ID4 ei lataa läppäriä, mutta kännyä kyllä.

Aloittaja kerkko, 27.06.23 - klo:18:55

« edellinen - seuraava »

kerkko

Auton USB-C lataa mainiosti kännyt, mutta uutta Fujitsu Lifebook E -läppäriä ei. Mikäköhän voisi olla pulmana?

o.b.

Läppäreiden USB-C latausportit vaatii yleensä isomman jännitteen ja virran kuin mitä normi USB-C antaa. Thunderbolt hakusanalla lisätietoa.


Zarhan

Katso sitä läppärisi verkkovirtalaturia, todennäköisesti siitä lähtee jotain luokkaa 60-100W. Foorumeilla väitetään että maksimi mitä ID.3/4:n porteista lähtisi olisi se perus 15W eikä USB PD:tä tueta.


Rakkaudestalajiin

Joskus kans testasin enyaqis samaa et latais läppärii auton USB c portista mut ei toimi. Sit katoin läppärin laturin speksit Nii läppärin laturi syötti 20V jännitettä ja USB portista tulee vaa 5V jännitettä 😅

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 27.06.23 - klo:23:42
Joskus kans testasin enyaqis samaa et latais läppärii auton USB c portista mut ei toimi. Sit katoin läppärin laturin speksit Nii läppärin laturi syötti 20V jännitettä ja USB portista tulee vaa 5V jännitettä 😅

Toi on sikäli mielenkiintoinen juttu että kaikenlaista V2L ja V2G-featurea aletaan laittamaan mutta noinkin yksinkertainen asia kuin USB PD (josta saa uusimman speksin mukaan 250W) ei onnistu. No, tupakansytytinliittimeen sitten vain jotain tonhenkistä: https://www.jimms.fi/en/Product/Show/179492/mbxusbc-dc0004/coreparts-usb-c-autolaturi-100w-musta

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 28.06.23 - klo:09:11
Toi on sikäli mielenkiintoinen juttu että kaikenlaista V2L ja V2G-featurea aletaan laittamaan mutta noinkin yksinkertainen asia kuin USB PD (josta saa uusimman speksin mukaan 250W) ei onnistu. No, tupakansytytinliittimeen sitten vain jotain tonhenkistä: https://www.jimms.fi/en/Product/Show/179492/mbxusbc-dc0004/coreparts-usb-c-autolaturi-100w-musta
Tupakansytytinliitin on takakontissa (ainakin ID.3:ssa). USB-C  PD on tulossa ID.7 sukupolven MEB:n kanssa ja oli muistaakseni 40W.

Ensimmäisten MEB autojen tuotannon aikaanhan mm. Tesla jätti USB porttit asentamatta, kun ei saanut USB-ohjain siruja toimittajilta. Se että VW & Co. antaa vain sitä 5V USB-C on ihan ok, kun se USB-C sentään on saatavilla ja on se USB-A porttia nopeampi lataamaan.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

o.b.

Valmistaja on turvallisilla vesillä jos tarjoaa vain 5V latausjännitettä. Jos tarjolla olisi myös yleismallinen läppäreiden latausmahdollisuus samasta pistokkeesta ja läppäri sattuisikin kärähtämään, niin kuka olisi vastuussa? Hajottiko auto läppärin, vai hajosiko se omia aikojaan?

Toki läppäreiden latauksissa on joitain standardeja, mutta täydelistä yhteensopivuutta ei varmaan ihan heti nähdä.

hojaleht

USB portissa standardi sanoo että 5V on max jännite, virtaahan sieltä voi saada useamman amppeerin verran jos on joku tup.sytyttimeen laitettava laturi. -> 15W voi onnistua jos on 3A virtaa.

USB-C portissa on alussa 5V mutta jos molemmat päät osaa kätellä niin nostaa 9V, 12V, 15V tai  20V jännitteelle ja max virta taitaa olla 5A luokkaa -> 100W voi lähtä  20V x 5A

Mutta tämä vaatii sen Power Delivery eli PD tuen ja oikeasti potkua tuonne lähtöpäähän että 100W jatkuvaa lähtee.
-> Kallis ja iso poweri verrattuna kännykkää lataavaan sanotaanko 15W versioon verrattuna...

Eli volkkari ei ole joko tukenut PD profiilia tai sitten kustannussyistä autoon on ajateltu riittävän halvempi 15W tehoinen laturi... kun on ajateltu että kännykän lataus on se mihin tämä riittää.


Oma veikkaukseni on että on ajateltu että autossa kännykän lataus riittää ja läppäriä varten ihmiset sitten laittaa itse varusteen jolla läppäriä voi ladata... tyyliin hifimiehet varmasti osaa asennella autoon 1000W vehkeet vaikkei siellä alunperin sellaisia ole ollutkaan.
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: hojaleht - 28.06.23 - klo:13:12
Oma veikkaukseni on että on ajateltu että autossa kännykän lataus riittää ja läppäriä varten ihmiset sitten laittaa itse varusteen jolla läppäriä voi ladata...

Tämä varmasti se kaikista painavin syy. Veikkaan että 99,999999%:ssa autoista kukaan ei tule koskaan edes kokeilemaan että voisiko läppäriä ladata auton usb-c pistokkeesta. Audissa muuten lukee suoraan ohjekirjassa että mitä lataus standardia ja millä teholla auton usb-c pistokkeet toimii.

Yleinen trendi kuitenkin on se että matkalla (eli autossa) asiat hoidetaan kännykällä tai tabletilla laitetaan piirrettyjä pienille lapsille. Näihin noi nykyiset usb-c pistokkeet toimii ihan täydellisesti.

Yleisenä huomiona latureista voi sanoa että noi standardien tukemiset menee välillä todella oudosti. Itsellä Lenovon työläppäri jossa thunderbolt 3 liitäntä ja lataus myös sen kautta, läppärin orginaali laturi antaa 65W ja käyttää ihan normaaleja USB PD jännitteitä ja virtoja, tosin missään ei sanota mitä standardia läppäri ja laturi tukee mutta jännitteet ja virrat natsaa yksiin USB PD:n kanssa.

Sammutettua läppäriä pystyy lataamaan ihan perus 15W samsungin usb-c laturilla, myös edellinen läppäri jossa oli vielä perinteinen lenovon latausliitin ja erillinen usb-c liitin niin latautui sammuksissa tuosta c-liittimestä.

Uudempi läppäri tosin hyväksyy myös samsungin 25W super fast charge laturin (joka on USB PD standardin mukainen) ja wörkkii ihan iloisesti sen avulla myös käytössä, toimii myös vaikka kuluttaisi läppärin akun täysin tyhjäksi niin tuossa 25W laturissa riittää juuri ja juuri potku pitämään läppäri hengissä ja samalla hitaasti lataa akkua.

Tästä innostuneena ostin sitten vielä tehokkaamman samsungin 45W super fast charge 2.0 laturin (joka myös on USB PD standardin mukainen) mutta se ei perkele lataa lenovon läppäriä ollenkaan, ei edes sammuksissa  :o

No ei mennyt onneksi laturi hukkaan kun se lataa oman puhelimen ja tabletin täyteen aika helvetin äkkiä. Kätevää kun läppärilaukussa täytyy kantaa vain pientä 25W samsungin laturia jolla sitten lataa töissä tarvittaessa läppärin, puhelimen ja tabletin. Ostin siihen vielä pitkän belkinin kaapelin niin sen kanssa pärjää käytännössä kaikissa tilanteissa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

John_Galt

Mulla kyllä tuo usb c lataa läppäriä (Lenovo x320 tms.). Lataus toki todella hidasta, eli akun käyttöaika näyttää normaalin 3h sijaan jotain 12h tms. eli saa virtaa muttei tarpeeksi ettei akku tyhjenisi käytössä. Suljettuna kone sitten saa ladattuakin virtaa akkuun.

o.b.

Mitäs lasten leikkiläppäreitä teillä on ;D Omaani ei pystynyt lataamaan edes HP:n oma 120W telakka. Piti tilata 280W versio, niin alkoi toimimaan. No siinä onkin USB-C ja latausliitin, jotka molemmat tökätään koneeseen.

Läppäri on HP Z-book Fury G9 erillisellä GPU:lla. CPU:ssa on 12 corea, joten virtuaalikoneetkin pyörii sukkelasti.

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 29.06.23 - klo:10:29
Mitäs lasten leikkiläppäreitä teillä on ;D Omaani ei pystynyt lataamaan edes HP:n oma 120W telakka. Piti tilata 280W versio, niin alkoi toimimaan. No siinä onkin USB-C ja latausliitin, jotka molemmat tökätään koneeseen.

Läppäri on HP Z-book Fury G9 erillisellä GPU:lla. CPU:ssa on 12 corea, joten virtuaalikoneetkin pyörii sukkelasti.
Oikealla tehonhallinnan profiililla saadaan nuo turhat ytimet pimeiksi ja virtuaalpalvelimet voi olla swapattuna kiintolevylle, niin kyllä se sitten saa vähän lisää käyttöaikaa, kun PSU vetää sähköä akusta ja USB:ista samaan aikaan.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Jultsu

Jos se laite (mikä tahansa laite) on varustettu usb-c portilla, niin kuluttaja saa ja voi olettaa että sitä pystyy latamaan millä tahansa usb-liittimellä varustetulla tehoa antavalla laitteella, jännitteestä tai virrasta riippumatta. Jos laite ei suostu ottamaan virtaa ollenkaan vastaan 5v jännitelähteestä niin silloin laite on huonosti suunniteltu tai tehty, suosittelen välttämään kyseisen valmistajan tuotoksia nyt ja jatkossakin.

Esim. kaikki uudemmat Applen macbookit (usb-c porteilla) latautuvat iloisesti jeesuksenaikaisilla 5V 500mA puhelinlatureillakin, perinteisen usb-a -> usb-c kaapelin kera. 5V 1000mA usb-a puhelinlaturilla pystyy jo melkein käyttämään näitä uudempia M1 mäkkejä 24/7, ovat sen verran energiatehokkaita että akku tippuu vain parikymmentiä prosenttia työpäivän aikana jatkuvassa käytössä. 
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 29.06.23 - klo:11:30
Jos se laite (mikä tahansa laite) on varustettu usb-c portilla, niin kuluttaja saa ja voi olettaa että sitä pystyy latamaan millä tahansa usb-liittimellä varustetulla tehoa antavalla laitteella, jännitteestä tai virrasta riippumatta. Jos laite ei suostu ottamaan virtaa ollenkaan vastaan 5v jännitelähteestä niin silloin laite on huonosti suunniteltu tai tehty, suosittelen välttämään kyseisen valmistajan tuotoksia nyt ja jatkossakin.

Kokemuksen mukaan on kolmenlaisia laitteita jos USB:stä saa virtaa vähemmän kuin optimin:

1) Toimivat ihan normaalisti ja ottavat virtaa sen mitä saavat, paikaten ylijäämän akulla eli akku hupenee koko ajan mutta normaalia hitaammin.
2) Eivät ota ollenkaan virtaa laitteen käynnissä ollessa, joten akku tyhjenee normaalinopeudella, mutta jos vehkeen sammuttaa (tai laittaa sleeppiin), alkaa ladata akkua hitaanlaisesti.
3) Eivät hyödynnä USB:tä edes sammutettuna.

Kaapeli64

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 29.06.23 - klo:09:35
Mulla kyllä tuo usb c lataa läppäriä (Lenovo x320 tms.). Lataus toki todella hidasta, eli akun käyttöaika näyttää normaalin 3h sijaan jotain 12h tms. eli saa virtaa muttei tarpeeksi ettei akku tyhjenisi käytössä. Suljettuna kone sitten saa ladattuakin virtaa akkuun.

Itselläni Lenovon T490 ja normilaturi sille on 65W, kyllä se minun mielestä latasi akkua täydemmäksi myös IDan USB-C:stä, eli 45W power delivery riittää. Ihan kätevä kyllä kun voi puhelimen pistää toiseen laturiin ja läppärin toiseen, ja sitte onnistuu jo työntekokin autosta ihan kohtuudella.

Kaapeli64

Vaimo on jo useamman kerran valitellut että ei sillä lataudu puhelin IDan kyydissä muuten kuin ihan tosi hitaasti. Nyt se sitten kävi järjestelmällisesti töpselit ja latausjohdot läpi ja totesi että etummaisista liittimistä tulee vain vähän virtaa, ehkä noin 0.5A, taemmista sitten 2A. Ja vain taemmissa näkyy olevan "pikalatauslogo" töpseleiden päällä. Puhelimella hänellä OnePlus Nord. Itselläni OnePlus Nord 2T ja tämä käyttäytyy jotenkin vähän erikoisesti. Välillä tuntuu että ei pitkälläkään reissulla tule akku täyteen vaikka kokoajan laturissa, mutta toisinaan sitten saa kiskottua ihan järkevässä ajassa täyteen.

kerkko


Kaapeli64

Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 16.07.23 - klo:15:48
Itselläni OnePlus Nord 2T ja tämä käyttäytyy jotenkin vähän erikoisesti. Välillä tuntuu että ei pitkälläkään reissulla tule akku täyteen vaikka kokoajan laturissa, mutta toisinaan sitten saa kiskottua ihan järkevässä ajassa täyteen.

Unohtu sanoa että olen ladannut pelkästään etummaisista töpseleistä omaa puhelintani.

Kaapeli64

Kävin tosiaan tekemässä vähän systemaattisempia mittauksia noista tökkeleistä vielä että mitä sieltä saa:

Puhelin (OnePlus Nord 2T):
Edestä: 10W
Takaa: 20W

Läppäri (Lenovo T490):
Edestä: 40W
Takaa: 40W

Selvästi tuo puhelin osaa jotain power delivery kättelyitä tehdä, se näkyy läppärinkin USB-C laturista kiskovan tuon 20W sisään vaikka laturi sanoo ettei se anna kuin 10W ulos 5V lähdöllä. IDassa lienee sama tilanne, tulee vain 2A 5V lähdöllä ja jostain syystä siellä ei nyt ihan samalla tavalla puhelimelta onnistu tuo USB PD kättely onnistu edestä. Läppärillä näkyy kuitenkin menevän heittämällä läpi kaikista tökkeleistä.

Zarhan

Perusongelma USB:n virransyötössä on se että niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin jännitteiden ja virtojen neuvottelu on leegio standardeja. USB forumin oma standardi on tietty se mitä "pitäisi" käyttää mutta Qualcommit ja Mediatekit ja muut piirivalmistajat ovat tehneet omia ratkaisujaan kun tarpeeksi tehokasta versiota ei ole USB:n omasta standardista löytynyt aikoinaan. Nykyään onneksi USB PD on hyvällä tolalla, mutta tästä kärsitään vielä pitkään.

https://www.digitalcitizen.life/fast-charging-standards/

(Linkin takana n. neljänneksen kohdalla oleva taulukko...)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy