Golf ja mukautuvat led ajovalot

Aloittaja janppa78, 18.02.18 - klo:18:21

« edellinen - seuraava »

janppa78

kyselisin täältä kokemuksia kyseisistä ajovaloista. Onko hintansa arvoiset lähes 1300, tulee lisää ,hintaa jos ne ottaa highline malliin. Koeajoon ei ollut mahdollista saada kyseisiä valoja, onko niissä eroa tehossa normaaleihin ledeihin verrattuna. Ainakin ne vakiona olevat ledit olivat todella huonotehoiset tai sitten ne olivat säädetty päin mäntyä. Tunnetusti huollossa niitä ei osata säätää oikein. Jos jollain palstalaisella  on kyseiset ajovalot olisi kiva kuulla kokemuksia, olisi tarkoitus ostaa uusi golffi ja siihen mahdollisesti kyseiset valot.

Suberb 2012

Ei ledeistä, mutta kenoneisa toimii!
Jos on ruksittavissa, ota kaukovaloautomatiikka(se varjosteleva systeemi, ei vain sammutteleva) myös. Sellanen oli Tiguanissa ja oli parhaat tuikut mitä on yhessäkään autossa ollut.

Aika reippaasti noita valoja saa nostaa, ”tehdasasetuksista”. Omilla asetuksilla ei ollut katsastusmiehellä moitittavaa.

Edit: se oli se dynamic light assist, saa Golffiin.

Enhancer

https://youtu.be/Mqqws2Xde7Y

Tuossa hyvä videopätkä noista valoista toiminnassa. En miettisi puolikasta sekuntiakaan noiden tilaamista jos olisivat uuteen saatavilla. Octaviaan kun ei ole tarjolla :S.

Hinta tietysti riippuu valitusta moottorista, mutta kuljettajaa avustava paketti + dynaamiset ledit on hinnat alkaen noin 1100, ja samalla saa liikennemerkkien tunnistuksen yms.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

janppa78

Voikos golfin led valoja säätää itse umpion takaa vai tarviiko siihen testerillä jotain nollakohdan säätöjä. Kaikkista aikaisemmista autoistani olen itse säätänyt valot laseria apuna käyttäen saanut kohdalleen. Huollossa valot on säädetty täysin pieleen sillä vaan kyselen.?

jabajee

Volkkarilla on kyllä aina osattu hinnoitella nuo lisävarusteet aika suolaisesti. Aikoinaan taisi 5-koppaisen Golfin bi-xenonit maksaa 1600,. Ne oli siihen aikaan oikeastikn hyvät valot, mutta hinta oli karannut vähän lapsesta, niin aika harva niitä ruksasi tilatessa.

Luulisi ettei Highlineen tarvitsisi enää maksaa 1300, lisää, että saa mukautuvat ledit.

janppa78

Kyllä tarvii eka ruksia kuljettajaa avustavat järjestelmät paketti, niitä on kahta eri hintaisa. Sitten vielä mukautuvat valot paketti niin siitä tä sitten tulee noin 1300,. Vakiona siinä on tavallista ledit. Kallista on.

Suberb 2012

Ihanan kallista :D

Kyllä niissä ledeissäkin kai joku perussuuntaus on ihan mekaaninen, kuten kenoneissa.

mfroberg

Kun ottaa Highlinen niin se avustuspaketti mallia parempi tuntuu siihen jotenkin pakolliselta kun kerran sille tielle on lähdetty. Muistaakseni se dynaamiset-ominaisuus maksoi siihen päälle 325 , eli aika pienen osuuden koko konkurssista. Kun tuollaiset valot kerran jo saa kansanautoon niin ne kannattaa myös ottaa, ovat pirun hyvät ja edustavat nykyaikaa. Kun ostaa uuden auton kannattaa pyrkiä parempaan, muuten auton vaihdossa ei ole mieltä. Tuo oli rouvan filosofia kuukauden takaisessa vaihdossa ja ymmärrän täysin tuon ajatuksen.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

janppa78

Kyllä ne tuleekin tilattu mukaan. Eniten vaan harmittaa jo etukäteen minkälainen huollossa juoksu niistä seuraa, että ne saadaan säädetty kohdalleen. Meinaan koeajoauton lyhyet valot näytti arviolta noin 15 metriä ja pitkät  niin huonosti, että vastaan tulivat eivät edes vilkuttaneet valoja. Pitkiä oli pakko käyttää kokoajan pimeällä maantiellä. Siinä ei paljon varjostukset auto jos valot ovat suunnattu noin lähelle.

Enhancer

Katsopa tuo linkkaamani video. Ilman adaptiivisuutta ne ledit toimivat juuri kuten mainitsitkin, kaupungissa näyttävät ihan auton eteen, maantiellä korkeus nousee jne.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

heller

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 18.02.18 - klo:19:25
https://youtu.be/Mqqws2Xde7Y

Tuossa hyvä videopätkä noista valoista toiminnassa. En miettisi puolikasta sekuntiakaan noiden tilaamista jos olisivat uuteen saatavilla. Octaviaan kun ei ole tarjolla :S.

Hinta tietysti riippuu valitusta moottorista, mutta kuljettajaa avustava paketti + dynaamiset ledit on hinnat alkaen noin 1100, ja samalla saa liikennemerkkien tunnistuksen yms.

Parempi video https://www.youtube.com/watch?v=K1MjLSHq-_Q
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

heller

#11
Itse asiaan, itsellä on kolmisen kuukautta vanha highline golffi ja juurikin nuo mukautuvan kuvion ledivalot.
Jos yhtään niitä mietit niin ehdottamasti otat ne. Mielestäni paras härpäke koko autossa.

Ne on aivan lyömättömät tiepätkillä missä ajetaan jonkun perässä tai tulee paljon autoja. Ainut miinus tulee että ilmeisesti alle 60km/h ne on vaan tavalliset ledivalot. Kyllähän ne kääntyy jne, mutta oikeuksiinsa pääsee vasta pimeällä ja yli 60km/h vauhdissa.

Tuossa vielä kehno video omasta ajosta: https://1drv.ms/v/s!AoDS3fcXWPkdj9B-HCGyOsJIPmWIhQ
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

janppa78

Katsoin videon. Koeajo autossa oli tavalliset ledit, niissä ei ollut mitään mukautumia ominaisuuksia. Ne näytti noin yhdeksänkympin nopeudessa noin viisitoista metriä lyhyillä valoilla ja pitkillä valoilla oli pakko ajaa loppu lenkki koska pelotti hengenedestä. Jos ne olisi olleet säädetty oikein niin olisivat varmaan olleetkin kohtuu hyvät. Umpion päällä luki 1% alenema. Jos tilaan autoon mukautuvat valot ja ne on säädetty pieleen, niin niillä ei tee mitään. Ikinä yksikään huolto ei ole autoista saanut valoja säädetty oikein. Siitä johtuen ruvennut hirvittämään jos menee hukkaan rahat kalliista valoista.

heller

Ei ne pelkät valot kalliit ole. Kuljettavaa avustavat plussan jos otat niin saat lisäjuttuja.

Se kaistallapitoassari jo itsessään on ihan kiva. n. 13sek ajelee itsestään jos vain kaistaviivat näkyy. Alle 20km/h ruuhkajumpassa on parhaillaan mennyt yli minuutti ilman rattiin koskemista.

Ne ledit ei mielestäni ole tehokkaimmat mahdolliset. Mutta ne antaa paljon anteeksi kun voi ajaa jonkun perässä pitkät päällä. Yksi tietysti on että itse pidän ajovaloja hyvin puhtaana. Vaikuttaa todella paljon.

Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: janppa78 - 19.02.18 - klo:21:35
Katsoin videon. Koeajo autossa oli tavalliset ledit, niissä ei ollut mitään mukautumia ominaisuuksia. Ne näytti noin yhdeksänkympin nopeudessa noin viisitoista metriä lyhyillä valoilla ja pitkillä valoilla oli pakko ajaa loppu lenkki koska pelotti hengenedestä. Jos ne olisi olleet säädetty oikein niin olisivat varmaan olleetkin kohtuu hyvät. Umpion päällä luki 1% alenema. Jos tilaan autoon mukautuvat valot ja ne on säädetty pieleen, niin niillä ei tee mitään. Ikinä yksikään huolto ei ole autoista saanut valoja säädetty oikein. Siitä johtuen ruvennut hirvittämään jos menee hukkaan rahat kalliista valoista.

Itse koeajoin, ja tilasinkin Octavian ledeillä, jotka ovat siis käytännössä samat toiminnoiltaan kuin Golfin ledit ilman lisätoimintoja.

Ne valot tosiaan näyttivät huomattavan lähelle alkuun, mutta silloin kuin niiden oikeasti tarvitsi näyttää pidemmälle, ne myös näyttivät pidemmälle. Tähän kesti hetki tottua, kun valoa oli lähellä niin paljon. Ns. perusledeissä siis tosiaankin on toiminto mikä säätelee valojen korkeutta ajo-olosuhteista riippuen. Ilmeisesti tästä automatiikasta pääsee halutessaan eroon käyttämällä valokytkimen ”päällä” asentoa jolloin valot eivät nouse eivätkä laske automaattisesti.

Oman auton tilasin liikennemerkkien tunnistuksella ja kaistavahdila varustettuna, ja tällöin samaa parempaa kameraa anturin sijaan käytetään kaukovaloavustimessa myös. Se, että vaikuttaako tuo tähän ledien kaupunkimoodin toimintaan jotenkin en osaa vielä sanoa.

Joka tapauksessa, nuo Golfin dynaamiset ledit ovat ihan eri asia, niissä yksittäisiä led-moduleja sytytetään ja sammutetaan sekä suunnataan niin, että valoa saadaan oikeaan paikkaan tarpeen mukaan.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

heller

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 19.02.18 - klo:23:57
Joka tapauksessa, nuo Golfin dynaamiset ledit ovat ihan eri asia, niissä yksittäisiä led-moduleja sytytetään ja sammutetaan sekä suunnataan niin, että valoa saadaan oikeaan paikkaan tarpeen mukaan.

http://puu.sh/zsGOs/fe79c60659.jpg Tuossa vielä kuva missä näkyy lähivalot, eli useampi ledi siellä tuikkii.

Tuossa vielä valojen starttikuviot, pitkät tulee lisäledeillä ja kuvio ainakin osittain tapahtuu liikuttamalla:
https://1drv.ms/f/s!AoDS3fcXWPkdj9ELTlxLrMhHW8alFw
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

janppa78

Tilasin auton noilla mukautuvilla ledeillä vaikka kalliiksi tulikin kaikkien muiden varusteiden lisäksi.
Täytyy nyt toivoa että valot on suunnattu kohdalleen, eikä sillain kun koeajoautossa. Tossa videossa missä näkee noi valojen liikkeet,  niin voi noikin jäädä niin alas että niillä ei uskalla ajaa. Kohtuu hyviltä ne vaikutti noissa videoissa tien päällä. Nyt vaan odotellaan uutta autoa, menee varmaan kesäkuulle luovutus.  Niin ei siinä pääse valoja pitkään aikaan testailemaan.

Enhancer

Hyvä päätös. Silloin kun ne valot näyttävät alas, niiden myös kuuluu näyttää alas. Jos tästä ei tykkää, voi tuon kaupunkimoden ohittaa kääntämällä valokatkaisijaa, ei niitä valoja silloin kuulu suunnata mihinkään.

Ledeillä tilanne korostuu, kun valokuvio on erittäin tarkka eikä hajavaloa tule.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

janppa78

Tässä oli mulla semmoinen huoli kun on ollut autoja xenon valoilla uutena ostettu niin kaikissa niissä on ollut valojen perussäädöt pielessä. Huollossa on niitä yritetty säätää, mutta siitä ei ole tullut mitään. Samanlaiset perussäädöt on näissä mukautuvissakin valoissa. Jos niiden säädöt on pielessä niin ei niillä mitään näe. Koeajoautosassa valot näyttivät valehtelematta lyhyillä maantievauhdissa viisitoista metriä. Auto oli highlinen vakio valoilla. Siinä ei valokytkimen asento vaikuttanut mitenkään valoihin. Se kuvaa paljon, että ajoin autolla noin 40km pitkät päällä ja kuvaan ei räpsinyt valoja. Pitkiä valoja oli pakko käyttää kun lyhyet näytti niin lähelle. Vanhan autoni lyhyet valot näyttävät pitemmälle kun kyseisen auton pitkät. Niin kyllä silloin on rajusti säädöt pielessä. Toivottavasti joskus olisi tuuria ja valot olisi säädetty kohdalleen uuden auton kohdalla.

heller

Lainaa
voi tuon kaupunkimoden ohittaa kääntämällä valokatkaisijaa, ei niitä valoja silloin kuulu suunnata mihinkään.

Meinaatko että jos pimeellä kääntää valot automaatilta ON asentoon niin näyttäisi ylemmäs? Itse en allekirjoittaisi, ei tosin ole tarpeeksi testiä ollakseni varma.


LainaaTässä oli mulla semmoinen huoli kun on ollut autoja xenon valoilla uutena ostettu niin kaikissa niissä on ollut valojen perussäädöt pielessä.
Itsekin entisestä golffista säädin valoja ylöspäin. Joskus tekisi mieli tehdä sama nykyiselle ledigolffille. En sitten toisaalta ole tarvinnutkaan.

Ainut huono puoli noissa mukautuvissa on, että alkaa etelässä olla jo niin valosaa että ei kovin usein pääse käyttämään.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Enhancer

Itsellä myös auto odottaa vielä pääsyään kokoonpanolinjalle, mutta ainakin pre-fl -autossa valojen kääntyily toimi vain Auto-asennossa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

heller

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 22.02.18 - klo:18:23
Itsellä myös auto odottaa vielä pääsyään kokoonpanolinjalle, mutta ainakin pre-fl -autossa valojen kääntyily toimi vain Auto-asennossa.

Tarkoitatko kääntyilyllä pitkillä kuvioiden muuttumista vai ratin mukana kääntymistä?

En ole kokeillut valoja tarpeeks ON-asennossa, mutta kuvion muuttumisen pitkillä voi estää eco-ajoprofiililla. Tällöin on vain pitkien automatiikka mutta kuvio ei muutu. Varsinkin tällä näkee miten kätevät ne on kun kuvio muuttuu.

Eco-ajoprofiililla valot ei myöskään käänny normaali kaupunkiajossa. Korkeuden säädöstä en osaa sanoa.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

heller

Kävimpäs piruuttai äsken ajelemassa vähän hämeenlinnanväylää.

Totesin että Auto ja ON valinnan välillä ei lyhyissä valoissa ole mitään eroa. Samalla tavalla kääntyy. Mielestäni korkeuteenkaan ei vaikuta.

Sen ihmetyksen huomasin että kun tähän aikaan ajelee isoa tietä missä ei ole katuvaloja, niin silti todella heikosti menee kuskin puolen pitkä päälle. Apparin pitkä loistaa niin kuin pitää, eli väistelee vastaantulijoita ja näyttää eteen jos vaan voi. Muuten sojottaa pääosin pientareelle.

Piti sitten ihan käydä pikkutiellä kokeilemassa että eikö perhana toimi koko kuskin valo. Mutta pikkutiellä hyppäs samantien pitkät päälle ja toimivat niin kuin pitää jos tuli auto vastaan.

Eli joku viisaampi vois sanoa miksi tuo ei kovin hanakasti lyö kuskin valoa pitkäksi isolla tiellä?  Ymmärtääkö se että vähän väliä tulee autoja vastaan niin ei ramppaa sitä pitkää vastaantulijoiden kaistalle?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

mabe

Ainakin audin matrix valojen testissä tm ihmetteli samaa ja totesi että auto tietää navigasttorin perusteella kuskin olevan moottoritiellä ja rajaa valokuvion vasemman laidan hyvin kapeaksi.

Eli taitaa olla suunniteltu juttu jotta motarilla ei häikäistä vastaantulijoita.

heller

https://youtu.be/6MY-7pDiFhs Siitäpä joku pätkä miten lamput käynnistyy.

99,5% kävijöistä tuskin kinostelee.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

golffari_

Lainaus käyttäjältä: heller - 22.03.18 - klo:17:09
https://youtu.be/6MY-7pDiFhs Siitäpä joku pätkä miten lamput käynnistyy.

99,5% kävijöistä tuskin kinostelee.

Juuri tällaisia nippelitietovideoita on mielenkiintoista katsella :) laita lisää vaan videoita valojen toiminnasta, niin saa ainakin katsella niitä kun ei vielä ole omaa autoa vastaavilla valoilla pihassa

janppa78

Lainaus käyttäjältä: heller - 22.03.18 - klo:17:09
https://youtu.be/6MY-7pDiFhs Siitäpä joku pätkä miten lamput käynnistyy.

99,5% kävijöistä tuskin kinostelee.
Saakos auton valikoista kytkettyä pois toiminnasta ajon aikana valojen mukautumisen. Elikä saako valot halutessaan näyttämään ihan peruskuvion ja pitkät saa kytkeä itse päälle?
Kun nyt vaan oma auto tulisi pian,  viikolle 14 pitäis mennä vasta tuotantoon.

heller

Lainaus käyttäjältä: janppa78 - 24.03.18 - klo:11:30
Saakos auton valikoista kytkettyä pois toiminnasta ajon aikana valojen mukautumisen. Elikä saako valot halutessaan näyttämään ihan peruskuvion ja pitkät saa kytkeä itse päälle?
Kun nyt vaan oma auto tulisi pian,  viikolle 14 pitäis mennä vasta tuotantoon.
Jos löytyy ajoprofiilin valinta niin eco-modella pitkät toimivat vain automaattisina pitkinä.
Mahdollisesti muitaki vaihtoehtoja.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

janppa78

Nyt kun on tulossa kesä niin olishan valojen kääntyily hyvä saada pois. Turhaa kuluu mekanismit. Ei ole todellakaan halpaa sitten kun takuu loppuu jos menee rikki. Kumminkin aika herkästi palaa ajovalot jos on vähänkin pilvinen keli.

heller

Lainaus käyttäjältä: janppa78 - 26.03.18 - klo:20:52
Nyt kun on tulossa kesä niin olishan valojen kääntyily hyvä saada pois. Turhaa kuluu mekanismit. Ei ole todellakaan halpaa sitten kun takuu loppuu jos menee rikki. Kumminkin aika herkästi palaa ajovalot jos on vähänkin pilvinen keli.

Niin tyhmältä kun tuo kuulostaakin niin ajattelen vähän samoin. Itse monesti korjaan tilannetta laittamalla käsin parkit päälle ajossa niin takana palaa jotain ja edessä tarpeeksi. Toinen vaihtoehto on juuri tuo Eco-mode, mutta se ei sitten joka tilanteeseen sovi.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy