Vinkkejä käytetyn ID4:sen ostoon

Aloittaja Tuomaz, 06.04.24 - klo:09:21

« edellinen - seuraava »

Tuomaz

Itselläni on hyvin lähellä ostopäätöstä käytetty ID4. Kokemusta ja tietoa aiheesta itselläni on aika niukasti. Nyt olisi tarjolla -21 1st MAX -versio. Ilmeisestikin tuontiauto, yksillä 21"-renkailla. Onkohan jotakin erityistä, jota nyt olisi syytä huomioida? Tällä hetkellä mieltä askarruttavia asioita;

* Vetokoukun jälkiasennus - onnistunee, mutta silloin vaihtoehtona on ainoastaan kiinteä koukku?
* Autossa oleva ohjelmisto ja sen mahdollinen päivitys viimeisimpään versioon?
* Käytetyn auton linkitys VW:n puhelin 'äppiin' (maksullinen lisäpalvelu?)
* Kesärenkaiden uusiminen (21") on arvokasta, samoin talvirenkaat vanteineen lienevät parin tonnin paukku, vaikka tyytyisi tarvikevanteisiin 19" koossa
* Onkohan renkaita mahdollista uusia aikanaan saman levyisiksi, jolloin kierrättäminen eri akseleille olisi mahdollista?
* Nykyinen auto on neliveto Tiguan, ID vetää ainoastaan takaa. Etenemiskyvyssä talvella lienee merkittävä ero, mutta nelikko on pakko jättää budjettisyistä tarkastelusta. Saako luistoneston ohitettua jotenkin näissä vanhemmissa ID4:sissa?
* Akun esilämmitystä ei taida saada näihin vanhempiin millään tavoin?
* Auton takuuaikahan tässä on jo mennyt umpeen, mutta akkutakuu taitaa olla vielä voimassa. (8v / 160tkm?)

Muita hyviä nostoja?

Kaapeli64

Itseäni ainakin kiinnostaisi käytettyä ostaessa että paljonko akussa on kapasiteettia jäljellä. Lienee vähä kaikissa sähköautoissa sama juttu, että jos akku ladataan jatkuvasti nollasta sataan prosenttiin ja säilytetään hyvin lämpimänä pitkiä aikoja, varsinkin 100% varauksella, niin se lyhentää elinikää merkittävästi enempi kuin jos varaustaso lyhyillä latauksilla lähempänä 50% tuntumassa ja säilytyslämpötila on viileämpi. Erityisesti säilytyslämpötila on Suomiautoissa parempi kuin etelän helteissä käytetyissä. Latauskäyttäytymiseen taas vaikuttaa yleinen käyttö sekä kotilatauksen saatavuus.

Tätä historiaa ei liene ole saatavissa noin vaan, mutta jollain ODB lukijalla sentään saisi BMS:n ilmoittaman kapasiteettiarvion? Tuon voi yrittää myös laskea epäsuorasti viimeisen latauksen jälkeisen kWh/100km lukeman ja kulutettujen prosenttien avulla. Tähän lienee myös olemassa nykyään kaupallisia palveluita joilla OBD:n yli luetaan dataa pidemmän ajon yhteydessä ja siitä lasketaan tarkka arvio akun tilasta.

Jacce75

Jos tarvetta viralliseen merkkitesterillä suoritettavaan akkudiagnoosiin tai kapasiteettiraporttiin, niin voi ottaa minuun yhteyttä.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Daatta

Jos on tuontiauto, niin siinä ei välttämättä ole ilmalämpöpumppua. Esilämmitystä ei "vanhoihin" saa, se tuli vasta 2024 mallivuodelle. Myöskään uusinta 4.1 softaa ei saa koska tietoviihdejärjestelmä on päivittynyt. Renkaat ovat kalliita, omaan maksoi 19" tarvikevanteet (Dezent KB Dark, suorasovitteiset) + Contin kitkat 2 290e. Leveys on 235 kaikissa, on mahdollista kunhan vaan kantavuus riittää. Luistonestoa ei ainakaan ID.3:ssa saanut ohitettua, mutta ihmeesti tuolla pääsi etenemään kun vaan piti kaasupolkimen pohjassa. Etupään koiranluut kannattaa tarkistaa kolinoiden varalta, ei ole kyllä kalliita uusia.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy