Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Filixon

#1
Oletteko kokeilleet Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen ”Luokkakoneella”, mihin yhteiskuntaluokkaan kuulutte:

http://HS.fi/luokkakone

Helsingin Sanomien luokkakone jakaa suomalaiset kuuteen yhteiskuntaluokkaan ammattien, perhesuhteiden, tulotason ja kiinnostusten perusteella. Yhteiskuntaluokat ovat eliitti, asiantuntijat, kipuajat, duunarit, leipätyöläiset ja vähäosaiset.

Minut kone luokitti ”kipuajaksi”. Kipuajaluokkaan kuuluu ihmisiä, jotka ovat saaneet koulutuksensa yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa. Heillä on keskituloinen, turvallinen työpaikka. Tyypillisesti he ovat kohonneet koulutuksen ansiosta parempaan asemaan kuin omat vanhempansa.
#2
Kori ja valot / Pakkasilmiö vai mikä?
20.12.12 - klo:20:50
Näillä kylmillä GPlussani on ruvennut polttamaan käynnistyksen jälkeen merkkivaloa ja kertomaan näytössä, että vasen etuparkkivalo ei toimi. Eikä se silloin toimikaan, sen tarkastus osoittaa.

Mutta kun auto on lämmennyt ja sen starttaa uudestaan, merkkivalo ei enää palakaan ja kas, parkkivalo toimii. Onkohan vika parkkivalon polttimossa, kun se välillä toimii ja välillä ei, vai jossakin muussa?

Sen auton käyttöohje tekee selväksi, että polttimoiden vaihto ei onnistu kotikonstein eikä juuri muuallakaan kuin merkkikorjaamolla. Sitä pitänee uskoa ja viedä vehje joulun jälkeen Laakkoselle tarkastukseen. Jokohan pääsen itse kustantamaan korjauksen? Tähän saakka viat ovat menneet takuun ja virhevastuun piikkiin.
#3
Areenan juttuja lukiessa tuntuu joskus, että vain muutamia kymmeniä tuhansia ajetut TSI/DSG-Vagit alkavat olla loppuun kuluneita hylkyjä, joista pitäisi hankkiutua mahdollisimman pian eroon. Taannoin niin vähän ajettuja autoja olisi sanottu uuden karheiksi ja ennustettu, että niiden parhaat kilometrit ovat vasta edessä.

Mutta tuskinpa yhtään TSI/DSG-Vagia on vielä romutettu muuten kuin kolarin jäljiltä. Kyllä niistä valtaosa pyörii edelleen liikenteessä tai odottaa vaihdokkeina uusia käyttäjiä. Siksipä olisi kiintoisaa kuulla tällaisen auton käytettynä hankkineiden kokemuksista. (Esim. paljonko käytetyllä TSI/DSG-Vagilla oli ajettu aiemmin, saatiinko autolle jonkinlainen takuu, paljonko on ajettu sen jälkeen, millaisia ovat olleet käyttökokemukset?)
#4
Pesin eilen pölyt autoista käsin vesiämpäriä ja harjaa käyttäen. Puhdasta tuli, mutta ihan loppuvaiheessa, kumarassa ollen ja selkä kiertyneenä helmoja harjatessa, iski melkoinen noidannuoli.

Kyllä selkä tästä tokenee, mutta varomaan joutuu liikkeitään jonkin aikaa. Joskus olen kipeyttänyt olkapääni käsinvahauksessa. Tuskin lienen ainoa foorumilainen, jolle näitä sattuu...
#5
Golfini oli kolme viikkoa merkkikorjaamolla hinauksia vaatineen moottorihäiriön vuoksi. Häiriö oli jo kolmas laatuaan puolen vuoden sisällä (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3299.msg123083#msg123083). Vihdoin vika saatiin paikannettua moottoritilan johtosarjaan. Sen eristeissä oli vikaa, mikä aiheutti oikosulkuja ja anturien ylireagointia. Johtosarja vaihdettiin uuteen.

Autoni on vähää vaille kolmivuotias. Varsinaisena takuuaikana siihen vaihdettiin mekatroniikka ja mittaristo sekä asennettiin etuovien kulmiin jäänestopalat. Kaikkiaan auto on tähän mennessä ollut yhden määräaikaishuollon lisäksi korjaamolla kuusi kertaa. Kilometrejä on alle 31 tuhatta.

Takuuajan jälkeiset moottorihäiriöt korjattiin lopulta virhevastuun perusteella veloituksetta. Tosin ensimmäisestä käynnistä maksoin 39 euroa. Silloin pelkästään luettiin vikamuisti, mutta mitään varsinaisia korjauksia ei osattu tehdä. Auto oli tämän johtosarjavian vuoksi pajalla kaikkiaan yli neljä viikkoa. Sijaisautoa en pyytänyt eikä sitä minulle tyrkytetty. Pidän kävelemisestä, ja onhan meillä toisena kulkineena varmatoiminen Sitikka.

Vian paikantaminen ja korjaaminen kesti luultavasti näin pitkään siksi, että autoa lienee tutkittu pienissä erissä silloin, kun muilta töiltä ehdittiin. Jos kyseessä olisi ollut normaalin takuuajan työ, olisin ehkä toivonut nopeampaa palvelua. Kun vihdoin sain auton pois, mietin, olenko nyt jotenkin erityisessä kiitollisuuden velassa autoliikkeelle, kun minulla on taas hinauksetta liikkuva automobiili, jollaista ennen vanhaan olisi sanottu ikänsä ja käyttönsä puolesta ”uudenkarheaksi”.

Minulle sanottiin, että korjauskustannukset jaettiin ”neuvottelujen jälkeen” maahantuojan ja merkkiliikkeen kesken. Eikö valmistusvian korjaamisen pitäisi olla autotehtaan vastuulla? Naapurini oli juuri pahoittanut mielensä huoltoneuvojan sananvalinnasta, kun hänen kolmivuotiaan, vähän ajetun Jettansa venynyt jakoketju oli luvattu vaihtaa korvauksetta ”hyvän tahdon eleenä”!

Minusta kahden vuoden takuu ei riitä nykyiselle autotekniikalle. Asiointi korjaamolla olisi kaikille osapuolille helpompaa, jos normaali tehdastakuu olisi selvästi nykyistä pitempi. Eräiden selvitysten mukaan pitkä takuuaika näkyy myös korreloivan automerkkien luotettavuuteen. Miksi kuluttajat ja heidän etujärjestönsä eivät vaadi kaikilta valmistajilta pitempiä takuuaikoja?
#6
Autoni tilttasi tänään taloyhtiön 14-asteisessa autohallissa. Käynnistyy empien ja nykien, kierrokset eivät nouse vapaallakaan yli 1500 kierroksen. En päässyt nousemaan luiskaa ylös kadulle vedon puutteessa.

Öljynpaineen merkkivalo palaa, mutta mittatikun mukaan öljyt ovat tallella. Ensimmäinen longlife-huolto oli 1.6.2010, jolloin takuu päättyi. Kilometrejä oli tuolloin 24350, nyt niitä on 28210.

Tällaisesta viasta ei ole ollut oirettakaan tätä ennen. Voisiko asiaan olla vaikutusta sillä, että käytin autoa aamupäivällä harjattomassa tehopesussa. Ajoin sen sitten heti autohalliin kuivumaan, ja kun illalla yhdeksän tunnin kuluttua starttasin, käynti oli kuvatunlaista.

Huoltoon otan arjen tullen yhteyttä, mutta olisikohan jollakulla kokemusta vastaavasta ja tietoa siitä, mikä voisi olla vialla?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy