Tiguan 2010 etuiskarien vaihto

Aloittaja Teemu74, 28.10.20 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Teemu74

Moi,

Onkos kukaan kokeillut vaihtaa etuiskareita ilman, että alatukivartta ja vetaria irroittelee ?
Ei huvittaisi viedä autoa uudelleen suuntaukseen ja pääsisi vähemmällä jos saisi tolpan irti purkamatta em. kaluja pois ensin.

Näin youtubessa videon missä iskarin koiranluun reikään kaveri laittoi kiinni pultilla 2x4 lankun ja tunkilla nosti irti pyörännavasta ja takaisin.

T:Teemu

o.b.

Eiköhän jokaisen autotallista löydy tällainen työkalu ;D



Teemu74

No mikäs hemmetin työkalu toi on ?
En oo ikinä nähnyt. ei näytä ihan normi jousipuristimeltakaan.

Joku volkkarin erikoivempele hommaan ?

T:Teemu

o.b.


Teemu74

Onpas kätevä. 700e on kyllä vähän kova hinta jos kerran vain tarvii. ajattelin kokeilla ensin ihan perinteisillä alpis jengatappijousipuristimilla vähän helpata ja nostaa sitten irti.
ne saattaisi mahtua kahta puolta kiinni.

Teemu

o.b.

Niin ja se 700â,¬ ei edes riitä, pitää olla lisäsarja, esim KL-0029-110 A, jolla tuon saa kiinni jousijalkaan.

JouniJL

Vaihdoin -10 Superbiin etujouset irroittamatta vetoakselia.
Perusjousipuristimella esim. tämä.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/804211/Kierrejousipuristinpari-2-kapalaa
kierrepäätä piti modata 6-kulmaiseksi, jotta siihen sopii piippuhylsy 11 tai 12.
Sillä voi puristaa jouset kasaan jousen ollessa paikoillaan, jolloin alapään voi pujoittaa pois reiästään.
Levytystyökalun voi helposti tehdä edullisesta kuusiokolohylsystä.
Tämän mallin mukaan. Mitatkin löytyy netistä.
https://www.toolpacknet.fi/fin/levityshylsy_1_2_5mm_klann-p-75636-52834/



Teemu74

Moi.

vauhdin tänään tiguanin vasemman iskarin, tai itseasiassa koko tolpan jousineen. otin tolpan pois myös purkamatta alapalloa ja irroittamatta vetarin alapäätä. löysin sopivat puristimet millä sain homman tehtyä.

nyt kun lähdin ajamaan kuuluu selvästi voimakkaampaa jurinaa kuin aikaisemmin ikäänkuin laakerin ääntä samalta puolelta.
vetari ei tippunut ulos yläpäästään tai ainakin öljyt pysyi sisällä eikä muutenkaan mitään tarvinnut murjoa.

nostin uudestaan ylös ja ei ole jarrukilpi mikä laahaa ja ei tunnu laakerissakaan mitään kummallista.

auto nousi noin 2-3cm uusilla jousilla.
voiko olla että talvirenkaiden ääni tulee vaan uudesta tarviketolpasta "läpi" selkeämmin ja ongelma on oma vainoharhisuus.

t.Teemu


Teemu74

No voihan räkä.

Tais mennä homma apparin puolella uusiksi. En huomannut että iskarin ylätuki pitää asentaa nuolet kulkusuuntaan ja nyt on  apparin puolella ylätuki väärässä asennossa. En kyllä ymmärrä lainkaan, miksi tällä on merkitystä kun tukilaakeri ja yläkolmio näyttää kaikinpuolin symmetriseltä. Ehkäpä se lisääntynyt jyrinä johtuu tästä.

Pitääpäs olla huolellisempi ensi kerralla.

T:Teemu

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: Teemu74 - 22.12.20 - klo:09:41No voihan räkä.

Tais mennä homma apparin puolella uusiksi. En huomannut että iskarin ylätuki pitää asentaa nuolet kulkusuuntaan ja nyt on  apparin puolella ylätuki väärässä asennossa. En kyllä ymmärrä lainkaan, miksi tällä on merkitystä kun tukilaakeri ja yläkolmio näyttää kaikinpuolin symmetriseltä. Ehkäpä se lisääntynyt jyrinä johtuu tästä.

Pitääpäs olla huolellisempi ensi kerralla.

T:Teemu

Voin lohdutukseksi kertoa että meillä Jettassa oli ylätuet olleet "väärässä asennossa" jo tehtaalta tullessa mikäli tätä ohjetta on uskominen. Vaihoin jouset kesällä ja pistin uudet yläpäät samalla niin koriin oli vanhoista osista jääny jäljet ja asensin uudet samoin päin eikä auton käytöksessä ole mitään poikkeavaa eikä ylimääräisiä ääniä. Jos se palikka on symmetrinen niin en tällöin itsekkään näe että asennusasennolla olisi merkitystä. Korjausohje kyllä jostain syystä sanoo että nuolet pitää olla liikkumissuuntaan mutta miksi sitä ei tarina kerro.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy