Skoda Octavia II, tee se itse vinkkejä

Aloittaja wiltzu, 01.12.09 - klo:08:37

« edellinen - seuraava »

Tuomov

Olisiko kellään tietoa mistä löytäisi herätejohdon virtalukolta kun pitäisi saada konehuoneen puolelle tuotua rele hässäkälle.
Radiolta on yksi vaihtoehto mutta millainen urakka tuo sitten olisi. Auto on tosiaan Ocu II vm 11/2004.

Eka Golf

Ota heräte sulakepoxista. Virtakynällä tms. tutkit mikä toimii virrat päällä tai ilman!

JonttuPeke

Onko kukaan vaihellu vaihekepin nupiksi tälläistä:
http://www.slamit.net/product/7090/audi-a3s3leongolf-iv-s-line-vaihdekepinnuppi-6--vaihdetta

Jos on niin onko millainen homma liittää vakiopussi tuohon?

sakal83

Juuri tuota kyseistä nuppia en ole vaihtanut, mutta vastaavan nahkaisen nupin olen. Homma oli helppo ja vaihdoin skodan pussin siihen nuppiin, koska sen nahka tuntui huomattavasti paremmalta verrattuna tuohon hommaamaani nuppiin. Pussi vaan vedetään pois nupista ja sitten se toinen pussi täytyy kääntää sen nupin alle. Tajuat kyllä kun kummatkin nupit pusseineen kädessä.  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Kaliumi

Takapenkiltä meni turvavyön lukon musta suojakuori halki. Solki lukittuu lukkoon, mutta musta suojakuori halkesi ja on irti. Voiko tuon lukko-osan vaihtaa johonkin yleismalliseen vai pitääkö olla alkuperäinen osa? Tuohan on vaan ilmeisasti pultilla kiinni rungossa, joten helppo vaihtaa. Tytön istuinkoroke on sen verran leveä, että solki jää kanittamaan siihen lukkoon ja vähän hankala saada lukittua turvavyötä.

Mauco

Noista etujarrujen levyjen vaihdosta...ei vissiin mitään erikoista työkalua tms. . Misteriltä tilaillut tavaroita mutta mikäs oli se jarulevyn alkup.  Paksuus...25 mm? Oliko kokemuksia?
Mulla meni etutukivarren helat jo 210 tkm ajon jälkeen...onkos kukaan vaihtanut puslia vai heitetänkö koko alatukivarsi samoin tein uusiks???

Nakunaakka

Lainaus käyttäjältä: Mauco - 14.04.15 - klo:20:43
Noista etujarrujen levyjen vaihdosta...ei vissiin mitään erikoista työkalua tms. . Misteriltä tilaillut tavaroita mutta mikäs oli se jarulevyn alkup.  Paksuus...25 mm? Oliko kokemuksia?
Mulla meni etutukivarren helat jo 210 tkm ajon jälkeen...onkos kukaan vaihtanut puslia vai heitetänkö koko alatukivarsi samoin tein uusiks???

samanverran ajettu ocu II täällä ja etupään kolinoihin meni paritonnia turhaan rahaa, suosittelen lämpimästi että vaihdat suoraan uudet tukivarret kaikkine heloineen  8)
Saksan ebaysta ATP merkkiset etualatukivarret alapallonivelellä, takahelalla sekä etuhelalla 103e kotiin toimitettuna ja oon ollu tyytyväinen, paljon jämäkämmät kun lemfjörderit..

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Nakunaakka - 17.04.15 - klo:08:34
samanverran ajettu ocu II täällä ja etupään kolinoihin meni paritonnia turhaan rahaa, suosittelen lämpimästi että vaihdat suoraan uudet tukivarret kaikkine heloineen  8)
Saksan ebaysta ATP merkkiset etualatukivarret alapallonivelellä, takahelalla sekä etuhelalla 103e kotiin toimitettuna ja oon ollu tyytyväinen, paljon jämäkämmät kun lemfjörderit..
Minäkin suosittelen vaihtamaan suoraan koko tukivarren. Varsinkin, jos itsellä ei ole työkaluja noiden puslien laittoon ja ei siinä hirveästi loppupeleissä säästä, vaikka itsekin helat vaihtaa. Kokemusta on. Itse vaihdoin omaan Ocuun ensin takahelan ( 30e ), sitten etupuslan ( 10e ) ja pallonivel ( 20e ), eli 60e itse vaihdettuna. Esimerkiksi Autonvaraosat24.fi saa täydellisen etualatukivarren alle 100e kotiin toimitettuna. Ja kannattaa huomioida, että Octaviaan on kahta erilaista etualatukivartta. Toisessa mallissa on paikka sille valojen korkeudensäätöanturille.

Juhaa

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 18.04.15 - klo:22:13
Minäkin suosittelen vaihtamaan suoraan koko tukivarren. Varsinkin, jos itsellä ei ole työkaluja noiden puslien laittoon ja ei siinä hirveästi loppupeleissä säästä, vaikka itsekin helat vaihtaa. Kokemusta on. Itse vaihdoin omaan Ocuun ensin takahelan ( 30e ), sitten etupuslan ( 10e ) ja pallonivel ( 20e ), eli 60e itse vaihdettuna. Esimerkiksi Autonvaraosat24.fi saa täydellisen etualatukivarren alle 100e kotiin toimitettuna. Ja kannattaa huomioida, että Octaviaan on kahta erilaista etualatukivartta. Toisessa mallissa on paikka sille valojen korkeudensäätöanturille.

Mulla vaihdettiin kans tukivarret roippeineen, tuli halvemmaksi ja nyt on nekin uutta. n. 230 tkm oli mittarissa ja pitkään kestäneet kolinat hiljeni. Katsastuksessahan noista ei tullut mitään sanomista...

Mauco

Non nii- vaihdettu (vaihdatettu) on : tarvikkeet 276  ja työt 99  â,¬. Puslat oli ihan löysät, toinen pikkasen kolahti jo. Inssi ei nauranut palloniveliä mutta siinä kokeilin niin vuoden päästä olisi jo varmaan rekkareita ruuvvaillut irti...eli kannattaa vaihtaa koko hoito ! Meinasin "säästää" etupäässä ja vaihtaa levyt ite. Himottaisi kyllä laittaa kaasuKybit eteenkin samoin tein... - takana jo on!

Juhaa

Lainaus käyttäjältä: Mauco - 24.04.15 - klo:16:03
Non nii- vaihdettu (vaihdatettu) on : tarvikkeet 276  ja työt 99  â,¬. Puslat oli ihan löysät, toinen pikkasen kolahti jo. Inssi ei nauranut palloniveliä mutta siinä kokeilin niin vuoden päästä olisi jo varmaan rekkareita ruuvvaillut irti...eli kannattaa vaihtaa koko hoito ! Meinasin "säästää" etupäässä ja vaihtaa levyt ite. Himottaisi kyllä laittaa kaasuKybit eteenkin samoin tein... - takana jo on!

Joo, ripustuksia ronkittaessa tulisi aina teettää pyörien suuntaus, joten siinä mielessä järkevää on tehdä enemmän kerralla. Pyörien suuntaus kuitenkin maksanee 75-120â,¬...

Mauco

Non nii: Vaimon (oman) hakureissulta Oulusta pyörineen meni sitte etupään laakeri....
Siinä viikonlopun kiroiltua alkoi jarrupalojen varoitusvalo palamaan . Ei prkl...
Autolla ajettu 216 tkm kilsaa, etupäähän olen jarrupalat kerran vaihtanut. Eli 200 tkm ajon jälkeen  saa varautua laittaa OcuII kaikki jarruosat  (etu-taka)ja etupään kolinakulmat. Suosittelen vaihtamaan myös iskarit. On ku uudella ajelis!

Motonetista laakerit 99,90â,¬ /kpl, jarrulevyt  38,90â,¬ja palat 32,90â,¬. Näoile kärkihylsy XZN  M12 3,40 ja 21mm 12 kulmanen hylsy 2,90. Jarrunpuhdistaja 5,90 ja Loctiteä 7,90. Sitten vielä suojakumit, varmuuden vuoksi39,80 . Eli alta 370 â,¬ osat.  Mutta ne pihdit sen saatananmoisen peltirantusen kiristykseen unohtu ! Vaikka pakkaus on täydellinen, huutaa se erikoispihtejä KL-0121-90 !  Nyt vois aatella että olisi kanatanut ostaa jarruletkut samalla...mutta ähky tuli ja olkoon next time...
Nooh- sateisena Jussina ei muuta oiskaan ku vaimokin töissä. Aukeehan ne kaupat taas sunnuntaina, ja maanantaina viimeistään ,ja jos prätkäkelejä on niin autolla en aja. En edes Skootalla.

Sitä vaan etä oliko jollain vinkkiä kuinja sen pannan saa kiristettyä ilman erikoispihtejä? Tietty vois ajaa sen ilman pantoja lähimmälle korjaamolle , joka ne laittaa samalla kun suntaa pyörät.

Mauco

Homma bueno. Vetarin suojakumeja en vaihanu...olivat jotenkin muovisia. Vain takasin.
Mutta : palat lähti helposti jarrulevy suorastaan putosi syliin. Laakeri olikin tiukassa on paska homma vääntää lattialla, mutta onnistuu. Laakerin pultteja kun irrottaa niin ole tarkkana: napauta vasaralla ja anna pikkutöhöllä kuumaa...ja napauta taas. Ole tarkkana thorksin kanssa. Ja sitten puhdistaa kaikki pinnat jarruvleanweilla ja santapaprua (100). Ja spray öljyä perään. Osat suorastaan soljuu paikalleen. Kasauksessa aikaa meni puolisen tuntia! Irrottaminen on se aikaa vievä. Työaikaa meni 5 h ja neppailut päälle ei paha. Ja mä en tee remontteja usein, viimeksi vaihdoin tilattiin twemarin ja sitä ennen v1993 Mosseen kytkimen... Netistä löyty video youtubesta ja sen katoin parikertaa. Ikä hyvä säästö !

pedro66


Oliko se youtube-video Octavia II:lla tehty vai jollain muulla VAG:lla   
Octavia HB 1.6TDI 2011 Elegance Green Tec, Plus-paketilla, Jälkiasenteinen webasto 4kW + HTM100
EX: Octavia HB 1.9TDI DSG 2007 Elegance. Vaihto 185tkm kohdalla.

Mauco

Ei ollut Skota...löytyy näiltä vag sivuilta ...oisko tossa huoltoketjussa. Kun ostin varaosat niin katsoin pultit ja ostin työkalut. Pikkutöhö kannattaa hommata. Ne laakerin pultit on vaan tiukassa ja thorksit alimpaan helvettiin...

aimoek

Kippari-lehdessä 7/15 oli hyvä artikkeli: "Bensan lisäaineet mainettaan parempia". Kokeilin Motonetin Liquid Moly Fuel Injektionia (maksoi muuten 9,90â,¬, lehdessä luki 7,90â,¬, joten äkkiä tullut "mainelisää" hintaan), laitoin 300ml pullollisen tankkiin ja 98 bensaa täyteen. Kahdella aikaisemmalla kerralla tankillisella olisi päässyt (oman mittarin mukaan) 760 km, nyt 840 km n. 10 km ajon jälkeen. Olosuhteet ja reitti olivat lähes samat joka kerralla. Ei mitään sivuoireita ole ilmennyt, ehkä kone vähän pirteämpi. Samanlaista pienempää petraamista oli kun vaihdoin ysiviitosen ysikasiin.   
Ollut:Vespa 250 ja 80cc, Opel Olympia, Opel Rekord, AutoUnion 80, Taunus 17M, Y-Cortina, Lada, Ford Transit, 3XWartburg, Mersu -89, Skoda Fabia HB-03 A(uusi), Skoda Fabia Combi-06 A(uusi), Hyundai Tucson-06.Nyt: Skoda Octavia 1,6 HB Elegance A-06

tabbel

Jottai vinkkejä kannattaako vaihtaa nollaseiska ambiente ocuun H8 sumuhehkun tilalle led-polttimoa? Tartteeko jonku vastuksen ettei herjaa resua lamppua sit taulussa? Tai tekkeekö niillä muuta ku tuuninkia?

Löysin tubesta jonku sällin joka vaihto uuempaan koriin päivävaloihin ledit ja survo jonku kaapelin siihe väliin. Liekkö semmosia tarvii ja jos tarttee nii mistä saa ku en ite ainakaa löytäny mitää suosituksia. Kokemuksia pls  :)

sakal83

Päiväajovaloihin tarvitset 4,7ohm tehovastuksen kumpaankin valoon, ettei heitä herjaa mittaristoon palaneesta polttimosta.  Se näkemäsi "survottu kaapeli" on tismalleen sama asia, eli 4,7ohmin vastus mutta plug and play menetelmällä. Ja toki hintakin on sitten sen mukaan  ;)
Sumuvaloihin tarvitset myös vastuksen eteen, jos ledeillä meinaat sen toteuttaa. Sanoisin kuitenkin, että vaikutus on enempi tuuninkia ku hyötyä  ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

seppotaas

#168
Lainaus käyttäjältä: Scodillac - 21.10.13 - klo:16:12
Moi !
Oliskos Jollakulla niksinikkarilla tietoa,kuinka vm-12 Ocuun sais vaihdettua pelin ns "lätäkkövalon" ?
Purin peiliä jonkinverran,mutta taitaa olla melko rojekti,näyttäis että peilin ja oven välinen akseli on jotakuinkin ns turha kapistus, joka on tiellä tässä operaatiossa...olis tarkoitus asentaa kirkkaammat led valot peiliin.Tuossa olis kuva kyseisesta led-valosta.

Vähän myöhässä kysyjälle mutta jos jollekin olis apuja... videoitakin aiheesta löytynee netistä.
Jos vaihdat pelkän polttimon ei tarvitse ruuvata mitään riittää kun irroitat peilinlasin ja vaihdat polttimon.
FaceLift mallissa, tarvitaan pitkähkö ja ohut talttapäinen ruuvari ja T10 torx :
1. Irroita peilin lasi säätömoottorista, peilin säätö alas, ruuvarilla avustamalla, sormin kampeamalla väänetään peilinlasia alaspäin, klo 10 ja 2 paikkeilla olevat lukitus klipsit voivat vaatia vähän vääntöä, tai ainakin auttavat irroituksessa. Eihän sitten tehdä pakkasessa...
2. Irrota lämmitys elementin johdot varovasti, irroita "lätäkkövalon" polttimo
3. Ruuvaa auki peilin yläreunasta 2 torxia (puuruuvi) jotka pitävät ulkokuorta paikoillaan
4. Ruuvaa auki peilin alareunasta 2 torxia (M3) jotka pitävät peilin ala-osaa paikoillaan, toinen sen lätäkkövalon polttimon suojuksen takana.
5. Paina peilin ylä reunassa olevia lukitusnastoja (noiden "puuruuvien" vieressä) ja kampea kevyesti vilkkumodulin ja peilin ulkokuoren välistä sisäpuolelta ettei tule jälkiä
6. Paina peilin ulkokuoren ja vilkkumodulin lukitus liuskaa (ulkoreunassa), nosta ulkokuori suoraan ylöspäin
7. Väännä peilin "etupuolella" oleva ala-osan lukituskynsiä peilin rungosta ja peilin peilin "takapuolella" olevaa lukituskynttä paina peilin ala-osaa alaspäin.
8. Vaihda "lätäkkövalo" kytke johto
9. Asettele peilin ala-osa peilirunkoon (lukituskynnet paikoilleen), laita peilin kuori paikoilleen tarkista että lukituskynnet menevät peilirunkoon oikein.
    Tarkista että peili on oikein kasassa, kiinnitä torx ruuvit, muista oikeat paikat ( alhaalla M3 ylhäällä "puuruuvit")
9. Ennenkuin laitat peilin lasin paikoilleen testaa että toimii, kiinnitä lämmittimen johdot, huomioi että peilin lasissa oleva ohjurit menevät peilirungossa   oleviin vastakappaleisiin
    ulkoreunassa oleva ohjuri ensin.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

seppotaas

Päivitetään Facelift malliinkin sopivaksi, ja omat kommentit sinisellä

Lainaus käyttäjältä: Ghzeit - 18.11.12 - klo:15:46
Vapaasti suomennan ja kopioin erään toisen foorumin threadista Ocun lähi-xenonien vaihdon:
http://www.briskoda.net/forums/topic/64315-howto-new-octavia-headlight-bulb-change/page__st__30

A
Konepelti auki
Valkoinen mutteri (1) kierretään auki
Painetaan neliömäisestä, nypytetystä lätkästä joka näkyy lukkovivun päällä, ja hiukan umpion alla ja vedetään metallisesta lukkovivusta (2) vihreä nuolen suuntaan
FL tuosta neliöstä piti nostaa ja vetää lukkovivusta ulospäin
Umpio on nyt irti ja lähtee vetämällä. HOX johdot ovat kiinni, joten elä revi tai käsittele varomattomasti! Voit vahingoittaa maalipintaa ja liitäntöjä


B
Irroitetaan umpioon vievä liitin, mieluiten käsin mutta apuna käy myös kapea talttapää. ei välttämättä aukene ilman meisseliä


C
Irroitetaan metallisalvat (1) FL mallissa on muovinen musta laatikko jossa näkyy Xenon boxi lukitus kynnet joka nurkassa (4)
Aukaistaan TORX-ruuvit (T20?) (2 & 3)


D
Irroitetaan polttimo aukaisemalla kaksi ruuvia (T10) (1 & 2) Irroitetaan ensin johto, sitten polttimo kiertämällä siitä mustasta pidikkeestä vastapäivään noin 1/4 kierros, vedetään polttimo ulos


E
Irroitetaan johto (1)
Liu'utetaan polttimon kiinnityslevy pois (2) Avataan polttimon lukituskaulus painamalla lukituskieli alas, VAROVASTI tämä menee helposti rikki


F
Asennetaan uusi polttimo päinvastaisilla työvaiheilla. Muista laittaa kohdistusurat kohdalleen, muuten lukituskaulus rikkoontuu. Työnnä polttimo paikoilleen, käännä 1/4 kierros myötäpäivään. Kääntö lukituskauluksesta. Kytke johto. Kansi kiinni, varmista että kaikki 4 lukituskielta "naksahtaa" lukkoon.

Jos haluat vaihtaa parkkipolttimon, polttimon "asennuskuppi" näkyy kuvassa D, nuolen 2 takana. En suosittele sormia, alkaa vituttaa. Ota nokkapihdit, etsi suorakaiteen muotoisen kupin pitkiltä sivuilta lukkokielet, purista hellästi lukkokielet alas ja vedä asennushässäkkä ulos. Polttimonvaihto on plug&play homma ja sitten työnnät asennuskupin takaisin paikoilleen.

Testattu, ohje toimii. Koekaniinina oma auto. Jos teette homman ulkona/sisällä antakaa umpioiden lämpötilän tasaantua niin vesi ei kondensoidu umpioiden sisäpuolelle kun ne suljetaan ja asennetaan takaisin paikoilleen.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

teemuknuutti

Onko jossain ohjeet mittariston irroitukseen. Kiitos.

teemuknuutti

No itse itselleni vastaten, kun ei apua löytynyt.

Eli Octavia II -08 mittariston irroitus.

Muoviläpät ratin kummaltakin puolelta irti. Vasemmalta ensin valosäädin. Alta löytyy 2kpl torx, jolloin irtoaa mittariston alla oleva osa, missä on se nahkainen ratin säädön mukana liikkuva osa. Sieltä alta taas 2kpl torx.
Tämän jälkeen olikin hankala osuus, kun piti irrotella mittariston yläpuolelta klipsi kiinnikkeet. Ohut lasta oli paras työkalu. Sen jälkeen vain johtosarja irti ja mittariston kanss huoltoon.

Hese

Pitää nyt kysymällä varmistaa, ostin tuossa Octavia II 08/2005 Elegancen ja pitäisi kaukovalot vaihtaa uudemmat. Onko tosiaan näin että pitää koko umpio irroittaa (ei toki vaikuttanut vaikealta) että saa tuon yhden lampun vaihdettua? Päällepäin kun katselin niin eikös se musta suojakupu siitä takaa lähde irti muutenkin vai onko siellä joku kiinnike jonka saa vaan auki kun umpio on irti?

mehtäkonekuski

Lainaus käyttäjältä: Hese - 27.12.15 - klo:18:22
Pitää nyt kysymällä varmistaa, ostin tuossa Octavia II 08/2005 Elegancen ja pitäisi kaukovalot vaihtaa uudemmat. Onko tosiaan näin että pitää koko umpio irroittaa (ei toki vaikuttanut vaikealta) että saa tuon yhden lampun vaihdettua? Päällepäin kun katselin niin eikös se musta suojakupu siitä takaa lähde irti muutenkin vai onko siellä joku kiinnike jonka saa vaan auki kun umpio on irti?

Eihän se umpion irroitus vaadi kun että otat yhden sormiruuvin irti, vedät vivusta ja vedät umpion pois. Homma alta 5 min tehty, eli ei paljon vaivaa näe.

apche

Lainaus käyttäjältä: mehtäkonekuski - 27.12.15 - klo:18:50
Eihän se umpion irroitus vaadi kun että otat yhden sormiruuvin irti, vedät vivusta ja vedät umpion pois. Homma alta 5 min tehty, eli ei paljon vaivaa näe.

Lisäksi vielä se sähkökaapeli irti. Voi olla tiukassa. Jokatapauksessa helppo homma tuon umpion irroittaminen (reilusti alle minuutti) ja polttimoiden vaihto paljon helpompaa kun umpio irti.

mehtäkonekuski

Lainaus käyttäjältä: apche - 27.12.15 - klo:19:47
Lisäksi vielä se sähkökaapeli irti. Voi olla tiukassa. Jokatapauksessa helppo homma tuon umpion irroittaminen (reilusti alle minuutti) ja polttimoiden vaihto paljon helpompaa kun umpio irti.

Jaa pitääkö pre-fl ottaa vielä se kaapelikin irti o.o. En ainakaan ite oo FL versiossa ottanut kertaakaan irti kun pitkien polttimoita olen vaihtanut.

apche

Lainaus käyttäjältä: mehtäkonekuski - 27.12.15 - klo:20:36
Jaa pitääkö pre-fl ottaa vielä se kaapelikin irti o.o. En ainakaan ite oo FL versiossa ottanut kertaakaan irti kun pitkien polttimoita olen vaihtanut.

No eihän sitä pakko ole tosiaan ottaa irti. Koskaan edes ajatellut, että jättäisin irroittamatta. Itse kyllä tykännyt vaihtaa polttimot mukavasti sisällä lämpimässä, enkä taivasalla/autotallissa hankalassa asennossa  ;)

KalleV

#177
Ostin juuri 2008 mallisen Octavian 1,9 TDI moottorilla.

Etusisälokareiden välistä tursusi havunneulasia, joten nappasin roiskeläpät irti imuroidakseni lokareiden takaa roskat pois. Olin kovin yllättynyt näkemästäni kun huomasin, että lokasuojan alla oli n 4 senttiä paksu kompostimultapatja (siis kokonaan täynnä pellin ja lokarin väli noin 20 cm korkeudelle..

https://drive.google.com/file/d/0B7unw11v0HKkM19ldWF5SkxGVlk/view?usp=sharing



E-mies


Lainaus käyttäjältä: KalleV - 27.12.15 - klo:22:03
Ostin juuri 2008 mallisen Octavian 1,9 TDI moottorilla.

Etusisälokareiden välistä tursusi havunneulasia, joten nappasin roiskeläpät irti imuroidakseni lokareiden takaa roskat pois. Olin kovin yllättynyt näkemästäni kun huomasin, että lokasuojan alla oli n 4 senttiä paksu kompostimultapatja (siis kokonaan täynnä pellin ja lokarin väli noin 20 cm korkeudelle..

https://drive.google.com/file/d/0B7unw11v0HKkM19ldWF5SkxGVlk/view?usp=sharing

Samat havainnot, neljässä vuodessa kertyi samanlainen sedimentti molempen eturoiskeläppien taakse. Olen ottanut tavaksi tarkistaa nuo syksyisin renkaanvaihdon yhteydessä.

KalleV

Tuleeko mieleen muita säännöllistä putsausta vaativia paikkoja?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy