Tiguan 2.0 TDI DSG 4 motion ravistus kylmällä koneella

Aloittaja Ronklaaja, 15.07.21 - klo:10:57

« edellinen - seuraava »

Ronklaaja

Morjesta.

Onnellinen tiguanin omistaja.Vm 2011, automaatti, 260tkm ajettu. Massapyörä kalkattanut pitempään, vaihto ajankohtainen. Nyt ongelmana seuraavanlaista: kylmällä koneella lähtiessä auto ravistaa kiihdyttäessä. Kylmänä tehottomampi ja kiihdytyttäminen nihkeän puoleista, kun ravistaa ja tehoa ei liikaa ole. Täristys/ravistus etenkin 2 ja 3- vaihteella kiihdyttäessä. Koneääni on mielestäni karkeampi/nakuttavampi. Lämpimänä toimii paremmin tai jopa ongelmitta, laatikko vaihtaa hyvin, tehoakin paremmin. Tätä parisen viikkoa kestänyt, viikon verran välissä toimi lähes ongelmitta. Nyt ongelma pahempana, myös lämpimällä koneella lievää täristystä kiihdyttäessä.

Onko ideoita?
- massapyörä tuskin kalkatuksesta huolimatta aiheuttaa, kun lämpimänä ongelmaa ei niinkään ole.
- DSG:tä en vielä lähtisi syyttämään kun vaihtaa kuitenkin hyvin
- Suutinpuolen ongelma? Voisiko lämpimänä toimia paremmin ja aiheuttaa moista ravistusta? PA-suodattimen vaihdoin, ei apua.
- Kardaani tai vetarit?

Jos on kokemusta niin ilolla otan neuvoja vastaan!

mfroberg

Kaksoismassavauhtipyörä oirehtii nimenomaan kylmänä joten jos autosi oireet poistuvat lämpiämisen myötä niin miksei kaikki voisi johtua juuri tuosta? Jos se vieläpä on kalkattanut jo pitkään, ei ne yleensä siitä parempaan suuntaan muutu.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Ronklaaja

Kiitos vastauksesta. Siitäpä se pitää lähtä liikenteeseen. Viikon päästä kyktinpaketin+massapyörän ja öljyjen vaihto. Halpaa lystiä, neliveto tuottaa ilmeisesti aika paljon lisää työtä. Katsotaan miten käy!

jarppat

Moi

Loppuiko ravistaminen osien vaihdon myötä?

Ronklaaja

Morjesta. Pitääpä palata asiaan.


Massapyörän kävin vaihtamassa, käyntiääni tietysti merkittävästi parempi. Nykyisellään ei tuota ravistusta ole, se on loppunut. Mahdollisesti tuon massapyörän vaihto siihen auttoi. Käynti ei ole siltikään parempi. Mitään vikakoodeja edelleenkään anna. Nykyisellään käynti huonompi koko ajan.  Vapaalla ottaa normaalisti kierroksia eikä ylimääräisiä ääniä ole. Ajossa koneääni on karkeampi ja tehoa ei liikaa tunnu olevan. Kylmällä koneella kuulostaa kuin kävisi kolmella ja tehoakin on vähemmän. Lämpimänä toimii vähän paremmin. Suuttimien puhdistusaineen työnsin tankkiin. Ahtopaineanturin vaihdoin. Kaasuläpän puhdisti mäskistä. Näistä ei apua. Suutinarvot oli viiterajoissansa.  Seuraavaksi vaihdan ilmamassamittarin. Tämän koitin puhdistaa mutta ei vaikutusta. Auto toimii ihan samalla tavalla, oli piuha kiinni tai ei. Joten tuo mahdollisesti voisi käyntiin vaikuttaa, koska oletettavasti käynti huononisi jos tämä on otettu pois käytöstä

Tutkimukset jatkuvat. Seuravaksi kampiakselin asentotunnistin, turbon ja suuttimien tsekkaus jos MAF vaihdolla ei parane. Tai sitten annetaan oireiden jalostua ja katsotaan mistä laukeaa  ;D

Tos®

Koita tankata kerta pari nesteen MY:tä. 16 mallin tiguanissa käynti parani ja sitä rupesin käyttämään korkeasta hinnasta huolimatta.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Ronklaaja

Edelleen samainen vaiva jatkuu. En jotenkaan usko, että diesel laatu noin vahvasti voisi vaikuttaa. Mutta pitää koittaa, ei se kallis kokeilu ole.  Kuumana käy todella hyvin, mutta kylmänä ensimmäiset kilsat kohtalaisen kivuliaita. Vikakoodeja en edelleenkään saa tuosta irti. Dieselin syöttöpaineen anturin vaihdoin, kun piti merkillistä vikinää, mutta eipä ollut vika siinäkään. Termostaatti on tuossa varmaankin vuoden päivät ollut sökönä. Kesällä lämmöt pääsääntöisesti 80-asteessa, nyt kylmemmillä keleillä pitelee siinä 60-70 asteen tuntumassa. En tiedä voisiko tämä aiheuttaa möhnän kertymistä koneeseen, joten kippasimpa äsken ad-varaosaliikkeen suosittelemaa puhdistusainetta tankkiin. Nyt pitää koittaa webastolla lämmitellä autoa kuumaksi aina lähtiessä ja käydä motarilla kaasuttelemassa urakalla. Jos ei apua, niin seuraavaksi sitten suuttimien ylivuodon testaus. Jos auton lämmittää webastolla 90 asteeseen ennen ajoa niin toimii hyvin. Merkillistä. Nyt siis vaihdettu:

MAF
MAP
Nestelämpömittari
Puhdistettu kaasuläppä
Polttiaineen paineensäädin
Dieselsuodatin

Ongelmahan ilmeni sen jälkeen, kun tuosta meni maakaapeli poikki. Sähköt oli kohtalaisen sekasin tuona aikana, joten mahdollisesti voisi koittaa päivittää ECUakin.

Ronklaaja

Kunhan saan uuden vikakoodilukulaitteen niin pitää vielä vilkasta tuo hiukkassuodattimen tila. Lisäksi kuulemma laturin vapaakytkimen jumiutuminen voisi aiheuttaa moista, mutta enpä usko että moottorin lämmittäminen webastolla tämän toimintaan vaikuttaisi..

Ronklaaja

Joululomalla oli aikaa taas ihmetellä . Noh loppujen lopuksi syyksi paljastui II sylinterin suutin tai jonkun suuttimen tiivisteet. Ylivuototestissä sain 1 ja 4 sylinterien suuttimista noin 1cm korkeammat patsaat kuin 2 ja 3 sylinteristä. VCDS injector deviation quantity antoi kylmällä koneella korkeammat arvot 1 ja 4 suuttimista, samoin ajettaessa arvot oli 1 suuttimessa +2-3 välillä ajettaessa ja 4 suuttimessa vastaavasti samankaltaiset negatiiviset arvot. 2 ja 3 suuttimien arvot olivat -1 ja +1 välillä. Näistä löytyy uusi viestiketju "tiguan suutinarvot".

Hain romuttamolta yhden suuttimen, jonka löin alkuun 1 sylinteriin. Ei vaikutusta. Sen jälkeen vaihdoin 4 sylinterien suuttimen tuohon 1 sylinteristä poistettuun. Ei vaikutusta. Tein tämän vielä 3 sylinteriin. Ei vaikutusta. Tässä vaiheessa sain uudet kupariprikat ja tiivisteet suuttimiin ja vaihdoin vielä tuon 2 sylinterin suuttimen tuohon 3 sylinteristä poistettuun. Samalla vaihdoin kaikkiin suuttimiin tiivisteet. Tämän jälkeen ilokseni voin todeta, että auto toimii moitteettomasti. Ja vielä lisäksi keskikulutus on kesästä asti ollut matkaa ajettaessa +6.0l/100km, nyt 500km matkalla keskikulutus auton mittarin mukaan 4.7l/100km! Eli ongelmana oli joko II sylinterin suutin tai jonkin suuttimen tiiviste.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy