Jakopään vaihto 1.9TDI AHU

Aloittaja naakari, 18.11.13 - klo:11:09

« edellinen - seuraava »

naakari

Morot arvon asiantuntijat!

Ajattelin ryhtyä niinkin hurjaksi että vaihdan ihan ittekseni jakopään otsikon kaltaiseen 3b passattiin vm.2000 352000tkm. Nyt olis kaikki mahdollinen info tarpeen. Löytyykö jostain hyviä ohjeita kuvien ja tekstien kera? Jopa videota? Ja mistä saan helpoiten sen erikoistyökalusarjan jakopään lukitusta ja ajoituksen säätöä varten. Osat löytyy jo.

naakari

Kyllä tässä joutu nöyrtymään ja myöntämään että ei tota jakopäätä kannata lähteä itse touhuumaan. Kä pian legendaarisesti niin että 10â,¬ mies tekee 1000â,¬ rempan. Sain kaverin tekemään jakopään iltahommina joka tekee niitä työkseen. Ihmettelen sitte vierestä kun ammattimies touhuu. Palaillaan :)

naakari

Nonniin. Hommat edistyy, raidetankojen päiden, tukivarsien ja suojakumin vaihdon jälkeen auto sai leiman. Asentajakin pääsi kylään ja saatiin purettua keula jakopään vaihtokuntoon. Asentaja huomas että ilmastoinnin kompuran kiristäjän rulla alkaa olla loppu. Hirveetä sirinää ku pyörittää. Mistähän sellanen ja onkohan kuinka arvokas. Tarttis saada myös nopeasti! Auttake hyvä ihmiset!

TDiih

#3
Kannattaa katsoa apuakselin päittäisvälys ja alumiinisen hihnapyörän kunto samalla. Jos homman tekee oikeaoppisesti niin nokan(ei kiilaa) ajoitus kuuluisi samalla tarkistaa/säätää.

Lopuksi joka tapauksessa pumpun ajoitus kannattaa katsoa VCDS:llä ja säätää tarpeen mukaan. Sama kuuluisi tarkistaa jakajapumpullisista joka öljynvaihdon yhteydessä, koska hihna venyy. Myös hihnan leveyden mittaus kuuluu huolto-ohjelmaan öljynvaihdon yhteydessä, joka taas johtuu kuluvasta apuaksellista/hihnapyörästä (nm. tallissa kone missä yläkerta palasina). Vaihtovälihän noissa taisi olla nykyään sen 60tkm, viritetyllä sitten hieman vähemmän.

Muutama vinkki linkki asiaan liittyen:

http://www.myturbodiesel.com/1000q/a3b4/vw-passat-jetta-tdi-timing-belt-removal-mk3.htm
http://www.myturbodiesel.com/1000q/a3b4/vw-jetta-passat-tdi-timing-belt-replacement-install.htm
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=64634
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Arska F

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 02.12.13 - klo:06:24
Vaihtovälihän noissa taisi olla nykyään sen 60tkm, viritetyllä sitten hieman vähemmän.

AHU:n vaihtoväli edelleen 90 tonnia...
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Arska F - 02.12.13 - klo:11:20
AHU:n vaihtoväli edelleen 90 tonnia...

Olet aivan oikeassa. En tiedä mistä tuo lyhyempi vaihtoväli oli jäännyt mieleen.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Arska F

Isompitehoisista PD-koneista ;)

myös joissakin bensakoneissa oli tuo 60 tonnia...
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

naakari

Okke. Asia selvä. Otan nämä vinkit asentajan kanssa puheeks. Kun keula purettiin huomattiin asentajan kanssa että yksi pyörijä/ohjain rulla tullut tiensä päähän ja laakeriin kirskuu ja vinkuu ja rohisee käsin pyörittäessä. Kyseessä siis ilmastoinnin kompuran ohjainrulla. Ei ole kiristin. Kompura ja ilmastointi on jälkiasennettu laakkosen mukaan heillä aikanaan ja on merkkiä Diavia ja kiristimestä löytyi merkinnät IMI 6030, D4052. Kuvat alla. Ensimmöisessä näkyy sijainti ilmast.kompuran alla, alin rulla kuvassa, edestäpäin katsottuna kompuran oikealla alla, ja jälkimmäinen irrotettuna keittiön pöydällä :) nyt jos joku osaa näiden perusteella kertoa mulle varaosanron millä ettiä tai mistä saa nopeesti ja hyvään hintaan olen eri kiitollinen! Motonetissä ja laakkosella oltiin melko hukassa mistä noita saa.

naakari


TDiih

#10
Kuinkakohan paljon tuo setti eroaa omastasi?

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=17836.0

Edit: Taitaa olla kyllä aika paljonkin eroa, koska tarkoitettu poikittain asennettavaan koneeseen. Kompura poikittaisessa moottorin etupuolella.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

TDiih

Kyseinen rulla on luultavasti tämä:
http://www.diavia.it/eng_kits.php?categoria=16&sottocategoria=52&marchio=0&id=527

Webaston oma tuotenro on: 62004052DVB

Tosin luulisi että tuonlaisen 65mm sileän rullan löytäisi jostain muualtakin.



ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

naakari

Kiitos TDiihille infoista. Löysin Suomesta yhden maahantuojan tälle osalle, Kaha Oy vantaalla. Heillä saldot nolla, ja tehdastilauksena kestää tulla 6vkoa  >:( perkele. Ajattelin lähteä osa kourassa kiertää Lahden alueen varaosaja huoltoliikkeitä läpi. Eiköhän tohon ole joku korvaava olemassa. Kunhan mitat natsaa ja on sileä pinta niin eikai mitään väliä kestävyyden suhteen, kenen tekemä se on, jos on kuitenkin hihnankiristimestä kyse. Vai mitä mieltä olette?

SeppoN

Nopeimmin saat osan käteesi, kun katselet sopivan kuulalaakerin, johon jokin pikkusorvaamo tekee joko holkin tai renkaan. Ei luulisi tulevan kalliiksi.

naakari

Nonniin. Varaosaliikkeissä pyöritty ja pikkusorvaamoissa käyty. Ei hyvältä näytä. Varaosaliikkeissä pyöritellään silmiä, eikä meinaa edes vastaavia tuntua löytyvän. Sorvaamolle päätin sitten mennä, tai metallipaja melko isokin. Siellä vanhempi toim.johtaja herrasmies otti vanhan laakerin rullasta pois ja korvasi yhden pitkän laakerin 3kpl 9mm leveällä laakerilla (muuten samat mitat kuin alkuperäisessä), koska alkuperäinen on "erikoisvalmistettu" eikä löytynyt paikallisesta laakerierikoisliikkeestä. Uudet laakerit kun saatiin paikalleen, pyöriteltiin rullaa ja vähän tuntui olevan epäkesko, kiero. Silmällä sen näkee juuri ja juuri. Hieman epäilyttää heittää sinne pyörimään, jos pientäkin kieroutta on. Näin ollen otin yhteyttä venäläiseen firmaan maililla, joka näitä myy, sekä puolalaiseen yksityiseen käytetyn osan myyjään. Alkaa mennä lievästi epätoivoiseksi  ;D  :'( Mutta helvetti, en tiedä mitä muutakaa tässä tekis. Pitää näyttää sille asentajalle vielä joka minulle tuon passat jakopäärempan tekee, että mitä mieltä se on. Saa kommentoida. Ajattelin tässä vaiheessa vaan kertoilla, että vituiksi menee, mutta menköön, ehkä joudun kohta kuitenkin tilaamaan sen orkkis osan ja odottamaan ihan kiltisti sen 6vkoa stna!!!  :-\

SeppoN

Minulla oli mielessä, että sorvataan halkaisijaltaan 65 mm  ja 27 mm pitkä rengas, jonka kumpaankin päähän upotetaan tavallinen yksirivinen kuulalaakeri. Näihin upotuksiin tulee tietenkin olkapää, jota vastaan ulkokooli lepää. Laakeriksi läy vaikkapa 6200-2Z tai 6300-2Z, joiden akselihalkaisija on 10 mm.  Jos taas akselitapin kanssa tulee vaikeuksia, niin saa ne laakerit olla vaikka eri mitoilla, jolloin akselitappiin saadaan olkapäät molemmille laakereille.

SeppoN

Unohdin mainita, että katsoin jo aikaisemmin sekä Saksan että brittien ebaystä sopivaa ohjainrullaa. Kumpikin antoi n. giljoona osumaa sanoille Umlenkrolle tai idler pulley. Sitten kun tarjosi joukkoon taikasanaa webasto, niin ei tullutkaan yhtään osumaa.

TDiih

Uskoisin, että motonetistäkin löytyy tarkoitukseen sopiva hihnapyörä. Valitettavasti nykyisiltä sivuilta ei voi etsiä varaosia hakusanojen avulla. En usko rullan koonkaan olevan kiveen hakattu, vaan +-2mm halkasijassa on vielä hyväksyttävää, kunhan rulla vain mahtuu pyörimään kunnolla. Tärkemämpää on että rullan leveys on riittävä ja että hihna kulkee suoraan.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

naakari

Interwebin ihmeellinen maailma. Nyt on itänaapurin kaveri, Igor lupautunut toimittamaan osan ilman ennakkomaksua ensvkon aikana, hintaan 35â,¬ :D saas nähä kuinka käy  ::) jos ei osaa ala kuulua pitää turvautua nöihin teidän ehdottamiin vaihtoehtoihin. Palaillaan :)

Arska F

Kannattaapi muuten uusia vesipumppu samalla, vaikka sitä ei AHU-koneeseen ole välttämättömäksi listattukaan...
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

naakari

Juu, vesipumppu odottelee asennusta, eli hommattu on. Ja melko jännä että ei ole vaihdettavana osana listattu...eikös se ole melkein kaikissa autoissa aina tehtävä jakopäärenpan yhteydessä? Onko ahu joku poikkeus?

Arska F

Aikoinaan kun omaan pasuunaan kyselin hihnanvaihdon hintoja useammastakin eri paikasta, niin marmoritiski oli ainoa, missä olisi jätetty alkuperäinen vp paikalleen :o
Tiedustelin sitten, että miksi näin, niin vastaus oli että ei tarvitse uusia, koska jakohihna ei pyöritä vesipumppua, joten sen voi vaihtaa erikseen...
Bisneshän se heille olisi, koska ensin laskutetaan asiakasta jakohihnan vaihdosta ja se tulee parin viikon päästä takaisin vaihdattamaan vuotavaa/kolisevaa vesipumppua jolloin saadaan taas kirjoittaa lihava lasku  ;D
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

naakari

No näinpä tietennii juu! Melkosta hommaa!

naakari

Hyvää joulua! Kiitos internet ja kiitos Igor!



:D Osa hommattu ja tällä vkolla pääsee ehkä jopa asentamaan sen...jahka saan asentajan houkuteltua mahd pian hommiin. Vähän ehkä jännitti odotella kouvolan rautatieaseman pihalla turistiOpas-Olgaa, joka oli min myöhässä, että pitikö ruveta venäläisten kanssa säätää :D mutta kaikki meni niinkuin piti, pientä myöhästymistä lukuunottamatta. Maksoin vähän ylimäärästäki vaivannäöstä ja hyvästä palvelusta. Alla olevasta linkistä näätte lähtökohdan. Ei ehkä luotettavimman näkönen sivusto. Laitoin tuonne mailia kun osa löytyi varaosaluettelosta. Yhteydenotosta 2 arkipv ja osa toimitettuna mun kädessä. Mun mielestä helvetin hyvin. Ei muutaku muutkin tilaamaan :D

http://climate-auto.ru/pages.php?page=7


Vaarivanhus

No jo on aikoihin eletty! Passattiin joutuu hankkimaan varaosat Venäjältä  ::)
Hieno juttu kuitenkin, että homma etenee ja auto tulee kuntoon.
Joutilas 76v

SeppoN

Mitähän tälle projektille kuuluu? Vai vieläkö sulattelet kinkkua?

TDiih

Taitaa olla jo kohta neulasetkin sulanu  ;D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

SIN

Hei

katselin noita myturbodiesel ohjeita ja pari kysymystä heräsi..

Onko nokkapyörä pakko ottaa irti? Eikö hihna muten passaa hampailleen vai onko siinä jokin muu syy?
Useassa yhteydessä mainitaan ahu koneen apuakselin väliakselin tarkistus samalla, mutta mistään en ole löytänyt kuvaa tai paikannusta missä se apuakseli on. Linkki olisi kiva..

muuta vinkkiä mitä kannattaa tarkistaa samalla 350tkm -00 AHU koneisen passatin jakopäärempassa ?
Rullat, kiristimet ja muut hihnat + vesipumppu vaihtuu samalla.. Motonetin "aito " pumppu oli näemmä muovipyöräinen, mutta ei liene syytä paniikkiin..

Jultsu

Muistelisin että -97 AHUun meni kyllä hihna paikoilleen pyörää purkamatta, mutta pikkuisen venutusta ja ähinää se vaati.

EGR:n tulppaamista, imusarjan irroitus/putsausta ja turbon välyksien tarkastusta suosittelen samaan syssyyn.

Lisäksi, jos vaihdekeppi vatkaa kovin paljon on-off-on kaasupoljinta koskemalla, kannattaa se etummainen kannatintyyny vaihtaa V6 malliseen isompaan ja kiinteään kumiin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SIN

Apuakselissa on noin millin päittäisvälys, hankala arvoida suuruutta mutta selkeä klappi kun ulospäin vetää. Onlo laakerit siis vaihtokunnossa?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy