2.0 TFSI öljyn kulutus

Aloittaja PuunHalaaja, 02.10.21 - klo:09:56

« edellinen - seuraava »

PuunHalaaja

Moro,

Potilaana on 2018 mallinen n. 80 tkm ajettu G-tron A4, jossa on CVLA-perusmoottori millerin työkierrolla kaasulle viritettynä. Huollettu 15 tkm välillä kuten kaasu-versiota kuuluukin.
Ostin auton juuri Audi-centerissä huollettuna ja sitten aloin ihmetellä moottoriöljyn nopeaa hupenemista. Autoon tehtiin Käyttöautossa kulutusmittaus, mikä näytti 3dl/1000km. Elis just vittumaisesti sen verran, että on "kunnossa", mutta järki sanoo, että asia ei niin ole :-\ Joskus pölläyttää sinistä savua putkista, kun on start/stop sattuu jäämään päälle ja sammutus tulee ns. lennosta. PVC-venttiili vaihdettiin uuteen ja sillä ei ollut vaikutusta asiaan. Moottorissa on nyt Mobilin 0w20 X2 öljyt sisällä -> seuraaavaksi ajattelin kokeilla Castrollia. Kevyen peräkärrykuorman veto tuntuu lisäävään öljyn kutusta selvästi.

Onko näiden ea888 gen3B vehkeiden normaali öljynkulutus oikeasti tällä tasolla?
Ja sitten toisaalta mitä kannattaisi vielä tutkia ns. järkevään hintaan konetta avaamatta? Ahdin tulee itsellä mieleen...


Mikkes

Noi öljynsyönti ongelmat on siitä ikäviä, että niihin ei auta öljymerkkien vaihdot eikä mitkään muutkaan vippaskonstit. Jos kohdallesi osuu sellainen, niin ainoa toimiva vaihtoehto on kallis moottoriremontti. Yleensä männät uusiksi, sylinterien "hoonaukset", männänrenkaat ja mikä "halvinta", työt. Laskin tuossa että minulla on ollut TSI, TFSI, TDI, DSG6, DSG7 ja S-Tronic vaihteistoilla, niin 7 yksilöä. Yhdessäkään ei ole ollut vaihteisto tai öljynsyöntiongelmia. Nyt on toisena autona BMW 520i M-Sport vm. 20 ja ajettu 20 tkm, Eipä tässäkään ole öljynpinta näytön mukaan pudonnut 20 tkm ajon jälkeen ollenkaan.

Geoman

Minulla oli mielikuva, että tuo öljynkulutusongelma olisi poistunut VAG EA888 moottoreista vuosimallista 2016 alkaen, mutta näin ei taida ollakkaan.

Daatta

Omissa Gen 3:ssa ei ollut ongelmia öljynkulutuksen kanssa, mutta tuo kaasuversio on varmasti erilainen konstruktio.

Tiukkana vaan liikkeen/maahantuojan/tehtaan kanssa että tulee kuntoon eikä joudu itse maksumieheksi. Öljymittauksen aikana tyhjäkäynnillä louskuttava auto kuluttaa kuulemma enemmän öljyä...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

PuunHalaaja

Olen vähän lueskellut moottoreiden teoriaa ja kovasti kerrotaan CNG:tä polttavan moottorin suuremmasta rasituksesta moottoriöljylle. Siksi mennään toki kiinteillä huoltoväleillä. Kuumempi palamistapahtuma aiheuttaa öljyn haitumista sylinteriputkista ja siten suurempaa kulutusta kuin diesel- tai bensiinimoottorissa. Ja 0w20 öljy vielä tehostaa asiaa. Tuon gen 3 moottorin 3-osainen öljyrengas ei pitäisi tukkeutua (kop kop)
Tähän teoriaani pohjaten nostan aihetta, josko se tarttuisi jonkun kaasuautoilijan silmiin. Kovasti kiinnostaa miten muilla moottoriöljyä kuluu?

hlankine

Laitoin YV.

Onko auto vielä käytössä ja onko öljynkulutukselle saatu tehtyä mitään?

Kuinka rakenne poikkeaa muista EA888 Gen 3 moottoreista? En ole löytänyt mitään tietoa näistä 2.0 TFSI G-Troneista.

Motoko

Mulla on  2018 A4 g-troniin vaihdettu öljynkulutuksen takia kaksi kertaa venttiilivarren kumit, sitten vaihdettiin kansi, jossa samassa rytäkässä meni vaihtoon kampiakseli ja kiertokangen laakerit, koska moottoriin oli tullut öljynkiertohäirö kansiremontissa ilman vikakoodeja.

Nyt autoon on kaksi kertaa vaihdettu kampiakselin tiiviste koska auto vuotaa tiivisteen välistä öljyä maahan. Perjantaina olisi taas huoltoaika jolloin koittavat K-caaralla saada pysymään öljyt koneessa 🙈

Onneksi kaikki remontit on mennyt k-caaran piikkiin, mutta alkaa jo rauhallisemmallakin kaverilla hermo menemään 😬

jt

Lainaus käyttäjältä: PuunHalaaja - 18.03.22 - klo:20:00
Olen vähän lueskellut moottoreiden teoriaa ja kovasti kerrotaan CNG:tä polttavan moottorin suuremmasta rasituksesta moottoriöljylle. Siksi mennään toki kiinteillä huoltoväleillä. Kuumempi palamistapahtuma aiheuttaa öljyn haitumista sylinteriputkista ja siten suurempaa kulutusta kuin diesel- tai bensiinimoottorissa. Ja 0w20 öljy vielä tehostaa asiaa. Tuon gen 3 moottorin 3-osainen öljyrengas ei pitäisi tukkeutua (kop kop)
Tähän teoriaani pohjaten nostan aihetta, josko se tarttuisi jonkun kaasuautoilijan silmiin. Kovasti kiinnostaa miten muilla moottoriöljyä kuluu?
CNG:n yhteydessä on mainittu mahdollisesti kuumemmasta palamistapahtumasta ja siten suuremmasta kuormituksesta öljylle. CNG:hän ei itse "voitele" myöskään mitenkään, kun on pelkkää kaasua. Yksi seikka on kaasun kemiallinen koostumus ja sen mahdollinen reagointi öljyn kanssa ajan myötä, tämä voi olla yksi syy miksi long-lifeä ei ole, joskus etsiskelin tähän referenssejä, mutta jäi vähän vaiheeseen, joten viisaammat valistakoon tämän asian osalta. Toisaalta, CNG koneessa öljy pysyy hyvin puhtaana, kun nokea/tuhkaa/partikkeleja ei kerry kuten nestemäisissä. 

Itsellä on 1.4 CNG motti ja 15tkm välillä ehkä max 0,5 litraa lisätty yhteensä. Lisähuomiona että autolla ajetaan välillä täydellä kuormalla pitkiä matkoja.

BTW, onko 0w20 öljy valmistajan määrittelemä "oikea" öljy tuolle koneelle CNG käytössä? Voiko käyttää "paksumpaa" öljyä?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

vag4life

Lainaus käyttäjältä: jt - 30.08.22 - klo:23:48

BTW, onko 0w20 öljy valmistajan määrittelemä "oikea" öljy tuolle koneelle CNG käytössä? Voiko käyttää "paksumpaa" öljyä?

En näe mitään estettä miksei voisi käyttää Castrolin Edge 5w30:stä. Oletettavasti öljynkulutus pienenisi.

A4 B9 TFSI Q s-line

Motoko

Lainaus käyttäjältä: PuunHalaaja - 02.10.21 - klo:09:56
Moro,

Potilaana on 2018 mallinen n. 80 tkm ajettu G-tron A4, jossa on CVLA-perusmoottori millerin työkierrolla kaasulle viritettynä. Huollettu 15 tkm välillä kuten kaasu-versiota kuuluukin.
Ostin auton juuri Audi-centerissä huollettuna ja sitten aloin ihmetellä moottoriöljyn nopeaa hupenemista. Autoon tehtiin Käyttöautossa kulutusmittaus, mikä näytti 3dl/1000km. Elis just vittumaisesti sen verran, että on "kunnossa", mutta järki sanoo, että asia ei niin ole :-\ Joskus pölläyttää sinistä savua putkista, kun on start/stop sattuu jäämään päälle ja sammutus tulee ns. lennosta. PVC-venttiili vaihdettiin uuteen ja sillä ei ollut vaikutusta asiaan. Moottorissa on nyt Mobilin 0w20 X2 öljyt sisällä -> seuraaavaksi ajattelin kokeilla Castrollia. Kevyen peräkärrykuorman veto tuntuu lisäävään öljyn kutusta selvästi.

Onko näiden ea888 gen3B vehkeiden normaali öljynkulutus oikeasti tällä tasolla?
Ja sitten toisaalta mitä kannattaisi vielä tutkia ns. järkevään hintaan konetta avaamatta? Ahdin tulee itsellä mieleen...

Moro,

Auttoiko puunhalaajalla öljynkulutukseem vaihto castrolin edgeen?

PuunHalaaja

Lainaus käyttäjältä: Motoko - 12.03.23 - klo:10:38
Moro,

Auttoiko puunhalaajalla öljynkulutukseem vaihto castrolin edgeen?

Ei

Beetle

Mika Castrol Edge? Niitä kun näyttää olevan useampaa laatua.


ttiikeri

Motor-talk.de sivustolla on useita kaasuaudin a4b9 omistajia jotka valittaa öljynkulutuksesta. Siihen ratkaisu on venttiili varren kumien vaihto joka näyttää korjaavan ongelman useimmilla. Tästä on tehtaan tpi eli huoltotiedote.

Ohessa linkki. 185 postausta asiaan liittyen.

https://www.motor-talk.de/forum/g-tron-oelverbrauch-t6543431.html

Audi ei korjaa jos ei mittauksen aikana kulutus mene tuon 0.5 l 1000 km. Keskusteluissa luki että autolle pitäisi antaa mittausaikana kunnolla kenkää jotta öljyä kuluu tuon 0.5 l. Vika on olemassa jos 0.3 l menee tuhannella eikä tuollainen kulutus ole normaalia.

Bensamoottorissa ei ole käsittääkseni öljykulutusongemaa, liittyy näihin kaasuversioihin.
Audi A4 1.8 TFSI

Potsi

Mistähän tuon huoltotiedotteen löytäisi?
A5 juuri öljynkulutusmittauksessa.

2019 ja mittarissa vähän alle 40 kt.
Menee 0,5 alle tuhannessa km

kuusiokolo

Tervehdys, näin sivusta seuranneena kirjoituksianne  öljynkulutuksista, 30 v taksissa, 9 uutta autoa ajettu vaihtoikään kilometrien suhteen kiihdytyksiä , jarrutuksia, etupäässä kaupunkiajoja, tyhjäkäytejä ilman turboa, kuten myös manuaalilaatikolla, on diisseleitä, kaksi Bensa Volvoa,eikä missään ollut öljynkulutus ongelmia, mistä johtunee, öljynlaadustako, en ole päässyt moisiin kulutuksiin, itse seurasin öljytikkua,

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy