Sähkön hinta, 2021 - 2030, mihin mennään

Aloittaja VAGkilainen, 11.10.21 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 20.12.21 - klo:14:33
Osaisiko joku kertoa miksi ihmeessä sähkön hinta nousee taas kohti korkeuksia? Pakkasta on, eikö tuulimyllyt jauha sähköä? Eikö Norjasta tai Ruotsista saada ostettua edullista energiaa?


Fingrid näyttäisi, että Suomessa tuulivoima jahaa tällä hetkellä 1 979 megawatin teholla eli varsin hyvin. Yksi tekijä ovat Norjan ja Ruotsin poikkeuksellisen vähäiset sateet kuluvana vuonna. Vesivarastot ovat alhaalla.

Daatta

Taitaa olla sähkölle hintapaineita tulevaisuudessakin: https://yle.fi/uutiset/3-12241324

LainaaHistoriallinen päätös: Kivihiilen poltto loppuu Helsingissä jo vuonna 2024 " Salmisaaren vihreämmät korvaajat ovat vielä arvoitus

Helen on päättänyt sulkea myös Salmisaaren kivihiilivoimalan reilusti etuajassa. Kivihiilen korvaajia on kuitenkin julkistettu toistaiseksi vain Hanasaaren kivihiilivoimalan jättämän aukon korvaamiseksi.

Salaliitto, huutaisi joku. Kun on vuoden sisään vaihtanut öljylämmityksen lämpöpumppuihin ja bensiiniauton sähköiseen.  :P
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tet

^ Salmisaaren sähköteho on 160 MW, eipä tuon puuttuminen nyt hirveästi missään näy. Tämän päivän ja Salmisaaren pysähtymishetken välillä Suomeen on tämän hetken arvion mukaan valmistunut jotain 5000 MW uutta tuulivoimakapasiteettia. Ja ennenkuin kukaan muu ehtii, otetaan se pahin mahdollinen skenaario: kovalla talvipakkasella se 5000 MW kapasiteettia tuottaa varmasti vielä 250 - 500 MW hetkellistehoa, eli korvaa Salmisaaren moninkertaisesti myös silloin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jt

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 20.12.21 - klo:09:25
Eipä hirveästi taida tuulla silloin kun olisi suurin tarve kuten kovilla pakkasilla?
Kovimmilla pakkasilla tuppaa olemaan usein aika tyyntä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.12.21 - klo:22:47
Fingrid näyttäisi, että Suomessa tuulivoima jahaa tällä hetkellä 1 979 megawatin teholla eli varsin hyvin. Yksi tekijä ovat Norjan ja Ruotsin poikkeuksellisen vähäiset sateet kuluvana vuonna. Vesivarastot ovat alhaalla.
Ruotsin siirtokapasiteetti on myös lopussa. Ei saada vietyä sähköä sinne missä kulutus niin paljon kuin halutaan. Vaikuttaa myös sähkön vientiin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

V60

Tällä hetkellä kulutus 13115 MW ja tuulivoima jauhaa 398 MW.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

slarpa

Lainaus käyttäjältä: jt - 21.12.21 - klo:23:29
Kovimmilla pakkasilla tuppaa olemaan usein aika tyyntä.

Oliko tähän oikein lähdettäkin vai mutulla mennään? Olen antanut itseni ymmärtää juuri päinvastaista

https://tuulivoimayhdistys.fi/tietoa-tuulivoimasta-2/tietoa-tuulivoimasta/tuulivoimatuotanto/talvella-tuulee-eniten
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

Pihistelijä

#67
Lainaus käyttäjältä: slarpa - 22.12.21 - klo:08:17
Oliko tähän oikein lähdettäkin vai mutulla mennään? Olen antanut itseni ymmärtää juuri päinvastaista
Meteorologitkin aina sanoo, että jos on tyyntä pääsee pakkanen kiristymään. Kaikkein kireimmillä pakkasilla on tyyntä ja juuri silloin sähkön kulutus on huipussaan. Itse en pidä yhtään tuulivoimasta. Se ei pysty tuottamaan sähköä silloin kuin sitä kipeimmin tarvittaisiin. Tuulivoima on on rampauttanut Suomen sähköntuotannon. Sen takia on ajettu alas 24/7 tasaisesti sähköä tuottavaa lauhdevoimaa ja korvattu heiluvalla tuotannolla. Silloin kuin tuulee paljon, laskee se sähkön hinnan lähelle nollaa, jopa negatiiviseksi. Kun ei tuule, nostaa se taas hinnat pilviin.

Täältä näkee reaaliaikaisen tuotannon. Sähkön kulutus nyt 13 400 MW, tuulivoiman osuus 366 MW. Tehoreservi 0 MW, tuonti 3100 MW.
https://www.fingrid.fi/-/custom/sahkojarjestelman-tila-169/
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

slarpa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 22.12.21 - klo:08:32
Meteorologitkin aina sanoo, että jos on tyyntä pääsee pakkanen kiristymään. Kaikkein kireimmillä pakkasilla on tyyntä ja juuri silloin sähkön kulutus on huipussaan. Itse en pidä yhtään tuulivoimasta. Se ei pysty tuottamaan sähköä silloin kuin sitä kipeimmin tarvittaisiin. Tuulivoima on on rampauttanut Suomen sähköntuotannon. Sen takia on ajettu alas 24/7 tasaisesti sähköä tuottavaa lauhdevoimaa ja korvattu heiluvalla tuotannolla. Silloin kuin tuulee paljon, laskee se sähkön hinnan lähelle nollaa, jopa negatiiviseksi. Kun ei tuule, nostaa se taas hinnat pilviin.

Täältä näkee reaaliaikaisen tuotannon. Sähkön kulutus nyt 13 400 MW, tuulivoiman osuus 366 MW. Tehoreservi 0 MW, tuonti 3100 MW.
https://www.fingrid.fi/-/custom/sahkojarjestelman-tila-169/

Ensimmäinen boldattu kohta, syy-seuraussuhde ei toimi automaattisesti molempiin suuntiin.  Toinen kertoo sinun agendasi. Ei ole siis lähdettä osoittaa väitteelle että kovilla pakkasilla ei tuule?
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

V60

On kai aivan selvää, ettei kovalla pakkasella sähkön kulutuksen ja tuulivoiman tuotannon suhde ole hääppöinen. Vai eikö numerot ole tuttuja?
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

slarpa

En tiedä oliko tämä kommentti minulle. Alunperin väite oli ettei kovilla pakkasilla tuule ja siitä olen eri mieltä. Se on selvää ettei kovien pakkasten aikana tuulivoima tuota suhteessa saman verran koska kulutus kasvaa niin paljon.

Ja ei, en ole töissä alalla ja oma mielipiteeni on neutraali asian suhteen. Lähinnä sapettaa tuollaiset lonkalta heitetyt "faktat" yleisesti.
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

Mikey

Tuolla näkyy koko vuoden osalta tuulivoiman tuotanto: https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkomarkkinainformaatio/tuulivoiman-tuotanto/

Valitettavasti samaan kuvaan ei saa minkäänlaista lämpötilatietoa mukaan. ,,kkiseltään katsoen kuluvana vuonna tammikuu on ollut heikoin tuotantokuukausi.

Mikey

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 22.12.21 - klo:10:04
Tuolla näkyy koko vuoden osalta tuulivoiman tuotanto (valitse 'Kuluva vuosi'): https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkomarkkinainformaatio/tuulivoiman-tuotanto/

Valitettavasti samaan kuvaan ei saa minkäänlaista lämpötilatietoa mukaan. ,,kkiseltään katsoen kuluvana vuonna tammikuu on ollut heikoin tuotantokuukausi.

ak72

Lainaus käyttäjältä: slarpa - 22.12.21 - klo:09:52
En tiedä oliko tämä kommentti minulle. Alunperin väite oli ettei kovilla pakkasilla tuule ja siitä olen eri mieltä. Se on selvää ettei kovien pakkasten aikana tuulivoima tuota suhteessa saman verran koska kulutus kasvaa niin paljon.

Ja ei, en ole töissä alalla ja oma mielipiteeni on neutraali asian suhteen. Lähinnä sapettaa tuollaiset lonkalta heitetyt "faktat" yleisesti.

Voisit alottaa siitä että menet kovalla pakkasella katsomaan niitä myllyjä pyöriikö ne.  Ihme änkyrä kun pitää rautalangasta vääntää, taidat olla joku ihmeen vihervassari!
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

slarpa

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 22.12.21 - klo:10:13
Voisit alottaa siitä että menet kovalla pakkasella katsomaan niitä myllyjä pyöriikö ne.  Ihme änkyrä kun pitää rautalangasta vääntää, taidat olla joku ihmeen vihervassari!

;D

Jos vertaat tuotantotilastoa ja lämpötiloja:

https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkomarkkinainformaatio/tuulivoiman-tuotanto/

https://kilotavu.com/fmi-tilastot.php?paiva=14&kuukausi=12&vuosi=2021

Esim joulukuun puolivälissä on tuotantokäyrä alhaalla. Eli silloin on ollut todella kylmä? Eikö? Eiku hetkinen....lämpötilatilastot osoittavat jotain muuta....hetkinen...miten se menikään.

Vale, emävale, tilasto?

Ei voi kauhalla ammentaa kun on lusikalla annettu.
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

Lionman

Miksi lämpötilasta oli valittu 14. päivä kun tuotannon alinta kohtaa eli 22. päivä lähellä olevan 21. päivän lämpötilat löytyy? Ovat jokseenkin matalammat kuin 14. päivä.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

slarpa

#76
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 22.12.21 - klo:10:31
Miksi lämpötilasta oli valittu 14. päivä kun tuotannon alinta kohtaa eli 22. päivä lähellä olevan 21. päivän lämpötilat löytyy? Ovat jokseenkin matalammat kuin 14. päivä.

Oli vain yksi esimerkki. Toki saa jokainen verrata ihan sitä päivää mitä haluaa. Edelleen alkuperäinen väite ettei pakkasilla tuule on yksiselitteisen väärin. Aina on toki päiviä jolloin on kova pakkanen eikä tuule, samoin kuin on päiviä kun on kova pakkanen ja tuulee.

Muoks:

Lisäyksenä että tuuli ei ole riippuvainen lämpötilasta. Tuuli syntyy lämpötilaeroista ilmamassojen välillä.
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

ile

Onhan meillä ihan konkreettinen esimerkki lämpötila vs. ilman liike: inversio ?

Ilmatieteen laitokselta lainattua: "Maanpintainversiossa maanpinta ja sen lähellä oleva ilma jäähtyy niin, että kylmempi ilma jää ylempänä olevan lämpimämmän ilman alle. Kylmä pintailma ei raskaampana pääse kohoamaan yläpuolellaan olevan lämpimän kerroksen läpi ja ilmakehän pystysuuntainen liike lakkaa. Siten inversion vallitessa lämpötila nousee korkeuden mukana. Tyynellä säällä kylmin piste on aivan maan pinnassa. Voimakkaimmat inversiotilanteet muodostuvat heikkotuulisen selkeän yön jälkeen. Maanpintainversio voi myös muodostua siten, että lämmintä ilmaa kulkeutuu kylmemmän pinnan päälle. "

Omalla logiikalla siis kylmempi ilma talvella on todennäköisempää kun ei juurikaan tuule. Tällöin kylmä ilma painuu/jämähtää selkeämmin alas. Ja myös omien kokemusten pohjalta tietyissä hiihtokeskuksissa ei ikinä ole sitä tilannetta, että on reilusti pakkasta ja tuulee. Esim enemmän kuin -20' pakkasella ei yleensä tuule lainkaan kuin taas -15' kulmilla tuulee huomattavasti isommalla todennäköisyydellä. Sitten on toki vaikka Ylläs-Levi, jossa helposti voi olla todella kylmä ja tuulista, mutta poikkeus vahvistaa perstuntuma-säännön  8)

Farao

Tuulivoiman ongelma on edelleen sen sattumavaraisuus ja se, että siihen et voi luottaa missään kohtaa, kuin sen absoluuttisen minimin verran. Puhumattakaan toki siitä, että ne ovat aivan järkyttävän rumia kaikkineensa. Mutta tuo nyt ei kuulu tähän hintaan. Nyt näköjään on tuo pörssisähkö edelleen monta kertaa kallimpaa mitä viime vuonna, eikä ole ihan hirveästi tulossa siitä alemmas. Hyvänä puolena toki pörssittäjille, ei ole kait nousemassa taas sinne yli euron pintaan.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Farao - 27.12.21 - klo:12:44
Tuulivoiman ongelma on edelleen sen sattumavaraisuus ja se, että siihen et voi luottaa missään kohtaa, kuin sen absoluuttisen minimin verran. Puhumattakaan toki siitä, että ne ovat aivan järkyttävän rumia kaikkineensa. Mutta tuo nyt ei kuulu tähän hintaan. Nyt näköjään on tuo pörssisähkö edelleen monta kertaa kallimpaa mitä viime vuonna, eikä ole ihan hirveästi tulossa siitä alemmas. Hyvänä puolena toki pörssittäjille, ei ole kait nousemassa taas sinne yli euron pintaan.
Hinnat eivät ole nyt olleet niin hirvittäviä kuin hetki sitten mutta aika karmealta nuo edelleen tuntuvat. Onneksi pääsen tuosta sopimuksesta ihan kohta eroon. Näyttää nyt olevan 1.12-25.12 laskua tulossa 239e verran. Kulutusta ollut 1054kWh ja keskihintana 22,58c/kWh. Kaverilla se pienehkö rivarikaksio jossa ilppi ja suora sähkö. Laskua tulossa jo reilusti yli 400e.

Liitän kuvan josta näkee hyvin miten on ollut pakko säännöstellä kulutusta halvempiin tunteihin. On ollut melko stressaavaakin ja nyt on yölläkin ollut melko kallista sähköä.


space images hd
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 20.12.21 - klo:07:47
Joulun sähkönhinta hirvittää. Näinköhän saa sieltä mukavan joululahjan.
Alla toteutuneet hinnat parilta vuodelta, kuukausimaksu 1,76e. Joulukuussa toteutunut hinta on nyt ilman toimitusmaksua 24c/kWh.

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 20.12.21 - klo:08:47
Porukka kun paistelee kinkkunsa sekä laittaa joulusaunaa lämpimäksi ja jos noille päiville vielä sattuu hiukan kovemmat pakkaset, niin... :-\

Eikö siellä ollut jonkin verran pakkastakin? Vähemmän yllättäen sähkön pörssihinta kuitenkin laski, kun teollisuus laittoi koneita seis.





ukormi

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.12.21 - klo:00:11
Eikö siellä ollut jonkin verran pakkastakin? Vähemmän yllättäen sähkön pörssihinta kuitenkin laski, kun teollisuus laittoi koneita seis.


Ainakin täällä itärajalla oli melko kireää pakkasta. Kyllähän hinnat ovat laskeneet noista 80-127c/kWh hinnoista. Mutta silti päivällä tuppaa olemaan 24c/kWh ja yölläkin 10-12c/kWh.
Noihin kun laittaa siirtomaksun päälle niin jos noitakin hintoja joutuisi pitkään maksamaan, saattaisihan jäädä paljon muuta ostoslistalta pois. Nyt on tulossa se 300e energiasta ja siirtomaksuja 100e luokkaa. Ja miksipä eivät pitäisi hintoja korkealla joskin pörssisähkönmaksajia ei varmaan enää hirveästi ainakaan täällä kotimaassa ole. Mutta jokuhan noita maksaa kunnes ei ole enää varaa maksaa. Sitten ei tartte ostaa kotimaista kurkkua tai ylipäätään mitään täällä talvella kasvatettua kun ei ole myyjiä eikä varaa maksaa noita 4.3e/kg kurkkuhintoja. 
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

o.b.

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 29.12.21 - klo:08:25
Nyt on tulossa se 300e energiasta ja siirtomaksuja 100e luokkaa.
Ja tuosta päästäänkin jo siihen (energiayhtiön) ihannetilaan, jossa voidaan todeta, että eihän se siirtomaksu niin paha olekkaan kun on vaan neljännes energian hinnasta. Ja eikun Energiaviraston suurin sallima prosenttikorotus joka vuosi kehiin ;D

ukormi

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 29.12.21 - klo:08:56
Ja tuosta päästäänkin jo siihen (energiayhtiön) ihannetilaan, jossa voidaan todeta, että eihän se siirtomaksu niin paha olekkaan kun on vaan neljännes energian hinnasta. Ja eikun Energiaviraston suurin sallima prosenttikorotus joka vuosi kehiin ;D
Juuri näin. Nyt ei ole tarvinnut valittaa että siirrosta joutuu maksamaan enemmän kuin energiasta  ;D
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009


seppotaas

Lainaus käyttäjältä: tet - 21.12.21 - klo:17:24
^ Salmisaaren sähköteho on 160 MW, eipä tuon puuttuminen nyt hirveästi missään näy. Tämän päivän ja Salmisaaren pysähtymishetken välillä Suomeen on tämän hetken arvion mukaan valmistunut jotain 5000 MW uutta tuulivoimakapasiteettia. Ja ennenkuin kukaan muu ehtii, otetaan se pahin mahdollinen skenaario: kovalla talvipakkasella se 5000 MW kapasiteettia tuottaa varmasti vielä 250 - 500 MW hetkellistehoa, eli korvaa Salmisaaren moninkertaisesti myös silloin.
Enemmänhän tässä ollaan kusessa kaukolämmön tuoton suhteen kun Hanasaari 420 MW (sähköä 236 MW) ja Salmisaari 300 MW (sähköä 160 MW) suljetaan...
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

Suberb 2012

Pientä ylläriä sähköpihille. Laita paneelit katolle. Kun myyt ylijäämäsähköä, niin soppari (Fortum) edellyttääkin että myyt kaiken tuotannon ja ostat sitten (siirtohintoineen ja veroineen) omat tuotannot ”takaisin” toimittajaltasi  >:(
Jää paneelit laittamatta ja muaalima pelastamatta tälläkin saralla. Veikkaan että tämä ”pikku huomio” tulee aika yleiseksi tavaksi kunhan sana leviää Fortumin sammon uusimisesta.
Ongelmaahan tästä ei tule, keksin kyllä muutakin käyttöä putjetoidulle 15K, jolla piti ”vihertää” henkilökohtaisella osuudella. Viinaa, tupakkia ja loput tuhlataan  ::)

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 05.01.22 - klo:14:10
Pientä ylläriä sähköpihille. Laita paneelit katolle. Kun myyt ylijäämäsähköä, niin soppari (Fortum) edellyttääkin että myyt kaiken tuotannon ja ostat sitten (siirtohintoineen ja veroineen) omat tuotannot ”takaisin” toimittajaltasi  >:(
Jää paneelit laittamatta ja muaalima pelastamatta tälläkin saralla. Veikkaan että tämä ”pikku huomio” tulee aika yleiseksi tavaksi kunhan sana leviää Fortumin sammon uusimisesta.
Ongelmaahan tästä ei tule, keksin kyllä muutakin käyttöä putjetoidulle 15K, jolla piti ”vihertää” henkilökohtaisella osuudella. Viinaa, tupakkia ja loput tuhlataan  ::)

Ei kyllä tulisi mieleenkään myydä sähköä toimittajalle. Jos panelit laittaisin, pitäisi laittaa myös akusto. Ja se on taas niin kallista että pitäisi olla varma asumisestaan samassa talossa pitkään. Muuten sitä ei saa ikinä kuoletettua ja uusi omistaja poimii hyödyn. Taloa myydessä et kyllä ikinä saa sijoitettua rahasummaa takaisin.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Suberb 2012

Tokkii se ylijäämä olisi hyvä myydä, oikein mitoiteussa voimalassa kaikkea ei voi itse käyttää. Aurinkoisella kelillä kulutus on aikalailla minimissään.

Ne akustot on ihan vitsi, 10K, saat sellaisen n 15kwh patterin, eli se riittää nippanappa puoleenyöhön. Sitten mennään taas ostosähköllä. Lataamiseen meneekin sitten pari seuraavaa aurinkoista päivää, eli hyöty on tasan laitoksen myyjän puolella  :o
Ehkä 2099 voi akkuteknologia olla tasolla että saa käytöt talteen jotenkin. Tosin sillon voi olla jo 24/7 senverran lämmintä ja aurinkoista muutenkin ettei tarvii murehtia lämmityksistä :'(
Käyttöikä noissa akuissa ei kuitenkaan ole 10v enempää eli ”jälleenmyyntiarvosta” ei kannata murehtia, se on tasan nolla. Paneelitkin menee niin huimaa kyytiä eespäin, että vaikka nyt luvataan 85% tuottotaso 15v päähän niin silloin varmaan samat tehot saa a4-kokoisella arkilla joka maksaa 2.-


ukormi

Eivät taida kuitenkaan maksaa siitä sähköstä näitä pörssihintoja? Jos vaikka olis ropeli panelien lisäksi katolla talvisähköä ajatellen. Onneksi sain vaihdettua vielä kiinteään 24kk soppariin järkihintaan.

Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy