Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 06.07.20 - klo:10:54
Kun Seat -n markkinaosuus on pieni ja kohderyhmä ovat nuoret ja kun myös VAG päätti, että tulevaisuudessa Shkoda jää ilman premium mallia, eli Shkoda jää perus kansanautoksi ja että ei Shkoda vaan Seat saat uudistukset ensimmäisenä käyttöön, niin Seat riskeerasi kosketusnäytön kanssa ja se temppu varmasti nostaa Seat -n marskinanosuutta nuorten keskuudessa ja loppujen lopussa tässähän onkin kysymys vaan kannattavuudesta.

Tämä ei kyllä pidä varsinaisesti paikkaansa. Esimerkiksi uudessa Octaviassa on HUD-näyttö tuulilasissa, jota ei Seatiin saa ollenkaan vielä ja toisena esimerkkinä Octaviaan saa Matrix-LED -ajovalot, joita ei Seatiin jostain syystä saa. Leoniin voi kyllä tilata n. 1000 EUR perusledejä kalliimman LED-paketin (dynaamiset vilkut, takavalo, jne...), mutta sekään ei ole Matrix. Eli ei voi mitenkään väittää, että Skoda olisi enemmän kansanauto kuin Seat. Onhan Skodalla Superbikin, jonka L&K malli on kyllä paljon enemmän Premiumia hinnallaankin kuin mikään mitä Seatilla on hinnastossa.

Ja (jatkan vieläkin tästä aiheesta), jostakin syystä sekä Octavia (Helkama) että Golf (Kesko) tulevat myyntiin täällä Suomessa manuaalilla. Leon (Kesko) ei. Miksi ei? Jos maahantuojalla on yhtään järkeä päässä, niin lukisivat tätä palstaa, kun saavat täältä suoraan syöttöä lapaan siitä, mitä ihmiset miettivät. Joten jos luette, niin vastatkaa kiitos.

Itse olen kiinnostuneempi Leonista ihan sen takia, että Octavia on nykyään joka kadun kulmassa, joten jokin muu vaihtoehto kiinnostaisi enemmän.  Lisäksi Octavian muotoilu ei ole ollut kovinkaan onnistunutta, varsinkaan tämän nyt poistuvan mulkosilmämallin. Uusi näyttää kyllä jo paljon paremmalta. Jos uuden RS:n hinta jää alle neljänkympin, niin se on sitten kiikarissa. Odottelen vielä toki Leon 2.0 TSI:n saatavuustietoja. Tuleeko ollenkaan tänne myyntiin ja jos tulee, niin koska? Golf ja muut volkkarit on Suomessa hinnoiteltu Keskon toimesta ihan poskelleen.

Lataushybridi, hmmm.. Olin aluksi innostunut, mutta nyt kun on alkanut miettiä asiaa, niin omalla rahalla ostettuna hinta putoaa nopeimmin, ylimääräistä painoa on 200-300 kiloa ja tavaratilaa yli 100 litraa vähemmän. En tiedä kannattaako. Ajoa on kuitenkin aika vähän ja silloin kun on, se on maantiepainotteista, jolloin bensalla pääsee (tämän hetken teknologialla) paremmin, kevyemmin, nopeammin ja pidemmälle. Mulla on toinen pikkuauto nurkka-ajoon ja siihen voi ostaa jatkossa täyssähkön.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 06.07.20 - klo:12:05
Tämä ei kyllä pidä varsinaisesti paikkaansa. Esimerkiksi uudessa Octaviassa on HUD-näyttö tuulilasissa, jota ei Seatiin saa ollenkaan vielä ja toisena esimerkkinä Octaviaan saa Matrix-LED -ajovalot, joita ei Seatiin jostain syystä saa. Leoniin voi kyllä tilata n. 1000 EUR perusledejä kalliimman LED-paketin (dynaamiset vilkut, takavalo, jne...), mutta sekään ei ole Matrix. Eli ei voi mitenkään väittää, että Skoda olisi enemmän kansanauto kuin Seat. Onhan Skodalla Superbikin, jonka L&K malli on kyllä paljon enemmän Premiumia hinnallaankin kuin mikään mitä Seatilla on hinnastossa.

https://www.motor1.com/news/373717/volkswagen-seat-upmarket-skoda-downmarket/


The report says Skoda and SEAT could go in new directions with future products. SEAT could move upmarket while Skoda would aim at competing against low-priced competitors such as Kia and Dacia. Michael Jost, VW Group's product strategy, told Automobilwoche, Automotive News Europe’s sister publication, that Skoda could service eastern European markets while SEAT could represent, “more emotional cars,” citing SEAT’s Cupra models.

https://europe.autonews.com/automakers/vw-group-product-strategy-would-take-seat-upscale-sharpen-skodas-focus-affordable-models


Volkswagen Group plans to increase differentiation among its VW, Skoda and Seat brands -- pushing Seat upmarket while focusing Skoda more on challenging lower-priced rivals such as Hyundai, Kia and Dacia.

https://europe.autonews.com/automakers/vw-group-product-strategy-would-take-seat-upscale-sharpen-skodas-focus-affordable-models


ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 06.07.20 - klo:12:05

Ja (jatkan vieläkin tästä aiheesta), jostakin syystä sekä Octavia (Helkama) että Golf (Kesko) tulevat myyntiin täällä Suomessa manuaalilla. Leon (Kesko) ei. Miksi ei? Jos maahantuojalla on yhtään järkeä päässä, niin lukisivat tätä palstaa, kun saavat täältä suoraan syöttöä lapaan siitä, mitä ihmiset miettivät. Joten jos luette, niin vastatkaa kiitos.


Kosketusnäyttö ei häiritse, mutta automaattivaihteisto häiritse? Kuna sähköautot tulee, niin manuaalivaihteisto on sama kuin nappulat - mennyttä kamaa.

Pertsaperustyyppi

Juuri tuosta syystä otin sen varustetason jossa sai 17 kiekot. Molemmat 17 ja 18 ovat kuitenkin 225 leveät. Superbia kokeilin 17 /225 renkailla ja se oli mukavan hiljainen. Toki on eri auto. Aika käyttöliittymäkeskeistä tämä keskustelu nyt, toivoisin enemmän kokemuksia, huomioita ja mielipiteitä rengasmelu asiassa. Se on kuitenkin tämän auton potentiaalinen helmasynti mielestäni. Ihan sama miten napin painelut menee jos sisällä roikaa niin pirusti. Tai ei roikaa.

Mitä väriä on valittu tilattuihin autoihin? Niitä ei kovin montaa ollut tarjolla.

Lainaus käyttäjältä: miz - 06.07.20 - klo:10:25
Koeajoauto oli niillä vakio 18” renkailla, karkealla asfaltilla melko sama melu kuin nykyäänkin, muuten ehkä pikkaisen hiljaisempi. Muuten siis hinta- ja kokoluokassa  ok melutaso, mutta karkealla asfaltilla meluisa vakiorenkailla ainakin.
Olisin vaihtanut tilattaessa ladattavaan FR farmariin pienemmät jos olisi saanut..

Näytön ja sen hallinnan kanssa ei ollut isommin vaikeuksia, vaikkakin ajon aikana on helpompi käyttää nykyisiä nappeja. Ajettaessa tarve on kuitenkin niin harvoin että tuon kanssa voi elää. Muuten ihan tyylikäs ja toimiva ratkaisu sisältä kokonaisuudessaan.

,,änentoisto ei erityisesti vakuuttanut tässäkään, täytyy katsoa josko veisi vaikka sk autosoundiin kevyesti hifistettäväksi ja ovien eristykseen kun saapuu.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 06.07.20 - klo:10:35
Ei toimi Seat Leonissa suomenkieli, englantia ja espanjaa ymmärtää. Alkuun pitää hokea aina "Hola, Hola" eli sekä espanjaa ja englantia sekaisin. Navigaation ääniopastuskaan ei ole suomeksi.

Uusi Volkswagen golf on sitten asia erikseen.
Eikö ohjauspyörästä löydy nappia ääniohjauksen aloittamiseen?

miz

#515
Lainaus käyttäjältä: Pertsaperustyyppi - 06.07.20 - klo:12:31
Juuri tuosta syystä otin sen varustetason jossa sai 17 kiekot. Molemmat 17 ja 18 ovat kuitenkin 225 leveät. Superbia kokeilin 17 /225 renkailla ja se oli mukavan hiljainen. Toki on eri auto. Aika käyttöliittymäkeskeistä tämä keskustelu nyt, toivoisin enemmän kokemuksia, huomioita ja mielipiteitä rengasmelu asiassa. Se on kuitenkin tämän auton potentiaalinen helmasynti mielestäni. Ihan sama miten napin painelut menee jos sisällä roikaa niin pirusti. Tai ei roikaa.

Mitä väriä on valittu tilattuihin autoihin? Niitä ei kovin montaa ollut tarjolla.

Ikävä kyllä Xcellencessä tulee ne ”puu”somisteet ja ikkunanpuitteiden yms kromit. Tästä syystä tuli FR.

Noihin aikaisemmin sivuttuihin ledeihin, otin myös sen ledipaketin koska myyjän mukaan nimenomaan ovat matriisi tms tyyppiset joissa on erilaiset ledimoduulit kuin normiledeissä. Enemmän moduuleita ja tehoa. Dynaamiset vilkut sun muut tulee kylkiäisinä.

Edit: jos FR:ssä olisi ollut lataushybridinäkin kovempi alusta, olisi todennäköisesti tullut Xlellence, mutta ilmeisesti suuremman omapainon vuoksi käytetään vain yhtä alustaa.
Niin paljon on huonopintaista tietä, että nykyisessäkin st FR:ssä tuosta tiukemmasta/kovemmasta alustasta on enimmäkseen vain haittaa.

b1mpo

Leonissa ei tule vielä ainakaan matriisiledejä, eli mukautuvaa valojakaumaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 06.07.20 - klo:12:15
The report says Skoda and SEAT could go in new directions with future products. SEAT could move upmarket while Skoda would aim at competing against low-priced competitors such as Kia and Dacia. Michael Jost, VW Group's product strategy, told Automobilwoche, Automotive News Europe’s sister publication, that Skoda could service eastern European markets while SEAT could represent, “more emotional cars,” citing SEAT’s Cupra models.

https://europe.autonews.com/automakers/vw-group-product-strategy-would-take-seat-upscale-sharpen-skodas-focus-affordable-models


Volkswagen Group plans to increase differentiation among its VW, Skoda and Seat brands -- pushing Seat upmarket while focusing Skoda more on challenging lower-priced rivals such as Hyundai, Kia and Dacia.

https://europe.autonews.com/automakers/vw-group-product-strategy-would-take-seat-upscale-sharpen-skodas-focus-affordable-models

Tuossa englanninkielisessä tekstissä lukee, että Skoda ja Seat VOISI tehdä sitä ja tätä. Ei missään tapauksessa lue, että olisi päätetty tehdä jotain.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

miz

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.07.20 - klo:13:10
Leonissa ei tule vielä ainakaan matriisiledejä, eli mukautuvaa valojakaumaa.

Myyjillä siis eri info näistä. Samoin maailmalla:
” There's a (plasticky) chicken-wire style grille that's flanked by standard LED headlights (they can be upgraded to 22-LED matrix lights with optional scrolling indicators). ”

https://drivetribe.com/p/the-2020-seat-leon-is-here-price-YaV_RYKFTxeq--7S-vwZCA?iid=awIn3CNeR8GX-GYQw-wpyA

Saanko kysyä mistä olet varmistanut tuon että on vain perusledejä saatavilla?

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: miz - 06.07.20 - klo:13:15
Myyjillä siis eri info näistä. Samoin maailmalla:
” There's a (plasticky) chicken-wire style grille that's flanked by standard LED headlights (they can be upgraded to 22-LED matrix lights with optional scrolling indicators). ”

https://drivetribe.com/p/the-2020-seat-leon-is-here-price-YaV_RYKFTxeq--7S-vwZCA?iid=awIn3CNeR8GX-GYQw-wpyA

Saanko kysyä mistä olet varmistanut tuon että on vain perusledejä saatavilla?
Jossain lehdessä tai arvostelussa oli. En enää muista, enkä penkonut asiaa enempää. Mutta saa korjata.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

#520
Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 06.07.20 - klo:13:13
Tuossa englanninkielisessä tekstissä lukee, että Skoda ja Seat VOISI tehdä sitä ja tätä. Ei missään tapauksessa lue, että olisi päätetty tehdä jotain.

Volkswagen AG has announced a forthcoming readjustment in the market positioning of its subordinate brands. Apparently, the company is concerned many of its products occupy niches that are too similar or competing with each other.

To eliminate the issue, the company plans to elevate the Seat brand name to a ‘premium’ status close to that of Audi. The management believes high-end Seat vehicles " especially those from the Cupra line " will be worthy rivals of such brands as Alfa Romeo.

The Skoda, on the other hand, will be brought down a notch to be able to compete with the likes of Renault/Dacia and Kia. The marque will also begin targeting Eatern Europe as its primary market.

Needless to mention, these changes will entail price shifts across the board, with the lower-end Skodas going down and the higher-end Seats going further up.

https://www.formacar.com/en/news/view/20421.html

Sana "announced" ei tarkoittaa että voisi, vaan että on jo päätetty. Ja kun VAG pomot ei ole kiistänet sitä, niin kai niin se myös menee. Cupra nousse ja Shkoda RS katoa. Tämä on vaan ajan kysymys.

miz

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.07.20 - klo:13:21
Jossain lehdessä tai arvostelussa oli. En enää muista, enkä penkonut asiaa enempää. Mutta saa korjata.

Onhan tuo paketti kyllä hölmösti kuvailtu lisävarusteista, siksi sitä erikseen varmistelin että koskee myös ajovaloja.
Toivottavasti tiesi mitä on myymässä..

passo_s

#522
Lainaus käyttäjältä: Ukko - 06.07.20 - klo:10:35
Ei toimi Seat Leonissa suomenkieli, englantia ja espanjaa ymmärtää. Alkuun pitää hokea aina "Hola, Hola" eli sekä espanjaa ja englantia sekaisin. Navigaation ääniopastuskaan ei ole suomeksi.

Uusi Volkswagen golf on sitten asia erikseen.
Ei ole mun juttu jutella autolle. Rakkaalle vaimolle puhun pitkää puhelua niin anna siinä sitten samaan aikaan autolle lämpötilansäätö komentoja. Eihän se toimi kun puhun puhelimessa,pitäisi katkaista puhelu, antaa autolle lämpötilansäätökomento ja sitten taas virittyä vaimon kanssa hellään lirkutteluun :) Vähän voin joustaa, jos volsu puhuu Suomea voisin sen koeajaa ja koittaa säätää puhumalla lämpötilaa. Nykyisessä autossa olen lasten kanssa on kolmialue ilmastointia testattu ja huolella. Takapenkille  oma lämpötila, repsikalle oma ja kuskille oma. Miten lie tälläistä lämmönjakoa  puhumalla ohjataan? Kai auto sitten tunnistaa kaikki henkilöt ja osaa sen mukaan toimia :)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: miz - 06.07.20 - klo:13:33
Onhan tuo paketti kyllä hölmösti kuvailtu lisävarusteista, siksi sitä erikseen varmistelin että koskee myös ajovaloja.
Toivottavasti tiesi mitä on myymässä..
,,kkiseltään en seatin sivuiltakaan löytänyt.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 06.07.20 - klo:13:23
Volkswagen AG has announced a forthcoming readjustment in the market positioning of its subordinate brands. Apparently, the company is concerned many of its products occupy niches that are too similar or competing with each other.

To eliminate the issue, the company plans to elevate the Seat brand name to a ‘premium’ status close to that of Audi. The management believes high-end Seat vehicles " especially those from the Cupra line " will be worthy rivals of such brands as Alfa Romeo.

The Skoda, on the other hand, will be brought down a notch to be able to compete with the likes of Renault/Dacia and Kia. The marque will also begin targeting Eatern Europe as its primary market.

Needless to mention, these changes will entail price shifts across the board, with the lower-end Skodas going down and the higher-end Seats going further up.

https://www.formacar.com/en/news/view/20421.html

Sana "announced" ei tarkoittaa että voisi, vaan että on jo päätetty. Ja kun VAG pomot ei ole kiistänet sitä, niin kai niin se myös menee. Cupra nousse ja Shkoda RS katoa. Tämä on vaan ajan kysymys.

En itse luota johonkin venäläiseen ”uutissivustoon” Krasnodarista. Laita linkki Volkswagenin konsernin omaan ilmoitukseen, niin ollaan tukevammalla pohjalla.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

tet

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 06.07.20 - klo:12:29
Kuna sähköautot tulee, niin manuaalivaihteisto on sama kuin nappulat - mennyttä kamaa.

Niin on automaattivaihteistokin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 06.07.20 - klo:12:05
Jos maahantuojalla on yhtään järkeä päässä, niin lukisivat tätä palstaa, kun saavat täältä suoraan syöttöä lapaan siitä, mitä ihmiset miettivät.

Jos täällä 5-10 ihmistä on jotain mieltä niin se ei tarkoita että suuret massat olisi samaa mieltä ja siksi näitä syöttöjä lapaan tuskin otetaan kiinni.

Yllättävän monet asiat perustuu markkinatutkimuksiin joissa otanta on aika paljon suurempi. Tai voidaanhan täältäkin oikein kunnolla oikaisemalla vetää tilasto, forumilla on 19750 rekisteröitynyttä käyttäjää, 10 käyttäjää vannoo manuaalivaihteiston nimeen => 0,05% haluaa ehdottomasti manuaalin.

PS. En ole töissä Keskolla tai Helkamalla.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

zsi

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 06.07.20 - klo:10:35
Ei toimi Seat Leonissa suomenkieli, englantia ja espanjaa ymmärtää. Alkuun pitää hokea aina "Hola, Hola" eli sekä espanjaa ja englantia sekaisin. Navigaation ääniopastuskaan ei ole suomeksi.
Tietysti, jos vaikka ihan omakohtaisesti kokeilisi autoa, saattaisi kommentoinnin taso muuttua kertaluokkaa uskottavammaksi. Uusi Leon ymmärtää puhekomennoissa pääkieliä (5 kpl) täydellisesti ja muita kieliä, joihin suomikin kuuluu, rajoitetuilta osin. Esimerkiksi saatoin koeajossa ihan selvällä suomenkielellä pyytää vaihtamaan halutulle radio-asemalle aseman nimeltä mainiten. Eikä puheohjausta tarvitse käynnistää espanjaa puhuen jos ei halua, vaan yhtä hyvin riittää, kun painaa ratissa puheohjauksen painiketta, jotta auto kuuntelee puhekomentoja.

Ihmetyttää jatkuva itku tälläkin palstalla autosta, jonka käyttökokemus on tältä vuosituhannelta. Koeajolla auto tuntui aika lyhyen totuttelun jälkeen todella älykkäältä ja kuljettajaa tukevalta ajossa monin tavoin. On selvää, etteivät auton ominaisuudet välttämättä heti avaudu käyttäjälle, joka siirtyy kuskin penkille perinteisemmästä ajopelistä vaan jotkut asiat täytyy vaan opetella uudestaan. Uutta vieroksuvien ei kannata uutta Leonia tai Golfia edes harkita. 

teräksenharmaa

Enemmistön mielipidettä kuuntelemalla ei mitään uutta saada markkinoille. Jos Applekin olisi aikoinaan  kysellyt vagarenalta, että oisko kosketusnäyttöpuhelin hyvä idea, niin näppäilisimme varmaan vieläkin rupisten symbian-puhelimien nappeja.

miz

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.07.20 - klo:13:44
,,kkiseltään en seatin sivuiltakaan löytänyt.

Maahantuojan vahvistus:
Vakiona 550 lumemin tehoiset Ledit ja PXX paketin mukana nousee teho 950 lumeniin.
Ei ole matriisit.

b1mpo

No jopas on tehoero. Ymmärrän sen, että halogen vs xenon, mutta tuota en oikein noin radikaalina.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jsx

Lainaus käyttäjältä: miz - 06.07.20 - klo:15:17
Maahantuojan vahvistus:
Vakiona 550 lumemin tehoiset Ledit ja PXX paketin mukana nousee teho 950 lumeniin.
Ei ole matriisit.

https://www.youtube.com/watch?v=G2bYL-VFbQA

Jos uskoo tuon videon tekijöitä, niin siellä on tosiaan 22 LED-elementtiä per valo (kuten esim. Octavian matrixeissä), mutta softa ei tue matrixia ja toimivat siksi vain normaaleina kaukovaloina. Tästä voi sitten alkaa spekuloimaan, josko kuitenkin konsernipolitiikka sallisi Cupraan matrix-toiminnon noilla samoilla valoilla, kun sehän on merkkinä asemoitu Seatin yläpuolelle...
Almera 1.6 -97 -> Leon 1.8T -05 -> A3 2.0TQ -09 -> A3 2.0TQ -17 -> e-tron 50 -20

passo_s

#532
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.07.20 - klo:12:48
Eikö ohjauspyörästä löydy nappia ääniohjauksen aloittamiseen?
Passatissa ko nappula käynnistää Applen sirin, jos CarPlay on päällä. Enpä tiedä miten uudessa Leonissa, jos CarPlay on päällä meneekö ratin puheohjauksen painaminen aina sirille?Applen siri onkin toimiva, osoitteet löytyy naviin puhumalla. Sen verta tulee koneille juteltua ajon aikana.Kolmialue ilmastoinnin säätöön en puheohjausta kaipaa, takapenkki säätää kuitenkin omiaan. Onkohan leonissa takapenkille oma lämmönsäätö ja istuin lämmittimet?  Applen carplayta käytän lähes aina ajaessani.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 06.07.20 - klo:14:07
Jos täällä 5-10 ihmistä on jotain mieltä niin se ei tarkoita että suuret massat olisi samaa mieltä ja siksi näitä syöttöjä lapaan tuskin otetaan kiinni.

Yllättävän monet asiat perustuu markkinatutkimuksiin joissa otanta on aika paljon suurempi. Tai voidaanhan täältäkin oikein kunnolla oikaisemalla vetää tilasto, forumilla on 19750 rekisteröitynyttä käyttäjää, 10 käyttäjää vannoo manuaalivaihteiston nimeen => 0,05% haluaa ehdottomasti manuaalin.

PS. En ole töissä Keskolla tai Helkamalla.

Olen kanssasi samaa mieltä. Enemmistö haluaa varmasti helpoutta ja siksi DSG. Osa haluaa kuitenkin nauttia ajamisesta ja siksi manuaali.

Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että jos valmistajalla on tuollainen manuaalimalli edelleen tarjota ja sitä myydään esim. Espanjassa ja Englannissa (seat.es / seat.co.uk) ja auto muutenkin menee tehdastilaukseen, niin miksi sitä ei voi Suomeen toimittaa? Mitä haittaa siitä on Keskolle, että joku tilaisi, vaikka niitä tilaajia olisi vain se 0,05% ostajista? En ymmärrä siis, että kategorisesti on suljettu osa malleista pois myynnistä. Eli ikäänkuin holhotaan maahantuojan puolelta kuluttajaa. Halutaanko, että käytettyjen markkinoilla ei ole manuaaleja ollenkaan? Mutta miksi tuodaan sitten Golfia ja muita manuaalina? Eikös niissäkin kaikki halua vaan DSG:tä?
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

passo_s

Lainaus käyttäjältä: jsx - 06.07.20 - klo:15:47
https://www.youtube.com/watch?v=G2bYL-VFbQA

Jos uskoo tuon videon tekijöitä, niin siellä on tosiaan 22 LED-elementtiä per valo (kuten esim. Octavian matrixeissä), mutta softa ei tue matrixia ja toimivat siksi vain normaaleina kaukovaloina. Tästä voi sitten alkaa spekuloimaan, josko kuitenkin konsernipolitiikka sallisi Cupraan matrix-toiminnon noilla samoilla valoilla, kun sehän on merkkinä asemoitu Seatin yläpuolelle...
Led matriisi valot jotka mukauttavat valokeilaa ja joissa on kaukovaloavustin on ollut kaksijakoinen jutska. Itselle Passat GTEssä tuo on ihan huippu varuste pitkää taivalta ajaessa, tehoakin riittää, mutta paljon tulee vastaan autoja jotka ilmeisesti häikäistyvät.  siihen malliin talvella pimeällä on ollut pitkien vilauttelijoita vastaantulijoissa. Ei sitten tunnu itsestä niin mukavalta kun suuri osa vastaantulijoista häkäistyy, sitä käy välillä jaakopin painia että heittäisikö valot automaatilta manuaalille ja vetelisi viiksestä lyhyttä ja pitkää.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: zsi - 06.07.20 - klo:14:26
Tietysti, jos vaikka ihan omakohtaisesti kokeilisi autoa, saattaisi kommentoinnin taso muuttua kertaluokkaa uskottavammaksi. Uusi Leon ymmärtää puhekomennoissa pääkieliä (5 kpl) täydellisesti ja muita kieliä, joihin suomikin kuuluu, rajoitetuilta osin. Esimerkiksi saatoin koeajossa ihan selvällä suomenkielellä pyytää vaihtamaan halutulle radio-asemalle aseman nimeltä mainiten. Eikä puheohjausta tarvitse käynnistää espanjaa puhuen jos ei halua, vaan yhtä hyvin riittää, kun painaa ratissa puheohjauksen painiketta, jotta auto kuuntelee puhekomentoja.

Ihmetyttää jatkuva itku tälläkin palstalla autosta, jonka käyttökokemus on tältä vuosituhannelta. Koeajolla auto tuntui aika lyhyen totuttelun jälkeen todella älykkäältä ja kuljettajaa tukevalta ajossa monin tavoin. On selvää, etteivät auton ominaisuudet välttämättä heti avaudu käyttäjälle, joka siirtyy kuskin penkille perinteisemmästä ajopelistä vaan jotkut asiat täytyy vaan opetella uudestaan. Uutta vieroksuvien ei kannata uutta Leonia tai Golfia edes harkita.

Kuten Passo_S täällä jo kirjoittelikin, niin oma kokemus sanoo myös, että ainoa kunnolla Suomea kuunteleva ääniohjaus on tällä hetkellä Applen Carplay (Siri). Kaikki muut toimivat vähän sinne päin. Olihan tässä nykyisessä 5F - Leonissakin ääniohjaus ja englantia se kuuntelee jotenkuten, mutta Applen Carplaytä tulee käytettyä pelkästään. Sama pätee varmaan uuteenkin Leoniin. Eli jos puhelin on kiinni autossa ja autolle puhut ratin puhenappia painamalla, niin kumpi tekoälyistä vastaa: Apple vai Leon? Ja jotenkin se Carplay on kuintenkin parempi kuin auton oma järjestelmä. Siellä on monta eri karttapalvelua tarjolla (Apple, Google maps, Waze, jne..), Spotify, äänikirjat jne...

Työskentelen itse IT-alalla, joten en vierasta tekniikkaa millään tavalla, mutta jotenkin tuntuu, että uuden Leonin suunnittelussa on ollut pakkomielle, että kaikista napeista on päästävä eroon, koska halutaan apinoida Teslaa ja olla jotenkin "Cool" miettimättä itse käyttöfunktiota. Yhtenä motiivina on varmasti ollut raha. kun säästetään muutama namiska per auto ja kaikkiin autoihin tulee joka tapauksessa tuo näyttö, niin tuleehan siitä suuruuden ekonomialla satojen tuhansien (ellei enemmänkin) vuosisäästöt.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 06.07.20 - klo:15:51
Passatissa ko nappula käynnistää Applen sirin, jos CarPlay on päällä. Enpä tiedä miten uudessa Leonissa, jos CarPlay on päällä meneekö ratin puheohjauksen painaminen aina sirille?Applen siri onkin toimiva, osoitteet löytyy naviin puhumalla. Sen verta tulee koneille juteltua ajon aikana.Kolmialue ilmastoinnin säätöön en puheohjausta kaipaa, takapenkki säätää kuitenkin omiaan. Onkohan leonissa takapenkille oma lämmönsäätö ja istuin lämmittimet?  Applen carplayta käytän lähes aina ajaessani.

Itse asiassa lyhyt painallus käynnistää Applen Sirin (mikäli CarPlay kytketty) ja pitkä painallus auton oman puheentunnistuksen (jos sellainen autossa on).
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

passo_s

Kamun Audi tottelee hyvin puhelinohjausta webastoon liittyen. Passatissa weconnect on susi ja Suberpin vastaava myös. En tiedä miten Leonissa, myydäänkö siinäkin nippu puhelinohjausominaisuuksia jotka eivät toimi? Kiva maksaa sellaisesta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 06.07.20 - klo:18:01
Kuten Passo_S täällä jo kirjoittelikin, niin oma kokemus sanoo myös, että ainoa kunnolla Suomea kuunteleva ääniohjaus on tällä hetkellä Applen Carplay (Siri). Kaikki muut toimivat vähän sinne päin. Olihan tässä nykyisessä 5F - Leonissakin ääniohjaus ja englantia se kuuntelee jotenkuten, mutta Applen Carplaytä tulee käytettyä pelkästään. Sama pätee varmaan uuteenkin Leoniin. Eli jos puhelin on kiinni autossa ja autolle puhut ratin puhenappia painamalla, niin kumpi tekoälyistä vastaa: Apple vai Leon? Ja jotenkin se Carplay on kuintenkin parempi kuin auton oma järjestelmä. Siellä on monta eri karttapalvelua tarjolla (Apple, Google maps, Waze, jne..), Spotify, äänikirjat jne...

Työskentelen itse IT-alalla, joten en vierasta tekniikkaa millään tavalla, mutta jotenkin tuntuu, että uuden Leonin suunnittelussa on ollut pakkomielle, että kaikista napeista on päästävä eroon, koska halutaan apinoida Teslaa ja olla jotenkin "Cool" miettimättä itse käyttöfunktiota. Yhtenä motiivina on varmasti ollut raha. kun säästetään muutama namiska per auto ja kaikkiin autoihin tulee joka tapauksessa tuo näyttö, niin tuleehan siitä suuruuden ekonomialla satojen tuhansien (ellei enemmänkin) vuosisäästöt.
Jaa googlen ääniohjausko ie toimi kunnolla? Edellisen ja tämän uusimman ääniohjausversion välillä on kulunut hyvin olennaisia vuosia. Uskon vahvasti, että lämpötilan asettaminen onnistuu hyvin helposti uudella ääniohjauksella.

Jos vertaat tuota satojen tuhansien vuosisäästöä tuon uuden liittymän kehittämiseen, niin ollaanko kokonaisuutena kulujen vai säästöjen puolella? Veikkaan, että kehittämisessä on palanut vähintään kymmeniä miljoonia.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 06.07.20 - klo:18:41
Kamun Audi tottelee hyvin puhelinohjausta webastoon liittyen. Passatissa weconnect on susi ja Suberpin vastaava myös. En tiedä miten Leonissa, myydäänkö siinäkin nippu puhelinohjausominaisuuksia jotka eivät toimi? Kiva maksaa sellaisesta.

Uudessa Seat Leonissa on jonkinlainen Connected palvelu, mutta sen toimivuudesta Suomessa ei ole mitään takeita. Hintaa on kuulemma 135 euroa/vuosi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy