Main Menu

Makkiksen Hakkapeliitta-blogin kommentit

Aloittaja makkis, 19.10.13 - klo:20:02

« edellinen - seuraava »

Aslaasj

Olisi kiva kuulla valmistajan puolelta joskus jotain, mistä tuo ujellus voi juhtua. Vai onko kuluttajien korvien välissä, kun toisilla ujellusta kuuluu ja toisilla ei. Autokohtaisiin eroihin en usko, rengaskohtaisiin kylläkin. Ei kai aihe voi olla tabu?

rami

Kyllä se näyttää niin TABU olevan että ei siitä voi edes puhua.
Taputetaan vaan päähän ja  sanotaan etteihän Nokia8 ujella eihän. >:(

Nokia 8 on meluisin rengas 30 vuoteen mitä olen kokenut.
Meluhaitta on pahin 70-90 nopeudessa kuivalla ja karhealla asfaltilla sietämätön ujellus.
Minun Noksu 8 ei ujella enää ne on varastossa muovipusseissa 800km ajettuna.

makkis

Olikos ramin hakkikset suomi- vai venäjämallia? Aletaan nyt jostain purkamaan, minun renkaat on suomimallia.

Mites jkvi? Molemmat autot (Focus ja Ocu) luetaan meluisiksi, mikäs on ramin auto?

En ole ajanut muilla autoilla, joissa on kasit alla, eli en osaa auton vaikutusta sanoa. Sen kuitenkin takaan, että nämä renkaat ei ujella tai sitten Octaviassa on onnistunut ääneneristys renkaiden osalta... itse tosin uskon enemmän että ei ujella. Kyllä nyt on kokemusta jo kaikenlaisilta pinnoilta.

Ujelluksesta muuten tulee mieleen tuo ex-Alfa 156. Siinä oli Gordiantin halpisnastat ja se "ujelsi" lumella. Muilla pinnoilla suhteellisen neutraalia ja tasaista kohinaa, mutta lumella piti korkeaa ujellusta. Tosin, ei tuo ollut niin voimakasta että siitä stressiä olisi ottanut. Jännä vaan kun kuvittelisi että lumella ei juurikaan ääntä lähde mutta niin noilla renkailla vaan teki.

V-O

Lainaus käyttäjältä: makkis - 09.12.13 - klo:21:43
Olikos ramin hakkikset suomi- vai venäjämallia?
Mutta herra nokianin mukaan tuolla ei ole mitään merkitystä asiaan. Tuo on kuulemma vain rajoittuneiden (lue: rasististen) suomipoikain ajatuksia.

Siksi minulla vaihtui 500 km ajetut nokianit kontioihin... Ei ehkä siksi että ne olis huonot olleet, vaan sen vuoksi mitä herra nokian ajattelee asiakkaistaan ja miten herra nokian arvostaa asiakkaitaan.

Trooper_75

Omia kokemuksia Nokian renkaista (kaikki uusia/uudehkoja) viime viikoilta:

1) Hkpl 8 ja M-B C T (w203 vm 2003): Tasainen rohina, ei mitään ärsytyskynnystä (mikä on itsellä alhainen) ylittävää vollutuspiikkiä. Melutaso samaa luokkaa kuin samassa tutussa autossa edellisillä Misukan nastoilla (X-ice North). Pitoa hienosti kaikilla talvisilla pinnoilla, hieman muttei häiritsevän löysä kuivalla maantiellä, johtunee 195/65 R15 koosta.

2) Hkpl 7 ja Golf VII farkku (205/55 R16): Tasainen kovahko rohina, mutta ei kokemusta ko. auton rengasmelusta muilla renkailla. Yllättävän paljon pyrkivät luistamaan jäisillä pinnoilla -15 pakkasessa. Talvirenkaaksi menivät vakaasti vielä 140 nopeudessa.

3) Hkpl R2 ja BMW E91 (2009) 205/55 R16: Verrattuna Nokian nastoihin luonnollisesti erittäin hiljainen, mukava ja yllättävän pitävä etenkin hkpl 7:aan verrattuna. Nämä ovat omassa kiesissä ja edelleen saa näihin kitkoihin olla enemmäin kuin tyytyväinen. Liikkeelle lähdöt risteyksissä eivät tunnu peräjälkeen uuden Golfin jälkeen takavetoisella yhtään paikalleen jääviltä samoissa olosuhteissa, lähellä nollakeliä tilanne ehkä toinen? Verrattuna Nokian hkpl 8:aan nämä tuntuvat jopa jämäkämmiltä maantieajossa mutta tämä johtunee siis eri koosta. Edes taannoisilla pääkallokeleillä ei ongelmia, vaikka esim. uudet 8:t varmasti eri pitoa silloin tarjoavatkin. Eipä ole itsellä mitään syytä vaihtaa näitä kitkoja nastoihin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: rami - 04.12.13 - klo:23:16
Kyllä ne Nokia Hakkis 8 huutaa alle 100km/h nopeudessa siitä on turhaa edes väitellä joka ei sitä kuule on kuuro.
Kuiva asfaltti ja nopeus 60-90 niin melu on kyllä sietämätön. Melu muistuttaa viallista pyöränlaakeria.
On kyllä kummaa yrittää muuta väittää. On itsellä kokemusta ja joka ei usko niin menee Bemarimiesten foorumille lukemaan niin siellä puhutaan asiasta.
On jotenkin niin kummaa sauhuttaa tuota Nokialaista ei siinä ole mitään muuta hyvää ja poikkeavaa kuin pito.
Muut asiat on sitten miinusta.
Joka haluaa vaan pitoa ja sietää melua niin eipäs siinä sitten mitään kun nauttii Nokia 8 Hakkiksista.
Melu on sellainen asia, jonka suhteen ei kannata yleistää liikaa. Auto, rengaskoko ja korvapari aiheuttavat paljon heittelyä kokemuksiin. Tämä näyttää olevan homman nimi varsinkin tämän Hakka 8:n kanssa. Meluhavainnot tuntuvat jakautuvan hyvin voimakkaasti. Uskon kyllä, että sinun kombinaatio on meluisa, mutta toisaalta kaverin Golf 5:n alla Kasit tuottavat vain hyvin kohtuullisen määrän melua.

makkis

LainaaMutta herra nokianin mukaan tuolla ei ole mitään merkitystä asiaan. Tuo on kuulemma vain rajoittuneiden (lue: rasististen) suomipoikain ajatuksia.

Minä en tuohon usko, vaikka edellisessä bemussa oli venäjällä tehdyt Nokianit joista yksi räjähti alle. Itse pidän suomalaista laatua itse asiassa perin paskana. Meille toki ammenetaan illuusiota suomalaisesta laadusta, näkyy eritoten elintarvikkeissa. Niin surkeaa schaissea kuin suomalainen, en ole nähnyt mistään tulevan mutta olkoon meillä politiikkojen luoma illuusio. Alle on räjähtänyt myös suomailainen Nokia ennen n-kirjaimen tuloa perään. Ja ennen venäjän tehdasta.

Olin aikanaan ostamassa harrasteautoksi Porsche Boxteria. Selvittelin netistä mitä tulee huomioida, yksi huomio ylitse muiden oli että "vältä suomiyksilöä" ja mieleen palasi ex-duunikaveri joka noita suomipossuja kasasi aikanaan työkseen. En nyt ala erittelemään kahvipöytätarinoita mutta kieltämättä välttäisin suomiyksilön. Tahi, pysytään edelleen autoissa, tuleeko Lada Saranasta laadukas länsiauto kun se hutaistaan kasaan Suomessa ja laitetaan siihen Saapin ylijäämäpenkit? Tai, tuleeko Simcasta rapean ransklaisen sijaan premiumauto kun se hutaistaan kasaan Suomessa laittamalla siihenkin Saabin ylijäämäistuimet ja vaihtamalla merkki Pulputiksi? Tai, katsokaas Tallinkin ongelmaristeilyt noilla nopeilla aluksi (Fast/Superfast) joista toinen on suomalainen tekele ja toinen Alfan italiassa kasaama. Tai, katsokaa Nokian kännyjä, tuotanto oli pakko viedä kiinaan koska Salosta tuli silaa paskaa (E-sarjan "Premium" mallit) tai tietokoneita joista MikroMikot oli silaa paskaa...

Kyllä Suomessa tehdään myös paljon laadukasta kamaa mutta älkää nyt perkele kuvitelteko etteikö muuallakin osattaisi. Hops, suosittelen matkustamaan.

Aslaasj

LainaaMelu on sellainen asia, jonka suhteen ei kannata yleistää liikaa. Auto, rengaskoko ja korvapari aiheuttavat paljon heittelyä kokemuksiin. Tämä näyttää olevan homman nimi varsinkin tämän Hakka 8:n kanssa. Meluhavainnot tuntuvat jakautuvan hyvin voimakkaasti. Uskon kyllä, että sinun kombinaatio on meluisa, mutta toisaalta kaverin Golf 5:n alla Kasit tuottavat vain hyvin kohtuullisen määrän melua.

Voihan olla, että noilla golf/octavioilla on jo melua sen verran ettei siinä pieni vollotus enään kuulu, mutta eiköhän niitä kokemuksia ole laidasta laitaan. On tuosta sen verran kirjoittelua netissä ja omaakaan korvaa ei voi epäillä vaikka, vaikka korvissa joskus soisi muutenkin. Hiljaisessa autossa tietenkin asia korostuu, lumella ja jäällähän tuolla ei ole mitään merkitystä mutta sulalla tiellä ärsyttää.

Itselläni on russian renkaat, suomirenkaita en toiveista huolimatta saanut koska rengasliikkeen mukaan ei kuulemma 17> kokoisia tehdä muualla kuin venäjällä.
Jälkimarkkinointina pyydettiin tulla hakemaan contit alle niin loppuu volina, tietysti artistin piikkiin.

makkis

LainaaVoihan olla, että noilla golf/octavioilla on jo melua sen verran ettei siinä pieni vollotus enään kuulu

Takaan että kuuluu. Tervetuloa koeajolle. Olen näet aika herkkäkorvainen itsekin ja referenssiautona päivittäin on E39 joka on aikuisten oikeasti hiljainen.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: rami - 09.12.13 - klo:19:29
Nokia 8 on meluisin rengas 30 vuoteen mitä olen kokenut.
Meluhaitta on pahin 70-90 nopeudessa kuivalla ja karhealla asfaltilla sietämätön ujellus.

Pääsin oheista rengasta itsekin kokeilemaan ja jaan saman kokemuksen lainaukseni kanssa.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Aslaasj - 09.12.13 - klo:22:47
Voihan olla, että noilla golf/octavioilla on jo melua sen verran ettei siinä pieni vollotus enään kuulu, mutta eiköhän niitä kokemuksia ole laidasta laitaan. On tuosta sen verran kirjoittelua netissä ja omaakaan korvaa ei voi epäillä vaikka, vaikka korvissa joskus soisi muutenkin. Hiljaisessa autossa tietenkin asia korostuu, lumella ja jäällähän tuolla ei ole mitään merkitystä mutta sulalla tiellä ärsyttää.
Itse heitin tuon vanhan Golfin siksi esimerkiksi, koska siinä jos missä pitäisi Rengasmelun kuulua. Toisissa autoissa vain on taipumusta rengasmeluisuuteen. Toisenlainen esimerkki on duunikaverin uusi 5-sarjalainen korkeilla renkailla. Hänkin kertoo melutason olevan hyvin hallinnassa. Mutta kuten sanottua, toisilla on hyvin erilaisia kokemuksia. Se ei tarkoita sitä, että jonku pitäisi olla väärässä. Melun häiritsevyys on vain toisinaan pienistä asioista kiinni.

rami

Nuo mun Nokia8 ovat Suomessa valmistetut DOT YLCP.
Auto A3 Sb ml n.4500km.
Ujellus oli niin Vi*un kovaa ettei sitä voinut kertakaikkiaan kuunnella.
Auto kulkee tahdasasenteisilla kesä kumeilla kun sukkasillaan ero oli niin valtaisa,että oli pakko tehdä ratkaisu ja ottaa Noksut pois vanteilta ja laittaa Contit.
Gontinentalit ovat hiljaisemmat renkaat koko nopeusalueeltaan ja tasapainoinen kokonaisuus.
Ottaa kyllä pattiin tuo raha (650)mikä nuihin Nokialaisiin meni kuin sinne kuuluisaan "Kankkulankaivoon".
Nyt alkaa jo helpottaan aika parantaa.....

Aslaasj

LainaaTakaan että kuuluu. Tervetuloa koeajolle. Olen näet aika herkkäkorvainen itsekin ja referenssiautona päivittäin on E39 joka on aikuisten oikeasti hiljainen.

Kiitos tarjouksesta, olisi oikeasti mielenkiintoista ajella useammilla hakka8.lla ja vertailla rengasääniä. En epäile ollenkaan, etteikö renkaasi olisi nastaääniltään hiljaiset. Mietin ennemminkin mistä näin eri kokemukset kertovat?
Onko meillä kaikilla samanlaiset nastat renkaissa, vai onko olemassa erilaisia nastasarjoja?

rami

Käväseppäs Bemarimiesten jutusteluja lukemassa.

jkvi

Näkyi olevan Suomi- renkaat meillä. Kyselin kommentit rengasmeluun myös vaimolta ja pojalta; Ainoastaan poika kertoi vienosta ujelluksesta. Mutta hänelläkin vertailukohtana oma E39...
CRDi & Collection

makkis

Hyvin natsaa testimuulin värimaailmaan testitarra  ;D


jkvi

Samoin, meidän "hiljaista" Focusta saa tulla kuuntelemaan. Nyt oli ajourat sulana enkä minä volinaa kuullut. Jos oikein mielikuvitusta käytti, niin jossakin 70 km/h vauhdissa vapaalla ehkä takaa jotakin pientä. Mutta farkku ja ilman peitteitä tuo tavaratila, niin...Ainakin meillä Focus ja Nokian 8 koossa 205/55/16 nastarenkaaksi aika äänetön parin-kolmen ajetun tonnin jälkeen.
CRDi & Collection

Jultsu

Tulipahan mieleen tuota blogiasi lukiessa että eikös saksassa ollut nastarenkaat kokonaan kielletty? Vai onko säännöt muuttuneet tässä tämän vuosituhannen aikana?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

V-O

#48
Minun mielstä nastoilla ei saa edelleenkään Saksassa ajaa. Tai toki saa jos haluaa ja ottaa riskin.

Jos on oikein rahamies niin mikäpä tai kukapa sen ajon estää, no Polliisi jos kohdalle osuu...

Golfauto

Tää voi olla vaikka kiva ketju, jos olis edes linkki tähän blogiin (edit. sori klikkasin etusivulta. en tajunnut että jollekin renkaalle on väkinäisesti perustettu oma alue oikein). No mutta sitä lukematta todettakoon, että jo hakkapelitta 5 renkaat oli aikanaan aivan loistavat. Nyt on paljon uudempaa mallia olevat contineltalit alla ja niillä jää jumiin suurinpiirtein alamäessäkin... aivan kauheat. Nokialaisiin siirryn kyllä seuraavaksi vaikka blogissa kirjoitettaisiin mitä.

mxm

HK8:lla nyt 500km takana rengas alkaa pikkuhiljaa asettumaan vanteelle. Melusta on ollut paljon puhetta tämän renkaan kohdalla, tosin kyllähän mikä tahansa nastarengas asfaltilla on aika meluisa, HK8 ei siinä tee todelakaan poikkeusta. Renkaista lähtevä ääni on pääosin riittävän matalaa, kovemmalla nopeudella ajaessa alkaa sitten myös äänen sävykin muuttumaan.

Itse arvotan kuitenkin talvirenkaan ennen kaikkea sen turvallisuuden ja pidon mukaan. Nyt on ainakin pääkaupunkiseudulla todella liukkaat tiet ja hyvin rengas pysyy tiessä kiinni. Tänään joutui keskustassa tekemään nopean jarrutuksen kun bussi hyökkäsi liikenneympyrässä eteen ja rengas totteli niin kuin pitääkin. Näistä ominaisuuksista ainakin itse maksan talvirenkaassa, musiikkia voi laittaa aina vähän kovemmalle jos alkaa melu häiritsemään.

makkis

LainaaMinun mielstä nastoilla ei saa edelleenkään Saksassa ajaa

Makkisramppi poikkeaa vaan "ihan inan verran" saksan maalla.

Mikä sitten on "inan verran"... joku joskus selitti jotain pil..ukarvan jotain, en tiedä, ei kokemusta, mutta 2+x lukemiin tuolla pätkällä pääsee  ;D

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: makkis - 25.01.14 - klo:00:17
Makkisramppi poikkeaa vaan "ihan inan verran" saksan maalla.

Nyt tulee mutua, en siis ole tarkistanut asiaa, mutta muistaakseni ajo Saksanmaalla loppuu siihen, jos kärähdät. Eikä sakkokaan ole pieni.

Lainaus käyttäjältä: makkis - 25.01.14 - klo:00:17
Mikä sitten on "inan verran"... joku joskus selitti jotain pil..ukarvan jotain, en tiedä, ei kokemusta, mutta 2+x lukemiin tuolla pätkällä pääsee  ;D

Ja lisää mutua. :) Mitähän mahtavat nastat sanoa moisista nopeuksista? Tosin tehdäänhän niitä ralliauton renkaitakin yli 200 km/h nopeuksille, mutta nekään eivät taida olla pitkäikäisiä.

SeppoN

No niin, kyselin asiaa ihan saksaksi herra Googlelta. Sakko on pieni, vain 50 euroa, mutta ajo voi pysähtyä juuri siihen paikkaan, missä käyt ystävällistä keskustelua poliisin kanssa.

Parillakin foorumilla oli juttua, että tullimiehet toisinaan kyttäävät Rostockissa laivasta ulosajavia ruotsalaisia ja ohjaavat nämä suoraan satama-alueen vieressä oleviin rengaskauppoihin.

Oikea tapa on sanoa "inansa" ei "inan verran". Jälkimmäistä käyttävät jotkut kaukaa kotoisin olevat, joiden tamperelaisuus on vielä nuorta ja kehittymätöntä. :)

Jultsu

Vieläkö tämä blogi saa jatkoa tälle talvelle? Kiinnostaisi tietää missä kunnossa nämä hakkakasit on kun tuolla toisessa ketjussa on keskusteltu näiden kasien sisäänpainuneista nastoista.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy