Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Hanksi

#1
Omanikin menee tuohon ajoakun tiivistyksen korjaukseen. En kuitenkaan pidä sitä minään ongelmana, sillä vien auton sovittuna ajankohtana huoltoon, jatkan sijaisautolla matkaa ja hän illalla omani pois. Ei tuohon päivää enempää pitäisi mennä.
#2
Mulla oli 2014 vuoden Golf 7 1.4 TSI koneella (122hp versio). Muuten koneessa ei moitittavaa, mutta alkoi kuluttamaan öljyä n. litra/4000km jossain 80tkm kohdilla. Vaihdoin auton pois.
#3
Golf VII (12-) / Vs: 1.5TSI letkulämmitin
19.03.23 - klo:21:23
Kysymyksiin en osaa vastata, mutta kuulostaa turhalta puuhastelulta. Jos akun riittäminen pätkäajon vuoksi huolestuttaa, niin asenna ylläpitolaturi. Webasto on kuitenkin paljon tehokkaampi kuin letkulämppärit ja lämmittää myös sisätilat.
#4
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
23.01.23 - klo:13:56
Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 23.01.23 - klo:13:05
Sitten joskus kun otat auton pois laturista, niin lämmitys (polttoainekäyttöinen tai sähköinen) katkeaa saman tien, mutta joskus taas lämmitys jatkuu piuhan irroittamisen jälkeenkin.
Ilmeisesti sillä on väliä, onko laittanut lämmityksen sovelluksesta tai kaukosäätimestä ja onko ajastettu vai ei.

Mutta kyllä nämä jotkin ominaisuudet bugeilta vaikuttaa, jos ei lataa täyteen tai ajastettu lämmitys aina lähde käyntiin. Ei voi oikein luottaa ajastuksiin vaan melkein tarkistettava sovelluksesta tilanne ennen lähtöä...

Olen ihmetellyt myös Tiguanin kanssa tuota lämmityksen toimintaa. Siinäkin lämmitys joko katkeaa tai ei katkea avattaessa ovet lukosta. Jos lämmitys ei katkea ovia avatessa ei se katkea myöskään kaapelin irroitukseen. En ole keksinyt mitään logiikkaa mihinkä toiminta perustuisi. Käytännössä lämmitys on laitettu joka kerta päälle sovelluksesta ilman ajastuksia ja latausjohto on kiinni, jolloin lämmitys käyttää verkkovirtaa. Autolla on kyllä lupa käyttää tarvittaessa akkuvirtaa lämmitykseen.

Pidän tätä jo enemmän bugina kuin ominaisuutena.
#5
Keskustelun innoittamana päätin itsekin kokeilla esilämmitystä. Näyttää toimivan sekä latausjohto kiinni että johto irti. We connect on aika hidas liikkeissään, joten rehellinen Webasto kaukosäätimellä oli parempi käyttää. Itse olen säätänyt wallboxista latausvirran 12 ampeeriin, joka rajoittanee lämmitystehonkin vajaaseen 3 kilowattiin. Auton ajatuksia hyödyntämällä lataus on ajastettu yölle (lähtöaika 7.30, ei ilmastointia)

Lämmityksen tehosta en osaa sanoa mitään, kun ulkona oli 7c lämmintä ja lähdin liikkeelle jo muutaman minuutin päästä lämmityksen alkamisesta.
#6
Itse lähtisin ratkomaan ongelmaa selaamalla infotainmentista valoasetuksia ja varmistaisin, että dla on käytössä. En tiedä onko autossa eco tms. ajomoodeja, mutta ainakaan Golf 7 valot eivät kääntyneet ekomoodissa. Siinä ei tosin ollut dla:ta.
#7
Sivuilla olevia lokeroita on pienennetty, mutta eteen on tullut hieman isompi lokero poikittain. Lokero on sen verran syvä, että sinne saa laturin ja vähän muuta rompetta.

https://bluesky.cdn.imgeng.in/cogstock-images/77f0635f-1ab3-4f3a-9cb0-7c33b61a9bf4.jpg?width=1200
#8
Lainaus käyttäjältä: kirveli23 - 18.07.22 - klo:19:39
No nyt se sitten tapahtui: 4.3.2021 tilaamani Tiguan eHybrid Style luovutettiin, melkoisen pitkästyneelle asiakkaalle, 15.7.2022  :) Eli yli 16 kk kesti.

Itsekin sain oman ehybridin toissapäivänä, yli 16kk tilauksesta. Päästöarvo oli tipahtanut samalla kun vuosimalli muuttui 21 -> 22. Myös täällä ensivaikutelmat positiivisia, varsinkin sähköajossa. Rengasmeluakin on vähemmän kuin oletin.

Tavaratilan pohjan alle on muotoiltu pieni säilytyslokero, jota ei muistaakseni koeajoautossa vielä ollut
#9
Lainaus käyttäjältä: Urmas - 08.06.22 - klo:20:50
Mahtaako E-hybridejä tulla Suomeen tai yleensäkään lainkaan, kun marraskuussa tilatun alustava tuotantoviikko on nyt liukunut jo 2023 puolelle? Käykö kuten kai on käynyt plugin Leonien kanssa, ettei tilattua autoa koskaan tulekaan?

Hyviä uutisia. Oma maaliskuussa -21 tilattu meni tuotantoon eilen, joten ainakin näitä vielä tehdään.
#10
No omaa on odoteltu jo toista vuotta. Valmistusviikko vahvistui viikolle 14, mutta eipä autoa ole siitä huolimatta tehty. Mitään tietoa tai oikeata valmistusviikkoa ei saa selville.

Jättäisin tilaamatta.
#11
Kestää nostaa siitä vahvikkeesta, johon auton omakin tunkki tulee. Itsellä käytössä hallitunkki ja pehmikkeenä Bilteman nostotyyny.

Viime syksynä hätäisesti renkaita vaihtaessa en huomannut, että tunkki ei mennyt tarpeeksi pitkälle auton alle, vaan helmavahvikkeen kohdalla oli pelkästään nostotyyny (tunkki itsessään nosti siis vahvikkeen vierestä). Sitähän tyyny ei kestänyt, vaan leikkaantui vahvikkeen kohdalta poikki, jolloin auton paino jäi helman varaan. Lopputuloksena lommo ja vähän vitutusta.
#12
Maaliskuun puolivälissä tilattu. Alustava tuotantoviikko on näemmä aikaistunut viikolla, eli on nyt viikko 10. Toki tuo voi siirtyä vielä vaikka miten.
#13
Myös maaliskuussa tilattu eHybrid odottelee edelleen valmistusviikkoa. En jaksa enää uskoa, että tulee tänä vuonna.
#14
Lainaus käyttäjältä: Sped - 16.08.21 - klo:19:04
Siis kuljettajan ovessa kun on nupiska, josta valitaan kumpaa puolta halutaan säädettävän, niin kun nappi on oikeen peilin puolella, silloinko kääntyy peili peruuttaessa? (Tietenkin jos auton asetuksista on laitettu ominaisuus päälle.)

Noinhan tuo on toiminut volkkareissa iät ja ajat. Siinä mielessä huono, että ainakin ennen peilien lämmitykselle oli nupissa oma asentonsa, jolloin peili ei tietenkään käänny alas peruutettaessa. Ei siis alas kääntyvää peiliä ja lämmitystä yhtä aikaa.
#15
Tällaiset tapaukset ovat tietenkin harmillisia varsinkin ostajan kannalta, mutta jotenkin tylyä syyttää heti myyjää kusetuksesta. Tuntematta tätä tapausta sen paremmin, niin eiköhän DSGn paineakku osaa hajota myös varoittamatta siitä etukäteen. Jos nyt myisin oman dsg golfin jollekin ja vaihteisto päättäisi hajota ensimmäiseen risteykseen, olisi se kyllä ihan kokonaan ostajan ongelma.
#16
Lainaus käyttäjältä: Mariko1 - 07.08.21 - klo:07:41
Kysymys kuuluu mahtaako olla yleinenkin ominaisuus, Golffissa on täydellinen h-kirja merkkarilta mutta kieli on ruatti niin en nopealla vilkaisulla ainakaan nähnyt että olisi mitään vaihtoa tähän mennessä tehty. Vaihdetaanko muuten yleensä jakopään kanssa? Vesipumppuhan on koneen toisella puolella

TSI koneen jakohihnan vaihdon yhteydessä vesipumppua ei vaihdeta. Kun tiedustelin miksi, niin huoltoneuvojan mukaan ei kuulu ohjelmaan ja on toisella puolella konetta.
#17
Ainakin umpioissa on eri valmistaja, joten ne lienevät teknisesti erilaisia ja esimerkiksi ledien määrä voi olla eri. Todennäköisesti tehtaalla on Octaviaan haluttu toteuttaa paremmat valot kuin Golfiin. Pesureiden puuttuminen Golfista rajaa lähivalon voimakkuuden 2000 lumemiin, en tiedä vaikuttaako tämä kokonaisuuteen.
#18
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
02.08.21 - klo:11:03
Lainaus käyttäjältä: Passova - 01.08.21 - klo:16:56
Nyt taas satoi ja kävin kokeileen ja ei mitään vaikutusta oliko ruksi vai ei. Sama jaksotus, eli ei vaikutusta automaatti asennossa vaikka kuinka kovaa satoi. Piti laittaa jatkuvaan asentoon että näki ajaa. Mitä kokomuksia entisistä autoista, niin ei nuo automaatit niin varmatoimisia ole muissakaan autoissani olleet.

Jos laitat pyyhkijät automaattiasentoon (vipua yksi pykälä ylös), niin pyyhkivätkö ne myös kuivaa lasia? Omasta Golfista hajosi sadetunnistin, jolloin automaattiasento muuttui normaaliksi tihkukytkimeksi. Tällöin pyyhkijät pyyhkivät tihkuasennossa riippumatta siitä satoiko vai paistoiko. Uusi osa töineen kustansi merkkarilla vaivaiset 600 EUR.
#19
Lainaus käyttäjältä: Janija - 16.07.21 - klo:19:44
Golf nyt taitaa olla hyvinkin suosittu, mutta entä Passat Variant? Saako Passatissa jotain enemmän kuin Golfissa. Onko siinä isomman auton tuntua, onko se hiljaisempi?.

Saman ikäluokan Passatissa saa Golfiin verrattuna juurikin tuota isomman auton tuntua ja Passat on myös hiljaisempi. Toki myös tilaa on enemmän.
#20
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia PHEV iV
05.06.21 - klo:18:42
Lainaus käyttäjältä: ahmatti - 05.06.21 - klo:17:23
Isompi "ongelma" on kuitenkin sopivanhintaisen latausaseman löytäminen. Tallissa on 3x16A sulakkeiden takana voimavirtarasia eli samahan se olisi tulevaisuutta ajatellen 11kW asema investoida. Oisko arvon foorumiveljillä suosituksia asemista, jotka voisi liittää suoraan voimavirtarasiaan niin ei tarttisi sähkäriä kiusata asialla?

Suomessa tulee Skodan omat iV Charger asemat ilmeisesti ensiviikolla myyntiin, ne myydään PLUGIT:in kanssa yhteistyönä eli hintaan on leivottu pakollinen 700 euron alennushinta. Pelkästään asennuksen hinnalla saa esimerkiksi WALLe:n aseman. Ainakin Irlannissa ja Saksassa myydään Skodan asemia saman yhteistyökumppanin kautta kuin Suomessa VW:n ID Chargeria (ulkonäön perusteella sama loota kuin iV Charger). Volkkarin aseman saa ostettua elli:n verkkokaupasta ilman 700 euron asennusta.

En tiedä mikä hinta on sopiva, mutta jahka Tiguan joskus saapuu niin hommaan itselleni luultavasti Ctek Njord Gon, esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/4501905/CTEK-NJORD-GO-Sahkoautojen-Latausasema-EVSE-Type2-3-vaihe-11kW?gclid=Cj0KCQjwweyFBhDvARIsAA67M7010mKF5kHb_rNxA0w3VklAfJz5BgvlfpFzsB5yDQQjx0YNHiJ1HY4aAjbAEALw_wcB

Vaikuttaa ainakin ominaisuuksiensa osalta kilpailukykyiseltä laitteelta.
#21
ID.3 / Vs: VW ID.3
21.05.21 - klo:23:24
Lainaus käyttäjältä: passo_s - 21.05.21 - klo:22:11
ID4 :een tuon peräkärryn takia se autovalinta kääntyy, muuten mulla ei ole mitään tarvetta SUV korimallille, tulee vaan turhaa tilaa ja luulisi että SUV vastustaa ajossa joten turhan tilan aiheuttama ilmanvastus lyhentää moottoriteillä rangea.Ioniq 5 tulee mutta en ymmärrä miksi se maksaa enempi kuin saman kokoinen ID3? Eipä tässä sähköauton valinnassa ollut sitten kuin kaksi haastetta, peräkärryn veto ja parempien stereoiden saaminen.

Ioniq 5 korimalli saattaa hämätä, mutta se on reilusti isompi kuin id3. Alla vertailu id4:seen.

Hyundai Ioniq 5   Volkswagen ID.4
Length   4,635 mm   4,585 mm
Width   1,890 mm   1,852 mm
Height   1,605 mm   1,636 mm
Wheelbase   3,000 mm   2,765 mm
#22
Oma -14 vuoden 1.4 golf teki vastaavaa. Start-stopin sammuttama kone ei lähtenyt enää käyntiin tai pysynyt käynnissä vaan piti käynnistää napista. En tiedä missä vika oli, mutta korjauksena huolto päivitti softan eikä ongelmaa ole enää ilmennyt.
#23
Tiguan ehybrid on tilattu, mutta jäin vielä pohtimaan DCC lisäämistä tilaukseen. Lyhyellä koeajolla ollut auto tuntui aika pintakovalta, mutta en taas osaa sanoa millainen tuo on pidemmässä juoksussa.

Onko Tiguanin omistajia joilla on käytössään DCC? Onko normal- ja comfort-tilojen välillä huomattavaa eroa? Taas he joilla ei ole DCCtä, meneekö auto sivistyneesti myös asfaltissa olevien reikien yli?
#24
Kävin itsekin koeajamassa FR farkun pari viikkoa sitten. Omaan makuun FRn alusta on aivan liian kova, eivätkä dcc:n säädöt muuttaneet sitä käytännössä miksikään. Melun jokainen kokee eri tavalla, mutta en kokenut tätä millään mittapuulla hiljaiseksi. Esimerkiksi uusi Octavia tuntui paljon hiljaisemmalta ja mukavammalta autolta.

Sääli sinänsä, sillä vaikka Leon on tyylikäs ja PHEVn hinta houkutteli ei tästä ole minulle autoksi. Katse kääntyy siis kohti Octaviaa tai jotain konsernin ulkopuolista merkkiä.
#25
Uusi häiriö, tällä kertaa ilmastoinnin/lämmityksen kanssa.

Eilen kesken ajomatkan kuljettajan puolen ilmanvaihtokanavista alkoi puskea todennäköisesti niin kuumaa ilmaa kuin lämmityslaite kykenee tuottamaan. Tilanne tuli silmille yht'äkkiä ilman mitään muutoksia lämpötilapyyntiin tai suuntauksiin. Samalla apukuskin puoli toimi normaalisti. Lämpötilan säätäminen ei vaikuttanut tilanteeseen mitenkään, mutta se korjaantui lopulta sammuttamalla lämmityslaite kokonaan joksikin aikaa.

Toistaiseksi kyseessä oli tilapäinen häiriö, mutta ehdin jo kiroamaan tulevaa laskua mielessäni.
#26
Lainaus käyttäjältä: tet - 04.07.20 - klo:08:43
En tiedä kuinka poikkeusyksilö olen, mutta ainakaan minulla ei yhdenkään autoni ilmastointi ole toiminut niin hyvin, mitä tässä on edellä annettu ymmärtää näiden toimivan. Vaikka ajaisin samalla vaatetuksella kuin edellisellä kerralla, saattaa olla tarve säädellä ilmastointia paljonkin, verrattuna edelliseen reissuun.

En tiedä ovatko nämä autokohtaisia eroja vai kunkin yksilön henkilökohtaisia mieltymyksiä. Itsellä on menossa 3. VAG tuote automaattisella ilmastoinnilla, joista kaikki ovat toimineet hyvin. Lämpötilasäätöihin kosken kahdesti vuodessa, talveksi 21 astetta ja kesäksi pari astetta enemmän. Suuntauksia en muista koskaan säätäneeni manuaalisesti. Sisätilan suuttimet ovat auki, mutta suunnattu siten ettei puhallus osu suoraan kuljettajaan tai matkustajaan. Huurteenpoistonappi on oikeastaan ainoa mitä tuossa tarvitaan ja sehän on Seatissakin vielä olemassa.

Siispä omalla kohdalla en fyysisten ilmastoinnin nappien puutetta ongelmana, mikäli ilmastointi toimii uudessa Seatissa yhtä hyvin kuin VAGeissa on ollut tapana. Toisaalta eipä niistä napeista olisi haittaakaan. Autonvalmistajat voisivat näytön lisäksi sijoittaa keskikonsoliin vaikkapa 6 ohjelmoitavaa pikavalintaa, joihin jokainen saisi valita ne toiminnot joita tuntee tarvitsevansa.
#27
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.06.20 - klo:10:21
Tuntuu kyllä siltä, että noi plugarit on vain tiettyyn lyhyeen matkaan tehtyjä jatkuvasti tolpassa olevia veronkiertopelejä. Niitä ei muuten kannata rahallisesti ostaakaan, ellei roiku tolpassa jatkuvasti, ja silloinkin kannattavuus on niin ja näin. Huoltokustannukset on myös suuremmat, sekä muut ylläpitokulut, kuten renkaiden nopeampi kuluminen. Tietysti, jos auto on joku ökykallis auto, niin silloin verojen merkitys on niin suuri, että jo hankintahinnan erotuksella plugarilla ajaa "ilmaiseksi" vaikka lataamatta, eikä sähkötöntä versiota kannata ostaakaan.

Niin, tämä on niitä asioita joita jokainen harkitsee oman tarpeensa mukaan.

Itse olen päättänyt hankkia plugarin koska omat ajoni ovat käytännössä pelkkää pätkäajoa taajamassa, ehkä 20km päivässä. Sitten satunnaisia pidempiä matkoja silloin tällöin. Lataus tapahtuisi kotona, jota varten hankitaan latausasema, max 2x16a. Rengaskulut, huoltokulut, polttoainekulut yms. eivät vaikuta päätökseen.

Vaatimus plugarille kuitenkin on, että se a) esilämpenee myös akkusähköllä tai b) webastolla. Ajonaikainen lämmitys täytyy olla sähköllä, sillä tarkoitus olisi ajaa nämä muutaman kilometrin pätkät ilman että polttomoottori käynnistyy. Se mikä auto nämä vaatimukset parhaiten täyttää onkin vaikeampi kysymys.

Todennäköisesti a-mersu täyttää nämä sähkökriteerit, mutta on autona turhan pieni. Ford Kuga saattaa täyttää kriteerit, tai sitten ei. Ainakin muutamassa testissä sen polttomoottori on käynnistynyt myös sähköajotilassa ilman varsinaista syytä. Kiat eivät täytä vaatimuksia lämmityksen suhteen.

Leon houkuttaa puolestaan siksi, että sen saa farmarina siedettävän hintaan. En tiedä täyttääkö muita vaatimuksia, mutta pitää selvitellä.
#28
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 02.02.20 - klo:19:14
No kun ei ole, minulla on nimenomaan myös merkkihuollon ja maahantuojalta kysytty ohjeistus sähköpostissa jossa on täysin sama.
Olen kysynyt tätä asiaa kun oli hiukan epävarmuutta tuon meidän kakkosauton motin kanssa että mitenkäköhän siinä se hihna pitäisi vaihdella. Ja sain ihan selkeän vastauksen jossa sanottiin että ei virallista vaihtoväliä. Hihna tarkastetaan huollossa xx ja sen jälkeen jokaisessa huollossa ja vaihdetaan tarvittaessa.

Ei nyt kannata alkaa taas mutuilemaan näiden kanssa. Jokainenhan vaihdattaa hihnansa ihan niinkuin haluaa, mutta jos virallista kantaa siihen haetaan niin se on tuo.

Menee nyt vähän topicin ohi, mutta merkkihuollon huoltoneuvojan mukaan VW:n 1.4tsin hihnan vaihtoväli olisi 6 vuotta. Kovasti se on siis lyhentynyt siitä alkuperäisestä. Syynä varmaan Suomen ilmasto ja rahastuksen tarve.
#29
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
27.01.20 - klo:18:28
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.01.20 - klo:13:07
Pikkuisen sellaista oma-alotteista ongelmaratkaisukykyä peräänkuulutan. Kirjoitukseni oli tarkoitus olla sarkastinen, mutta ilmeisesti se ei toiminut. Totta kuitenkin on se, ettei se tule kuntoon pelkällä valituksen määrällä. Ja totta varmasti myöskin se, että tuossa yksilössä jotain vikaa on.

Lainaus käyttäjältä: Routa - 27.01.20 - klo:14:26
Auto on käynyt kahdessa merkkihuollossa piuhan päässä. Ei ole vikakoodeja tai mitään muutakaan vikaan viittaavaa järjestelmässä.

Kallistun tässä väännössä Roudan kannalle. Takuunalaisen auton vikojen ratkaisun ei pidä vaatia asiakkaalta oma-aloitteista selvitystä, tutkimista tai korjaamista, vaan ongelman korjaaminen on merkkihuollon asia. Jos eivät itse osaa vikaa korjata, hommatkoon paikalle jonkun joka osaa. Vaihtoehtoisesti voivat vaihtaa osia niin kauan että tulee kuntoon.

Ja tieto 1.5TSI:n mahdollisista ongelmista sekä siitä ettei tuota osata/haluta korjata on ollut siinä määrin hyödyllinen, että osaan itse välttää kyseistä tuotetta.
#30
Pakkasten tultua apukuskin etuoven lukko jäätyy siten, että ovi avautuu mutta ei pysy enää kiinni. Tunteeko joku lukon mekanismia tarkemmin, että mikä sieltä jumittaa? Onko hoidettavissa rasvalla purkamatta ovea?

Sama kysymys kuskin puolen takaovesta. Siitä tosin lukko ei avaudu lainkaan, eli se ei edes naksahda keskuslukitusta avattaessa. Tämän kanssa voin kyllä odotella kesääkin, toisin kuin tuon etuoven kohdalla :-)
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy