Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

tgotj

^Kannattaa muistaa se, että sähköautossa vääntö käytössä nollakierroksista asti, eli sitä vetelyä voi esiintyä kyllä jo alun toistasataa heppaa omaavilla sähköautoilla.

Daatta

Ei ollut oma kokemus tuo etuvetoisten sähköautojen vetely vaan Tuulilasin testeissä esille tulleita seikkoja. Pito karkaa helposti, juurikin väännön takia. Nämä sähköautot eivät lähtökohtaisesti ole hot-hatcheja, niissä pito-ongelmat on saatu melko hyvin kuriin alustan ja voimansiirron ratkaisuilla. Tehokkaammat sähköautot ovat miltei aina taka- tai nelivetoisia.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jalauros

Ihan jos ottaa tilanteen että lähtee valoista ja kääntyy risteyksessä oikealle/vasemmalle. Meidän e-golfilla saa varoa kaasun kanssa ettei lyö tyhjää. Iida ei ole lähelläkään menettää pitoa. Tuo e-golf etuvetoisena menettää helposti pidon ihan suorallakin, ei tarvitse mutkaa missä keventää toista eturengasta. Takaveto on yliveto  :).
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

ukormi

https://www.is.fi/autot/art-2000009144029.html

Siinäpä se luvattu korotus verottomille sähköautoille. Missä vaiheessa huomaavat että lisää rahaa saa muuttamalla tuon summan kaikille sähköautoille.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Passat-mies

Terppa foorumilaiset. Etsin GTE PASSATILLE latausasemaa. Muutto kerrostalosta omakotitaloon ja omaan katokseen saisi sitten kiinteän laturin 8) Nyt ladannut taloyhtiön eparking hidaslaturilla joka toiminut ihan ok. Kahta eri laturia katsellut. Elikkä tätä Teltocharge
ja tätä Easee Teltochargesta ei ole juurikaan löydy kommentteja sen käytöstä. Easeessa miinuksena että kaapeli puuttuu mutta voisin käyttää auton mukana tulevaa kaapelia. Kellään kokemuksia kummastakaan laitteesta? Vastaava vagin oma laturi maksaa 1100,..

ps. tiedän että GTE PASSAT ei pysty hyödyntämään täyttä lataustehoa..
Mies se tulee räkänokastakin, vaan ei tyhjän naurajasta

Zarhan

#335
Lainaus käyttäjältä: Passat-mies - 27.10.22 - klo:15:53
Terppa foorumilaiset. Etsin GTE PASSATILLE latausasemaa. Muutto kerrostalosta omakotitaloon ja omaan katokseen saisi sitten kiinteän laturin 8) Nyt ladannut taloyhtiön eparking hidaslaturilla joka toiminut ihan ok. Kahta eri laturia katsellut. Elikkä tätä Teltocharge
ja tätä Easee Teltochargesta ei ole juurikaan löydy kommentteja sen käytöstä. Easeessa miinuksena että kaapeli puuttuu mutta voisin käyttää auton mukana tulevaa kaapelia. Kellään kokemuksia kummastakaan laitteesta? Vastaava vagin oma laturi maksaa 1100,..

ps. tiedän että GTE PASSAT ei pysty hyödyntämään täyttä lataustehoa..

Selvitä nyt ihan ensimmäisenä että

1) Tarvitsetko älykästä kuormanhallintaa (eli siis: Sähköauton lataus automaagisesti hidastuu kun sauna/lämmitys/varaaja menee päälle ettei sulakkeet kärähdä)
1b) Tai automaatiikkaa että halvan pörssisähkön aikaan annetaan sähköä autolle
2) Tarvitseeko laajennusvaraa esim suoraan kahdelle autolle
2b)  ...tai mahdollisille V2H/V2X:aa tukeville autoille
3) Kiinteä kaapeli (kuinka pitkä) vai pelkkä töpseli, ja mihin sen piuha sullotaan kun auto ei ole latautumassa.

Ja tietysti vielä

4) Tarvitsetko moista ylipäänsä vai riittäisikö ihan hidaslataus sukosta, siitäkin kuitenkin irtoaa 100+ km yössä sillä 8A:lla. Nopeudella on etunsa lähinnä jos edukkaat tunnit pörssissä on kovin vähäisiä.

Kun tuon tarpeen tietää, niin voi sit vähän katsoa että hankkiiko halvimmasta päästä saatavan latauslaitteen joka vain liitetään voimavirtatökkeliin, vai ottaako tuhansia maksavan kaikki kellopillit sisältävän etäohjattavan tapauksen.

EDIT: Jos tarttisin aivan peruslaitetta, niin GreenCellin latauslaite on jopa siedettävän kohtuuhintainen nyt, kampanja päällä, https://automasa.fi/tuote/greencell-sahkoauton-latausasema-15rfid-typ2-22kw/ on ilman integroitua kaapelia. 6,5 m kaapelin kanssa vähän enemmän.

Guido

#336
Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 27.10.22 - klo:16:02
EDIT: Jos tarttisin aivan peruslaitetta, niin GreenCellin latauslaite on jopa siedettävän kohtuuhintainen nyt, kampanja päällä, https://automasa.fi/tuote/greencell-sahkoauton-latausasema-15rfid-typ2-22kw/ on ilman integroitua kaapelia. 6,5 m kaapelin kanssa vähän enemmän.

Tuolta 8 m kiinteän kaapelin kanssa voimavirtapistokkeeseen liitettävä, max 11 kW (riittää omakotiasujille, joilla 3x25A pääsulakkeet) vielä halvemmalla: Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaite säätimellä 8m, Voimavirta-Type 2, 11 kW

EDIT: Lisätään vielä, että 22 kW AC-lataustehoa tukevia autoja ei ole markkinoilla kuin muutama, muistaakseni mikään VAG-ryhmän auto ei siihen ryhmään kuulu.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Guido - 27.10.22 - klo:17:40
Tuolta 8 m kiinteän kaapelin kanssa voimavirtapistokkeeseen liitettävä, max 11 kW (riittää omakotiasujille, joilla 3x25A pääsulakkeet) vielä halvemmalla: Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaite säätimellä 8m, Voimavirta-Type 2, 11 kW

EDIT: Lisätään vielä, että 22 kW AC-lataustehoa tukevia autoja ei ole markkinoilla kuin muutama, muistaakseni mikään VAG-ryhmän auto ei siihen ryhmään kuulu.

Joo, 11 kW riittää varsin hyvin, ja 32A / vaihekin on aika harvinaista.

Sinänsä, toi Greencellin EV löytyy Amazonista kaapelin kanssa hintaan 463 euroa kotiin toimitettuna, ja juuri nyt näkyy olevan yksi yksilö joka on ilmeisesti tullut palautuksena hintaan 410 euroa... https://www.amazon.de/-/en/Wallbox-Charging-PowerBox-PowerCable-Electric-Black/dp/B08J46SVSX - kannattaa katsoa tosiaan ulkomaisetkin kaupat.


juubatuuba

Zarhan listasi jo kaikki oleelliset pointit. Lisään vain sen, että ilman kiinteää latauskaapelia olevaa pömpeliä en edes harkitsisi päivittäiseen käyttöön vaikka siinä olisi kaikki maailman kahvinkeittimet alle omakustannehinnan.

JPN_V70D3OR

#339
Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 12.09.22 - klo:19:41
Porukka tuntuu hamstraavan sähköautoja, tilauksessa saattaa olla useampikin auto. Ajattelevat tienaavansa useamman tontun, kun pistävät aina entisen autonsa vähän ajettuna kiertoon. Noinkohan tilanne pysyy nykyisenlaisena vielä vuosi, puolitoista kun heille rupeaa noita autoja tulemaan - vai käykö bitcoinit?
Soitto loppui jopa nopeammin kuin uskoinkaan  :o

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/47d3122a-7b4d-48ed-a942-0e441fefe407
Alalla liikkuu huhuja, että käytettyjen sähköautojen kauppa olisi tehnyt suurimman dippauksen kaikista: liikkuu väitteitä ettei sähköautoja haluttaisi ottaa enää kauppoihin vaihdossa oikein millään hinnalla

Mikäli flippaajat ryntäävät perumaan tilauksiaan, niin voisi arvata uusien toimitusaikojen tuleva rytinällä alas. win-win
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

jt

Ruotsi poistaa sähköautojen hankintatuen nyt heti (8.11. viimeinen päivä). About päivän varoitusajalla siis.

70 000kr:n (!) bonus häviää nyt siis kokonaan. Osa autokaupoista on auki yöhön asti, sillä bonuksen jakaminen lasketaan kauppasopimuksen päivän mukaan, ei rekisteröinnin. Auto tulee sitten kun on tullakseen.

https://www.is.fi/autot/art-2000009186454.html
Hallitus perustelee päätöstään sillä, että sähköauton tai ladattavan hybridin omistamisen ja ajamisen kustannukset alkavat olla nyt verrannolliset bensiini- tai dieselautojen kanssa.

”Valtion tuki ei siis ole enää perusteltua", hallitus ilmoitti tiedotteessaan Expressenin mukaan.


VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Vastarakki

Tuo on kyllä aika iso muutos. Yli kuuden tonnin hinnannousu vaikkapa ID3:een on jo erittäin merkittävä. Meikäläisen parin tonnin hankintatuen loppuminen ei tunnukaan enää yhtään pahalta :D

Hauska tämä politiikanmuutos taloustilanteen kiristyessä. Monta vuotta on toitotettu, kuinka hankintatuet ja kannustimet ovat tärkeimpiä sähköisen liikenteen edistäjiä.

tgotj

Eiköhän Ruotsissa tuen poistumiseen yksi iso syy ollut muuttunut hallituspohja. Ja eiköhän hintoihin tule halvennusta jollain aikavälillä, autotehtaat lienevät ottaneet tuista osan katteisiin. Mutta sen tarkemmin siihen menemättä, muutoksen teko tuolla lailla on fiksuin tapa hoitaa muutos.

Vastarakki

Ennustettavuus olisi politiikassa toivottavaa, samoin kansalaisten suurin piirtein tasavertainen kohtelu. Hesarin mukaan kaikki ruotsalaispuolueet olivat ennen vaaleja hankintatuen puolella. Luulis myös oikeistohallitusta kiinnostavan, että jää tältä syksyltä aika monet autokaupat nyt tekemättä. Vaikuttanee Ruotsissakin tulevaan veropohjaan ja vaikkapa rahoituslaitosten toimintaan jonkin verran, autokaupoista puhumattakaan.

Daatta

Joo, onhan hankintatuki mukava asia kun ilmaista rahaa jaetaan. Mutta sähköautoilu alkaa olla niin kannattavaa muutenkin, ettei kannustimia enää tarvittane. Autonveron poisto meni ainakin Suomessa tehtaan/autoliikkeen katteisiin, nyt olisi sopiva hetki hinata tehdashintoja alaspäin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

miz

^
Tällä inflaatiolla ja kustannustasolla taitaa olla ihan turha odottaa tehdashintojen laskua.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 09.11.22 - klo:10:32
Ennustettavuus olisi politiikassa toivottavaa, samoin kansalaisten suurin piirtein tasavertainen kohtelu. Hesarin mukaan kaikki ruotsalaispuolueet olivat ennen vaaleja hankintatuen puolella. Luulis myös oikeistohallitusta kiinnostavan, että jää tältä syksyltä aika monet autokaupat nyt tekemättä. Vaikuttanee Ruotsissakin tulevaan veropohjaan ja vaikkapa rahoituslaitosten toimintaan jonkin verran, autokaupoista puhumattakaan.
Yleisesti ottaen olen samaa mieltä siitä, että ennustettavuus on hyvä asia politiikassa. Tuollainen tukipäätös ei tule vaikuttamaan kovinkaan moneen autokauppaan siten, että kauppa jäisi kokonaan tekemättä. Se, onko uusi auto sitten sähköauto vai jokin muu käyttövoimaltaan, siihen se voi vaikuttaa. Mutta Ruotsidemokraatteja se tuskin kiinnostaa. Jos tuen poisto/lisäys olisi viiveellä, aiheuttaisi se suuremman häiriön markkinoille. Nyt siihen ei ole myyntiorganisaatiot pystyneet vaikuttamaan, jolloin hamstraus ja oston panttaaminen jäävät pois.

Vastarakki

Tuo ruotsin tahti oli melko rivakka. Meillä toi tehtiin mun mielestä hyvin siinä, että ilmoitettiin rahaa olevan käytettävissä vielä X % ja tuen myöntäminen lopetetaan kun rahat loppuvat.

Daatta

Käytiin eilen katsomassa ja kokeilemassa ID.Buzz Lahnajärven Patteri Cruisingissa. Hauska laite kaikin puolin ja yllättävän hyvä ajaa. Varmaan laittaisin jos olisi pörssi kunnossa, kuulemma ensi vuosi on jo myyty ja nyt myydään -24 toimituksia. Jo Cargo-versio olisi riittävä, jos ei pieni työkalumaisuus haittaa (sisätiloissa).
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Kilu7

"Ensimmäinen niistä on nelivuotinen täyssähköautojen tukiohjelma. Aluksi hankintatukea myönnettäisiin 5 000 euroa autoa kohti " ilman ylärajaa.

Tuki alenisi 1 000 eurolla vuodessa, niin että viimeisenä vuotena sitä maksettaisiin 2 000 euroa uuden täyssähköauton ostajalle.

Kallion mukaan kateuskortti kannattaa jättää nyt hihaan. Liikenteen sähköistymisellä kun on suoria vaikutuksia polttonesteiden kysyntään " ja samalla myös hintaan."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7d9914fe-22e7-4ec7-ae60-eef0f030aabd

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 11.11.22 - klo:12:00
"Ensimmäinen niistä on nelivuotinen täyssähköautojen tukiohjelma. Aluksi hankintatukea myönnettäisiin 5 000 euroa autoa kohti " ilman ylärajaa.

Tuki alenisi 1 000 eurolla vuodessa, niin että viimeisenä vuotena sitä maksettaisiin 2 000 euroa uuden täyssähköauton ostajalle.

Kallion mukaan kateuskortti kannattaa jättää nyt hihaan. Liikenteen sähköistymisellä kun on suoria vaikutuksia polttonesteiden kysyntään " ja samalla myös hintaan."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7d9914fe-22e7-4ec7-ae60-eef0f030aabd
Niin, tuossa rahat otettaisiin polttomoottoriautoilijoiden selkänahasta verottamalla vielä tiukemmin vanhempaa autokantaa. Ja tunnetusti kaikilla ei ole mahdollista vaihtaa sähköautoon, millaiseen sähköautoon. ei tuossa ole kyse kateuskortista vaan liikkumisen mahdollistaman autokanna himoverottamisesta. Ei tuollainen tulisi aunakaan lisäämään positiivista ajatusmallia sähköautoihin niillä joilla ei ole mitään mahdollistuutta moista hankkia. Ja unohdetaan nyt ne pikkuset surkealla rangella olevan vanhat käytetyt.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

mfroberg

Jep, tällä hetkellä polttoaineiden hinnat harmittavat hieman mutta tuossa vaiheessa ne alkais varmaan ja v*tuttamaan. Tuolla tavalla saataisiin juopaa "rikkaiden ja rahattomien" välille erästä tv-ohjelmaa lainatakseni. Ne joille jo nykyiset bensahinnat alkavat olla kivuiaita loppuisi liikkuminen 3 euron litrahinnoilla. Ei ole päättäjille helppo pala tämän kokonaisyhtälön ratkaiseminen.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Urja

On tosiaan reilu meininki, että muutaman tonnin koslilla ajaviltakin kerätään rahaa kalliiden sähköautojen hankintatukiin. Ennen tuettiin köyhiä ja kipeitä. Nyt tukea annetaan niille, jotka sitä vähiten tarvivat >:( :(.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 11.11.22 - klo:12:41
Niin, tuossa rahat otettaisiin polttomoottoriautoilijoiden selkänahasta verottamalla vielä tiukemmin vanhempaa autokantaa.
Eikö tuossa nimenomaan uusien autojen verotuksen kiristämisestä puhuta?

”Rahat revittäisiin kiristämällä uusien autojen vuosiveroa päästöperusteisesti. Kertyneet tulot ohjattaisiin suoraan täyssähköautojen hankintarahastoon.”

Enhancer

Polttoaineiden pumppuhintaan se 1,/litra lisää per heti, ja siirretään suoraan sähköauton hankintatueksi kuukausittaisena tukena joka kattaisi osan auton lyhennyserästä.

Samalla vaivalla sitten nastarenkaaseen 100,/rengas, ja suoraan sama alennus kitkarenkaista.

Ai että kun olisi maailma taas pykälän verran parempi paikka.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.11.22 - klo:17:56
Eikö tuossa nimenomaan uusien autojen verotuksen kiristämisestä puhuta?

”Rahat revittäisiin kiristämällä uusien autojen vuosiveroa päästöperusteisesti. Kertyneet tulot ohjattaisiin suoraan täyssähköautojen hankintarahastoon.”
Kyllä se siellä on kun tarkasti lukee:

"" Päästöjen noustessa verotus kiristyisi ja esimerkiksi 200 gramman kohdalla se olisi jo todella tuntuva. Olennaista on, että suhteellisen pienipäästöisen polttomoottorin omistajaa ei kohtuuttomasti rangaistaisi, Kallio jatkaa.

Aivan ruutulipulle tällä konstilla ei silti päästäisi. Mutta jos korotus skaalattaisiin koko autokannasta kannettuun ajoneuvoveroon, rahoituksen pohja tukevoituisi laakista kymmenillä, jopa sadoilla miljoonilla euroilla veron suuruudesta riippuen."
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

mfroberg

Hesarista just luettu:

Keväällä ja alkukesästä 30-35% uusista asiakastilauksista Suomessa oli täyssähköautoja, viime kuukausina enää 17-24%. Syitä epäillään olevan mm. hankintatuen määrärahan loppuminen, epävarma taloustilanne ja korot sekä jonkinlaiset pelot sis. sähkön hinnan.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 12.11.22 - klo:23:33
Keväällä ja alkukesästä 30-35% uusista asiakastilauksista Suomessa oli täyssähköautoja, viime kuukausina enää 17-24%. Syitä epäillään olevan mm. hankintatuen määrärahan loppuminen, epävarma taloustilanne ja korot sekä jonkinlaiset pelot sis. sähkön hinnan.

Täysin ymmärrettävää. Kun tilanne on tosiaan niin nurinkurinen että käytetystä saa maksaa enemmän kuin uudesta, ja uutta pitää odotella jopa vuosia, ja lisäksi niiden uusienkin hinnat olivat nousseet merkittävästi, aika moni varmaan on todennut että sillä nykyisellä voi vielä muutaman vuoden jatkaa ja odottaa seuraavaa "tarjonta-aaltoa" muutaman vuoden päästä jos sellainen on tullakseen. Veikkaisin että käytettyjen markkina ainakin tervehtyy kunhan hiljattain työsuhdeautoiksi hankittujen sähkisten leasingsopparit päättyvät ja nämä 3-4 vuotta vanhat päätyvät isolla joukolla myyntiin.

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.11.22 - klo:17:56
Eikö tuossa nimenomaan uusien autojen verotuksen kiristämisestä puhuta?

”Rahat revittäisiin kiristämällä uusien autojen vuosiveroa päästöperusteisesti. Kertyneet tulot ohjattaisiin suoraan täyssähköautojen hankintarahastoon.”
Autoalan ehdotuksessa siis kiristettyä veroa maksettaisiin kolme ensimmäistä vuotta. Eli siirretään lisää verorasitusta laskennallisten CO2-päästöjen mukaan auton omistukseen. Ko. lisävero tuskin hetkauttaisi uudehkon mersun omistajaa siinä missä vaikkapa pikkuisen Polon omistaja maksaisi saman ja olisi selvästi suurempi rasite. Saman voisi hoitaa toki yksinkertaisemminkin vain kiristämällä jo olemassa olevaa auton rekisteröinnin yhteydessä maksettavaa autoveroa, eikä keksimällä uusia verohärveleitä.

Ruotsin "bonus-malus" systeemissä on ylimääräinen vero ensimmäiset kolme vuotta CO2-rajojen mukaan, "Bonus" osuus sähköautoilta poistettiin, joten jäljelle jäi vain "Malus".
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-malus/malus/

Omasta mielestä hankintahintarajaton tuki/rahasto tms on täysin turha. Turhaa rahan pyöritystä byrokratian kautta se että jos 100k, sähköauton hankintaan pitäisi jotain hankintatukia olla. Sitten on toinen kysymys se että pitäisikö verorahoin tai toisten autoilijoiden rahojen voimin tukea halvimpien sähköautojen hintoja että saataisiin myös halvimpiin segmentteihin täyssähkötarjontaa, siellä se gäpi edelleenkin on. Keski/korkeahintaiset ovat jo ihan itsessään kilpailukykyisiä ilman tukihärveleitä.

Toki täytyy muistaa aina kuka ehdottelee, kukin etujärjestö ajaa omaa asiaansa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hesse

Sähköauton lataaminen Lidlissä muuttuu maksulliseksi 22.11.
https://www.is.fi/autot/art-2000009202113.html

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy