Audi Allroad

Aloittaja Tuuliviiri, 29.11.09 - klo:12:19

« edellinen - seuraava »

Tuuliviiri

"Huone" kaikille allroadisteille. Kokemuksia ja fiiliksiä kehiin!

Tuuliviiri

Ja tässä toinen mielenkiinnon kohteeni autosaralla: allroad. Niin monta unetonta yötä olen viettänyt takiasi! Olen kärsinyt sinua kohtaan melkoista autokuumetta. Nyt tarvitaankin allroadin oikeasti omistavien kommentteja ko. automallista. Tällä hetkellä niitä löytyy kaksi; A4 ja A6.

A6 on vuosien saatossa vakiinnuttanut asemansa konsernin sisällä. Epäilijöitä tuskin enää on, sisältäähän ko. auto ihan oikeasti erilaisia asioita verrattuna normi A6:seen. Mainitaan esimerkiksi sen ilmajouset.

Mutta entäs tämä uusin tulokas, A4. Onko se oikeasti oma alalajinsa, jolle löytyy oma ostajakuntansa myös tulevaisuudessa? Onko kyseessä sittenkin vain markkinamiesten uusi keino ottaa löysä raha pois markkinoilta? Tällaisia epäilyksiä syntyy omassa mielessäni, kun alkaa verrata sitä normi A4:seen. Liian heppoisia ovat ne muutokset olleet, joiden avulla siitä yritetään tehdä oma myyntiartikkeli: alleajosuojat edessä ja takana, suuremmat renkaat, marginaalinen lisä maavaraan ja muovilevikkeet. Siinäpäs se.

Olkoon aika ja käyttäjät todistajiamme.

Tuuliviiri

Miten voikaan makuasiat mennä näinkin ristiin? Nimittäin uudessa Tuulilasissa oli kaunis kuva em. ajopelistä. Näytin sitä innoissani vaimolleni, joka luki pienen jutun ja tokaisi sitten ykskantaan: "Meidän auto on paremman näköinen." Kivaa kärsiä autokuumeesta yksipuolisesti.

Mutta jos totta puhutaan, oma autoilufilosofiani lähtee siitä, että auton kaikki ominaisuudet käyttöön. Tällä hetkellä ajoneuvomme täyttää kaikki tarpeemme yllin ja kyllin. Mutta kuka sanoikaan, että autoja hankitaan järkisyin?

Yksi keskustelun avaus voisi olla se, että riittääkö auton (allroadin) pelkkä ulkonäkö perusteluksi auton hankinnalle vai pitäisikös auto hankkia juuri tarpeiden (ei siis kuviteltujen vaan aitojen) mukaan, jossa ominaisuudet tulevat myös hyötykäyttöön?

Tuuliviiri

Lainaariittääkö auton (allroadin) pelkkä ulkonäkö perusteluksi auton hankinnalle

Tällä hetkellä mielipiteeni on, että "riittää".

Aikaslailla järjen vastaistahan tuollaisen hankinta olisi (perheelleni), mutta kun se piruvie puhuttelee sieluni salaisia sopukoita.  :-\

Onneksi talossa jämäkkä nainen.  ::)

Tuuliviiri

Taitaa allroadin vaihtokuviot mennä tällä kertaa mönkään.  :'(

Flat

Emäntä siis näytti isännälle kaapin paikan. Ymmärrän hyvin hänen kantansa, jos joutui viime kesänä jo lapiohommiin. Allroadilla pääsee astetta syvemmälle. Emäntäsi on fiksu !

Tuuliviiri

LainaaEmäntä siis näytti isännälle kaapin paikan.
Joo ja samalla myös vähän muitakin paikkoja...  ;)


Tuuliviiri

Mutta kunniakseni todettakoon, että sain emännän ainakin osittain syttymään allroadin suhteen. Mutta valitettavasti liekki ei ollut tarpeeksi suuri.  :-\

Tuuliviiri

LainaaAllroadilla pääsee astetta syvemmälle.

:-X Aivan. Pitääpä kohta katsella "kesävideo" uudestaan. Unohtui ko. vaaratilanne kokonaan.  Mutta eikös siinä allroadissa ole peukaloitu ESP:n toimintaa siten, että hiekkaan kaivautumisen riski olisi normi Audiin verrattuna pienempää?  :o

Tuuliviiri

Perheemme yhteinen päätös on syntynyt! Seuraavalla rundilla hankimme sinut!  :-*

Tos®

Ensimmäinen uusi allroad bongattu "liikenteestä" Keskisen pihasta.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Flat

Kyllähän noita allroadeja täälläpäin tulee aika useasti vastaan, mutta edelleenkään en ymmärrä täysin auton filosofiaa. Jos perus A4 ei kelpaa, niin miksi allroad kun on Q5?

Tuuliviirihän voisi tähän vastata, koska jokatienkulkine on ilmeisesti jossain vaiheessa tuloillaan?

repe59

Muistettava kuitenkin jotta oikeat maasturit ovat jotain aivan muuta kuin "jokapaikanaudi", toki parempikulkuisia kuin normiautot mutta ei niillä kovin vaikeisiin paikkoihin parane tunkea, vai?
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

KaukoSäädin

Helou,
Miksi valitsin Allroadin, siksi kun halusin lisää maavaraa. Tulee ajeltua paljon syrjäteitä, vedettyä kärryä ym.
Q5 ja muut katumaasturit näyttää korkeilta, painopiste on korkealla. Allroad taipuu mutkiin kuin normiauto.

5000 km takana, bensaa palaa kiitettävästi, keskikulutus ei kun kasvaa kilometrien myötä, on nyt 10 l/100 km. kuukausi sitten, kun oli lauhempaa, mentiin 8.5 litralla. Ja kuitenkin ajan 30 km työmatkaa.

Flat

Onko tuossa nyt kuitenkaan suurta eroa Q5:seen? Näppärästihän se pyörii siinä missä perusnelonenkin.  ja katumaasturi kunse on,niin ei ihan niinkankea kuin ehta maasturi.

Onhan siinä allroadissa tiettyä jyhkeyttä.


KaukoSäädin

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, en ole Qvitosella ajanut, tiedä vaikka kuin hyvä... mutta muilla merkeillä kyllä.

Tämä oli Allroadin kanssa vähän kuin ihastumista ensi silmäyksellä.

Maavaraa, kulkua ja komea ulkonäkö näyttämättä, haisematta tai tuntumatta pakulta.

Flat

 Tuo on kyllä totta, katumaasturi on turhake, ja allroad on mukava välimuoto tähän. Aluksi pidin tuota hieman rumana kuvien perusteella, mutta livenä mielestäni paremman näköinen huomattavasti. Jyhkeä ulkomuoto ja auto vaikuttaa ulkoa paljon isommalta kuin perusnelkku. Ilmeisesti korkeutensa vuoksi. Laitappa muuten autotalliin esille, niin päästään ihailemaan.

Tuuliviiri

Kyllä emännän kanssa asiat sovittu niin, että seuraava Audimme on sitten se allroad. Milloin aika sitten vaihdolle koittaa, mene ja tiedä.

Minä jos kuka olen testannut normi-Audin kyvyt ja rajat. Todella pahoissa paikoissa liikuttu. Ei ole pahemmin pulaan jättänyt. Mutta kuitenkin olen sitä mieltä, että eipä noista lisäsenteistäkään mitään haittaakaan ole, kun ottaa huomioon fiksaationi ja taipumukseni ajella ns. pahemmissakin paikoissa. Allroad vielä selkeästi hyvä ajettava, toisin kuin katumaasturit. Eli samat hyödyt tulevat paremmassa paketissa, kun vertaillaan katumaasturiin (ajettavuus parempi, takakonttitilaa riittävästi, massaa vähemmän, ulkonökö vielä sporttinen yms.)

Ja sitten on se jokin syvällisempi tunnetila: Allroadissa on jotakin sellaista ns. Lapin taikaa eli heti alkaa ajatella lomareissuja tuonne Jäämeren suuntaan, kun katselen sitä.  :P

Tuuliviiri

Täällä ollut liian hiljaista. Missäs kaikki allroadistit luuraavat? Yhä liputan allroadin (A4) puolesta. Katsotaan, mitä tuleman pitää.  ;)

Tuuliviiri

Allroadistien ym. kannattaa käydä esim. täällä tsekkaamassa lisää tietoutta tästä menijästä. Sivuilla oli myös ihan hyvä video quattron toiminnasta, joka lienee aika peruskauraa tietäjille, mutta ummikoilla varsin sopiva.

Olisi ollut varsin suotavaa, jotta myös meidän oma maahantuojamme olisi vaivautunut väsäämään yhtä hyvät nettisivut. Mutta jos englanti sujuu, niin go ahead!

Tuuliviiri

Lainaa5000 km takana, bensaa palaa kiitettävästi, keskikulutus ei kun kasvaa kilometrien myötä, on nyt 10 l/100 km.

Iltasanomissa oli myös juttua tuossa taanoin bensan palamisesta, ilman kummempia "räppäilyjä". Mutta olisikos kulutuksen syynä S tronic -vaihteisto? Kuulostaa kummalta, jos kulutus vain kasvaa auton vanhetessa, jos ajotyylikin pysyy samana.

Itse ajattelisin allroadin omistajana, että kulutuksen kasvu verrattuna sisarmalliin (A4 avant B8) on vain se hinta, jonka joutuu tästä lystistä (parempi maavara, parempi eteneminen maastossa, ulkomuotomuutokset ym.) maksamaan.

Seurataan tilannetta. Kaukosäädin voisi laittaa lisää kommentteja kokemuksistaan. Täällä ainakin yksi (minä) ottaisi niitä innolla ja mielenkiinnolla vastaan.  ::)

Tuuliviiri

Allroadfiilistelyyn varsin sopiva video, vielä nykyäänkin.  8)

Tuuliviiri

On tullut lueskeltua artikkeleita A4 allroadista jo niin paljon, jotta päässä ihan surraa.  ??? Täytyy sittenkin myöntää, että se ei todellakaan ole vain tuunattu A4 Avant vaan oikeasti oma mallisarjansa. :o  Onneksi olkoon A4 Avant, sinulle on syntynyt sisar! Eläkää sulassa sovussa.

Flat

Mitäs tarkoitat,että se on  ihan oma mallisarjansa? Mitä muuta eroavaisuutta sillä on kuin korotettu alusta ja eri jousitus? Ja pari detaljia korissa.

Taitaa tuuliviirillä olla kovat allroad odotustuskat?

Tuuliviiri

LainaaTaitaa tuuliviirillä olla kovat allroad odotustuskat?

No comment!  ;)


LainaaMitäs tarkoitat,että se on  ihan oma mallisarjansa? Mitä muuta eroavaisuutta sillä on kuin korotettu alusta ja eri jousitus? Ja pari detaljia korissa.

Noin puhuu realisti.  :)

Se on sillain sopivasti erilainen verrattuna A4 Avantiin ja Q5:seen. Allroad on ripaus molempia, mutta kuitenkin omanlaisensa. Omaleimaisuus muodostuu noista mainitsemistasi asioista ja, kuten quattron kohdalla, se kuuluu nyt legendaariseen allroad-perheeseen. Tässähän taas ihan mieli kiihtyy: Allroad ja quattro. Kaksi legendaarista marjaa samassa korissa.  :o

A4 allroad: erilainen ulkonäkö, erilainen selviytymiskyky "maastossa" ja erilainen imago. Noissa eroavuudet A4 avantiin. Noilla tekijöillä se muotoutuu omaksi brändikseen.  ;D

Tuuliviiri

Nyt löytyi yksi näkökulma lisää keskusteluun siitä, onko A4 allroad oma mallisarjansa vaiko ei:

LainaaMenee maastossakin
Vaikka A4 Allroad saattaa ensi vaikutelmalta tuntua vain varusteversiolta, on mallilla oikeasti asiaa myös kestopäällysteen ulkopuolelle. Koeajossa alustan muutokset huomaa lähestymiskulmien reiluutena, kun maastossa haukataan jyrkkiä nousuja ja pudotuksia. Esc ajonvakautuksen o road-asetukset on viritetty maasto- ja talviajoa ajatellen karvan verran enemmän luistoa salliviksi. Systeemi toimii hienovaraisesti ja ilman yllätyksiä.

A4 Allroadilla on huonoilla teillä parempi ajaa kuin tavallisella neliveto-Avantilla. Kuitenkin Audilla oletetaan, että suurin osa mallin ostajista ei varsinaisia maastoajon ominaisuuksia juurikaan tarvitse. Allroad ostetaan ehkä näyttävän ulkonäön ja tietyn nuotiontuoksuisen imagon takia. Eikä siinä ole mitään moitittavaa. A4 Allroad on turvallinen ajokki meikäläisiin talvioloihin ja kotimaisille teille, jotka harvoin ovat priimakunnossa korkeista autoverotuotoista huolimatta.

Lisää asiasta täältä.

Jos ei muuta syytä keksi, niin tässä yksi hyvä:
LainaaValinta Allroadin ja Avantin välillä onkin paljolti kiinni henkilökohtaisista mieltymyksistä. Onpahan oma auto ainakin helpompi erottaa, kun se kurkistelee rivissä muiden A4:sten yli.

Täällä lisää aiheesta.  8)

KaukoSäädin

#26
Helou, helou,

7000 km Allroadilla takana. Moitiskelin bensan kulutusta paikalliselle huollolle, no pitkä esitelmä suoraruiskun kylmäkulutuksesta ym.. Mutta, kun mainitsin kierroslukuviisarin vaeltelusta, kuulinkin, että laitteeseen on olemassa uutta softaa.

No sitten samana päivänä kamppeeseen päivitettiin uudet moottorinohjaus- ja vaihteistosoftat. Nyt ei nyi alamäkeen risteykseen mentäessä ja siitä kiihdytettäessä, bensan kulutus putosi myös sellaiset 8 desiä!

En kysynyt, onko muihinkin malleihin saatavilla päivitystä. Päivitys tehdään kyllä määräaikaishuollon yhteydessä, mutta erikseen kutsua ei tule.

Kärryn kanssa ( +1000 kg kuomukärry) vaihteisto toimii fiksummin, osaa ylämäessä vaihtaa sopivasti pienempää. Ennen päivitystä ajoin kärryn kanssa vaihteisto manu-asennossa ja vaihtelin läpysköillä.

Bensaa muuten paloi em. telillisen kuomukärryn kanssa 30 asteen pakkasessa 380 km matkalla keskimäärin 13 l/100 km.

Niin ja ESP- offroad asento  sallii makeat luisut... (kokeiltu ilman kärryä)

Tuuliviiri

Hello, hello, sinä aito allroadisti!  ;D

LainaaNiin ja ESP- offroad asento  sallii makeat luisut...

Kerropas tuosta hieman lisää. Miten asian huomaa käytännössä?

Siis allroadissahan sai otettua (jos olen oikein ymmärtänyt) ESP:n  pois päältä, jolloin siirrytään ns. offroad toimintaan. Jos sitä ei ota pois päältä, niin silloin automaatio ottaa sen pois siirryttäessä hieman hankalampiin maastoihin. Ja siitä sitten seuraa auton käytöksessä erilaisia muutoksia, joista voisit kertoilla lisää.

Mites on sen ASR:n kanssa? Voiko sitä ottaa pois päältä? Tarvitseeko sitä edes ottaa, koska offroad-asetushan varmistaa parhaan mahdollisen etenemisen.

Ilmeisesti allroadilla ei voi enää sladitella. Onko näin?

Sydän sykkii allroadille.  ;D

Tuuliviiri

KaukoSäätimen vastausta odotellessani, tässä videossa hieman lisävalotusta A4 TFSI allroadin kyvyistä.  :)

Mutta sitten yksi asia, johon ei ole tullut oikein mistään selkeää vastausta:

Kuinka ylös saa A6 allroadin maavaran nostettua? Tässä yksi lainaus, joka löytyy täältä.

LainaaRaising the ground clearance height of the car to approximately 185mm, allroad and lift modes are perfect for negotiating rough terrain and steep slopes.

Mutta toisaalta näin videon YouTubessa, jossa maksimikorkeudeksi ilmoitettiin 208 mm:o

Tuuliviiri

LoCal:
LainaaNo, kysymykseen A6 allroadin maavarasta:

lift-tilassa maavara on 18,5 cm
allroad 17,5 cm
comfort/automaticissa 14 cm
dynamicissa 12,5 cm

Kiitos tiedosta. Nyt täälläkin taas tiedetään hieman enemmän maavaroista.  ;)

Noiden mittojen mukaan A4 allroad pärjääkin sitten ihan mukavasti 18 senttimetrin varallaan. Joissakin vanhemmissa allroad-videoissa maavara on näyttänyt todella suurelta. Onko sitten videoita varten autoja tuunattu, vanhaan hyvään aikaan kaikki oli hieman suurempaa tai sitten kyse on pelkästään aistiharhasta.

Mutta varmaan on niin, että entisjan hurjista maavaroista on siirrytty hieman kohtuullisempiin lukemiin. Varmaan Audin päättävissä elimissä on todettu, että liika on liikaa. Noi LoCalin mainitsemat resurssit maavaroissa saavat riittää.

Mutta kuten sanottua, olen tyytyväinen A4 allroadin maavaraan, joka ainakin sen osalta kuuluu selvästi allroad-perheeseen.  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy