VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Golf VI (08–13) => Aiheen aloitti: jjes - 30.08.21 - klo:22:06

Otsikko: 1.4 TSI CAXA P2178
Kirjoitti: jjes - 30.08.21 - klo:22:06
Onko täällä osaamista vian diaknosointiin.
-09 Golf antaa vikakoodia P2178 ja oireilee nykimisenä sekä epätasaisena käymisenä.

-O2- Anturi vaihdettu.
-Kokeiltu toisilla suuttimilla + korkeapainepumpulla.
-Ajoitusmerkit tarkistettu.

Näistä ei apuja.

VCDS näyttää Lambda controlin -20% luokkaan ja moottorin lämmetessä n. -10%

Huomasin että tultaessa risteykseen kytkin pohjassa auto käy hyvin kunnes nopeus pysähtyy jonka jälkeen käynti huononee. Mitä tuossakohdin mahtaa tapahtua?

Otsikko: Vs: 1.4 TSI CAXA P2178
Kirjoitti: Breach - 30.08.21 - klo:22:52
Tossa jotain mitä pikasella googletuksella tuli vastaan, eli rikkaalla käy.

The intake air system may be clogged or the throttle body is dirty.

A misfire on bank one cylinders.

The O2 sensor is deteriorated and cannot sense the proper O2 levels.

Mikä lambda autoon tuli? Vw koneet on tarkkoja siitä että on kunnollinen lambda, aito bosch tilalle, muut voi unohtaa samantien.

Ilmansuodatin vaihdettu koska viimeks? Jos ei tietoo tai pitkä aika viime vaihdosta niin se vaihtoon, tulpat kattoa läpi miltä näyttää, jos joku tulpista musta, niin uudet tulpat tilalle ja mustan tulpan paikalle myös puola vaihtoon tulpan lisäksi. Näillä lähtisin itse kokeilemaan.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI CAXA P2178
Kirjoitti: jjes - 31.08.21 - klo:21:35
o2- anturi oli Denso DOX-2016. Taitaa olla syytä korvata tämä Bosch-laisella.
Ilmansuodattimesta oli n.30 000km. Laitetaan se samalla vaihtoon.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI CAXA P2178
Kirjoitti: ram1 - 31.08.21 - klo:22:27
No jos se ei toiminut sillä vanhalla eikä uudella lambdalla, niin eihän se vika siinä ole. Turha sitä nyt enää uutta ostaa, vaan laitat vaikka vanhan takaisin, koska se luultavasti orkkis. Karsi nyt ne muut vikavaihtoehdot ensin, koska oikeastaan hyvin harvoin se vika on lambdassa, vaan se oikeastaan vaan osoittaa, että jossain on vikaa.

https://www.yourmechanic.com/article/p2178-obd-ii-trouble-code-system-too-rich-off-idle-bank-1-by-jay-safford (https://www.yourmechanic.com/article/p2178-obd-ii-trouble-code-system-too-rich-off-idle-bank-1-by-jay-safford)
Otsikko: Vs: 1.4 TSI CAXA P2178
Kirjoitti: Teemu74 - 01.09.21 - klo:06:15
Mittaa puristispaineet.
veikkaus on että imusarjan karstoittumisen takia joku venttiili kantaa/vuotaa.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI CAXA P2178
Kirjoitti: sonic - 01.09.21 - klo:07:19
Onko sytytyskatkoksia,tässä motissa varmaan myös se säätyvä imunokka ja sen arvokas säädin sekä magneettiventtiili, näistä tulee kivaa lisäharmia, paljon on ajettu? Antaako moottorin lämpötila-anturi järkevää viestiä?
Otsikko: Vs: 1.4 TSI CAXA P2178
Kirjoitti: jjes - 13.10.21 - klo:20:02
 
Lainaus käyttäjältä: sonic - 01.09.21 - klo:07:19
Onko sytytyskatkoksia,tässä motissa varmaan myös se säätyvä imunokka ja sen arvokas säädin sekä magneettiventtiili, näistä tulee kivaa lisäharmia, paljon on ajettu? Antaako moottorin lämpötila-anturi järkevää viestiä?

On sytytyskatkoksia. kilsoja takana 240 tkm. Lämpötila-anturissa en ole huomannut mitään epäloogisuutta.

Tarkennuksena vielä että partial eli tyhjäkäynnin ulkopuolinen lambda control huitelee -20% paikkeilla ja long term fuel trim sen mukana myös. Jos olisi imuvuoto esiintyisikö vain kierroksilla? kun tyhjäkäynnin long term fuel trim viimeksi kun seurasin -3.8%.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI CAXA P2178
Kirjoitti: mruotz - 13.10.21 - klo:20:35
Mittaa puristukset.
Otsikko: Vs: 1.4 TSI CAXA P2178
Kirjoitti: jjes - 13.10.21 - klo:21:58
Puristuspaineet olivat:

1:14bar
2:13bar
3:13.1bar
4:13.3bar
Otsikko: Vs: 1.4 TSI CAXA P2178
Kirjoitti: jjes - 05.11.21 - klo:20:48
tutkailin fuel trim arvoja ja huomasin, että kun nokka-akselin asentotunnistimen tai nokan säätöventtiilin liittimen irroittaa niin käynti paranee merkittävästi ja fuel trim korjaantuu lähemmäs 0%. Tämän perusteella voisi olettaa vian olevan nokka-akselin säätöpyörässä / säätöventtiilissä. Säätöventtiilin vaihdolla ei ollut merkitystä, joten säätöpyörän toiminta jää arvaukseksi.

Pystyykö sen toimintaa jotenkin tarkistamaan. Sen verran testasin että nokan säätöpyörän lukittuminen tuntuu olevan kunnossa. Vai mitä tapahtuu ohjelmallisesti kun nokka-akselin asentotieto katoaa, ja miksi silloin fuel trim voisi korjaantua.