Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - IKH-72

#1
Lainaus käyttäjältä: wsaarja - 23.08.23 - klo:15:11Tuo kaava on akselikohtaista massaa käsittelevä, kuten linkissä sanotaan.
The analysis uses the 'fourth power formula' - a method adopted by highways engineers and researchers to assess damage on road surfaces caused by heavy vehicles. It reportedly means that if weight on a vehicle's axle is doubled, it can cause 16 times the amount of damage to a road.

Silti epäilen vahvasti että se ei päde vaikkapa normaaliin nelipyöräiseen jakeluautoon jossa voi kuitenkin olla sitä kuormaa aika monta tonnia omamassan lisäksi. Tai jos pätee niin pelkkä jakeluliikenne aiheuttaisi pääosan Suomen tiekulumasta.
#2
Lainaus käyttäjältä: Hesse - 05.07.23 - klo:11:29
Auton aiheuttama tievaurio on verrannollinen painon neljänteen potessiin, joten 1800 kg painava auto aiheuttaa kaksinkertaiset vauriot verrattuna 1500 kg painavaan: (1800/1500)4=2,07.
https://www.thisismoney.co.uk/money/electriccars/article-12237529/Britains-pothole-crisis-worse-electric-cars.html
Millaiset tuhot tuo matematiikka saa laskettua vaikka 40 tonnin painoiselle rekalle verrattuna 1500 kg painoiseen autoon? Nopealla matikalla noin 500.000 kertaa suuremmat...
Mahtaakohan tuo kaava olla ihan pätevä?
#3
Lainaus käyttäjältä: KesKari - 23.06.23 - klo:02:14
Sen verran on pakko kommentoida, että hyvin toimiva auto ei kyllä seiso päivääkään pajalla. Määräaikaishuollot riittää, kaikki siihen lisäksi tulevat pajakäynnit on isoa miinusta.
Pääsääntöisesti tietenkin näin. Toki joskus on jotain osien saatavuusongelmia jotka voivat johtaa pitkiin odotuksiin vaikka ei uskoisi. Esim. Tuulilasin käyttötesti Fiat 500e seisoi kaksi kuukautta odottamassa uutta vannetta rengasrikossa vaurioituneen tilalle kun uutta vastaavaa ei löytynyt koko Euroopasta.
#4
Lainaus käyttäjältä: Geoman - 14.07.18 - klo:12:48
Sähköautotkaan eivät ole palamisen suhteen selkeästi polttoainekäyttöisiä autoja turvallisempia.

Sähköautot voivat syttyä ladattaessa sekä ajon aikana. OttaenSuomen  ajoneuvotiheyden huomioon nämä ajoneuvot ovat yhtä turvallisia, jos yhtä sähköautopaloa kohden on 2'000 polttoainekäyttöisen auton paloa.
Rekisterissä olevien polttishenkilöautojen ja täyssähköautojen suhde on kuitenkin nykyään noin 1/60  (ei siis 1/2000) joten sähköautotovat ovat selkeästi polttiksia turvallisempia. Toki myös keskimäärin paljon uudempiakin.
#5
Lainaus käyttäjältä: pjm - 31.05.23 - klo:22:30
Heinä- / elokuun taitteessa -21 tilattu plugari Style viihdoin ja viimein kotona 8).

Ensivaikutelma oikein positiivinen ja infotainment vaikuttaisi ainakin tällä hetkellä toimivan hyvin. Raudan versionumero näytti olleen H61 ja softaversio 1900.
Täytyy nostaa hattua kärsivällisyydellesi. Itse tilasin omani elokuussa -21 ja löin hanskat tiskiin tilauksen kanssa jo lähes vuosi sitten.
#6
Väittäisin ohjelmistobugiksi. Itselleni myös käynyt vuoden sisään pari kertaa sama vuoden -21 Passatissa. Sen jälkeen toiminut jälleen kuukausia ilman mitään ongelmaa joten en jaksa uskoa mihinkään mekaaniseen vikaan.
#7
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
13.03.23 - klo:12:04
Lainaus käyttäjältä: Atsii - 12.03.23 - klo:14:24
Ex Golfissa täsmälleen samanlainen kuluma. Valitin tyhmänä vasta takuun jälkeen, ei korvausta  :(
Ei välttämättä olisi tullut korvausta silloinkaan. Omassa Goffissani tuli aikanaan reilun 30 tuhannen jälkeen selkeä "taitos" kankaaseen kuskin penkin keskelle sivusuunnassa. Valitin asiasta niin oli kuulemma "normaalia kulumaa". Otin toki lausunnon talteen jos olisi sitten autoa vaihdettaessa joku siitä valittanut mutta eipä näköjään siten ollut mikään huomautuksen asia.
#8
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 30.01.23 - klo:07:54
Liittyisköhän paino yhtenä tähän rengasasiaan. Alumiini painaa vähemmän kuin kumi. Kun kumin määrää pienennetään, niin saadaan pyörivää massaa myös pienemmäksi, jolloin periaatteessa auton pitäisi rullata kevyemmin.
Mitä lukenut sähköautojen testejä niin pienemmän rengaskoon on sanottu laskevan kulutusta ja isomman nostavan.
#9
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
22.12.22 - klo:09:08
Lainaus käyttäjältä: Mikav - 13.12.22 - klo:08:06
-jep, 50% on maksimi
-en tiedä edes mikä recharge mode on, mutta tuolta pitoasetuksesta voi säätää pitotasoa, eli sitä voi säätää ylemmäs nykyisestä myös jolloin se mielestäni lataa akkua täydemmäksi
-rajoitettu lienee puolet maxista, mitä itse tätä selvittelin. En kyllä keksi mitään käyttöä edes koko asetukselle.
-ei voi, en tässäkään keksi miksi pitäisi
-ei, itsellä on 10A laturi auton mukana tulleena ja kyllä se ottaa sen mitä pitää kun sähkönkulutuspylväitä katsoo Väreen apista.
Rajoitettu latausvirta on tosiaan noin 5A. Ja kyllä sille voi olla käyttöä. Esim. itse lataillut sillä autoa mökin pistorasiasta. Kun ladataan vanhemman rakennuksen pistorasiasta jonka tehonkestosta ei ole mitään tietoa niin on minusta hyvä että latausvirran voi rajoittaa autosta niin pieneksi että mikään ei taatusti ylikuumene.
#10
Lainaus käyttäjältä: jhm - 17.11.22 - klo:18:45
Nää on näitä mutta ei tuo sähkökään ilman päästöjä synny.Tuulivoimalaan käytetään yli 1000 m3 betonia joka on oikein paha päästölähde,terästä muutama sata tonnia,lasikuitua kymmeniä tonneja,metsää kaadetaan ja teitä tehdään fossiilisilla.Laivoilla tulee rungot ulkomailta,siivet myös ja kaikki tuo kärrätään rekoilla pitkin metsiä ja lopuksi tehdään tuhansia kilometrejä siirtolinjoja pitkin maata joka taas aiheuttaa päästöjä alkaen kaivoksista jne.... Näistä voi jauhaa loputtomiin.
Nuo tuulivoimalaan kuluvat materiaalimäärät kuulostavat toki suurilta mutta äkkiä yksi isompi kerrostalo/toimistotalo sisältää saman määrän luontoa kuluttavia materiaaleja. Ja niitä rakennetaan surutta valtaviä määriä joka puolelle maailmaa.
#11
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
16.11.22 - klo:14:35
Lainaus käyttäjältä: TeroPee - 15.11.22 - klo:16:55
Sen mitä itse olen Tarracolla huomannut niin kesällä viilennyksen päällä tai poissa oleminen ei juurikaan vaikuta toimintamatkaan. Ilmeisesti sähköllä pyöritettävä kompressori ei paljoa haukkaa virtaa. Lämmitys sen sijaan vaikuttaa toimintamatkaan paljonkin, kesän 48km rangesta ei talvikaudella ole jäljellä kuin ehkä juuri ja juuri 30km hallista täydellä akulla lähtiessä.
Samat havainnot. Toki nyt kylmemmällä tuo range-arvio voi mennä välillä aika pahasti pieleen. Jos ajaa tasaista ajoa yhtä mittaa niin voikin ennustuksesta huolimatta päästä 40 km. Mutta jos ajo on nykivää ja ajo tapahtuu useassa osassa joiden välillä auto pääsee jäähtymään niin se toimintamatka putoaa kyllä 30 km tienoille.
#12
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
09.11.22 - klo:13:21
Kellää muulla kokemusta natinasta jossain matkustajan puolen etuoven suunnasta (Passat GTE Variant -21) ? Nyt syksyn viileillä alkanut kuulua aika jatkuva natina jostain sieltä oven yläkulman kaiuttimen (ihan peruspopit autossa) suunnilta mutta ihan tarkaa kohtaa hankala paikallistaa. Eli jos jollain olisi jotain korjausehdotusta niin olisin kiitollinen. Kokemukseni mukaan huollot eivät kovin mielellään näitä natinoita selvittele jos ei ole ihan todella yleinen tyyppivika.
#13
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
25.10.22 - klo:13:20
Lainaus käyttäjältä: soSkary - 24.10.22 - klo:14:07
Voisko joku selittää että miten analoginen sähkömoottorin mittari sekä tilapäinen kulutus toimii? Tässä kuvaa motarilta. Tilapäinen kulutus näyttää että lataisi -0.1kWh/100km, mutta analoginen mittari ei kuitenkaan ole vihreällä, chargen puolella???

Analoginen mittari ei pysty mitenkään näyttämään sekä moottorin kierroslukua että regeniä samaan aikaan kun on vain yksi viisari. Digimittaristo taas kyllä näyttää myös sillä vihreällä puolella kun auto lataa polttomoottorin ollessa käynnissä koska siinä se ei ole ongelma.
#14
Lainaus käyttäjältä: japa - 21.10.22 - klo:13:57
Voiko tilauksen perua ilman kuluja jos tilaus kestää arvioitua pidempään?
Kyllä voi kun myöhästyminen on huomattava. Esim. itselläni oli arvio tilatessa 4-5 kk ja 11 kuukauden kohdalla ei ollut vielä mitään tietoa. Tilauksen sai purettua ilman mitään nikotteluja.
#15
Lainaus käyttäjältä: tet - 03.10.22 - klo:09:38
Korjataan nyt sen verran, ettei se ihan hirveästi riipu maan omista tuotantotavoista. Olemme osa yhteiseurooppalaista sähkömarkkinaa, Nord Pool käy pörssikauppaa sähköllä Pohjoismaiden lisäksi baltiassa ja Keski-Euroopassa. Lähtökohtaisesti kyseessä on yksi hinta-alue, hinnat eri maissa erkanevat vasta jos johonkin ei saada siirrettyä niin paljon sähköä kuin sinne halutaan toiselta alueelta ostaa. Yöllä pienen kulutuksen aikaan tämä on paljon epätodennäköisempää, kuin päivällä, joten yöhinnat paljon todennäköisimmin ovat samat koko markkina-alueella tai ainakin suuressa osassa sitä.
Periaatteessa noin mutta asiaa sekoittaa se että läheskään kaikkea sähköä ei myydä pörssihintaan vaan aika merkittävä osa on myyty jo etukäteen kahdenvälisin sopimuksin tai sitten iso ostaja on osaomistajana jossain sähköä tuottavassa firmassa ja saa sähköä omakustannushintaan. Pörssihinta kuvaa vain sitä sähköä joka myydään vapaasti markkinoilla senhetkisen kysynnän ja tarjonnan mukaan ei kaikkea sähkön hintaa.
#16
Lainaus käyttäjältä: Andy J. - 06.10.22 - klo:10:47
Sama asia. Tilattu 21. elokuuta, ei vahvistettua rakennuspäivää, ei uutisia. Kirjoitin sekä maahantuojalle että Skodalle, mutta ilman merkityksellistä tulosta.
Samalla viikolla tilasin aikanaan omanikin ja kyllästyin odotteluun (ja olemattomiin tietoihin) jo kesäkuussa. No hyvä tietää että ei ollut väärä ratkaisu perua tilaus kun auto ei välttämättä vieläkään olisi näköpiirissä jos olisin jäänyt odottelemaan.
#17
Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 30.09.22 - klo:19:37
"Mitä tapahtuu, jos kaikki sähköautoilijat lataavat autojaan öisin? Yösähkön hinta voi muuttua paljon kalliimmaksi, arvioi amerikkalaistutkimus"

https://tekniikanmaailma.fi/mita-tapahtuu-jos-kaikki-sahkoautoilijat-lataavat-autojaan-oisin-yosahkon-hinta-voi-muuttua-paljon-kalliimmaksi-arvioi-amerikkalaistutkimus/
Riippuu ihan siitä että millainen se sähkön tarjonta öisin on. Jos latauksen muodostama kulutus voidaan kattaa samoilla halvemmilla sähkön tuotantotavoilla joilla se muukin yösähkö tuotetaan, ei hinta kyllä nouse. Mutta jos joudutaan ottamaan sen takia käyttöön kalliimpia sähköntuotantotapoja niin silloin hinta nousee.
Miten käy missäkin maassa ja missäkin tilanteessa riippuu hyvin paljon sen maan sähköntuotantotavoista ja -kapasiteetista.
#18
Golf Variant 1.0 -19 ===> Passat Variant GTE -21
Piti vaihtaa Golf uuteen Skoda Octavia PHEViin mutta toimitusaika venyi liian pitkäksi ja alle löytyi vuoden vanha Passat.
Golf oli hyvin huoleton kulkuneuvo koko 3.5 vuotta kestäneen omistussuhteen ajan. Ainoa mikä harmitti oli se että se oli manuaali eikä tarjonnut mitään sähköisen ajoon mahdollisuutta joten nämä saivat sitten vaihtamaan eri malliin.
#19
Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 24.09.22 - klo:04:58
Söhkön hinnat nousee ja ensi talvena ajaminen tulee olemaan aika tyyristä. Polttoaine hinnat ovat kokoajan laskeneet. Eli kun otetaan kaikki kustannukset huomioon auton hankintahinnasta lähtien, niin uskaltallan sanoa, että hetken päästä polttomoottoriautolla pn huokeampi ajaa ja ennenkaikkea vaivattomampaa. nyt aöetaan puhumaan enää marginaalisista käyttökustannus eroista.
Kannattaa muistaa että toisin kuin bensalla, sähköllä ei ole mitään yhtä yleistä hintatasoa jota kaikki maksaisivat. Yksi voi ladata koko talven edelleen 4 senttiä kWH hinnalla ja toinen maksaa 30 senttiä kWh riippuen siitä milloin sopimus on tehty. Pörssisähköllä lataava taas maksaa sen hinnan joka ladatessa sattuu olemaan ja se voi olla mitä vain lähes nollan ja euron välillä.
#20
Lainaus käyttäjältä: makelja - 30.08.22 - klo:11:00
Totta. Enpä ajatellut tuota asiaa ollenkaan. Pitää hoitaa se ajallaan. Sanoivat kerran huollossa että siinä olisi tonnin verran joustoa. Eli jos huolto pitäisi tehdä 45tkm:ssa niin maks on 46tkm. Niin silloin katsotaan että se on tehty ajallaan.
Tässä lienee joustoa tapauskohtaisesti. Itselläni oli keväällä tilanne jossa huolto oli tilattu varsin hyvissä ajoin mutta paikallisessa huollossa oli reilusti yli kuukauden jono. Tilatessa siis kilometrit yli tonnin vajaat, lopulta huollossa yli tonnin yli. Kyselin että onko tämä ongelma ja silloin sanoivat että kun on tilattu huolto ajoissa niin ei ole ongelma vaan korjaamon vika. Tiedä sitten oliko vain puhetta vai päteekö tositilanteessa. Laitoin joka tapauksessa talteen sen tilauspäivän ja kuvasin mittarilukeman sinä päivänä jotta jää itselle jotain kättä pidempää.
#21
Minulla herjannut kaksi kertaa liikennemerkkien tunnistuksesta (Passat Variant GTE -21). Toiselle kerralla korjaantui ihan vain auton sammuttamalla, toiselle kerralla itsestään muutaman sekunnin kuluttua. Samoin on ollut muutaman kerran muiden avustinjärjestelmien vikailmoituksia jotka ovat sitten samoin korjaantuneet joko heti itsestään tai sitten auton sammuttamalla. Epäilen noiden olevan kyllä ohjelmistopohjaisia "vikoja".
#22
Lainaus käyttäjältä: Nahkamajava - 08.09.22 - klo:09:54
Tartu vaan, paperilla ero on pienempi kuin käytännössä.

Mun (186 cm, 115 kg) kokoisen jässikän ajoasennon takana superbissa on 15 cm enemmän polvitilaa. Mun mielestä toi on jo merkittävä ero. Sivusuunnassa tai etupenkeillä en huomaa kokoeroa.

Turvaistuimessa istuvan lapsen mielestä superbi on huonompi auto, koska suurtuneena ei yletä potkimaan kuljettajan istuimen selkänojaa...
Toki Superb on takajalkatiloiltaan isompi mutta onko siitä sitten enää normaalisti mitään käytännön etua? Passatissa kyllä riittää lähes jokaiselle edelleen ihan riittävät jalkatilat joten se "ylimääräinen" jalkatila lähinnä vain pidentää autoa. Toki on ihmisiä joille tämä voi olla myös ratkaiseva asia.
#23
Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 25.08.22 - klo:15:18
Miksi tarvitsisi olla oma nappula joka toiminnolle? Kuten todettua, BMW:n ohjaussauva toimii vallan mainiosti menuvetoiseenkin järjestelmien tarkasteluun ilman että tarvitsee välttämättä edes vilkaista näyttöön. Ja halpaversiona vaikka sitten jonkin sortin nuolinäppäimet + trigger jos kaikki muu pettää. Tai pieni hattu ratissa jota voi peukalolla ohjata. Vaikka olisikin jokin juttu jolle ei ole omaa nappulaa, kyllä minä paljon paremmin saisin selkäytimeen jonkun "kaksi napsausta oikealle, kaksi ylös, paina nappia, yksi alas, paina uudestaan"-koodin kuin näytön tökkimisen.

Ja jos oletetaan että nappuloita on rajallinen määrä, miksei voida tarjota niille järkeviä oletuksia mutta antaa silti käyttäjän halutessaan määritellä ne uusiksi? Vaikkapa jos joku haluaa aina käyttää tiettyä ajotilaa - hyvä on, auto käynnistyy jollain lakisääteisellä vakiolla mutta sitten tilan vaihto olisi yhden napin takana.

Kyllähän radiokanavatkin saa mieltymysten mukaisesti suoraan omiin pikavalintanappeihin jos pikavalintanapit radiosta sattuvat löytymään.
No ymmärtääkseni tuossa testissä verrattiin nimenomaan sellaista vanhaa autoa jossa kaikelle käytännössä oma nappula sellaiseen nykyautoon jossa toiminnoista ainakin osa löytyy valikoiden takaa. Toki tällaisissa valikoissakin voidaan tehdä parempia ja huonompia toteutuksia. Mutta se ei ollut se pointti vaan se että valikoissa liikkuminen vie aina enemmän aikaa ja keskittymistä kuin varsinainen nappula samalle toiminnolle.
#24
Ymmärrän sinällään valituksen mutta toisaalta jos jokaiselle nykyauton toiminnolle olisi oma nappula niin en usko että koko kojelaudenkaan pinta-ala niille riittäisi.
#25
We Connect on ihan ok kun ei odota liikoja. Toimi useimmilla kerroilla ihan ok ja sillä saa tehtyä monet pienet arkea helpottavat asiat. Mutta mikään valtavan monipuolinen ja toimintavarma se ei ole.
#26
Onko täällä kellään tietoa facelift Passat GTE:n (-21) ratinlämmittimistä. Eli tehdäänkö näihin kahta erilaista rattia joissa toisessa lämpövastus ja toisessa ei eli olisiko mahdollista saada myös ilman ratinlämmitintä myydystä autosta se aktivoitua niin että saisi näytöstä päällä? Käsittääkseni osa valmistajista ei tee erikseen lämmitettävää rattia joten se vastus on olemassa kaikissa, siihen ei vain ole kaikissa malleissa nappia jolla saa päälle.
#27
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
15.08.22 - klo:10:37
Voiko GTE:ssä säätää jotenkin sitä minkä ajan jälkeen auto lähtee vielä itsekseen liikkeelle sen jälkeen kun adaptiivinen vakkari on sen automaattisesti ensin toisen auton perään pysäyttänyt? Ainakin omassa autossani tuo aika tuntuu vaihtelevan täysin satunnaisesti. Joskus poistaa "lähtövalmis" (tai jotain vastaavaa) tekstin mittaristoista vain muutaman sekunnin pysähdyksen jälkeen mutta joskus pitää sen aktiivisena hyvinkin pitkään. Vai onko tuossa joku automatiikka jota en vain tajua?
#28
Yli kymmenen kuukauden odottelu ilman mitään tietoa toimituksesta tai edes tuotantoon menosta sai minut perumaan tilauksen tällä viikolla (Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV). Sääli koska olisin oikeasti halunnut tämän auton. Kuitenkin autot ostetaan käyttöön ja jos sitä ei saa käyttöön niin sillä ei paljon mitään tee. Ja lomalla nyt muutenkin tulee autoiltua enemmän joten sikälikin autokuume sai tekemään tämän ratkaisun.
Onneksi pettymystä lievittämään löytyi juuri ja juuri vuoden ikäinen Passat GTE farkku. Mennään tällä nyt hetki ja katsellaan sitten olisiko seuraava vaihe sitten täysi sähköistyminen. Onhan tuo Passat kyllä myös komea ja pirun hyvä ajaa mutta joitain varusteita siitä puuttuu mitä Skodaan olisi ollut tulossa.
#29
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
31.08.21 - klo:09:04
Lainaus käyttäjältä: Sped - 31.08.21 - klo:08:13
Edellisessä autossa vakkari erillisessä viiksessä ja nyt Golfissa ratissa travel assistin seurana. Luulin pitäneeni tuosta viiksestä enemmän, mutta väärässä olin, sillä nyt tuntuu, että ne napit kuuluu tuohon rattiin ilman muuta.

Tässä on selvästi kahta koulukuntaa ihan konsernin sisällä kumpi tapa on parempi, ratin napit vai viiksi. Eikä mene aina ihan loogisesti edes hinnan mukaan. Muistini mukaan esim. Audi preferoi edelleen (tai ainakin vielä ihan hetki sitten) viiksessä olevaa vakkarin säätöä ihan kuten Skodakin. Volkkari ja Seat taas ovat rattinappien linjoilla.
#30
Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 26.08.21 - klo:07:32
Ikäviähän nuo viivästykset ovat, mutta itse näen omalla kohdallani asian niin että kaupan purku ei ole järkevä vaihtoehto.

Jos sen tekisin, niin nykyisen auton vaihtoarvo laskisi vielä aika reilusti Octavian kaupantekohetkisestä kun hieroisi uusia kauppoja jossain muualla, mitä taas ei tapahdu nyt Octavian kanssa, vaan hyvitysarvo on se mikä kauppasopimukseen on kirjattu. Ja toisaalta se toinenkin auto menisi kuitenkin tehdastilaukseen, joten vähintään muutaman kuukauden odotus olisi joka tapauksessa siitäkin tiedossa kaupanteon jälkeen. Ja tässä odotellessa Octaviasta korjataan myös softapuolen lastentauteja vähemmäksi.

Jos aikoo nykytilanteessa löytää auton jonka toimitusaika on varmasti nopea niin aika paljon se rajaa valittavana olevaa valikoimaa jos tehdastilauksista puhutaan. Oikeasti ainoa fiksu vaihtoehto on yrittää löytää riittävän sopivasti varusteltu auto joka on jo maassa.
Tämä on nyt tällä hetkellä tätä.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy