ID.3 Life, Business, Family, Tech, Tour

Aloittaja SlOrbA, 09.10.20 - klo:16:45

« edellinen - seuraava »

Erkka

#60
On se hieno tuo ID.6. Karkki.

Tuleeko jopa liukuovilla markkinoille?



https://electricvehicleweb.in/volkswagen-7-seat-electric-suv-vw-id-6/

Parametri   VW ID.6   VW ID.4   Ero
Pituus   4790 mm   4,592 mm   +198 mm
Leveys   1845 mm   1852 mm   - 7 mm
Korkeus   1 654 mm   1629 mm   +25 mm
Akseliväli   3100 mm (odotettavissa)   2766 mm   +334 mm
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

tgotj

Mun mielestäni oli TM "salakuvissa" normiovilla

mikaanikko

Miksi tuollainen kuorma-auton keula?
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Daatta

#63
ID.6 liukuovet vaikuttavat konseptiauton kikkailulta, tuskin tulevat tuotantomalliin tuollaisenaan.

850km takana vaihtelevissa keliolosuhteissa, hienosti kulkee ja mukavin auto matkustaa, koskaan! 4h/300km pudotus ei onnistu ilman *usitaukoja, mutta muuten ei tuottaisi mitään ongelmaa. Rajoitusten mukaan ajellessa saa kyllä tottua olemaan ohitettavana, ei harmita sekään. Ainoa ongelma oli tuo 8Ah laturi, joka ei kyllä riitä alkuunkaan jos akun ajaa tyhjäksi. Matka vaati luovia latausjärjestelyjä, lisäksi kohteen sähköissä oli jotain häikkää (venäläinen nollaus?) ja laturi suostui toimimaan ainoastaan takapihan pistorasiassa. Vähän jännitin uppoaako ID nurmikkoon akseleitaan myöten, ei sentään.  ;D

Semmoinen hauskuus oli, että kotimatkalle lähtiessä en meinannut päästä liikkeelle! Pakkasta oli -5 ja akku ladattu täyteen (onnistui vuorokaudessa). Hyppäsin kyytiin ja laitoin valitsimen B:lle, kuului naksahdus ja keltainen moottorin vikavalo tauluun.  :-X Kuvittelin mielessäni hinausauton peruuttamassa nurmikon poikki takapihalle, pensaita ja sakokaivoja väistellen... Mutta sitten kokosin itseni, nousin autosta, lukitsin sen, kävelin 10m päähän ja uusi yritys. Nyt kaasua reippaammin ja auto lähti komean pamahduksen saattelemana liikkeelle! Kenties mainiot ja huoltovapaat rumpujarrut olivat jäätyneet siinä määrin, että voimansiirto löi virranrajoituksen päälle. Tämän jälkeen mitään ongelmia ei ilmennyt.

Voimalinja on kyllä mainio, oma kotipiha jossa auton siirtely manuaalilla on painajainen, DSG:llä onnistuu joten kuten (säälimättä vaihteistoa) mutta ID:llä ei mikään ongelma. Auto holdin kun ottaa pois niin auto nousee nöyrästi mäkeä ylös takaperin kun vaan jarrusta päästää.

We Connect toimii sikäli että näyttää "kantomatkan" ja latauksen voi käynnistää ja keskeyttää. Ilmastoinnin ohjaus ei toimi, pitäisiköhän?

Andoid autoa en ole saanut toimimaan, kerran langallisesti vahingossa ja langattomuus vaatisi Android 11. mitä tuossa OnePlus 7:ssa ei ole. Bluetooth pariutuu ongelmitta mutta siitä eteenpäin ei.

Lainaus käyttäjältä: Apaju - 23.12.20 - klo:17:57
Tuon tavaratilan välipohjan saa hankittua myös jälkikäteen. Hinta Suomen Vw:n kautta taisi olla noin145 euroa.

Välipohjaa katselin jo aikaisemmin, mutta arvelin kontin olevan liian matala sen kanssa. Tavaraa mahtui kuitenkin sen verran, että välipohja voisi olla paikallaan. Saahan sen tarvittaessa pois.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikaanikko

Katsopa tämä Vastaus #48 tuolta "Latauskokemuksista"
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Antore

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 27.12.20 - klo:18:14
Katsopa tämä Vastaus #48 tuolta "Latauskokemuksista"

Eikös tuosta linkin voisi ihan samalla vaivalla kopsata kun viestin kirjoittaa :D
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=46648.msg717969#msg717969

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 27.12.20 - klo:17:57
ID.6 liukuovet vaikuttavat konseptiauton kikkailulta, tuskin tulevat tuotantomalliin tuollaisenaan.

850km takana vaihtelevissa keliolosuhteissa, hienosti kulkee ja mukavin auto matkustaa, koskaan! 4h/300km pudotus ei onnistu ilman *usitaukoja, mutta muuten ei tuottaisi mitään ongelmaa. Rajoitusten mukaan ajellessa saa kyllä tottua olemaan ohitettavana, ei harmita sekään. Ainoa ongelma oli tuo 8Ah laturi, joka ei kyllä riitä alkuunkaan jos akun ajaa tyhjäksi. Matka vaati luovia latausjärjestelyjä, lisäksi kohteen sähköissä oli jotain häikkää (venäläinen nollaus?) ja laturi suostui toimimaan ainoastaan takapihan pistorasiassa. Vähän jännitin uppoaako ID nurmikkoon akseleitaan myöten, ei sentään.  ;D

Semmoinen hauskuus oli, että kotimatkalle lähtiessä en meinannut päästä liikkeelle! Pakkasta oli -5 ja akku ladattu täyteen (onnistui vuorokaudessa). Hyppäsin kyytiin ja laitoin valitsimen B:lle, kuului naksahdus ja keltainen moottorin vikavalo tauluun.  :-X Kuvittelin mielessäni hinausauton peruuttamassa nurmikon poikki takapihalle, pensaita ja sakokaivoja väistellen... Mutta sitten kokosin itseni, nousin autosta, lukitsin sen, kävelin 10m päähän ja uusi yritys. Nyt kaasua reippaammin ja auto lähti komean pamahduksen saattelemana liikkeelle! Kenties mainiot ja huoltovapaat rumpujarrut olivat jäätyneet siinä määrin, että voimansiirto löi virranrajoituksen päälle. Tämän jälkeen mitään ongelmia ei ilmennyt.

Voimalinja on kyllä mainio, oma kotipiha jossa auton siirtely manuaalilla on painajainen, DSG:llä onnistuu joten kuten (säälimättä vaihteistoa) mutta ID:llä ei mikään ongelma. Auto holdin kun ottaa pois niin auto nousee nöyrästi mäkeä ylös takaperin kun vaan jarrusta päästää.

We Connect toimii sikäli että näyttää "kantomatkan" ja latauksen voi käynnistää ja keskeyttää. Ilmastoinnin ohjaus ei toimi, pitäisiköhän?

Andoid autoa en ole saanut toimimaan, kerran langallisesti vahingossa ja langattomuus vaatisi Android 11. mitä tuossa OnePlus 7:ssa ei ole. Bluetooth pariutuu ongelmitta mutta siitä eteenpäin ei.

Välipohjaa katselin jo aikaisemmin, mutta arvelin kontin olevan liian matala sen kanssa. Tavaraa mahtui kuitenkin sen verran, että välipohja voisi olla paikallaan. Saahan sen tarvittaessa pois.
Ilmastoinnin ohjaus toimii 1-alueilmastoinnin kanssa vain uusimmalla 0783 ohjelmistoversiolla.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: Antore - 27.12.20 - klo:19:47
Eikös tuosta linkin voisi ihan samalla vaivalla kopsata kun viestin kirjoittaa :D
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=46648.msg717969#msg717969
Ajattelin, että niitä keskusteluja selaamalla voi saada muitakin vinkkejä.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Daatta

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 27.12.20 - klo:18:14
Katsopa tämä Vastaus #48 tuolta "Latauskokemuksista"

https://de.aliexpress.com/item/4000411847482.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2ec34c4dyAQT7a

Halpa tuo ainakin on, 108.16â,¬. Lataustehon valinta on kätevä myöskin. Mutta nopeampi laturi ei poista kiinteistön virransyötön problematiikkaa. 16A lataus vaatii käytönnössä Super-Shuko pistorasian ja suoran syötön keskuksesta. Muuten en uskaltaisi riskeerata, etenkään vanhempien sähköjen kanssa. Alin laturissa on tuskin lämpötila-anturia pistokkeessa, jos liitos alkaa kuumenemaan mikään ei keskeytä latasta. Ennen kuin pistorasia on sulanut ja/tai tulessa. Johto tai sen liitos voim myös lämmetä, vastaavin seurauksin. 8Ah lataus on valittu syystä, se on turvallinen käyttää kaikissa kiinteistöissä.

Vastaus on matkakokoinen kolmivaihelaturi, esim. tuollainen: https://www.telewell.fi/fi/tuote/sahkoautojen-latauskaapelit/LATAUSKAAPELI-3-VAIHE_3X16A/latauskaapeli-br-latausasema-3x16a-1-3-vaihe-br-autossa-type-2-liitynta
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikaanikko

Joo, sehän on selvä, että 2,5 neliön kaapeli, vikis ja kunnon rasia. Mutta se riittää normaaliin ajeluun. Jos teen pidemmän ajon lataan sitten matkan lopuksi jossain pikalaturissa lisää. Ellei siis yön yli lataus omasta riitä. (Tähän asti on riittänyt)

Tuon säädön etu on juuri siinä, että vältät rasittamasta tilapäistä syöttöpistettäsi liikaa. Säädät siitä vain 8A ja homma on OK.

Itse asiassa voisin myydä tuon Maxin mukana tulleen limpun jos joku tarvitsee. Varaosanahan sillä on jokin hinta kaupassa.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Mika2

Onko käytännön kokemusta lataamisesta 16 A 1-vaihevirralla? Hyöty nopeammasta latauksesta katoaa nopeasti, jos lataaminen on sulakkeiden laukeamisen tms. vuoksi epäluotettavaa.

Taloyhtiössä on juuri uusitut lämmitystolpat, joissa on super-sukopistorasiat kulutusmittareilla, joten siltä osin infra on kunnossa. Kiinan ihme ei ole hinnalla pilattu. Charge Amps Ray on aika karkki, mutta niin on hintakin (https://charge-amps.com/product/ray/).

mikaanikko

Toi Kiinan ihme - jos tarkoitat ostamaani laturia - on Tsekissä tehty. Tai siltä ainakin vaikuttaa.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Passatti

Lainaus käyttäjältä: Mika2 - 30.12.20 - klo:16:13
Onko käytännön kokemusta lataamisesta 16 A 1-vaihevirralla? Hyöty nopeammasta latauksesta katoaa nopeasti, jos lataaminen on sulakkeiden laukeamisen tms. vuoksi epäluotettavaa.

Taloyhtiössä on juuri uusitut lämmitystolpat, joissa on super-sukopistorasiat kulutusmittareilla, joten siltä osin infra on kunnossa. Kiinan ihme ei ole hinnalla pilattu. Charge Amps Ray on aika karkki, mutta niin on hintakin (https://charge-amps.com/product/ray/).
Olen lataillut charge -ampilla jo maaliskuusta lähtien 16A tolpasta. Ei mitään ongelmaa lataamisessa. Hyvä puoli charge - ampissa on tämä lämpötilan ylikuumenimisen merkki. Kävi niin, että joka aamu näytti olleen liian kuuma. Ei voinut olla kun oli melkein nollassa. Vika oli sähkötolpassa. Jokin piuha löysällä ja sähkäri korjas sen. Toimii taas. Kun lataat 16A niin auton etä lämmitys on huomattavasti tehokkaampaa.
Always lead, never follow

jamo75

Elli lähetti sen väärän lataturin aluksi joka oli juurikin tuo 16A - 1 vaihe
lataus oli sitä 3kw luokkaa eli sellaista että eihän sitä nyt kukaan järkevä ihminen odottele

Lainaus käyttäjältä: Mika2 - 30.12.20 - klo:16:13
Onko käytännön kokemusta lataamisesta 16 A 1-vaihevirralla? Hyöty nopeammasta latauksesta katoaa nopeasti, jos lataaminen on sulakkeiden laukeamisen tms. vuoksi epäluotettavaa.

Taloyhtiössä on juuri uusitut lämmitystolpat, joissa on super-sukopistorasiat kulutusmittareilla, joten siltä osin infra on kunnossa. Kiinan ihme ei ole hinnalla pilattu. Charge Amps Ray on aika karkki, mutta niin on hintakin (https://charge-amps.com/product/ray/).
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Mika2

LainaaOlen lataillut charge -ampilla jo maaliskuusta lähtien 16A tolpasta. Ei mitään ongelmaa lataamisessa. Hyvä puoli charge - ampissa on tämä lämpötilan ylikuumenimisen merkki. Kävi niin, että joka aamu näytti olleen liian kuuma. Ei voinut olla kun oli melkein nollassa. Vika oli sähkötolpassa. Jokin piuha löysällä ja sähkäri korjas sen. Toimii taas. Kun lataat 16A niin auton etä lämmitys on huomattavasti tehokkaampaa.

Kiitos hyvästä vastauksesta! Pistotulpan lämpötilan tarkkailuun tuli tänään uutta perspektiiviä. Pölynimurin teho on 1800 W eli ottaa 8 A virtaa. Vartin imuroinnin jälkeen pistotulpan tapit olivat tulikuumat. En vielä tutkinut onko vika rasiassa vai imurissa, mutta joka tapauksessa sähköauton latauksessa kannattaa kiinnittää huomiota mistä ja minkälaisilla piuhoilla lataa.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Mika2 - 02.01.21 - klo:11:48
Kiitos hyvästä vastauksesta! Pistotulpan lämpötilan tarkkailuun tuli tänään uutta perspektiiviä. Pölynimurin teho on 1800 W eli ottaa 8 A virtaa. Vartin imuroinnin jälkeen pistotulpan tapit olivat tulikuumat. En vielä tutkinut onko vika rasiassa vai imurissa, mutta joka tapauksessa sähköauton latauksessa kannattaa kiinnittää huomiota mistä ja minkälaisilla piuhoilla lataa.
Juuri näin. 8A suositus hyväkuntoisesta pistorasiasta vielä jotenkin menee ja tuolloinkin vanhaa pistorasia käytettäessä vähintäänkin vikavirtasuojaus puuttuu.

Latausasema on asennettuna 500â,¬ paikkeilla, ei kannata leikkiä hengellään.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Mika2 - 02.01.21 - klo:11:48
Kiitos hyvästä vastauksesta! Pistotulpan lämpötilan tarkkailuun tuli tänään uutta perspektiiviä. Pölynimurin teho on 1800 W eli ottaa 8 A virtaa. Vartin imuroinnin jälkeen pistotulpan tapit olivat tulikuumat. En vielä tutkinut onko vika rasiassa vai imurissa, mutta joka tapauksessa sähköauton latauksessa kannattaa kiinnittää huomiota mistä ja minkälaisilla piuhoilla lataa.

Tästä pistorasioiden kuumenemisvaarasta oli kerran artikkeli mediassa. Siinä ihan kuvien kera esitettiin, miten ohuet metalliliuskat nykyrasiossa voi olla. Ja ne eivät ole tarkoitettu jatkuvan maksimitehon (10A /16A ?) ulosottoon - voivat ylikuumentua ja siitä on omat seurauksensa. Jatkuvaan max. kuormitukseen saa niitä parempia voimarasioita, Eroa voi myös olla johtimien kiinnityksessä - joko puristusliittimet tai sitten hyvät ruuvattavat.  :o
Yritetään pärjätä.

mikkoan

Juuri soitti autokauppias ja kertoi auton myöhästyvän vähän aiemin puhutusta 14.1.2021. Kertoi systeemien näyttävän 14.1 auton laivausta ja 25.1.2021 saapumista maahan eli helmikuun alkuun näyttäisi luovutuksen menevän. Aika pitkään rahtaavat, varmaan pyhillä osuutensa. Ei auta kuin odotella.

Alla Oma Volkkarin tiedot muille odottajille:

Tilauspvm    21.10.2020
Alustava tuotantoviikko    202048
Tuotantopvm    22.12.2020
Maahantulopvm    01.01.1900
Tila    Auto valmistunut

jkk8

Odottavan aika on pitkä.

Mites muilla, kauan on mennyt, että auto on saatu luovutukseen maahantulosta? Oma id3:ni ollut nyt reilu viikon suomessa, mutta odottelen vielä autoa.

Daatta

Melkein kuukausi meni itsellä, maahan saapumisesta luovutukseen. Kannattaa ehkä soitella myyjälle että miten olisi, ainakin itsestä tuntui että kuljetus tilattiin vasta sitten kun itse olin ottanut yhteyttä...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jkk8

No huhhuh, kylläpäs on ollut pitkä viive. Toki näihin tehdään maahantulotarkastuksia ja luovutushuoltoja & mahdollisia varusteluja, mutta kuitenkin. Täytyy soitella perään.

SlOrbA

#81
Itselläni ei vielä tietoa Tourin valmistumisesta.


Tilauspvm26.09.2020
Alustava tuotantoviikko202051
Tuotantopvm01.01.1900
Maahantulopvm01.01.1900
TilaTuotantoviikko vahvistettu
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Polkkari

Tuotantoviikon vahvistusta odotellessa. Tilaus meni jouluviikolla ja aiempien kommenttien perusteella voi olla realismia, että auto on ajossa vasta huhtikuun korvalla.

Daatta

Samaa kuuluu ID.4 suunnalta, eli kevväämmäällä. Onkohan kysyntä ylittänyt tarjonnan, vai komponenttipula vaivaa jo sähköautojakin... Softa pitäisi olla kunnossa, kuitenkin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 11.01.21 - klo:17:39

Tilauspvm26.09.2020
Alustava tuotantoviikko202051
Tuotantopvm01.01.1900
Maahantulopvm01.01.1900
TilaTuotantoviikko vahvistettu
Nyt puolen päivän jälkeen näyttäisi "Tuotantoviikko vahvistettu" muuttuneen "Tuotannossa" tilaan.  Myyjän mukaan luovutus olisi tulossa helmikuun puolenvälin kohilla.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

jamo75

jossain youtube kanavassa bongasin että ekat tourit oli toimitettu viime viikon PE (siis ei Suomessa)

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 19.01.21 - klo:14:34
Nyt puolen päivän jälkeen näyttäisi "Tuotantoviikko vahvistettu" muuttuneen "Tuotannossa" tilaan.  Myyjän mukaan luovutus olisi tulossa helmikuun puolenvälin kohilla.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

mikkoan

H-hetki lähestyy! Nyt näyttää oma K-auto, että tänään on tullut maahan. Aika kauan kestää rahti tehtaalta, muttei varmaan yhtä autoa kerralla kannata rahdata.

Tilauspvm   21.10.2020
Alustava tuotantoviikko   202048
Tuotantopvm   22.12.2020
Maahantulopvm   21.01.2021
Tila   Auto Suomessa

Daatta

Myyjää vaan kovistelemaan että tilaa kuljetuksen heti eikä 15. päivä.  ;) Kaipa siinä muutama muu auto tulee samassa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikkoan

Pakkohan se oli myyjää "kovistella". Auto tulee varustelun kautta Espooseen, jossa ajavat vielä viimeisimmät päivitykset sisään. Ei ole 2.1 versiota vielä tarjolla kuitenkaan. Ei osannut vielä kertoa tarkkaa toimituspäivää. Kuumottavaa  :)

mikkoan

Viikon päästä eli 1.2.2021 luovutus. Jaksaa jaksaa...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy