Ulkopeilien ja pissapoikien (automaattinen)lämmitys?

Aloittaja ksuuk, 07.11.20 - klo:12:27

« edellinen - seuraava »

ksuuk


Ohjekirjasta:
"When the ignition is switched on the heated windscreen washer jets automatically adjust the heat depending on the ambient temperature."

Eli pissapoikien lämmitys on aina päällä ja niiden lämpö riipu automaattisesti ulkolämpötilasta.

Ohjekirjasta:
"Depending on the equipment fitted on the vehicle, the mirrors may be heated according to the outside temperature."

Mutta riippuen ulkoilmalämpötilasta, pitäkö ulkopeilien lämmitys itse kytkeä päälle tai onko niissä oma tai yhteinen termostaatti ja ne voi pitää aina kytkettynä tai kuitenkin pitää manuaalisesti kytkeä lämmitys pois päältä jos peilit on jo puhtaat?

Daatta

Kaikissa Leoneissani peilien lämmitys on pitänyt kytkeä itse päälle peilien säätönuppia kiertämällä. Lämmitys on tehokas, eli vaikutuksen kyllä huomaa nopeasti. Jos ei, niin peilin lämmityselementti on rikki. Joo ja pitää kytkeä itse myös pois päältä. En tiedä onko tuolla mitään termostaattia, tuskin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 09.11.20 - klo:09:27
Kaikissa Leoneissani peilien lämmitys on pitänyt kytkeä itse päälle peilien säätönuppia kiertämällä. Lämmitys on tehokas, eli vaikutuksen kyllä huomaa nopeasti. Jos ei, niin peilin lämmityselementti on rikki. Joo ja pitää kytkeä itse myös pois päältä. En tiedä onko tuolla mitään termostaattia, tuskin.

Honda -ssa, kun peilien  lämmityksen kytki päälle, se aktivoitu kuitenkin vaan takaikkuna lämmityksen yhteydessä.

Altea XL -n molemmat peilit lopetti lämmityksen jonkun ajan kuluttua, joten olen Leon -ssa sitä käyttänyt vaan tarpeen mukaan, mutta nyt kun ohjekirjaa luen, niin siitä on vaikea ymmärtää, joko siinä sanotaan, että peilejä voi lämmittää riippuen lämpötilasta tai jos peilin lämmitys on kytketty päälle, ne toimivat riippuen lämpötilasta?


Daatta

Käyttöohje ei tosiaan ole tuossa kovin spesifi, mutta noin se 16 vuoden Leon-kokemuksen perusteella toimii. Ilmeisesti lämmitys ei toimi ulkolämpötilan ollessa plussa puolella, vaikka lämmitys olisikin jäänyt päälle.

Manuaalin mukaan pissapojan suuttimet lämpiävät ulkolämpötilan mukaan automaattisesti. Eli eivät ole aina päällä, ainoastaan ulkolämpötilan vaatiessa sitä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 09.11.20 - klo:09:27
Kaikissa Leoneissani peilien lämmitys on pitänyt kytkeä itse päälle peilien säätönuppia kiertämällä. Lämmitys on tehokas, eli vaikutuksen kyllä huomaa nopeasti. Jos ei, niin peilin lämmityselementti on rikki. Joo ja pitää kytkeä itse myös pois päältä. En tiedä onko tuolla mitään termostaattia, tuskin.
Ei se määräänsä enempää lämpene. Vaurioita ei pitäisi syntyä. Ellen väärin muista, niin mielestäni siellä on termostaatti, jotta lämmitys on nopeatoiminen eikä kuumene liikaa. On tuo itselläni useasti unohtunut päälle, eikä siitä mitään seurannut.

Octaviassa pissapojan suuttimia lämmitetään ohjekirjan mukaan automaattisesti alle 10 asteen lämpötilassa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.11.20 - klo:10:21
Ei se määräänsä enempää lämpene. Vaurioita ei pitäisi syntyä. Ellen väärin muista, niin mielestäni siellä on termostaatti, jotta lämmitys on nopeatoiminen eikä kuumene liikaa. On tuo itselläni useasti unohtunut päälle, eikä siitä mitään seurannut.


Aika pitkä keskustelu siitä aiheesta - https://www.atecaforums.co.uk/viewtopic.php?t=385

Sen mukaan joku pitää peilien lämmitystä päällä jatkuvasti ympäri vuoden.

P.S. Tarkoin sillä "Altea XL -n molemmat peilit lopetti lämmityksen jonkun ajan kuluttua", että molempien peilien lämmitys meni rikki jonkun ajan (noin viiden vuoden) kuluttua, kun ne oli kytkettynä jatkuvasti.

b1mpo

Joskus näkee, että peilin lasi on muuttunut joissakin autoissa ruskeaksi. Silloin se on lämmennyt liikaa, eli ylikuumentunut. Tottakai tuollainen jatkuva lämmitys saattaa lyhentää vastuksen elinikää, mutta mutta ei se hetkessä rikki mene.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jabajee

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.11.20 - klo:10:39
Joskus näkee, että peilin lasi on muuttunut joissakin autoissa ruskeaksi. Silloin se on lämmennyt liikaa, eli ylikuumentunut. Tottakai tuollainen jatkuva lämmitys saattaa lyhentää vastuksen elinikää, mutta mutta ei se hetkessä rikki mene.
Ei ehkä hetkessä, mutta ainakin itselläni on mennyt kahdesta eri Skodasta rikki. Toisesta oikea ja toisesta vasen ja samoilta kohdilta oli vastuslanka palanut poikki. Nettikeskustelujen perusteella aika monelta muultakin ne on lakanneet toimimasta.
Lämmitysmatto on kaksipuolisella teipillä peililasissa kiinni ja ajan myötä irtoaa liimauksistaan. Sitten lämpö ei pääse enää johtumaan peililasiin, vastus ylikuumenee ja palaa poikki. Itse ainakin suosittelen sammuttamaan lämmityksen aina käytön jälkeen. Ellei sitten halua maksaa yli 400â,¬ uudesta peilinlasista kuten se Skodaan maksaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy