Sähkön hinta, 2021 - 2030, mihin mennään

Aloittaja VAGkilainen, 11.10.21 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 09.01.22 - klo:08:53
Aha? Eli materiaalien saanti ei vaikuta hintoihin. Täytyykin mainita tämä vaikka tällä hetkellä rakennusalallle ;D

Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää, että nykyisin valta-asemassa oleva NMC-akkukemia ei ole kiveen hakattu teknologia, joka pysyy huipulla loputtomiin? Muitakin kemioita on, kehitystä tapahtuu, ja korvaavia materiaaleja löydetään. Samoin korvaavia lähteitä nykyisille materiaaleille.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.01.22 - klo:09:02
Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää, että nykyisin valta-asemassa oleva NMC-akkukemia ei ole kiveen hakattu teknologia, joka pysyy huipulla loputtomiin? Muitakin kemioita on, kehitystä tapahtuu, ja korvaavia materiaaleja löydetään. Samoin korvaavia lähteitä nykyisille materiaaleille.
Ei ole vaikea ymmärtää. Mutta ennenkuin aletaan varmuudella huutelemaan, niin pitäisi olla jotain näyttöä. Sano nyt, mikä se tulevaisuuden akkutyyppi on, joka tulee halpuuttamaan markkinat?
Tästä voidaan jatkaa vaikka siellä sähköautotopicissa. Karkasi himpun aiheesta.

Tässä itse aiheesta:
” Voisiko Suomesta tulla uusi sähkön halpamaa? ”
https://yle.fi/uutiset/3-12261736

Mielenkiinnolla odotellaan paljonko nämä pienet yhtiöt oikeasti hintojaan tiputtavat.
Veikkaan että tasan 0.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Monimerkkimies

https://ourworldindata.org/battery-price-decline

Suattaapi olla hyvinnii akkujen hinnat halvempia tulevaisuudessa kuin tänä pävänä.

Ja taitaa tässä keskustelussa paistavan tämä kuuluisa muutoksen vastarinta läpi muutamilla kaiffareilla.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 09.01.22 - klo:10:16
Suattaapi olla hyvinnii akkujen hinnat halvempia tulevaisuudessa kuin tänä pävänä.

Varmasti ovatkin, vaan paljoko, jaa-a. Meinaan artikkeliin otettu 30v aikajänne on jo sellainen että minkä tahansa muunkin elektroniikan hinta on tuona aikana suorastaan romahtanut => saadaan näyttäviä otsikoita ja jyrkkiä kippuroita = komeita klikkiotsikoita, vaikka se todellisuus pikkasen muuta olisikin ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 09.01.22 - klo:08:53
Aha? Eli materiaalien saanti ei vaikuta hintoihin. Täytyykin mainita tämä vaikka tällä hetkellä rakennusalallle ;D
Jos näiden hankinta on jo nyt paikoin vaikeaa, niin ihmettelen miten siinä vaiheessa riittää, kun nuo isot tehtaan siirtyvät valmistamaan pelkkää sähköautoa.
Kysynnän ja tarjonnan laki määrittelee hinnat AINA, vaikka kehittäisi valmistuksen miten tahansa.
Kun kirjoitan materiaalikustannusten olevan yksi tekijä, niin sinä luet sen niin, että materiaalien saanti ei vaikuta hintoihin. Kun kirjoitan akkujen valmistuksen ja itse akun kehittymisesftä halvemmaksi, niin kaivat esiin rakennusalan... Luetun ymmärtäminen ei tainnut olla koukussa vahvuuksiasi.

Mietihän vähän, mitä 2000-luvulla on tapahtunut litiumakkujen kysynnälle ja hinnalle. Miten akkujen hinnat ovat romahtaneet, vaikka samaan aikaan akkujen vaatimien materiaalien kysyntä on kasvanut?


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 09.01.22 - klo:09:21
Ei ole vaikea ymmärtää. Mutta ennenkuin aletaan varmuudella huutelemaan, niin pitäisi olla jotain näyttöä. Sano nyt, mikä se tulevaisuuden akkutyyppi on, joka tulee halpuuttamaan markkinat?
Tästä voidaan jatkaa vaikka siellä sähköautotopicissa. Karkasi himpun aiheesta.
Etkö ole huomannut sitä, että LFP-akut ovat jo markkinoilla?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 09.01.22 - klo:11:15
Varmasti ovatkin, vaan paljoko, jaa-a. Meinaan artikkeliin otettu 30v aikajänne on jo sellainen että minkä tahansa muunkin elektroniikan hinta on tuona aikana suorastaan romahtanut => saadaan näyttäviä otsikoita ja jyrkkiä kippuroita = komeita klikkiotsikoita, vaikka se todellisuus pikkasen muuta olisikin ::)
Mikä sitten on todellisuus?

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.01.22 - klo:11:36
Mikä sitten on todellisuus?

Siitä voidaan valitettavasti kirjoittaa vain historiaa, miten asiat ovat oikeasti realisoituneet. Tulevaisuuden ennustaminen on useimmiten joukko ennustajansa parhaita arvauksia, pahimmillaan vain ajavat hänen omaa agendaansa mikä se ikinä sitten lieneekään 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sakal83

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.01.22 - klo:11:36
Mikä sitten on todellisuus?
Sinä sen näytät tietävän.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.01.22 - klo:11:35
Etkö ole huomannut sitä, että LFP-akut ovat jo markkinoilla?
No paljonko se LFP akku tiputtaa vielä katteitaan?
Sillä materiaalin hinnat jatkavat nousuaan siinäkin.
https://asia.nikkei.com/Spotlight/Market-Spotlight/Battery-costs-rise-as-lithium-demand-outstrips-supply

Se että hinnat ovat tulleet alas pitkänmatkaa 2000 luvun alusta ei tarkoita sitä, että se vaan jatkaa tulemistaan. Tässä kuitenkin jotkut väittävät, että tuo akun hinta vielä halpenee roimasti nykyhetken hinnasta. Itse en näe näin.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 09.01.22 - klo:14:20
Sinä sen näytät tietävän.
No paljonko se LFP akku tiputtaa vielä katteitaan?
Sillä materiaalin hinnat jatkavat nousuaan siinäkin.
https://asia.nikkei.com/Spotlight/Market-Spotlight/Battery-costs-rise-as-lithium-demand-outstrips-supply

Se että hinnat ovat tulleet alas pitkänmatkaa 2000 luvun alusta ei tarkoita sitä, että se vaan jatkaa tulemistaan. Tässä kuitenkin jotkut väittävät, että tuo akun hinta vielä halpenee roimasti nykyhetken hinnasta. Itse en näe näin.
Akkujen katteet tuskin muuttuvat suuntaan tai toiseen niin paljon, että sitä kannattaa edes miettiä. Hinnat muuttuvat muiden tekijöiden mukana.

Muutaman vuoden päästä näemme, totetuuko ennustuksesi akkujen kallistumisesta.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.01.22 - klo:15:27
Muutaman vuoden päästä näemme, totetuuko ennustuksesi akkujen kallistumisesta.

Riippuu varmaan osaltaa myös puhutaanko kokonaisesta tietyn automallin akustosta, kenties akuston sisältämistä moduleista, vaiko ihan niistä yksittäisistä kennoista. Meinaan kun auton X (tai siinä käytetyn pohjalevyn) valmistus lakkaa, nin tod.nkä. tuolla on vaikutuksensa myös ko. automallin akustojen saatavuuteen, varaosakauppiailla ei ole mitään järkeä pitää hyllyissään tuollaisia satojen kilojen akustoja varaosina => voi hyvinkin olla että auto menee lunastukseen jos sen akusto vaurioituu, virallisesti siihen ei enää korjausosaa ole saatavana, ei sillä että akuston uusiminen tänäkään päivänä mitään halpaa on vaikka osiakin olisi hyvin saatavana. Toki joku voi nyrkkipajassa sitten noita moduleita vaihdella ja näin saada useammasta rikkinäisestä yhden toimivan akuston, mutta tuo ei ole se virallinen korjaustapa jota vak.yhtiöt ainakaan vielä tukevat :-\

Eli kyllä, akustojen hinnat saattava hyvinkin nousta kun niiden valmistus lakkaa, mutta akkumoduleiden ja varsinkaan kennojen hinnat pikemminkin laskevat nykyisestään. Ja erityisesti jos markkinoille tulee joku solid-akun tyyppinen killeritekniikka, niin kaikkien nykyisten akkujen hinnat suorastaan romahtavat kun kuka haluaisi enää uuteen autoonsa wanhaa tekniikkaa, varsinkaan jos sen lisähinta ei ole kummoinen ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Farao

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 05.01.22 - klo:14:10
Pientä ylläriä sähköpihille. Laita paneelit katolle. Kun myyt ylijäämäsähköä, niin soppari (Fortum) edellyttääkin että myyt kaiken tuotannon ja ostat sitten (siirtohintoineen ja veroineen) omat tuotannot ”takaisin” toimittajaltasi  >:(
Jää paneelit laittamatta ja muaalima pelastamatta tälläkin saralla. Veikkaan että tämä ”pikku huomio” tulee aika yleiseksi tavaksi kunhan sana leviää Fortumin sammon uusimisesta.
Ongelmaahan tästä ei tule, keksin kyllä muutakin käyttöä putjetoidulle 15K, jolla piti ”vihertää” henkilökohtaisella osuudella. Viinaa, tupakkia ja loput tuhlataan  ::)

Ainakin itselläni Fortumin kanssa sopparissa myyn vain ylimääräisen tuotannon Fortumille, muuten kaikki menee omaan käyttöön. En ole törmännyt missään sähköyhtiössä sellaiseen klausuuliin, jossa koko tuotanto pitäisi myydä ja ostaa takaisin.

verney

Eikös invertteri kytketä sähkömittarin ja sähkökeskuksen väliin? Eihän sähköyhtiö silloin edes näe paljonko sähköä tuotat, pelkän yli- tai alijäämän.

Farao

Lainaus käyttäjältä: verney - 11.01.22 - klo:09:53
Eikös invertteri kytketä sähkömittarin ja sähkökeskuksen väliin? Eihän sähköyhtiö silloin edes näe paljonko sähköä tuotat, pelkän yli- tai alijäämän.

Kyllähän se näin on, jos asennus on tehty oikein. Saarekekäyttöhän on kiellettyä Suomessa muutenkin.

Kilu7

Näköjään kesä-syyskuu aikana kului saman verran sähköä, kuin joulukuussa. Tammi-, helmi- ja joulukuu vastasi melkein puolet vuoden kulutuksesta. Aika ratkaiseva tekijä on se sähkölämmitys ja kovemmat pakkaset. Ei tuolla jakaumalla ole mielekästä edes yrittää pörssisähköä. Ei pahemmin auta, jos muutamana päivänä ja yönä olisi ilmaista sähköä. Katsotaan nyt paneleiden hyöty, kun pääsee koko vuoden tuottoa mittaamaan.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 11.01.22 - klo:12:02
Näköjään kesä-syyskuu aikana kului saman verran sähköä, kuin joulukuussa. Tammi-, helmi- ja joulukuu vastasi melkein puolet vuoden kulutuksesta. Aika ratkaiseva tekijä on se sähkölämmitys ja kovemmat pakkaset. Ei tuolla jakaumalla ole mielekästä edes yrittää pörssisähköä. Ei pahemmin auta, jos muutamana päivänä ja yönä olisi ilmaista sähköä. Katsotaan nyt paneleiden hyöty, kun pääsee koko vuoden tuottoa mittaamaan.
Aiemmin tuo pörssisähkö toimi ihan hyvin. Nyt ei todellakaan. Kun illalla/yöllä menisi sinne parin sentin tuntumaan, voisi lattiat lämmittää lämpimiksi ja ne kestäisivät lämpiminä yli puolen päivän jolloin uunit ovat saaneet oman lisänsä annettua. Mutta kun tuo pörssisähkö ei ole nyt halpaa edes öisin ja päivisin älyttömissä lukemissa. Ei jatkoon. Saas nähdä mihin hintaan saavat sopimukset uusittua nämä joilla määräaikainen n. 4c/kWh soppari loppuu nyt talvella.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Farao

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 11.01.22 - klo:12:02
Katsotaan nyt paneleiden hyöty, kun pääsee koko vuoden tuottoa mittaamaan.

Itse olen ottanut aurinkopaneelit enemmänkin harrastuksena, kuin varsinaisena hyötynä. Toki aurinkoisina kuukausina on kiva latailla autoa "ilmaiseksi". Parastahan näissä on yleensä se, että kiinteistö on helpompi myydä noin yleisesti jos on paneelit katolla ja saa kyllä omansa takaisin.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 11.01.22 - klo:12:18
Saas nähdä mihin hintaan saavat sopimukset uusittua nämä joilla määräaikainen n. 4c/kWh soppari loppuu nyt talvella.
Ainakaan "omassa" sähköyhtiössä ei alle 10c irtoa edes märäaikainen. Olenkin jo ihan tyytyväinen nykyiseen, kun huonompaa on toistaiseksi tarjolla. Vaihtoturvaahan noissa on tarjolla, joten voi jossakin vaiheessa päivittää, jos katsoo tarpeelliseksi. Nopeasti se halpakin sähkö kuittaantuu, kun yli 10c alkaa maksamaan jatkuvasti.
Kyllä minulla on toiveita, että paneleista olisi jotakin muutakin hyötyä, kuin talon arvon paraneminen. Katsotaan sitten vuoden päästä tuottoa, kun on täysi vuosi takana.

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Farao - 11.01.22 - klo:09:19
Ainakin itselläni Fortumin kanssa sopparissa myyn vain ylimääräisen tuotannon Fortumille, muuten kaikki menee omaan käyttöön. En ole törmännyt missään sähköyhtiössä sellaiseen klausuuliin, jossa koko tuotanto pitäisi myydä ja ostaa takaisin.

Jaa-a. Tiedä sitten. Näin myyntiyhtiö lähestyi tiedusteluuni. En jäänyt kyselemään enempiä muista vaihtoehdoista. Koska arvaan että tästä tulee vielä maan tapa, ainakin karuna-alueilla.


Pääsin irti pörssisähköstä ja tämän sähellyksen lopputulos oli oikeastaan positiivinen, huushollin sähkönkulutus on tippunut reippaat 30% pienten käyttötapatarkistusten myötä: parit pakastimet yhdistettiin, sähkösaunaa ei enää käytetä ollenkaan koska pihasaunakin on jne. Valitettavasti nyt Skeidakin joutuu tulemaan toimeen kylmässä autotallissa… Talli olikin itseasiassa aika sähkösyöppö ja ihan turhaan. Nämä ei mitenkään vaikuta asumismukavuuteen tai ole hankalia ”tee silloin kun on halpaa”- ajasta riippuvia.

Kiinteällä sopparilla tuo varsinaisen kulutussähkön sentit (nyt 8c/kwh) on aika sivuseikka koska karunat ja verot on kuitenkin puolet sähkölaskusta. Verkkoyhtiöiden tuottotasoon tuli ilmeisesti juuri joku korotus, että eiköhän se perusmaksu karunalle taas ”hiukan” nouse, ehkä 50-100%.

Bisti

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 11.01.22 - klo:14:09
Jaa-a. Tiedä sitten. Näin myyntiyhtiö lähestyi tiedusteluuni. En jäänyt kyselemään enempiä muista vaihtoehdoista. Koska arvaan että tästä tulee vielä maan tapa, ainakin karuna-alueilla.


Hmm, eikös tuo ole nyt nimenomaan kotimaan energiasta johtuva juttu? Niiden pussiinhan tuo sataa täysin kun saavat myydä sinulle itse tuottamasti sähkön heidän määrittelemäänsä hintaan. Ja taisi tämä kotimaan energia olla juuri näitä koijarifirmoja jotka laskuttaa arviolaskuilla liikaa luvaten hyvittää tasauslaskulla mutta sitäkin saa periä heiltä kuluttajariitalautakunnan kautta.

Itse vastaavassa tilanteessa kysyisin asiaa suoraan fortumilta ja tekisin vaikka sähkösopimuksenkin heidän kanssaan ennemmin kuin luottaisin näihin huijarisähköyhtiöihin (jos tämä nyt niitä oli).
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

ukormi

Aika hassu olisi tuollainen soppari jossa myyt kaiken halvalla ja ostat kalliimmalla takaisin  :o

Nythän tuo pörssisähkö näyttää hieman tasaantuvan. Yöllä on halpaa hetken verran.

Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Suberb 2012

Kotimaan energia on vortumin omistuksessa oleva ”markkinointiyhtiö” tmv. Siksi kai tuo ”kytkös”.
Koijarivirmahan se tietysti on, kuten kaikki pörssiin silvotut entiset valtionyhtiöt joiden omistus (ja tuotot) valuu ulkomaille.

Tuolanen sopparihan on suorastaan nerokas, ainakin sähköyhtiölle. Toki edellyttää että asiakas on niin tyhmä että tuolaseen suostuu.

Aika kovan tarjouksen saa K-E laittaa kun seuraavankerran sovitellaan sopimuksia. 99% varmaan en KO firmalta sähköä enää osta. Ehkä vattenfall voisi olla hjyvä, siinäkin menee mukavasti eurot ulkomaille, ihanaan länsinaapuriimme.

sakal83

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.1722435
Kauhealla kiireellä irti turpeesta ja sitten tuli yllätyksenä pakkanen talvella.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

ukormi

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 12.01.22 - klo:07:53
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.1722435
Kauhealla kiireellä irti turpeesta ja sitten tuli yllätyksenä pakkanen talvella.

Tuo turpeen dissaus on kyllä hieman omituista. Miten se eroaa puun polttamisesta? Eikös tuo turvekin uusiudu pikkuhiljaa, niinhän puutkin kasvavat pikkuhiljaa. Ehkä nopeammin mitä turvetta muodostuu mutta silti. No sähköhän tulee pistorasiasta ja lämpö.. mistä sitten tuleekaan.

Jokunen vuosi sitten meitä sähkölämmittäjiä haukuttiin ja melkein syljettiin päälle. Kämppienkin arvon arveltiin romahtavan jos oli sähkölämmitys. Nyt pitää joka torpan nurkalla tai tallissa olla sähköauto kun se on päästötöntä ja hieno juttu.

On tämä ihmeellinen maa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

tgotj

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 12.01.22 - klo:08:03
Tuo turpeen dissaus on kyllä hieman omituista. Miten se eroaa puun polttamisesta? Eikös tuo turvekin uusiudu pikkuhiljaa, niinhän puutkin kasvavat pikkuhiljaa. Ehkä nopeammin mitä turvetta muodostuu mutta silti. No sähköhän tulee pistorasiasta ja lämpö.. mistä sitten tuleekaan.

Jokunen vuosi sitten meitä sähkölämmittäjiä haukuttiin ja melkein syljettiin päälle. Kämppienkin arvon arveltiin romahtavan jos oli sähkölämmitys. Nyt pitää joka torpan nurkalla tai tallissa olla sähköauto kun se on päästötöntä ja hieno juttu.

On tämä ihmeellinen maa.
Puu uusiutuu kymmenissä vuosissa, turve lyhimmilläänkin sadoissa. Luonnossa on kaksi pääasiallista hiilen kiertokulkua: biosykli, jossa hiili kiertää melko nopeastikin, sekä geosykli, jossa hiili kiertää hyyyyyyyyyyvin hitaasti. Turve on ennemmin osa geosykliä kuin biosykliä. Ongelmana on se, että ihminen on rikkonut systeemin nopeuttamalla geosyklistä ilmakehään vapautumista, jolloin pitoisuuden nousua ei biosykli kykene kompensoimaan. Siksi turve on huonompi kuin puu. Ei se puun polttokaan ideaalista ole, mutta parempi kuin turpeen.

Sähköauto/sähkölämmitys? Eihän nuo ole millään tasolla vertautuvia... Jos vertaat sähkölämmitystä johonkin niin vertaa sitä muihin lämmitysmuotoihin. Sähköautoa sitten muihin energiavaihtoehtoihin moottorille. Tavallaan jopa päinvastaiset, sillä sähkö autoa varten pystytään tuottamaan monella eri tekniikalla ja polttomoottori toimii vain yhdellä polttoaineella (ilman muutoksia), mutta lämpö taloon pystytään sähkölämmityksessä tuottamaan vain sähköllä, kun taas esim vesikiertoiseen lämmitykseen saadaan useampi vaihtoehto.
Lämmityksessä on sitäpaitsi vähäpäästöisempiä tapoja tuottaa se lämpö kuin suoralla sähkölämmityksellä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 12.01.22 - klo:08:03
Tuo turpeen dissaus on kyllä hieman omituista. Miten se eroaa puun polttamisesta? Eikös tuo turvekin uusiudu pikkuhiljaa, niinhän puutkin kasvavat pikkuhiljaa. Ehkä nopeammin mitä turvetta muodostuu mutta silti. No sähköhän tulee pistorasiasta ja lämpö.. mistä sitten tuleekaan.

Jokunen vuosi sitten meitä sähkölämmittäjiä haukuttiin ja melkein syljettiin päälle. Kämppienkin arvon arveltiin romahtavan jos oli sähkölämmitys. Nyt pitää joka torpan nurkalla tai tallissa olla sähköauto kun se on päästötöntä ja hieno juttu.

No johonkin se raja pitää vetää mikä on uusiutuvaa ja mikä uusiutuu liian hitaasti ollakseen aidosti uusiutuvaa. Siksi turve putosi pois ja puu säilyttää yhä asemansa 8)

Talon lämmitykseen on olemassa tehokkaampiakin keinoja kuin sähkövastukset. Esim. erilaisilla lämpöpumpputekniikoilla sillä 1kW kulutetulla sähköllä saadaan 2-3kW edestä lämpöä torppaan ja siksi sähkölämmitys joutui dissattujen listalle. No aivan samalla tavalla sähköauto osaa käyttää sen energian huomattavasti tehokkaammin, paremmalla hyötysuhteella mitä polttis ikinä. Ja varsinkin jos otetaan mukaan vielä tuo tuotantoketjukin mistä ja miten se ajoenergia (sähkö tai polttoneste) on tuotettu, niin aina vain fiksummaksi sähköauto muodostuu. Tällä hetkellä sähköautojen tekniikka vain on vielä ns. lapsenkengissään, se on kallista ja ihan kaikkin käyttöscenarioihin tuo ei sovi, mutta kovaa vauhtia se on sieltä nousemassa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Farao

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 11.01.22 - klo:14:09
Jaa-a. Tiedä sitten. Näin myyntiyhtiö lähestyi tiedusteluuni. En jäänyt kyselemään enempiä muista vaihtoehdoista. Koska arvaan että tästä tulee vielä maan tapa, ainakin karuna-alueilla.


Carunan sähköjakelualueella ja Fortumin asiakkaana en jaksa uskoa, että tuosta maan tapa tulisi. Tuo koijarifirma nyt tekee mitä tekee, mutta lähituotannostahan lähtee ensiksi Carunalle ilmoitus, jonka jälkeen sen toimipaikkanumeron avulla teet sähkösopimuksen ylijäämämyynnistä sähköyhtiön kanssa. Mitä aurinkosähköä tullut myytyä, niin tuollaista Kotimaan tapaista huijausta ei ole tullut vastaan. Mutta kiitos, että saatoit tämän tietoon, koska onhan tuo ihan täysin uskomatonta schmutzia.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 12.01.22 - klo:08:26
Sähköauto/sähkölämmitys? Eihän nuo ole millään tasolla vertautuvia... Jos vertaat sähkölämmitystä johonkin niin vertaa sitä muihin lämmitysmuotoihin. Sähköautoa sitten muihin energiavaihtoehtoihin moottorille. Tavallaan jopa päinvastaiset, sillä sähkö autoa varten pystytään tuottamaan monella eri tekniikalla ja polttomoottori toimii vain yhdellä polttoaineella (ilman muutoksia), mutta lämpö taloon pystytään sähkölämmityksessä tuottamaan vain sähköllä, kun taas esim vesikiertoiseen lämmitykseen saadaan useampi vaihtoehto.
Lämmityksessä on sitäpaitsi vähäpäästöisempiä tapoja tuottaa se lämpö kuin suoralla sähkölämmityksellä.

Ihan samalla tavalla se sähkö saadaan siihen torppaankin tuotettua eri energiantuottolaitoksilla. Eihän se nyt ole sama tuotetaanko suorasähkö ydinvoimalla, tuulella, vesivoimalla, hiilellä, turpeella... Samaa sähköä siihen sähköautoon sitten menee siitä pistorasiasta olipa sitten tehty turpeesta tai vesivoimasta.

Mulla on tässä nyt soppari jossa nyt energiasta 99% tulee ydinvoimasta ja 1% vesivoimasta. Miten ihmeessä tuo suorasähkö ( jota en juurikaan käytä kun on splittipumppu ja tulisijat ) eroaisi siitä sähköstä jota syöttäisin sähköautoon?  Kerrotko mikä olisi se vähäpäästöisempi tapa lämmittää tätä taloani. Sähköllä tuo pumppukin toimii joskin antaa vaan enemmän päästötöntä/vähäpäästöistä energiaa torppaan lämmön muodossa. Mutta ei kai tuossa päästöt kasva vaikka energiaa enemmän kuluisikin?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

tgotj

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 12.01.22 - klo:08:40
Ihan samalla tavalla se sähkö saadaan siihen torppaankin tuotettua eri energiantuottolaitoksilla. Eihän se nyt ole sama tuotetaanko suorasähkö ydinvoimalla, tuulella, vesivoimalla, hiilellä, turpeella... Samaa sähköä siihen sähköautoon sitten menee siitä pistorasiasta olipa sitten tehty turpeesta tai vesivoimasta.

Mulla on tässä nyt soppari jossa nyt energiasta 99% tulee ydinvoimasta ja 1% vesivoimasta. Miten ihmeessä tuo suorasähkö ( jota en juurikaan käytä kun on splittipumppu ja tulisijat ) eroaisi siitä sähköstä jota syöttäisin sähköautoon?  Kerrotko mikä olisi se vähäpäästöisempi tapa lämmittää tätä taloani. Sähköllä tuo pumppukin toimii joskin antaa vaan enemmän päästötöntä/vähäpäästöistä energiaa torppaan lämmön muodossa. Mutta ei kai tuossa päästöt kasva vaikka energiaa enemmän kuluisikin?
Kasvaa ne, sillä se osa sähköstä, jota et käytä, menee jonkun muun kulutukseen, joista kaikki eivät ole sitoutuneet hiilidioksidipäästöttömiin tuotantomuotoihin. Talon lämmityksessä puhutaan nimenomaan lämmöntuotannosta, ei sähkön tuotannosta. Sen lämmön tuotantoon on useita tehokkaampia tapoja, jos et ole sitoutunut niihin sähkövastuksiin.

Ja toisaalta tulisijassa tuotat itse paikallisesti päästöjä. Esim. pientaloalueilla on kohonnut pienhiukkaspitoisuus juuri tästä syystä talvisin.

Se ero auton ja talon välillä on osittain juuri se, että talon lämmittämiseen on olemassa tehokkaampiakin tapoja, kuten esim erilaiset lämpöpumput (jota ilmeisesti siis käytätkin), kun taas auton liikuttamiseen sähkö on se tehokkain.

SNG

LOL

Myrkynvihreät tekevät kaikesta hankalaa. Eri mieltä oleminen pannassa.

Meillä öljypannut vastuksilla ja pari ilmalämpöpumppua. 100% vesisähkösoppari. Päivittyy sitten pumpputekniikkaan kun on elinkaarensa päässä, ei aiemmin. Ja puutakin toki talossa poltetaan  :)

Öljyä ei ole tänä talvena poltettu (eikä tilattu), muutakuin säätötehoon saunomisia varten. Myrkynvihreät ja sosialistit nostivat kuitenkin energiaverotusta vaikka heitä kokoomuksen ja persujen suunnalta tuosta varoiteltiinkin. Kepu menetti kyllä kasvonsa kun lähti marjaan nykyhallituksen kanssa. Ja kyllä aiemmatkin hallitukset ovat korotuksia tehneet.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy