Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

Dravenholm

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 20.08.20 - klo:10:09
Ã,,sken tein toisen koeajon ja nyt oli farkkumalli jollainen tulee myös minulle. Kiinnitin huomiota kun jossain moitittu rengasmelua, mutta kyllä on hiljainen auto verrattuna 5F korimallin farkkuun.

Farkkua en itse päässyt ajamaan, mutta ainakin uuden Leon hatchbackin FR-malli oli selvästi meluisampi kuin oma ST FR 2016. Se oli itse asiassa ensimmäinen asia, joka koeajolla iski kunnolla vasten kasvoja: "Ei oo totta, ei kai uusi voi vanhaa meluisampi olla!"

Sivupeilien paikkeilta kuului kummia suhinoita, rengasmelu kovempi, mutta moottorin ääni se vasta todellinen shokki olikin. Omassa ST:ssä 1.4 TSI:tä ei kabiiniin juuri kuule paitsi DSG kickdownin yhteydessä, kun taas uudessa Leonissa 1.5 eTSI:n karkea ääni kantautui matkustamoon selvästi jopa tyhjäkäynnillä. Naapurikin oletti dieseliksi. PHEVissä on onneksi toisenlainen kone. Koeajoautossa oli myös matalaprofiilisemmat renkaat kuin omassani, joten kai sekin vaikuttaa. Lieneekö sivupeilien muotoilussa sitten menty kerrankin funktionaalisuus edellä, vai mistä uudet suhinat.

mikama83

Itselläni vertailukohteena siis farkkucupra jossa on vaihdettu putkistoa jne ja 19" renkaat alla, niin on hiljainen tuo uusi  ;D
Edellinen auto oli mk7.5 farkkugolffi eikä se 18" renkailla ollu hiljaisempi kuin Seat, vaikka yleensä on se käsitys että Volkkarit olisi hiljaisempia.

Mikään muu ei häirinny kuin esittelyauton vakioäänentoisto ja kaistanvahti joka vähän väliä käski ajamaan keskellä kaistaa kun itse ajelen paljon pikkuisen urien vierestä. Onneksi sen saa pois päältä.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Dravenholm - 25.08.20 - klo:03:04
Sain tarjouksen Leon ST FR PHEVistä, reilu 5000 EUR lisävarusteilla aika tarkalleen 40000 EUR.

Vaihdossa Leon ST FR 1.4 ACT DSG 2016, ajettu 24000 km, lisävarusteina suurin piirtein kaikki panoraamalasikatosta ja Webastosta alkaen + kattavin ruostesuojaus ja Ceramic Pro 9H + Light + Rain + kahdet renkaat Ceramic Pro -käsitellyin Bolan vantein, arvotettu 17000 EUR.

Kyllähän Seatin hinnasta tietysti neljässä vuodessa reilusti yli puolet lähtee niukasti ajettunakin, mutta jätin silti tarttumatta tarjoukseen. Suurimpana syynä koeajo hatchback-FR:llä. Oli autossa toki jotain mistä pidinkin: DSG-lagin puuttuminen liikkeellelähdöissä, ratinlämmitys ja tumma sisäkaton ja A-pilareiden verhoilu.

No kylläpäs on huonosti tarjonneet vanhasta. On saanut käsityksen lehtijutuista, että vaihtoautoista on pulaa ja autokauppaa käytäisiin edes vähän "ostajien ehdoilla". Edellistä Leonia (2014) tähän faceliftattuun 2017 malliin vaihtaessa sain hyvitystä n. 20 000 eli hinta oli pudonnut kolmessa vuodessa n. 10 tonnilla (1/3). Sinun tapauksessa se näyttää melkein puolittuneen. Toki käyttövuosia on neljä, mutta kilometrejä vähän.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mikama83

Omasta farkkucuprasta tarjottiin 24500â,¬ kun kaupat tehtiin. Vuosimalli 2015 ajettu 65tkm ja siis 280hv malli kyseessä. En kyllä edes kyselly toisesta liikkeestä mutta mielestäni oli ihan ok hinta.

Dravenholm

Lainaus käyttäjältä: jsx - 06.07.20 - klo:19:53
LED-ajovalot kyllä voivat näyttää itsessään kirkkaalta lyhyilläkin, joten voihan olla että osa vilkauttaa valoja ihan vaan kun ei näy sellaista selkeää pitkiltä lyhyille vaihtoa?

Niinpä. Jopa kohdatessaan pre-facelift Leonin vaatimattomine LED-valoineen osa vastaantulijoista roikkuu pitkillä viimeiseen saakka, koska pitkiltä lyhyille vaihto vain kääntää Leonin LEDejä pehmeästi alaspäin. Ja kun vastaantulijan valoissa ei näy mitään yhtäkkistä muutosta, moni luullee häkellyttävän pitkään, ettei jääräpää vain suostu vaihtamaan lyhyille.

Tuo ilmiö hävisi kertalaakista, kun koodasin sumarit syttymään aina pitkien kanssa - ikään kuin pseudolisävaloiksi. Valaisullista lisäarvoahan niillä ei ole, mutta vastaantulija reagoi heti, kun näkee "lisävalojen" sammuvan. Ei laillista sumareiden käyttöä, mutta erittäin toimivaa täällä Lapin pimeillä pikkuteillä. Katsastushuollossa vain totesi, että "olet tainnut koodata valoja", itse katsastuksessa ei sanonut mitään.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 25.08.20 - klo:10:24
Omasta farkkucuprasta tarjottiin 24500â,¬ kun kaupat tehtiin. Vuosimalli 2015 ajettu 65tkm ja siis 280hv malli kyseessä. En kyllä edes kyselly toisesta liikkeestä mutta mielestäni oli ihan ok hinta.

Samaa mieltä. Saapas nähdä mitä tarjoavat tästä 50 tkm 2017 FR farkusta kaikilla varusteilla (poislukien lasikatto ja DSG).  ;D

Odottelen Octavian (etenkin RS) ja Leonin koko hinnaston ulostuloa. Sitten lähden potkimaan renkaita. Jostakin syystä hinnastoja, malleja ja teknisiä tietoja pantataan edelleen. 
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Dravenholm - 25.08.20 - klo:10:35
Niinpä. Jopa kohdatessaan pre-facelift Leonin vaatimattomine LED-valoineen osa vastaantulijoista roikkuu pitkillä viimeiseen saakka, koska pitkiltä lyhyille vaihto vain kääntää Leonin LEDejä pehmeästi alaspäin. Ja kun vastaantulijan valoissa ei näy mitään yhtäkkistä muutosta, moni luullee häkellyttävän pitkään, ettei jääräpää vain suostu vaihtamaan lyhyille.

Tuo ilmiö hävisi kertalaakista, kun koodasin sumarit syttymään aina pitkien kanssa - ikään kuin pseudolisävaloiksi. Valaisullista lisäarvoahan niillä ei ole, mutta vastaantulija reagoi heti, kun näkee "lisävalojen" sammuvan. Ei laillista sumareiden käyttöä, mutta erittäin toimivaa täällä Lapin pimeillä pikkuteillä. Katsastushuollossa vain totesi, että "olet tainnut koodata valoja", itse katsastuksessa ei sanonut mitään.
y

Onnistuuko noiden sumuvalojen koodaus helposti? Mistä löytyy ohjeet?
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Dravenholm

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 25.08.20 - klo:10:18
No kylläpäs on huonosti tarjonneet vanhasta. On saanut käsityksen lehtijutuista, että vaihtoautoista on pulaa ja autokauppaa käytäisiin edes vähän "ostajien ehdoilla". Edellistä Leonia (2014) tähän faceliftattuun 2017 malliin vaihtaessa sain hyvitystä n. 20 000 eli hinta oli pudonnut kolmessa vuodessa n. 10 tonnilla (1/3). Sinun tapauksessa se näyttää melkein puolittuneen. Toki käyttövuosia on neljä, mutta kilometrejä vähän.

No joo, ehkä se vähän "varovainen" tarjous oli. Lapin lisää hinnoissa, mutta ei hyvityksessä. Kyseisestä liikkeestä sain kyllä viimeksikin kaikkein heikoimman tarjouksen. Useamman tonnin ero parhaaseen, joka 2016 sattui löytymään Tampereelta. Kilpailun puute kai vaivaa täällä peräpohjolassa.

Se ihmetytti, että kun nykyistä Leonia hankkiessani auton laskennallisia päästöjä pystyi pudottamaan koko auton eliniäksi vaihtamalla FR:n 18-tuumaiset perustason 17-tuumaisiin (muutokseen pienuuteen nähden mukavat säästöt paitsi erotuksena vanteiden hinnassa + alennuksena autoveroon + alennuksena vuotuiseen ajoneuvoveroon) riippumatta siitä minkälaisia vanteita myöhemmin käytät, niin nyt vastaavan muutoksen vaikutus oli pyöreät 0 euroa. Onko tämä jotenkin kytköksissä nykyiseen päästöjen laskentatapaan... porsaanreikä tukittu tms.

Dravenholm

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 25.08.20 - klo:11:06
Onnistuuko noiden sumuvalojen koodaus helposti? Mistä löytyy ohjeet?

En muista mistä olen ohjeen alun perin poiminut talteen, mutta tuon alla näkyvän ohjeen mukaan OBDelevenillä koodasin ja siis ainakin pre-facelift 2016 Leonissani tämä toimi:

Fog Lights operated with High Beam Lights

Option 1: fog-lights are turned-on with high-beam lights when the left-hand stalk behind the steering wheel is pushed towards the windscreen (and the rotary light switch is in "Auto", or "On" position) - i.e. the normal high-beam switch on/off process
Option 2: fog-lights are "flashed" together with high-beam lights when the left-hand stalk behind the steering wheel is momentarily pulled towards the driver.

Instructions:

  • Select Central electrics module @ address hex09
  • Select Security access
  • Enter the magic number 31347
  • Select Adaptations
  • Search for Leuchte12NL LB45 (Left front fog-light) and select
  • for Option1, set Lichtfunktion C 12 to Fernlicht links
  • for Option 2, set Lichtfunktion D 12 to Lichthupe generell
  • set Dimmwert CD 12 as 100
  • Search for Leuchte13NL RB5 (Right front fog-light) and select
  • for Option1, set Lichtfunktion C 13 to Fernlicht rechts
  • for Option 2, set Lichtfunktion D 13 to Lichthupe generell
  • set Dimmwert CD 13 as 100

Eli Option 1 on siis se vaihtoehto, jolla sumarit syttyy aina pitkille vaihtaessa.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Dravenholm - 25.08.20 - klo:11:33
En muista mistä olen ohjeen alun perin poiminut talteen, mutta tuon alla näkyvän ohjeen mukaan OBDelevenillä koodasin ja siis ainakin pre-facelift 2016 Leonissani tämä toimi:

Fog Lights operated with High Beam Lights

Option 1: fog-lights are turned-on with high-beam lights when the left-hand stalk behind the steering wheel is pushed towards the windscreen (and the rotary light switch is in "Auto", or "On" position) - i.e. the normal high-beam switch on/off process
Option 2: fog-lights are "flashed" together with high-beam lights when the left-hand stalk behind the steering wheel is momentarily pulled towards the driver.

Instructions:

  • Select Central electrics module @ address hex09
  • Select Security access
  • Enter the magic number 31347
  • Select Adaptations
  • Search for Leuchte12NL LB45 (Left front fog-light) and select
  • for Option1, set Lichtfunktion C 12 to Fernlicht links
  • for Option 2, set Lichtfunktion D 12 to Lichthupe generell
  • set Dimmwert CD 12 as 100
  • Search for Leuchte13NL RB5 (Right front fog-light) and select
  • for Option1, set Lichtfunktion C 13 to Fernlicht rechts
  • for Option 2, set Lichtfunktion D 13 to Lichthupe generell
  • set Dimmwert CD 13 as 100

Eli Option 1 on siis se vaihtoehto, jolla sumarit syttyy aina pitkille vaihtaessa.

Kiitos tiedosta. Pitää kokeilla kunhan saa uuden Leonin.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 24.08.20 - klo:14:57
Noista pohjaan tehtävistä ääneneristysmassauksista on aika turha maksaa ja varsinkaan lisää. Noissa uusissa MQB:ssä on varmaan ne samat vikakohdat kuin noissa aikaisemmassakin (b-pilarin aukko, takapenkin alunen ja farkuissa vararenkaan kotelon ympäristö) ja ne saa jo 100e materiaaleilla ja muutaman tunnin työllä korjattua siedettävälle tasolle. Jos et ite uskalla, niin aja se jonkun harrastajan pihaan, niin saat sen muutamalla satkulla :P Mulla oli oma tehdasuusi auto aikoinaan 2 vk ajossa, ennenkuin oli jo puolet sisustuksesta purettu auki.

Lisäksi tässä edeltävässä sukupolvessa sai myös vähän suhinoita vaimennettua pohjasta lisäämällä eco-mallien muovisuojia. Uusissa MQB:ssä pitäisi olla co2 päästöjen vähentämisen vuoksi lisäksi paremmat suojat pohjassa kuin aikaisemmassa, että en oikein näe syytä lätkiä sinne alle muhimaan massoja ja sitten takaisin suojat päälle. (Itse tilasin jo noitten uusien mallin muovisuojia omaani).
Kiitos kommentista. Minulle tuleva auto on PVEH, jonka akuston sijoitus varmaan vaikuttaa melutasoon ja äänieristyksen laittamiseen sisäpuolelle. Pitää katsoa kunhan saan auton ja kuullostella tarvitseeko laittaa lisä-äänieristystä.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Dravenholm - 25.08.20 - klo:03:45
Farkkua en itse päässyt ajamaan, mutta ainakin uuden Leon hatchbackin FR-malli oli selvästi meluisampi kuin oma ST FR 2016. Se oli itse asiassa ensimmäinen asia, joka koeajolla iski kunnolla vasten kasvoja: "Ei oo totta, ei kai uusi voi vanhaa meluisampi olla!"


Jos Sinun autolla on ruostesuojaus, niin uusi auto on varmasti meluisampi.

Mutta jos otetaan huomioon, että VAG säästä uudessa autossa mahdollisimman paljon, niin se kyllä näkyy ja sitä myös kuule, eli uusi malli on huono vaihtoehto. Itse odotan facelift -a tai seuraava mallia.

Daatta

Ei ruostesuojaus meluun juuri vaikuta, oli lisäsuojaa tai ei. Rengastus vaikuttaa eniten.

En ole uutta Leonia vielä edes nähnyt, kai seuraavassa huollossa sitten...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 25.08.20 - klo:15:34
Ei ruostesuojaus meluun juuri vaikuta, oli lisäsuojaa tai ei. Rengastus vaikuttaa eniten.

En ole uutta Leonia vielä edes nähnyt, kai seuraavassa huollossa sitten...

Kyllä vaikuttaa. Myös kura jms. Siksi ei kannata pesta autoa. :)
Kai ne uuden auton renkaat on myös halvimmat joita oli tarjolla.

Uusi 5D ja ST on nähty/tutkittu.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Dravenholm - 25.08.20 - klo:03:04
Oli autossa toki jotain mistä pidinkin: DSG-lagin puuttuminen liikkeellelähdöissä, ratinlämmitys ja tumma sisäkaton ja A-pilareiden verhoilu.

Oletko kokeilut "throttle response behavior > direct" asetuksia?

ToAkPa

Onko tietoa, joko uuteen Leoniin on saatavissa malliin tarkoitettuja roiskeläppiä? Vai istuuko vanhan mallin roiskeläpät uuteen malliin?
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Rice

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 27.08.20 - klo:21:46
Onko tietoa, joko uuteen Leoniin on saatavissa malliin tarkoitettuja roiskeläppiä? Vai istuuko vanhan mallin roiskeläpät uuteen malliin?
Koeajoautoissa ainakin etuläpät olleet.
Minulla on ehybrid tilauksessa myös takaläpät tulossa tai ainakin myyjä ne myi......
Opel Astra
Volvo V60

ToAkPa

#647
Lainaaauthor=Rice link=topic=44479.msg712150#msg712150 date=1598554274]
Koeajoautoissa ainakin etuläpät olleet.
Minulla on ehybrid tilauksessa myös takaläpät tulossa tai ainakin myyjä ne myi......
[/queote]

Mikä tuli roiskeläppien hinnaksi?
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Rice

Etuläpät mielestäni kuuluvat auton hintaan ja takaläpistä minulla ei ole hintaa tiedossa.
Opel Astra
Volvo V60

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Rice - 28.08.20 - klo:13:56
Etuläpät mielestäni kuuluvat auton hintaan ja takaläpistä minulla ei ole hintaa tiedossa.

Eestin hintoja:



b1mpo

Pikkusen kalliita.  :o Octaviaan kustansi muistaakseni parin kympin verran noi alkuperäiset takakuralätkät. Ooppelissakin melko tyyriitä muovinpalasia myös, muttei ihan satkua kuitenkaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 28.08.20 - klo:16:35
Pikkusen kalliita.  :o Octaviaan kustansi muistaakseni parin kympin verran noi alkuperäiset takakuralätkät. Ooppelissakin melko tyyriitä muovinpalasia myös, muttei ihan satkua kuitenkaan.

Hinta on asennettuna, ilman sitä ne maksaa -30%. Ja onhan se olematon pikkuraha 30K autossa, sekä sen lisäksi hyödyllinen lisäke.

Daatta

Jos satasella saa niin halba. 300â,¬ oli vähän suolainen OVH 5F Leonin takaläpille. Motonetistä saa parilla kympillä geneeriset, mutta ne ei oikein istu ja on vaikea asentaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

b1mpo

Tässä ihan skodan tiskin hintoja. Noiden asennuskaan ei ole vaikea ja tuskin kalliskaan huollon yhteydessä esim.




Ps. Näiden laitossa ei tiellä kovin kauaa mennyt. Jos renkaat osaa autoon vaihtaa, niin näiden laittaminen on jopa helpompi rasti.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 28.08.20 - klo:16:42
Hinta on asennettuna, ilman sitä ne maksaa -30%. Ja onhan se olematon pikkuraha 30K autossa, sekä sen lisäksi hyödyllinen lisäke.
Jos parilla kympillä hakee skodalta ja itse laittaa, niin siinä jää reiluun tankilliseen vielä bensarahaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Daatta

Voi olla ettei ihan mee 1:1 Octavian ja Leonin perspään muodot. Mutta kokeilemalla toki selviää  ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 28.08.20 - klo:18:07
Voi olla ettei ihan mee 1:1 Octavian ja Leonin perspään muodot. Mutta kokeilemalla toki selviää  ;D
Ei varmaan menekään. Totesin ja perustelin vain kalliiksi nuo seatin läpät.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 28.08.20 - klo:18:26
Ei varmaan menekään. Totesin ja perustelin vain kalliiksi nuo seatin läpät.

Etu/taka roiskeläpät + takakontin matto = 239,-  on aika edullista.

Daatta

Itse jätin viimeiseen tuon takakontin maton ostamatta, koska se oli ainakin LB-mallissa sellaistaa onnetonta foam-seosta. Sen sijaan hain Honkkarista (Rusta wtf) rullan kumimattoa ja leikkelin siitä takakonttiin maton. Maksoi jotain 2 kybää ja vähän aikaa. Kestää mitä tahansa ja haisee hyvälle.  8)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 28.08.20 - klo:18:38
Etu/taka roiskeläpät + takakontin matto = 239,-  on aika edullista.
Sama setti itelle skodaan oli 20 euroa, kun vain takaläpät laitoin itse jälkikäteen. 2-puoleinen matto tuli mukana ja etuläpät. Ooppelin läpät eteen oli yli 60 euroa.

Lisäheebelit on melko tyyriitä monesti. Toyotan, mazdan, kiian ja monen muun jälkivarustelun hinnoittelu on aivan posketonta. Sama näyttää olevan seatilla myös tässä tapauksessa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy