MAN TGM 15.250 2010

Aloittaja Dirti, 26.08.12 - klo:21:15

« edellinen - seuraava »

Dirti

Tässäpä olisi tälläinen kulkine jolla yritetään saada töitä tehtyä.

Alusta tilattu 2010 kesä-heinäkuun paikkeilla, luovutus marraskuun lopulla.

Alustan ominaisuudet:

- Kokonaismassa 15 000 kg
- Täysilmajousitettu
- Tipmatic-automaattivaiheisto
- XL-hytti, sis. sänky, korkea ohjaamo, säilytyslokerot ulkopuolella joihin toiseen on pääsy sisältä, lisäsäilytystilaa tavaroille, monitoimiratti
- Jääkaappi (kompuralla)
- Kaikki peilit
- Kuskille parempi istuin
- Webasto
- Lisätaso keskikonsolin päälle
- Ã,,änentoistopaketti, piti muistaakseni sisällä vain lisäkaiuttimet a-pilareihin ja oviin
- Lohkolämmitin ( myyjä oli laittanut sellaisenkin vaikka en pyytänyt, mikä ei haittaa yhtään)
- Musta akryyliväri, koska en halunnut metalliväriä kun on kyseessä autosta mitä pestään koneessa talvisin ja muutenkin on helpompi paikata kiven iskeymät tms muut naarmut mitä tulee


Päälirakenteeksi Forssan korin koko kylkiaukeava lämpökori joka sisältää seuraavaa:

- Takalaitanostimen virkaa toimittaa 2 metrinen 2 tonnin Focoliftin perälauta
- Kuormatilan lämmitin
- Upotetut sidontakiskot
- "Riisinjyvä" alumiinilattia
- Ilmajousien säädin kuormatilan seinään upotettuna
- Ulkopuolelle rosterinen säilytyslaatikko
- Ulos vedettävä porras kolmannen sivuoven alapuolella
- Ledityövalot sivuilla ja takana

Kantavuus tällä kokoonpanolla 6460 kg.

Kesällä 2011 keula teipattu mustalla teipillä sekä plasti dipillä kromit mustiksi.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

P.Alikka

Heh, tais tulla palstan "vääntävin moottori palkinto" tähän osoitteeseen  ;D. Paljonkos on mittariin kerennyt kelautua?
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Dirti

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 26.08.12 - klo:21:55
Heh, tais tulla palstan "vääntävin moottori palkinto" tähän osoitteeseen  ;D. Paljonkos on mittariin kerennyt kelautua?

Tarkkaan en muista mut oisko n. 64000 km tällä hetkellä.

Vääntöä löytyy muistaakseni tasan 1000Nm, mut hevosia ei ole tallissa kuin 250 kappaletta.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Levjsa

Onpas mukavan vähän ajettu :) Plasti-dippaukset tekee mukavan persoonallisen lisän. On tämä muistaakseni joskus tullut Espoossa bongattuakin.

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Levjsa - 26.08.12 - klo:22:28
Onpas mukavan vähän ajettu :) Plasti-dippaukset tekee mukavan persoonallisen lisän. On tämä muistaakseni joskus tullut Espoossa bongattuakin.

Espoossa päin auto sijaitsee ja pk-seutua ajetaan ristiin rastiin päivittäin, tai no ei yleensä viikonloppuisin.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

KingMo

En osannut arvatakaan, että kuorma-autot ovat nykyään noin "sivistyneen" näköisiä sisältä. Tuollahan ajelee varmasti jo ihan mielikseen.

Mikä teline tuossa kuljettajan istuimen oikealla puolella on? iPad?
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 2014
Ford Mustang Boss 302 1970 ratapäiväkimppaprojekti

Urlaub

Hieno on MANne!  ::)

Asutko viikot autossa vai miksi tuollainen suurohjaamo? Kuinkas paljon makuuohjaamo korkealla katolla maksaa extraa lyhyeen "kaivoshyttiin" verrattuna?

makkis

Itsekin ihmettelin XL-ohjaamoa jakeluautossa mutta ei tuo nyt niin tavatonta ole, ei taida kuitenkaan olla niin oleellinen juttu tuo hyötykuormatilan syönti koska kantavuus riittää anyway tuon tyyppiseen keikkaan? Toisaalta, onpahan ne nuo ammattiliikenteen ajoaikalait niin joustamattomat että mieluummin kai punkassa pakolliset 9 tunnin tirsat ottaa kuin jakkaralla  :D

Naapuri on myös kuljetusyrittäjä ja edellistä autoa uusiessa piti myös viikon verran koeajossa ihan tienestissä MAN:ia, sinänsä piti autoa ihan ok laitteena ja kuulemma muiden yrittäjien kokemuksetkin ihan ok, eivät kuulemma seiso pajalla. Kaksi syytä käänsi kuitenkin DAF:iin, valtava kääntösäde (kuten naapuri sanoi: MAN:ssa vissiin kääntyvät etupyörät on lisävaruste) ja se, että ongelmattomat kilometrit muiden kokemusten mukaan loppuu 600000-700000 välille kuin seinään. Naapuri ajaa noihin autoihinsa sellaisen 1500000 jossa vaihtaa aina uuteen. Tähän saakka ollut aina Volvoja mutta nyt "tunteella" DAF ja muiden hyvien kokemusten perusteella. EU-korimuutosten myötä hänellä oli maahantuojan DAF puoli vuotta ajossa vuokralla, josta tuo kytö hollannikkaaseen oli jäänyt. Naapurilla nuo ajokit tosin on runkolinja-autoja.

Anyway, tyylikäs peli.

Dirti

#8
Kiitoksia kommenteista.

Tuo teline on juuri iPadille, RAM Mountin tekele.

Sen takia otin suuremmalla ohjaamolla koska ei tarvitse ottaa tuulenohjainta katolle sekä sai lisää tilaa, extrana tuli sänky mikä ei haittaa. Tuo pidempi ohjaamo ei lisännyt peräylitystä muistaakseni kuin 20 cm koska ohjaamo tulee lähes kiinni kuormatilaan. En muista paljon suurempi ohjaamo maksoi, mutta tuossa konkurssissa se ei ollut mikään suuri summa.

Sisätiloiltaan kulkine on todella saksalainen, kaikki on paikoillaan ja järjestyksessä. Mukavuudeltaan kyseinen väline on lähellä täydellisyyttä, siis kun puhutaan jakelukulkineesta. Tuo mitä tulee kääntösäteeseen pitää osittain paikkansa koska manni on tehtaalla säädetty saksalaiseen tyyliin osia säästäväksi joten säätövaraa löytyy, itse säädätin ensimmäisessä huollossa rajoittimet tappiin ja kääntösäde pieneni huomattavasti, mutta ei se ihan volvolle vielä pärjää.

Itsellä sellainen ongelma tuli eteen 56000 kilometrin kohdalla että vaihdelaatikko hajosi, manni ei saanut zf:ltä selitystä vaikka yrittivät udella koska kaksi saman ikäistä autoa oli pajalla samasta syystä. Joten on tainut zf mokata jossain kohtaa, olivat mannilla hieman ihmeissään kun ei ole noista laatikoista ollut kuulema vaivaa, mietittyämme tulimme siihen johtotulokseen että on tainut zf vaihtaa osien alihankkijaa ja halvalla ei ole taaskaan saatu hyvää :D Mutta nyt zf vakuutteli että laatikko on kunnossa.... Saa nähdä, mutta ei tarvinnut maksaa mitään ja ajot hoidettiin toisella autolla.

Itse kanssa vaihdoin volvosta manniin kun hinnat oli kohdallaan ja volvo oli kehityksestä jäljessä sekä kuulema paljon vikoja fl mallissa. Volvoon, relluun sekä mersuun ei saanut muuta kuin 7 lovisen automaatin mikä käy ykkösestä lähtien AINA kaikki vaihteet läpi, kun taas mannissa 12 vaihteinen sekä oppiva, lähtee yleensä 3. tai 4. vaihteella liikkeelle ja hyppii vaihteita yli. Dafiakin mietin mutta kun daf ja volvo on tekniikaltaa lähes identtisiä, ainakin jakokaluston osalta, niin en viitsinyt lähteä riskeeraamaan. Ja on tuo manni ihan erillainen kuin esim volvo, tuo herätti ajohalut heti koeajon aikana mutta volvo ei minkäänlaisia haluja. Eikä myöskään rellu, mikä on myöskin volvon identtinen kaksoisveli tekniikaltaan, eikä myöskään mersu, jonka runko on muuten pelottavan löysä kun on tottunut mm volvon runkoon.

Sinäänsä jotain kertoo se että joka kerta kun ajattelee tuota pihassa seisovaa työvälinettä niin tekee mieli vain lähteä ajamaan ja tienaamaan rahaa....

Ja kaiken kukkuraksi koskelon man centerin meininki on ihan eri maailmasta kuin volvon, volvolla ei saa kunnon korjaamopalvelua sekä muutenkin koko korjaamopuoli on aivan ala-arvoista, mutta se onkin jo toinen tarina. Mutta mannin myyjä Rauno Järvenpää on kyllä sellainen mies josta monen autokauppiaan pitäisi ottaa mallia, hieno mies ja pitää sanansa sekä osaa asettua asiakkaan asemaan suunnitellessa autoa, sekä huolto pelaa.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

teedeeii.

Ajelen itsekin MANnilla työkseni, tosin TGX 26.480. vähä suurempi ja tehokkaampi.
Sisältä kabiini hyvin samanlainen, meillä vaan tuo nappulaviidakko on pitempi.
Hieno auto sulla  :)

Dirti

Lainaus käyttäjältä: teedeeii. - 29.08.12 - klo:17:58
Ajelen itsekin MANnilla työkseni, tosin TGX 26.480. vähä suurempi ja tehokkaampi.
Sisältä kabiini hyvin samanlainen, meillä vaan tuo nappulaviidakko on pitempi.
Hieno auto sulla  :)

Kiitoksia.

Sulla on isojen poikien laite, mulle kannattaa antaa vain tommonen harjoittelukappale  ;D
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

SamKoo

On kyllä erinomaisen hyvin varusteltu jakoauto! Pärjäilee vallan mainiosti myös pidemmillä reissuilla. Fokorin kaapista ei myöskään ole kuin hyvää sanomista
Volvo XC60 R-Design -12

Dirti

Lainaus käyttäjältä: samppa82 - 31.08.12 - klo:22:34
On kyllä erinomaisen hyvin varusteltu jakoauto! Pärjäilee vallan mainiosti myös pidemmillä reissuilla. Fokorin kaapista ei myöskään ole kuin hyvää sanomista

Juu kyllä tuolla pärjää, ei tuossa fokorissa muuten sanomista ole muuta kuin takaa alakulmien alumiinit lähti rullalle kun eivät vielä kymmenien vuosien jälkeenkään ymmärrä että ne alakulmat lähtevät rullalle kun ajaa perälaudan laiturin alle ja pois sieltä, joten kulmat vedettiin rälläkällä viistoon ja samalla alleajosuojien kiinnitykset koriin oli lankaruuveilla joten ne pistettiin paremmin kiinni. Voi olla että seuraava kori on vakin kori, jotenkin vituttaa rankasti kun ei voida hoitaa hommaa loppuun asti kunnolla. Muuten ei ole korissa mitään valittamista.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

SamKoo

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 31.08.12 - klo:22:39
Juu kyllä tuolla pärjää, ei tuossa fokorissa muuten sanomista ole muuta kuin takaa alakulmien alumiinit lähti rullalle kun eivät vielä kymmenien vuosien jälkeenkään ymmärrä että ne alakulmat lähtevät rullalle kun ajaa perälaudan laiturin alle ja pois sieltä, joten kulmat vedettiin rälläkällä viistoon ja samalla alleajosuojien kiinnitykset koriin oli lankaruuveilla joten ne pistettiin paremmin kiinni. Voi olla että seuraava kori on vakin kori, jotenkin vituttaa rankasti kun ei voida hoitaa hommaa loppuun asti kunnolla. Muuten ei ole korissa mitään valittamista.

Juu se on jännä homma koska myös näistäkin asioista tehtaat ovat ajan saatossa saaneet takuuvarmaa palautetta. Yleisesti ottaen Fokor on jämerä kaappi mikä pysyy ryhdissään, kestää käyttöä ja luukut + lävet aukeaa ja saa vielä kiinnikkin  :)
Volvo XC60 R-Design -12

Dirti

Lainaus käyttäjältä: samppa82 - 31.08.12 - klo:23:08
Juu se on jännä homma koska myös näistäkin asioista tehtaat ovat ajan saatossa saaneet takuuvarmaa palautetta. Yleisesti ottaen Fokor on jämerä kaappi mikä pysyy ryhdissään, kestää käyttöä ja luukut + lävet aukeaa ja saa vielä kiinnikkin  :)

Juu jämerä on ja muutenkin loistava kori. Mutta tosiaan tuo muutama juttu ketuttaa aikalailla, pieni juttuja mutta silti. Sen takia varmaankin seuraava kori VAKilta....
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Dirti

Täytyy kehua kyllä mannin koskelon huoltoa, uskomattoman hyvä palvelu ja nopea. Jos vaan kaikki huollot toimisivat yhtä loistavasti....
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

adoks

Ihan näpsän näköinen työpirssi sulla. Iso hytti on jakeluunkin perusteltu riippuu tietysti mitä, missä ja milloin ajaa.. Oma työantajani on tarjonnut mulle elintarvikejakeluun Volvon kaluston, suurin osa FM ja FHta, muutama FLn raaskakin mahtuu joukkoon. FLiä lukuunottamatta kaikki just makuuhytillä, isolla moottorilla, hyvillä koreilla ja varusteilla. Kun ajelee yöllä Itä- ja Pohjois-Suomea, jossa ei juuri ole taukopaikkoja, niin isoa hyttiä arvostaa :) Paras hytti on omasta mielestä ollut Mersun Actrosissa, suunniteltu selvästi kuskin ehdoilla ;D

Esim kun FL:n pikkukoirankoppiin iskee kameran näytön, läppärin, kylmäkoneen ja lattialämppärin säätimet, lämpötilantaltiointivehkeet, kylmälaukun, juomapullot, rahtikirjat, navit ja tietysti yli 180cm pitkän kuskin, ei ylimääräistä tilaa juuri jää.

Varsinkin raskaammassa jakelussa VAKn korit voittaa Fokorin, puhun nyt ei kokosivuaukevista. Fokorin korit päteviä nyyttijaossa.

Dirti

Lainaus käyttäjältä: adoks - 26.11.12 - klo:17:40
Ihan näpsän näköinen työpirssi sulla. Iso hytti on jakeluunkin perusteltu riippuu tietysti mitä, missä ja milloin ajaa.. Oma työantajani on tarjonnut mulle elintarvikejakeluun Volvon kaluston, suurin osa FM ja FHta, muutama FLn raaskakin mahtuu joukkoon. FLiä lukuunottamatta kaikki just makuuhytillä, isolla moottorilla, hyvillä koreilla ja varusteilla. Kun ajelee yöllä Itä- ja Pohjois-Suomea, jossa ei juuri ole taukopaikkoja, niin isoa hyttiä arvostaa :) Paras hytti on omasta mielestä ollut Mersun Actrosissa, suunniteltu selvästi kuskin ehdoilla ;D

Esim kun FL:n pikkukoirankoppiin iskee kameran näytön, läppärin, kylmäkoneen ja lattialämppärin säätimet, lämpötilantaltiointivehkeet, kylmälaukun, juomapullot, rahtikirjat, navit ja tietysti yli 180cm pitkän kuskin, ei ylimääräistä tilaa juuri jää.

Varsinkin raskaammassa jakelussa VAKn korit voittaa Fokorin, puhun nyt ei kokosivuaukevista. Fokorin korit päteviä nyyttijaossa.


Kiitoksia...

Musta tuntuu että VAKn korit taitaa viedä tällä hetkellä pidemmän korren kaikessa, silloin kun ktse tilasin auton niin koko kylki aukeavassa oli takapalkki tuplaleveä fokoriin verrattuna, se ratkaisi pelin silloin.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy