Kaksoispoljenta

Aloittaja Pera1612, 10.01.24 - klo:14:52

« edellinen - seuraava »

Pera1612

Onkohan mitään hyötyä käyttää kaksoispoljentaa synkronoidulla vaihteistolla,synkrojen säästämiseksi. Vai menetetäänkö mahdollinen hyöty kytkinmekanismin isompana kulumisena

Daatta

Wikipedia-artikkelin mukaan kaksoispoljenta todellakin voi vähentää vaihteiston kulumista.

https://en.wikipedia.org/wiki/Double_clutching_(technique)

Itse kyllä panostaisin enemmän kierrosten yhteensovittamiseen ja varmistaisin, että vaihdevaijeri on säädöissä. Eli pykälät menee vaivatta perille. Toki kaksoispoljennalla saavuttaa ison auton tuntua pienemmälläkin menopelillä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tven

Viimeinen kaksoispoljenta jonka olen tehnyt on vuonna 1971 kun inssinajossa kaksoispoljentaa ja välikaasua käyttäen vaihdoin Bedford kuorma-autossa kakkoselta synkronoimattomalle ykköselle.
Yeti 1,2 tsi  2012
VW Golf Variant 1,9tDI  Tiptronic 2004
VW Jetta VR6 130kw autom.   2001

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy