Octavia IV

Aloittaja BMF, 05.09.19 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

tigeli

Lainaus käyttäjältä: Vesanna - 17.09.20 - klo:17:48

  • Juuri saamamme tiedon mukaan talvirenkaitakaan ei ehkä saa alle 18" kiekoilla. WTAF?? Tulee melko tärinät talvella (ja lommo lompakkoon)

Kuulemma plugarin jarrut ovat niin isot ettei pienemmät kuin 18" mahdu pyörimään.

miz

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 21.09.20 - klo:19:10
Kuulemma plugarin jarrut ovat niin isot ettei pienemmät kuin 18" mahdu pyörimään.
Ai kaikissa muissa konsernin plugareissa mahtuu paitsi tässä?

pasi

Lainaus käyttäjältä: miz - 21.09.20 - klo:19:52
Ai kaikissa muissa konsernin plugareissa mahtuu paitsi tässä?

Leoniin menee myyjän mukaan jopa 16".

b1mpo

312mm siellä varmaan on.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

pasi

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 21.09.20 - klo:20:03
312mm siellä varmaan on.
Leonin plugareissa on ainakin ruotsalaisten teknisten tietojen mukaan 312mm. Ja kesärengastus xcellensessä on 17" vanteilla. Miksei Octaviaan mahtuisi?

prinne

Talvirenkaat sopivasti oli esillä niin: Alkuperäisellä 17" vanteella sisäpuolella tilaa noin 380-390mm. Paljonko jarrusatula yms. vie sitten levyn lisäksi tilaa....


Ajovalo/päivävalo keissiin liittyen, tuossa hiukan ennen yhdeksää illalla tulin kotiin. Pimeää tietysti oli, automatiikka ajovalojen osalta toimi, mutta navi oli tällä kertaa päivämoodissa.

Lisävarustelistalla olis voinut olla tuon softan source koodit, olis voinu iltapuhteina koittaa korjailla  :D
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Hego

Lainaus käyttäjältä: pasi - 21.09.20 - klo:20:40
Leonin plugareissa on ainakin ruotsalaisten teknisten tietojen mukaan 312mm. Ja kesärengastus xcellensessä on 17" vanteilla. Miksei Octaviaan mahtuisi?

Leonin plugariin myös tarjosivat liikkeessä vaihtoehdoksi 16” talvirenkaita.
Seat León ST PHEV Xcellence

b1mpo

Octaviassa renkaan kehä on suurempi kuin leonissa ja golffissa. Ehkäpä siksi siinä on suuremmat vanteetkin. Eli oikea koko on 205/60/16, 225/50/17 ja 225/45/18 jne.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: Vesanna - 21.09.20 - klo:17:17
Sen verran olen nyybie autonvaihdoissa, etten nyt osaa verrata mitä vaihdokista voi saada. Tinkivaraa ei tullut listahinnasta [mikä listahinta sellanen on??], mutta koetaan kyllä saaneemme kohtuu tarjous vaihdokista. Jollain sen kauppiaankin pitää elää - t. nimim. kauppias  ;D

Aina on tinkivaraa listahinnasta. Aleprossa toki lasketaan verottomasta hinnasta. Plugarissa se nyt on sinänsä lähes sama, kun veroa ei juuri ole.
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: prinne - 21.09.20 - klo:17:21
Jos vaihdokin antaa mukana, niin ei uudesta autosta alennusta saa. Ilman vaihtoautoa ns käteiskaupalla noin 5% olen uusista alennusta saanut. Tämä kokemus rinta-juopolta...

Mitäs ostajia te oikein olette... :) Tottakai saa alennusta. Olen molemmat uudet autoni ostanut niin, että neuvottelen ensin hinnan ilman vaihdokkia. Yleensä eka tarjous 5-7% pois verottomasta hinnasta. No siihen ei pidä tyytyä ja kantsii kysellä tarjoukset parista muustakin kyseistä merkkiä myyvästä liikkeestä.

Pienen väännön jälkeen olen saanut 9-11% alennusta, eli keskimäärin 10 pinnaa pois verottomasta hinnasta.

Sitten olen neuvotellut hinnan vaihdokille. Toki tässä voi myyjä koittaa saada katetta takaisin, mutta jos tarjouksessa ei ole mitään järkeä, niin en kauppoja tee. Nettiautosta saa aika hyvin haarukoitua hintaa omalle autolle. Tämän jälkeen koitan ensin myydä autoani suoraan itse. Näin yleensä saa sen 1000-2000e paremman hinnan. Ekan kerran uuteen Ocuun vaihtaessani sain itse myymällä 1500e enemmän, kuin mitä liike olisi hyvittänyt.

Toka kerralla ei Ocuni mennyt kaupaksi, jota vieläkin ihmettelen, hinta oli kohdillaan. Ehkä manuaali ja race blue väri vei ostajaehdokkaita. Eli se meni sitten liikkeeseen. Siitä jäi vähän tylsä maku, 1,5-2ke enemmän olisi pitänyt mielestäni autosta saada.

Mutta siis tinkikää nyt ihmeessä ensin kaikki löysä pois ilman vaihdokkia, kyllä myyjillä siellä jonkun verran pelivaraa on.
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

Occux

Eilen yritin SmartLinkkiä, vaan ei onnistu ilman USB-piuhaa. Tänään sain piuhan ja Android auto toimii, melkeen. Googlen navigaattori siis näkyy ja muut APSit, mutta Waze ei toimi, vaikka olen pariin kertaan ottanut piuhan irti ja kiinni. Waze näyttää vaan mustaa ruutua ja sen jälkeen Android auto ei enää tottele mitään nappuloita. Kännykässä Waze toimii hyvin. Miksi ryhdyin moiseen? Tuntui kivalta saada kameratolpat kartalla näkyviin ja ne ei ole Skodan navissa eikä googlen navissa, joten päädyin kokeilemaan Wazea. Android auton sain uudelleen henkiin, kun irrotin USBin ja pistin takaisin kiinni.Mutta toisen kerran kun tuota yrittää, niin ei enää tunnista USB:n päässä olevaan Oneplus 5:sta. Se löytyy vasta usean tunnin päästä.

Aiemmin amerikan laivamainen pehmeä alusta ei ole hirveesti häirinnyt, mutta kuuden kympin nopeudessa mäen alla oli kaksi loivaa aaltoa, niin niistä otti aikamoiset heijaukset. Kyseessä siis ei ollut mitään hidastetöyssyjä, vaan tien pohjaa ei ole tehty suoraksi, vaan siihen on jätetty noi allot. Tarkka paikka näkuu kuvassa Hesasta poispäin Vihdintiellä. DCC olisi ollut kiva.

Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

pikatsu

Meidän firma kilpailutti G-Tec Style leasing hinnan.  Lisävarusteita 3k, edestä.
Eli hintaan kuuluu kaikki kulut , vakuutukset, yms  -kaasut. Hinta oli 430,/kk 45tk/3v
Tästä voi päätellä että alennukset ovh hinnasta aika huimat.

Tombba

Tarjous pyydetty uudesta Octavia Combi 2.0 bensa DSG RS:stä.

Valitsin tällaiset lisävarusteet:
- Metalli- ja helmiäisväri
- 9VS Canton sound system
- PHC Polttoainetoiminen lisälämmitin kauko-ohjaimella
- PJC Tilapäisvarapyörä tavaratilassa
- VW5 Laminoidut etusivulasit ja sunset-tummennetut takasivu- ja takalasit

Näköjään vanhan kaltaista winter-pakettia ei ole enää saatavilla.

Tarjous oli 43500e, jossa alennusta 2200e.

Tuntuu kyllä aika kalliilta, varsinkin kun on kovat odotukset tulevaan Cupra Leoniin nyt kun Formentorinkin hinnat tuli julki.
Onko kukaan muu pyytänyt jo tarjouksia? Jos on, niin millaisia alennuksia olette saaneet?

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 22.09.20 - klo:20:07
Tarjous pyydetty uudesta Octavia Combi 2.0 bensa DSG RS:stä.

Valitsin tällaiset lisävarusteet:
- Metalli- ja helmiäisväri
- 9VS Canton sound system
- PHC Polttoainetoiminen lisälämmitin kauko-ohjaimella
- PJC Tilapäisvarapyörä tavaratilassa
- VW5 Laminoidut etusivulasit ja sunset-tummennetut takasivu- ja takalasit

Näköjään vanhan kaltaista winter-pakettia ei ole enää saatavilla.

Tarjous oli 43500e, jossa alennusta 2200e.

Tuntuu kyllä aika kalliilta, varsinkin kun on kovat odotukset tulevaan Cupra Leoniin nyt kun Formentorinkin hinnat tuli julki.
Onko kukaan muu pyytänyt jo tarjouksia? Jos on, niin millaisia alennuksia olette saaneet?

Juu, kallista on. Ei tuolla vielä kauppoja kannata tehdä, jos ollenkaan, kun on Skoda lähtenyt keulimaan hinnoilla. 1500e pois, niin voit alkaa harkitsemaan. Siinäkin on hintaa ihan tarpeeksi...
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 21.09.20 - klo:22:58
Octaviassa renkaan kehä on suurempi kuin leonissa ja golffissa. Ehkäpä siksi siinä on suuremmat vanteetkin. Eli oikea koko on 205/60/16, 225/50/17 ja 225/45/18 jne.

Stylessä vakiokoko 205/55/17.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 22.09.20 - klo:22:22
Stylessä vakiokoko 205/55/17.
Aika sama kehä, kuin tuossa 225/50/17.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Occux

Tänään taas kun lähdin liikkeelle takamatkustajan tuvavyöstä tuli piippausta ja kojelaudaasa varoitusvalo. Käskin ottamaan vyön irti ja takaisin kiinni. Kyn vyö oli irti kilkatus muuttui tiuhemmaksi ja korkeammaksi ja varoitusvalo muuttui punaiseksi. Kun vyö laitettiin takaisin kiinni, kilkatukset ja varoitusvalot hävisi pienellä viiveellä. On se vaan herkkä. Enkä tiennyt aiemmin, että sillä on samasta asiasta kahdenlaista väriä ja ääntä.

Rupesin myös tarkastelemaan, että mikäs kumman keltainen varoitus kattopaneelissa on. Ihna niin kuin se valittaisi repsikan turvatyyystä. Piti kaivaa manuaalista ja kyllähän sieltä tuo varoitusvalo löytyi. Sen mukaan repsikan turvatyynyt ei ole aktiivisena. Ohjeessa myös kerrottiin, miten se aktivoidaan ja deaktivoidaan. Avasin repsikan oven ja löysin lukon, josta aktivointi tapahtuu. Se oli asennossa OFF, joten ei ihmekään, jos katon varoitusvalo palaa. Mutta kaikkein suurin hämmästys on se, että normaalisti kaikki turvallisuuteen vaikuttavat apuväliteet on oletusarvoisesti automaattisesti päällä. Ja jos jonkin infotaulusta napasuttaa pois, ne on taas päällä seuraavan kerran kun käynnistää moottorin. Onkohan tuossa käynnyt niin, että auton tultua linjalta tarkastaja on kokeillut, että avaintemppu toimii ja on unohtanut tuon turvatyynyn pois päältä.

Ensimmäisen kerran kierroslukumittarin paikalle tuli kirkuvan punaisella jotain sellaista, jonka tulkitsin törmäysvarooitukseksi. Onneksi kuitenkaan auto ei tehnyt paniikkijarrutusta. Oiken puoleisen kaistan auto oli poistumassa moottoritielle ja törmäyksestä ei ollut tietoakaa ja nopeus oli noin 40. Tuo auto siis ei ollut edes osittain edessäni, vaan jos olisimme olleet rinnakkain, etäisyysttä olisi ollut liki metrin. Tähän täytyy taas todeta jälleen kerran onneksi, että joissain Astroissa räväyttää koko tuulilasin punaiseksi, joka takuuvarmasti säikäyttää.

Tarkastin takavalot valoisaan aikaan, jolloin ajovalot oli päiväasennossa (kaksois L (LL)) ja takavalot paloi. Upeeta.

Mutta kaiken kaikkiaan olen edelleen älyttömän tyytyväinen autoon ja kulkuun.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Atsii

#1097
Tulossa  ensiviikolla uusi Skoda Octavia. Etukäteen jo hirvittää mihin olen näppini ja rahani sotkenut. ::)
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

Occux

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 23.09.20 - klo:18:41
Tulossa  ensiviikolla uusi Skoda Octavia. Etukäteen jo hirvittää mihin olen näppini ja rahani sotkenut. ::)
Turha pelko pois. Kyllä muakin hiukan pelotti 2013, mutta seitsemän vuotta sillä tuli liikuttua ja tyytyväinen olin. Tämän uuden kanssa on ollut enemmän yllätyksiä kuin vanhan, joka myös oli uusi malli aikanaan, mutta kuukausi takana ja 1600 kilometriä ja vielä pelittää. :-)
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 23.09.20 - klo:12:12

Offtopic, Sun spiritmonitorin linkin mukaan Sun auto kulutta aina saman verran, mutta oikeasti joko et aja ollenkaan (viimeinen päivitys on 05.01.2020), tai ei viitsi sitä päivittää?





b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 23.09.20 - klo:20:09
Offtopic, Sun spiritmonitorin linkin mukaan Sun auto kulutta aina saman verran, mutta oikeasti joko et aja ollenkaan (viimeinen päivitys on 05.01.2020), tai ei viitsi sitä päivittää?




En ole jaksanut päivittää. Aikalailla siihen se on jässähtänyt kulutus. Fuelioon tulee laitettua kaikki tankkaukset.

Tässä kaikki ajot ja tankkaukset reilun vuoden ajalta. Tähän mennessä webasto on nostanut talvilukemaa, joka tullee defan värkkien kanssa tippumaan.



Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 24.09.20 - klo:00:22
En ole jaksanut päivittää.


Ok, mutta jotta ei jäisi väärä vaikutelma, suosittelen sen linkin poistamista.

prinne




Pikkuvikoja  ;D


Tuli nyt ekan kerran ajettua pimeällä pikatiellä missä katuvaloja ei ollut. Ihan hienosti matriisiledit toimi, vain kerran vastaan tullut auto vilautteli pitkiä takaisin. Edellä ajaneen perässä kun ajeli niin molemmin puolin pitkät valaisivat metsää.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Occux

Lainaus käyttäjältä: prinne - 19.09.20 - klo:17:49
Auto pahoinpiteli mua tänään. Lastasin tavaroita takaluukkuun, ilmeisesti heilautin jalkaa vahingossa virtual pedalin anturilla ja luukku kopautti päähän  :o
Kuuluiko piippauksia? Jos ei kuulunut, niin luukku on ollut paikallaan ja olet itse kopauttanut pääsi luukkuu eikä toisin päin. Mulla nimittäin kävi niin, että olin säätänyt luukun vähän alemmaksi johtuen yhdestä matalammasta paikoituspaikasta ja sen seurauksena kun tungin yläkroppaa luukun alle, pää kopsahti lukkoon. Vähän tuntui kipeeltä. Sen seurauksena etsin manuaalista, miten luukun korkeus säädetään ylemmälle sopivalle tasolle.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Miktoy

Lainaus käyttäjältä: Occux - 26.09.20 - klo:09:00
Sen seurauksena etsin manuaalista, miten luukun korkeus säädetään ylemmälle sopivalle tasolle.
Löytyikö?
Nostamalla manuaalisesti käsin ylemmäs sopivaan korkoon ja pitämällä sen jälkeen luukusta nappia pohjassa. Kuuluu piippaus ja uusi korkeus rekisteröity. Samoin jos haluaa säätää matalammaksi, pysäyttää napista oikeaan korkoon nopealla painalluksella. Painaa uudelleen pitämällä pohjassa ja siinä se.
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

Occux

Lainaus käyttäjältä: Miktoy - 26.09.20 - klo:10:18
Löytyikö?
Nostamalla manuaalisesti käsin ylemmäs sopivaan korkoon ja pitämällä sen jälkeen luukusta nappia pohjassa. Kuuluu piippaus ja uusi korkeus rekisteröity. Samoin jos haluaa säätää matalammaksi, pysäyttää napista oikeaan korkoon nopealla painalluksella. Painaa uudelleen pitämällä pohjassa ja siinä se.
Juuri noin. Tuon ohjeen luin manuaalista ja sain säädettyä parempaan asentoon jo neljä viikkoa sitten.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Boimann

Helsingin Sanomissa oli tänään Škoda Octavian koeajo. Kiitosta saivat seikat, joista jo edellistä mallia kehuttiin:

" ajettavuus
" tilat
" käytännöllisyy

Myös laatuvaikutelma sai kehuja, ja auton todettiin olevan hiljainen.

Moitteita on syytä selostaa tarkemmin, koska ne liittyvät seikkoihin, joissa uusi malli todennäköisesti selvimmin eroaa edeltäjästään.

Ensimmäinen liittyy ohjaamojärjestelyihin.

”Octavia on saanut saman digipäivityksen kuin konsernisisarensa VW Golf ja Seat Leon, eli melkein kaikkia toimintoja ohjataan nyt kosketusnäytöltä. Tämä ei varmasti ole kaikille mieluinen muutos. Perustoimintojen säätäminen näytön takaa on aina hankalampaa kuin perinteisillä nappuloilla ja vie huomion tiestä.

Ensivaikutelma ei testissäkään ole ruusuinen, sillä testiyksilön kosketusnäyttö päättää heti kättelyssä kaatua niin, ettei ilmastointia pysty säätämään lainkaan. Tuuletukselle ei ole jätetty mitään fyysisiä kytkimiä. Onneksi vika korjaantuu uudelleenkäynnistyksellä, eikä toistu.

Autonvalmistajat ovat viehättyneet kosketusnäytöistä kaiketi siksi, että kytkimien siivoaminen ohjaamosta keskinäytön tietokoneelle säästää rahaa. Trendistä on vaikea ilahtua.
---
[E]simerkiksi kolmiportaisen penkinlämmityksen tökkiminen päälle ruudun alareunan hitaasti reagoivasta pienestä ikonista on yksinkertaisesti ärsyttävää, ja ruutujen välillä siirtyessä tulee helposti virhepyyhkäisyjä.”


Toinen liittyy mukautuvaan vakionopeudensäätimeen.

”Mukautuva vakionopeudensäädin osaa nyt myös tunnistaa liikennemerkit ja säädellä auton nopeutta itsekseen rajoitusten mukaan. Tämä järjestelmä on ajatuksena hieno, mutta valitettavasti käytännössä täysi susi. Auto osaa lukea merkit oikein, mutta se poimii karttatiedoista vääriä rajoituksia ja sekoilee välillä holtittomasti.

Esimerkiksi Länsiväylällä 80 kilometrin rajoitusalueella Škoda päättääkin yhtäkkiä, että nyt ollaan moottoritiellä, ja kiihdyttää itsekseen 120 kilometrin nopeuteen. Turunväylällä vauhti pomppii 60"100 kilometrin välillä ilman näkyvää syytä, ja kertaalleen auto hidasti maantienopeudesta 50 kilometriin tunnissa, kun gps yskäisi ja auto luuli olevansa Tapiolan keskustassa. Kaarre edessä, varoittaa auto, ja painaa jarrua. Suoralla tiellä!

Oikut toistuivat säännöllisesti tietyissä kohdissa ja sattumanvaraisesti muualla. Sateen sekoittamia antureita ei voi syyttää, sillä järjestelmä tilttailee yhtä lailla kirkkaalla säällä. Kootut selitykset kannattaa valmistella poliisille jo etukäteen, kun auto alkaa kiihdyttää ulosajorampissa 120 kilometriin tunnissa. ”En se minä ollut, vaan auto.”

Maahantuoja lupaa, että järjestelmään tulee päivityksiä, mutta on vaikea tietää, korjaantuuko ongelma ja milloin. Virheelliset karttatiedot kun eivät tule Škodalta. Nopeusrajoitusten lukijan saa onneksi kytkettyä erikseen pois päältä ja jarrupolkimen painallus ohittaa aina tietokoneen, mutta äkkinäiselle kuskille tällainen temppuilu on pelottavaa ja vaarallista.”

Kosketusnäyttöjen osalta on mielestäni merkillepantavaa, että tiettävästi yksikään autotoimittaja ei ole maininnut niiden parantaneen ohjaamon käytettävyyttä. Kosketusnäytöistä on todettu, että ”ne ovat nykyaikaa” tms. Tämä on tietysti totta, mutta laiha lohtu silloin, kun auton käytettävyys heikkenee. Toinen usein kuultu huomautus on, että ”tarviiko niitä säätöjä ajaessa räplätä” jne. Tämäkään lähestymistapa ei auta, jos tarve ”räplätä” syystä tai toisesta on olemassa.

Erilaiset avustimet ja varoittimet ovat lähtökohtaisesti hyvä juttu, parantavathan ne ajomukavuutta ja "turvallisuutta. Näyttää kuitenkin siltä, että niiden toimivuudessa on eroja. Niin ikään näyttää siltä, että uusien autojen ensimmäiset usein joutuvat jonkinlaisiksi betatestaajiksi. Tässä suhteessa tilanne alkaa muistuttaa esimerkiksi digikameroita. Sekä siinä, että tulevilla päivityksillä pyritään korjaamaan virheitä, kuin myös siinä, että boottaaminen alkaa myös autojen osalta olla yksi tapa saada ”vehje” toimimaan.

Sokota09

Autoissa on ollut jo iät ja ajat trendinä, että ensimmäisen tuotantoerän autot ovat testiversioita ja viat korjataan seuraavaan erään. Ensimmäisen erän autonomistajat ovat siis testaajia.
Autonvalmistajilla ei ole mahdollisuutta laittaa täysin valmista automallia pihalle tehtaalta, koska se tulisi liian kalliiksi. On paljon edullisempaa testauttaa ne asiakkailla, kun rahat ovat kilahtaneet jo kassaan.

prinne

LainaaKuuluiko piippauksia? Jos ei kuulunut, niin luukku on ollut paikallaan ja olet itse kopauttanut pääsi luukkuu eikä toisin päin.

Kyllä kuului piippauksia, en vaan ehtinyt kaikessa sivuhälinässä niitä rekisteröimään. Piippaukset kyllä ärsyttäviä, pitää jossain välissä koodata ne pois.

LainaaAutoissa on ollut jo iät ja ajat trendinä, että ensimmäisen tuotantoerän autot ovat testiversioita ja viat korjataan seuraavaan erään. Ensimmäisen erän autonomistajat ovat siis testaajia.

Näin varmasti, nyt vikojen kohde siirtyy pikkuhiljaa mekaanisista vioista softa vikoihin. Hyvin tyypillistä softa bisneksessä että testauksesta tingitään ensimmäiseksi kun aikataulut painaa päälle...
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 26.09.20 - klo:19:07
Autoissa on ollut jo iät ja ajat trendinä, että ensimmäisen tuotantoerän autot ovat testiversioita ja viat korjataan seuraavaan erään. Ensimmäisen erän autonomistajat ovat siis testaajia.
Autonvalmistajilla ei ole mahdollisuutta laittaa täysin valmista automallia pihalle tehtaalta, koska se tulisi liian kalliiksi. On paljon edullisempaa testauttaa ne asiakkailla, kun rahat ovat kilahtaneet jo kassaan.

Softa näissä on varmasti lähtökohtaisesti huonolle alustalle tehty, jonka vuoksi niitä on sitten hankala korjata, vähän kuin symbian aikanaan.

Ei se aivan selvä asia ole, että ensimmäiset autot ovat aina jotenkin laaduttomia tai vikaisia. Automalleja testataan miljoonia kilometrejä ennen kuluttajalle pääsemistään. Aivan kaikkia asioita ja ongelmia ei silti pystytä ratkaisemaan, sillä käyttäjiä ja olosuhteita on melko paljon erilaisia. Vika ilmenee monesti siellä sellaisissa olosuhteissa, missä testiyksilöitä ei ehkä tarpeeksi ole testattu. Aikaa on kyllä koko sen ajan kehittää, mitä vanha malli on markkinoilla, että ei siinä kiire tule, ei ainakaan pitäisi tulla. Tietysti moottoritekniikka ja sen ympäristöhaasteet on sitten eri asia kaiken päälle.

Eikä se edullisempaa ole jälkikäteen korjata noita juttuja. Mietipä vaikka paljonko tuollaisen peruskipon valmistus kaikkinensa maksaa. Jos isoon erään joutuu jälkikäteen korjata asioita, niin kalliimmaksi se tulee. Pelkkä maineen menetys tuo ison loven valmistajalle, kuten myös sijoittajille, johon suuntaan valmistaja kumartaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy