Kokemuksia Facelift Kodiaqista

Aloittaja Ocu_Style, 06.12.22 - klo:12:32

« edellinen - seuraava »

Ocu_Style

Kyselläänpä hieman täältä kokemuksia facelift Kodiaqista  :) Eli ne joilla on jo facelift ajossa, niin miten on autot pelanneet? Softahan on hieman uudempaa ja mukaan on tullut myös matrix ledit, niin onko kaikki toiminut, kuten kuuluukin? Mitä muita huomioita olette autoista tehneet? Mielenkiinnolla kuulisi kokemuksia, kun omaa saa vielä odottaa noin pari kuukautta.

Itse tuli juuri käytyä heittämässä lapin reissu nykyisellä Kodiaqilla ja kyllä oli mukava ajaa pitkää matkaa. Nuo Ambitionin perusjakkaratkin ovat yllättävän hyvät istua pitkää matkaa, vaikka toki tulevan Sportlinen nahkajakkarat ovat varmasti vielä paremmat. Ja muutenkin nykyinen Kodiaq on palvellut todella hyvin, sillä siinä ei ole ollut pienintäkään vikaa ja kaikki on toiminut kuten pitääkin. Perushuolloilla on selvitty tämä vajaa kolme vuotta ja reilut 90 tkm.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

JTP73

Itsellä ollut nyt noin 1,5kk uusi Kodiaq (Ambition 2,0tdi 4x4) alla, ja täytyy sanoa että olen ollut tosi tyytyväinen. Kilsoja on tullut ihan mukavasti, kun heti tokalla viikolla tuli käytyä työreissulla Rovaniemellä saakka, viikossa tuli ajettua n.2500km. Aluksi hieman arvelin noita penkkejä, että millaiset on pitkässä ajossa, mutta hyvin on mun persisseen sopinut. Tien päällä todella vakaa ajettava, ja yllättävän pieni kulutuksinen. Lahti-Oulu välillä keskikulutus 5,2l/100 vaikka siinä oli jonkin verran kaupunkipyörittelyäkin mukana.

Mulla ei noita Matrix ledejä ole, mutta normivalotkin kyllä tuntuu olevan ihan OK automaattivaihtajalla. Edellisessä autossa (VW Touran) oli vastaavat kuin nuo Matrixit, ja muuten kyllä loistavat, mutta reagoivat tosi hitaasti kun vastaantuleva auto oli mennyt ohi, vasen kaista pysyi pimeänä useamman sekunnin. Kodiaqissa ainakin normi valot reagoivat paljon paremmin. Ei mitään ongelmia eikä vikoja, pikku "ominaisuus" tuli huomattua syksyn sateilla: jos auton katto on märkä niin saattaa valua vedet sisälle kun takaoven avaa. Valuvat suoraan takapenkille, eli ei kannata ehkä pitää esim työläppäriä siinä... nimimerkillä kokemusta on.

Auto on mukavan hiljainen asfaltillakin vaikka mulla on nastat alla, Nokian Hakka 10SUV:t. Nyt liukkailla kyllä osaa jo arvostaa nelivetoa, auto liikahtaa tarvittaessa eikä jää paikalleen sutimaan.

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: JTP73 - 07.12.22 - klo:22:50
Itsellä ollut nyt noin 1,5kk uusi Kodiaq (Ambition 2,0tdi 4x4) alla, ja täytyy sanoa että olen ollut tosi tyytyväinen. Kilsoja on tullut ihan mukavasti, kun heti tokalla viikolla tuli käytyä työreissulla Rovaniemellä saakka, viikossa tuli ajettua n.2500km. Aluksi hieman arvelin noita penkkejä, että millaiset on pitkässä ajossa, mutta hyvin on mun persisseen sopinut. Tien päällä todella vakaa ajettava, ja yllättävän pieni kulutuksinen. Lahti-Oulu välillä keskikulutus 5,2l/100 vaikka siinä oli jonkin verran kaupunkipyörittelyäkin mukana.
Onko kulutus omasta valikosta vai oikein tankkausseurannalla saatu? Tuohan on tosi pieni kuitenkin kun  miettii auton kokoa.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Ocu_Style

Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 08.12.22 - klo:11:55
Onko kulutus omasta valikosta vai oikein tankkausseurannalla saatu? Tuohan on tosi pieni kuitenkin kun  miettii auton kokoa.

Tietämättä vielä, onko tosiaan auton näyttämä lukema vai tankkauksesta laskettu, niin voin hyvinkin kuvitella, että on kuitenkin paikkaansa pitävä. Omassa Kodiaqissa olen seurannut kulutusta tankkauksista laskemalla ja verrannut ajotietokoneen näyttämään lukuun, niin suurin heitto ollut tähän mennessä 0,1 l/100 km (ajotietokone näyttänyt tuon verran liian vähän). Viikonloppuna tehdyllä Rovaniemen reissulla Rovaniemelle ajettaessa kulutus oli 5,3 l/100 km ja takaisin ajellessa 5,8 l/100 km, mutta kelikin oli huomattavasti huonompi takaisin tullessa (kova tuuli ja lumisade puolet matkasta). Ja matkaa tosiaan yhteen suuntaan tuli n. 700 km.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

JTP73

Tuo kulutus on auton mittarista katsottu, en jaksa laskeskella tankkauksien mukaan, lisäksi Webasto käytössä joten sekin lisää kulutusta jonkin verran lämmittäessä autoa ennen liikkeellelähtöä. (Työsuhdeauto, joten en maksa itse löpöjä) Nyt vähän talvisemmilla keleillä kulutus sekalaisessa ajossa pyörii 6,2 -6,5l/100km. Mun mielestä ihan kohtalainen kuitenkin noin isoksi autoksi.

mfroberg

#5
Webasto kuluttaa mitä kuluttaa(=0.6-0.7 l/h?) mutta se ei ole mukana tuossa auton ilmoittamassa kulutuslukemassa. Jos mittaa tankkauksista niin siinähän se onkin sitten mukana lisäämässä todellista kulutusta. Omassa saman kokoluokan Tigussa talvikulutus, auton ilmoittama siis, pyörii siinä 5.5 l/100km molemmin puolin riippuen ulkolämpötilasta ja keliolosuhteista. Mielestäni todellinen kulutus heitti(ylöspäin) omassani enemmän kuin VAGeista totuttu 0.1 l/100km kun joskus jaksoin sitä mittailla.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

JTP73

No tänään sitten tietenkin ilmeni pikku vika, kun just olin kehunut ettei mitään ole... Lämppärin puhallin alkoi pitämään pientä ääntä jos puhaltaa suuremmalla kuin 2-teholla. Pitää ensi viikolla kun ehtii, käyttää liikkeessä että katsovat mikä siellä räpättää.

TSI1.5EVO

Täällä vaihtuu viikon päästä myöskin 1,5 TSI Touran 2,0 TDI Kodiaqiin. Paluu diesel autoilijaksi muutaman vuoden jälkeen firman nykyisen autopolitiikan mukaisten päästörajojen vuoksi... Kodiaq 1.5TSI ei olisi mennyt rajoihin ja 2.0TDI etuvetoisena ainoa vaihtoehto Kodiaqista. Tarraco oli myös harkinnassa mutta 1,4 hybridiä ei ollut viime talvena saatavilla.
Eniten jännittää miten pärjää ilman Ergo jakkaroita ja sähkötoimista takaluukkua. Noita ei saanut rahallakaan ruksittua tuohon perus varustelutasoon. Mielenkiintoista nähdä onko Kodiaq yhtään hiljaisempi kun Touran. Touranin start & stop ei ole toiminut hyvin kun tuntuu että sammuttaa auton herkästi kun yrittää ryömittää hiljaisella vauhdilla. Toivottavasti ei ole yhtä herkkä Kodiaqissa.

JTP73

Mun mielestä nuo perusjakkaratkin on ihan ok, mulla oli Touranissa Ergot, mutta Kodiaqin kanssa tuli firman eurorajat vastaan ja piti jättää pois. Moottorin äänet ainakin on hiljaisemmat kuin Touranissa, ja eikä rengasmelukaan ehkä ihan yhtä kova. Tuo Start&Stop toimii mun mielestä samalla lailla, eli on kyllä liian herkkä. Vois mun puolesta odottaa esim 5 sek pysähtymisen jälkeen ennen kuin kytkeytyy. Nykyisellä kokemuksella niin en enää vaihtaisi takaisin Touraniin.

TSI1.5EVO

3 viikkoa ollut leasing Kodiaq alla. Auto tosiaan tilattu toukokuussa ja tuli heinäkuun lopussa ennätys nopeasti Suomeen. Vaihtelevissa talvikeleissä on päässyt ajamaan joten tässä kokemuksia.
2,0TDI koneessa tuntuu olevan hyvin puhtia ja vääntöä tuohon autoon ja tuntuu paremmalta kun joskus koeajettu 1,5TSI. Etuvetoiseksi etenee mielestäni yllättävän hyvin verrattuna esim. Touraniin. Alla autossa oli Goodyearin Ultra Grip Artic 2 renkaat jotka yllättivät positiivisesti niin hiljaisuudellaan kun jää-/lumidolla.
Istuimista ei ainakaan vielä pahemmin moitittavaa vaikka oli ennakkoluuloja. Ehkä tuota reisitukea saisi hieman enemmän olla mutta todella pitkää matkaa ei ole tullut vielä tehtyä. Vähän yllätyksenä tuli tuo "keyless" avaimeton käynnistys hommeli eli oven auton lukitus ei avaudukaan ilman kauko-ohjausta mutta kai siihen tottuu.
Positiivista autossa oli myös että Touranin Thulen kattokaiteet meni noihin Kodiaqin kattokiskoihin vaikka taitaa aavistuksen leveämmät olla kuin Kodiaqiin suunnitellut. Auto lämpenee Webaston avulla nopeasti ja ratin lämmitys & istuimet lämpiää todella nopeasti. Lämmitettävä tuulilasi oli ollut ehkä yksi raksittava kohde, varsinkin kun tuossa tullut pari kertaa alijäähtynyttä vettä. Takapenkit ei ihan yhtä tilavat kuin Touranissa jossa 3 saman kokoista istuinta, mutta jalka tilaa sitäkin enemmän. Lapsille ei tarvitse enään turvaistuimille /korokkeille joten tuo istuinten leveyskään ei haittaa loppupelissä.
Adaptiivisen vakkarin käytössä mennyt vähän aikaa opetellessa kun tottui Touranin ratissa oleviin nappeihin. Pari kertaa tullut tökkäistyä pitkiä valoja tahattomasti päälle 😊

Ocu_Style

Lainaus käyttäjältä: TSI1.5EVO - 05.01.23 - klo:13:17
3 viikkoa ollut leasing Kodiaq alla. Auto tosiaan tilattu toukokuussa ja tuli heinäkuun lopussa ennätys nopeasti Suomeen. Vaihtelevissa talvikeleissä on päässyt ajamaan joten tässä kokemuksia.
2,0TDI koneessa tuntuu olevan hyvin puhtia ja vääntöä tuohon autoon ja tuntuu paremmalta kun joskus koeajettu 1,5TSI. Etuvetoiseksi etenee mielestäni yllättävän hyvin verrattuna esim. Touraniin. Alla autossa oli Goodyearin Ultra Grip Artic 2 renkaat jotka yllättivät positiivisesti niin hiljaisuudellaan kun jää-/lumidolla.
Istuimista ei ainakaan vielä pahemmin moitittavaa vaikka oli ennakkoluuloja. Ehkä tuota reisitukea saisi hieman enemmän olla mutta todella pitkää matkaa ei ole tullut vielä tehtyä. Vähän yllätyksenä tuli tuo "keyless" avaimeton käynnistys hommeli eli oven auton lukitus ei avaudukaan ilman kauko-ohjausta mutta kai siihen tottuu.
Positiivista autossa oli myös että Touranin Thulen kattokaiteet meni noihin Kodiaqin kattokiskoihin vaikka taitaa aavistuksen leveämmät olla kuin Kodiaqiin suunnitellut. Auto lämpenee Webaston avulla nopeasti ja ratin lämmitys & istuimet lämpiää todella nopeasti. Lämmitettävä tuulilasi oli ollut ehkä yksi raksittava kohde, varsinkin kun tuossa tullut pari kertaa alijäähtynyttä vettä. Takapenkit ei ihan yhtä tilavat kuin Touranissa jossa 3 saman kokoista istuinta, mutta jalka tilaa sitäkin enemmän. Lapsille ei tarvitse enään turvaistuimille /korokkeille joten tuo istuinten leveyskään ei haittaa loppupelissä.
Adaptiivisen vakkarin käytössä mennyt vähän aikaa opetellessa kun tottui Touranin ratissa oleviin nappeihin. Pari kertaa tullut tökkäistyä pitkiä valoja tahattomasti päälle 😊

Ilmeisesti sinulla varustetasona Active, koska tuohan on ainut varustetaso, jossa on tuo KESSY Go, eli juurikin ainoastaan avaimeton käynnistys? Muissa varustetasoissa on sitten KESSY, eli avaimeton lukitus ja käynnistys.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

TSI1.5EVO

Lainaus käyttäjältä: Ocu_Style - 05.01.23 - klo:17:22
Ilmeisesti sinulla varustetasona Active, koska tuohan on ainut varustetaso, jossa on tuo KESSY Go, eli juurikin ainoastaan avaimeton käynnistys? Muissa varustetasoissa on sitten KESSY, eli avaimeton lukitus ja käynnistys.

Juu varustetaso tuo Active. 

TSI1.5EVO

Kilometrejä tullut mukavasti ja pidempääkin ajoa päässyt työmatkoilla tekemään. Auto on kyyllä kun suunniteltu näihin olosuhteisiin; lämpiää nopeasti, hyvä ajettava etuvetoisenakin jne. Kaupunkiajossakin yllättävän ketterä ja hyvä näkyvyys. Ainoa miinus mikä Touraniakin vaivasi märällä & lumisilla talvikeleillä on Front Assistin/ ennakoivan vakkarin toimimattomuus kun kerää lunta/jäätä herkästi keulaan. Miksi tuohon ei ole mitään lämmitysjuttua keksitty...

Pari kysymystä paremmin asioista tietäville koskien 2,0TDI konetta:
Normi D-vaihteella ajaessa näyttöön ilmestyy ECO -merkki. Mitä tuo  tarkoittaa? 1,5TSI koneessa oli sylinterin lepuutustoiminto tuolla moodilla. Ajan kyllä suurimmaksi osaksi S-valinnalla (sport) joka soveltuu etenkin taajama-ajoon mielestäni paremmin eikä liikkeelle lähdössä ole viiveitä.
Miten muilla Kodiaqin etututkat toimii? Omasta mielestä toimii jotenkin "hitaalla" ja varoitusäänet tulee aika myöhässä kuuluviin. Selkeästi toimi esim. Touranissa paremmin, mietin vain että onko tuonne komponenttipulan vuoksi laitettu jotain "maanantaikappaleita"... Takatutkissa ei vastaavaa ilmiötä.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: TSI1.5EVO - 26.01.23 - klo:17:33
Pari kysymystä paremmin asioista tietäville koskien 2,0TDI konetta:
Normi D-vaihteella ajaessa näyttöön ilmestyy ECO -merkki. Mitä tuo  tarkoittaa?

Rullatessa syttyy, en ole itse muulloin huomannut.

Roomaster

Lainaus käyttäjältä: TSI1.5EVO - 26.01.23 - klo:17:33
Miten muilla Kodiaqin etututkat toimii? Omasta mielestä toimii jotenkin "hitaalla" ja varoitusäänet tulee aika myöhässä kuuluviin. Selkeästi toimi esim. Touranissa paremmin, mietin vain että onko tuonne komponenttipulan vuoksi laitettu jotain "maanantaikappaleita"... Takatutkissa ei vastaavaa ilmiötä.
Täällä 2018 2.0 TDI malli ollut ajossa elokuusta asti ja tullut huomattua heti alusta tutkien epäluotettava toiminta. Yhdessä koeajoautossa takatutka piippasi matalasta kanttikivestä peruuttaessa ja tämä nykyinen yksilö ei oikein reagoi mihinkään. Takana suoraan oleva este, seinä tai kaide ilmoittaa itsestään, mutta esim. hiukka puskuria matalampi lumipenkka jää huomiotta. Pari kertaa tuli leimattua puskurin alaosa penkkaan, onneksi pehmeän lumen aikaan. Edessä olevat tutkat eivät oikeastaan ilmoita mistään, ei ruutuun kääntäessä viereisestä autosta, eikä lämmitystolpista jne, vaikka olisi puolen metrin etäisyydellä. Aika epäluotettavat siis verrattuna talouden toiseen autoon 2015 Fabiaan.
Skoda Kodiaq 2.0 TDI Ambiente -18
Skoda Fabia 1.2 TSI Style -15
ex. Skoda Roomster 1.9 TDI Style -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy