Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - future

#1
No niin, pitkä odotus on päättynyt ja auto saatu viimein.
Pro perf. 77kwh FL vetokoukulla.
- tilaus toukokuun puolivälissä 2022
- arvio toim. syyskuu
- tuotantoon joulukuun vaihteessa
- auto ajoon tammikuun puolivälissä 2023  8)

Jonkin verran ID.3/ID.4/ID.5 on tullut maahantuojan varastoon ja näin ollen saatavissa myös muutaman viikon toimitusajalla. Tässä on iso muutos aiempaan tilanteeseen, kun autoja ei ollut kaikille halukkaille.
#2
Mulla on nyt viimein auto valmistunut, toukokuun puolessa välissä tilattu. Kai se joskus tammikuussa on Suomessa
#3
Nyt vaihtui omassa FL:ssa tuotantoviikko vahvistetuksi w46. Kyllä se sieltä taitaa tulla jossain kohtaa 8)
#4
Ei näytä olevan minun autolla kiirettä, taas kolme viikkoo eteenpäin alustava tuotantoviikko. Nyt w47. Meinasin nyt jokatapauksessa pyytää kilpiin vasta 2023, vaikka saapuisikin jo joulukuussa. Tilattu toukokuun puolessa välissä
#5
5/2022 tilattu, alustavat valmistusviikot seilanneet w37-44. Nyt alustava valmistusviikko w43. Olen ajatellut, että jos tulee vasta joulukuussa, niin otan vastaan vasta tammikuussa 2023. Nyt näyttää vahvasti siltä. Auto siis Fastlane 77kwh,150kw ja koukulla)
#6
Pihistelijän kohdalla ei ainakaan kuskista ;D
#7
”Kesä 2022 on ehdottomasti kaikkien aikojen sähköautokesä Suomessa. Toki autokannan uudistumisen ja sitä kautta tieliikenteen päästöjen vähentämisen matka on pitkä, sillä onhan autokantamme yksi Euroopan vanhimmista. Tämän kesän aikana tehdyistä K-Auton asiakastilauksista jo miltei puolet on ollut täyssähköautoja. Täyssähköautoissa kasvua viime kesään verrattuna on yli 30 %. Suomalaiset ovat selkeästi ottaneet omakseen Volkswagenin täyssähköautomalliston, joka on jälleen Suomen ostetuin sähköautomerkki uusien henkilöautojen rekisteröintitilastoissa”, Keskon autokaupan toimialajohtaja Matti Virtanen kiteyttää.
#8
Voihan se olla kokemukseen perustuva valistunut arvaus.  ;D
#9
Mulle on lukkiutunut vko. 41 (vahvistamaton). Auto tilattu toukokuun puolessa välissä. Vaihtelu ollut viikkojen 37-44 välissä. Automyyjä lupaili, että parin viikon sisään pitäis vahvistua tuotantoviikko. ID.4. FL koukulla
#10
Lainaus käyttäjältä: Janzzon - 22.06.22 - klo:19:21
Kai se on toivottava, että itsellä kävisi samoin, kun tällä hetkellä näyttää tosiaan viikkoa 47. Ei tosin ole Fastlane itsellä, mutta odottelua takana jo vuosi.

little_devil tais viedä sun tuotantopaikan ;)
#11
Lainaus käyttäjältä: Ape88 - 21.06.22 - klo:09:20
Pitipäs rekisteröityä tänne että pääsee mukaan keskusteluun :DTäällä kaupat sovittu huhtikuun puolessa välin maahantuojan valmiiksi tilatusta autosta, eli auto tilattu jo helmikuussa. 77kwh fastlane. Lupailtiin heinäkuun alkuun. Alustava tuotantoviikko ollut 27-26 ja nyt pomppas viikolle 46 >:(. Haiskahtaa siltä että jotkut pystyy vaikuttaa tuohon jonotus järjestykseen :o

Tervetuloa!

Se saattaa  ihan hyvin vielä muuttua tosi paljon aikaisemmaksi.
#12
Tilaus toukokuun puolivälissä Pro perf. Fastlane koukulla.
Alustava tuotantoviikko: 37->44->43->42
#13
Kuulin automyyjältä, että ainakin ID.4:n on tulossa kesäkuussa uusi hinnasto. Ja kuten arvata saattaa, niin korotusta on luvassa 1-2%.

2022 tuotanto on jo myyty, joten jos olet miettinyt että 2023 olisi kiva saada uusi auto alle, niin tilaus kannattaa laittaa sisään. Henkilökohtaisesti uskon, että VAG-konsernin 2023 sähköautotuotanto tullaan myymään loppuun jo 2022 vuoden loppuun mennessä.  :o
#14
Mulla tuotantoviikko vahvistamatta +7 viikkoa (nyt W44) :o
#15
Ei tarvitse mitään lisää. 10minuuttia ennen lähtöä sovelluksesta ilmastointi päälle ja auto on lämmin lähtiessä.  8)

Tilasin kanssa uuden id.4:n, syksyllä pitäisi saada alle. Katsotaan miten hyvin pitää kutinsa.
#16
Jos haluaa vaihtaa Volkkaria takuuaikana, niin uuden haun yhteydessä kannattaa laittaa seuraava tilaukseen ;D
#17
36kk liisarina ID.4 maksaa 625e/kk 25000km vuodessa, +sägköt 62,5e/kk

Diisseli 2,15e/l 6l/100km 25000km  3225e/v +500e dieselvero 310e/kk +mahdollinen rahoitus +huollot, renkaat

36kk liisarina Nissan Leaf maksaa 383e/kk 25000km, mukana huollot, talvirenkaat yms. +sähköt 62,5e/kk

Se, että riittääkö nämä diisselin hinnat 50000e sähköautooon, ei ehkä. Mutta jos puhutaan alle 100km työmatkasta niin siihen löytyy hyviä sähköisiä vaihtoehtoja ilman omaa pääomaa.


#18
Nyt tuli ilmeisesti nopea(mpa)an toimitukseen tuollaiset fastlane mallit, eli valittavissa väri, vanteet, sisustusta ja vetokoukku. Kävin rakentamassa ja ilmeisesti tuossa on vain Pro performance fastlanessa on tehoa128kw (77kwh akulla). Jännä,  että tehot myös laskenut.

Onko autoa odottaville tullut nyt ehdotusta  vaihtaa tilaus tähän malliin?
#19
ID.4 / Vs: ID.4
30.12.21 - klo:18:24
Ei ole vastaavaa ollut, mutta resetoinnin ilmeisesti voi tehdä laittamalla ovet lukkoon ja auki useasti peräkkäin. Tai toinen vaihtoehto on laittaa ovet lukkoon ja antaa auton olla 15-30min
#20
ID.4 / Vs: Talviauto ID
24.12.21 - klo:06:13
Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 23.12.21 - klo:16:58
Oma valinta on yleensä oikea, harva Breksitin kannattajakaan on vaihtanut kantaansa.

>30 pakkasta. 5 päivää olisi 1,4 % vuoden päivistä
Jos auto sattuu olemaan ko. jakson aikana kentällä parkissa, niin ei paljoa lohduta, että on vain 5pv vuodessa.

>range vaatimus sen mukaan. Muuten sitten ajetaan se max. 50 km päivä
Norjassa kyllä myydään paljon s-autoa ja latureita suht.reilusti pohjoista myöten. Kuitenkin monella on polttis varalla reissuja varten, ja siitä huolimatta v-loppuisin pääteiden latureille on kahden-kolmen vartit jonot. 

>kaksi kertaa vuodessa käyteään peräkärryä
Huomattava osa (muistaakseni kolmannes) auto omistajista on kuitenkin katsonut tarvitsevansa koukun.

Suomen hinnoilla ja tulotasoilla perheen on kuitenkin pärjättävä yhdellä autolla. Sillä on pärjättävä arkimatkat, yleisimmät tavaransiirrot mökille ja harrastuksiin, sekä se mahdollinen pidempi lomatka reissu.

Matkan päällä säätä ei välttämättä voi valita.Kun on  -20-30 pakkasta tai 10cm lunta tiellä, peräkärrystä puhumattakaan toimintamatka on varovaisesti 1/3 lyhyempi. Matkan edistymisen kannalta akun taso pitäisi pitää 20-80% välillä, eli käyttökapasiteetia on  60%.

Otetaan esimerkiksi vain ID4/77kW, mainostettu toimintamatka 520km. Mitä tämä merkitsee käytännössä:
-Toimintamatka säävarauksella (2/3): 347km
-ja käytännön kapasiteetilla (60%): 208km

EU lähtee, että latauspisteitä pitäisi olla 75km välein, eli joka kolmannen kohdalla pitää pysähtyä lataamaan - paitsi jos se kolmas on epäkunnossa/suljettuna/pitkä jono. Pitää olla varasuunnitelma, eli käytännössä pitää pysähtyä lataamaan 150km välein.

Paitsi että: Hjallis-Lisää rahaa -ohjelmassa ministeri Harakka sanoi EU-suunnitelmaa mahdottomaksi. Belgian kokoisella alueella asuu joitakin kymmeniä tuhansia asukkaita, joten latausverkosùto ei voisi olla likikään EU-speksien mukainen. Pelkästään tämä kommentti minun korvissani kertoo, ettei sähköauto Suomen oloissa kokonaisvaltainen ratkaisu.

Pitää huomata, että edes VT5-ei ole Super-ylläpitoluokkaan, pienemmistä teistä puhumattakaan. Lumisateen sattuessa VT5 on vielä puolilta päivin siinä kunnossa että dieselkin kuluttaa 30% enemmän.

Ja ei, keskiverto autoilija ei vuokraa autoa Lapin reissuun, tai kevään/syksyn mökkimatkaan!

>30 pakkasta. 5 päivää olisi 1,4 % vuoden päivistä
Jos auto sattuu olemaan ko. jakson aikana kentällä parkissa, niin ei paljoa lohduta, että on vain 5pv vuodessa.

Eikös tämä juuri ole sitä "mitä jos" -ajattelua, eli mietitään pahinta mahdollista vaihtoehtoa. Mennään viikoksi Kanarialle ja juuri silloin on täysin ennustamaton kylmyys Suomessa. Sitä ehkä kannattaa miettiä  että mikä on todennäköisyys siinä OMASSA elässä.

>Suomen hinnoilla ja tulotasoilla perheen on kuitenkin pärjättävä yhdellä autolla. Sillä on pärjättävä arkimatkat, yleisimmät tavaransiirrot mökille ja harrastuksiin, sekä se mahdollinen pidempi lomatka reissu.

Suomessa perus-perheellä taitaa "normi" olla kaksi autoa. Molemmat vanhemmat käytöissä ja muut tarpeet aiheuttavat kahden auton tarpeen. Sitten toki niillä ajetaan eri määrä, eli monesti puhutaan "ykkös"- ja "kakkos"-autosta. Sähköautojen tarjonta mahdollistaa, että perheen ykkösauto voi olla sähköauto. Sillä pääsee lomalle, sinne mahtuu ja siihen saa myös sen hiton peräkoukun.

>Otetaan esimerkiksi vain ID4/77kW, mainostettu toimintamatka 520km. Mitä tämä merkitsee käytännössä:
-Toimintamatka säävarauksella (2/3): 347km
-ja käytännön kapasiteetilla (60%): 208km

Tämä on vähän väärin mietitty. On totta että arkiajoissa akun varaus suositellaan pidettävän 20-80% välissä. Kuitenki, kun teet sen viikonloppureissun, työ- tai lomareissun, niin voit huoletta käyttää akun koko kapasitettin. Ladata vaikka kotona täyteen 100% ja suunnata pikalaturille vaikka 5-10% varaustasolla. Tyhjään ja lämpimään akkuun saa myös parhaat latausnopeudet.

Meidän perheessä on yksi sähköauto, meidän käyttöön ja tarpeeseen sopii hyvin. Minulla on myös käytännön kokemusta myös polttomoottoriautoista. Suosittelen kokeilemaan ja tekemään ne OMAT laskelmat sen arki-tarpeen mukaan. Minulle riitti laskelmiin 7l/100km kulutus ja 95 1,5e/l, meille sähköauto oli näissä parempi. Toki hyötysuhde on parantunut näiden laskelmien jälkeen.   ;)

Ja jos autosta ei tykkää, niin senhän voi vaihtaa tai myydä, jos tuntuu siltä. Ei sähköautot eroa tässä mitenkään. Ei tämä mikään hiton lahko ole ;D
#21
ID.4 / Vs: Talviauto ID
23.12.21 - klo:07:07
Lainaus käyttäjältä: Husky - 22.12.21 - klo:16:09
Lainaus käyttäjältä: future - 22.12.21 - klo:14:31
ID o  paras talviauto mikä minulla on ollut. Apista lämmistys päälle ja 10-15min päästä auto on lasit sulana oottamassa, penkinlämmitys ja ratti lämpöisenä.  8)

Sulla ei sit varmaan montaa autoa ole ollut.

Joo, ei. Vasta kymmenisen bensarosvoa
#22
ID.4 / Vs: Talviauto ID
22.12.21 - klo:14:31
ID o  paras talviauto mikä minulla on ollut. Apista lämmistys päälle ja 10-15min päästä auto on lasit sulana oottamassa, penkinlämmitys ja ratti lämpöisenä.  8)
#23
ID.4 / Vs: Talviauto ID
22.12.21 - klo:14:26
Jokainen tekee autovalintansa juuri niin kuin haluaa.

Toki kannattaa ehkä arvioida  kuin moneen päivään kyseiset ääriolot voisivat vaikuttaa? Omalla asuinalueella ehkä 0-5 päivää vuodessa voisi olla enemmän kun -30 pakkasta. 5 päivää olisi 1,4 % vuoden päivistä. Ja valmistaja neuvoo käyttämään autoa vuorokauden välein ko. säässä, eli useiden vuorokausien seisottaminen on kiellettyä noin kylmässä. En pitäisi ainakaan itselle merkityksellisenä.

Toki sähköautojen kohdalla muutenkin saatetaan yliarvioida omat käyttötarpeet. Esimerkiksi käydään kerran vuodessa lapissa ja range vaatimus sen mukaan. Muuten sitten ajetaan se max. 50 km päivä. Tai kaksi kertaa vuodessa käyteään peräkärryä ja toki silloin peräkoukku PIT,,,, olla..   ;D
#24
ID.4 / Vs: ID4 OBDeleven PRO koodaus
16.12.21 - klo:22:47
Mulle tuli näkyviin ihan omana siihen valikkoon. Kannattaa mennä pois autosta ja laittaa ovet lukkoon. Voi olla että näkyy sen jälkeen ???
#25
ID.4 / Vs: ID4 OBDeleven PRO koodaus
15.12.21 - klo:09:24
Nyt testailtu OBDeleveniä. Laitettu:
- Travel assistent aktiiviseksi
- ovien lukitus pois, kun painaa P
- normaali vakionopeussäädin adaptiivisen rinnalle
- automaattiset kaukovalot
#26
ID.4 / Vs: ID4 kulutus?
09.12.21 - klo:08:03
Lainaus käyttäjältä: maksimi - 08.12.21 - klo:09:34
Hienoa, suurteholaturit ovat ID:lle hyödyttömiä jopa puolet vuodesta. Ja tämä ei ole valmistajan / autokaupan mielestä niin oleellinen tieto, että se tulisi asiakkaalle kertoa.

Itselleni ainakin range sekä latauksen teho olivat juuri ne kriteerit joita auton valinnassa painotin, hintaluokka huomioiden. Nyt käy jälkeenpäin ilmi että toinen näistä ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Tämä on ainakin itselleni sellainen kynnyskysymys että hankkiudun autosta eroon mikäli järkevästi mahdollista.

Latausnopeuden maksimointiin on kaksi perussääntöä:
- Suunnittele reitti niin, että laturilla on tyhjähkö akku, mielellään 5-15%
- Aja lämpöisellä akulla laturille

Matka-ajossa toki lämmin akku toteutuu kohtuu varmasti, kun kotoa lähdet täydellä akulla. Toki talvella paremman hyötysuhteen saa varmasti 50kw latureista. Parin viikon päästä olisi itarkoitus tehdä pitempi reissu id:llä, sitten saa vähän käytännön kokemusta talvilatailusta.
#27
ID.4 / Vs: ID4 OBDeleven PRO koodaus
28.11.21 - klo:11:15
Tämä kiinnostaa! Olen aika noviisi tuon OBDelevenin kanssa, joten saiko tänne ihan rautalanka-ohjeet tuohon Travel assistentin aktivointiin? :) ja toki jos muitakin ominaisuuksis löytyy, niin ilman muuta.

ps. Kuva olis kiva!
#28
ID.4 / Vs: ID.4
15.05.21 - klo:08:09
Kulutus on kyllä kelien lämmettyä laskenut merkittävästi.

Oma ennätys nyt 14,1kWh/100km, keskinopeus 76km/h (nopeusrajoitukset 60-100) 180km matka, lämpötila +20c. Ilmastointi välillä pois päältä.

Näillä kulutuksilla päästäisiin laskennallisesti 550km matkoihin täydellä akulla, joka on minusta mainio tulos.
#29
ID.4 / Vs: ID.4 jälkiasennus vanteet
15.05.21 - klo:07:50
Mulla on tarkoitus hommata jostain alkuperäiset 19" Hamarit tai jos en löydä, niin täytyy varmaan ostaa jotkut muut. Saa laitaa viestiä, jos haluaa omistaan luopua ;)
#30
ID.4 / Vs: ID.4
30.04.21 - klo:06:57
Lainaus käyttäjältä: Terpower - 30.04.21 - klo:00:21
Muilla ID.4 saaneilla ongelmia yhdistää auto aplikaatioon ?
Mulla vaan herjaa koko ajan ”Hups, jokin meni vikaan”
Soitin toki myyjälle ja ovat yhteydessä maahantuojaan, että mikä ongelma.
Aamulla tuli taas maili, että auto yhdistetty tiliisi.
Silti edelleen sama ongelma.
Maanantaina painitaan sitten lisää.

Minulla oli samat ongelmat. Vaati kolmen päivän askartelun, ainakin kolme kertaa auton palautuksen tehdasasetuksille ja varmaan 30 yhdistämisyritystä. Lopulta onnistui.

Ehdin laittamaan jo Saksaan viestiä ja tässä heidän ohje:
Dear Mr,

Thank you for contacting Volkswagen Digital Services.

We regret to hear about the inconvenience which you are currently facing while trying to register your Volkswagen ID.4, however, we would be more than glad to assist you.

We would kindly request you to take the steps below:

Remove the We Connect ID app from your smartphone.
Restore your ID.4 vehicle factory settings.
Try to register your vehicle again.

To reset your ID.4 to factory settings, we kindly request that you take the steps below:

Please park your ID.4 in a safe location where there is good mobile phone reception.
Next, switch off the ignition. Check on the exit screen displayed in the infotainment system that the online mode is switched on for the next start.
Exit the vehicle, lock it and wait for at least 10 minutes.
After this time has elapsed, you can enter the vehicle again. Please check if the globe lights up white and there is 4G network connection. Perform a factory reset by selecting “System settings” -> “Restore factory settings” in the infotainment system. Confirm this action with the “OK” button.
After the vehicle has been reset to factory settings, the "Configuration wizard" appears. From here you may register your vehicle.
Open App Store on your smartphone, download We Connect ID app.
Follow the steps as described in the app.
Select We Connect-> Connect to We Connect in the infotainment system of your ID.4, and the new QR code will appear, scan this code.
A message should appear in the infotainment system that the vehicle has been successfully linked to the account. Press finish.
Switch off the ignition and restart it. Your online services should be available in the We Connect ID app.

If the above steps do not help you to register your vehicle, please kindly send us the following information:
Smartphone Model and Software version.
We Connect ID. app Version.
Screenshot of the error along with the timestamp of the last failed try.
Color of LED next to SOS light.
Software version of the infotainment system (press Menu → Settings → System information. Send us the screenshot of the information).

Please know that we remain at you disposal for any further inquiries you might have. You may reply to this e-mail or call us on our direct line 0800 " 40 888 00 (around the clock, 7 days a week). We kindly ask that you indicate your reference number 721381 for a quick follow-up.

We wish you always pleasant journeys with your Volkswagen ID.4.


Yours faithfully,
Your Digital Service Team   




Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy