Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä

Aloittaja Ärkoo, 07.01.17 - klo:11:05

« edellinen - seuraava »

Ärkoo

Kuumeista odottelua 2.0 TDI 4 x 4 suhteen. Ilmeisesti tähän ei säteilijälämmitin käy ja hyvä niin. Ajattelin laittaa kehutun TT-Termo letkulämmittimen kiertovesipumpulla. Onko tuo mahdollista/oikein laittaa heti tehdas-Webaston letkun perään? Luulisi, että samaan kohteeseen menee. Toisaalta jos tuolla on sähköisiä hanoja perässä, niin sitten ei taida toimia. Onko kokemusta? Toinen askarruttava asia on keulan tukkiminen. Aiemmin olen tukkinut koko keulan ja ilman sitä ei oikein lämmöt nouse ja coolerin jäätyminen pelottaa. Rekisterikilven alla on tuo silmä, jota ei sovi peitellä. Kuinka ison aukon se käytännössä vaatii? Ilmeisesti Lämpömittarin anturi on myös tuossa alamaskissa? Istuinlämmittimien tehokkuus on hyvä asia, mutta liian tehokas 1. asento haittaa ainakin tuossa emännän 13-mallisessa III-Octaviassa. Onko mahdollista vähentää vastukselle menevää virtaa 1. ja 2. asennoissa? Muistan jonkun näin väittäneen. Saako start/stopin koodattua kokonaan pois päältä. En löydä siitä todellista hyötyä.  Auto vielä "maailmalla", joten suunnitellaan hyvissä ajoin.

Patomursu

Eikö pelkkä webasto riitä?  :o

Siihen akkulaturi kaveriksi jos webaston käyttö ei ole tuttua.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Petunet

- Luulisin letkulämmittimen asennuksen onnistuvan juuri noin, ei muistaakseni ole mitään "hanoja" esteenä.
- Jos teet maskin itse, tuo reikä on helppo mitata siitä kehyksestä. Toki valmiitakin maskeja löytyy joissa on etututkan aukko valmiina.
- VCDS:llä saa säädettyä erikseen istuinosan ja selkäosan lämmityksen kaikille katkaisijan asennoille.
- Saa koodattua pois käytöstä VCDS:llä.

Hyvin suunniteltuhan on jo puoliksi tehty...
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Timppe

Webasto riittää oikein hyvin. Siinähän on tehoa kuin saunan sähkökiukaassa eli yli 5KW. Säteily- yms lämmittimet on leluja polttoainetoimiseen lämmittimmeen verrattuna.

Vuodesta 2010 on menty pelkällä Webastolla. Nykyisessä 2.0 TDI 4x4:ssä on tosin akkulaturi myös, mutta se on ollut vasta yhden kerran kytkettynä ja sekin vain testimielessä.

Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

Ärkoo

Niin, letkulämppäri ja sisätilanlämmitin säästää polttoainetta, webastoa ja akkua ja sähkö tulee puoliksi työnantajan tolpasta. Korvaako lämmittimiin sijoitettu raha saavutetut säästöt?

Maskisuojat ajattelin tehdä ohuesta muovilevystä ja ylämaskiin tulevan maskin takapuolelle. Täytyy vielä vilkaista valmista tarjontaa, mitä lie maksavat?

lumimiäs

Jos Defan lämmitintä ajattelit niin ainakin heidän omien nettisivujensa mukaan tuo säteilylämmitin (420803) on juurikin ainoa joka kyseiseen moottoriin sopii...

Ärkoo

Defaa ei edes ajatella ja Defan sivujen mukaan tarjolla säteilijä tai letkulämppäri. Jostain muistan lukeneeni, että nelivetoisen laatikon osat ovat tuon säteilijän asennuksen tiellä.

JS-Tuning

Itsellä säteilylämmitin nelikko tiisselissä.
Ja akkulaturi sekä sisähaara.
Monesti roikassa ja weba vieläkin päällä.

seatts


Mä taiteilin itse alamaskin eteen tällaisen



Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: Ã,,rkoo - 07.01.17 - klo:15:52
Defaa ei edes ajatella ja Defan sivujen mukaan tarjolla säteilijä tai letkulämppäri. Jostain muistan lukeneeni, että nelivetoisen laatikon osat ovat tuon säteilijän asennuksen tiellä.
No sitten olen vaan sokea kun en moista letkuvaihtoehtoa löydä defan sivuilta. Ja lisäksi omassa nelikossa on tuo säteilylämmitin asennettuna...

Ärkoo

Tarkemmin kun luin, niin ainoastaan 1.8 TSI koneisiin ei ole säteilijää. Muihin on säteilijä ja useisiin myös letkulämmitin.
Kysymyksen malliin siis säteilijä ja letkulämppäri. En tiedä, mitä luetteloa Lumimiäs lukee?

Octavia4x4

Kumpi kone nyt on kyseessä, 150 hv vai 184 hv? Jälkimmäinen aina DSG laatikolla ja saattaa vaikuttaa lämmittimien saatavuuteen. Ainakin tähän vm. 2014 150 hv diesel-nelikkoon sai Defalta letkulämppärin ja hyvin toimii, eikä vaikuta käynnistyvyyteen pakkasella, kuten joillakin on webasto tehnyt.
Konsernipelejä vuodesta 1993

Ärkoo

Manuaali 150 heppainen, ei kai muuta dieseliä manuaalinelikkoon ole, paitsi 1.6 TDI. RS olisi muuten kiinnostanut, mutta DSG jätettiin nyt pois vaihtoehdoista. Urheilullisuutta haetaan Dynamic-penkeillä ja sporttiratilla. Vanteiksi tilasin Sparcon Terrat, mutta 3 niistä tuli 4-pulttisena >:( 

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Ã,,rkoo - 07.01.17 - klo:20:00
Manuaali 150 heppainen, ei kai muuta dieseliä manuaalinelikkoon ole, paitsi 1.6 TDI. RS olisi muuten kiinnostanut, mutta DSG jätettiin nyt pois vaihtoehdoista. Urheilullisuutta haetaan Dynamic-penkeillä ja sporttiratilla. Vanteiksi tilasin Sparcon Terrat, mutta 3 niistä tuli 4-pulttisena >:(
Peukku tälle.  :)

Minkä värin valitsit autoon? Entäs vanteiden väri? Itse selkävaivaisena olen ollut tyytyväinen noihin dynamic-penkkeihin, mitä nyt ristiselän tuki saisi olla voimakkaampi..
Sporttisuutta saa halutessaan mukavasti lisää myös sinne pellin alle varsin helpolla.  ;)

Tuon penkinlämmittimien tehon säädön ohjeet joku voisi tähän linkittää. Joskus sitä koitettiin etsiä, mutta ei sieltä autosta löytynyt kuin jonkinlainen automatiikka, joka olisi pudottanut pykälä kerrallaan pienemmälle noita pehvagrillejä.

Start/stopin saa disabloitua ainakin muuttamalla ulkolämpötilan raja-arvon tarpeeksi ylös. Aika nopeasti oppii kyllä käyttämään sormen start-nappulan jälkeen siinä keskikonsolin S/S-napilla. Se on oikeastaan ihan hyvin siinä välissä, kun laitetaan ESC sport-moodiin.  ;)
Konsernipelejä vuodesta 1993

Ärkoo

Valkoinen auto tulossa, viimeisiä ennen Faceliftiä. Valkoiset vanteet alle talveksi, siis tällaiset 50-kymppiselle setämiehelle sopivat:https://www.1001renkaat.com/merkit-alumiinivanteet/sparco/terra-4142/7x16-et48-5x112-73.1-77524

jabajee

Lainaus käyttäjältä: Ã,,rkoo - 07.01.17 - klo:15:32
Niin, letkulämppäri ja sisätilanlämmitin säästää polttoainetta, webastoa ja akkua ja sähkö tulee puoliksi työnantajan tolpasta. Korvaako lämmittimiin sijoitettu raha saavutetut säästöt?



Ihan järjetöntä.Webasto kuluttaa noin 0.5l polttoainetta tunnissa ja puolen tunnin lämmitys usein riittää ihan hyvin, joten kustannus on mitätön ottaen hyödyt huomioon. Aika monta kertaa saa siis lämmittää, ennenkuin sähkölämmittimien kustannus alkaa säästämään. Mikäli auto on diesel, niin webasto lähtee jokatapauksessa automaattisesti käyntiin, kun koneen käynnistää. Ennemmin kannattaa sijoittaa ylimääräiset rahat kiinteään akkulaturiin, niin välttyy virtaongelmilta ja pidentää samalla akun käyttöikää.

b1mpo

Mites kun webastoakin täytyy "tunneiltaan" huoltaa? Myöskin sen saa ruksittua pois ajon aikana. Itsellä säästyisi rahaa sillä, että lohkossa olisi webaston sijaan. Lähes 4 kertaa sadalla kilometrillä töissä käydessä tuo lämmittää ja voit laskea 20-30 minuutin käyttämisellä paljonko lämmitys maksaa. Webastohan on nopea ja 5KW kiuas lämmittää tuon litraisen koneen aika vinhaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jabajee

Mikään lämmitysmuoto ei ole ikuinen eikä täysin huoltovapaa. Ei edes sähkölämmitin. Jos kaikkea ajattelee vain rahassa, niin toiseksi eniten säästää, kun ei osta webastoa ollenkaan ja eniten säästää, kun jättää koko auton ostamatta. Mukavuudet maksaa. Osa enemmän, osa vähemmän. Olen minä kuullut sellaisistakin, jotka sammuttaa kesällä ilmastoinnin, kun sen käyttö kuulemma maksaa niin paljon  ::)

JS-Tuning

Jos polttoainelämmitin ottaan 1l/h niin puolituntia on 0,5l. Polttoaine 1.36â,¬ /l eli 0,68â,¬ per lämmitys.

Sähkölämmitys 500W lämmitin ja 1300W sisälämppäri. Eli 1800W eli 1,8kw/h. 2h ku lämmittää niin pitäs riittää eli 3,6 kw olis mennyt.
Paljokos on sähkön hinta? Olisko 0,10â,¬ /kw siirtomaksuineen. Eli 3,6 x 0,1=0,36â,¬

Tässä mutamia tosiaan ihmetellyt että kun sähkö on niin kallista ettei raaski käyttää mutta ne autot pitää tunti ennen lähtöä pistää käyntiin että on ikkunat sulana.
Jokainen tyylillään.

seatts


Jos autossa on jo webasto ja asentaa siihen Lohkolämmittimen niin ei se kyllä ikinä maksa itseään takaisin.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

JS-Tuning

Maksaa se webastonkin hinnan noin 40 vuodessa jos ei webastoa käytä. :D

Tai sitten kerralla kun on se rapia 30 astetta pakkasta ja se webasto ei starttaa eikä autokaan.

Pelkkä lohkolämmitin ei maksa kuin jotain 100â,¬ varsinkin jos itse sen laittaa. Sisätilan hilut sitten erikseen. Akkulaturi on sen 120â,¬ luokkaa. Pelkän lohkolämmittimen se maksaa noin 2 vuodessa takaisin.

Itse en säästämistä ajattele vaan mukavuutta. Autonsähkölämmitys on termostaateilla varustettu ja sen onkin melkein aina roikassa. Auto aina lämmin ja akku ladattu. Saa lähteä milloin vaan. Ja yleensä laitan webastonkin vielä päälle ennen lähtöä jotta on lasit kaikki sulana ja autossa mukavan lämmin.

jabajee

Lainaus käyttäjältä: JS-Tuning - 08.01.17 - klo:10:12
Jos polttoainelämmitin ottaan 1l/h niin puolituntia on 0,5l. Polttoaine 1.36â,¬ /l eli 0,68â,¬ per lämmitys.

Sähkölämmitys 500W lämmitin ja 1300W sisälämppäri. Eli 1800W eli 1,8kw/h. 2h ku lämmittää niin pitäs riittää eli 3,6 kw olis mennyt.
Paljokos on sähkön hinta? Olisko 0,10â,¬ /kw siirtomaksuineen. Eli 3,6 x 0,1=0,36â,¬

Tässä mutamia tosiaan ihmetellyt että kun sähkö on niin kallista ettei raaski käyttää mutta ne autot pitää tunti ennen lähtöä pistää käyntiin että on ikkunat sulana.
Jokainen tyylillään.

Webasto kuluttaa noin 0.5l tunnissa, eli kustannus on 0.34â,¬ puolelle tunnille, jolla rahalla saa noin 5kW lämmitystehon. Eli kymmenkertainen teho verrattuna lohkolämmittimeen ja kaksikymmenkertainen teho verrattuna säteilylämmittimeen.

JS-Tuning

Nykyaikaiset Webasto-lisälämmittimet kuluttavat vain vähän polttoainetta: keskimäärin 0.6 l/h täydellä kuormituksella - tämä on vain 0.3 l 30 minuutissa. Koska kylmäkäynnistykseltä vältytään, kompensoituu polttoainekulutus lähes kokonaan.
Tuossa infoa weban maahantuojalta.

Tosiaan onhan polttoainelämmitin huolettomampi paikkaan sijoitettuna siis. Auton voi jättää mkein minne vaan ja sen saa lämpimäksi jos vain on akussa virtaa ja polttoainetta tankissa ja lämmitin käynnistyy.

Nuo esimerkkini "säästämis" laskut oli tehty noin 150 päivän lämmitykselle vuodessa ja vain kerran päivässä käytölle. Moni käyttää kuitenkin 2 kertaa lämmitystä päivässä jolloin noista saa puolet ottaa pois.
Tuo kulutuslasku huomioon ottaen luvut tietekin muuttuu.

Mutta en kyllä polttoainelämmittimestäni mielellään luopuisi. Mutta en itse omia kosliani kyllä pelkän polttoainelämmitimen varaan jättäisi. Vaan laittaisin aina edes moottorilämmittimen ja akkulaturin. Ne ei kuitenkan suurta lovea lompakkoon tee.

Petunet

Itse laitoin akkulämmittimen ja akkulaturin.
Jos joskus tulee paljon lyhyttä ajoa, useita webaston käyttöjä päivän aikana, niin voi laittaa yöksi akun lataukseen.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

jabajee

Itse asentelin kanssa 10A akkulaturin, tehdaswebasto kun on. Edelliseen samanlaiseen autoon asensin letkulämmittimen sisähaaroineen, kun siinä ei ollut mitään lämmitintä. Vaikka letkulämmitin oli muistaakseni 5-600W ja sisätilanlämmitin 2000W, niin kyllähän 5000W webasto hieman toisenlailla lämmittää. Ei tulisi kyllä mieleenkään alkaa nykyiseen enää mitään muita lämmittimiä webaston rinnalle asentelemaan. Ei vaikka akkulaturin piuhasta sen saisi melko helposti haaroitettuakin. Ja vaikka sähkö on ilmaista töissä ja saman hintaista kotona kuin nytkin on.

E-mies

[quote author=Petunet link=topic=33960.msg584644#msg584644 date=1483783161
- VCDS:llä saa säädettyä erikseen istuinosan ja selkäosan lämmityksen kaikille katkaisijan asennoille.


Hyvin suunniteltuhan on jo puoliksi tehty...
[/quote]

Löytyisikö tähän ohjetta? Olen yrittänyt etsiä adaptaatiosta mutta en löytänyt. On kyllä todella kuuma sillä ykköselläkin

Petunet

Briskodan foorumilta:

From a quick look at a saved adaptation map of Central Electronics (09), there do appear to be a few settings:

(1)-Seat fan charac. curve-Level_1_Sitz       25%
(2)-Seat fan charac. curve-Level_1_Lehne    30%
(3)-Seat fan charac. curve-Level_2_Sitz       25%
(4)-Seat fan charac. curve-Level_2_Lehne    30%
(5)-Seat fan charac. curve-Level_3_Sitz       53%
(6)-Seat fan charac. curve-Level_3_Lehne    58%
(7)-Seat fan charac. curve-Level_4_Sitz       53%
(8)-Seat fan charac. curve-Level_4_Lehne    58%
(9)-Seat fan charac. curve-Level_5_Sitz       80%
(10)-Seat fan charac. curve-Level_5_Lehne  85%
(11)-Seat fan charac. curve-Level_6_Sitz     80%
(12)-Seat fan charac. curve-Level_6_Lehne  85%

Google tells me that 'Sitz' translates to 'seat' and 'Lehne' to 'rest' (assume backrest). I can only assume that the six levels refer to driver and passenger, i.e. 1-3 for driver and 4-6 for passenger or vice-versa.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

roiala

"Säteilylämmitin" Webaston kaverina on oivallinen laite, lämmittää nimenomaan öljyt webaston toimiessa sisätilan ja jäähdytysnesteen lämmittimenä. Toki öljytkin lämpeävät jonkin verran Weballa.

Webasto ylivoimainen sisätilanlämmittimeen nähden kuivatusominaisuudeltaan, sisälämmitin sulattaa lattialla olevat lumet ja höyrystää ilmaan joka tiivistyy sitten kylmille pinnoille (mm ikkunoihin), Webasto vaihtaa ilman eli kosteus poistuu auton sisäiloista.

Automaatti laturi liitetynä samaan systeemiin on järjestelmän mainiosti täydentävä. Itse olen todennut että tuo 10A laturi on tarpeen omassa käytössä eli pienempi Defa ei "riittänyt" minulla kun matkat osittain lyhyitä (7km/suunta) ja säät kylmiä lapissa. Tuon akunlämmittimen kun vielä investoisi niin setti olisi täydellinen.

Webastot ovat kestäneet hyvin kun on pitänyt huolen että käyntijakso ei ole koskaan lyhyempi kuin 15 minuuttia, mieluummin 30min.

Intikkavaari

Ei ole vepastoa,on letkulämppäri ja siisätilän lämppäri,hyvin pelittää.Auto Ocu 2,0TDI 184 4x4 dsg.
Skoda Octavia 2,0 TDI 184 4x4 dsg.

Raimo247

Webaston huoltokulut noin 300â,¬ vuodessa. Joo ei varmaan ekana parina vuonna, mutta edellisen auton 6 vuoden keskiarvo!

Huvittaa dieseleistä vapautunutta bensakuskia lukea noita nokan tukkimisia jne ym konsteja. Kun pitää vähintään 1.8 litran bensakonetta, tarkenee ajella, eikä pätkäajo haittaa. Webastoa en huolisi enää ilmaiseksikaan.

Diesel ei useimmille enää kannata. Pelkän veron kuolettamiseen menee noin 15.000 km ajot ja sitten vasta alkaa vale-säästö. No, kukin veikkaa sitä hevosta kuin haluaa. Aika tyhmäähän se on joka tapauksessa uuden auton ostaminen.
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy