Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

ukormi

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 25.12.22 - klo:14:31
Kuinkahan iso osa näistä kaikkein fanaattisimmista sähköautoapostoleista oikeasti ajaa omalla rahalla ostetulla autolla? Työsuhdeliisinki ei ole oma. Itselle ei mitkään excelöinnit näytä sellaista lopputulosta että kannattaisi omalla rahalla vaihtaa. Jos alla olisi työsuhdeliisinki, niin tilanne olisi tyystin toinen.
No työsuhdeliisareitakin on erilaisia. Käyttöetu melko huono näissä sähkäreissä. Esim. minulla ei olisi oikeastaan yhtään vaihtoehtoa sähköliisariksi. Raja on vaan yksinkertaisesti aivan liian pieni. 40ke ei oikein mitään järkevää saa liisingiin. Tuo nykyinen Octavia on sopivan kokoinen eli Enyaq olisi hyvä vaihtoehto. Mutta ei mitään toivoakaan että sellaisen saisi karvahattuversionakaan liisattua. Yksityisliising taas on oikeastaan osamaksukauppa jossa voit liisingajan päätyttyä luovuttaa auton takaisin eikä sitä ole pakko lunastaa itselleen. Voihan olla että monet ostaa omaksi ja ajavat sitten kilometrikorvauksella kovarahaisia kilsoja mittariin. Sellaiseenhan nuo ovat omiaan ja kilometrikorvauksilla maksaa kivasti autoa poiskin.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Eekolffi

Itse laskin että käyttöetu on parempi kun polttoainekulut on euron satkulla. Auto ei myös ole uusi eikä liisinki. En ole sähköautofriikki mutta tuki verotusarvoon teki auton bensa-autoa järkevämmäksi. Jokaisen on mietittävä omista lähtökohdista.

V60

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 16.11.22 - klo:08:39
Hiilellä on kahdenlaista kiertokulkua, biosykli ja geosykli. Me olemme rikkoneet geosyklin ja vahvasti rikkomassa myös biosykliä kaatamalla puuta enemmän kuin sitä kasvaa.
Oliko sulla jotain muutakin kuin mutua tästä asiasta?

"Suomen metsien inventointeja on tehty jo sata vuotta ja Suomi on ollut edelläkävijä arviointien teossa. Sata vuotta sitten Suomen metsät kasvoivat puolet vähemmän kuin nyt.

Metsien käsittely muuttui suuresti 1960-luvulla. Vielä vuosina 1920-1970 metsien kasvu ja vuosittainen poistuma olivat tasapainossa.

Metsien kasvu on ollut 1970-luvulta lähtien jatkuvasti poistumaa eli hakkuita ja luontaista poistumaa suurempi. Vuosina 2015â€"2020 kokonaispoistuma oli keskimäärin 83 prosenttia kasvusta."
https://yle.fi/a/3-12150898
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Antore

Jostain käsittämättömästä syystä edelleen näillä sähköangstisilla on sellainen harha päällä, että sähköauto ostetaan ainoastaan edullisen käyttövoiman takia. Sähkön pitäisi olla käyttövoimana todella reilusti kalliimpaa kuin bensalla/dieselillä ajaminen, että niihin vaihtaisin takaisin. Ja uskallan väittää, etten ole ihan yksin tätä mieltä. Enkä nyt puhu myöskään mistään paikallisesta päästöttömyydestä tai vihreistä arvoista, vaan ihan pelkästään käyttökokemuksesta.
Jos on tarve kiskoa 1700kg vaunua perässä yli 400km toistuvalla syklillä, niin silloin ei tietenkään kannata edes harkita sähköautoa.

Pihistelijä

#394
Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 25.12.22 - klo:14:31
Kuinkahan iso osa näistä kaikkein fanaattisimmista sähköautoapostoleista oikeasti ajaa omalla rahalla ostetulla autolla? Työsuhdeliisinki ei ole oma. Itselle ei mitkään excelöinnit näytä sellaista lopputulosta että kannattaisi omalla rahalla vaihtaa. Jos alla olisi työsuhdeliisinki, niin tilanne olisi tyystin toinen.
Minä ostin Bornin käteisellä. Maksoi lisävarusteineen ja toimituskuluineen 41 800 â,¬. Minulla oli ennen sitä Seat Leon 1.0 TSI farkku, jonka myös ostin käteisellä. Se maksoi 22 300 â,¬. Koska Born maksoi lähes 20 tâ,¬ enemmän, on sen pääomakulut suuremmat. Vuotuinen arvonlasku on suurempi ja autossa on enemmän pääomaa kiinni. Se pääoma tuottaisi muualla paremmin.

Jos lasketaan pääomakulut TM:n käyttötestin mukaan. Otetaan vuosittainen arvonlasku ja 2% vuosittainen tuottovaatimus autoon laitetulle rahalle. Pääomakulut nousevat Bornissa täten niin suuriksi, ettei se kannata normaaleilla noin 20 tkm vuosittaisilla ajoilla. Itselleni tulee kuitenkin 45 tkm vuodessa, jolloin Born alkaa jo kannattamaan. Huolloissa säästää paljon. Bornin huoltoväli on 2 vuotta ilman kilometrirajaa. Ensimmäinen huolto on 90 tkm kohdalla ja maksaa Lahden K-autossa noin 300 â,¬. Leon olisi käynyt samassa ajassa kolmesti huollossa ja hintaa olisi kertynyt pitkälti yli tonnin.

Sähköllä ajaminen on myös edullista. Itselleni  kotisähkö maksaa siirtokuluineen ja veroineen 12 c/kWh. Tuo hinta on voimassa vielä vuoden. Kotona tulee kuitenkin ladattua hyvin vähän, koska työpaikalla saa ladata ilmaiseksi. Sähkö onkin tullut maksamaan vain 0,40 â,¬/100 km. Bensalla se maksaisi 20 kertaa enemmän. Vaikken pystyisi lataamaan töissä, maksaisi kotisähkölläkin alle 2 â,¬/100 km. Ja vaikka ei olisi edullista sähkösopimusta voisi läheisillä Type 2 pisteellä ladata 15-20 c/kWh hintaan. Sähkökulut olisivat silti alle 3 â,¬/100 km.

Eli jos ajaa normaalia enemmän alkaa sähköauto kannattamaan jo rahallisestikin

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 26.12.22 - klo:06:59
Itselleni tulee kuitenkin 45 tkm vuodessa, jolloin Born alkaa jo kannattamaan.

Tuo tekee sen 123km/päivä mukaan lukien viikonloput. Tuleeko noin paljon ajoa ihan muuten vaan vai saatko kilometrikorvausta työnantajalta työmatkoista?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 26.12.22 - klo:06:59
Itselleni tulee kuitenkin 45 tkm vuodessa.

Sähköllä ajaminen on myös edullista. Kotona tulee kuitenkin ladattua hyvin vähän, koska työpaikalla saa ladata ilmaiseksi.

Eli jos ajaa normaalia enemmän alkaa sähköauto kannattamaan jo rahallisestikin

Kun kiteyttää oleellisen, niin monenko kohdalla näin oikeasti on?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jalauros

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.12.22 - klo:11:03
Kun kiteyttää oleellisen, niin monenko kohdalla näin oikeasti on?

Tai jos kiteyttää niin päin että moniko sähköauton ostaja on excelöinyt lainkaan. Itsellä iskee autokuume muutaman vuoden välein ja siinä ei mietitä onko se kuumeen kohde halvin vaan että millä ihmeen keinolla sen saa  ;D.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

M_M

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 25.12.22 - klo:14:31
Itselle ei mitkään excelöinnit näytä sellaista lopputulosta että kannattaisi omalla rahalla vaihtaa.

Mä haluaisin nähdä sen excelin jolla ylipäänsä saa näkymän sellaiseksi että auto kannattaa vaihtaa eikä vaan jatkaa ajamista sillä vanhalla. Ihan käyttövoimasta riippumatta.  ;D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jalauros

Tuohon aiempaan arveluun että onko useampikin sähköintoilija liisarikuski en osaa vastata mutta asiaan liittyen pari huomiota, omakohtaisia ja yleisiä. Mitä on seurannut Jenkkilän ja meidän paikallisia palstoja niin mulle on tullut mielikuva että IT-alalla työskentelevät on yliedustettuina sähköautoiljoissa. Tässä voi olla confirmation biasta koska itsekin ole IT-alalla. Toinen henkilökohtainen huomio on että kaikki tuttavani joilla on sähköauto ovat kyllä hommanneet ne ihan omalla rahalla (siis lainalla) henkilökohtaisesta kiinnostuksesta.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: M_M - 26.12.22 - klo:12:59
Mä haluaisin nähdä sen excelin jolla ylipäänsä saa näkymän sellaiseksi että auto kannattaa vaihtaa eikä vaan jatkaa ajamista sillä vanhalla. Ihan käyttövoimasta riippumatta.  ;D

Mä ymmärrän niiden kohdalla, jotka tekevät tiliä esimerkiksi kilometrikorvauksella ja voivat ladata veloituksetta esimerkiksi työnantajan piikkiin sähköt ilman veroseuraamuksia 2025 vuoden loppuun saakka. Tuollaisella 45tkm suorituksella ensi vuonna kilometrikovaus on 0,53â,¬/km tuollaisen 40kâ,¬ cupran bornin kuolettaa kahdessa vuodessa ja jää vielä voitolle (45tkmx0,53â,¬=23,850â,¬).

Lainaan Jungeria:
"Mikael Jungner"
Jos ajaa työajoa 100 km/h sähköautolla, on kilometrikorvaus 46 euroa ja polttoaineen hinta 2 euroa, joten tienestit 44 euroa/h.

Se on kuukaudessa 7095 euroa. Vuodessa 85 140 euroa. Verovapaasti. Minkä jälkeen sen sähköauton voi myydä kalliimmalla kuin sen itse osti.

Aikamoista.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jalauros

Järjen kautta ymmärtämisellä on se haaste että lähestulkoon kaikissa autoissa on yhtenä elementtinä että se on aikuisten lelu ja sen on tarkoitus tuottaa mielihyvää. Itse en pysty järjellä perustelemaan kuin sen tonnin pommin.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

gunman

Lainaus käyttäjältä: M_M - 26.12.22 - klo:12:59
Mä haluaisin nähdä sen excelin jolla ylipäänsä saa näkymän sellaiseksi että auto kannattaa vaihtaa eikä vaan jatkaa ajamista sillä vanhalla. Ihan käyttövoimasta riippumatta.  ;D

Offtopiciahan tämä on, mutta.

Sellaisen excelin saa helposti, kun vaihtaa paljon vähemmän kuluttavaan menopeliin.
Tällaisia autonvaihtoja on kohdallani olleet:
Primera --> Toledo
Sportage --> Tiguan

Lainaus käyttäjältä: jalauros - 26.12.22 - klo:13:48
Järjen kautta ymmärtämisellä on se haaste että lähestulkoon kaikissa autoissa on yhtenä elementtinä että se on aikuisten lelu ja sen on tarkoitus tuottaa mielihyvää. Itse en pysty järjellä perustelemaan kuin sen tonnin pommin.

Tästä olen harvinaisen samaa mieltä.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Epes

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.12.22 - klo:13:29
Mä ymmärrän niiden kohdalla, jotka tekevät tiliä esimerkiksi kilometrikorvauksella ja voivat ladata veloituksetta esimerkiksi työnantajan piikkiin sähköt ilman veroseuraamuksia 2025 vuoden loppuun saakka. Tuollaisella 45tkm suorituksella ensi vuonna kilometrikovaus on 0,53â,¬/km tuollaisen 40kâ,¬ cupran bornin kuolettaa kahdessa vuodessa ja jää vielä voitolle (45tkmx0,53â,¬=23,850â,¬).

Lainaan Jungeria:
"Mikael Jungner"
Jos ajaa työajoa 100 km/h sähköautolla, on kilometrikorvaus 46 euroa ja polttoaineen hinta 2 euroa, joten tienestit 44 euroa/h.

Se on kuukaudessa 7095 euroa. Vuodessa 85 140 euroa. Verovapaasti. Minkä jälkeen sen sähköauton voi myydä kalliimmalla kuin sen itse osti.

Aikamoista.

Jungner ei ollutkaan tunnettu matemaattisista taidoistaan😀.

jppetteri

Lainaus käyttäjältä: M_M - 26.12.22 - klo:12:59
Mä haluaisin nähdä sen excelin jolla ylipäänsä saa näkymän sellaiseksi että auto kannattaa vaihtaa eikä vaan jatkaa ajamista sillä vanhalla. Ihan käyttövoimasta riippumatta.  ;D

Absoluuttisista numeroista laskien varmasti kannattaa aina ajaa vanhalla. Tietty hetkellisesti on ollut historiassa häiriötilanteita joissa vanhasta autosta on saanut niin hyvän hyvityksen (jopa enemmän kuin siitä on maksanut) että vaihto on kannattanut. Tai sitten se toinen skenaario, jossa pystyy laskuttamaan kilometrikorvauksia reippaanlaisesti. Itse olen päässyt pienimpiin autoilukuluihin ostamalla uuden ja pitämällä sitä tuonne 180000 kilometrin ajomääriin. Sen jälkeen onkin melko yhdentekevää, saako siitä vaihdossa 5 tonnia tai 10 tonnia tai jotain siltä väliltä. Puolivälissä pitää kertaalleen uusia sekä kesä- että talvirenkaat ja jakohihnan vaihto tulee vastaan jossain kohtaa, muutoin tuohon ajomäärään asti pääsee määräaikaishuolloilla, keskimäärin 250 euroa vuodessa. Vielä halvemmalla selviäisi ostamalla jonkun tonnipommin ja ajamalla sen paaliin asti, mutta pientä rajaa nyt sentään pihistämisessäkin.

Vaikka eri foorumeilla muuta väitetään, niin pitkässä juoksussa auton arvonalenema on keskimäärin 14% jäännösarvosta vuodessa ja sitoutuneelle pääomalle pitää vielä laskea jonkinmoinen korko.





Guido

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.12.22 - klo:14:51
Range lyhenee sähköautolla (Toisin kuin polttomoottoreilla),

Sullahan varsinainen ihme on alla. Ainakin minun polttomoottoriautoni range lyhenee talvikeleissä n. 700 km -> n. 500 km ja tuo taitaa olla silti prosenteissa vähemmän kuin millään aikaisemmin omistamallani polttomoottoriautolla. Esim. Octavia III:n kulutus reilun 20:n asteen pakkasessa (webastolla esilämmitettynä) oli hieman alle 20 km työmatkalla kaksinkertainen verrattuna samaa matkaan kesäkelissä.

ukormi

Kuis muuten kun nyt alkaa nuo ekat Teslat tulemaan suurella massalla ikään jossa akkutakuu on tiensä päässä. Mitä noita 2015 S malleja olen nettiautosta katsellut niin aika monessa akku on jo jossakin välissä vaihdettu mutta on siellä vielä sellaisia joissa on alkuperäinen akku. Hinnat on kuitenkin edelleen aika kovia, 30te - 45te. Uskaitaisitko ostaa tuollaisen käytetyn akkutakuun loppuneen teslan noilla hinnoilla?
Minä en ostaisi.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

dwntime

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 29.12.22 - klo:18:54
Kuis muuten kun nyt alkaa nuo ekat Teslat tulemaan suurella massalla ikään jossa akkutakuu on tiensä päässä. Mitä noita 2015 S malleja olen nettiautosta katsellut niin aika monessa akku on jo jossakin välissä vaihdettu mutta on siellä vielä sellaisia joissa on alkuperäinen akku. Hinnat on kuitenkin edelleen aika kovia, 30te - 45te. Uskaitaisitko ostaa tuollaisen käytetyn akkutakuun loppuneen teslan noilla hinnoilla?
Minä en ostaisi.

Ei kai noissa sen enempää ole ongelmatapauksia kuin keskimäärin DSG tai jakoketjuvikaisia vikaisia VAG:eja. Ostaahan niitäkin jotkut edelleen.

En tiedä onko suomessa vielä pajoja jotka korjaavat noita akkupaketteja. Muualla maailmassa noita alkaa jo olla. Yleensähän koko akku ei simahda, vaan sieltä menee yksi tai useampi kenno, joka sitten kyykäyttää koko BMS:n.

85D ilmeisesti sellainen mitä kannattaa välttää, ja nimenomaan sellaisia yksilöitä joissa tuo akkutakuu ei enää ole voimassa.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 29.12.22 - klo:20:12
Ei kai noissa sen enempää ole ongelmatapauksia kuin keskimäärin DSG tai jakoketjuvikaisia vikaisia VAG:eja. Ostaahan niitäkin jotkut edelleen.

En tiedä onko suomessa vielä pajoja jotka korjaavat noita akkupaketteja. Muualla maailmassa noita alkaa jo olla. Yleensähän koko akku ei simahda, vaan sieltä menee yksi tai useampi kenno, joka sitten kyykäyttää koko BMS:n.

85D ilmeisesti sellainen mitä kannattaa välttää, ja nimenomaan sellaisia yksilöitä joissa tuo akkutakuu ei enää ole voimassa.
Ei varmaan ole enemäpää suhteessa kuin DSG ongelmaisia mutta nuo hinnat on aivan jotakin toista. Noiden Teslojen akut näyttäisivät olevan jotenkin sellaiseen hunajakennorakenteeseen tehtyjä. Vaihtavahan ne niihin noita yksittäisiä kennoja. Toivottavasti yleistyy sekin korjaustapa niin ettei koko pakettia aina kerralla vaihdeta. Jos tuollainen takuun ylittänyt akku menee rikki niin kyllä siitä hymy on kaukana.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Guido - 29.12.22 - klo:16:16
Sullahan varsinainen ihme on alla. Ainakin minun polttomoottoriautoni range lyhenee talvikeleissä n. 700 km -> n. 500 km ja tuo taitaa olla silti prosenteissa vähemmän kuin millään aikaisemmin omistamallani polttomoottoriautolla. Esim. Octavia III:n kulutus reilun 20:n asteen pakkasessa (webastolla esilämmitettynä) oli hieman alle 20 km työmatkalla kaksinkertainen verrattuna samaa matkaan kesäkelissä.

Tottakai jätit mainitsematta kaiken muun, kuin polttomoottorin ja sen jälkeen vielä värität tarinaa, että ajelet webasto päällä  ;D.

Minä väitän, että sinun octavia kulutus ei ole työmatkalla kaksinkertainen vaikka, kuinka käytät värikynää!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

dwntime

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 29.12.22 - klo:20:23
Ei varmaan ole enemäpää suhteessa kuin DSG ongelmaisia mutta nuo hinnat on aivan jotakin toista. Noiden Teslojen akut näyttäisivät olevan jotenkin sellaiseen hunajakennorakenteeseen tehtyjä. Vaihtavahan ne niihin noita yksittäisiä kennoja. Toivottavasti yleistyy sekin korjaustapa niin ettei koko pakettia aina kerralla vaihdeta. Jos tuollainen takuun ylittänyt akku menee rikki niin kyllä siitä hymy on kaukana.

Totta. Aika kovat on pyynnit yli 200 000 km ajetuilla Model S:illä. Toki onhan auto maksanut uutena yli 100kâ,¬.

Vaikka Model S tarjoaa ihan hyvät kyydit, niin onhan se aika amerikkalainen niin hyvässä kuin pahassa. Valot ainakin pre-faceliftissä aivan umpisurkeat, penkit no, on mitä on, ja muutenkin yleinen laatutaso on vähän sinne päin ja nimenomaan yli 100kâ,¬ maksavana autona ei ainakaan itselle maistunut.
Mutta on hyvä auto ajaa, toimii luotettavasti (jos akkua ei lasketa tähän mukaan), lataa nopeasti ja on edelleen sähköauto jolla voi taittaa pitkääkin matkaa.

Model 3 ja Y ovat kokonaisuutena huomattavasti paremmin balanssissa hintaansa nähden. Mutta toki niiden hintataso on käytettynäkin vielä ainakin toistaiseksi melko kova.

Hesse

Käytetyn Teslan hinta on laskenut USA:ssa keskimäärin 17% heinäkuun huipusta, kun koko markkinalla lasku oli 4%. Tesla on myös laskenut uusien Model Y:n ja 3:n hintaa 7500 dollaria.
https://www.autonews.com/retail/tesla-used-car-price-bubble-pops-weighs-new-car-demand

dwntime

Ja vaikuttaa tänne miten?

9987

Jakoketju osineen helppo ja nopea laittaa paikallaan. Ja osatkin saa nettikaupoista.

Sähköauton akun vikaantuminen aiheuttaa enemmän epävarmuutta jos maksaja ja korjaaja ei tiedossa ja auton toimivuus korjauksen jälkeen.

Merkkihuolto voi kertoa mitä he voivat tehdä edustaman merkin autolle jossa akku vikaantuu ja kuluista.


dwntime

Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 29.12.22 - klo:21:17
Jakoketju osineen helppo ja nopea laittaa paikallaan. Ja osatkin saa nettikaupoista.

Sähköauton akun vikaantuminen aiheuttaa enemmän epävarmuutta jos maksaja ja korjaaja ei tiedossa ja auton toimivuus korjauksen jälkeen.

Merkkihuolto voi kertoa mitä he voivat tehdä edustaman merkin autolle jossa akku vikaantuu ja kuluista.

Paitsi jos se jakoketju tuhoaa sen moottorin jolloin ei olekaan niin helppo ja nopea.

Samalla tavalla tuossa tilanteessa sitä epävarmuutta aiheuttaa nuo samat mainitsemasi tekijät.
Ja taitaa hintalappukin lähennellä akuston vaihtoa tuossa tapauksessa.

Mitä yritin tuolla analogialla hakea että ei kaikki jakoketjulliset ja DSG VAGit ole paskoja, eikä ole myöskään kaikki akkutakuuttomat Model S:t.
Jos haluaa pelata varman päälle niin silloin kannattaa ostaa uusi auto tai sellainen jossa vielä takuu voimassa.

Kugahan

Lisähuomio Pihistelijän laskelmaan. Edullisen polttomoottoriauton vaihtaminen "edulliseen" sähköautoon kannattaa paljon huonommin kuin sähköön siirtyminen vähän kalliimpien autojen luokassa. Syy on autovero, joka tasaa huomattavasti hintaeroa kalliimmissa autoissa. Pienten autojen autovero on joka tapauksessa pieni, eli autoveron puuttumisella ei rahoita pitkällekään sähköauton kallista akkua. Isomman polttomoottoriauton autoverolla rahoittaa. Asiaa toki sekoittaa se, että isoista polttomoottorivaihtoehdoista monet ovat plugareita, jotka nauttivat myös suuresta autoveroedusta.
Jos joku ostaa vaikkapa ison Mersun maasturin kokonaan  ilman latausmahdollisuutta, pitää olla paitsi varakas myös tosi polttomoottorifriikki.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 29.12.22 - klo:18:54
Kuis muuten kun nyt alkaa nuo ekat Teslat tulemaan suurella massalla ikään jossa akkutakuu on tiensä päässä. Mitä noita 2015 S malleja olen nettiautosta katsellut niin aika monessa akku on jo jossakin välissä vaihdettu mutta on siellä vielä sellaisia joissa on alkuperäinen akku. Hinnat on kuitenkin edelleen aika kovia, 30te - 45te. Uskaitaisitko ostaa tuollaisen käytetyn akkutakuun loppuneen teslan noilla hinnoilla?
Minä en ostaisi.
Tyyppivika, joka noiden ensimmäisten vuosien Ã,,ssissä oli, ei sinällään liity akkujen ikääntymiseen, vaan oli seurausta jäähdytyskavien valmistuksen laatuongelmista.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.12.22 - klo:20:30
Tottakai jätit mainitsematta kaiken muun, kuin polttomoottorin ja sen jälkeen vielä värität tarinaa, että ajelet webasto päällä  ;D.

Minä väitän, että sinun octavia kulutus ei ole työmatkalla kaksinkertainen vaikka, kuinka käytät värikynää!
Riippuu täysin siitä kuinka paljon esilämmittää. A4 kun oli, sitä oli lämmitettävä se 30-45min ennen lähtöä talvella, että tarkeni. 0,5-0,75l dieseliä per tunti. Tuon jälkeen tyypillinen 10-15km siirtymä, lämmitin tietty edelleen päällä ja auto parkkiin. Sama kotimatkalla ja muilla päivän siirtymillä, 1,5l dieseliä 40km ajoilla helposti pelkkään lämmittämiseen. Ei tuo nyt Audin 8l/100km kulutusta tuplaa, mutta on se jotain muuta kuin mitä valmistaja ilmoittaa seka-ajossa -11 mallin multitronicille. Onneksi on sähköautot, ei ole ikävä :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Eekolffi

Kävin eilen katsomassa Golfista tilastot. En ole itse ajanut sillä aikoihin mutta poika ajaa töihin 5 km suuntaansa.
Autoa ei esilämmitetä mitenkään kummassakaan päässä. Kulutus on aika tasan tupla verrattuna kesään. Eli nyt menee â,¬2 edestä sähköä satkulla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy