency assist. Sillä kun googlaat niin löytyy :)

Tuo oisko tullut joskus noin 2016 ja siitä eteenpäin autoihin joissa acc ja kaista-avustin ja side assist jolloin autoon tuli ruuhka-avustin ja tämä ja olikohan 2018 niin on vakiona sitten autoissa joissa ACC ja kaista-avustin.

M_M

Auto tulkitsee kuljettajan nukahtaneen rattiin ja yrittää herätellä. Ensin piippauksin ja sitten jarruttaen. Ei sen auton kuulukaan osata ajella itsekseen kädet irti ratista.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Pekka57

Onko muilla sellainen tilanne että OBDeleven näyttää hätäpuhelin ohjainlaitevikaa, mutta vihreä valo kuitenkin palaa.
75 Hätäpuheluyksikkö ja tiedonvaihtoyksikkö
    Virhe koodit:
        B105413 - GSM-antenni Katkos
            satunnainen
                Prioriteetti: 4
                Vianesiintymisen laskin: 1
                Vianasetuksen laskin: 20
                Jännite, liitin 30: 12.9 V
        U112100 - Tietoväylän ilmoitus puuttuu
            satunnainen
                Prioriteetti: 6
                Vianesiintymisen laskin: 2
                Vianasetuksen laskin: 14
                Jännite, liitin 30: 11.6 V

Samoin on vaihteistosta seuraavat ilmoitukset:
Virhe koodit:
        U04B500 - Jarrutehostimen ohjainlaite epäuskottava signaali
            satunnainen
        U041300 - Akkuenergiahallinnon ohjainlaite, hybridi epäuskottava signaali
            satunnainen
        null - Tuntematon
            satunnainen
Nämä eivät poistu

Jarrutehostin antaa tälläisen virheen:
23 Jarrutehostin
    Virhe koodit:
        U14E400 - Vaihteistoelektroniikan ohjainlaite vastaanotettu vika-arvo
            satunnainen

658136





19" Vega Aerot pääsivät tänään alle. Bridgestonen mustat ovat päällä. Edellisessä autossa olivat samanlaiset renkaat, mutta RF-versiot. Nämä selvästi hiljaisemmat. Toki meluisammat kuin kitkat.

jopo

Lainaus käyttäjältä: M_M - 24.04.20 - klo:17:32
Auto tulkitsee kuljettajan nukahtaneen rattiin ja yrittää herätellä. Ensin piippauksin ja sitten jarruttaen. Ei sen auton kuulukaan osata ajella itsekseen kädet irti ratista.  :)
https://youtu.be/2VZygSF00wc
Näköjään löytyy YouTubesta ihan hyvä testi aiheesta.

Snpp

IS: "Koeajossa Škoda Superb iV: Sähköllä aiempaa paremmaksi " hinnoittelukaan ei töki"

https://www.is.fi/autot/art-2000006485408.html

slarpa

Nyt tuli ekaa kertaa vastaan mulle onglema tuon schukojohdon kanssa. Tähän saakka toiminut ilman virran rajoittamista mutta eilen ei suostunut lataamaan ilman virran rajaamista. Aloitti normaalisti lataamisen max virralla mutta n. 5min päästä punaiset ledit vilkkuvat johdon mötikässä. Pariin kertaan kokeilin mutta sama juttu. Eikä mitään onglemia kun rajasi virran.
Onko kukaan kuullut mtään että koska se uusi johto olisi tulossa maahantuojalta? Ihmeellisen kauan kestää tavaran kanssa mitä on maailma pullollaan.
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

Passatti

Lainaus käyttäjältä: slarpa - 30.04.20 - klo:08:44
Nyt tuli ekaa kertaa vastaan mulle onglema tuon schukojohdon kanssa. Tähän saakka toiminut ilman virran rajoittamista mutta eilen ei suostunut lataamaan ilman virran rajaamista. Aloitti normaalisti lataamisen max virralla mutta n. 5min päästä punaiset ledit vilkkuvat johdon mötikässä. Pariin kertaan kokeilin mutta sama juttu. Eikä mitään onglemia kun rajasi virran.
Onko kukaan kuullut mtään että koska se uusi johto olisi tulossa maahantuojalta? Ihmeellisen kauan kestää tavaran kanssa mitä on maailma pullollaan.
Mulla kävi myös juuri noin jo ekalla viikolla helmikuuta. Silloin jo tiesi tehdas ongelmasta.Mitään tietoa ei kuulemma ole tällä hetkellä sanoi maahantuoja pari viikkoa sitten.Kestää kyllä luvattoman kauan. Maahantuoja ei halua ostaa omalla rahalla uudet piuhat vaan odottaa tehtaan vastausta. Ei ole helppo homma kun VW :llä samat ongelmat piuhan kanssa. Pitäisikö ottaa yhteyttä kuluttaja suojaan kun näin kauan on jo mennyt? Tehdas varmaan pelaa aikaa jotta pOrukka unohtais ongelman. Huonosti on asiat kyllä hoidettu tehtaalta.
Always lead, never follow

passo_s

#771
^onko käyttöohjekirjassa maininta että lataukseen tarkoitettu johto jossa on iso mötikkä ja jossa on pistotulppa mallia schuko, se on tarkoitettu vain tilapäiseen lataamiseen? Volsun kohdalla vedotaan merkkiliikkeessä että ed main on käyttöohjekirjassa määritelty vain tilapäiskäyttöön, sillä ei saa ladata jatkuvasti. Merkkiliikkeessä tulee hiljaista kun kysyy että määritteletkö ajallisesti mikä on tilapäistä käyttöä ja mikä on jatkuvaa käyttöä, koska tätä tilapäistäkäyttöä ei ole tarkemin selvitetty käyttöohjekirjassa. Passat GTE:n schuko latausjohto on tosin mulla toiminut moiteetta, vaikka sitä käytetän kotona ja töissä, ainoastaan tällä lataan. Kaverilla vastaava GTE passatista hajosi, kuten myös Volvoilevalta kaverilta vastaava schuko latausjohto hajosi. Volvon schuko latausjohdossa lukee Mennekes, mitä teollisuudessa on tullut Mennekes pistotulppia ja muita liittimiä käytettyä, ne ovat olleet muita vastaavia kalliimpia ja poikeuksetta hyviä.

slarpa

No se on nyt ainakin selvää että tilapäisyys on pidempi aika kuin 5min...

Eikä skodan ohjeissa ole mitään mainintaa johdosta, muutenkin todella surkeat ohjeet kaikenkaikkiaan.
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

passo_s

#773
Ai, toimii 5 min ja eivätkä anna takuuseen uutta vastaavaa tilalle? Se on jännä että nuo käyttöohjekirjat on joskus kulutajatuotteissa puuta heinää, itse olen ollut työni puolesta oikeudessa lukemassa käyttöohjekirjaa. Skoda Superb PHEV on yli 40 k, auto ja käyttöohjekirja  on puutteellinen :)

slarpa

Kuulemma maahantuojalla selvityksessä tuo ongelma, eli tunnustavat ongelman mutta eivät ole vielä onnistuneet korjaamaan sitä. Ensimmäiset autot ovat jo olleet tammikuusta asti ajossa, joten luvattoman kauan kestää. Kuluttaja-asiamiestä voisi kyllä jossain vaiheessä häiritä asialla.
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

passo_s

Kuluttaja-asiamiehelle voisi samalla maininta käyttöohjekirjasta, jos schukolatausjohto on suomenkielisessä käyttöohjekirjassa mainitsematta. Sellanen rikkoo lakia. Latausjohdot ovat ainakin Passat GTE:n käyttöohjekirjassa suomeksi selvitetty.

slarpa

Piti oikein tarkistaa niin löytyy seuraava teksti manuaalista:

Latauskaapeli tavallisille verkkopistorasioille (Mode 2)
Latauskaapelia voidaan käyttää lataamiseen tavallisissa verkkopistorasioissa.

Tämön lisäksi maininnat merkkivaloista yms. Mutta ei mitään mistään tilapäisyydestä.
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

passo_s

#777
Ok, eli enää ei VAG vetoa siihen että se schukolatausjohto on vain väliaikaiseen lataamiseen. Kaverin Passat GTE:n schukolatausjohto veti lähes tulille, sieltä paloi kondensaattoreita ja palojäljet löytyi schukolatausjohdon mötikän ulkokuoresta. Siksi en ole autotallissa uskaltanut ladata ko schukojohdolla.

XD

Kirjailenpas tähän omiakin alkutuntemuksia reilun viikon jälkeen. Pohjustuksena sen verran, että aiemmin vahvimpana ehdokkaana ollut Passat GTE jäi tilausvaiheessa telineisiin, kun Superb iV ehti tulla markkinoille. Omaa silmää huomattavasti miellyttävämpi ulkonäkö ja tietysti varusteiden määrä olivat suurimmat vaikuttimet valintaan näiden kahden välillä.
Kilometrejä on kertynyt 360 ja kulutus on ollut auton ilmoituksen mukaan 1,0l/100km ja 19,5kWh/100km, ajot lähinnä kaupungissa. Kertaalleen olen akun ajanut tyhjäksi ja tuolloin kilometrejä kertyi 45 (ulkolämpötila ~+5), ilman tuota lähinnä maantiellä ajettua pätkää kaikki ajot olisi onnistuneet sähköllä, mutta polttomoottoriakin on tullut testattua. Kaiken kaikkiaan omassa käytössä varsin toimiva konsepti, eikä latausjohdon ajon jälkeinen kytkeminen ole toistaiseksi alkanut ärsyttää.

En edes yrittänyt tehdä kahta käyttäjää connectiin, vaan asetin vieras-käyttäjän toisen ajajan/avaimen käyttöön. Avain ja asetukset yhdistyi suht kivuttomasti keskenään, kun tämän ymmärsin tehdä. Penkin asetusten "tallettaminen" avaimelle on luksusta verrattuna aiemman auton jumppailuun säätöjen kanssa kuskin vaihtuessa. Connectin sovellus sen sijaan päätti lopettaa päivittymisen muutama päivä sitten, uudelleen kirjatuminen tai käynnistys ei auta asiaa yhtään. Pitänee alkaa lueskella aiempia kommentteja connectista ketjusta.

Tuota Connectia lukuun ottamatta kaikki on toiminut hyvin. Aiempien manuaalien jälkeen automaatti on istunut käyttöön hyvin, eikä sinänsä ole manuaalia tullut ikävä.  Pelkällä sähköllä ajaessakaan ei jää liikenteessä jalkoihin, joten turhaa polttomoottorin käynnistelyä on tullut sitäkin kautta vältettyä. Latauksen suhteen ei toistaiseksi ole ollut ongelmia schuko-laturilla, akku on latautunut täyteen ja latausajoista päätellen 8A virralla. Tulevaisuutta silmällä pitäen latausasema on harkinnassa, onko kellään Oulun suunnalta kokemuksia latausaseman asennuksesta, mistä kannattaisi tarjouksia kysellä?

jopo

Soita sillä auton kattopuhelimella maahantuojalle ja valita tuosta Connectista. Ottavat tiedot ylös ja sieltä soitetaan aika nopeasti takaisin. Sanoivat itse, että olis tärkeää aina ilmoitella jos on ongelmia, jotta voivat välittää niitä Skodalle. Mitä enemmän painetta tulee, sen paremmin konserni tajuaa panostaa palvelun toimivuuteen.
Mulla tuo on alkuongelmien jälkeen toiminut tosi hyvin. Kerran oli jumissa ja soitin palvelunumeroon. Parin pv päästä soittivat takaisin ja kertoivat vian olleen Skodan servereillä, mutta silloinkaan maahantuojalle ei tuosta ollut tullut ilmoitusta, vaan saivat tietää siitä tuon kyselyn pohjalta. Aina kannattaa valittaa. :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy