Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

Kaliumi

Mikä Forte tuonne bensan sekaan muuten laitetaan tuossa LL-huollossa? Aineita on yllättävän paljon. Onko se nyt tuo Gas treatment vai Fuel system cleaner vai kenties Valve cleaner?

http://www.forte.fi/FI/Forte-tuotteet/Autot.html

hansolo

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 09.09.13 - klo:14:53
Monet pitävät normaalin huoltovälin ja LL-öljyn, mutta vaihtavat itse kerran öljyn keskellä varsinaista huoltoväliä. Näin tein minäkin, eikä ollut mitään ongelmia TSI-moottorin kanssa.
Kuulostaa järkevältä, jos haluaa varmistaa, ettei ajeta kurakunnossa olevilla öljyillä tai kahta talvea peräkkäin samoilla. Olisiko ideana myös jättää väliöljynvaihdon yhteydessä huoltomittarin nollaus tekemättä, jottei mene LL-vaihtoväli sekaisin. Vai oletteko vaihdattaneet huoltovälin kiinteäksi 15 tkm?
Ajossa: Sähkökiivi eli Skoda Citigo-e IV MY21, Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.05.13 - klo:08:34
Niin, mitäs me turhaan tässä väännetään. Sinä tiedät asian selvästi paremmin kuin saksalaisinsinöörit, kumma etteivät ne tajunneet sinua palkata suunnittelemaan moottoreidensa huoltovälejä. ::)

No nuo saksalaisinsinöörit ovat kyllä viisaita mutta monesti näissä asioissa tulee mukaan myös markkinointiväki jotta huoltokulut saataisiin näyttämään paperilla hyviltä.

Esim1. VW ikuinen vaihdelaatikkoöljy? Tällaista ei vielä ole keksitty edes öljy-yhtiöiden toimesta, mutta VW insinööri ilmeisesti sen keksi kun tällaista väittävät.

esim 2. Ikuinen vesipitoinen jäähdytinneste. Tällaista ei kemikaaliyhtiöt ole vielä keksineet. Volkkari ei tietääkseni vielä itse tee näitä nesteitä joten tämäkään ei pidä paikkaansa.

Esim 3. LL ohjelma. Volkkarilla oli aiemmin jopa 2v/50 tkm vaihtoväli. Vähin äänin ollaan siirrytty 2v/30 tkm vaihtoväliin. Nyt jopa merkkihuolto on suositellut 1v/15 tkm vaihtoväliä. Mitä tästä opitaan? Se että suositukset muuttuvat kun kokemusta kertyy.

Mitsubishissa on VWn tdi kone ja he suosittelevat 1v/15 tkm vaihtoväliä. Outoa, eikö?

Nämä öljynsuodattimen tukkeutumiset kertonevat aika selvästi että 30 tkm on liian pitkä aika samoilla öljyillä.


kt

Pikainen väliöljynvaihto maksaa ehkä 50 euroa, kun laittaa 3,5 litraa speksiin sopivaa öljyä pikku pajalla.

Missään nimessä ei pidä alkaa leimaamaan huoltokirjaan mitään tietoja "välivaihdosta" tai vaihtelemaan sitä 15tkm huolloksi. Se  riittää, että kuski itse tietää, että taas on hyvät öljyn ainakin vuoden tai seuraavat 15tkm alla.
Ja sitten suu suppuun, kun 60tkm:n huollossa asentaja ihmettelee, että ompa sulla puhtaat öljyt. Sanot siihen vaan, että kun on hiienot moottorit ja hyvä ajotapa, niin öljyt ei kulu.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

b1mpo

Ei kai öljynsuodattimet ole olleet tukossa vaan suorasuihkutteisten bensamoottorien öljysihdit. Eikä varmaan ole öljynvaihtoväli syynä vaan moottorin suunnittelu?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tapanixxx

Selaa edelliselle sivulle tätä viestiketjua. 1.4 tsi koneen öljynsuodatin vaihdettu kun ahdistaa ja on tukkeutunut.

Tietysti osasyy tähän voi olla myös osittain tukkeutunut imusiivilä pumpussa jolloin ei kehitä riittävästi painetta.

skriko

Lainaus käyttäjältä: hansolo - 15.09.13 - klo:16:00
Kuulostaa järkevältä, jos haluaa varmistaa, ettei ajeta kurakunnossa olevilla öljyillä tai kahta talvea peräkkäin samoilla. Olisiko ideana myös jättää väliöljynvaihdon yhteydessä huoltomittarin nollaus tekemättä, jottei mene LL-vaihtoväli sekaisin. Vai oletteko vaihdattaneet huoltovälin kiinteäksi 15 tkm?

Tuskin LL öljynvaihtovälillä on mitään tekemistä nokkaketjuongelmien kanssa. Itellä auto oli vuoden vanha ja 12 800 ajettu kun ongelmat alkoivat.

b1mpo

Niin kyllä se tukkeutuminen on moottorin suunnittelun syytä eikä LL ohjelman. Eihän dieseleissäkään tukkeudu LL ohjelmalla. Itselläkin ollut aikaisemmin n. 32tkm öljynvaihtoväli eikä mitään ongelmaa. Toki kannattaa joka vuosi öljyt vaihtaa jos kilometrit LL välillä ei tule täyteen, ei siis ajella kahta talvea.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 15.09.13 - klo:18:09
Toki kannattaa joka vuosi öljyt vaihtaa jos kilometrit LL välillä ei tule täyteen, ei siis ajella kahta talvea.

Kannattaa ja missä mielessä?

tet

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 15.09.13 - klo:16:18
Esim1. VW ikuinen vaihdelaatikkoöljy? Tällaista ei vielä ole keksitty edes öljy-yhtiöiden toimesta, mutta VW insinööri ilmeisesti sen keksi kun tällaista väittävät.

esim 2. Ikuinen vesipitoinen jäähdytinneste. Tällaista ei kemikaaliyhtiöt ole vielä keksineet. Volkkari ei tietääkseni vielä itse tee näitä nesteitä joten tämäkään ei pidä paikkaansa.

En kyllä muista että missään omistamassani manuaalivaihteisessa autossa olisi ollut huolto-ohjelmassa vaihdelaation öljyn vaihtoa. Eihän noita hirveän montaa ole tullut omistettua, mutta silti.

Octavian huolto-ohjelmassa on 60 tkm / 4 v välein jäähdytinnesteen määrän ja pakkaskestävyyden tarkistus sekä jäähdytysjärjestelmän vuotojen tarkistus. Eikös tuon pitäisi riittää? Eihän sitä nestettä ole mitään tarvetta vaihtaa jos se vain pakkasta kestää.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

exari

Paitsi että siinä on inhibiittoria (ruosteenesto kamaa)jonka teho häviää ajan myötä...yhtä tärkeä ominaisuus kuin pakkasenkesto.

tet

Lainaus käyttäjältä: exari - 15.09.13 - klo:18:35
Paitsi että siinä on inhibiittoria (ruosteenesto kamaa)jonka teho häviää ajan myötä...yhtä tärkeä ominaisuus kuin pakkasenkesto.

Jaa. No seuraava kysymys on sitten, että mihinkäs sitä ruosteenestoa tarvitaan? Jäähdytysveden lämmetessä tuonne satasen pintaan, siitä poistuu kyllä kaikki liuennut happi eikä se sen jälkeen enää ruostuta mitään. Toki kumiletkujen läpi sitä happea sinne varmasti diffusoituu lisää pikkuhiljaa, mutta poistuu aina kun kone ajetaan lämpimäksi. Ei liene mitenkään kovin nopeaa ole ruostuminen jäähdytysjärjestelmän osissa, vaikka ajelisi hanavedellä?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tapanixxx

http://www.deutz.fr/file/ae23f5863677c276013681e9371f6644.fr.0/technical_circular_cooling_system_conditioner_en.pdf

Katso tuolta kuvia miltä näyttää kun jäähdytinneste on menettänyt ominaisuutensa.

meisterstuck

Kyllä jäähdytysnesteen vaihto on tärkeä huoltotoimenpide. Korroosiosuojan "väsymisen" takia.
Paljon on moottoreita mistä on esim. sylinteriputkeen tullut puhki syöpymä. Yhdistävätekijä syöpymissä on
vaihtamaton jäähdytysneste.

tet

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 15.09.13 - klo:18:49
http://www.deutz.fr/file/ae23f5863677c276013681e9371f6644.fr.0/technical_circular_cooling_system_conditioner_en.pdf

Katso tuolta kuvia miltä näyttää kun jäähdytinneste on menettänyt ominaisuutensa.

Jep. Ainoastaan yhdessä kuvassa oli nimetty syylliseksi pelkästään inhibiittorin puute, siinä viimeisessä pumpun kavitaatiovauriossa. Muissa vaurioissa listattiin sitten ensisijaisesti muita syitä, oli kovaa vettä ja alhaista pH:ta sun muuta eli vääränlaisen veden käytöstä johtuvaa ongelmaa. Tuon dokkarin mukaan jäähdytinnesteen suojausominaisuudet pakkasvauriota vastaan kulkevat käsi kädessä muiden suojausten kanssa. Nesteen laadun tarkkailuun neuvottiin juuri se sama konsti mitä siellä vag-huollossakin varmasti käytetään: katsotaan refraktometrillä että sekoitussuhde on oikea.

Oli siellä toki ohje vaihtaa neste kahden vuoden välein. Mahtaako olla traktoreiden erilaisella käyttöprofiililla sitten vaikutusta, kun autosta katsellaan harvemmin tuota nesteen laatua.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tet

Lainaus käyttäjältä: meisterstuck - 15.09.13 - klo:19:07
Kyllä jäähdytysnesteen vaihto on tärkeä huoltotoimenpide. Korroosiosuojan "väsymisen" takia.
Paljon on moottoreita mistä on esim. sylinteriputkeen tullut puhki syöpymä. Yhdistävätekijä syöpymissä on
vaihtamaton jäähdytysneste.

Minkä automerkin moottoreista on kyse? Onko tuolla merkillä huolto-ohjelmassa nesteen vaihto ehdoitta, ja kuinka monen vuoden välein?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tapanixxx

Tuolla on NESTE SUPERJÃ,,Ã,,HDYTINNESTE XLC ja siellä suositus on 5 vuoden välein, tai 250 tkm välein henkilöautoissa.
Tämä neste täyttää VW G12 ja G12+ luokitukset.

http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?productid=773507&lang=sv&productgrp=615&type=tt

kt

Ruostuminen on ongelman yksi puoli. Moottorissa on kyse myös korroosiosta, jossa roolissa on jäähdytysnesteen pH-arvo, rikki-, kloori-, kalsium-pitoisuus, muun muassa
Ja kun auton moottorissa on joskus alumiinia ja terästä ja jäähdytysputkistossa vielä jotain muuta, niin kyllä siinä haastetta riittää kuumakorroosion estoon. Varmaan kannattaa vaihtaa jäähdytysnestekin ihan ohjeiden mukaan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tet

Niin, keskusteluhan lähti siitä että VAG:illa on kuulemma "ikuinen" jäähdytinneste, mutta onko näin? Kun pakkasenkesto kerran tarkistetaan määrävälein, niin mitä tapahtuu jos se ei ole kohdallaan? Vaihdetaan neste? Tuon traktoridokkarin mukaan pakkasenkesto ja muu korroosionkesto menevät käsi kädessä, jos toinen lopahtaa niin toinenkin. Eikö silloin riitä jos neste vaihdetaan kun pakkasenkesto on huonontunut? Vai onko luulo/tieto se, että sitä ei vagilla vaihdetakaan, tehdäänkö tarkistus vain "nice to know"-periaatteella?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tapanixxx

#859
VW:llä ei ole huolto-ohjelmassa varsinaista jäähdytinnesteen vaihtoa, mutta koska monissa konsernin koneissa vesipumppua pyöritetään hammashihnan avulla niin hihnanvaihdon yhteydessä kun vaihdetaan vesipumppu niin samalla vaihtuu *osa* nesteistä uusiin.

Laakkosella on aiemmin ollut kampanja jossa suovittelevat vaihtamaan jäähdytinnesteen viiden vuoden välein, mikä on sama kuin Nesteen suositus.
http://skoda.laakkonen.fi/upload/09021980952EC60.pdf

Tosin tiedän tapauksen, ei ollut merkkihuolto kyseessä, jossa kyllä vaihdettiin vesipumppu mutta laitettiin samat nesteet takaisin koneeseen. Ei hyvä. Toki helpottaa korjaamista kun ei tarvitse pitää hyllyssä VW:n nestettä, mutta asiakkaalle ikävä juttu jos ei osaa reagoida tähän puutteeseen huollossa.

tet

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 15.09.13 - klo:19:41
VW:llä ei ole huolto-ohjelmassa varsinaista jäähdytinnesteen vaihtoa, mutta koska monissa konsernin koneissa vesipumppua pyöritetään hammashihnan avulla niin hihnanvaihdon yhteydessä kun vaihdetaan vesipumppu niin samalla vaihtuu *osa* nesteistä uusiin.

Joo, ei ole vaihtoa mutta tarkistus on. Tietääkö kukaan mitä tapahtuu jos neste tuon tarkistuksen reputtaa?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tapanixxx

Ei ne siellä tee laboratorio-analyysiä jäähdytinnesteelle. :)

Mittaavat pakkaskestävyyden ja sillä hyvä.
Työkaluna käytetään VW:n työkalua  T10007A


b1mpo

Lainaus käyttäjältä: skriko - 15.09.13 - klo:18:24
Kannattaa ja missä mielessä?
Ei kannata jos ei meinaa ajaa montaa vuotta samalla autolla. Yleensä jos ajaa niin vähän ettei kilometrit täyty, autolla ajetaan monesti pätkäajoa jossa moottorille ja öljylle tulee enemmän rasitusta. Öljy vanheneekin itsekseen. Myös kosteus ei poistu öljystä pätkäajossa. Likainen öljy kun makaa pitkiä aikoja niin liat "pinttyvät" koneeseen. Tämä vain oma mielipide.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 15.09.13 - klo:20:06
Ei kannata jos ei meinaa ajaa montaa vuotta samalla autolla. Yleensä jos ajaa niin vähän ettei kilometrit täyty, autolla ajetaan monesti pätkäajoa jossa moottorille ja öljylle tulee enemmän rasitusta. Öljy vanheneekin itsekseen. Myös kosteus ei poistu öljystä pätkäajossa. Likainen öljy kun makaa pitkiä aikoja niin liat "pinttyvät" koneeseen. Tämä vain oma mielipide.

Samaa mieltä tuosta. Mutta miksi pienet kilometrit yhdistetään pätkäajoon. Voihan joku ajaa yhtä pitkiä matkoja kuin toinen mutta ajaa harvemmin. Itellä ed. vaihto 30.9.2011, seuraava ensi viikolla. Kilometrejä LL-oileilla 17 500. Ei pätkäajoa.

b1mpo

En sanonutkaan että kaikki vähän vuodessa ajavat tekisivät niin, suurin osa kuitenkin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Niin ja jos vielä seisottaa ulkona lämpötilavaihteluissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 15.09.13 - klo:22:54
Niin ja jos vielä seisottaa ulkona lämpötilavaihteluissa.
Niinpä, kaikilla ei ole lämmintä tallia ja joutuvat raukat vielä käymään töissäkin ja seisottamaan autojaan lämpötilavaihteluissa. Kyllä silloin tuo vuosi on hyvä vaihtoväli.

bowtie81

ainakin mk2 octaviaan 1.2 tsi koneella oli niin helppo tehdä öljynvaihto että kannattaa tehdä itse välivaihto LL huolto-ohjelmalla. Ei ole pohjamuoveja joten propun saa auki nostamatta autoa ja suodatin yläpuolella joten onnistuu parkkipaikalla. Elintasosta riippuen voi ajaa etupyörät parin kakkosnelosen päälle.

tet

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 15.09.13 - klo:20:03
Ei ne siellä tee laboratorio-analyysiä jäähdytinnesteelle. :)

Mittaavat pakkaskestävyyden ja sillä hyvä.
Työkaluna käytetään VW:n työkalua  T10007A

Viittaan edelleen tuohon edellä linkattuun Deutz dokkariin, jossa käytiin läpi kaikki ongelmat joita epäkurantti jäähdytinneste voi aiheuttaa. Sitten kohdassa jossa kerrottiin miten homma pitää hoitaa, kehotettiin tarkistamaan säännöllisesti PAKKASKESTÃ,,VYYS REFRAKTOMETRIN AVULLA. Ei muuta. Selitys oli, että pakkaskesto ja korroosionesto-ominaisuudet heikkenevät käsi kädessä.

Siis edelleen: miksi se neste pitäisi analysoida sen tarkemmin, jos kerran pakkasenkesto kertoo onko se kuranttia vai ei?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

MLu___

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 15.09.13 - klo:20:06
Ei kannata jos ei meinaa ajaa montaa vuotta samalla autolla. Yleensä jos ajaa niin vähän ettei kilometrit täyty, autolla ajetaan monesti pätkäajoa jossa moottorille ja öljylle tulee enemmän rasitusta. Öljy vanheneekin itsekseen. Myös kosteus ei poistu öljystä pätkäajossa. Likainen öljy kun makaa pitkiä aikoja niin liat "pinttyvät" koneeseen. Tämä vain oma mielipide.
Eikö longlifen pitäisi osata huomioida pätkäajo ja lyhentää vaihtoväliä? Ainakin pelkkää kaupunkiajoa ajavan sukulaisen A4:ssa oli ensimmälinen longlife-vaihto n. 18 kk kohdalla, ja reilusti alle 30 tkm mittarissa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy