Audi A4 B7 Avant 3.0 TDI Quattro Tiptronic

Aloittaja Alke, 06.08.11 - klo:20:04

« edellinen - seuraava »

Alke

Moi!

Laitetaanpas jotain sepustusta tänne tuosta talouden suht (meille) tuoreesta liikuttimesta.

Huhtikuussa tuli Saksasta haettua otsikon mukainen kulkine kotosuomeen. Reilun kuukauden autottomuuden aikana (vanhan sain myytyä suoralla kaupalla jo alkukeväästä) tulivat nettiauto, blocket ja mobile enemmän kuin tutuksi, varsinkin vaimon mielestä. :D Hakusessa oli kohtuutehokas farkku diesel automaatilla, eikä nelivedostakaan ollut haittaa. Vahvoilla pohdiskeluissa olivat B7 Audi (Quattro + automaattiyhdistelmällä dieseleistä ainut mahdollinen kone 3.0 TDI), BMW E91 (320dA-->, X:stä ei haittaa), Octavia RS DSG:llä sekä Saab 9-3 TTid. Bemari jäi listalta pois pienten tilojen vuoksi ja toiseen lähes samanlaiseen Octaviaan ei huvittanut vaihtaa joten Saab ja Audi olivat viime metreillä taistelupari. Neliveto kuitenkin houkutti niin kovasti, että loppuvaiheessa Saabien ilmoituksia ei tullutkaan niin tarkasti noteerattua ja lopulta se sopiva Audi näytti löytyneen Saksasta.

Auto tuli Mobileen maanantai-iltana, jolloin lähetin kyselyä myyjälle. Maanantai-illan ja tiistain aikana käytyjen puhelinkeskusteluiden jälkeen varasin lentoliput keskiviikkoaamulle, ja myyjä lupasi varata autoa minulle keskiviikkoon. Lento Berliiniin, josta junalla neljä tuntia sisämaahan ja myyjä asemalla Audilla vastassa. Koeajojen ja auton tutkimisen jälkeen paperiasiat kuntoon (myyjä oli jo teettänyt minulle kilvet valmiiksi kilpipajojen keskiviikkona alkaneen pitkän pääsiäisloman takia) ja iltapäivällä nokka kohti Suomea saksan baanoja pitkin. Illan ja yön aikana Tanskan ja Ruotsin läpi, jossa torstaiaamuna laivaan nukkumaan. Torstai-iltana vielä lyhyt pyrähdys Turusta pohjanmaalle, pikainen 40 tunnin Keski-Euroopan visiitti hoidettu ja 1500 km tutustumisajo omaan tuoreeseen menopeliin suoritettu. Joten varsin nopea reissu siitä tuli kaiken kaikkiaan.. ::)

Suomessa kaikki paperiasiat hoitui hienosti, katsastuskonttorilta jopa kehuttiin auton kuntoa ja neuvottiin mennessäni autoa rekisteröintikatsastamaan että tule mielummin vasta 3 viikon päästä, niin saat tämän vuoden määräaikaiskatsastuksen samalla hoidettua. :o Mahtavaa palvelua konttorilta! Verot olivat täysin Mahdin antamien odotusten mukaiset ja huollonkin mukaan kaikki kunnossa, joten tyytyväinen olen hankintaan!

Mutta itse pääasiaan, eli autoon. Kyseessä siis syksyllä 2006 ("mallivuosi 2007") rekisteröity Audi A4 Avant, 3 litran turbodieselillä (171 kW) ja Tiptronic laatikolla. Ymmärtääkseni kaikki tuolla koneella tehdyt B7:t ovat Quattroja, joten sekin siis löytyy (ei kai muita Audeja olekaan, eihän? :P ;)). Mittarissa ostohetkellä hieman alle 140 tkm, minkä uskon olevan vähintäänkin erittäin lähellä oikeaa lukemaa auton yleisestä kunnosta päätellen. Värinä Black Magic Pearl, musta metallihohtoväri. Varusteina mm.

- Nahkasisustus
- Tehdasvärinavi Plus kahdella muistikorttipaikalla
- S-line sisä- ja ulkopaketti
- Kuskin penkki sähköllä, apparin osittain sähköllä (ristiseläntuki), sporttipenkit
- Bi-Xenonit
- 6 CD:n vaihtaja ja Soundsystem
- Parkkitutka
- S4 peilinkuoret
- Coming- & leaving home
- Vakkari
- Kolmipuola monitoimiratti
- Servotronic
- Vanteina 18" orkkikset, 235/40/18 gummeilla

Hankintalistalla vielä ledipolttimot (ainakin) ulkopuolelle (päivävalot, takarekisterikilpi), talvivanteet ja -renkaat sekä lohkolämmitin, josko niillä pärjäisi taas hetken eteenpäin.

Ainut harmituksen aihe autokaupassa oli, että talviliukkaat ja Quattron testailukelit olivat jo loppuneet, mutta onpahan mukava odotella ensi syksyä ja talvea.. ::) :D Eikä ole muuten tylsä auto ajettajaksi näin kuivilla kesäkeleilläkään...

Parit kuvat päätähdestä:





Lisää kuvia löytyy tuolta.
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Markku J

Onnittelut hienosta Avantista ! Upea kokonaisuus, jonka kruunaa se oikea MOOTTORI !

Ton-1

Iso peukku täältäkin, oiskohan tota jo editoitu sillä sakujen maassa toi meitn tuntema S-Line-keula on tuntematon käsite ? Peukut siis siitäkin !  ;)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

XUE

hieno peli, omaan silmään tämä B7-Audi on kyllä jees.

Tuolla saksanmaalla ne osasi varustella autot riittävästi jo tuolloin 2006/2007.
Itku tulee kun katsoo Suomessa näitä "business-varusteltuja" pelejä kun
se extra-varustelu tarkoittaa suunnilleen vakionopeudensäädintä - wow :(

Tosin, kaveri toi juuri maahan BMW 330D avon,jossa on lähes "kaikki" muut
varusteet paitsi juuri vakkari! Laakkosen hinta jälkiasennukselle kuuelma noin 1500e....
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Tikka

Onnittelut, todella tyylikäs A4 ja hienolla moottorillakin sekä vähintään riittävillä varusteilla. Toivottavasti edessä on paljon huolettomia kilometrejä.

Alke

Kiitoksia kovasti kehuista, moottori/vaihteistoyhdistelmä on tosiaan osoittautunut nautinnolliseksi! (ensimmäinen automaattini)

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 06.08.11 - klo:20:13
Iso peukku täältäkin, oiskohan tota jo editoitu sillä sakujen maassa toi meitn tuntema S-Line-keula on tuntematon käsite ? Peukut siis siitäkin !  ;)
Kyllä tuossa on ihan tehtaan S-line sisä- ja ulkopaketit, alla saksan esitteestä lainattua paketin sisältöä:
Lainaa
S line Exterieurpaket
weiße Blinkleuchten vorn, Stoßfänger vorn in sportlich
markantem Design, Kühlergrill in S line Optik, S line
Schriftzüge im Kühlergrill und auf den Seitenschutzleisten
hinten, Türabschlussleisten in sportlichem Design, Einstiegsleisten
mit S line Schriftzug, S line Heckspoiler in die
Gepäckraumklappe integriert (Limousine), S line Dachkantenspoiler
(Avant), in Wagenfarbe lackierter Diffusoreinsatz
Nuo peilinkuoret ymmärtääkseni ovat kyllä Saksassa jälkikäteen asennetut (sattui olemaan, tuollaiset olisin muutenkin Suomessa paikalleen laittanut :D), mutta kyllä mobilestakin aika paljon S-line ulkopaketilla noita Audeja löytyy..

Tuo vakkarin puute saksalaisissa autoissa on kyllä ihmeellisen yleistä, yhdestä Audista olin jo tekemässä kauppaa kun huomasin vakkarin puuttuvan, vaikka olisihan sen tosiaan saanut jälkiasennettuakin.
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Quality


Loistava auto, hieno hakureissu  8). Onnittelut!

LainaaTuolla saksanmaalla ne osasi varustella autot riittävästi jo tuolloin 2006/2007.
Itku tulee kun katsoo Suomessa näitä "business-varusteltuja" pelejä kun
se extra-varustelu tarkoittaa suunnilleen vakionopeudensäädintä - wow

Juurikin noin. Itkua niinikään pukkaa, kun laskee "välttämättömät" varusteet uuteen Audiin ...
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

clima

Hieno esittely ja vielä upeampi auto, wau!

Nelivetokelejä kannattaa odottaa.  :D

Cyclic Stig

Ajattoman tyylikäs Audi, todella hieno! Ja minähän en edes niin välitä farmareista... ;D

Ekstrapojot orkkisvanteista, sopii meikäläisen silmään mainiosti. Tällainen yksinkertainen kaveri tykkää yksinkertaisista asioista, kuten simppeleistä 5-puolaisista vanteista.

Ainakin kuvista katsottuna etupenkitkin näyttävät hyväkuntoisilta miltei puolitoistasataatuhatta rullanneen auton sporttijakkaroiksi.

autofanaatikko

Helvetin hieno peli! 10+ Hyviä oli nuo muutkin kandinaatit ja varmasti teit hyvän valinnan mutta tuota en oikein ymmärrä että väitit BMW E91:n olevan pienempi kuin Audi B7 avantin. Molempia ajaneena on kyllä asia minusta niin että ne ovat aikalailla samankokoisia sisältä ja tavaratilastaan. BMW voi tuntua mataluuden ja leveän keskitunnelin vuoksi pieneltä mutta ovat käytännössä samaa kokoa. Onnittelut!

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: XUE - 06.08.11 - klo:20:17
hieno peli, omaan silmään tämä B7-Audi on kyllä jees.

Tuolla saksanmaalla ne osasi varustella autot riittävästi jo tuolloin 2006/2007.
Itku tulee kun katsoo Suomessa näitä "business-varusteltuja" pelejä kun
se extra-varustelu tarkoittaa suunnilleen vakionopeudensäädintä - wow :(

Tosin, kaveri toi juuri maahan BMW 330D avon,jossa on lähes "kaikki" muut
varusteet paitsi juuri vakkari! Laakkosen hinta jälkiasennukselle kuuelma noin 1500e....


Vakionopeussäädin on aina lisävaruste BMW:ssä. Suomessa kuuluu Business malleihin mutta on muihin lisähintainen. Kaveriasi on kusetettu oikein huolella tai sitten marmoritiskillä on ollut joku tomppeli. BMW suomen sivuilla lukee: vakionopeusäädin jälkiasennettuna alkaen 275,00 euroa. Hinta ei sisällä asennusta mutta ei se työ yli 1000,00 euroa voi maksaa. Merkkifoorumeilla ovat maksaneet työstä ja osista 500-600,00 euron yhteishintoja. Että semmoisia terveisiä vaan sinne kaverillesi.

http://www.bmw.fi/fi/fi/owners/accessories/accessoryfinder/finder.html

Alke

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 06.08.11 - klo:23:17
Ainakin kuvista katsottuna etupenkitkin näyttävät hyväkuntoisilta miltei puolitoistasataatuhatta rullanneen auton sporttijakkaroiksi.
Hyvin on tosiaan Audin penkit kestäneet, ei ole nahat lähteneet juuri lainkaan pussittumaan. Aavistuksen kuskin sivutoppauksista on sävy kulunut, mutta kyllä näillä kilometreillä jo hieman kulumaa pitääkin olla nähtävissä..

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 06.08.11 - klo:23:28
Helvetin hieno peli! 10+ Hyviä oli nuo muutkin kandinaatit ja varmasti teit hyvän valinnan mutta tuota en oikein ymmärrä että väitit BMW E91:n olevan pienempi kuin Audi B7 avantin. Molempia ajaneena on kyllä asia minusta niin että ne ovat aikalailla samankokoisia sisältä ja tavaratilastaan. BMW voi tuntua mataluuden ja leveän keskitunnelin vuoksi pieneltä mutta ovat käytännössä samaa kokoa. Onnittelut!
En tiedä kuinka suuri ero todellisuudessa on, mutta viime talvena lapissa ollessamme kaksi kaveria olivat E91:llä matkassa ja kyllä takapenkin tilat sekä kontti kahden miehen tavaroineen näyttivät onnettoman pieniltä. Etupenkillä välttämättä ei niinkään eroa ole. Lisäksi Bemarin kontin pohjamitat olivat itselleni juuri ratkaisevasti turhan pienet lastenvaunujen sovittelun kannalta, ja E61 ei taas oikein ikinä ole itseäni sytyttänyt..
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Alke

Talven lähestyessä omaan kulkineeseen pitäisi talvirenkaat hommata, ajatuksena laittaa nykyisille kesävanteille kitkat ja hankkia ensi keväänä uudet kesävanteet. Saatavuuden ja hinnan sanelema koko varmaan tulisi olla 225/40/18, kun vanne on 18*8? Mitä merkkikitkoja raati suosittelee, vai onko niiden välillä oleellisia eroja? Entä onko kokemuksia saako kivijalkaliikkestä hyviä tarjouksia ostamalla useammat renkaat kerralla (äidin autonkin talvirenkaat tulisi päivittää) nettikauppoihin verrattuna?
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Alke

Tänään tuli nautittua auton maantieominaisuuksista vajaan 300 km verran, kun käytiin asuntomessuilla. Mukava oli kuivalla kirkkaalla kesäkelillä päästellä maantietä pitkin ja ohitella avarilla peltosuorilla hitaampia edessäkulkijoita. Matkan keskinopeus 92 km/h, lähes pelkkää maantieajoa 80/100 alueilla, aavistus kaupunkiveivausta. Kulutuskin jäi 6,6 l /100 km (todellinen), joten noin litra enemmän naftaa maistuu maantiellä entiseen Octavian RS:ään verrattuna. En kuitenkaan pidä matkakulutusta pahana. Kaupunki- ja taajamapyörityksessä sitten liikutaankin 9 ja 10 litran välillä.. :-\

Tulipa taas todettua kaksi täysin erilaista käyttäytymismallia matkalla. Samanlaiset tilanteet, sivutieltä kääntyy auto päätielle. Menomatkalla liittyjä kääntyi päätielle ja näki minun tulevan samaan suuntaan päätietä pitkin, hän koukkasi liittymän jälkeiselle bussipysäkille ja ampaisi perääni ohitettuani hänet. Oli mukava jatkaa matkaa vakkari päällä omaan tahtiin, lisää tällaista pelisilmää!

Kotimatkalla vastaava tilanne, sivutieltä auto eteen joka alkaa hitaasti kiihdyttämään, minulla vauhdin pudotus 90-->50. Parin kilometrin jälkeen hän poistuu taas sivutielle. Aiempaan verrattuna siis mallisuoritus, miten ei tule toimia, EI NÃ,,IN!! >:( >:(

Näiden jälkeen aina itsekin muistaa varmistua siitä, kuinka itse tulee liityttyä vastaavissa tilanteissa päätielle, ettei aiheuta samanlaista ketutusta muille...
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Tzeipii

Kivijalkaliikkeet ovat ihan hyvä vaihtoehto näille "nettikaupoille" varsinkin jos ostaa enemmän kuin yhden rengassarjan.  Mitä tulee rengasmerkki suositukseeni, jos valitsee Continentalin niin ei voi pahasti mennä metsään. Melutaso molemmissa kitkoissa ja nastoissa markkinoiden alhaisimpia ja ajettavuus, pito ja vierinvastus hyvässä toleransissa.
Eikä hintakaan paha, jos vertaa kotimaiseen Nokian tuotteisiin.
Audi A4 1.8T Avant Multitronic

Alke

Lainaus käyttäjältä: Tzeipii - 13.08.11 - klo:22:27
Kivijalkaliikkeet ovat ihan hyvä vaihtoehto näille "nettikaupoille" varsinkin jos ostaa enemmän kuin yhden rengassarjan.

Tämä oli omakin ajatukseni, varsinkin kun on pohjolan oloihin sopivista talvirenkaista kyse joita ei nettikauppamarkkinoilla sopuhintaan liikaa ole. Täytynee ottaa soittokierros paikallisiin rengasliikkeisiin tässä syksyn edetessä.
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Alke

Pientä päivitystä tännekin..

Autoon tehtiin hiljattain 150 tkm huolto sekä etujarrupalojen vaihto, kustannukset näistä 258 + 200 = yhteensä 458 euroa. Itse olin positiivisesti yllättynyt ettei huolto ollut kutoskoneiseen autoon tuota kalliimpi, hyvä näin!

Talvirenkaiksi hommasin loppusyksystä entisille kesävanteille lähes uudet, muutaman tuhat kilometriä ajetut noin vuoden ikäiset 225/40R18 Nokian Hakkapeliitta R:t, hinta allelaitettuna noin 2/3 uusien hinnasta. Kitkojen avulla talven liukkaistakin, niiden lopulta saavuttua, on päässyt nauttimaan quattroilun myötä, tarvittaessa lähdöt ovat ripeitä mutta toisaalta kitkat sallivat hieman poikamaista leikkimistäkin (mitä on jo harrastettu aika paljon  8)). Muutenkin olen renkaisiin ollut tyytyväinen, hyväpitoiset ja hiljaiset eikä ainakaan omasta mielestäni liian löysät, mistä nokian kitkoja usein haukutaan..

Niin ja moottorinlämmitinkin sisäpistokkeineen tuli laitettua, mallia säteily (ei kuulemma muuta saa kun ei raaski webastoa/eberiä ostaa), näillä max 15 asteen pakkasilla on tuollakin hyvin pärjätty, paukkupakkasia odotellessa ::) ::)

Yhteisiä kilometrejä nyt noin 9 kuukauden ajalta on kertynyt vajaa 20 tkm, ja edelleen on kiva lähteä autoilemaan ;D Kevättä odotellaan nyt kesävanteita etsien...
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Alke

Ensimmäinen pitempi reissu kunnon talviolosuhteissa tuli viikonlopun aikana heitettyä, ja hyvinhän tuo talvioloissakin toimi! Kilometrejä tuli noin 800, joista valtaosa maantiellä ja satakunta paikanpäällä kaupunkipyöritystä.

Mennessä pakkasmittari huiteli 20 ja 26 asteen välillä, lähtiessä auto kolmisen tuntia piuhan päässä -25 asteessa ja nätisti hörähti käyntiin. Hyvin riitti kabiinissa sekä moottorissa lämpöä maantiellä ilman keulapeittoja, mielestäni kone piti lämmöt paremmin kuin edellinen 2.0 pumppari. Ei tarvitse maskipeittoja pohtia, eiköhän talven kovimmat pakkaset ole nyt pohjanmaalla nähty.. Paluumatka päästiinkin lauhemmissa 15-20 asteen pakkaslukemissa mukavasti..

Kulutuslukemat reissussa noin seitsemän litran paikkeilla suksiboksi katolla, maantiekulutusta pakkanen ei juurikaan tuntunut nostavan mutta lyhyissä kaupunkisiirtymissä on viime viikkojen aikana näkynyt huimia lukemia, keskikulutus tuntuu näin talvisaikaan nousevan jonkin verran niin boksin kuin kuluttavien kylmällä koneella ajettavien kaupunkietappien johdosta. Eikä boksista aiheutuvat lisäkustannukset ainoastaan polttoaineenkulutuksessa näy, boksin "ansiosta" pystyimme kuljettamaan Ikeasta kirjahyllyn kotiin, joka muuten ei täyteen autoon olisi mahtunut.. :-\

Huoltoväliennuste näyttää tulevaksi huoltoväliksi vajaata 25 tkm, kun ennen joulua tuo huollossa kävi, joten eiköhän huoltoväliksi kesäkelien myötä lähemmäs 30 tkm muodostu (vuosittaiset kilometrit noin 25 joten koko kesän saa ajaa ennen huoltoa). Edellinen ocu halusi vastaavilla ajoilla käydä huollossa hieman yli 20 tkm välein, joten kehitystä myös siihen nähden on havaittavissa..

Joten kaikki pelaa ja toimii kuten pitääkin, hieman lauhempia, lumisempia ja liukkaampia kelejä jälleen odotellen... ;)
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Alke

Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy