Kakkoset: Golf 1,6 4-v CL -88 sekä 1,8 5-v -87

Aloittaja ntix, 01.12.12 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

ntix

Ehkäpä nämä on enemmän FFP-osastoa, mutta laitetaan nyt tänne kun tuo vitonenkin tältä saitilta löytyy.

Meidän VW perhe koostuu tällä hetkellä kolmesta golfista. On -87 vuosimallin kakkonen jääradalla ja mökkitien sahaamista varten sekä -88 vuosimallinen työmatka käyttöön. Alkuperäisenä ajatuksena oli löytää auto missä on bensakone, hankintahinnaltaan HALPA sekä mielellään mahdollisimman pitkällä leimalla. Sellainenhan löytyi pari viikkoa sitten Savonlinnasta. Autolla on kelattu reilut 300tkm, ollut kahdella omistajalla ennen minua, kummallakin 12 vuotta. Paikkamaalauksen tai hitsauksen jälkiä ei löydy mistään. Auto on siis alkuperäisessä maalissa, joka on omasta mielestäni erittäin hyvässä kunnossa ottaen huomioon auton liki 25 vuoden iän. Pintaruostetta löytyi apukuskin puolen takalokasuojasta, kuskin puolelta takapuskurin alla olevasta nurkasta sekä hieman kaarien sisäpinnoilta. Ruostevaurioiden vähyys yllätti kaikki. Korin hyvä kunto onkin herättänyt kipinän auton laajemmasta projektoinnista. Aika näyttää viedäänkö ajatusta vielä toteutuksen tasolle. Edellinen omistaja (eläkeläisherra) on vaihtanut autoon paljon uutta osaa. Hiljattain on uusittu jarrut, pakoputkisto, vetarit, järeämpi akku/laturi jne jne. Ja kaikesta on pidetty kirjaa. Jopa siitä milloin talvirenkaat on vaihdettu kesärenkaisiin ja päinvastoin. Alla muuten pyörii juuri ostetut hakkapeliitan nastat, muistaakseni kokoa 155/80/13. Kesäksi löytyy edellisen omistajan mainostamat "läskit" 185/60/14. Myyjä myös varoitti kesärenkaiden matalasta profiilista, kannattaa varoa kanttareita  ;D

Hieman autoa on ehditty pilaamaan seuraavilla tekeleillä:

- väsähtänyt alusta vaihdettu korkeussäädettävään jummijommiin (halvalla kun sai)
- nelivalo-maski vaihdettu kaksi valoiseen (karvalakkisuuden maksimointia)

Näillä asioilla autoa on parannettu:
- mittariston pari poltinta vaihdettu uusiin
- iskareiden yläpään kumet vaihdettu
- pölärit poistettu, peltivanteilla mennään

Nämä taasen harkinnassa:
- tekniikka
- korin kunnostus
- ehdottomasti kesäksi jotkut autoon sopivat vanteet (ehdotuksia?)

Jos autoa aletaan ehostamaan niin hyvin pienillä muutoksilla. Panostetaan tekniikkaan ja ulkoasu tullaan pitämään mahdollisimman ennallaan. Monelta tahoilta ollaan ehdotettu isoja puskureita, mutta itse en niistä erityisemmin pidä. Karvalakki on karvalakki. Mustat kalvot on ehdoton nou nou, kuten myös saunanhormi takavaimentajan tilalla. Todennäköisesti jäärata-auto saa toimia joiltain osin osien luovuttajana. Etupuskurin otan siitä ainakin. Siinä ei ole lisävalon reikiä kuten nykyisessä.

Mutta melkoinen kontrasti on hypätä 2008 vuoden golfista 20 vuotta vanhemman puikkoihin :) Mutta jos jotain hyvää vanhasta on sanottavana, niin se ei ole ihan kamala ajaa ja se lämpeää näin pakkasten aikaan todella nopeasti.

Mutta kertoillaan kuinka molempien autojen tarinat etenevät (jos etenevät)  ;)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

eGetin

Meh, paremmaltahan tuo neljän tuikun kanssa näyttää kuin vain kahden. Näkisi niillä kaukovaloillakin edes marginaalisesti paremmin kun olisi nuo lisäumpiot auttamassa :)

Oliko tuohon maskinvaihdokseen jokin oleellinen syy?

Vanteista kommentoisin vain että suosi alkuperäistä - joko joudut metsästämään BBS:t tai sitten orkkispölärit peltivanteiden päälle (siis ne toisenmalliset kuin nuo mitkä nyt on alla) :D

ntix

Ja minusta taas paremmalta kahden tuikun kanssa  :) Tässä on alunperin ollut kaksilamppuinen maski. Itseasiassa valot näytti nyt paremmin, kuin nelituikkuisen kanssa. Ehkä umpioiden putsauksella ja uusilla polttimoilla oli jotain osuutta asiaan  ;)

Orkkispölärit? Vanneasia on täysin auki. Mitään perus 5-puolaista alumiinivannetta ei ainakaan tule. Olisihan ne alkuperäiset hianot, mutta budjetti ei välttämättä kestä. Tuossa jäärata vehkeessähän olisi kaksi sarjaa volkkarin "erikoisvanteita"..  ;)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

Jonde

Ainakin on lämmin talviauto. Itse kyllä olisin tuohon 4valomaskiin mennyt jos pitkiä oikeesti tarvii ajossa.

Kosti K Kelju

Nostalginen menopeli, itselläkin ollut 4 kpl 80-luvun lopulta vuoteen 95, mahtuipa mukaan 2 uutena hankittua 1,8 litraista joista toinen oli Manhattan-versio ja toinen GT. Mustia olivat molemmat. Oi niitä aikoja, toria kierrettiin ja pussikaljaa jalkatilat täynnä  :D

svart

#5
Toi pitkien käyttö taitaa jäädä lähinnä "tuttujen moikkaailuun" ku parin kilsan työmatka kulkineeks tuleepi, vanteiksi tollaset käännetyt ja/tai levitetyt pellit ois vähä niiku hakusessa,  saap tarjota kuten myös piikkipyörii toho jäälle joutuvaan jos ylimmääräisenä kelle ois moisii jääny

ntix

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 02.12.12 - klo:12:24
Ainakin on lämmin talviauto. Itse kyllä olisin tuohon 4valomaskiin mennyt jos pitkiä oikeesti tarvii ajossa.

Kuten tuo svart tuossa jo julistikin, niin noiden pitkien tarve on kovin nimellinen. Olisikohan pari kilsaa ei valaistua väylää ajettavana töihin mennessä (ja svart: työmatkaa on lähemmäs 10km kuin kaksi ;) ). Lämmin se on kyllä ja hikitilan saavuttaa häkellyttävän nopeasti. Tosin ohjaustehostimen puute nopeuttaa sitäkin hieman.

Lainaus käyttäjältä: Kosti K Kelju - 02.12.12 - klo:12:48
Nostalginen menopeli, itselläkin ollut 4 kpl 80-luvun lopulta vuoteen 95, mahtuipa mukaan 2 uutena hankittua 1,8 litraista joista toinen oli Manhattan-versio ja toinen GT. Mustia olivat molemmat. Oi niitä aikoja, toria kierrettiin ja pussikaljaa jalkatilat täynnä  :D

No siis kakkoskopan golf oli omassakin nuoruudessa se "kova" auto. Nyt kolmenkympin kriisin puitteissa saattoi hankkia sen teinirassin pihaa somistamaan.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

poloboy

Nuohan ovat molemmat hienoja juuri tuollaisenaan, minä pitäisin kyllä ne pienet puskuritkin, isot puskurit ovat niin 'yesterday', elleivät ne ole olleet vakiona, kuten esim. GL-mallin viimeisimmissä vuosimalleissa. Minulla on jopa tallessa -88-vuosimallin esite, jossa taitaa olla samanlainen tummansininen kolmiovinen yksilö kuvissa, näyttää minun mielestäni just hyvältä. En edes vaihtaisi noita punaisen Golfin Votex-erikoisvanteita tuohon siniseen. Sinkkuvalomaskikin on enemmän omaan makuun.
Vento 2.0 CL -96/-97 LC6P
Jetta VI 2.0 TDI Highline -11 LA7W
VW 1300 -73/-74 L20B
Monark 1968
Specialized Crosstrail Pro 2009

ex.
Jetta 2.0 TDI Sportline -06 LA6R
Bora 1.6 Xline -04 LD1W
Polo 1.3 Variant -94 LB5T
Derby 1.1 CLS - 81 LB5Y

ntix

Lainaus käyttäjältä: poloboy - 03.12.12 - klo:14:53
Nuohan ovat molemmat hienoja juuri tuollaisenaan, minä pitäisin kyllä ne pienet puskuritkin, isot puskurit ovat niin 'yesterday', elleivät ne ole olleet vakiona, kuten esim. GL-mallin viimeisimmissä vuosimalleissa. Minulla on jopa tallessa -88-vuosimallin esite, jossa taitaa olla samanlainen tummansininen kolmiovinen yksilö kuvissa, näyttää minun mielestäni just hyvältä. En edes vaihtaisi noita punaisen Golfin Votex-erikoisvanteita tuohon siniseen. Sinkkuvalomaskikin on enemmän omaan makuun.

Kiitoksia :) Tuplamaskilla tai ilman; makuasioitahan nämä on. Jotenkin tuo tuplamaskin pitkien ulostulo maskin muuhun pintaan nähden oli niin suuri, että näytti todellakin porsaalle. Pienet puskurit vielä korosti sitä. Eikä tuohon konkurssia tee vaikka osia vaihtelisi useamminkin. Kuskin ovenkahva vaatii oman pienen jipponsa, että ovi aukeaa. Uusi maksaisi 9,90e; mutta jotenkin olen tykästynyt tämän tyyppiseen lukitussysteemiin. Maskin hinnaksi taisi tulla 19,90e.

Mukavahan tuolla kakkosella on huristella. Tänäänkin taidettiin ajella lähemmäs 100km. Valtaosa matkasta vielä niin, että matkustamo täyttyi kahdesta lapsesta, yhdestä aikuisesta ja kahdesta koirasta :D Muksut tykkää enemmän kulkea vanhuksella. Kehuivat hoidossakin kuinka äiti oli ostanut UUDEN auton. Se on kuulemma sellainen sporttimalli, kun ei ole kuin kaksi ovea :D Ei pensaan takaa löytynyt näky vastata aivan hoitotätien odotuksia  ;D
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

Kosti K Kelju

Vanteiden pesun kannalta tuo vannemalli on painajainen tai sitten minulla ei ollut oikeita aineita ja välineitä silloin muinoin.
Mainitsemasi "läskit", 185/60/14, olivat melko hienot ja harvinaisetkin matalaprofiilirenkaat tällaisessa kansankulkineessa.

ntix

Niissä kesävanteissa on se ainut vika, että ei ole neljää samanlaista vannetta. Löytyy kaksi erilaista vanneparia. Minä tykkäisin näistä talvivanteista kyllä kesälläkin, mutta ovat auttamattoman kapoiset jos haluaa yhtään "näyttävyyttä". Tosin mahdottomia ei alle laiteta, jo ihan siitä syystä, että autossa ei ole ohjaustehostinta. Kyllä häviää allit käsivarsista kun tuota tarpeeksi leipoo hitaissa nopeuksissa suunnasta toiseen.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

Jonde

Itsekkin ostin syksyllä kakkiksen ja tullut taas noi jäätyvät lukot ja ovenkahvat tutuksi kun edellinen omistaja kohdellut niitä väärin. Tehostin kyllä löytyy omasta, mutta jotenkin en edes sisäistänyt sen olemassaoloa kun pienet talvirenkaat alla. Omassa ekassa 1.3 kakkiksessa oli talvella aina löysä ohjaus ja kesällä 175 "leveillä ja epämukavilla" renkailla sai vääntää kunnolla parkkihallissa.

ntix

Olisikin pelkästään kahvat jäässä, mutta tuo kuskin oven kahva on hieman "veltto" muuten. On tässä puhuttu josko tähän saisi lisättyä tehostimen. Lähdin nimittäin sunnuntaina kakkosen ratista suoraan vitosella liikenteeseen ja ajo-ote/-tyyli oli sama kuin kakkosta ajaessa. Hieman hätäisesti ja jyrkästi lähdin pihasta ;D Ohjaus on kyllä aika jännä. Keskialueella on sellainen tunnoton alue. Edellinen omistaja käytti sanaa "herkkä", mutta heti sen jälkeen saa kyllä ihan tosissaan vääntää jos paikallaan tai pienellä nopeudella meinaa saada auton kääntymään. Tosin tottumiskysymyksiä kaikki tyynni.

Itsellä useampi vuosi takana, kun edellisen kerran omistanut kaasariauton ja yleensäkään auton missä ei ole mitään "apuvälineitä". Toisaalta on mukava välillä ajaa autoa, sen sijaan kun pelkästään ohjailee sitä ja luottaa kaikkien aputoimintojen varaan. Kannattaisi itse kunkin välillä käydä kokeilemassa millaista on ajaa autoa missä ei ole ohjaustehostinta, abs:iä, esp:tä tai edes turboa tai ruiskuja puhumattakaan muista systeemeistä.

Kun sulla kerta tollanen kakkis on, niin löytyykö pyyhkimistä monta nopeutta? Itseltä löytyy yksi, joka ei sovi minkäänlaiselle sateelle.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

Jonde

Kolme asentoa mulla muistaakseni on pyyhkijöille eli tihku, nopea ja täysiä.

Mitä tulee autoon ilman mitään apuja niin kyllähän se pistää ajotapaa uusiksi. kummasti ennakointia löytyy lisää kuten varovaisuutta kun ei ole tusinaa kolmekirjaimista lyhennettä auttamassa.

ntix

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 03.12.12 - klo:22:24
Kolme asentoa mulla muistaakseni on pyyhkijöille eli tihku, nopea ja täysiä. 

No niinpä tietenkin. On vuodet näköjään vieneet nopeudet mennessään. Tai sitten tämä on todellakin karsittu malli :)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

Levjsa

Hieno kaksikko! Tällaisia arvostan, kun liikenteessä näkee liikaa räpeltämättömiä ja hyväkuntoisia yksilöitä :)
Onnea "sporttiautoista"! ;D

ntix

Lainaus käyttäjältä: Levjsa - 04.12.12 - klo:15:42
Hieno kaksikko! Tällaisia arvostan, kun liikenteessä näkee liikaa räpeltämättömiä ja hyväkuntoisia yksilöitä :)
Onnea "sporttiautoista"! ;D

Näkee liikaa? Voi perse... Ã,,kkiä isot puskurit ja viisipuolaiset alumiinit tilaukseen! Tummat kalvot ikkunoihin ja julmetusti tarroja ympäri autoa  ;D Onhan mulla tosin 7 kappaletta katsastustarroja nätissä rivissä tossa takasivuikkunassa...

Tämän kyllä ajattelin jonnekin päin autoa lätkätä. Sopisi niin hyvin possu-teemaan:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

Jonde

Joo, enemmän nää vanhat lämmittä mieltä kun noi ~20 uutta tehdasvarustelua peliä tossa autotallin listassa.
Näitä ei hakita takuuajaksi ja sitten lempata menee.
Ja toi possu on siisti

RTWteam

Jeij! Kulttuuri tekoja, kulttuuri tekoja. ;D Siinä pitää olla tietynlainen autohullu kun näitä vanhempia autoja lähtee haalimaan. Aina näistä pientä laittoa löytyy mutta se on juurikin parasta kun pääsee itse tekemään. Voimme kesällä Ntix pitää "vanhojen autojen" kokouksen.

ntix

Kieltämättä näissä vanhoissa on oma viehätyksensä. Esimerkiksi sinisen possun kohdalla soppakauhamainen vaihdekeppi on ok. Tuo jännitystä meneekö ykkönen vai kolmonen silmään :) Siihen tosin olisi aikomus suorittaa pientä remonttia. Saattaisin saada kohtuuttomat raivarit jos vitosessa lopettaisi pyyhkimistä kaksi nopeutta toimimasta. Ei se ole ihan niin justiinsa jos ovet menee kiinni vähän miten sattuu. Töissä ihmettelivät kovin ilkeänkö oikeasti ajaa tällä ja olenko tosissani sen pitämisen suhteen. Totta kai olen tosissani ja ajan mielelläni :)

Eihän tämä taloudellisesti leiville lyö pitää kahta autoa ajossa samaan aikaan. Männä viikolla juuri vitsailin (vai vitsailinko sittenkään), että olen tyytyväinen siinä vaiheessa kun pihassa on joka päivälle yksi auto. Golfit ykkösestä seiskaan :)

RTW, ootko muuten ajatellut, että meiltähän onnistuisi Pohjois-Savo/-Karjala miitti ihan kahdestaankin ja heti olisi neljä autoa paikalla  ;) Jos otetaan tuo svartin punainen kakkonen matkaan trailerilla niin siinä on jo viisi  ;D
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

Levjsa

Lainaus käyttäjältä: ntix - 04.12.12 - klo:17:18
Näkee liikaa? Voi perse... Ã,,kkiä isot puskurit ja viisipuolaiset alumiinit tilaukseen! Tummat kalvot ikkunoihin ja julmetusti tarroja ympäri autoa  ;D Onhan mulla tosin 7 kappaletta katsastustarroja nätissä rivissä tossa takasivuikkunassa...

Hupsista, meni ihan senat sakaisin, vai miten se nyt meneekään :D Mieli ja sormet ajatteli eri asiaa ja epäselvyyttähän siitä seuraa. Tarkoitin tietysti että näkee liian harvoin ja liian vähän niitä räpeltämättömiä, kuten sinulla. Toivottavasti et vielä puskureista ja vanteista sun muusta ehtinyt laittamaan tilausta sisään ;)

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: ntix - 04.12.12 - klo:19:55

RTW, ootko muuten ajatellut, että meiltähän onnistuisi Pohjois-Savo/-Karjala miitti ihan kahdestaankin ja heti olisi neljä autoa paikalla  ;) Jos otetaan tuo svartin punainen kakkonen matkaan trailerilla niin siinä on jo viisi  ;D

Ei huono idea. Fiiatti on vain jo talviteloilla, tuhansina paloina. :P Kesällä toteutetaan tämä miittinki (toki muutkin ovat tervetulleita). Onko muuten tuo kuvassa näkyvä traileri teidän?

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 05.12.12 - klo:19:44Onko muuten tuo kuvassa näkyvä traileri teidän?
Ai että ollaan jo varuilla jos Hiivatti räjähtää? ;D
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Kosti K Kelju

Lainaus käyttäjältä: Levjsa - 04.12.12 - klo:21:01
Toivottavasti et vielä puskureista ja vanteista sun muusta ehtinyt laittamaan tilausta sisään ;)
Ehkä hän ehti kun tuolla kesävanne 2012-keskustelussa mietiskeli  ;D

Uteliaisuuttani kävin sivuilla katsomassa ja tällaisia oli tarjolla kakkoskoppaiseen 

http://www.wheelbasealloys.com/14_Inch_Ronal_URS_Teddy_White_Alloy_Wheels__3070

ntix

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 05.12.12 - klo:19:44
Onko muuten tuo kuvassa näkyvä traileri teidän?

Ei ole meidän. Vuokrattiin kärripojilta vuorokaudeks. Olis kyllä näppärä omistaa, kun näitä vaggeja on nurkissa jo useampi sekä yksi ford-konsernin edustaja tuolla miespuolisella :) Tuo punainen on ajokiellossa, niin sillä ei passaa pahemmin maanteitä kulutella.

Lainaus käyttäjältä: Kosti K Kelju - 05.12.12 - klo:19:49
Ehkä hän ehti kun tuolla kesävanne 2012-keskustelussa mietiskeli  ;D

Uteliaisuuttani kävin sivuilla katsomassa ja tällaisia oli tarjolla kakkoskoppaiseen 

http://www.wheelbasealloys.com/14_Inch_Ronal_URS_Teddy_White_Alloy_Wheels__3070


No niin ehdinkin  ;D Melkein jo ehdin innostuakin ennen kuin luin Levjsan korjaavan viestin  :D
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

Jonde

Myöhästyitte jo nallejen kanssa. Noi löytyy jo tallista ja voi eksyä alle omaan kakkikseen jos en tuohon ykköseen niitä laita takaisin.

ntix

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 05.12.12 - klo:21:32
Myöhästyitte jo nallejen kanssa. Noi löytyy jo tallista ja voi eksyä alle omaan kakkikseen jos en tuohon ykköseen niitä laita takaisin.

Hyvä jumala! Mykistävä näky  :o  ARVOSTAN  ;D

Jos minä sitten tällaiset? http://www.wheelbasealloys.com/15_Inch_Tansy_Love_Pink_Alloy_Wheels__6147
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

Kosti K Kelju


ntix

Ei joka jamppa ehkä ilkeäkään lähteä isoon markettiin maidon ostoon kalpeat pandat vanteina.

Nyt aloin aprikoimaan josko G60 15-tuumaiset peltivanteet olis näppärät kakkikseen. Ette sattuisi tietämään ketään kellä sellaiset olis keskiöineen päivineen?
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

Jonde

Kyllähän tuolla ykkösellä on katseita saanut parkkipaikoilla.
Ja mitä g60 pelteihin tulee niin, 200e sarja marmorilla uutena plus keskiöt.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy