Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Gigaa

#1
Pystyykö kukaan muokkaamaan oman profiilin alla olevaa Viimeisten aiheiden/viestien asetukset valintoja? Vai onko kokonaan ja kaikilla rikki?

Itselläni sivu näkyy tyhjänä. Tarve olisi päivittää etusivulla näkyvää viimeisimpien viestin listausta nykyhetken kiinnostuksia vastaavaksi.
#2
Octavia III (13-19) / Vs: Dfreeeze
14.01.20 - klo:10:06
Lainaus käyttäjältä: JVR - 14.01.20 - klo:09:40
Heräsi kiinnostus kyllä näillä myyntipuheilla, uudenmallisen kaken toimintamatka on niin onneton ettei töissä saa webaa päälle sisältä käsin vaikka auto näkyy ikkunasta. Tuleeko tuosta mitä kuukausimaksuja vielä lisäksi?

Itselläni toimii melkin yhtä hyvin kuin vanhemman mallinen kake eli parhaimmillaan jostain 250 m päästä.

Oman empiirisen kokeilun perustteella suosittelen kokeilemaan myös seuraavia:
- kake pystyssä napit poispäin autosta
- kake kiinni ikkunassa
- kake kiinni ikkunan puitteessa (auttaa jos puiset puitteet)
#3
Lainaus käyttäjältä: redcloud - 06.11.19 - klo:11:42
Auto kävi asian takia huollon testeissä jo ennen 1. virallista huoltoa (30tkm), ongelmaa ei saatu toistettua.
30tkm huollossa raportoin edelleen samasta ongelmasta, ongelmaa ei saatu toistettua.
Tämän jälkeen raportoin jonkun toisen asian yhteydessä vielä samasta ongelmasta ja taas huollossa todetaan, että ei saada toistettua, mutta nollaavat laatikon + uusi softa + sopeutus.
Tuon operaation jälkeen vaihteet "paukahtelee" sisään jonkin aikaa, mutta tuo ongelma poistui nopeasti. Ohjelmistopäivityksen jälkeen laatikko jää vähän vähemmän pehmeäksi toiminnaltaan.
Yritän tässä välissä saada tuon 2->3 vaihteen vaihdon tärinän kuvattua videolle, mutta ongelma on todella hankala toistaa, enkä onnistu saamaan videota siinä.
Viimeisimmässä huollossa (~43tkm) jälleen ilmaisen ongelmasta ja sitä ei saada edelleenkään toistettua. Saan huollosta ohjeen testata niin, että 3. vaihde lukittuna ja täyskiihdytys (ei-kickdown).

Octavia 1.6 TDI -17.

Kuulosta tasan tarkkaan samalta kuin omassa. Perstuntuma alkoi ennakoimaan tulevaa heti 10 tkm jälkeen. Sitä ennen toimi oikein hyvin. Kävi huollossa 14-16 tkm kieppeillä pariin kertaan. Tehtaalle lähti parametrit ja sopeuttivat. Pahentunut nyt 30 tkm huollon lähestyessä.

Pitääkin tehdä tuo sama testi.
#4
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
25.10.19 - klo:11:39
Lainaus käyttäjältä: Routa - 25.10.19 - klo:10:35
Nyt on kyllä taas semmoista fysiikkaa, että selitätkö miten kitkan heikkeneminen nostaa kulutusta.

Kannattaa myös mieltää lepo- ja liiketkitkan ero pyörivälle kappaleelle (kiihdytys (jarrutus) ja normaali pyöriminen).
#5
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.10.19 - klo:08:16
Yksittäinen kuluttaja ei noihin suhteisiin juuri voi vaikuttaa.

Juu, likimain yhtä paljon kuin teiden kulumiseen ajaa millä renkailla tahansa. Tai ilmastonmuutokseen.
#6
Lainaus käyttäjältä: Routa - 20.09.19 - klo:08:47
Tuo viihdejärjestelmä on alkanut viime aikoina sekoilla. Eilen esimerkiksi puhelun tullessa jätti BT:n yli soivan musiikin huutamaan taustalle todella isolla. Silleen vähän oudolla saundilla. Samaten nykyään välillä lähtiessä huutaa, että laita bluetooth päälle. Mitähän tuolta on nyt levinnyt?

Bitti poikittain jossain kohtaa. Tehdas-asetusten palautus voinee auttaa ainakin hetkeksi.

Offtopic: Oma Android-telkku menee vähän väliä jumiin ja vaatii virtabootin. Todella ärsyttävää. Foorumien mukaan palautus tehdasasetuksiin auttaisi, mutta eipä tuota ole vielä jaksanut tehdä.
#7
Lainaus käyttäjältä: Amideus - 06.09.19 - klo:11:59
Hainpa juuri auton omistajahistorian ja kappas, autoliike on omistanut auton jo aiemmin ennen edellistä omistajaa tammikuu-lokakuu 2018 ja sen jälkeen ollut yksityisellä 5kk jonka jälkeen takaisin liikkeesen palautunut eli varmasti ovat tienneet viasta

Ei muuta kuin yrität soittaa 5 kk omistaneelle, ja selvität mikä syynä lyhyeen omistajuuteen.

Kuinka moni muuten ottaa vielä yhteyttä edelliseen omistajaan ennen käytetyn ostoa? Tuohan oli ainakin ennen melko yleinen tapa. Aina ei toki ole mahdollista selvittää yhteystietoja.
#8
Miten tuollainen runsas öljynkulutus vaikuttaa auton päästöihin? Jos nostaa ja mahdollista todistaa jollain mittauksella, niin voisiko käyttää pontimena korjausvaatimuksille? Kunhan kyselen, koska en ole nähnyt kenenkään tätä pohtivan.
#9
Toimiiko kenelläkään tulevaan whatsapp-puheluun vastaaminen auton näytöiltä ja painikkeilla?

Itsellä näyttää muut vaihtoehdot kuten puhelun päättämisen, mutta ei anna hyväksyä tulevaa puhelua. Jos hyväksyn puhelun puhelimesta, niin handsfree toimii normaalisti.

Ja tämä siis Androidilla (Oreo).
#10
Lainaus käyttäjältä: TTO - 13.07.19 - klo:21:28
Kun ne mittarivalot ei indikoi mitään kuljettajalle...

Vrt. tilanne Skodassa, jossa valoautomatiikka. Jos kytkin nollassa ja ajat pimeässä, niin mittaristo lähes pimeänä. Näin ainakin omassa. Pitäisi kertoa kuskille jonkin olevan pielessä etenkin pimeällä ajettaessa. Jos automatiikka päällä, niin tuota tilannetta ei synny.

Ja toki kuski on vastuussa, mutta jos autossa on paska automatiikka ja kuskit sen takia ajelee pimeänä, niin saa siitä vähän autoakin syyttää.

Niin, oliko Toyojen automatiikka huono vai kaikki täysin kuskien syytä?
#11
Lainaus käyttäjältä: makkaiver - 13.07.19 - klo:18:45
Yksi autokameran kuva liitteenä. Suttasin rekkarin piiloon (vaikka olisi ollut ihan oikein tuollekin tyypille että näkyisi)


Yllättäen Toyota. Jepareista lähtien Toyotat "pimeenä" huonolla kelillä ja pimeälläkin. Miten niissä automatiikka toimii vai eikä sitä ole? Ja eikö mittariston valot tms. mitenkään indikoi, että pimeänä mennään?
#12
Lainaus käyttäjältä: Miktoy - 28.04.19 - klo:23:03
Pitääkö muilla alusta kitinää hidastetöyssyissä yms? Taas kun katto auki ajellut ja jos ikkunatkin avaa niin kuuluu joustoissa metallinen vinkuna. Huollossa eivät vikaa löytäneet vaikka selvästi kuuluu heiluttamalla autoa kattokaiteista.

Pitää ja juttua on ollut yleisessä murheiluketjussa. Eivät tehneet huollossa mitään ainakaan omalleni. Kuivilla keleillä kuului selvästi, kosteilla syys/kevät keleillä ei niinkään. Liekö sitten juuri samaa kuin sun autossa.
#13
Puoli vuotta/10 tkm ajettu. Takalasin pesuri vuotaa jonkin verran kontin puolelle. Eilen keskellä päivää kello aloitti tikittämään 00:00:sta kävelee nyt siis väärää aikaa. Vielä en ole ehtinyt katsomaan nollaantuiko mitään muuta.
#14
Lainaus käyttäjältä: Bonneville - 13.03.19 - klo:14:36
Huomio uuden ocun adaptiivisesta vakkarista: edelläajava kurvaa motarilla ramppiin niin tää pölhö ei tunnista että etummainen on vaihtanut kaistaa, auto jarruttaa tyhjällä kaistalla..

Oman kokemuksen perusteella huomaa kyllä viereiselle kaistalle siirtyneen pienen mietinnän jälkeen. Ikäänkuin odottaa hetkisen ennen kuin tekee päätöksen edellä ajavan siirtymisestä pois omalta ajolinjalta. Ongelman aiheuttaa, jos kaistaa vaihtanut hiljentääkin kaistaa vaihtaessaan tai heti sen jälkeen.
#15
Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 07.02.19 - klo:21:07
Mielenkiintoista, itselleni Webasto kokonaan uusi tuttavuus. Olen käynnistänyt ainoastaan kaukosäätimestä. Mikähän on viisas selitys tuohon ominaisuuteen?

Johtuisko siitä, että auto haistelee ulkolämpötilaa ja käynnistyy 40 minsaa ennen ajastettua lähtöä. Ei kai toi 30 minuutin asetus koske kuin napista painamalla käynnistettyä lämmitystä. Tai näin ainakin itse olen käsittänyt.
#16
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.12.18 - klo:07:04
Miten Kainuussa ja Lapissa pärjätään näissä katastrofaalisissa olosuhteissa vaikka siellä ei välttämättä tiet ole ikinä edes suolaa nähneet, mutta jäätä senkin edestä  ;D?

Yksi lipsahdus laittaa tien helposti tunniksi poikki ainakin osittain. Vaikutus arkena klo 16 aikaan Lapissa vs. pääkaupunkiseutu?
#17
Lainaus käyttäjältä: cKid - 30.11.18 - klo:10:16
No sitten kun menin autoa hakemaan kävi ilmi, että nelivedon ohjausyksikkö oli antanut virhekoodin "mekaaninen vika" koodinumerolla jota en nyt just muista. Löytyy kotoa korjauskuitista. Ratkaisu tähän oli sitte ohjainyksikön softaversion päivittäminen. Taas raapii joka kulmasta ja lompakkokaan ei keventyny ihan mahdottomasti.

Tämä se on nykyaikaa kun mekaaninen vika korjataan softa patchillä. :D

Parhaassa tapauksessa uusi softa on vain löyhemmillä hälyrajoilla, jotta ei ihan pienistä mekaanisista vioista vielä turhaan hälytä ja rajoita toimintaa.
#18
Lainaus käyttäjältä: Marzelo - 01.11.18 - klo:09:05
Onko kellään muulla sellaista "ominaisuutta", että jos ilmanvaihdon tuuletin on asennossa 4 tai isommalla, syntyy ohjaamoon niin suuri ylipaine, että ilma poistuu oven rakosista ja aiheuttaa jatkuvaa vihellystä? Aivan kuin ne takalokareiden sisäpuolella olevat ilmaräppänät olisivat kiinni. Ne eivät liene mitenkään sähköisesti ohjatut? Jos vaikka takaikkunaa raottaa ihan vähän, ujellus poistuu. Hieman ikävän tästä ominaisuudesta tekee se, että ulina kuuluu ihan kuskin oven takaosasta (sen vilkkuvan ledin takapuolelta) ja on aika lähellä korvaa...

Mulla oli juurikin toi ongelma edellisessä -14 Ocussa uudesta saakka. Kuskin oven ikkunan taka-alanurkan kohdalla oli vuotokohta. Siihen kun laittoi teipistä rutatun pienen pallon, niin vinkuna loppui. Vaihtoivat takuuseen jonkun ikkunaan liittyvän tiivisteen kuskin oveen. Vanha oli muistaakseni taittunut tms. eikä sitä saanu korjattua.
#19
Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 15.10.18 - klo:08:08
kuuluuko muilla,juuri kun auto pysähtyy ja takapää liikahtaa hiukan ylös/alas paikallaan,niin takajarruista semmoinen kuivahko narahdus,eli jarrupaloista luultavammin kuuluu,kun ne liikahtaa lopussa jarrulevyyn. ??
ei ole aikaisemmissa,noin voimakkaana kyllä kuulunu..

Kuuluu. Edellisessä ei kuulunut yhtä selvästi.
#20
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 15.10.18 - klo:22:28
Miksi ostaa auto jossa on valoautomatiikka jos sitä ei käytä, vaan ajelee parkeilla? Automatiikan asetuksia voi myös säätää. Vai pelkäätkö että ne xenonit kuluu?  :o

Ei kai kyse ollut parkeilla ajamisesta. Ja miksi 0-asentoa tai "normiasentoa" edes on, jos automatiikka osaa hoitaa kaiken?

Itse ymmärrän niitä, jotka haluavat säästä xenoneita turhalta räpsymiseltä autokatoksesta lähtiessä ja sinne saapuessa sekä siltojen alla. Liisari jos on, niin huolto vaihtaa polttimon vasta oikeasti hajotessa, joten vuosittainen tai 2 vuoden välein vaihtaminen valotehon, jota siis räpsyminen heikentää, takia menisi omasta pussista (leasingmaksujen päälle).
#21
Menin aamulla noutamaan uutta 1.6 TDI DSG Octaviaa liikkeestä. Kuulemma moottorivalo oli syttynyt palamaan, kun myyjä haki autoa liikkeen varastosta ;D Sinne jäi heti pajalle.
#22
Lainaus käyttäjältä: jaspasA4 - 26.09.18 - klo:15:49
Kuka idiootti lie hyväksynyt hankinnan ja miten se on ylipäätään saatu edes lävitse?

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-toimittaa-postille-yli-200-transporteria/uXuDrKjR

Villi arvaus. Saatu hyvään hintaa ja katsottu muilta ominaisuuksiltaan (auto, huolto, ajettavuus tms.) sopivaksi ja/tai paremmaksi kuin kilpailevat vaihtoehdot. Automaatti pitänee olla, koska manuaali ei lienejakelukäytössä kovinkaan kätevä ainakaan yhtään tiheämmin asutuilla nurkilla.

Automaatista noin muuten, että jos vaikka jokaisella pysähdyksellä säästää 3 sekuntia, pysähdyksiä on vaikka 200 päivässä, kuskeja/autoja 1000 Suomessa, niin säästö työajassa vuodessa 20 â,¬/t hinnalla on 666 666 â,¬. Lisäksi automaatin käyttö rasittanee kuskia muutenkin vähemmän. Luvut siis mutua, mutta vastaava keissi kuin asiakaspalveluissa, joissa yksittäisen puhelun keston lyhentyminen muutamalla sekunnilla säästää hitosti rahaa.
#23
Octavia III (13-19) / Vs: Oven lukko
10.09.18 - klo:08:06
Lainaus käyttäjältä: GTI - 09.09.18 - klo:14:41
Onko kellään ollut ongelmia ovenlukkojen suhteen?Kyseessä Octavia RS  -14 .Huomasin sattumalta, ettei toinen takaovi lukitu kaukosäätimestä ,eikä sitä voi lukita mitenkään muutenkaan.

Toimiiko sähköikkuna? Itsellä oli edellisestä Ocusta etuoven sähköpiuhat nirhautuneet poikki. Ei menny lukkoon ja ikkuna ei totellu.
#24
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.09.18 - klo:13:46
lämpöäkin riittää kelistä riippuen.

Sammutti -10 1.6 TDI:n pakkaskelillä kilometrin ajon jälkeen, kun joutui pysähtymään valoihin. Mieluusti annoin nakuttaa kaikissa valoissa tyhjäkäynnillä ja otin vähäisenkin lämmön ilolla vastaan.
#25
Lainaus käyttäjältä: Geoman - 29.08.18 - klo:19:19
Olisiko auto kuvattava itse ennen viemistä huoltoon? Eräs espoolainen merkkiliike kuvaa auton ennen esim. harjoittelijoiden suorittamaa renkaiden vaihtoa. Syynä on se että VAG autoissa on jonkin verran "tunkkinostojen" aiheuttamia vaurioita.

Veho Muuralassa on tarjottu auton läpikäyntiä yhdessä ennen huoltoon jättämistä. Viimeksi taisi mainita myös jotain arvoesineiden listaamisesta. Itsellä ollut aina kiire johonkin, niin jäänyt tekemättä. Hyvää palvelua toki.
#26
Lainaus käyttäjältä: pomo - 17.08.18 - klo:14:38
Super Skodalla taisi olla noin 170â,¬ Koko vekotin, joten paljon ei kyllä kannata puutteellisesta maksaa?

Huomattavasti edullisemmin saisin. Pitäisi vaan saada kiinnikkeet kattoon.
#27
Olisi aito ja alkuperäinen verkko mahdollisuus saada edullisesti, mutta kattoon asennettavat kiinnikkeet puuttuvat.
Onko tietoa saako pelkkiä kiinnikkeitä jostain?
#28
Meillä vain yksi koira ja puolet kontista vievä häkki. Katselin aikoinaan erilaisia myytäviä peitteitä, jotka voi vetästä kontin puolelta suojaksi aina tarvittaessa, mutta onneksi en hankkinut.

Kymmenen vuotta käytössä ollut tavallinen kylpypyyhe, joka mytyllä häkin oven luona ja jonka vetäisen aina puskurin suojaksi. Edullinen, helppo ja nopea käyttää ja lisäksi on kurapyyhe saatavilla, jos koiraa tarttee putsailla. Pyyhe käy toki säännöllisesti pesussa. Parempaa ratkaisua ei heti tule mieleen.

Koiraa myös koulutettu jonkin verran, joten ymmärtää olla hyppäämättä tai astumatta puskurille ennen kuin pyyhe on paikoillaan (vie pari sekuntia) ja saa luvan.
#29
Viikko sitten sunnuntaina muutaman kilsa kotoa lähdön jälkeen heitti varoituksen "Engine overheat - Stop engine". Lämmöt näytti olevan 120 asteessa, joten vapaalla rullaten seuraavalle bussipysäkille ihmettelemään mitä kävi. Pellin alla näytti normaalilta ja koska oltiin perheen kanssa viikon reissuun lähdössä, auto täynnä kamaa ja pyörätkin katolla, niin ei heti tehnyt mieli kotia kääntyä tai hinuria tilata. Ensimmäinen yritys jatkaa matkaa katkesi parin kilsan jälkeen lämpöjen noustessa uudelleen. Toinen yritys ja testailu Kehä III:lla vakuutti sen verran, että uskalsimme jatkaa matkaa, vaikka määränpäähän olikin lähes 300 km. Ajatuksena toki taustalla että kyllähän määränpään merkkikorjaamo neljässä päivässä yhden vesipumpun vaihtaa, koska ei nyt kovin paha homma ole. Vesipumppua veikkasin syyksi, koska palstalaisiltakin niitä on hajonnut.

Hieman normaalia rauhallisemmin ajaessa lämmöt pysyivät 90-95 välillä, kunnes 150 kilsan jälkeen pakotti puolen tunnin paussille. Loppumatkakin sujui kunhan ilmastoinnin otti pois päältä ja ei ajellut yli 100:sta :)

Maanantaiaamuna auto pajalle. Vikakoodeja ei näkynyt, mutta huolto ei uskaltanut ottaa kantaa vian syyhyn ja korjaustakin lupasivat vasta seuraavan viikon tiistaina. Saman puljun huolto naapurikaupungissa olisi onnistunut perjanataina, jos auton olisi ajanut sinne heti (eli 4 vrk etukäteen), jotta voisivat hieman selvitellä syytä varsinaista huoltoaikaa ennen. Toki kesälomakausia ja autoja ehkä hajoaa kesällä paljon, mutta uskomattoman paskaa toimintaa, jos mietitään akuutteja tilanteita.

No, koska suunnitelmissa oli ajaa torstaina Lahden seutuville, niin soitto Laakkoselle. Sieltä ajan saikin perjantaiksi (aiemminkin olisi aikoja ollut), ja syynkin arvelivat olevan vesipumppu. Ainakin Octavian 1.6. TDI sähköisistä vesipumpuista on maahantuojalta tullut tiedote, jonka mukaan niistä happanee "sähköinen komponentti". Perjantaina aamupäivällä auto Laakkoselle, jossa vaihtoivat vesipumpun ja lisäksi myös jako- ja moniurahihnat ja 16 aikaan pois. Kuulemma vesipumpussa oli selkeä vika ja kuntoonhan tuo tuli.

Hieman kyllä luottamus paikkakunnan X Skodan merkkihuoltoa kohtaan mureni, jos huoltoneuvoja ei osaa tai ei halunnut arvioida mikä vika mahdollisesti on, seuraava vapaa aika on yli viikon päässä tai auto pitäisi viedä valohoitoon neljäksi päiväksi ennen varsinaista korjausta. Toki kesälomakausi ja hajonneita autoja paljon, mutta kuitenkin. Jotenkin myös odotin Skodan Ajoturvan kautta korjauksen hoituvan matkan aikana "prioriteetilla", mutta näin ei ollutkaan.

Laakkoselle tästä keissistä arvosana 10+. Ja tulipa taas muisteltua minkälaista autoilu aikoinaan oli 30 asteen helteillä aikaa ennen ilmastointia :)
#30
Lainaus käyttäjältä: gunman - 04.07.18 - klo:20:37
Molemmille päiville sattui vastaava tilanne:
Ajan jonkinlaisen yhdistelmän perässä, jossa saattaa olla myös orastavaa jonomuodostelmaa ensimmäisen
perässäroikkujan ohitushaluttomuudesta johtuen.
Näen pitkälle eteeni, ja huomaan yhden henkilöauton tulevan vastaan kulkusuunnassaan aivan tien oikeassa
laidassa, kuten suotavaa olisi.
Lähden ohittamaan esim. kahta henkilöautoa ja yhdistelmää, jotka myös ajavat tien oikeassa laidassa.
Syystä, että tilaa on riittämiin (neljän auton verran) eri suuntaan kulkevien välillä ja kohta edessä on mäki,
jolloin näkyvyyden puutteen vuoksi ei voi ohittaa.
Hetkenä, jolloin olen rekan rinnalla, tämä yksinäinen vastaantuleva kohteliaisuuden aatelishenkilö saa päähänsä
alkaa ohjaamaan autoaan kohti minua valojaan vilkutellen..
Reipasta, reipasta.

Valojen vilkuttelu ja kohti ohjaaminen tuomittavaa ja idioottimaista. Sinulla ohitustilanteet ilmeisesti pysyivät hallinnassa ja vastaantulijoita kaiketi vain yksi, mutta näkeepä tuolla tiellä tilanteita, joissa vastaantulevastakin jonosta lähtee samaan aikaan joku ohittamaan, jolloin rinnakkain onkin neljä autoa. Juu, mahtuu mahtuu, mutta ei se enää kovin järkevää toimintaa ole. Pointti siis se, että koskaan ei tiedä mitä vastaantulevat tekevät, joten mielestäni olisi suotavaa olla omalla kaistalla kohtaamistilanteessa.

Aiemmissa postauksissa ihmeteltiin miksi ihmiset ajavat työmaarajoituksilla ylinopeutta ja mihin muka niin kiire voi olla. Mielestäni sama koskee tiettyjä ohitustilanteita. Miksi pakko päästä ohi juuri nyt eikä voi odottaa hetkeä jolloin näkyvyyttä taas on ja vastaantulijoita ei ole? Jos syynä ei ole ajansäästö, niin onko syy se, että pitää pystyä ajamaan suurinta sallittua nopeutta?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy