Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - msuomal

#1
A3 8P (03–) / Vs: Ilmastointi tyhjenee
01.07.23 - klo:00:07
Okei, tätä en tienny enkä osannu huoltamoon välittää. Vaihtoi kai ainakin täyttöventtiilin 🤔.
#2
A3 8P (03–) / Vs: Ilmastointi tyhjenee
28.06.23 - klo:21:17
Lainaus käyttäjältä: kar1k1v - 11.06.23 - klo:19:14
mulla vuoti täyttöventtiili ei näy testilaitteilla
Venttiili vuoti minullakin, huomenna vaihto ja täyttö. Toivottavasti sitten toimii taas pidempään.
#3
A3 8P (03–) / Vs: Ilmastointi tyhjenee
14.06.23 - klo:18:32
Lainaus käyttäjältä: tokera - 11.06.23 - klo:14:49
Oliko järjestelmä vajaa/tyhjä ennen huoltoa? Tuo alipainetesti ei ole luotettava. Jos järjestelmä on tyhjentynyt uudelleen, niin se pitää koepaineistaa typellä ja etsiä vuotopaikka. Noissa on kyllä ollut kompuravikaa ja viallisia painetunnistimiakin, jotka aiheuttavat toimimattomuuden.
Oli joo tyhjä / vajaa, ei kompura käynnistyny, ilmastoinnin AC kytkimen valo vaan käy päällä ja sammuu heti.

Täytyy tutkia ja hyvä vinkki tuo venttiili. Kiitos!
#4
A3 8P (03–) / Ilmastointi tyhjenee
11.06.23 - klo:12:46
-08 A3:nen, käytin ilmastointihuollossa, jossa tehtiin alipainetesti, järjestelmä piti hyvin. Aluksi ilmastointi toimi ok, kunnes parin käyttökerran jälkeen ilmastoinnin toimiessa kuului ylimääräistä korkeataajuista ääntä ja sen jälkeen ilmastointi ei ole toiminut enää. Missähän vika, jos testin mukaan oli pitävä, mutta silti taitaa aineet hävitä? Onko kompura entinen?
#5
Nyt on sen verran jo taas autolla ajettu, että voisi alkaa luottamaan vian korjaantuneen. Autoon vaihdettiin jakotukissa oleva paineanturi ja sillä se tuli kuntoon. Samalla mittailtiin, että tuonne menevä johtosarja on ehjä. Tuo anturi voi olla ainakin yksi syy kyseiselle koodille.
#6
Lainaus käyttäjältä: Superkossu - 28.03.23 - klo:08:28
Tankissa olevaa pumppua tarkasteltu?
On tarkastettu ja toimi testissä ok, mutta voihan se olla et siinä on satunnainen vika.
#7
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 27.03.23 - klo:23:29
Oliko se korkeapainepumppu millä tavalla rikki? Onhan nokka ehjä?
En tiedä, se vaihdettiin tuon koodin perusteella. Nokasta en tiedä, kylmäkäynnistyksen jälkeen ketju ei rallata.
#8
Tehottomampi versio koneesta. Auto saattaa kulkea täysin normaalisti jonkin aikaa, sitten voi nykäistä tai tasaisella kaasulla tuntuu, että veto vähän heittelee. Kaasua painaessa ei anna tehoa. ”Vika päällä” kierrokset vaeltaa reilusti tyhjäkäynnillä 200-1200 välillä, kone pätkii rajusti. Tämän jälkeen ei käynnisty. Vikakoodi viittaa alhaiseen polttoaineen paineeseen. Autoon vaihdettiin uusi korkeapainepumppu ja sen mukana tuo paineanturi. Tämän jälkeen auto toimi noin 150km ja oireet ilmeistyi uudestaan. Vika siis oletettavasti jossain muualla tai jokin rikkoo tuon korkeapainepumpun.

Löytyykö kokemuksia tuosta koodista?
#9
Tiskillä sanoivat, että päivityksellä ei säätöä saa. On kuulumma jotain komponentteja vaihtunu. Hieman epäilen... välillä tuntuu, ettei tässä mitään subia olekaan. Basso tulee voimakkaasti ovien isoista elementeistä. Ovipahvit tärisee... basson säätö on tooooodella loudnessmainen ilman mitään auktoriteettia ja napakkuutta. Kyllä B&O:ta täytyy hävettää tämä järjestelmä basson osalta. Diskantit on ok ja jopa hieman irtonaisuutta löytyy. Kuuntelin kaverin XC90:sen ei-B&W järjestelmää ja silloin tuli taas mieleen, että noinko hyvä se mun B&O onkin. Kaikkeen kun tottuu :).
#10
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
22.04.17 - klo:21:23
Lainaus käyttäjältä: Flat - 22.04.17 - klo:20:44
siellä oma auto osion alla...

mitäs probleemaa luukun kanssa?
Täytyy etsiä vielä. Luukku ei aina aukea kaken napista ekalla yrityksellä. Ihan ku se jotenkin jumittas, lukko vaan surahtaa ja pomppaa vähän ikäänku yrittäs aueta, mutta jää alas. Toisella yrityksellä aina nousee. Kiinni päin myös ei aina lähde napista laskeutumaan vaan vaatii pari napin painallusta. Avantti siis.
#11
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
22.04.17 - klo:19:25
Mulla on ongelmia takaluukun aukeamisen ja sulkemisen kanssa toisinaan. Toivottavasti tuo auttaisi siihen. Missä nuo kampanjat siellä my.audi palvelussa näkyy? Koskaan en ole sieltä semmosta bongannu...
#12
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
24.03.17 - klo:13:14
Täsmälleen samaa mieltä Vicen kanssa. Kalvot on hyvin siistit ilman mitään näkyviä rajoja reunoissa. Itse kalvojen merkillä ei liene suurta merkitystä, kun ammattiliikkeessä laitattaa, niin kaikki käyttää hyviä kalvoja. Omassani olen ollut 15% kalvoihin tyytyväinen, joku ämeriikkäläinen valmistaja kalvoilla oli. Ihan mustimmat on 5%. Tehdastummennus vastaa ehkä 30% kalvoa, joka on jo melkoisen vaalea.
#13
Milläs koneella Qmanin auto on? Mulla 140kw diesel quattro eikä tietoakaan tommosista viiveistä. Tänään kahdella eri matkalla tarkoituksella yritin etsiä tuollaista viivettä, mutta ei mitään. Oikeastaan yllätyin kuinka hyvin tuo toimii nyt. Jotenkin tuntu paremmalta kuin uutena. Ehkä vaan kuski oppinu kaasun käyttöä, mutta sulavammin se nykyään menee. Alle 10km/h vierityksestä saa painaa vähän kaasua tai pohjaan ja aivan loogisesti ilman viiveitä lähtee vauhtia lisäämään sekä kaasulla matelusta että rullaamalla matelusta.
#14
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
25.02.17 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: Dis - 25.02.17 - klo:16:48
Onko tiedossa saako tuon takaluukun avauksen pois käytöstä avaimesta? Tahtoo välillä olla luukku auki milloin kotona ja milloin huoltsikan pihassa.
Mulla on käyny samaa ja olenkin nyt näiden avainten kanssa ruennut ottamaan ne kotona pois farkun taskuista. Samassa taskussa on nippu muita avsimia, niin aika herkästi tuntuu painuvan tuo luukun nappi. Tosin nyt sitten parikin kertaa joutunu ulkoa palaamaan hakemaan avaimia... :P.

Onnistusko semmonen koodailu, että takaluukun etäaukaisu avaisi samalla myös muut auton ovet? Nyt joutuu erikseen painamaan ovet auki.
#15
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 Audi Connect
24.02.17 - klo:17:05
Tänään tuli appsiin iLuurilla päivitys. Ei ollu erittelyä mitä on mahdollisesti korjattu. Mulla tuo on toiminu nyt jo ihan hyvin. Muutama tilanne tullut vastaan, jossa oli technical error ja kerran auto ei saanu nettiyhteyttä (lapissa, ei ollu kenttää auton luona).
#16
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
20.02.17 - klo:09:04
Lainaus käyttäjältä: tpu - 17.02.17 - klo:23:22
Yksi vaihtoehto myös tuo aiemmin mainittu, että start/stop-ominaisuus on pysäköidessä sammuttanut moottorin ja se on sitten sen vuoksi unohtunut sammuttaa napista. Ja jos vielä laittaa vaihteiston P:lle, niin se ei käsittääkseni edes hälyyttele mitään jos avaa oven?
Minusta tuossa käy oman kokemukseni mukaan niin, että jos start-stop sammuttaa moottorin eli kierroslukumittari tipahtaa kohtaa "ready" ja sen jälkeen avaa kuskin oven, niin auto "sammuu" lopullisesti ja kierroslukumittari siirtyy kohtaa "Off" (vaimikäsenyoli). Tuossa tilanteessa kuskin oven avaaminen on sama asia kuin jos painaisi sitä startti-nappulaa. Sinällään erikoinen tuo tilanne, että auto olisi itsestään startannut, mutta voisihan olla, että start-stop on sammuttanut moottorin, mutta kuskin oven avaaminen ei olekaan sitten rekisteröitynyt järjestelmään, jolloin vähän ajan kuluttua start-stop käynnistää auton. Silloin olisi kyllä pitänyt autosta noustessa olla myös ilmastointi ja muuta sähköt autossa päällä.
#18
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 10.02.17 - klo:11:35
Onko Audissa akku takatilassa? Bmw:ssä on ja havaintona se, että se on pakkasilla huono paikka latauksen kannalta. Kovilla pakkasila ja varsinkin pätkäajossa akun alilataus on Bmw:ssä arkipäivää. Akku konetilan lämmössä on Suomen oloissa parempi.
On ja komppaan tätä. Kun pakkasilla vinguttaa paljon webastoa ja akku latautuu vielä huonosti, niin ei se auto sitä "coasting" toimintoa paljon käytä, kun nostaa jalan kaasulta vaan pyrkii lataamaan akkua. Näkyy aika hyvin siitä kulutuspalkista, että heivaa sinne "vihreälle".
#19
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
19.01.17 - klo:12:46
Lainaus käyttäjältä: Flat - 19.01.17 - klo:12:20
Mikähän tämäkin on :
Activate map display in the FIS with a small MMI
STG 5F Information electronics 1
Normimittariston keskellä olevaan näyttöön saa myös kartan. Täälläkin taitaa joku olla tehnyt niin, että aktivoi sen "navigointivalmiuden", mutta normaalisti se ei tuo karttaa sinne mittaristoon. Sitten pitää vääntää tuolta muutama bitti eri asentoon, niin oho, kartta näkyykin siellä :).
#20
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
19.01.17 - klo:09:11
Lainaus käyttäjältä: Flat - 19.01.17 - klo:08:25
Luin tuossa hämmästyneenä A3 ketjusta kuinka paljon veloittavat öljyistä huollossa, ( 5,2 litraa = 142 EUR !). Tuosta sitten pihinä miehenä tuli mieleen että jos veisi omat öljyt huoltoon.
( tähän mennessä en ole edes ajatellut paljonko veloittavat öljystä, mutta tuon suuruus tuli yllätyksenä)

Ohjekirjasta yritin löytää moottorin öljytilavuutta, mutta enpäs löytänytkään. Olenko puusilmä vai onko tieto tosiaan poistettu ?
Oletan että sinne mene 4-5 litran välillä ? Joten itseostetuile öljyille tulee hintaa 55 EUR. Taidampa viedä öljyt itse ja käytön tuon säätetyn satasen johonkin muuhun.
Minä rupesin edellisen auton aikaan tekemään tuota samaa, koska öljytilavuus oli 8,2l ja edelleen muistaakseni se 21,/l siitä veloitettiin (joka on sama hinta, kuin yhden litran pullolla). Kohtuu röyhkeää rahastusta, kun kuitenkin tynnyreissä ostavat öljyn sinne huoltamoon. Motonetissä sama öljy, jota laittoivat MOBIL 1 ESP FORMULA 5W30 4L maksaa nykyään 32,90 (hinta on edelleen tippunut) eli 8,23,/l. 172,20, tai 67,50, :).
#21
Mulla Thule Excellence XT (218 x 94 x 40 cm) ja vaikka on säätänyt sinne ihan taakse sen boksin, niin tuleehan se edestä tuulilasin päälle. Yllättävän hiljainen se kuitenkin on sillon, kun ei tuule paljon. Puuskittainen tuuli kuuluu ja jopa tarttuu siihen sen verran, että boksin kyllä huomaa ajossa. Kannattaa laittaa tarkasti suoraan se, vaikuttaa ääneen selvästi.
#22
Mun boksissa on pidempi säätövara, varmaan yhteensä 30 cm, mutta ei sitä juuri tarvinnut. Taitaa olla aika keskellä. Tarkkasin sen niin, että luukku ylhäällä ei paljon väliä jää auton spoileriin. Uudemmissa bokseissa tuo on huomioitu hyvin.
#23
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
17.01.17 - klo:14:14
Mittariston ohjelmisto ja valojen ohjainlaitteen ohjelmisto päivitettiin. Ohjainlaitteelta oli löytynyt jotain huomautuksia, joten menee jatkotutkimuksiin, jos tämän päivityksen jälkeen vielä Matrixit temppuilee. Siinäpä se, öljyt, pa-suodatin ja takasulka :).
#24
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
17.01.17 - klo:10:32
Tänään auto ekaan huoltoon. Lista huomautettavista asioista:
- Ei aina käynnisty napista
- Takaluukku ei aina aukea kakesta eikä mene kiinni luukun napista
- Tripit nollautuu
- Piipannut pari kertaa käynnistettäessä omituisesti
- Radion äänenvoimakkuus vaihtelee
- Käsijarru ei mene aina sammuttaessa päälle
- Tuulilasin pesun jälkeen jälkipyyhkäisy jää pois
- Matrix valojen automatiikka häviää

Näistä löytyi päivitys tuohon trippien nollautumiseen... katsotaan huollon jälkeen sanotaanko muista mitään. Tuo viimeisin kohta listaan tuli eilen. Vaimo on joskus valittanut, että ei ne valot säädy itsestään tai vaihdu edes pitkille ollenkaan. Olen aina ajatellu, että se on nyt tehny jotain väärin :). Eilen kuitenkin kävi niin, että käynnistyksen jälkeen tuuppasin valot auto-asentoon (valokatkaisija on aina auto-asennossa) ja lyhyen yksityistien jälkeen kiihdytin 80km/h (oli siis jo pimeä illalla). Kerran välähti pitkät päälle ja mittaristossa tuttu sininen valokuvake, jonka alla se "auto"-teksti. Sitten se tiputti puolikkaille eli valkoinen valokuvake eikä enää laittanut pitkiä tai säädänyt mitään. Vähän aikaa käytin valoja manuaalisesti (joka muuten on yllättävän ärsyttävää nyt) ja sitten pysähdyin levikkeelle. Auto sammuksiin, kuskin ovi auki, kiinni, auto käyntiin ja tämän jälkeen toimi normaalisti seuraavat pari sataa km. Boottaus autto :).

Harmittavasti kommentti B&O:n subin säätöön oli, että uusissa malleissa hardiksessa on jotain muutoksia ja pelkällä ohjelmistopäivityksellä ei saa tuota säätöä käyttöön. Hieman ihmetyttää, että mitä siellä olisi menty muuttamaan ja miksi muka tuo subin säätö ei olisi mahdollista vasvistimessa kuin vahvistimessa...

Muutenkin tuntuu oudolta tuo yleinen nihkeys softaversioiden päivitykseen. Vuonna 2017 pitäisi huolto-ohjelmaan kuulua jatkuvat päivitykset ja kolmen vuoden sisällä sinne pitäisi ilmestyä uusia ominaisuuksiakin, kun kehitys on nykyään niin nopeata.
#25
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
12.01.17 - klo:16:19
Tänään ajoin HKI - JKL ja pysähdyin matkalla tankkaamaan (mikä Tuuliharja se ny on). Pihaan tullessa jo kuuntelin et mitä se auto hurisee. Siellä jäähdyttimen tuuletin töhötti täydellä teholla koko tankkauksen ajan. No, mietin et vois liittyä hiukkassuodattimen polttoon, eiku autoon ja menoks. Tuulettimen ääni hävis ajomeluun kunnes hidastin ekaan käännökseen noin 40min kuluttua ja vielä hurisi. Seuraava 40min, vielä vaan. Kaverin pihaan, hurisee, omaan pihaan, hurisee. Sitte 15 min kuluttua se sammu. Mut ainakin pari tuntia huuti täysillä!

Onko muut törmänny vastaavaan näissä dieseleissä?
#26
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
09.01.17 - klo:10:42
Tässä vielä jonkinlaiset räpsyt tuosta boksista ja slidebarin toiminnasta (ei ole ihan optimaalinen kuvakulma, mutta tulee se reilusti yli kylkilinjan). Sitä olen ihmetellyt, että miksi Thule ei tee matalampia jalkoja telineelle boksikäyttöön. Ne vois olla paljon lyhyemmät. Hämmästyttävän vähän tuo silti lisää polttoaineen kulutusta vaikka onkin melko iso boksi (taitaa olla Thulen malliston toiseksi korkein). Toinen "ongelma" jaloissa on, että näiden "nykyautojen" katot alkaa olla tosi kaarevia. Jalkoja on hankala saada samaan tasoon ja vieläpä suoraan toisiinsa nähden (eli jos laittaa vaikka laudan tuohon, niin se ottaisi kiinni koko telineen yläpintaan ja niin ettei keulan puoli sojottaisi kohti taivasta). Pitäisi varmaankin tehdä erikseen etujalka ja takajalka. Nythän nuo on samanlaiset.




Edit: ,,rsyttävää noissa Thulen telineissä on myös ne kumilistat, joita joutuu palottelemaan, jos käyttää sitä kiskokiinnitystä. Ja tietysti tuota boksia varten on ostettava erillinen kiinnityssarja Slidebareihin, jolla korvataan se alkuperäinen "kourasysteemi".
#27
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
08.01.17 - klo:22:13
Lainaus käyttäjältä: th - 08.01.17 - klo:15:41
Mikäli päätyy comfort pakettiin, niin kannattaa myös ottaa ne tehdastummennetut lasit. Eivät meinaan maksa paljoakaan extraa enää comfort paketin päälle.
Käytännössä kalvotuksen hinnalla saa ja paljon nätimmätkin ovat.
Mutta ovat kovin vaaleat. Näyttää suunnilleen 35% kalvolta eli autosta näkee läpi melkein kelissä kuin kelissä. Olen nuo nähtyäni tyytyväinen, että tuli otettua kirkkaat lasit ja kalvotettua. Ammattilainen kun laittaa, niin suurennuslasilla saa lähteä "vikoja" etsimään. Makuasioita, mutta tämä kannattaa ottaa tilatessa huomioon.
#28
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
08.01.17 - klo:22:02
Lainaus käyttäjältä: Kinneri - 08.01.17 - klo:08:22
Nyt olisi suksiboksin hankinta harkinnassa, joten millaisia bokseja muut ovat laittaneet?
Tosi audisti hommaa tietty Audin oman boksin. Näyttäs kiinnitysmekanismin perusteella Thulen tuotteelta. Ite hommasin Thule Excellence XT:n valko-mustana ja sopii hyvin valkoisen Avantin katolle. Telineet mulla olikin jo Thulen slidebarit ja on ne vaan pirun kätevät boksinkin kanssa pyörätelineistä puhumattakaan. Kun boksin tyrkkää toiseen reunaan, niin viereen mahtuu just yksi Thule 598 ja siihen läskipyörä. Boksin ollessa keskellä autoa riittää slidebarien liukumavara tuomaan reunan selkeästi auton kyljen ulkopuolelle. Ei tartte autoon nojailla.
#29
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
08.01.17 - klo:09:21
Mä oon ihmetelly ihan samaa. Miksi jättää porukka pimeään sammuttamisen jälkeen, kun autossa on ajon aikanakin ihan hieno valaistus...
#30
Mitenkäs nyt muilla on oikeilla pakkasilla toiminut tuo lämmitin (kyseessä 2.0TDI kone)? Mulla on luovutushuollossa koodailtu lämmittämään myös moottoria, pakkasta oli aamulla 20 astetta ja lämmitin pyöri 30 minuuttia. Autoon sisään mennessä ei ollut kylmä eikä lämmin. Auto lähti käyntiin välittömästi nappia painaessa, ei siis hehkutusta, ohjaamo alkoi lämpiämään kohtuullisen nopeasti, mutta moottorin lämpö pysyi yhdessä pykälässä melko pitkään, kunnes pääsi 80km/h tielle ja nousi nopeasti neljään pykälään. Alkuun moottorin ääni oli ekoilla kaasutuksilla selkeästi hieman karkeampi, mutta ei mitenkään tuskainen. Kokonaisuutena ihan mukava ja tarpeeksi lämmin pakkasaamun lähtö. Joskus olen kylmäkäynnistänyt pikkupakkasilla ja silloin se näyttää ruudussa tekstiä suuntaan: "Käynnistellään moottoria. Odotahan hetki." Olen nyt tulkinnut, että lämmitin kyllä lämmittää myös moottoria ihan kohtuu hyvin.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy