DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
343 (28.7%)
Ei (DSG7)
325 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (19%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
71 (5.9%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.9%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1197

Tos®

Bongasin erwinistä omaa autoa koskevan ohjeen, jossa lähes yksiselitteisesti kielletään DSG öljynsuodattimen vaihto.
Ja sen näköinen se olikin päältä päin, kun akun teline oli taannoin pois.



Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tet

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 16.04.19 - klo:18:35
Bongasin erwinistä omaa autoa koskevan ohjeen, jossa lähes yksiselitteisesti kielletään DSG öljynsuodattimen vaihto.
Ja sen näköinen se olikin päältä päin, kun akun teline oli taannoin pois.

Noista käytetyistä ilmaisuista päätellen siinä kyllä vain annetaan helpotusta, eli kerrotaan tilanteet joissa ei tarvitse vaihtaa suodatinta, jos ei halua. Jälkimmäisessä listassa taan ne tilanteet, joissa on pakko vaihtaa. Ja varmaankin määräaikaisessa öljynvaihdossa aina vaihdetaan myös suodatin, vaikka sitä ei tuossa alemmassa listassa ole mainittu.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

EMX

Pakki puuttuu lämpimänä  >:( Superb 1.8TSI ja DSG7 johon on vaihdettu mekatroniikka 2/18 ja ~30tkm sitten ja siitä lähtien menty hienosti kunnes nyt... Laatikko toimii kylmänä normaalisti mutta ajon jälkeen ei löydy pakkia, eteenpäin kyllä pääsee normaalisti.
Vikakoodi löytyy:
1 Fault Found:
001835 - Gear R
               P072B - 000 - Not Selectable - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100000
Ehdotuksia toimenpiteistä?

M_M

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=16140.msg595175#msg595175

Tuolta voi lukea vastaavasta, siellä näytti menneen koko loota uusiksi.

Tietysti lootalle voi kokeilla ajaa sopeutuksen, ei se välttämättä mitään auta muttei toisaalta mitään maksakaan jos kerran VCDS on jo käytössä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: EMX - 05.05.19 - klo:10:23
Pakki puuttuu lämpimänä  >:( Superb 1.8TSI ja DSG7 johon on vaihdettu mekatroniikka 2/18 ja ~30tkm sitten ja siitä lähtien menty hienosti kunnes nyt... Laatikko toimii kylmänä normaalisti mutta ajon jälkeen ei löydy pakkia, eteenpäin kyllä pääsee normaalisti.
Vikakoodi löytyy:
1 Fault Found:
001835 - Gear R
               P072B - 000 - Not Selectable - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100000
Ehdotuksia toimenpiteistä?

Tuossa vaiheessa kun meka vaihettu. Jos ollut runsaasti metallisilppua öljyn seassa niin ois kannattanut vaihtaa koko laatikko. Mulla kävi niin että ekana meinattiin vaihtaa vaan meka. Mut asiansa osaava Skoda mekaanikko totesi että menee koko laatikko vaihtoon. Linkki olikin jo tuossa edellä.
Meka varmaan rikkoontunut/tukkiintunut nyt laatikosta uudelleen tulleesta metallisilpusta.
Takuuhan mekassa on? Kannataa melkeen varaosahausta hommata koko laatikko ja vaihtaa.


EMX

Tässä loodassa on kuivat kytkimet ja mekan öljy on erillään laatikosta vai enkö nyt ymmärrä jotain?

RSOCUstin

Kytkimet ei kellu öljyssä, siitä kuiva sana.
Vaan on siellä öljyt hammasrattaissa ja tosiaan toiset öljyt mekatroniikan sisällä. Kuten kuvasta näkyy hammasrattaissa.

Tässä miltä laatikko näytti n.250tkm ajettuna. DSG7 ölpät oli vaihdettu taikaisinkutsuna 50tkm aikaisemmin. https://photos.google.com/share/AF1QipMoy_eJmog9Xup4YL0EpYYIGOfkjgs0sy5F26j94qVROL4NWlc9VY99b0DNB_wyyQ?key=Si1ERHVvdFpaeVV0Njd0Mzg4a3RBYWh5ZUkwREF3

Kuten näet niin nuo magneetti siilet on aika täynnä jo metallisilppua. Mekatroniikka ja laatikko putsattiin ja laitettiin uudet molemmat öljyt.

Tämän kuvan jälkeen ajettiin n.30tkm ja sitten mekatroniikka hävitti pakin ja parilliset vaihteet.
Oletus oli että mekatroniikassa vika kun vaihteet hävisi. Ohjaa vaihteita. Olihan sillä jo ajettu ja laatikolla n.280tkm.
Tilattu mekatroniikka mutta ei vaihdettu.

Laatikko auki öljyt pois ja laatikossa silppua. Ei siis välttämättä mekatroniikassa / asiaa ei sen enempää tutkittu. Hyllystä löytyi laatikko 160tkm ja vähän ajettu mekatroniikka 35tkm.
Voi olla että siellä sähköosissa joku hapettuma ja vaihteet ei mene päälle tjms.

Koodin lukuun ja diagnoosia.
Edelleen kuulluttaisin mekatroniikan takuuta. Ja vian selvitystä onko laatikossa silppua, esim. joku laakeri antautunut tai mekatroniikka taas kaput.

EMX

Eli loota on myös yhtä lyhytikäinen kuin meka.. Pitää koittaa vaihtaa öljyt jotta näkee onko nyt metallia. Mekassa pitäisi ollat takuu mutta se on Mectronicilta ja nettisivuilla lukee että palataan asiaan syksyllä..

M_M

Metallisilppu ainakin tukkii tehokkaasti vaihteensiirtäjien asentotunnistimien magneetit joka aiheuttaa kaikenlaista ongelmaa, kun niistä ei enää saa luotettavaa asentotietoa. Vaikka siis onkin totta, ettei se hammasrattaiden öljy hydrauliikan kanssa olekaan tekemisissä, niin metalli silläkin puolella voi olla moninaisten ongelmien lähde.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Ramzez

Onkohan jollakin tarkempaa käsitystä, onko kyse ominaisuudesta vai potentiaalisesta viasta, kun Passatin (1.4 TSI DSG7 2014) DSG-vaihteistossa on ollut kummallinen piirre, jossa vaihtaminen 1-vaihteelta 2-vaihteelle voi olla jokseenkin "töksähtävä" tai auto saattaa esim. hieman nytkähtää vaihteen vaihtuessa. Ongelma esiintyy todennäköisimmin tilanteessa, jossa vaihde on D-asennossa ja lähdetään normaalilla kaasulla liikenteeseen esim. liikennevaloista ja erityisesti ylämäkeen (voi kyllä tehdä tasaisellakin). Jos kiihdytys ja kaasun käyttö on erityisen rauhallista, ei minkäänlaista nytkähdystä tapahdu tai jos autolla ajetaan rattivaihteilla tai S-moodissa. Myöskään muiden vaihteiden kohdalla tai 2-vaihteelta 1-vaihteelle vaihtaessa ei ole havaittavissa minkäänlaisia ongelmia. Ongelma voi esiintyä myös lämpimällä moottorilla, joten lämpötilalla ei ole tässä olennaista merkitystä.

Ilmeisesti tähän autoon ei ole (ainakaan huoltokirjan mukaan) tehty mitään toimenpiteitä vaihdelaatikkoon ja merkkiliikkeestä tiedustelin auton oston jälkeen, että koskeeko tätä mallia DSG:n öljynvaihto takaisinkutsuna ja saadun vastauksen perusteella ei koske. VCDS:n mukaan vikakoodeja vaihteistossa ei ole (eikä ole ollut koko omistussuhteeni aikana).

RSOCUstin

Se on ominaisuus. Oire myös mekatroniikan hiipumisesta...
2011/2012 taisi mennä se raja siinä ölppätakaisinkutsussa laatikkoon.
Sinun laitteesi taitaa olla ns. uudempaa versiota.
Suosittelen marmoria, sopeutusta laatikolle. Toimii hetken paremmin ja sitten saakin taas olla sopeuttamassa tai osia vaihtamassa.

vikkefin

Tervehdys kaikille. Onko kellään kokemusta vuosimallin 2007 S-Tronicista? A3 hakusessa ja noissa käsittääkseni on 6-lovinen märkä DQ250. Tuolla yksilöllä rullattu 160tkm ongelmitta, öljyt vaihdettu ilmeisesti kerran. Voiko -07 laatikkoihin luottaa vielä jossain määrin, kun eikös isommat ongelmat alkaneet 08/09-aikana? Toinen vaihtoehto olisi perinteinen TipTronic, mutta kuminauhaefektiä haluttaisiin välttää.

M_M

Eka kerta kyllä kun kuulen että ongelmat olisivat alkaneet vasta myöhemmin, mun käsityksen mukaan lastentauteja on ollut siitä asti kun DSG-lootia on tehty.

Mulla oli -07 Jetta josta meni alle sadan tonnin kytkinpaketti uusiksi, että ainakaan se yksilö (DQ250) ei ollut luotettava. Mutta luultavasti suurin osa kaikista lootista toimii, vuosimallista riippumatta.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.

Lainaus käyttäjältä: vikkefin - 19.05.19 - klo:18:59
Tervehdys kaikille. Onko kellään kokemusta vuosimallin 2007 S-Tronicista? A3 hakusessa ja noissa käsittääkseni on 6-lovinen märkä DQ250. Tuolla yksilöllä rullattu 160tkm ongelmitta, öljyt vaihdettu ilmeisesti kerran. Voiko -07 laatikkoihin luottaa vielä jossain määrin, kun eikös isommat ongelmat alkaneet 08/09-aikana? Toinen vaihtoehto olisi perinteinen TipTronic, mutta kuminauhaefektiä haluttaisiin välttää.
Noilla kilometreillä öljyt olisi pitänyt vaihtaa jo kahdesti, sillä vaihtoväli on 60tkm.

08/09 tarkoittaa varmaan sitä aikaa kun kuivakytkimiset 7-loviset tuli markkinoille. Sellaisen jättäisin itse kyllä ostamatta.

epuzki

https://www.kamux.fi/vaihtoautot/volkswagen/passat/yiy-477

millaisessa maineessa tämän auton laatikko on? DQ200 on, mutta onko näin uusissa jo "kestävämpää" vai vältänkö aivan suosiolla?
Seat exeo 2.0 tdi 143hp

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: epuzki - 20.05.19 - klo:11:32
https://www.kamux.fi/vaihtoautot/volkswagen/passat/yiy-477

millaisessa maineessa tämän auton laatikko on? DQ200 on, mutta onko näin uusissa jo "kestävämpää" vai vältänkö aivan suosiolla?
Vältä suosiolla, jos aiot pitää yli 200tkm saakka.
Tiedän ainakin muutaman vastaavan sedanin jossa mennyt kytkipakkoja yms. jo pitkästi alle 100tkm.

epuzki

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 20.05.19 - klo:13:45
Vältä suosiolla, jos aiot pitää yli 200tkm saakka.
Tiedän ainakin muutaman vastaavan sedanin jossa mennyt kytkipakkoja yms. jo pitkästi alle 100tkm.

ähh, harmi. Muuten olisi napannut ihan täydellisesti tuo auto. Joo kilsoja tulisi joku 25tkm vuodessa niin olisi kyllä tarkoitus pitää sen 3 vuotta ~~
Seat exeo 2.0 tdi 143hp

EMX

Lainaus käyttäjältä: M_M - 06.05.19 - klo:19:16
Metallisilppu ainakin tukkii tehokkaasti vaihteensiirtäjien asentotunnistimien magneetit joka aiheuttaa kaikenlaista ongelmaa, kun niistä ei enää saa luotettavaa asentotietoa. Vaikka siis onkin totta, ettei se hammasrattaiden öljy hydrauliikan kanssa olekaan tekemisissä, niin metalli silläkin puolella voi olla moninaisten ongelmien lähde.


Meka on nyt irti ja se on ihan puhdas, ei lainkaan metallihilettä missään. Ajatuksia?

karpalo2

Itselläni Golf VII Variant -13. Vaihdelaatikko hajosi 94tkm:ssä. Maahantuoja tulee osassa 100% ja työssä ainoastaan 30%. Mitä mieltä foorumilaiset, miten muilla menny täällä?

Monesti perustellaan noita työosuuksien maksattamista asiakkailla sillä, että auto tulee "parempaan" kuntoon kuin oli aikaisemmin. Tässä tapauksessa kun puhutaan alle 100tkm ajetusta niin sitä on vaikeampi pureskella, kuin vrt 200tkm ajetussa.

Setavarjoo

Lainaus käyttäjältä: karpalo2 - 18.07.19 - klo:10:29
Itselläni Golf VII Variant -13. Vaihdelaatikko hajosi 94tkm:ssä. Maahantuoja tulee osassa 100% ja työssä ainoastaan 30%. Mitä mieltä foorumilaiset, miten muilla menny täällä?

Monesti perustellaan noita työosuuksien maksattamista asiakkailla sillä, että auto tulee "parempaan" kuntoon kuin oli aikaisemmin. Tässä tapauksessa kun puhutaan alle 100tkm ajetusta niin sitä on vaikeampi pureskella, kuin vrt 200tkm ajetussa.

ikäväkyllä kilsat ei ainoastaan vaikuta vaan ikä myös auto on jo 6vuotias niin kuulostaa kyllä erittäin kohtuulliselta tuo jaotus mun mielestä kun kyseessä on kuitenkin halvemmanhintaluokan auto

rawpower

Lainaus käyttäjältä: karpalo2 - 18.07.19 - klo:10:29
Itselläni Golf VII Variant -13. Vaihdelaatikko hajosi 94tkm:ssä. Maahantuoja tulee osassa 100% ja työssä ainoastaan 30%. Mitä mieltä foorumilaiset, miten muilla menny täällä?

Monesti perustellaan noita työosuuksien maksattamista asiakkailla sillä, että auto tulee "parempaan" kuntoon kuin oli aikaisemmin. Tässä tapauksessa kun puhutaan alle 100tkm ajetusta niin sitä on vaikeampi pureskella, kuin vrt 200tkm ajetussa.

Jos saat maahantuojalta täysin uuden laatikon niin sen arvohan on jo useita tuhansia. Vaihdelaatikonhan pitäisi kestää koko auton käyttöiän eli reilusti yli 200tkm. Eli täysin ennenaikaisesti kyllä hajonnut. Siihen nähden 30% korvaus työstä on kyllä liikaa. Mutta tuleeko tuosta nyt sitten työtunneissa monta sataa euroa itselle maksettavaksi? Kuitenkin saa täysin uuden laatikon 70% työtunneilla.

Tämäkään vika ja asian hoitamien maahantuojalta tukee sitä asiaa, että konsernin autoista kannattaa pysyä erossa.

karpalo2

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 18.07.19 - klo:11:06
Jos saat maahantuojalta täysin uuden laatikon niin sen arvohan on jo useita tuhansia. Vaihdelaatikonhan pitäisi kestää koko auton käyttöiän eli reilusti yli 200tkm. Eli täysin ennenaikaisesti kyllä hajonnut. Siihen nähden 30% korvaus työstä on kyllä liikaa. Mutta tuleeko tuosta nyt sitten työtunneissa monta sataa euroa itselle maksettavaksi? Kuitenkin saa täysin uuden laatikon 70% työtunneilla.

Tämäkään vika ja asian hoitamien maahantuojalta tukee sitä asiaa, että konsernin autoista kannattaa pysyä erossa.

700â,¬ tulee vielä itselle maksettavaksi.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: karpalo2 - 18.07.19 - klo:11:16
700â,¬ tulee vielä itselle maksettavaksi.
Vaikuttaako tuollainen korjaus auton tulevaan vaihtoarvoon - epäilen että ei vaikuta?

karpalo2

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 18.07.19 - klo:11:35
Vaikuttaako tuollainen korjaus auton tulevaan vaihtoarvoon - epäilen että ei vaikuta?

Juu, en usko. Lähinnä karkottaa mahdollisia ostajia.

Variant

#2334
Lainaus käyttäjältä: karpalo2 - 18.07.19 - klo:11:59
Juu, en usko. Lähinnä karkottaa mahdollisia ostajia.

Edellinen oma Golf oli 8kk myynnissä, nyt näyttää menneen kaupaksi. Vaihdoin 8-vuotiaan auton vaihteistovikaisena ihan uuteen.

Uusi DSG vaihteisto olisi maksanut asennettuna merkkihuollossa yli 5000 euroa. Mitään vastaantuloja ei ollut, koska auto oli jo ajettu lähelle 200 000km ja ennenkaikkea olin auton ostanut yksityiseltä (ei myyjäliikkeen vastuuta tai valmistajan 1. omistajan vastuuta).

Kuluttajaviraston linjauksen mukaan vaihteiston kohtuullinen kestoikä on 200 000 kilometriä.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

rawpower

Lainaus käyttäjältä: karpalo2 - 18.07.19 - klo:11:16
700â,¬ tulee vielä itselle maksettavaksi.

Joo, eli noin 10-11h työt kokonaisuudessaan merkkihuollon taksoilla.. kieltämättä aika törkeää maksattaa 70% valmistusvikaisen dsgn vaihtotyö kuluttajalla, koska autolla ajettu vasta 94tkm.

No toisaalta jos laatikko töineen yli 5000 niin ompahan sitten uus loota kaarassa ja sen suhteen pitäs olla huolettomia kilsoja ainakin sen 90tkm verran... Jos siis aikoo autoo pitää pidempään, riskihän siinä on että jotain muuta sit hajoo kun konsernin vehkeistä puhutaan.

karpalo2

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 18.07.19 - klo:16:57
Joo, eli noin 10-11h työt kokonaisuudessaan merkkihuollon taksoilla.. kieltämättä aika törkeää maksattaa 70% valmistusvikaisen dsgn vaihtotyö kuluttajalla, koska autolla ajettu vasta 94tkm.

No toisaalta jos laatikko töineen yli 5000 niin ompahan sitten uus loota kaarassa ja sen suhteen pitäs olla huolettomia kilsoja ainakin sen 90tkm verran... Jos siis aikoo autoo pitää pidempään, riskihän siinä on että jotain muuta sit hajoo kun konsernin vehkeistä puhutaan.

Samaa mieltä rawpower. Itselläni menisi tuo 70% omavastuul ehkä lähemmäs sitä 200tkm. Mutta kun puhutaan alle 100tkm ajetusta, niin tässä kuluttajat maksaa täysin konsernin virheellisistä osista/suunnittelusta.

Sekä jos ymmärsin oikein mikä tämän vaihdelaatikon on sitten hajottanut niin valitsijan virheellinen toiminta tai vastaava. Itselläni vv-auto noin reilu vuosi sitten kiristi valitsijan vaijereita koska parkkivaihteen lukko ei kytkeytynyt. Siitä lähtien valitsija ollut suht jäykkä.

ophaa

B8 Passat on heittänyt peräkärryn peruuttamisen jälkeen pariin otteeseen mittaristoon tekstin "Vaihdevalitsin asentoon P" merkkiäänen kera, vaikka valitsin on jo P-asennossa. Olen molemmilla kerroilla pysähdyttyäni laittanut vaihdekepin normaalisti P-asentoon ja sammuttanut auton. Herja tulee, kun käynnistän auton uudelleen.

Vikakoodeja en ole saanut luettua, mutta onko kellään hajua, miksi tuollainen varoitus tulee?

marcci

Sama ongelma myös vuoden 2018 octaviassa. Autossa vaihdetaan vaihteenvalitsin. Toivottavasti korjaantuu tuolla toimenpiteellä.

Seva

Tämän topicin alussa on mielenkiintoinen äänestys DSG-vaihteistojen vioista. Siitä voi päätellä, että joillakin on ollut vikoja ja joillakin toisilla taas ei, mutta ei oikeastaan muuta.

On mahdotonta sanoa, kuinka hyvin tämä "tutkimus" edustaa koko DSG-käyttäjäkuntaa. Siis kummat ovat aktiivisempia vag-foorumilaisia ja äänestäjiä - ne joilla on ollut vikoja vai ne joilla ei ole ollut?

Toinen asia koskee noita prosenttilukuja eli eihän niitä noin voi laskea, koska osa vastauksista on päällekkäisiä. Kaiken järjen mukaan kyllä- ja ei-vastausten summan pitäisi olla 100%. Siis vikoja on joko ollut tai ei ole ollut.

Tähän mennessä vastaajia näkyy olleen jo lähes 900 kpl eli sillä määrällä voisi saada jo melko hyvän "vaaligallupin".
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy