Ilmastoinnin huolto

Aloittaja VAGon, 26.04.24 - klo:10:13

« edellinen - seuraava »

VAGon

Normaalisti auton ilmastointi suositellaan huollettavan 2-4 vuoden välein (riippuu keneltä kysyy).

Miten on ID4 autossa? Kysyin huoltoa Euromasterilta, vastaus oli että ei ole soveltuvaa laitetta.
Oljypisteellä sanoivat että tilaavat uuden laitteen, kestää viikkoja ennenkuin saavat sen.

Ymmärtääkseni tässä autossa on CO2 (R744) kylmäainetta. Tarviiko sitä huoltaa ja kuinka usein?
ID.4 Pure Performance 2021
Passat 1.4tsi dsg 2015
Octavia 1.6tdi dsg 2013

JPN_V70D3OR

Jos se toimii, niin älä korjaa. IMHO, juuri jatkuva huoltoletkujen kytkeminen ja irroittaminen kuluttaa huoltoliittimien tiivisteitä ja altistaa vuotamiselle.

Paras huolenpito on, salli ilmastoinnin toimia aina - älä käytä eco tms. toimintoja. Tällöin tiivisteet saavat tarvitsemansa voitelun.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Kaapeli64

Niin, tässähän tuo rakenne on kovin erilainen mitä henkilöautoissa perinteisesti on. Ensinnäkin kompuraa ei pyöritetä hihnalla ulkoapäin, joten akselille ei tarvitse tiivistettä. Sähkömoottori ja kompura on samassa painetiivissä paketissa eikä siinä ole vuotavia tiivisteitä. Toisaalta kun lämpöpumpulla tehdään kabiinin lämpö talvellakin ja kesällä jäähdytetään akkua, niin eipä se paljon jouten ole.

Toinen merkittävä ero on että joustavia kumiletkuja ei tarvita. Jos tutkit pellin alta niin kaikki kompuralta lähtevät putket on kiinteitä. Käsittääkseni suurin vuotokohde on nimen omaan nuo kumiletkut, joista tihkuu ajan myötä kylmäaineet läpi. Ja mahdollisesti myös kosteus diffusoituu sisälle. Tämän puolesta täyssähköauton lämpöpumppujärjestelmä on rakenteeltaan lähempänä kiinteitä asennuksia, eikä niitäkään ole tarve huoltaa jatkuvasti. Eri asia sitten höyrystimet ja muut puhdistusta vaativat osat, joihin voi ajan myötä lähtä kasvamaan pahan hajuista kasvustoa.

Mutta perinteistä täyttöhuoltoa en lähtisi tekemään turhan päiten. Samallai muissakin henkilöautoissa, ei se toimiva järjestelmä itsekseen rikki mene. Siellä tosin kylmäaineet tihkuu kumiletkujen läpi, niin on se huollon tarve silti ihan todellinen kuitenkin jollain aikavälillä. Eri asia että onko pakko joka toinen vuosi tehdä vai riittäisikö harvempi väli. Ja sitten kun on vanhempaan autoon huoltoja jo tehty useita, niin huoltoliittimet alkaa myös vuotamaan. Ja sitä ei pysty testaamaan sillä koneella, kun se on niissä huoltoliittimissä kiinni silloin kun liittimen venttiilit on muutenkin auki.

Kommentoikaa toki paremmin asiasta tietävät, minä en mikään ammattilainen ole. Mutuilen vain sen edestä mitä olen asiaa ymmärtänyt.

M_M

Lainaus käyttäjältä: VAGon - 26.04.24 - klo:10:13Ymmärtääkseni tässä autossa on CO2 (R744) kylmäainetta. Tarviiko sitä huoltaa ja kuinka usein?
Valmistaja on speksannut MEB-autojen määräaikaishuoltoon kylmäaineen vaihdon uuteen. Osassa maita vaihtoväli on 2 vuotta ja osassa 4 vuotta, Suomi kuuluu tuohon ryhmään jossa vaihto tehdään neljän vuoden välein.

Syytä tähän en tiedä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

VAGon

Kiitos vastauksista.
Kyllä se varmaan niin on, että ei kannata koskea niin kauan kun viilentää tehokkaasti.
ID.4 Pure Performance 2021
Passat 1.4tsi dsg 2015
Octavia 1.6tdi dsg 2013

Jacce75

Kannattaa muistaa että autoissa jossa tuo ilmastointi toimii lämpöpumppuna, on erilaisia venttiileitä jotka täytyy testerillä avata ennnen ilmastoinnin täyttöä / tyhjentämistä.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy