Rengaspaineet

Aloittaja ntix, 02.05.12 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

SNG

Itse nostin paineet 2.8-tasolle kun edelliset 225/50R17 renkaat kuluivat keskeltä 2.5-2.6 paineilla. Uusilla yhtä matalilla 205/55R17 renkailla ja 2.8-paineilla kuluminen näyttäis olevan tosi tasaista läpi kulutuspinnan.

Eli matalihkoille 17-tuumaisille Sciroccon painoiselle koslalle varmaan 2.6-2.7 vois olla optimaalinen renkaan keston kannalta. 18-tuumaisissa porukka tuntuu käyttävän 2.9-3.0 paineita aika yleisesti.

Mukavuus-kuluminen-p.a. kulutus-ajettavuus on mielenkiintoinen yhtälö. Oli paineet mitkä tahansa, aina joku noista kärsii. Lompakon kannalta korkeahkot paineet kuitenkin parhaimmat...

PS. 16-tuumaisissa tuo mainittu 2.5 myös omasta mielestäni ihan passeli

kok

Edit: no voi vihta, siinähän se talvirengastopicci olisi ollut ylimpänä. En nähnyt..

Minulla on Bridgestone Blizzak WS70 205/55R16 kitkarenkaat. Paineet ovat olleet siinä 2,3-2,4 bar ja renkaat ovat kuluneet keskeltä. Kysymys kuuluu, että lasketaanko tämä rengas jo matalaprofiilirenkaaksi, onko painetta ollut liian vähän ja siksi ovat kuluneet keskeltä?

Vai eikö tätä rengasta lasketa matalaprofiilirenkaaksi, jolloin painetta on ollut liikaa ja ovat siksi kuluneet keskeltä. Oikea paine olisi bensatankin luukussa olevan ohjetarran mukaan 2,0 bar.

Nyt iskin joka kulmaan 2,7 bar painetta, mitä mieltä olette?

Uti

Hyvä muistaa, että useat huoltamoiden rengaspainemittarit voivat näyttää mitä sattuu! Renkaiden ilmanpaine tulisi mitata renkaiden ollessa kylminä eli ajettu <2 km! Rengaspaine on suhteellinen eli suhteessa ulkolämpötilaan. Lämpötilassa + 20 Celsiusta rengaspaine 2,8 bar = lämpötilassa - 20 Celsiusta  2,4 bar jne.

Markku

kok

Jep, kylminä mittasin ja pyrin välttämään huoltamoiden rengaspainemittareita, käyttäen omaa. Niinhän se on, että 10 asteen lämpötilanmuutos vaikuttaa rengaspaineisiin 0,1bar verran. Nyt kun lueskelin ylempää topiccia rengaspaineista, niin taitaa 2,3-2,4bar olla liian vähän 205/55R16 renkaisiin. Ajellaan 2,7 bar paineilla ja katsotaan.

sambolo

Itsellä on samankokoisissa kanssa 2,7.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

kok

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 25.02.15 - klo:18:24
Itsellä on samankokoisissa kanssa 2,7.

Okei, onko kulunut tasaisesti?

sambolo

Sitä en oikeen osaa sanoa, kun ei noissa muutenkaan pintaa juuri ole, tuli auton mukana ja silloin oli enemmän kuluneet keskeltä niin päätin pitää siinä 2.7. Ajettavuus ainakin parempi.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR


sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

masterboy

Auttaisko rengasmeluun paineen alentaminen? Tällä hetkellä painetta on 2.5bar eli suositus. Uskaltaako paineet alentaa sinne 2.2:een asti? Tai aleneeko rengasmelu yhtään siitä?

Jultsu

Tuskin vaikuttaa meteliin enää noilta paineilta pudottaminen, mutta ainahan voit kokeilla, ei ne renkaat räjähdä tai lähde alta pois vaikka ajelisit 1 barin paineilla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

masterboy

Tulipahan nyt sitten sekin testailtua. Ajoin lähimpään abclle, siellä paineilmaletkulla alensin renkaiden paineet 2.0bariin ja sitten koeajolle. Mittarina tabletiin asennettu desibelmittari. Huoltsikan risteyksen jälkeen noin vajaa kilsan suoratie. Ajotuntuma oli ahdistavaa, tuntui kuin ilmat olisi kokonaan poissa renkaista. Mittari näyttää keskiarvona 63,5db. Takaisin asemalle ja ilmaa 2.7bariin asti ja kotiin samaa reittiä. Mittari näytti keskiarvona 63.9db.
Loppupäätelmänä pysytään siinä 2.7barissa. Paineet voisi seuraava käynnin yhteydessä alentaa valmistajan suosituksen mukaan eli 2.5db

skrikoo

Ihmettelin uuden Fiestan liikkeessä laittamia rengaspaineita. Yhdelle hengelle ilman tavaroita edessä pitää olla 2,1 ja takana 1,8. Mittarinäytön mukaan edessa oli 3,2 ja takana 3,1. En uskonut näyttöä ja tarkistin omalla mittarillani niin oikein näytti näyttö.
Olivat "ammattimiehet" autoliikkeessä unohtaneet laittaa normaalit paineet ja autoon oli jäänyt varastopaineet. On se nykyään tässä maailmassa että kaikki tarvitsee kuitenkin tarkistaa "ammattimiesten" jäljiltä ja laittaa sitten itse.

Jultsu

Ja rengaskauppiaat kiittää kun tuollaisilla puolityhjillä renkailla ajelee yhden kesän, mukavasti kuluu renkaat sileiksi keskeltä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.04.18 - klo:10:04
Ja rengaskauppiaat kiittää kun tuollaisilla puolityhjillä renkailla ajelee yhden kesän, mukavasti kuluu renkaat sileiksi keskeltä.
Ylipaineilla renkaat kuluvat keskeltä, ei alipaineilla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 14.04.18 - klo:10:14
Ylipaineilla renkaat kuluvat keskeltä, ei alipaineilla.

Itseasiassa tuokaan ei täysin pidä paikkaansa. Se riippuu renkaan profiilista ja samoin tuolloin koosta, mutta pääsääntöisesti noin  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 14.04.18 - klo:10:14
Ylipaineilla renkaat kuluvat keskeltä, ei alipaineilla.
Pätee ristikudosrenkaille tuo ylipaineen vaikutus, että renkaat kuluvat keskeltä.

Jäykällä teräskudoksella tuetut vyörenkaat, ja ne oikean levyisillä vanteilla olevina, eivät kulu keskeltä ylipaineen vaikutuksesta - vaikka painetta olisi tuplasti ns. ohjepaineisiin verrattuna. Mikäli vanteet ovat normileveyttä leveämmät, niin renkaisiin on ehdottomasti laitettava normaalipaineita korkeammat paineet kaikissa olosuhteissa.

Ps. Auton suuntavakavuus paranee kun takapyörillä on pienempi sortokulma kuin etupyörillä -> takarenkaisiin kannattaa laittaa eturenkaita suurempi paine, vaikka ajelisikin pienillä kuormilla.

Jultsu on oikeassa, että alipaineinen vyörengas kuluu kulutuspinnan keskeltä voimakkaammin.
Golfkärry Mk 7.5

skrikoo

#77
Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 14.04.18 - klo:11:58

takarenkaisiin kannattaa laittaa eturenkaita suurempi paine, vaikka ajelisikin pienillä kuormilla.



Aika erikoinen väite. Ford Fiestan ohjekirja antaa ohjearvoksi 205/40 X 17 kokoisille renkaille taakse 1,8 ja eteen 2,5. Olen käyttänyt juuri noita suosituspaineita, ja auto ei ole kyllä yhtään epävakaa, voisi pikemminkin sanoa, että päinvastoin.
Talvirenkaissa 195/50 X 16 kitkat on suosituspaineet 1,8 taakse ja 2,3 eteen, joita myös olen noudattanut.
Olen vuodesta 1979 noudattanut aina tismalleen ohjekirjassa olevia paineita ja koskaan renkaat eivät ole kuluneet mitenkään ihmeeliisesti, eivät keskeltä, eivätkä sivuilta.
Nauratti kun eräänä kesänä taas vaihdoin meidän nykyiseen kolmosautoon Peugeot 206 renkaita ( auto ollut meillä uudesta ). Niinkuin hyvin useasti kun nainen vaihtaa renkaita, niin jonkun naapurin ukon täytyy aina tulla neuvomaan.
Sanoi, että älä vaan laita tuollaisia paineita 2,4 joka renkaaseen kun on noin pieni auto ja pienet renkaat ( 175/65 X 14 ).
Olen kyllä pitänyt aina nuo paineet. Koska ohjekirja niin sanoo.
Kesärenkaassa oli naula ja vein sen talvella paikattavaksi.
Rengaskaveri ihmetteli kun sanoin että renkaalla on ajettu noin 65 000 km. Sanoi että kyllä on ollut paineet kohdallaan kun on näin tasaisesti kulunut.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 14.04.18 - klo:13:46
Aika erikoinen väite. Ford Fiestan ohjekirja antaa ohjearvoksi 205/40 X 17 kokoisille renkaille taakse 1,8 ja eteen 2,5. Olen käyttänyt juuri noita suosituspaineita, ja auto ei ole kyllä yhtään epävakaa, voisi pikemminkin sanoa, että päinvastoin.
Talvirenkaissa 195/50 X 16 kitkat on suosituspaineet 1,8 taakse ja 2,3 eteen, joita myös olen noudattanut.
Olen vuodesta 1979 noudattanut aina tismalleen ohjekirjassa olevia paineita ja koskaan renkaat eivät ole kuluneet mitenkään ihmeeliisesti, eivät keskeltä, eivätkä sivuilta.
Nauratti kun eräänä kesänä taas vaihdoin meidän nykyiseen kolmosautoon Peugeot 206 renkaita ( auto ollut meillä uudesta ). Niinkuin hyvin useasti kun nainen vaihtaa renkaita, niin jonkun naapurin ukon täytyy aina tulla neuvomaan.
Sanoi, että älä vaan laita tuollaisia paineita 2,4 joka renkaaseen kun on noin pieni auto ja pienet renkaat ( 175/65 X 14 ).
Olen kyllä pitänyt aina nuo paineet. Koska ohjekirja niin sanoo.
Kesärenkaassa oli naula ja vein sen talvella paikattavaksi.
Rengaskaveri ihmetteli kun sanoin että renkaalla on ajettu noin 65 000 km. Sanoi että kyllä on ollut paineet kohdallaan kun on näin tasaisesti kulunut.
Ensinnäkin tämä ei ole mikään väite, vaan puhdasta auto- ja rengastekniikkaa.

Autot (etuvetoiset), joissa on e-/t-renkaissa huomattavan suuri paine-ero siten että eturenkaissa on selvästi korkeampi paine ovat (voimakkaasti)aliohjaavia, eli niiden eturenkaiden sivujoustoa pitää minimoida, jotta etupään sortokulmat saadaan pienemmiksi, ts. aliohjautuvuutta saadaan pienemmäksi.

Ja takarenkaiden painetta pidetään perusmalleissa  (auto vakiopyörillä) siksi alempana, koska pyörien ( vanne + rengas) kokonaismassa tulee niin korkeaksi, että (ajo)mukavuutta pitää aikaansaada pehmeämmillä renkailla.
Renkaan kulumiseen paineennostolla ei ole vaikutusta muuten kuin myönteiseen suuntaan.

Kevyillä pyörillä, joilla jousittamatonta massaa saadaan alennettua, tuo mukavuuskysymys ei ole ollenkaan niin painekriittinen kuin painavilla. ;)

Terveisi "ei naapurin ukko"  :)
Golfkärry Mk 7.5

Zego

Skrikoo on kyllä mielestäni oikeassa. Rengas kuluu tasaisesti kun paineet on kohdallaan.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 14.04.18 - klo:11:58
Pätee ristikudosrenkaille tuo ylipaineen vaikutus, että renkaat kuluvat keskeltä.

Jäykällä teräskudoksella tuetut vyörenkaat, ja ne oikean levyisillä vanteilla olevina, eivät kulu keskeltä ylipaineen vaikutuksesta - vaikka painetta olisi tuplasti ns. ohjepaineisiin verrattuna. Mikäli vanteet ovat normileveyttä leveämmät, niin renkaisiin on ehdottomasti laitettava normaalipaineita korkeammat paineet kaikissa olosuhteissa.

Ps. Auton suuntavakavuus paranee kun takapyörillä on pienempi sortokulma kuin etupyörillä -> takarenkaisiin kannattaa laittaa eturenkaita suurempi paine, vaikka ajelisikin pienillä kuormilla.

Jultsu on oikeassa, että alipaineinen vyörengas kuluu kulutuspinnan keskeltä voimakkaammin.

Turha mitään paskaa täällä alkaa väittämään. Itse olen henkilökotaisesti nähnyt ylipaineen vaikutuksen. Kolmessa renkaassa autonvalmistajan ohjeen mukaiset paineet ja yhdessä 1bar enemmän kuin ohjeistettu ja lopputulos oli syksyllä talvirenkaita vaihtaessa se, että tämä ylipaineinen rengas keskeltä sileä ja muissa tasaisesti 6mm pintaa. Edellisenä keväänä alle laittaessa kaikissa renkaissa oli tasaisesti saman verran pintaa.. Niin ja kyseessä ollut 2000-luvulla valmistetut michelinit, koko varmuudella 16 tuumaa ja jotain tyyliin 205/55 kokoiset eli ihan ns. normirenkaat ja ei mitkään ristikudosrenkaat.

Liian matalan paineen vaikutuksesta en osaa sanoa pinnan epätasaiseen kulumiseen.. saattaa toki kulua silloinkin keskeltä enemmän. Matalaprofiilisissa renkaissa turhan matala paine aiheuttaa renkaan kylkien murenemista kumin sisäpuolelta ja renkaat halkeaa kyljestä yllättävän nopeasti.

PS. Alipaine taitaa tarkoittaa sitä, että renkaan paine on alle 0.0 bar suhteessa ilmanpaineeseen  ;)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 14.04.18 - klo:00:19
Ihmettelin uuden Fiestan liikkeessä laittamia rengaspaineita. Yhdelle hengelle ilman tavaroita edessä pitää olla 2,1 ja takana 1,8. Mittarinäytön mukaan edessa oli 3,2 ja takana 3,1. En uskonut näyttöä ja tarkistin omalla mittarillani niin oikein näytti näyttö.
Olivat "ammattimiehet" autoliikkeessä unohtaneet laittaa normaalit paineet ja autoon oli jäänyt varastopaineet. On se nykyään tässä maailmassa että kaikki tarvitsee kuitenkin tarkistaa "ammattimiesten" jäljiltä ja laittaa sitten itse.

No mitäs palstalaiset sitten kommentoivat tähän, että liikeessä oli vahingossa jätetty varastopaineet autoon.
Nyt kun ostaja olisi ollut sellainen henkilö, joka ei ole kiinnostunut autoista ja ei ymmärrä niistä juuri mitään. Hänhän olisi ajellut esim. 15 000 km uusilla renkailla joissa edessä painetta olisi ollut 1,1 ja takana 1,3 baria enemmän kuin suosituspaineet ovat.
Tätä ylipainetta olisi vielä lisännyt se, että kun katsoin paineet oli 0 astetta lämmintä ja kesällä 30 asteen helteessä ylipaineet olisaivat olleet 1,4 takana ja 1,6 edessä.
Autohan oli tietysti kuin kivireki, jonka vuoksi tarkistin heti paineet. En ole koskaan ajanut tuolla autolla, mutta perstuntumalla repsikalle, ei uusi Ford Fiesta 100 hv Titanium voi olla noin kova.
Uskon että näillä paineilla renkaat olisivat 15 000 km ajossa kuluneet epätasaisesti.
Toki auton omistaja sanoi, että kun laitoin oikeat paineet, auto muuttui ajoltaan huippumiellyttäväksi.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 14.04.18 - klo:15:45
Itse olen henkilökotaisesti nähnyt ylipaineen vaikutuksen. Kolmessa renkaassa autonvalmistajan ohjeen mukaiset paineet ja yhdessä 1bar enemmän kuin ohjeistettu ja lopputulos oli syksyllä talvirenkaita vaihtaessa se, että tämä ylipaineinen rengas keskeltä sileä ja muissa tasaisesti 6mm pintaa. Edellisenä keväänä alle laittaessa kaikissa renkaissa oli tasaisesti saman verran pintaa.. Niin ja kyseessä ollut 2000-luvulla valmistetut michelinit, koko varmuudella 16 tuumaa ja jotain tyyliin 205/55 kokoiset eli ihan ns. normirenkaat ja ei mitkään ristikudosrenkaat.

Liian matalan paineen vaikutuksesta en osaa sanoa pinnan epätasaiseen kulumiseen.. saattaa toki kulua silloinkin keskeltä enemmän. Matalaprofiilisissa renkaissa turhan matala paine aiheuttaa renkaan kylkien murenemista kumin sisäpuolelta ja renkaat halkeaa kyljestä yllättävän nopeasti.

PS. Alipaine taitaa tarkoittaa sitä, että renkaan paine on alle 0.0 bar suhteessa ilmanpaineeseen  ;)

Joskus kannattaa ne rengaspaineet tarkistaa ihan rengasliikkeenkin jälkeen ja jos suositeltu paine on ylitetty tuollaisessa renkaassa ja se on ollut 1 bar liikaa tarkoittaa se 3.2-3.5 bar:n luokkaa.

Vajaapaine taas aiheuttaa seuraavaa:
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/miten-liian-alhainen-rengaspaine-vaikuttaa-autoon-ajo-ominaisuudet-turvallisuus-kulutus-dot-dot-dot/6006214#gs.vcPAHNA

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 14.04.18 - klo:16:19
No mitäs palstalaiset sitten kommentoivat tähän, että liikeessä oli vahingossa jätetty varastopaineet autoon.
Nyt kun ostaja olisi ollut sellainen henkilö, joka ei ole kiinnostunut autoista ja ei ymmärrä niistä juuri mitään. Hänhän olisi ajellut esim. 15 000 km uusilla renkailla joissa edessä painetta olisi ollut 1,1 ja takana 1,3 baria enemmän kuin suosituspaineet ovat.
Tätä ylipainetta olisi vielä lisännyt se, että kun katsoin paineet oli 0 astetta lämmintä ja kesällä 30 asteen helteessä ylipaineet olisaivat olleet 1,4 takana ja 1,6 edessä.
Autohan oli tietysti kuin kivireki, jonka vuoksi tarkistin heti paineet. En ole koskaan ajanut tuolla autolla, mutta perstuntumalla repsikalle, ei uusi Ford Fiesta 100 hv Titanium voi olla noin kova.
Uskon että näillä paineilla renkaat olisivat 15 000 km ajossa kuluneet epätasaisesti.
Toki auton omistaja sanoi, että kun laitoin oikeat paineet, auto muuttui ajoltaan huippumiellyttäväksi.

Eikö ensisijaisesti auton kuljettajan velvollisuus ole tarkistaa autonsa ajokunto ennen ajoon lähtöä?

Valitettavasti idiotismi on lisääntymään päin ja maalaisjärki katoava luonnonvara. Onneksi itse vaihdan renkaani ja molemmista autoista löytyy rengaspainemittarit. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun huoltoaseman mittarikin on näyttänyt liikaa tai liian vähän painetta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 14.04.18 - klo:15:45
Turha mitään paskaa täällä alkaa väittämään.

Kyllä sitä paskaa tulee sieltä tuutista tuplamäärä. Mulla on ollut viimeisen 3 vuotta 235/40r19 renkaat, sekä kesällä että talvella, ja molemmissa käyttänyt vain ja ainoastaan 3.5bar paineita. Yksikään noista kahdeksasta renkaasta ei ole kulunut tänä aikana keskeltä millin kymmenystäkään enempää kuin reunoilta. Tankin luukussa mainitaan jotain 2.5 barin luokkaa olevista suosituspaineista (195/65r15 kumeille.) Sulla ollut selkeästi jotain muita ongelmia sen renkaan kanssa, tai sitten painemittari valehdellut oikein urakalla..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jannesn

Riippuu varmaan aika paljon renkaasta, tuollaisessa 16 tuuman renkaassa joku vaikka 3,5 baria on aika paljon.

Jultsun renkaita vastaavissa olen kanssa käyttänyt vähintään 3,0 barin paineita vuosia ja ihan tasaisesti ovat aina kuluneet (olettaen että kulmat ovat kohdallaan).

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.04.18 - klo:20:42
Joskus kannattaa ne rengaspaineet tarkistaa ihan rengasliikkeenkin jälkeen ja jos suositeltu paine on ylitetty tuollaisessa renkaassa ja se on ollut 1 bar liikaa tarkoittaa se 3.2-3.5 bar:n luokkaa.

Joo tämä on ihan tiedossa ja sen takia en käytäkkään, enkä ole ikinä käyttänyt rengasliikettä kausivaihtoihin. En tosiaan avannut kyseisen keissin taustaa tarkemmin niin tässä se nyt tulee..

Kyseessä siis eläkeläisäitini auto johon kausivaihdan renkaat aina oman auton lisäksi ja tarkastan renkaiden paineet tietysti ammattitason mittarilla, ei millään bilteman halpiksella tai rikkinäisellä huoltsikan mittarilla. Paineet siis keväällä kesärenkaisiin oikein ja perinteisesti mutsille muistilapulle oikeat rengaspaineet jos hän sattuisi joskus rengaspaineet tarkistamaan omatoimisesti kuten olen suositellut. No mutsi sitten "tarkisti" rengaspaineet keväällä kerran ja ei ihan nappiin mennyt sitten yhden renkaan kohdalla kun 2,4bar tilalle tulikin 3,4bar. Syynä varmaan vanhan ihmisen näkökyky yhdistettynä hosuvaan luonteeseen ja haluun näyttää että kaikki hommat hoituu ripeästi.. Mutsi, tai kukaan muukaan ei sitten tarkistanut paineita ennen kuin rupesin vaihtamaan autoon talvirenkaita ja siellä ne asiat sitten paljastui kun ihmettelin keskikohdan kulumista ja tarkistin omalla mittarilla paineet.

Tollanen 3,4bar paine ei varmaan ihan hirveä ylipaine ole kyseiselle renkaalle, mutta kun ajaa kevyellä pikkuautolla eikä kyydissä ole juuri koskaan kuskin lisäksi kuin käsilaukku niin asia kertaantuu hieman ja lopputulos on tämä.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.04.18 - klo:20:42
Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun huoltoaseman mittarikin on näyttänyt liikaa tai liian vähän painetta.

Joo on kyllä valitettavan yleistä että "huoltoasemien" mittarit näyttää mitä sattuu. Tämän takia itse luotan vaan omaan kunnolliseen ammattitason mittariin jota ei heitellä/pudotella.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.04.18 - klo:21:04
Kyllä sitä paskaa tulee sieltä tuutista tuplamäärä. Mulla on ollut viimeisen 3 vuotta 235/40r19 renkaat, sekä kesällä että talvella, ja molemmissa käyttänyt vain ja ainoastaan 3.5bar paineita. Yksikään noista kahdeksasta renkaasta ei ole kulunut tänä aikana keskeltä millin kymmenystäkään enempää kuin reunoilta. Tankin luukussa mainitaan jotain 2.5 barin luokkaa olevista suosituspaineista (195/65r15 kumeille.) Sulla ollut selkeästi jotain muita ongelmia sen renkaan kanssa, tai sitten painemittari valehdellut oikein urakalla..

Nyt en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa  :D

Tajusitko, että vertasit juuri 195/65R15 renkaan suosituspainetta 235/40R19 renkaan käyttöpaineeseen  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Itsellä oli edellisessä autossa 235/35R19 renkaat ja kerkesin käyttää kolmea sarjaa kumeja, kaikki eri merkkiä. Kyseisistä renkaista kaikissa luki kyljessä ehdottomaksi minimipaineeksi 2,75 bar ja maksimipaineeksi 3,4 bar. Itse käytin kyseisissä renkaissa 3,3 bar painetta ja kuluivat kyllä kohtalaisen tasaisesti. Tässä kohtaa voisin yleistää sen verran, että uskon sinun 235/40R19 renkaassa olevan hyvin lähelle samanlaiset merkinnät renkaan kyljessä (ei bensaluukussa). Kun olet käyttänyt 3,5 bar painetta ja oletan renkaan maksimin olevan 3,4 bar niin sinulla on siellä vajaa 3% ylipaine. En jaksa uskoa, että noin pieni ylipaine kuluttaisi rengasta epätasaisesti eli havaintosi on ihan oikea.

Niin ja ongelmiahan ei ollut minulla vaan äidilläni ja selostus siitä on tossa ylemmässä viestissä, toivottavasti osaat sen lukea muualta kuin bensaluukusta.

Selvennykseksi vielä siihen tapaukseen, että kyseisessä autossa oli ihan alkuperäinen tehtaan jäljiltä oleva rengaskoko ja painesuositukset oli muistaakseni 2,2 bar joka nurkkaan ja olen siis itse kirjottanut äidilleni muistilapulle paineiksi hieman tätä korkeammat paineet eli 2,4 bar. Näin ollen kun alkuperäinen suositus on 2,2 bar ja sinne lipsahtaakin 3,4 bar niin ylipainetta onkin reilu 54% eli pikkasen enemmän kuin sinun vajaa 3%.

Menikö nyt perille?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.04.18 - klo:20:42
Joskus kannattaa ne rengaspaineet tarkistaa ihan rengasliikkeenkin jälkeen.

Tästä tuli vielä mieleen yksi renkaiden uusimiskerta Järvenpään Vianorilla. Kyseessä siis 235/35R19 kumien uusiminen keskellä kesää eli ei kausivaihto. Rengasliikkeen jäljiltä kumeissa painetta 2,5 bar vaikka kumin kyljessä luki minimipaineeksi 2,75 bar. Kertoo mielestäni aikapaljon rengasäijien kiinostuksesta työhönsä. No onneksi tuli heti kotiin ajon jälkeen tarkistettua paineet omalla mittarilla. Enkä kyseisen firman palveluitakaan tämän jälkeen ole käyttänyt.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

skrikoo

#88
Joskus kannattaa ne rengaspaineet tarkistaa ihan rengasliikkeenkin jälkeen ja jos suositeltu paine on ylitetty tuollaisessa renkaassa ja se on ollut 1 bar liikaa tarkoittaa se 3.2-3.5 bar:n luokkaa.


Eikö ensisijaisesti auton kuljettajan velvollisuus ole tarkistaa autonsa ajokunto ennen ajoon lähtöä?

Valitettavasti idiotismi on lisääntymään päin ja maalaisjärki katoava luonnonvara. Onneksi itse vaihdan renkaani ja molemmista autoista löytyy rengaspainemittarit. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun huoltoaseman mittarikin on näyttänyt liikaa tai liian vähän painetta.
[/quote]

Minäkin olen vaihtanut vuodesta 1979 aina renkaat omaan autooni. Vuodesta 1993 myös puolisoni autoon ja 10 vuotta myös meidän autoliikkeen autoihin. On niitä siis muutaman kerran tullut vaihdettua.
Samaa mieltä kanssasi, että paineet täytyy tarkistaa aina toisten jäljiltä. Tarkistan paineet aina välittömästi kun ostan uuden auton. Yleensä ne on päin prinkkalaa. Niinkuin nyt oli tässä uudessa Fiestassakin.
Juu, ja huoltoaseman mittareita ei kannata katsella lainkaan. Täyttöön ne kyllä käy, mutta sitten kotona täytyy laittaa oikeat paineet omalla mittarilla.
Tässä nyt kyllä olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka kuski on aina ensisijaisesti vastuussa autostaan, niin täytyiskö sitten luovutushuollon jälkeen tarkistaa joka ainut paikka autosta.
Ihmisistä 90% varmaankin luottaa siihen, että auton luovutushuolto on tehty oikein, eikä jätetty autoon varastopaineita, jotka sitten ovat jopa 1,4 baria suuremmat kuin tehtaan suosittelemat.

Meni lainaukset pieleen. Ensimmäiset kappaleet ovat Karpalta lainattuja.

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 14.04.18 - klo:23:03
Näin ollen kun alkuperäinen suositus on 2,2 bar ja sinne lipsahtaakin 3,4 bar niin ylipainetta onkin reilu 54%



Pieni on vielä ylipaine. Meillä "huippuammattimiehet" olivat ylittäneet painesuosituksen 89%.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy