Passat 2.0 TDI BiTurbo

Aloittaja V60, 08.08.15 - klo:14:43

« edellinen - seuraava »

V60

Onkos tästä räyhäkkäämmästä dieselistä areenalla millaisia kokemuksia? Hieman on kyseinen kulkine alkanut kiinnostamaan. Millaisiin maantiekulutuksiin on päästy?
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

MMV

Tammikuussa ostin moisen pelin ja ei tuo nyt mikään ihmeellinen laitos ole. Jonnekin nelivedon, DSG:n ja DCC:n kätköihin tuo kulku tai ainakin tehon tunne hukkuu. Ihan ok arkiauto, ei sen kummempaa. Koskaan ei ole tainnut yhdistetty kulutus mennä yli 7l/100km ja matka-ajossa normilukema alkaa 5:lla.

V60

Ihme vehkeitä nykyään. Vaikka tehoa on 200-300 hv niin ei oikein potku tunnu ::) Vähän arvanheittoa Mondeon ja Passatin välillä. Molempiin saa biturbot mutta vain Passat raapii joka nurkasta. Passat on kyllä parivertailuissa voiton lähes aina vienyt. Mondeossa on vähän lyhyt jakkaran istuinosa joka häiritsee.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: V60 - 08.08.15 - klo:20:38
Ihme vehkeitä nykyään. Vaikka tehoa on 200-300 hv niin ei oikein potku tunnu ::) Vähän arvanheittoa Mondeon ja Passatin välillä. Molempiin saa biturbot mutta vain Passat raapii joka nurkasta. Passat on kyllä parivertailuissa voiton lähes aina vienyt. Mondeossa on vähän lyhyt jakkaran istuinosa joka häiritsee.

Tuplaturbo ei aina meinaa hyvää liikkuvuutta, sillä haetaan parempaa vääntöä ala sekä yläkierroksille, pieni turbo pyörii nopeammin pienillä kierroksillaja iso taas isommilla. Tuplaturboja ollut jo kauan ennen passattiakin ja nyt siitä hehkutetaan jo mallimerkinnässäkin  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

MMV

Bitbo on ihan normiratkaisu ja ei kai sitä tässä nyt kyseenalaistettukaan. Se, että 240 pollea ei tunnu BiTDi Passatissa yhtään missään, johtuu varmasti jostain muusta kuin kahdesta turboahtimesta.

Sigge

Tuli tuossa koeajettua kyseinen BiTurbo Passatti. Sana vaivattomuus kuvaa hyvin kulkupuolta :) Vääntöä on sen verran railakkaasti, että varsinaista tehopiikkiä ei oikein huomaa. Neliveto tekee paketista kyllä astetta vaivattomamman. Kaikin puolin hieno peli ja tasainen kulku.

Ainoo miinus mitä itse tuli havaittua oli dsg:n arpominen hiljaisessa vauhdissa hidastaessa risteykseen, napakka nykäys pienemmälle vaihdossa, ei oikein sopinut samaan pakettiin. Samanlainen käytös oli omassa 3C passatissa tietyissä liikennetilanteissa.

Otin samaan koeajorupeamaan vertailun vuoksi alle 190hp Audi A6 2.0 7-pykäläisellä s-tronic etuvedolla ja business varusteilla. Passatti oli paljon hiljaisempi. Toisaalta Audin s-tronicissa yllätys kyllä en havainnut samanlaista nykäystä risteykseen hidastettaessa. Toisaalta risteyksestä lähdettäessä ei ollutkaan niin vaivaton :( ...ensin suti tyhjää, sitten hävisi tehot ja etenemisen meininki latistui kojetaulussa vilkkuvaan keltaiseen merkkivaloon :( ... Tätä ei tapahtunut passatilla  :P
Audi A6 Allroad 3.0TDI -16, ex Audi A4 Allroad 2.0TDI -14, Golf 1.6TDI -13, ex Skoda Fabia 1.4 -07, ex 3C Passat Variant 2.0 TDI CR R-Line -10, ex 3C Passat Sedan Highline 2.0 TDI -05, ex 3BG Passat Variant 1.9 TDI -01, ex. Golf IV 1.9 TDI -99

MMV

Millä asetuksilla ajotilavalinta oli? Jos normal tai sport, niin joskus viivyttelee alaspäin pykältämisessä ja sitten kun vaihtaa, niin nykäisee jonkin verran. Comfort-valnta ei tuota tee.

Sigge

Lainaus käyttäjältä: MMV - 14.08.15 - klo:20:42
Millä asetuksilla ajotilavalinta oli? Jos normal tai sport, niin joskus viivyttelee alaspäin pykältämisessä ja sitten kun vaihtaa, niin nykäisee jonkin verran. Comfort-valnta ei tuota tee.

Tuossa kohtaa lenkkiä taisi olla sport asetus edelleen päällä, koska oltiin juuri poistuttu moottoritieltä risteys aikaisemmin. Comfortti tuntu sellaseen leppoisaan cruisailuun sopivalta vaihtoehdolta jos siitä enemmän pitää. Jos vielä saa kehua, niin adaptiivinen vakkari oli, ainakin poutasäällä, näppärän oloinen ja toimi todella hienosti verraten muutamaan muuhun jota on tullu kokeiltua, joskin sukupolvea pari vanhempaa tekniikkaa.

Edelleen päällimmäisenä mielessä, että kokonaisuutena auto tuntu todella hyvältä paketilta A6 perusmallin verrattuna, koska en juurikaan keksi mitään huonoa sanottavaa muuta kuin tuo pykälän alaspäinvaihtuminen hitaassa vauhdissa sport asetuksilla.

Mielenkiinnolla odotan uutta Suberbin nelikko farkkua, sitä ovat Sakujen testiajoissa kovasti kehuneet. Tilojen puolesta haastaja, mutta miten sitten muut osa-alueet...jää nähtäväksi.
Audi A6 Allroad 3.0TDI -16, ex Audi A4 Allroad 2.0TDI -14, Golf 1.6TDI -13, ex Skoda Fabia 1.4 -07, ex 3C Passat Variant 2.0 TDI CR R-Line -10, ex 3C Passat Sedan Highline 2.0 TDI -05, ex 3BG Passat Variant 1.9 TDI -01, ex. Golf IV 1.9 TDI -99

Mr Vice

Lainaus käyttäjältä: MMV - 08.08.15 - klo:15:18
Jonnekin nelivedon, DSG:n ja DCC:n kätköihin tuo kulku tai ainakin tehon tunne hukkuu.

Merkityksensä on myös liki neljännestonnin lisäpainolla verrattuna kesyimpään parin litran dieseliin. Jokaisella on tietty omat standardinsa siitä mikä on riittävä määrä voimaa autossa. Minun standardilla 150 kaakkia dieselin kelpo vääntöön yhdistettynä on riittävä, jopa ruhtinaallinen, etenkin kun valtaosa ajostani on kevyellä kuormalla yksinään ajoa. Ja mikä mukavaa niin kulutuslukemat on kohtuulliset 4 - 4,5 litraa sadalla sekalaisessa maantie/motaripainoitteisessa ajossa, ainakin näin ensimmäisen puolen vuoden ja 18 tkm perusteella.

Hyviä ajoja kaikille Volkkarikuskeille! Tänään lähden pyhiinvaellusmatkalle Autostadtiin ;=)
”Nopeudesta ei ole hyötyä, jos suunta on väärä”

TSI_J

Onko tästä BiTurbosta kuulunut mitään kummia?
Aika vähän palstalla juttua, onko se pelkästään hyvä asia. Uskaltaakohan ostaa 150tkm rullattuna, sen verran uusi malli että tuohan on aika varmasti siistiä maantieajoa, tuskin näitä takseina on.
Alkanut kiinnostaa koska tehokas moottori hyvät varusteet lähes aina, huippupenkit, dynoaudio jne.

Kertokaa kokemuksia jos omistatte tai olette kuulleet näistä jonkun verran käytettyinä minkälaisia ovat?

Onko "halpa" auto esim Audin ja BMW:n 3.0 diiseleihin verrattuna. Verot/vakuutukset 3.0litr -> 2.0litr?
Ja kiinnostaa myös kokemukset Audiin ja BMW:hen verrattuna miksi ostaisit tai et ostaisi Passattia.


TSI_J
Ajelen tyylikkäällä herrasmiessportilla mk7 GTI. 👌
Tarvittaessa "ajamisen iloa" xdrivella ympäri vuoden ja ympäri Suomen.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 21.06.18 - klo:15:36Onko "halpa" auto esim Audin ja BMW:n 3.0 diiseleihin verrattuna. Verot/vakuutukset 3.0litr -> 2.0litr?

On "halpa", 2-litrainen Passat on "halvempi" kuin 3-litrainen Audi tai BMW. Maailmankirjat olisi aika sekaisin, jos 2-litrainen Passat olisi "kalliimpi" kuin 3-litrainen Audi tai BMW. En ole tosin ihan varma mikä on "halvan" ja halvan ero.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

SNG

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 21.06.18 - klo:16:12
On "halpa", 2-litrainen Passat on "halvempi" kuin 3-litrainen Audi tai BMW. Maailmankirjat olisi aika sekaisin, jos 2-litrainen Passat olisi "kalliimpi" kuin 3-litrainen Audi tai BMW. En ole tosin ihan varma mikä on "halvan" ja halvan ero.

V6 on aina V6, mutta kyllähän tuo Biturbo aika hyvin varmasti pärjää.

Juhannuksen aluksen kevennys  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=VrjK-92Qa5E

Arcca

Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 21.06.18 - klo:15:36
Ja kiinnostaa myös kokemukset Audiin ja BMW:hen verrattuna miksi ostaisit tai et ostaisi Passattia.

Vertaat ilmeisesti Audi A4 B9:iä Passat B8:iin?. Nyt kun minulla on kokemusta molemmista voi jotain todeta, Audista tosin noin 3000 km vasta.

Autojen ero hyvyydessä ei ole iso, kyse on enemmän painotuksesta. Passat on käytännöllisempi (tilavampi, siinä myös istutaan korkeammalla), sopii paremmin Suomen liikenteeseen. Mutta myös tuon superkäytännöliisyyden takia tylsempi, toki ihan hyvännäköinen.

Audi on sporttisempi ja hienostuneempi sisätiloiltaan, enemmän tunne ratkaisu. Nopeusrajoitukset ja muu liikenne tuottaa enemmän ongelmia kevyesti rullaavan Audin kohdalla.

Ei mitään yllättävää siis. Luin jostain testin tuosta Audista, jossa kyllä kehuttiin noita V6 dieseleitä.

Ei huonoa ratkaisua tee, otti sitten kumman tahansa.

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

TeroPee

#13
Hieman yli 40tkm ja kahden vuoden kokemus BiTDI:stä. Ihan kiva voimalinja mutta ei ole mikään kovin hienostunut käynniltään. Mitään koneeseen tai muuhun voimalinjaan liittyvää ongelmaa ei ole ollut, eikä kyllä muutenkaan. Toinen avain vaihtui takuuseen kun alkoi syömään pattereita. Myös takakontin rullaverhon sormikolon läppä on mennyt rikki.

Edellinen auto oli A3 8V 1.8TFSIq ja joitain juttuja oli toteutettu siinä fiksummin (esim. sisävalo syttyy heti kun auto sammuu, ei vasta sitten kun ottaa virrat pois ja niitä virtojakaan ei tarvinnut Audissa ottaa erikseen pois, oli siis keyless siinäkin).

Nintendon mukaan kulutus erittäin rauhallisessa maantieajossa on meillä ollut 5,5 (Kemiö - Helsinki rantareittiä pitkin) ja jos matkalle sattuu konetietä niin heti kulutus nousee yli kuuden. Nopeudenvaihtelut on myrkkyä ja runsaalla ohittelulla saa kulutuksen lähelle seiskaa isommin yrittämättä. Todellinen kulutus on sitten lähemmäs puoli litraa enemmän. Tankillisella ei tonnia pääse. Vastaavasti sitten parin tonnin kärri perässä Nintendo näyttää 7,5 litraa.

Laatikko on muuten miellyttävä mutta on alkanut olemaan liikkeellelähdöissä aika kulmikas.

En ostaisi toista samanlaista vaan hommaisin samalla rahalla vaikka A6 4G bitdi:n. Sellainen löytyy lähipiiristä ja on kertaluokkaa miellyttävämpi melkein kaikilla suureilla mitattuna ja se kuluttaakin käytännön ajossa vähemmän. Toki jännittäjä jättää sellaisen ostamatta sillä ylläpitokulut on varmuudella suuremmat. Meillä vaihto on ajankohtainen joskus vuoden kuluttua syksyllä ja tällä hetkellä todennäköisin korvaaja Passatille on Q7 e-tron.
Torni hakusessa / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

Alvari

Tuollainen biturbo tuli hankittua 3v vanhana, n. 5tkm kokemuksella voisi sanoa että tehoa tuntuu olevan mukavasti ja kulutus pysyy maltillisena. Johtuen omasta reippaanpuoleisesta ajotavasta en ole alle 6l kulutuksiin päässyt. Vertailun vuoksi voisi sanoa että V60 d5 neliveto vei lähes litran enemmän, b8 a4 2.0 tdi nelikko manuaalina noin 0,5 litraa enemmän.
Kulutusmittarin voi kalibroida obd elevenillä kohdalleen, vakiona tuntuu näyttävän jonkin verran vähemmän.
Vikoja ei ole vielä löytynyt, toki kilsojakin alle 100tkm. Ensimmäinen dsg auto itselle niin jonkin verran vaihteisto töksäyttelee jossain tilanteissa, ja ajaa tosi matalilla kierroksilla. Mutta taitaa olla ominaisuuksia.

akk

^ Laatikon öljyt lienee kuitenkin vaihdettu 60 tkm kohdalla ? Itsellä oli samanlaisia kokemuksia DSG:n ”töksähtelyistä” kun sain auton alle n. 40 tkm ajettuna, mutta nyt en ole niitä noteerannut sen jälkeen kuin laatikon öljyt vaihdettiin. Mittarissa nyt lähes 70 tkm.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Alvari

Huollettu huolto ohjelmaa tiheämmin ja dsg öljyt 60tkm kohdalla. Jos ruotsalaisiin on luottamista. Ei ole oikein vertailukohtaa vastaaviin laatikoihin niin vähän vaikea sanoa onko vikaa vai ominaisuus. Mutta jos on vika niin eiköhän se ajamalla tule esille.. tällä ajomäärällä saa tehdä keväällä 120tkm öljynvaihdon.
Autoon näyttäisi olevan tarjolla optiomointia 280hv/558nm, muuttuukohan laatikon käytös millään tavalla.

Pupa

Itse ostin kyseisen laitoksen heinäkuussa. Pakko kompata laatikon hieman erikoista toimintaa juuri tuon todella matalilla kierroksilla ajattamisen ja pienillä vaihteilla pienen töksähtelyn osalta. DSG öljyt vaihdettu huolto-ohjelman mukaan, mutta täytyy kysäistä onko laatikkoon jotain softapäivitystä (entiseen Golfiini oli).

Itseäni kiinnostaisi myös tuo moottorioptimointi. Sillä saavutetaan myös laatikon fiksumpaa käyttäytymistä, mutta olisi kiva kuulla jonkun kyseisen auton softauttaneen kokemuksia :)
ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI Biturbo 176 kW (240 hv) 4MOTION DSG -15
ex: Golf VII Highline 1.4 TSI ACT DSG -13
ex: Polo Highline 1.2 TSI DSG -11

pasila

Just käytin biturbon pikahuollossa, kun sytytti EPC valon kolme kertaa lauantaina ja meni limb moodiin. Epäilivät ahtopaineen säätöventtiiliä, jonka vaihto töineen n. 130,. Yllätyksenä tuli, että tähän malliin pitää jakohihna vaihtaa 120tkm välein? Normistihan noissa 2 litrasissa on vissiin 210tkm/6v.

Alvari

Huoltokirjan mukaan jakohihna on mielestäni 210tkm, taitaa olla merkkihuollon suositukset vähän paikkakuntakohtaisia. Huollossahan kai hihnan kunto katsotaan. Oulun seutu painii näissä asioissa omassa luokassaan..

pasila

Minkälaisiin kulutuksiin olette muuten päässeet biturboilla ja minkälaisilla asetuksilla? Mulla alhaisin kulutus on eco vaihteensiirrolla ollut 6,3l/100km. Suurimmillaan näin "talvi" aikaan on ollut 7,5l/100km. Pirsillä pitää kyllä ajella tosi rauhallisesti, että sillä oikeasti pääsee keskikulutukseltaan alle 6 litraan tai sitten pitää oikeasti ajella pelkkää matkaa. Onko joku muuten testannut tuon vaihteensiirron vaikutusta kulutukseen? Siis individual ajomoodilla.

Alvari

Kerran olen kokeillut eco asentoa 5min ajan joten ei tilastotietoa. Kaupungissa sportilla ja maantiellä normiasennolla. Normaalisti ajelen gps nopeutta rajoitus + 9kmh. Kulutus kesällä 6.4-7 väliin ja talvirajoituksilla ehkä alle 6,5 jos paljon maantietä. Mutta tosiaan alle 6 litran kulutuksiin en ole päässyt mutta uskon että rauhallisella ajolla pääsisi. Ajotietokone näyttää jonkin verran pienempiä kulutuksia kuin tankkauksista laskettuna

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy