Taulukon tulkitseminen

Aloittaja xxxxxx, 13.12.15 - klo:22:11

« edellinen - seuraava »

xxxxxx

Eiköhän arvo 1 tarkoita määräysten mukaista maksimipäästöä.

Koska mittaustapa (ja siihen tarvittavat lähtöarvot) eivät ole kunnolla määritelty, on ihan ymmärrettävää että arvoissa on heittoa eri mittauskerroilla. Tehdas tietenkin käyttää sitä pienintä kerran mitattua arvoa.

Itse ottaisin tarkempaan tarkasteluun autot jotka ylittää sallitun 10 kertaisesti, ehkä jopa 5 kertaisesti ylittävät.

Parikymmentä autoa on mennyt alle sallitun. Mukana mm muutama Audi, Skoda ja VW. Ainakin VW kohdalla mainitaan SCR. Samoin mukana useampi BMW ja MB.
Nämä minusta todistavat että nykyajan EU6 rajat eivät ole liian tiukat. Voivat kylläkin tulla autonostajalle kalliiksi.

Sitten on toistakymmentä autoa jotka ylittävät rajat enemmän kuin 5 kertaisesti. Mukana mm Audi (vai onko tuo arvo 4.9?)
Onkohan näissä yhdessäkään SCRää? Jos on niin sitten voi epäillä vikaa tai adbluen säästöyritystä jotta riittäisi huoltojen välisen ajan ilman lisätankkauksia.

Mitä olen keskustelua seurannut niin tuntuu siltä että kaikki ei ole ymmärtänyt mitä tämä skandaali koskee. Euroopan osalta kyse on EU5 tason autoista joita sai myydä vielä joku aika sitten. Noin yleisesti ottaen EU5 tarkoitti yleensä hiukkassuodattimen lisäystä (poikkeuksia löytyy). NOx osalta ei tarvittu SCR laitteita. Tästäkin löytyy poikkeuksia mutta en tiedä oliko enemmän kyse autotehtaan PR "vihreydestä" vai päästörajojen saavuttamisesta. Jos muut pääsi raja-arvoihin ilman SCRää niin miksei VW pääsisi? Tuskin tuo EA189 niin huono oli? Jossakin lehtijutussa kylläkin kerrottiin että tuon moottorin suunnittelun loppuvaiheessa huomattiin ongelmia kun bluetec neuvottelut MBn kanssa lopetettiin mutta tämä taisi kokea vain jenkkimarkkinoita.Toki onhan se hieman outoa että miksei tuota ritilä laitettu alunperin.

Itse olen enemmän epäileväinen EU6 autoista joissa ei käytetä SCRää. Ilman SCRääkin se on mahdollista. Jotta palamislämpötila saadaan alas, täytyy esim tiputtaa puristussuhdetta, tiputtaa ahtopainetta tai lisätä takaisinkierrätystä yms. Todennäköisesti tarvitaan noita kaikkia ja jokainen noista huonontaa hyötysuhdetta. Näiden seurauksena moottorin tehon pitäisi olla pienempi SCR:llä varustettuihin verrattuna.

Haq

Miks piti aloittaa uus keskustelu, hieman sekoittaa uusia lukijoita jos aloittaa uuden aiheen toisessa osoitteeseessa tapahtuvasta keskustelusta, ja vielä ilman linkkiä.
Nyt: Octavia TDI 4x4 RS DSG -16
Ex: Octavia TDI RS DSG -10
Ex: Octavia RS -06
Ex: Octavia 2.0 -00

xxxxxx

Ei ollut tarkoitus mutta vaikka olin vastaus nappia painanut niin silti halusi otsikon. Luulin että tämä oli otsikko vain minun kirjoittamalle jutulle.
Saako tuon siirrettyä oikeaan paikkaan vai heitänkin Copyright-pastalla uusiksi?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy