Latausnopeuksista

Aloittaja tommil, 06.12.22 - klo:13:24

« edellinen - seuraava »

tommil

Auto sai 2.4 päivityksen syksyllä ja nyt esim. -5 pakkasella pikalaturista saa noin 30 kW vauhdilla ladattua… selkeästi akkuja ei enää lämmitetä ja laturille navigoidessa ei osaa myöskään tätä tehdä, vieläkään.

Muilla samaa 2.4 kanssa? Paraneeko asiat 3.0 softalla?

Jake69

Lainaus käyttäjältä: tommil - 06.12.22 - klo:13:24
Auto sai 2.4 päivityksen syksyllä ja nyt esim. -5 pakkasella pikalaturista saa noin 30 kW vauhdilla ladattua… selkeästi akkuja ei enää lämmitetä ja laturille navigoidessa ei osaa myöskään tätä tehdä, vieläkään.

Muilla samaa 2.4 kanssa? Paraneeko asiat 3.0 softalla?

Ei parane, eikä parane 3.1 versiossa.

Kysyin tätä Saksan tietäjiltä ja vastaus oli ei. Kysyin pari viikkoa sitten lasipalatsissa VW tuotepäälliköltä ja vastaus aikataulusta oli ettei ole mitään tietoa ja tulee joskus .. ehkä.

Tätähän siis lupailtiin jo 2 vuotta sitten.

Sellainen kommentti vielä että vaikka akun valmistelu HPC lataukseen (23C) lämpöön olisi toiminnassa se vaatii akun lämmöstä riippuen äkkiä 30 min aikaa tai ylikin. Ei se 6 kW lämmitys 500 kg akkua ihan hetkessä lämmitä.

Tämä oli minulla se syy miksi seuraava tilauksessa oleva auto ei ole MEB pohjainen. Sinällään sääli kun osaavat tehdä autoja jossa on paljon asioita tehty oikein. 20-vuotta ollut VAG konsernin autoja pihassa, välillä parikin samaan aikaan.

Jos latailee pelkästään kotona ja kauppakeskusten 11 kW latureilla asialla ei ole mitään merkitystä. Jos talvella taittaa matkaa niin että joutuu ajossa HPC latailemaan asialla on paljonkin merkitystä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 06.12.22 - klo:17:55
Jos latailee pelkästään kotona ja kauppakeskusten 11 kW latureilla asialla ei ole mitään merkitystä. Jos talvella taittaa matkaa niin että joutuu ajossa HPC latailemaan asialla on paljonkin merkitystä.
Tämä 3.0 (ja 3.1) softan maltillinen akun lämmitys sopii kuin nenä päähän itselleni. Kulutus pysyy kohtuullisena. 21 tkm takana Bornilla ja vain kerran kesällä latasin DC-laturista kokeilumielessä. Akku täynnä 100% latauksella ajaa sentään kesällä jopa 500 km matkan ja nyt joulukuussakin 400 km. Jos lämmittäisi akkua enemmän, kutistuisi talvirange 300 km, joka olisi itselleni liian lyhyt.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.12.22 - klo:18:07
Tämä 3.0 (ja 3.1) softan maltillinen akun lämmitys sopii kuin nenä päähän itselleni. Kulutus pysyy kohtuullisena. 21 tkm takana Bornilla ja vain kerran kesällä latasin DC-laturista kokeilumielessä.
Varmasti oikein hyvä ac-lataajille, mutta on se ihme, kun ei luvattua navigointiin perustuvaa akkulämmitystä kykene sitten mitenkään toteuttamaan, vaikka sitä kovasti lupaillaan ja jotkut omistajat henkeä pidätellen sitä odottavat. 

jalauros

Paljoa ei ole vielä kylmällä latailtu mutta tässä yksi datapiste vertailuun.
Tehtaalta 3.0.0 ja 77kWh akku. -2c keli ja 50km ajon jälkeen laturiin kiinni. 80kW otti siitä ulos ~20% lähdöistä.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Ape88

Täällä nyt kuukauden ollut id.4 77kwh alla ja muutamia pikalatauksia tehty. 8% akkua ja -2 pakkasta niin kyllä tuo 110kw latas ja laturi rajotti että en tiiä mihin ois noussu. Ihan riittävä omaan käyttöön kun ei paremmasta ole tietoa ::)

tommil

Eli 3.0 olisi kuitenkin paljon parempi… tämä 2.4 tuntuu rampauttaneen koko pikalatauksen. Tiedä sitten menikö tuossa jotain pieleen mutta edellisellä softalla latasi pakkasessa kyllä paljon nopeammin. Viime talvena latasi kovemmissa pakkasissa paljon tehokkaamin.

Kyllä tuo 80kw teho piisaisi itsellekin mainiosti, nyt puolen tunnin ajelun jälkeen -5 kelissä sai tosiaan alkamaan 18kw teholla päättyen 30kw huippuvauhtiin. Akkua oli noin 25% aloittaessa. Eikä ole monesta testistä riippumatta juuri muuttunut.

Kyselin myös tuosta laturille navigoinnista ja lämmityksestä, vastaus oli myös että tulee joskus.

Vastarakki

Mulla on ottanut 58-kilowattituntinen ID3 2.4-softalla nyt pikkupakkasilla parhaimmillaan n. 80 kW sisään. Varausta oli lähtiessä vähän alle 10 % ja ajoa pari sataa takana. Noihin tehoihin se nousee todella hitaasti. Vähänkään täydemmällä akulla pääsee ehkä 50 kilowatin tehoihin.

On tosiaan hitaampi kuin viime talvena, mutta vie pätkäajossa ehkä puolet siitä sähköstä mitä aiemmin. Kaksipiippuinen juttu edelleen.

Ape88

Nyt vasta sain dataa joulukuun alun latauksesta sukevan rechargella.  11%-80% 37min tuolla 77kwh id4. Juuri ja juuri kerkesi syömään ;D

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 08.12.22 - klo:11:17
Mulla on ottanut 58-kilowattituntinen ID3 2.4-softalla nyt pikkupakkasilla parhaimmillaan n. 80 kW sisään. Varausta oli lähtiessä vähän alle 10 % ja ajoa pari sataa takana. Noihin tehoihin se nousee todella hitaasti. Vähänkään täydemmällä akulla pääsee ehkä 50 kilowatin tehoihin.

On tosiaan hitaampi kuin viime talvena, mutta vie pätkäajossa ehkä puolet siitä sähköstä mitä aiemmin. Kaksipiippuinen juttu edelleen.

Kaksipiipuisesta tulisi heti yksipiipuinen kun tulisi akun lämmitys HPC navigoitaessa ja sinne kaikki laturit näkyviin. ABC näkyvyydessä on monella merkillä ollut ongelmia. Delux ratkaisu olisi jos kysyisi tai olisi valinta lämmitetäänkö. 50 kW laturille on monesti turha lämmittää saati sitten noille ABC viljelemille ”pikalatureille” mistä tulee pahimmillaan 20 kW jos ihan sitäkään (80 kW/4). Toinen toimiva ratkaisu olisi valinta mistä saa esim. 30 min lämmityksen pakotettua päälle. En kyllä tiedä kauanko kestää kunnon pakkaskelissä seisoneen auton akun lämitys optimaaliseen 23C, voisin arvella että tunti voi hyvinkin mennä. Vanha SW lämmitti akun +13C ja ruotsalaisella tubettajalla oli pätkä missä siihen meni jotain 50 min kunnon pakkasessa (kylmällä autolla ja akulla). Vanha SW lykkäsi 6 kW lämmitykseen kun tämä uusi tekee portaittain ja pienemmällä teholla.

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 08.12.22 - klo:11:17
Mulla on ottanut 58-kilowattituntinen ID3 2.4-softalla nyt pikkupakkasilla parhaimmillaan n. 80 kW sisään. Varausta oli lähtiessä vähän alle 10 % ja ajoa pari sataa takana. Noihin tehoihin se nousee todella hitaasti. Vähänkään täydemmällä akulla pääsee ehkä 50 kilowatin tehoihin.

On tosiaan hitaampi kuin viime talvena, mutta vie pätkäajossa ehkä puolet siitä sähköstä mitä aiemmin. Kaksipiippuinen juttu edelleen.

Tuo pieni SOC on tärkeä kylmällä akulla latauksen aloituksessa. Kun teho nousee riittävän ylös lähdössä akku lämpiää sisäisen vastuksen vuoksi ja päästään optimi käyrälle. Pidemmässä ajossa myös ensimmäinen hyvällä teholla tehty lataus lämmittää akun ja seuraavat pikalataukset menee sitten paremmin vaikka ei olisi niin alhainen SOC. Björn Nyland videoilla aina tämän tärkeydestä opitimoinnissa puhuu (go deep). Tietty kun tämä latausverkosto ei (vielä) ole kauhen tiheä ja jos laturi on rähmällään voi optimointi mennä päälaelleen ja etsitään Suko pistoketta epätoivoisesti jostain seinästä.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 20.12.22 - klo:14:51
Björn Nyland videoilla aina tämän tärkeydestä opitimoinnissa puhuu (go deep). Tietty kun tämä latausverkosto ei (vielä) ole kauhen tiheä ja jos laturi on rähmällään voi optimointi mennä päälaelleen ja etsitään Suko pistoketta epätoivoisesti jostain seinästä.

Joo, itsellä pettää hermo siinä vaiheessa kun range menee alle viidenkymmenen. Ellei sitten ole kotia kohti menossa. Björnillä on kyllä termit hallussa, onlyfans auttaa jos range meinaa loppua. Eli ilmastointi pois päältä ja pelkällä puhalluksella jatketaan.  :P
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

f080421

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 20.12.22 - klo:15:37
Joo, itsellä pettää hermo siinä vaiheessa kun range menee alle viidenkymmenen. Ellei sitten ole kotia kohti menossa. Björnillä on kyllä termit hallussa, onlyfans auttaa jos range meinaa loppua. Eli ilmastointi pois päältä ja pelkällä puhalluksella jatketaan.  :P

Tyhmä kysymys, mutta miten A/C:n saa kylmällä pelkälle puhallukselle? Manuaaliasetuskin haluaa aina väkisin lämmittää, mutta tehon tietysti saa paljon pienemmäksi kuin Autolla. Jos A/C-nappulan laittaa ei-valituksi niin se käsittääkseni vaikuttaa ainoastaan viilennykseen.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Muistakaa noissa pikalatailuissa kylmällä, että autossa ei kannata silloin istua sisällä odottamassa, koska kabiinin lämmitys on MEB-vehkeissä pois akun lämmitykseltä ja saattaa hidastaa lataamista paljonkin. Björn taisi tätäkin joskus testailla.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: tommil - 06.12.22 - klo:13:24
Auto sai 2.4 päivityksen syksyllä ja nyt esim. -5 pakkasella pikalaturista saa noin 30 kW vauhdilla ladattua… selkeästi akkuja ei enää lämmitetä ja laturille navigoidessa ei osaa myöskään tätä tehdä, vieläkään.

Kyllä minun mielestäni -5 asteessa pitäisi akun lämmitys ainakin jollakin tasolla olla päällä. Ehkä riippuu siitä kuinka pitkä se ajo on ja kuinka syväjäässä auto on, mutta aikaisemman 13 asteen sijaan auto haluaa lämmittää akun 3 asteeseen joka on enemmän kuin -5 astetta. Itse huomaan ison eron kulutuksessa juuri tuossa nollan tienoilla. Mitään oikeaa dataa tästä ei tietenkään ole vaan pelkkää mutua kaikki.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Guran63

Eilen oli vähän jännät paikat: tulin mökille eikä Suko-lataus millään onnistunut (ID.3 ja nyt3.0 softa). Lähdin 15 % ja 45 km akulla käymään kirkonkylällä 15 km päässä ja lataamassa siellä 50 kW Virta-laturissa. Oli -8 C ja tiesin, että kun lähtee kylmällä autolla ja akulla, hupenee virtaa auton ja akun lämmitykseen. Sisälämpötila 16 C ja rauhallinen ajo. Auto antoi varoituksia ("vain pysäköinti mahdollista..."). Lopulta oli noin 5 % ja 15 km jäljellä - onneksi auto suostui lataamaan ja täydellä 50 kW. Kun palasin mökille, niin kokeilin Suko-latausta: onnistui ihan hyvin.

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 20.12.22 - klo:15:37
Joo, itsellä pettää hermo siinä vaiheessa kun range menee alle viidenkymmenen. Ellei sitten ole kotia kohti menossa. Björnillä on kyllä termit hallussa, onlyfans auttaa jos range meinaa loppua. Eli ilmastointi pois päältä ja pelkällä puhalluksella jatketaan.  :P
ID.3 Ist Max 9/2020-

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Guran63 - 07.01.23 - klo:15:00
Eilen oli vähän jännät paikat: tulin mökille eikä Suko-lataus millään onnistunut (ID.3 ja nyt3.0 softa).

Mitä laturi tai auto sanoi? Itsellä on tullut vastaan kiinteistö, missä laturi vilkutti punaista valoa 3/4 ulkopistorasiassa. Vika selvisi kun sähkömies kävi tontilla, suojamaata ei oltu kytketty ollenkaan...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Guran63

Yritin ladata samasta seinäpistokkeesta ja samalla latausjohdolla, millä aiemminkin (2 kW) kymmeniä kertoja. Nyt ei auto suostunut ottamaan - pitkään mietti laturijohdon kytkemisen jälkeen, jonka jälkeen paloi punainen tasaisena autossa - siis paikassa, missä normaalisti vihreä, kun lataa. En muista laturin eli latausjohdon levennyksen värejä. Sitten taas ladattuani kirkolla CCS:llä latasi myös mökillä.

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 09.01.23 - klo:15:00
Mitä laturi tai auto sanoi? Itsellä on tullut vastaan kiinteistö, missä laturi vilkutti punaista valoa 3/4 ulkopistorasiassa. Vika selvisi kun sähkömies kävi tontilla, suojamaata ei oltu kytketty ollenkaan...
ID.3 Ist Max 9/2020-

Daatta

Viimeksi poltti punaista valoa autossa kun matkalaturi ei ollut kytkettynä pistorasiaan.  ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tommil

Onko joku saanut jo 3.0 päivitystä 2.4 tilalle? Kovastihan tuota mainostetaan mutta lieneekö jakelu vielä käynnissä… jos tuosta olisi jotain apuja latailuun.

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 20.12.22 - klo:14:51
Tuo pieni SOC on tärkeä kylmällä akulla latauksen aloituksessa. Kun teho nousee riittävän ylös lähdössä akku lämpiää sisäisen vastuksen vuoksi ja päästään optimi käyrälle. Pidemmässä ajossa myös ensimmäinen hyvällä teholla tehty lataus lämmittää akun ja seuraavat pikalataukset menee sitten paremmin vaikka ei olisi niin alhainen SOC. Björn Nyland videoilla aina tämän tärkeydestä opitimoinnissa puhuu (go deep). Tietty kun tämä latausverkosto ei (vielä) ole kauhen tiheä ja jos laturi on rähmällään voi optimointi mennä päälaelleen ja etsitään Suko pistoketta epätoivoisesti jostain seinästä.

Out of Spec teki mielenkiintoisen testin mitä 30 min jojottaminen vaikuttaa -16C auton lataamiseen.

Kaksi samanlaista VW ID.4 77 kW akulla ja molemmissa samanlainen ajo edellisenä päivänä. Yön yli seisominen kylmässä ja sama varaus (38-39%). Molemmilla lähdettiin liikenteeseen samaan aikaan. Toinen ajoi samaan aikaan saman matkan nätisti ja toinen jojottamalla minkä ehti.

Laturilla molemmat auto latasi 60%.

Jojottamalla ajettu auto latasi 17-> 60% aikaan 19 min
Nätisti ajettu auto latasi 24 -> 60% aikaan 59 min

3 kertainen ero ajassa. En nyt tiedä kenen hermo kestäisi tuollaista ajoa mutta kertoo miten auto toimisi JOS osaisi esilämmittää akun HPC latausta varten.

https://www.youtube.com/watch?v=UHYkwmYx-nY

jalauros

-2c, 7% lähdöt ja pohjalla 100km ajoa. Ei tää ID.4 sentään mikään Toyota ole.

Reilua 100kW otti koko session ajan. Keskimääräinen teho 104kW.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

f080421

ID.3 Pro Performance Business 2021

PassatGte2016

#23
Nyt oli huippunopeaa lataamista Kempowerin laturista reilu viikko sitten - maximit 132kW ja eka 30min tuli peräti 56kWh ja sillon oli nopeus vielä 104kW. Alotuksessa oli akussa virtaa 12% eli noin 9kWh. Lämpötila oli ulkona +14C. Softan versio on 3.2.

-Tulossa: ID.7 Tourer ID.7 Pro Elegance 210 kW, akku 77 kWh. Tilattu: 12.3.2024
-Ajossa: VW ID.4 Pro 128 kW, akku 77 kWh. Tilattu: 18.08.2022. Tuotantoon: 25.1.2023. Alustanro: 27.1.2023. Valmistui: 30.1.2023. Toimitukseen: 7.2.2023. Luovutus 23.3.2023
-Ex: VW ID.4 1st Pro Performance 150 kW, akku 77 kWh. Tilattu: 12.11.2020. Valmistui tehtaalta: 26.2.2021. Luovutus: 22.3.2021.
-Ex: VW Passat Variant GTE 160 kW Plug-In Hybrid vm. 2016

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy