Passat GTE viive sähköltä ->polttomoottorille

Aloittaja TomKo, 03.12.23 - klo:21:19

« edellinen - seuraava »

TomKo

Oikein ole oppinut tulkitsemaan tuota gte:n mittaristomodea mutta kun siinä esim kiihdyttäessä tulee vaihe että kaasua painaessa nousee vasemmalla mittaristossa sininen "juoksu" nollaan jonka jälkeen käynnistää polttomoottorin kun ei ole sähkölatausta käytettävissä niin siinä vaihdon hetkessä on selkeä ja ärsyttävä viive.Joskus jopa vähän nykii siinä vaiheessa...

Onkohan sille tehtävissä mitään tai onko tuo minun tulkinta väärä siitä että tuossa kohtaa auto "miettii" onko sähköä vai vaihtaako polttomoottorin?!?!

Auto Passat GTE -18

ZimKork

On totta että se yrittää turhan pitkälle ajaa sähköllä, se alkaa käynnistämään polttista kun ei todellakaan enää teho riitä, ja koska sähkömoottoria käytetään polttiksen starttimoottorina, se tosiaankin "kyykähtää" siinä huomattavasti.

Asiaan on pari ratkaisua. Yksi on laittaa GTE-moodi päälle. Tällöin se ei yritä ajaa "viimeiseen asti" sähköllä vaan kynnys polttiksen herätykseen on matalampi.

Toinen ratkaisu mitä satunnaisesti käytän on, jos arvelen että kohta saattaa tulla sellainen tilanne, esim. kiihdytys tms. niin teen kaasupolkimella nopean lyhyen terävän painalluksen, se ei ehdi aloittaa kiihdytystä, mutta käynnistää polttiksen valmiiksi ja se on sitten jo käynnissä kun tarve tulee.

a_jaba

Ainakaan Audissa ei ole viivettä kun ajaa hybridi-modella ja bensamoottori käynnistyy kesken kiihdytyksen. Mutta silloin kun ajaa e-modella (pelkällä sähköllä) ja tulee se tilanne että auto haluaa vaihtaa itse hybridi-modelle ja käynnistää bensakoneen niin tulee selkeä viive.

Itse olen tulkinnut että toi viive tulee siitä että auto joutuu vaihtamaan vaihdetta kun taajama nopeuksissa e-modella ja hybridillä vaihteiston vaihtokartta on täysin erilainen. Esim. 40km/h nopeudessa e-modella mennään D6 vaihteella kun taas hybridi-modella samassa vauhdissa on D4 vaihde.

Luulen että taajama nopeuksissa e-modella sähkömoottoria pidetään niin pienillä kierroksilla että se on alle bensakoneen tyhjäkäynniin niin starttaaminen ei yksinkertaisesti onnistu ilman vaihteen vaihtoa.

Moottoritienopeudessa molemmilla moodeilla on käytössä D6 vaihde niin viivettä ei synny polttomoottoria startatessa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jaska74

Mulla on kylmällä autolla myös viivettä ja nykimistä, lämpimänä ei oikein edes huomaa kun vaihtaa modea

TomKo

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 04.12.23 - klo:23:11On totta että se yrittää turhan pitkälle ajaa sähköllä, se alkaa käynnistämään polttista kun ei todellakaan enää teho riitä, ja koska sähkömoottoria käytetään polttiksen starttimoottorina, se tosiaankin "kyykähtää" siinä huomattavasti.

Asiaan on pari ratkaisua. Yksi on laittaa GTE-moodi päälle. Tällöin se ei yritä ajaa "viimeiseen asti" sähköllä vaan kynnys polttiksen herätykseen on matalampi.

Toinen ratkaisu mitä satunnaisesti käytän on, jos arvelen että kohta saattaa tulla sellainen tilanne, esim. kiihdytys tms. niin teen kaasupolkimella nopean lyhyen terävän painalluksen, se ei ehdi aloittaa kiihdytystä, mutta käynnistää polttiksen valmiiksi ja se on sitten jo käynnissä kun tarve tulee.
Nämä olen opetellut itsekin nyt kun tuohon olen ratkaisua pohtinut. Olisikohan tuolle tehtävissä jotakin ohjelmoinnilla?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy