Mittariston valojen välkkyminen

Aloittaja avene, 05.03.15 - klo:21:59

« edellinen - seuraava »

avene

Hei!

Eli nyt on jo jonkin aikaa esiintynyt signaturen autossa mittariston valojen välkkymistä. Tämä alkoi siis loka-marraskuun aikana, ja sitä tapahtuu säännöllisen epäsäännöllisesti. Tänään pidin autoa hetken joutokäynnillä ennen ajoon lähtöä, jolloin välkkyminen oli runsasta ja "vahvempaa". Myös ajovalot välkkyivät samaan tahtiin, kuten myös sisätilan valaistus.

Välkkymistä esiintyy siis erityisesti joutokäynnillä, eli siinä ≈800 1/min tienoilla aina sinne n. 2500 1/min asti, eli sellaista 80-90km/t (5-vaihteella) ajeltaessa tuota saattaa vielä esiintyä runsaasti. Ilmeisesti tuota välkkymistä ei kuitenkaan tapahdu tuon 2500 1/min yläpuolella.

Ensitöikseni tutkin tietty latausjännitteen joutokäynnillä ja tuossa 2500 1/min tienoilla ja se pysyy likimain 13,6-13,7V tienoilla - toki ≈2500-3000 1/min alueella saattaa käväistä 13,8V. Mitään sähkölaitteita ei ollut kokeiltaessa päällä.

Eikös tämä latausjännite ole hieman matalan puoleinen? Voisiko laturin latauksensäädin olla hajalla? Vai onko laturi itsessään hajoamassa? Autossa on alkuperäinen 70A Valeon laturi.

Eli mikähän mahtaisi olla syynä? ???
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

Jultsu

Kyllähän tuo latausjännite pitäisi päälle 14v olla. Yleismittarilla varmaan mittasit akun navoista?


Jos heität kaikki sähkölaitteet päälle niin tippuuko vielä enemmän? Ja lähteekö mittaristossa isompi disko käyntiin?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

avene

#2
Jännite on VCDS:n ilmoittama lukema akun napajännitteestä, en ole (vielä) yleismittarilla tuota katsonut (tutkin siis samalla VCDS:llä, josko saattaisi vikakoodeja olla - niitä ei siellä ollut).

Pitänee huomenna tutkia tuota tarkemmin noiden sähkölaitteiden osalta, että onko vaikutusta jännitteeseen/diskoiluun.
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

vwp

Maadoitukset ja latausjohtojen liitoksetkin voisi olla hyvä tsekata, ihan vaan varmuuden vuoksi.
VCDS:llä taitaa nähdä myös latausjännitteen?
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

avene

Hetki sitten kävin tekemässä uudet mittaukset.

Eli kun auto on joutokäynnillä, ja kaikki sähkölaitteet on kiinni, on akun napajännite 13,9-14,1V. Tämä siis pysyy vakiona, kierrätti konetta sitten 3000 1/min taikka antoi vaan olla joutokäynnillä.

Rasitustestissä (penkinlämmittimet, ajovalot + pitkät, takalasinlämmitin/peilinlämmitin, puhallin täysillä, jne.) taas jännite tippuu 11,5-12,1V väliselle alueelle ja seilaa sillä alueella hieman. Ja jännite pysyy pitkälti tuossa, kierrätti konetta miten. VCDS ei tälle autolle näytä kuin vain akun napajännitteen. Diskoilua tuossa tapahtui ihan hieman, kun oli tuo rasitustesti käynnissä, juuri ja juuri että huomaa. Muuten sitä ei ole tänään esiintynyt. Auton käynti myös muuttui joutokäynnin aikana rasitustestissä jollakin tapaa epätasaiseksi, ikään kuin väsyneeksi (mikä ei sinällään ihme).

Ainakin pintapuolisesti näytti olevan latausjohdot + maadoitukset kunnossa, pitää tsekata ne myöhemmin tarkemmin.

Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

Jultsu

No laturi ainakin on heikossa hapessa. Tosin ei niiden valojen mitään diskoa pitäisi ryhtyä pitämään jos akku on kunnossa, ja jos auto starttaa luotettavasti päivästä toiseen niin eiköhän sekin ole kunnossa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Eka Golf

Mittarivalot vaatii niin vähän virtaa että ennemmin muut valot vilkuttelee?
Epäilen huonoa kontaktia jossain johtoliitoksesa tai sulakeboxissa!  8)

avene

Auton käynnistymisessä ei siis ole mitään ongelmaa, lähtee käyntiin pääsääntöisesti hyvin, oli pakkasta tai ei. Ja akun olen autoon vaihtanut alle pari vuotta sitten.

Ja nimenomaan mittarivalot vilkuttelee silloin kun vilkuttelee, ja on välillä havaittavissa, kuten edellä mainitsin, että kaikki muutkin valot vilkuttelevat samaan tahtiin - ajovaloja myöten. Muiden valojen vilkkuminen ei kuitenkaan ole lähellekään niin vahvaa kuin mittarivalojen.

Mitä johtoja/sulakkeita sitä kannattaa alkaa käydä läpi? Lataus/maa nyt ainakin?
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

Jultsu

Mittasitko sen napajännitteen ihan perus yleismittarilla? En luottaisi sen VCDS:n näyttämään koska jos siellä on löysä tai huono liitos akulla niin tottakai se valehtelee jos se VCDS:n mittaustulos syntyy vasta kolmen metrin ja 10 liitoksen jälkeen auton uumenissa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

avene

Nyt mittasin arvot yleismittarilla, kun sain sellaisen vihdoin käsiini.

Akun lepojännite oli 12,42V aika tarkalleen (auto seissyt vuorokauden poissa ajosta). Auton käydessä joutokäynnillä (ja laturin siis ladatessa) oli napajännite aika lailla 14,34V kun ei ollut mitään laitteita päällä. Kaikki laitteet päällä tippui napajännite sinne 13,8-13,9V ja seilasi suurin piirtein tuolla välillä.

Maajohdot, ym. latauksen liitosjohdot kävin huolella läpi, ja ne oli hyvin kiinni, eikä akun kengätkään olleet yhtään löysällä (siistit oli liitokset) - varmuuden vuoksi irrotin ne ja puhdistamisen jälkeen laitoin uudestaan kiinni.

Eli selkeä ero siis ECU:n ja akun todellisen napajännitteen välillä. Sulakkeet oli hyvin kiinni myös ajovaloille ja sisätilalle, ym. eli niissä ei ollut ongelmaa. Eikä vilkkumista siis ilmene koskaan, jos on vain virrat päällä ja ajovalot kytkettynä. Nyt mitatessa ei välkkymistä taaskaan ilmennyt, eli on todellakin epäsäännöllistä.

Mitäs nyt seuraavaksi keksii? Latauksessa ja akussa ei ainakaan näkyvää vikaa näyttäisi olevan näin navalta mitattuna?
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

Eka Golf

Viittaa hapettumaan/kosteuteen jossain liitoksessa eli "lyö läpi" tai huono kontakti, mutta missä?
Yksi konsti on tietenkin nyppiä sulakkeita irti ja seurata auttaako, mutta jos vika ennen sulakeboxia, niin tuokaan ei auta.
Oletko tarkistanut startin johtoliitokset?

vwp

Voisko viallinen laturin jännitteensäädin tehä tollasta? Hetkittäin jännite tippuis jolloin se näkyis valojen vilkkumisena? Tää on ihan mutuilua sit..
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Eka Golf

Tuota voi kait seurata tarkalla mittarilla reaaliajassa?

avene

Startin johtoja en ole vielä katsonut, katsonpa ne huomenna läpi taas valoisaan aikaan.

Ongelma tässä onkin se, että koska välkkyminen on säännöllisen epäsäännöllistä ja kausittaista, niin en ole vielä saanut mitattua jännitettä välkkymisen aikana. Pitäisi melkein alkaa pitää yleismittaria autossa mukana ja iskeä kärppänä mittaamaan heti kun välkkymistä alkaa ilmetä, tilanteen niin salliessa.

Jännitteensäätimen vaihto on tietty suhteellisen edullinen toimenpide verrattuna koko laturin vaihtoon, vaihtuupa hiiletkin siinä samalla. Toisaalta mielellään ei alkaisi turhaan vaihtelemaan.
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

avene

Tuli tosiaan aikaisemmin tsekattua tuo startti, eikä senkään liitoksissa ollut havaittavissa minkäänlaista väljyyttä, hyvin oli kiinni.
Päivänvalossa olen viime päivinä ajellut, joten vilkuttelua ei luonnollisestikaan ole voinut havaita.
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

referee

Mulla teki tuota mittariston valojen satunnaista välkkymistä viallinen valokatkaisija  nelos golfissa vuonna 2001, korjattiin takuuseen Oulun Pörhöllä.

avene

^ Mutta jos välkyntä koskee myös sisätilanvaloja silloin kun se on vahvimmillaan?
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

avene

Nyt ilmestyi uudenlaisia ongelmia.

Tänään lähdin parin päivän jälkeen taas autolla liikkeelle. Auto ei lähtenyt ekalla kerralla käyntiin vaan sammui saman tien. Käänsin virrat taas päälle, jolloin öljyvalo rupesi vilkuttelemaan. Sitten käynnistin, ja auto lähti lopulta käyntiin jolloin öljyvalo lopetti vilkuttelemisen.

Ajon päätteeksi sitten sammutin auton, ja kun lähdin taas liikkeelle, oli sama ongelma taas, paitsi että tällä kertaa öljyvalo ei vilkutellut. Ero edelliseen oli se, että ajon aikana tuntui, että auto ei oikein jaksanut vetää isohkolla vaihteella (tyyliin 4 vaihteella 40-45km/t) ja tuntui muutenkin ajamiseltaan hieman "lahnalta". Tosin pienehköllä vaihteella kihdytettäessä ja ajaessa ei ongelmaa ole, vaan kiihtyy ja on hyvä ajaa kuten ennenkin.

Mitäs ihmettä tällä kertaa? :o Mittariston valot ei ole hetkeen aikaan välkytellyt, eli taas on se kausi.
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

avene

^ Lisätään tuohon, että tutkin taas kerran vikakoodit ja nyt kyseessä oli ajonestolaite joka esti käynnistyksen joka onnistui vasta toisella kerralla.
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

tet

Päävirtarelettä ei ole kukaan vielä tainnut ehdottaa? Itse olisin laturin hiiliä ensinnä veikannut, mutta ehditkin jo jännitesäätimen vaihtaa. Päävirtareleen temppuilu voi käsittääkseni näkyä aika lailla epämääräisinä sähköongelmina siellä täällä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

avene

^ En ole siis vielä jännitteensäädintä vaihtanut. Pitää tuo rele tutkia. Mikä nyt siis on se päävirtarele niistä releistä siellä taulussa? Korjausopas ei siitä tiedä kertoa mitään.
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

tet

Lainaus käyttäjältä: avene - 18.03.15 - klo:16:58
^ En ole siis vielä jännitteensäädintä vaihtanut. Pitää tuo rele tutkia. Mikä nyt siis on se päävirtarele niistä releistä siellä taulussa? Korjausopas ei siitä tiedä kertoa mitään.

Oho, lukaisin huolimattomasti. Kannattaa varmaan katsoa ne laturin hiilet vaikkei uutta säädintä vielä olisikaan hankkinut. Jos ovat nysät niin epäilys kääntyy vahvasti sinne.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

avene

Tutkinpa ne hiiletkin tässä lähipäivinä kun teen autolle kerralla isomman huollon. Näkee ainakin sitten hiilten kuluneisuuden.
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy