Autovero poistuu?

Aloittaja skriko, 22.12.14 - klo:23:36

« edellinen - seuraava »

Nupe

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 13.01.20 - klo:22:15
Tässä esimakua siitä, mitä lähivuosina tuleman pitää (jotta päästään "kirottuihin" 2030 päästötavoitteisiin) - yksityisautoilu kallistuu:

https://www.is.fi/autot/art-2000006371155.html

Hallituksen massiivisten päästövähennysten maksaja on henkilöautoilija " taustavaikuttaja Ylellä: ”Nyt tulee tapahtumaan”

Suomen liikenteen vahvimmaksi vaikuttajaksi Ylellä tituleerattu liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö vahvistaa liikenteen päästövähennysten maksajaksi autoilevan kuluttajan.

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen tavoite liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä tullee kohdistumaan suurelta osin yksityiseen henkilöautoiluun.

Herätys pojat, se on alkanut!
Veroilla ampuu
Veroilla
Maantien suuntaan menee
Hiukan jos kääntää, niin täällä on



LainaaMurroksen hyötyjinä Pursiainen näkee muun muassa junan ja linja-auton käyttäjät.

Esimerkiksi yksittäistä autotonta kotitaloutta koskeva palvelutason paraneminen saattaa muutoksessa nousta jopa huomattavalle tasolle.

" Ja autollistenkin kannalta, jos hyväksyvät tämän karmean hypyn, että joutuvat menemään joukkoliikennevälineeseen.

" Nyt tulee tapahtumaan.

Piti sitten Pursiaisen (joka itse ei henkilöautoa tarvitse) vielä vittuillakin. Suksikoon suolle ja voihan vattujen vattu.

Joo, fillarilla ja huonolla säällä bussilla tuli kuljettua vuosikaudet duuniin, joka sitten meni alta. Sen jälkeen sinkoiltu työn perässä pitkin Etelä-Suomea ja tällä hetkellä työmatkaan kuluu omalla autolla kolme varttia/suunta, kun julkisilla (bussi-juna-bussi-bussi + kävelymatkat) siihen menisi n. 3 tuntia/suunta - edellyttäen, että julkisten aikataulut pitää. Ja sitten kun työpäivä venähtää, kuten yleensä, homma muuttuukin jo kohtalaisen mahdottomaksi.

Totta munassa kulkisin duunimatkat julkisilla, jos se tosiasiallisesti olisi mahdollista. Ja kotoani en muuta, koska vaimolla sentään on lyhyt duunimatka ja perhettäni en muutenkaan aio riepotella alati vaihtuvan duunipaikkani perässä.

Eikä se liksakaan niin järin häävi ole, että taidanpa ryhtyä vaan kotimieheksi evp (=elää vaimon palkalla). Eipä tarvii sitten Leoniakaan ruostesuojata, kun ei enää tarvitse lähteä motarille kahlaamaan suolapaskassa muiden kohtalotovereiden sekaan.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

-karppa-

Suosittelen Pursiaista oikeasti kokeilemaan joskus VR:ää. Kuudesta kerrasta viidessä VR oli myöhässä JKL-TRE-Helsinkin välillä  :'(. Aina VR:llä oli selitys eikä se ollut enää neljä vuoden aikaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

#1142
2 lainaukseen kiteytettynä:

"Pursiaisen mukaan vippaskonsteja vähennysten saavuttamiseen ei enää ole, mikä osaltaan ennakoi suurta kertarysäystä.
Keinoista tehokkaimmat taas ovat verotuksellisia ja varmuudella vastalauseita kerääviä."

Siksi ”muutoksiin liittyen käynnistetään työ, joka tähtää tätä hallituskautta pidemmällä aikajaksolla liikenteen verotuksen fiskaalisen pohjan turvaamiseen.”

Eli yksityisautoilusta tullaan keräämään ainakin samaa suuruusluokkaa edustavat veroeurot. Ehkä tuo suuri veromuutos tuleekin (1 !) kerralla.  :o

Julkinen liikenne ei tule kallistumaan tämän perusteella ainakaan mainittavasti.  :P

Johtopäätöksenä, siellä missä ei ole julkista liikennettä - liikkuminen kallistuu. Ja vanhan tekniikan autoilla kustannukset nousevat (päästävät enemmän - maksat enemmän). Mitä polttomoottoriautojen hinnoille (ja autokaupalle) tapahtuu - suunta lienee alaspäin (ei, en ole alalla).  :(
Yritetään pärjätä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 13.01.20 - klo:22:43
Autoilunhan piti muuttua halvemmaksi.

Tuskin muilla kuin omalla sähköllä (ilman siirtomaksua) kruisailevilla ja halvan sähkiksen ostaneilla (pääomakulu).

No, ostaa paljon elinikää jäljellä olevan polttiksen halvalla ja jos pääsee pienillä korjauskuluilla sekä nostaa runsaat km-korvaukset, näinkin voi käydä.  ::)

Onhan työajokin autoilua ! ;)
Yritetään pärjätä.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 13.01.20 - klo:22:43
Autoilunhan piti muuttua halvemmaksi.
Ei autoilu halpene.

Autoilijoilta ja varsinkin henkilöautoilijoilta kerättävien verojen määrä on vähintäin yhtä suuri kuin aikaisemmin. Todennäköisesti suurempi, koska liikenneinfraa pitää parantaa ja kehittää: tieverkoston kunnon sekä kunnossapidon tason nosto, teiden laatua parantaa nopeuden kasvattamiseksi, sähkölatausasemien ja sähköverkon rakentaminen, rautatieverkkoa kehittää, rakentaa järjestelmä tiemaksujen keräämiseksi jne.. Myös uuden teknologian autojen hinnat ovat korkeampia kuin perinteisten polttomoottoriautojen, vaikka ajoneuvovero poistettaisiin nykytekniikan autoilta.

Poliitikot kertovat vaativansa autoilun halventamista, mutta miten se tehdää, että ilmastotavoitteet saavutetaan ja täytetään autoilijoiden laatuvaatimukset? Ajaminen vanhalla hyvin huolletulla autolla ja vaikkapa nopeutta  ja ajokilometrejä vähentäen on halvin tapa ajaa.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.01.20 - klo:22:27
Suomalaiset eivät äänestäneet tuota hallitusta eikä todennäköisesti myöskään näitä uudistuksia!
Ihan sama ketkä sielä istuu, niin näin tulee käymään.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Geoman

#1146
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 14.01.20 - klo:09:32
Niin siinä pojjaat käy, aja millä vaan niin kaiimmaksi alkaa tulemaan.
Unelmat alkavat murenemaan halvasta autoilusta.
Onneksi on tuo uudenkarhea pirssi tuossa pihalla johon ostetaan vaan bentsiiniä ja ajellaan menemään.
Ovat asiantuntijoina Liikenneministerit Virkkunen, Berner (+Ollila), Vehviläinen, Kyllönen, Heinonen, Marin, Harakka jne. on lopputulos sama: Autoilu kallistuu.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 14.01.20 - klo:09:18
Ihan sama ketkä sielä istuu, niin näin tulee käymään.

Nohnoh, on meillä yksi jokerikortti käyttämättä, eräs puolue jos pääsee diktatuurimaiseen ylivaltaan niin tiedä vaikka autoilu halpenisi  ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.01.20 - klo:11:57
Nohnoh, on meillä yksi jokerikortti käyttämättä, eräs puolue jos pääsee diktatuurimaiseen ylivaltaan niin tiedä vaikka autoilu halpenisi  ::)
Suurin osa autoilijoista lienee enemmän tai vähemmän verotuksessa nettomaksajia. Jos yhtä tulonlähdettä pienennetään, tarvitaan lisää toisesta tulonlähteestä joten pieni lohtu jos toiseen käteen annetaan lisää rahaa ja toisesta otetaan vastaava määrä pois. Hyötyjä olisi toki autoileva kaikkein pienituloisin segmentti joka ei pahemmin tulo yms. veroja maksa, tietenkin veromuutoksen painotuksesta riippuu mitkä ryhmittymät hyötyisivät/häviäisivät enemmän/vähemmän. 

Säästöjen tie taas saa torit täyteen lakkoilijoita, joten vastaavien säästöjen kerääminen verotaakan selkeäksi pienentämiseksi on sangen epätodennäköinen tie. Jos vähänkään on seurannut yhteiskunnalista menoa, niin esim. julkinen sektori haluaa vielä omat "extrat" päälle ja nämähän kustannetaan verovaroista. Tarvitaan siis lisää verotuloja. Ja mistäs niitä on näin historiallisesti kerätty kun kassa näyttää liikaa miinusta?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

tet

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.01.20 - klo:11:57
Nohnoh, on meillä yksi jokerikortti käyttämättä, eräs puolue jos pääsee diktatuurimaiseen ylivaltaan...

Onneksi monipuoluejärjestelmämme pitää huolen, että näin ei pääse käymään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Madise

https://tekniikanmaailma.fi/veronmaksajien-kolmen-miljardin-tuki-tuulivoimalle-on-hukkainvestointi-jolla-on-jopa-surkuhupaisia-seurauksia/?fbclid=IwAR2DMwC2hZ0PEFbCkg5HfmX73V0S3EyL8UFL3ILV-c0glj7FiecTWuSRGnY

Tuonne sitä rahaa mm. kaivataan ja jostain se otetaan, yleensä sieltä mistä se helpoiten tulee.

Ajan noin 40tkm / vuosi töihin ja työmatkoja ja siihen 10 tkm ihan huviajelua kahdella eri ajoneuvolla, olen ajatellut että ns.kunnollinen auto pitää olla ja sellaisia olen pystynyt pitämäänkin. 3 - 5 kertaa / viikossa kun käy konttorilla niin siitä tulee 270 - 450km / viikko. Työmatkoilla tulee 1800 - 2500km viikossa.
Maalla kun asutaan niin pitää olla vielä toinenkin jotta vaimo esim. minun työmatkojen aikana pääsee kulkemaan tarpeidensa mukaisesti sillä esim. lähikaupungissa kaupassa käynti tekee 50km.
Ja kun töitä on ollut ja onneksi olen kuluttanut vähemmän kuin on tullut joten moottoripyöräkin on hankittu kahden auton lisäksi.
Erilaisia kustannuksia siis näiden ajoneuvojen ympärillä on ja niistä on selvitty sekä tarpeelliseksi nähty ja katsottu meillä niihin olevan ihan oikeuskin, itse niistä ja niiden menoista on vastattu.
Moraalisesti voisi ajatella että jos on mahdollista ajella nelivetoisella dieselillä (mikä tuntuu nykyään olevan se suurin synti), avoautolla ja vielä harrastaa moottoripyöräilyä niin saakin maksaa. Voi olla niinkin, en ole pohtinut mutta maksetaan ja on maksettu.

Osittain näiden autoilun vastaisten mielipiteiden kiristymisen vuoksi olen alkanut miettimään kaupunkiin muuttoa, meillä on kakkosasunto pienessä kaupungissa ja olen pohtinut jo hetken aikaa että muutetaan kakkosasuntoon, myydään ajoneuvot (ihan kaikki pois) ja aletaan liikkumaan jalkaisin ja fillareilla.
K.o kaupungista on vielä työtäkin tarjottu, sellaista jonka vuoksi ei joutuisi matkustamaan.
Vuosituloissa häviää mutta kun laskee kaikki kulut mitä ajoneuvoista tulee niin ei jää kauas sillä kaupungissa voisi kulkea vaikka jalan töihin.
Positiivisena voi laskea kaikenlaisen huolen, murheen ja ihan työnkin mikä näistä ajoneuvoista tuppaa tulemaan, puuttumisen.
Kai silläkin jokin arvo ihmiselle on?
Kesäaikaan kävisi täällä maalla sen minkä käy eli siihen ei tarvitse monen tonnin autoa ja senkin voi laittaa seisontaan syksyllä tai peräti vuokrata auton kuukaudeksi.

Laajemmin ajateltuna JOS riittävän  moni ajattelee ja vielä toteuttaakin tälläisen suunnitelman niin verokertymä laskee (tuloverot, arvonlisäverot, välilliset verot matalammasta kulutuksesta, kaikenlaisen kulutuksen loppuminen autoiluun liittyvistä menoista, lisää osaltaan työttömyyttä jne) niin mikä on sitten se seuraava asia josta rahaa aletaan keräämään? Siitä fillaroinnista? Aamulla heräämisestä? Vai ihan perinteisesti nostetaan tuloverotusta?

Edullista autoilua ei ole olemassa kuin omissa kuvitelmissa, tavalla tai toisella esim. sähköautoilun mahdollistaman tekniikan ja infran myötä se on ihan yhtä kallista kuin fossiillisilla polttoaineilla liikkuminen. Ja kun autojen kulutukset putoaa niin ne polttoaineiden hinnat ja muut autoilun kustannukset pitävät huolen että nousulle ei ole loppua.

Mutta jos muuttaa sinne palveluiden ääreen niin ei jalkamiehenähän niistä ei tarvitse ainakaan ihan heti huolestua.....autoilusta saadaan varmaan vielä hetki kerättyä rahaa yhteiskunnan tarpeisiin.
(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

Madise

#1151
Asun Virossa ja täällä ei ole autoveroa, ei mitään käyttömaksuja tai muitakaan veronluonteisia maksuja autoille. Autoilun muut kustannukset (huollot, varaosat, polttoaineet, vakuutukset, pesut, katsastusmaksut jne) ovat nousseet rajusti viime vuosina.
Sillä hankintahinnalla tai siinä olevalla autoveron osuudella ei ole kokonaisuuden kannalta juuri mitään merkitystä.
(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

Madise

(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Madise - 13.02.20 - klo:15:33
Asun Virossa ja täällä ei ole autoveroa, ei mitään käyttömaksuja tai muitakaan veronluonteisia maksuja autoille. Autoilun muut kustannukset (huollot, varaosat, polttoaineet, vakuutukset, pesut, katsastusmaksut jne) ovat nousseet rajusti viime vuosina.
Sillä hankintahinnalla ei ole kokonaisuuden kannalta juuri mitään merkitystä.

Katselin samaa kauhulla juuri pari viikkoa sitten, koko e67 tien varrella ja Tallinna mukaanlukien diesel oli jo kalliimpaa kuin Helsingissä  :-X :-X :-X :-X :-X
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.02.20 - klo:15:40
Katselin samaa kauhulla juuri pari viikkoa sitten, koko e67 tien varrella ja Tallinna mukaanlukien diesel oli jo kalliimpaa kuin Helsingissä  :-X :-X :-X :-X :-X

Tankkasin viimeksi Hgin naapurikaupungissa mielenhäiriössä 1,279 hintaista lientä - pitääkö olla huolissaan ?  :P
Yritetään pärjätä.

tet

Lainaus käyttäjältä: Madise - 13.02.20 - klo:15:29
Laajemmin ajateltuna JOS riittävän  moni ajattelee ja vielä toteuttaakin tälläisen suunnitelman niin verokertymä laskee (tuloverot, arvonlisäverot, välilliset verot matalammasta kulutuksesta, kaikenlaisen kulutuksen loppuminen autoiluun liittyvistä menoista, lisää osaltaan työttömyyttä jne) niin mikä on sitten se seuraava asia josta rahaa aletaan keräämään? Siitä fillaroinnista? Aamulla heräämisestä? Vai ihan perinteisesti nostetaan tuloverotusta?

Kaikenlaisen kuluttamisen verotus kiristyy. Jos autoilun jättämällä säästät rahaa, kulutat sen jossain muualla. Ja siihen kulutukseen iskee verottaja sinun tapauksessasi. Aamulla herääminen ei liene kuluttamista, eikä tuloverotus kuulu siihen joukkoon myöskään. Mutta fillarointi kyllä, pyörän hankintaa ja varaosia ainakin voidaan verottaa enemmän kuin nykyisin.

Näin siis tavoitetilassa, käytäntö voi sitten olla jotain muuta vielä pitkän aikaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Madise

Niin se on ja pikkuautojen kanssa tilanne ei ole niin paha kuin raskaan liikenteen osalta, kuljetusala ei saa mitään tukea tai yritykset kuljetustukia (toisin kuin esim. Suomessa) joten meilläkin työpaikalla tuotteiden kuljettaminen ympäri Eurooppaa maksaa vuosi vuodelta enemmän, se alkaa vaikuttaa pikkuhiljaa jo kansalliseen kilpailukyyn. Siitähän pääsee siihen että JOS esim. kuljetusala saa tukia niin ilmaisia lounaita ei ole, jostain ne tuet rahoitetaan eli .....
Kaasuautoilu on tällä hetkellä ilmeisesti edullisinta henkilöautolla liikkumista Virossa, molempia kaasuja saa asemilta ja niitä saa myös käyttää ajoneuvoissa (LPG ja CNG). Jälkiasenteiset, pääasiassa LPG.t eivät kiinnosta henkilökohtaisesti vaikka sitä on saatavana hyvinkin kattavasti jopa meillä maalla ja esim. Octavia CNG:n hankinnan torppasi se että olisi tullut niitä ylimääräisiä lenkkejä (eli kustannuksia) kaasun etsimisestä.
(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

koppala

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.02.20 - klo:15:40
Katselin samaa kauhulla juuri pari viikkoa sitten, koko e67 tien varrella ja Tallinna mukaanlukien diesel oli jo kalliimpaa kuin Helsingissä  :-X :-X :-X :-X :-X
Ei kyllä tajua miten noilla hinnoilla Virossa ei ole jo täysi mekkala päällä, taitaa kuitenkin keskimääräinen henkilökohtainen kuukausitulo olla tonnin luokkaa tai jopa alle. Ranskassa eivät sentään tuollaista katsele, ihan sama kuka on vastuussa :D

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: koppala - 20.04.20 - klo:18:39
Ei kyllä tajua miten noilla hinnoilla Virossa ei ole jo täysi mekkala päällä, taitaa kuitenkin keskimääräinen henkilökohtainen kuukausitulo olla tonnin luokkaa tai jopa alle. Ranskassa eivät sentään tuollaista katsele, ihan sama kuka on vastuussa :D

Pitkälti pääkopan sisäisiä juttujahan nämä. Jos valtio ei muutoin perseraiskaa tienkäyttäjää niin korkeammat polttoaineen hinnat ovat ihan "ok."

Täällä Puolassakin keskimääräinen kuukausittainen käteen jäävä nettotulo jollain supermarketin myyjällä on 500 euron luokkaa maksimissaan, mutta yhtä lailla polttoaineet täällä maksavat euron litralta. Valtio vaan ei harrasta ajoneuvojen suhteen sen isompaa kuppausta (ei ajoneuvoveroja, ei käyttövoimaveroja) niin "köyhälläkin" kansanosalla on varaa seisottaa autoja pihoilla ja ajella töihin ja kotiin. Vakuutukset toki maksaa, mutta niissäkin osataan maan tapojen mukaisesti kikkailla itsellensä aina pienimmät mahdolliset vuosimaksut.   
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Ukko

Huomauttaisin että Virossa ei ole dieselveroa, ei myöskään ajoneuvo- ja autoveroa. Ovat myös nostaneet sosiaalitukiaan reilusti, esim. lapsilisiä joka taitaa olla jo suurempi kuin Suomessa.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 21.04.20 - klo:12:47
Ovat myös nostaneet sosiaalitukiaan reilusti, esim. lapsilisiä joka taitaa olla jo suurempi kuin Suomessa.

Oletettavaa on että panostamalla taloudellisesti lapsiin enempi, myös niitä sitten tehdään enempi ja näin väestön mahd. ikäjakauman kieroutumatkin korjaantuvat = varsin fiksua talouspolitiikkaa, jolla on myös kauaskantoista jatkumoa aikanaan työväestönkin määrässä ja edelleen heidän lisääntymishaluihinsa = väestö kasvaa :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Ukko

Ei se maapallon liikakansoituksen kannalta ole mitenkään hyvä asia. Virossa ollaan tosiaan korottamassa veroja, mutta ovat edelleen kaukana Suomesta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy