Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - CarsAndCoffee

#1
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
30.10.23 - klo:09:00
Lainaus käyttäjältä: Eekolffi - 23.10.23 - klo:13:42En ole omassa huomannut että olisi suunnattu erityisen alas. Se mikä häiritsee on että pitkät menee päälle vasta turhan suuressa nopeudessa. Sen kai saisi koodattua.

Emännän ex Octavia III oli valot todella matalalla kun se sai sen. Muistaakseni kuusikoloavaimella säädettiin. Nostin sopivaksi ja seuraavassa huollossa tiputtivat vähän.

Täytyy todennäköisesti itse säätää myös tuolla kuusiokololla. En voi ymmärtää miten merkkihuollossa se säädättäminen on niin pirun vaikeaa. :D
#2
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
23.10.23 - klo:11:45
Lainaus käyttäjältä: CarsAndCoffee - 02.10.23 - klo:14:59
Tämä on liisari eli periaatteessa huolto ei maksa mulle mitään. Mietin vaan onko järkeä soittaa huoltoon vain sen takia, että valojen suuntaus on omasta mielestä päin persettä (jos ei pysty itse säätämään). Tuohon autoon oli tehty autotohtori kuntotarkastus kesällä ja ajovalojen suuntauksesta oli hylkymaininta "suuntaus liian ylös". Ovatkohan sitten ennen luovutusta säätäneet niitä puolestaan sitte aivan liian alas?

Tosiaan tuolle puolison A3:lle tehty sama kuntoraportti ja siellä lähivalojen osalta on merkitty vain vihreetä läpäisyä, ne näyttävät paljon korkeammalle.

Huollossa käyty säädättämässä valoja ja oli kuulemma " vain hieman alassuunnatut" ja säätivät sen hieman verran ylöspäin. Ero on jonkunlainen ja näkee nyt pitemmälle lähivaloillakin, mutta edelleen ihmettelen tuota "laskevaa" valokeilaa. Jos ajaa vaikka tunnelissa tai tiellä jossa on kapeat sivuvallit ja pystyy näkemään valokuvion rajaukset selkeästi taustaa vasten, niin tuon mun yksilön sivurajaukset "laskeutuvat" maata kohti. En ole ennen tollaista nähnyt minkään ajovalojen valokuviossa.

A3:ssa ja ex-autossa valokuvion sivurajaus osoittaa tasaisesti eteenpäin tai jopa hieman ylöspäinkin jotta tien sivussa olevat tiemerkinnät valaistuu. Samalla valokuvio yltää paremmin pitemmälle niin pitkälle minne valoteho riittää. Kai se on vaan todettava että 7.5 Golfin dynaamiset ledit ovat vähän ihmeellisesti toteutettu ja mielestäni iso pettymys. Jos dynaamiset = adaptiiviset, niin mielestäni miina tässä on se, että ajovalojen korkeus ei säädy automaattisesti ajonopeuden mukaan ja sen sijaan reagoivat ainoastaan ratin kääntöihin.

Valotehoa noissa tuikuissa tuntuisi vaan riittävän ihan hyvinkin. Se valoteho vaan tulee siihen auton keulan eteen.
#3
Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 05.10.23 - klo:10:17
Jos kake vilkuttaa vihreätä tarkoittaa se sitä että yhteyttä autoon ei ole. Vihreän valon täytyy jäädä palamaan hetkeks josta tietää että käsky mennyt perille.
Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 05.10.23 - klo:10:26
Kuten Jazze75 kirjoitteli, valo pitäisi jäädä palamaan vihreänä hetkeksi. Tuossa 4 ehtoa että webasto lähtee päälle jos se on kunnossa:
1. polttoainetta on riittävästi (valo ei saa palaa)
2. akun jänneite on riittävällä tasolla 12V ???)
3. ulkolämpötila on rittävän alhainen (olikohan se alle 5-7 astetta)
4. jäähdytysnesteen lämpötila on alle jonkun astemäärän ( olikohan alle +60-70)

Jaahas. :) Nuo seppotaasin mainitsemat kriteerit täyttyivät kyllä. Webasto tosiaan myös lähti käymään auton ilmastointipaneelin napista painamalla. Täytyypä ottaa sitten yhteyttä huoltoon miksi nuo eivät ole paritettu...
#4
Golf VII (12-) / Golf 7.5 ja tehdaswebasto
05.10.23 - klo:09:47
Kesällä vaihtui kulkine tällaiseen vuosimalli 2020 1.5 TSI farkkuun, jossa tehtaalta ruksittu polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Nyt kun aamut ovat alkaneet olemaan kylmiä (n. 0 astetta) niin ajattelin hyvissä ajoin kokeilla miten webasto pöhöttää, ei kuitenkaan lähtenyt ollenkaan kaukosäätimestä päälle.

Kake vilkuttaa vihreää valoa päälle painaessa ja oletan että silloin signaalin kuuluisi olla ok ja kaukosäätimen patteri ainakin ok? Webasto ei kuitenkaan mene päälle. Nappia painettu ihan 10 metrin päässä autosta. Kun menen painamaan webaston päälle ilmastoinnin paneelista auton sisältä, niin ainakin sisäpuhallus herää eloon.

Mikähän tuota riivaa?
#5
Lainaus käyttäjältä: kalliseat - 02.10.23 - klo:19:53
Moro!

Pihaan tuli hetki sitten Leon Ecomotive 1.0tsi DSG -17 ja näin ilmojen viiletessä tuli kysymys liittyen Webastoon. Ilmeisesti autossani on kampanja-Webasto, ainakin Webaston napin asennus on siisti. Voi toki olla jälkiasenteinen, mutta epäilen. Kuitenkin, minulta puuttuu Webaston kaukosäädin. Se ei tullut kaupoissa mukana. Kuuluuko Webasto siis käydä laittamassa autosta nappia painamalla päälle? Ainaki karvalakkimallilta siinä tapauksessa vaikuttaa.  ;D

Muuten auto on kyllä ollut "bang for buck".

Kiitos vastauksista etukäteen.

Mulla oli 2014 Leonissa satama-webasto ja siinä oli pelkkä nappi ratin takana, valokatkaisijan vieressä. Siitä kun painoi, niin punainen valo syttyi. Itsellä tuo webasto oli Remuc-ohjattu eli SIM-kortti ohjainlaitteeseen ja sitten yhdistää sen ohjainlaitteen Remuc-puhelinsovellukseen. Remuc-ohjaus toimii netin välityksellä. Jos kuskin puolen B-pilarissa (tai muuallakin?) on Remuc-tarra niin sitten sinullakin on tuo.

Sitten itse ohjainboksi, ei ollut aikoinaan helpoin löydettävä. Mulla se sijaitsi kojelaudan vasemmassa päädyssä, eli se kun avaat kuskin oven niin paljastuu se päätymuovi oven takaa saranoiden vierestä. Se päätylevy täytyi ottaa lättäpäällä irti ja siellä oli pultattuna se boksi. Sitten piti vielä ottaa se SIM-kortin teline ulos boksista, vähän kuin puhelimissa. Remuc kovasti väitti että varmin toimivuus saavutetaan vain heidän Elisa-yhteistyöliittymällä (jotain muutamia euroja / kk, ja 12kk sitoutuminen), mutta minulla pelitti 5 vuotta putkeen Telian Prepaid (4,90â,¬ ja toimii 12kk ilman saldon lisäystä). Halvimmalla pääsi kun kerran vuodessa vaihtoi uuden SIM:in edellisen päätyttyä, se Prepaidin 7â,¬ ehti aina kulua vain puolilleen.
#6
Hienoa kuulla jos on sittenkin noin nopea homma. Mulle tosiaan kaveri raportoi, että pk-seudulla sijaitsevasta merkkihuollosta mainittiin korjauksen kestävän useamman päivän, kun heillä ei ole riittävästi osaavia käsiä.
#7
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
02.10.23 - klo:14:59
Lainaus käyttäjältä: nalle80 - 02.10.23 - klo:14:52
Itsellä vastaava auto samoilla valoilla ja valojen säädön tarkistus kuuluu normaaliin tarkistushuoltoon, mutta perivät noin 20 euroa ylimääräistä jos valoja tarvii säätää. Itselläni kerran tekivät säädön kun oli liian alas. Huolto oli kesäaikaan niin en osaa sanoa oliko muutos miten merkkittävä kun ei ollut oikein vertailukohtaa muistissa.

Tämä on liisari eli periaatteessa huolto ei maksa mulle mitään. Mietin vaan onko järkeä soittaa huoltoon vain sen takia, että valojen suuntaus on omasta mielestä päin persettä (jos ei pysty itse säätämään). Tuohon autoon oli tehty autotohtori kuntotarkastus kesällä ja ajovalojen suuntauksesta oli hylkymaininta "suuntaus liian ylös". Ovatkohan sitten ennen luovutusta säätäneet niitä puolestaan sitte aivan liian alas?

Tosiaan tuolle puolison A3:lle tehty sama kuntoraportti ja siellä lähivalojen osalta on merkitty vain vihreetä läpäisyä, ne näyttävät paljon korkeammalle.
#8
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
02.10.23 - klo:14:44
Saakohan dynaamisissa ledeissä (ilman DLA:ta) säädettyä itse lähivalojen keilan korkeutta? Tuli tällainen auto ajoon loppukesästä ja nyt pimeiden tultua on tullut huomattua, että lähivalot näyttävät aivan liian lähelle eli alas. Kyseessä siis ne ledit, jotka käynnistäessä menevät ylös, alas, oikealle ja vasemmalle sekä ajossa kääntyvät ratin mukana, mutta sitten kaukovaloassari on se vammaisversio eli ilman Matrix-ominaisuutta.

Jossain olen kuullut yleisesti mainittavan, että pystyy itse säätämään, kun avaa konepellin ja siinä olis joku säätöruuvi, mutta en pahemmin näistä kyseisistä tuikuista tiedä. Oisko nämä mahdollisesti jo niin älykkäät, joita säädetään ohjelmallisesti eli huollossa? Auto on vuosimalli 2020 (rek 03/2020) eli viimeisiä 7.5 kopan yksilöitä. Mietin vaan, että täytyykö varailla aika johonkin, jotta saa ennen pahimpia pimeitä nuo valot oikeasti toimiviksi...

Puolison 2019 A3 ledit ovat ilman noita dynaamisia ominaisuuksia, mutta ovat hemmetisti Golfia paremmat, kun lähivalojen valokeila on korkeammalle säädettynä paljon leveämpi ja yltää pidemmälle.
#9
Lähipiiriini viime keväänä saapuneen eHybrid Tiguanin vaihteisto sanoi myös itsensä irti vain 3 kuukauden ja 4900km ajon jälkeen. Ei kuitenkaan vaihdettu koko laatikkoa, vaan viaksi diagnosoitiin vaihteiston kannen tiivisterengas, joka vaihdettiin. Tuon jälkeen ei ole ainakaan tähän hetkeen mennessä kuulunut muita murheita laatikon osalta.

Muita (tiiviste)murheita sen sijaan kuitenkin on, nimittäin ajoakuston jossain tiivisteessä oli havaittu jotain tyyppiongelmaa, jonka vuoksi auto on kutsuttu takaisin korjaamolle. Korjaustoimenpide on niinkin yksinkertainen, että koko ajoakusto irroitetaan autosta ja tiiviste(et?) vaihdetaan. Korjaus kestää sähkömekaanikkojen henkilöstöpulan takia monta päivää.

Sellaista huoletonta hybridiautoilua se. :) Omaksi en ikinä ottaisi, onneksi tuo lähipiiriläisenkin yksilö on vain työsuhdeliisinki.
#10
Lainaus käyttäjältä: A.H - 22.07.22 - klo:18:54
Morjens, nyt on pikkasen kusinen keissi. Eilen autopesun jälkeen huomasin, että kattoikkunan takaosa vuotaa, sisäpuolella oli ihan tippoja. Eli se kattoikkunakori vuotaa. Osaatteko sanoa yhtään, että mistä voisi päästää veden läpi, onko kellään muulla käynyt tälläistä?

Kiitos!

Ainakin omaan 5f leoniin kattoluukun huolto kustantaa merkkihuollossa alle 50 euroa, kannattaa teettää se säännöllisesti. Siinä putsataan poistoreiät ja voidellaan kiskot. Mulla tehty joka huollossa tämä toimenpide. Auto nyt 9-vuotias ja 130tkm, ei tule vieläkään vedet läpi.
#11
Onko varmaa, ettei löysyys johdu kuluneista puslista? Omassa multilink FR:ssä paljastui, että puslat kuluvat turhan nopeasti (alle 100tkm kesto). Ne voisi vaihtaa uretaanipusliin, jotka ovat paitsi erittäin paljon kestävämpiä kuin kumipuslat, mutta myös jämäkämmät ja parantavat nimenomaan ajettavuuden jämäkkyyttä.

Jousista suosittelisin kaikesta huolimatta Eibachin pro-kit jousia. Ne madaltavat -35mm, mutta autossasi on jo tehtaalta valmiiksi -25mm jouset Leonin vakioalustaan verrattuna, joten lisämadallus on vain mieto -10mm. Tuskin eroa edes huomaa, mökille pääsee edelleen. :) Arjen ajomukavuus säilyy oem-tasolla, mutta kummasti auto kallistelee huomattavasti entistä vähemmän. Taakse voit myös harkita paksumpaa kallistuksenvakaajaa, joka on todella helppo vaihtaa.
#12
Lainaus käyttäjältä: Ripa76 - 21.01.22 - klo:08:57
Myyjältä kyllä höpöhöpö puhetta. Itsellä 169tkm ajettu sedan, eikä mitään ruostetta takaluukussa eikä muuallakaan maalipinnoissa. Epäilen että kyseisellä yksilöllä on ajettu hiekkaisia ja suolaisia teitä sen ihmeemmin välittämättä auton siisteydestä. Jos itse törmäisin alle 100tkm käytetyissä maalipinnan ruosteeseen niin jättäisin väliin. Ellei sitten hinnassa tule roima alennus jolla saa korjattua ruosteen ja maalivian. Pyydä liikettä korjaamaan asianmukaisesti tai tee reilu aletarjous jos todella haluat kyseisen auton.

Juuri näin, höpöhöpöpuhettahan se. :) Se oli mennyt ihan pohjamaalin läpi ja näkyi harmaan ja rusehtavan sekoitusta, eli alkavaa ruostetta. Myyjä ilmoitti viestissään pitävänsä nykyisen tarjouksensa voimassa (=ei tule yhtään vastaan), johon mä vastasin että ok, jätetään tämä tähän.

Myyntikuvissa tuota kohtaa ei näy, koska kyseessä on kontin alareunasta se kohta, joka asettuu juurikin tiivistettä vasten eikä näy ulospäin. Ruosteen näkee kun avaa kontin.

Jos myyjäliike, tässä tapauksessa K-Auto, ilmaisee mielipiteensä näin selkeästi, että heidän mielestään tuossa ruosteessa ei ole mitään vikaa eivätkä tee asialle mitään eikä tee vian huomioivaa uutta tarjousta, on aika turha jatkaa neuvottelua. Tohon ei nimittäin mikään paikkamaali ois enää auttanut, sen verran kuprua oli.

Lainaus käyttäjältä: Ripa76 - 21.01.22 - klo:08:57Hyvä sääntö on se, että älä vielä osta ensimmäistä jota katsot vaan kierrä useampi ja tee sitten se päätös.

Olen nyt muutamia näitä käynyt katsomassa. Yhdessä 2017 58tkm Business Sport sportbackissa etupää kolisi sillä lailla, että jäi sekin liikkeeseen. Lisäksi sähköinen huoltokirja sisälsi vain 1 leiman ja 2 jälkimmäisen huollon kuitit puuttuivat kokonaan, sekä sähköisestä että paperikuitit. Tämän paikan myyjän mielestä myös sileät kesärenkaat ovat riittävät, eikä niiden kuntoa tule huomioida kauppahinnassa. Jotkut automyyjät ovat kyllä mielenkiintoista porukkaa, eikä selkeästi asiakkaan vedättäminen käy omatunnolle ollenkaan vaan sitä oikein tavotellaan.
#13
En nyt alkanut koko lankaa lukemaan läpi, mutta pikainen kysymys: Onko 8V-koreissa, erityisesti sedaneissa, ollut takaluukun ruostumisongelmia?

Kävin tuossa äskettäin katsomassa yhtä sedan-koppaista ensirek 10/2018 yksilöä, jolla oli ajettu reilu 60.000 km. Kaikki autossa oli muuten käytännössä täydellistä ja kuin uutta, mutta takaluukun puskuria vasten asettuva alareuna oli vaurioutunut. Maalit lähtenyt kokonaan alareunan keskiosasta ja alkavaa ruostetta n. 10cm matkalta. Myyjä aluksi väitti kiven kovaan, että kyseessä on likaa ja täytyy tarkistaa ennen kuin vedetään johtopäätöksiä. Seuraavana päivänä myyjä palasi ja kertoi takakontin käyneen korihuollon puolella tarkastuksessa:

Kävin näyttämässä koripuolella takaluukkua, heidän mukaan normaalia kulumaa. Kohta osuu tiivisteen kohtaan.

Eli kyseessä ei tosiaan ollut mitään likaa, vaan maalit lähtenyt ja alkava ruoste, joka liikkeen mielestä on 3-vuotiaalle 60tkm ajetulle yksilölle normaalia kulumaa, eikä asialle olla tekemässä mitään. Kyseessä merkkiliike.

Aloin vaan pohtimaan, että onko nämä tässä korissa yleisiä ongelmia, koska liike ei suostunut myöntämään tämän olevan ennenaikainen vika? Perhepiirissä on ollut näitä takakontin ruostumisia viimeisen 15 vuoden aikana erilaisissa malleissa ja tuntuu, että on koko vaggikonsernin tyyppivika.
#14
Eilen myöhään illalla paluumatkalla juhannuksenvietosta auto päätti ilmoittaa "Oil sensor: Workshop!". Samalla hävisi öljylämpötilan lukema ajotietokoneesta. Vika oli päällä n. 10 sekuntia, kunnes vikavalo katosi ja lämpötilalukema palautui. Tämä kaava toisti itseään yhteensä n.  6-7 kertaa minuutin välein. Pysähdyin varmuuden vuoksi vielä huoltoasemalle, odottelin n. 10 min ja tarkastin öljymäärän, joka oli täysin ok. Jatkoin matkaa ja vikavaloa ei enää tullut 140km loppumatkan aikana.

Koodit käyn lukemassa tänään kunhan kerkeän, mutta alustavasti onko kellään muulla leonin tai MQB-auton (ex-)omistajalla ollut vastaavaa oireilua ja mistä johtui/millä korjaantui? Liekö pelkkä anturivika, vai voisiko johtosarjassa tai muualla olla häiriötä?

Auto on vm14 Leon SC 1.8 TSI DSG, rullailtu 112tkm ja viimeisimmästä huollosta 12tkm aikaa.
#15
Leon 5F (12–19) / Vs: Huoltohintoja
12.01.21 - klo:08:47
Lainaus käyttäjältä: CarsAndCoffee - 05.01.21 - klo:13:12
Uuden vuoden alla laitoin Olariin soittoa, että milloin tekisivät takuukorjaustyönä nelipyöräsuuntauksen uudelleen, jotta saadaan ratti suoraan. Sovittiin tammikuun alkuun, hyvä näin. 

Antaisin kyllä Olarin K-Caaralle pisteiksi 5/5, jos eivät olisivat jättäneet rattia epähuomiossa vinoon. Huoltoneuvojat ja huoltomekaanikot äärimmäisen asiallisia sekä reiluja vastatessa kysymyksiini ja vaatimuksiini. Ei mennyt tappeluksi.

Auto kävi hiljattain uudelleen kulmien säädössä ja kokemukseni pätee edelleen, vaikka jouduinkin viemään huoltoon toistamiseen. Auto heti aamusta sisään (pitkän) huoltoneuvojajonon ohi ja vajaan tunnin odottelu yläkerran kahviossa. Huoltoneuvoja/-päällikkö tmv sitten soitti, että nyt on ratti suorassa, ei maksa mulle mitään ja missä olen odottelemassa. Ei tarvinnut taaskaan mennä tiskille jonottelemaan, vaan kundi toi avaimet suoraan käteen ja toivotti hyvät päivänjatkot.

Tämä on kyllä aiempien kokemusten pohjalta todella päätä huimaava palveluasennemuutos K-Caaralta. Ennen sai kyllä aina hyvän sanaharkan aikaan, ennen kuin asiat meni odotetusti.
#16
Veikkaisin, että pitämällä muutaman sekunnin pohjassa muuttaa sitten +/- 5kmh. Vai oliko 10 kmh. Painamalla kerran muuttaa sen 1 kmh suuntaansa.

Ainakin MQB-volkkareissa ja -seateissa sekä B9 audissa itsellä tämä funktio ollut +/- 10kmh. Niissä toki omanlaisensa vakkarinäppäimet (volkkarissa rattinäppäimissä ja seatissa sekä audissa lisäviiksi).
#17
Leon 5F (12–19) / Vs: Huoltohintoja
05.01.21 - klo:13:12
Kirjoitellaas tänne, kun Leon SC FR 1.8 TSI DSG '14 käväisi joulukuun puolessa välissä huollossa. Mittarissa 100tkm, viimeksi 2020 keväällä huollettu 85tkm mittarissa. Mustana perjantaina varattu huolto -20% alennuksella. Tämä miellytti korvia, sillä se on parempi alennus kuin perus -15% K-henkilökunta-alennus. Näitä ei kuitenkaan ikävästi saanut yhdistettyä. Joko tai.

Laajennettu tarkastushuolto sis. öljynvaihto 166,71â,¬. En tuonut mitään omia litkuja tai osia mukana. Moottoriin laitettiin 5,2L ölppää.

Pyydettyinä lisätöinä:
- Sytytystulppien vaihto 160,34â,¬
- Kattoluukun huolto (sis. puhdistus ja uudelleenvoitelu) 26,76â,¬
- Raitisilmasuodattimen vaihto 46,06â,¬

Yhteensä etukäteen sovittu huollon hinnaksi muodostui kuitin perusteella siis 401,87â,¬. Varaushetkellä tämän hinnaksi oli ilmoitettu 380â,¬. Tämä ei kuitenkaan lähelläkään toteutunutta huollon kokonaishintaa (popparit esiin). Huoltopäivänä Espoon K Caarasta soitettiin hienojen uutisten kera:

- Käsijarruvaijeri kuulemma liian tiukalla. Saattaa jättää takajarrut laahaamaan. Herkistäminen 50â,¬ veloitus. Toteutunut veloitus 46,38â,¬. Teetätin 2019 syksyllä täydellisen jarruremontin autoon samaisessa huoltoliikkeessä, jolloin jarrut vaijereineen säädettiin. Onkohan vaijeri sitten itsekseen kiristynyt liian tiukaksi sen jälkeen.
- LED-ajovalojen ohjaustanko jumissa. Tämä lienee ollut syy siihen, miksi kylmillä keleillä kuljettajan puolen umpio jättää suuntauksen satunnaisesti ala-asentoon autoa käynnistäessä. Automaattiset kaukovalot toimineet kuitenkin ongelmitta. Tangon herkistys ja ajovalojen perussäätö 63,68â,¬. Yllättävän halpaa.
- Etuakseliston takakumihelat revenneet. Ei muuta kuin alusta auki etuakselilta ja puslat vaihtoon. Veloitus 389,03â,¬ sis. nelipyöräsuuntauksen ja kaistavahdin kameran kalibroinnin. Ajotuntuma muuttui (palautui) tämän jälkeen huomattavasti jämäkämmäksi. Ei narise enää pienesti töyssyissä.
- Ilmastoinnin lauhduttimen putkien tiivisteet vuotavat kylmäainetta. Ilmastointi täytyy purkaa ja tiivisteet vaihtaa. Samalla tehtävä uudelleentäyttö eli ilmastointihuolto. Veloitettu 320,29â,¬. Ilmastointi oli huollettu viimeksi 2019 keväällä ja myös viimeisimpänä kesänä puhaltanut erittäin nätisti kylmää ilmaa ohjaamoon. Mahtanut siis olla todella pieni tai tuore vuoto. Tämän jälkeen ilmastoinnista ei myöskään ole enää kuulunut kylmänä käynnin yhteydessä pientä sirinää. 
- Moniurahihna kovettunut iän myötä ja alkaisi olla vaihtokunnossa. Mikään apulaite ei kuitenkaan falskaa, eikä hihna inise. Vaihtohinta olisi reilun 100â,¬, annoin myös tähän luvan. Lopulta ei vaihdettukaan, koska hihnaa ei hyllyssä. Kestää huoletta seuraavaan huoltoon.

Huollon loppusummaksi muodostui siis huimat 1221,19â,¬. Tämä oli kuitenkin "lohduttava" summa, koska aamulla puhelimessa arvioivat, että alle 1500â,¬ ei pääse. Ylimääräiset lisätyöt sisältyivät myös -20% BF-alennukseen. 1500â,¬ kustannusarvio oli alennuksen mukainen myös, eli jostain vielä antoivat ylimääräistä anteeksi.

Noniin, toivottavasti sinulla on vielä popcornia jäljellä, sillä juonenkäännökset jatkuvat vielä. Ilokseni huomasin heti huollon pihasta pois ajaessa, että auto käyttäytyy nyt äärimmäisen nätisti; tuoreet nesteet, uudet tulpat (käynti entistä smoothimpaa), uudet puslat (dynaamisempi ajettava), tuoreet kulmien säädöt ja menee muuten kuin juna. Ai että, kyllä nyt taas kelpaa. Sopivasti huollettuna mukava aloittaa pakolliset joulun ja uuden vuoden kiireet, jolloin auton tarve on suuri ja pakollinen. Tässä sitten ajellessa huomasin, että rattihan on totta kai jäänyt vasemmalle vinoon nelipyöräsuuntauksen jäljiltä. Ratti suorassa auto alkaa kaartamaan lievästi oikealle, etenkin isoilla teillä. Taajamassa ei ehkä heti huomaa.

Ei mitään mahdollisuutta viedä autoa edes pikahuoltoon ennen joulua saatikka välipäivinä. Uuden vuoden alla laitoin Olariin soittoa, että milloin tekisivät takuukorjaustyönä nelipyöräsuuntauksen uudelleen, jotta saadaan ratti suoraan. Sovittiin tammikuun alkuun, hyvä näin. Jälkikäteen vasta tajusin, että olisihan se prkl pitänyt ujuttaa moniurahihnan vaihto samaan pikahuoltoon, tingittynä totta kai. En vaan tajunnut.

All in all, kyllä tämä kaikki silti mielenrauhan toi, että auto on taas kunnossa, erittäin hyvässä sellaisessa uskaltaisin jopa väittää. Kysyin aamuisen soiton yhteydessä, että mitä muita huomionarvoisia yllätyksiä/epäkohtia sieltä on löydetty, ei kuulemma kuitenkaan mitään muuta. Kaikki ok. Ja toki olisin voinut kieltää korjaamasta mitään ylimääräistä ja jättää Jerryyn tarjouspyynnön, mutta tässä yksilössä on täydellinen 1v/15tkm merkkiliikkeen historia lisätöitä myöten ja tämän haluan säilyttää. Kulumat on taas toistaiseksi korjattu ja mitään ongelmaa ei ole. Omistukseni (56tkm-->) aikana tämä yksilö on ollut kuluvia osia lukuunottamatta täysin viaton. Nämä ilmastointiputkien tiivisteet ja ajovalojen ohjaustangon jumitukset ovat olleet ensimmäiset ja ainoat ylimääräiset oireet. Voimansiirto toimii aivan täydellisesti.

Antaisin kyllä Olarin K-Caaralle pisteiksi 5/5, jos eivät olisivat jättäneet rattia epähuomiossa vinoon. Huoltoneuvojat ja huoltomekaanikot äärimmäisen asiallisia sekä reiluja vastatessa kysymyksiini ja vaatimuksiini. Ei mennyt tappeluksi.
#18
Lainaus käyttäjältä: ak72 - 20.11.20 - klo:10:41
Luin jostain että 2019 GTI Golffissa olisi R Golffin loota, pitääköhän paikkansa? Nimim. ensimmäistä dsg lootaista autoa ostamassa.

Performance-versiossa on 7-vaihteinen DQ381. "Perusversiossa" on sitten 6-vaihteinen DQ250. Tai näin ainakin muistelisin.
#19
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 28.08.20 - klo:14:40
Koskaan ajanut millään autolla muulla kun 98:lla. No Asconalla mentiin 95:lla mutta tarkoitan uudella autolla :) Enemmän tehoa, pienempi kulutus, ainakin paperilla.

Juuri näin, itsellä täysin sama käsitys. Sitten ite ihmettelen sitä, kun monet vielä tulee multa kysymään, että miks ihmeessä tankkaan 98. :D No siks, koska se on simppelisti parempaa.
#20
Näihinhän pystyy vallan hyvin tankata halvempaa 95, mutta ohjekirja tunnetusti sanoo, että maksimipotentiaali voidaan saavuttaa korkeaoktaanisemmalla polttoaineella. Onhan se ihan todistettukin Fifth Gearin suorittamalla käytännön testillä. Tunteeko eron ajossa on toki asia erikseen. (Ironisesti videolla oleva GTI on EA113-koneella, koska Edition 35 :D )

Sitten, kun miettii moottorin karstoittumista, joka on näissä ihan arkipäivää, niin argumentti kääntyy taas paremmin voitelevan eli laadukkaamman polttoaineen hyväksi. Tähän liittyy vahvasti myös kulutuslukemat, joiden luulisi olevan alhaisemmat paremmin virtaavan nesteen avulla. Tätä en ole kuitenkaan itse jaksanut tutkia, kun haluais sit useemmat tankilliset tietyllä polttoaineella täsmällisemmän vertailun vuoksi. (Eikä nää riittävän taloudellisia koneita olekaan, että asia jaksaisi tarpeeksi kiinnostaa)

Mitä sitten ovat 95:sen konkreettiset hyödyt? Halvempi pumppuhinta? Ehkä isoin kysymys itselle on juuri se, että ovatko 98 hyödyt (parempi energiatehokkuus, karstoittumisen ehkäisy, oletettavasti alhaisempi kulutus) kalliimman pumppuhinnan arvoisia?

Onko teillä parempaa oman käden kokemusta tai tietoa? Itsellä on EA888.3 1.8 TFSI, jolla olen yhden kerran päässyt taajama-ajossa valmistajan lupaamaan keskikulutukseen. :D Huollot/väliöljynvaihdot uudesta asti 1v/15tkm ja ainakin oman (2. )omistuksen aikana pelkkää 98 tankattu.

Maantieajossa jopa tälläkin motilla (ainakin leonin kopassa) on hyvin mahdollista päästä lähelle tasan 5l kulutusta, mutta se riippuu raskaasti ajotyylistä, joka on myös täysin oma argumenttinsa, koska omasta mielestä tällä koneella kaasujalka vaikuttaa erityisen paljon. (Edellisessä 1.4 TSI ei ollut väliä ajoiko täysiä vai ei, kulutus oli aina 5l/100km.)

#21
Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 16.06.20 - klo:22:30
Siis tilassa function not available.

No siinäpä se. Mihis autoon yritit operaatiota?
#22
Lainaus käyttäjältä: M_M - 16.06.20 - klo:16:10
Moottorinohjaimen koodauksessa on valinta sille onko auto Audi vai VW/Skoda/Seat. Kun valinta on Audi niin kaasupoljin reagoi paljon herkemmin.

Jep. Tätä en oo itse kyllä kokeillut. Jostain kyllä netistä lukenut, että muutos saattaa poistaa vakkarin käytöstä ja sitten, kun vaihtaa takas alkaa taas toimia. Mutta joo, tällä muutoksella saattais omat "ongelmat" jopa ratketa pikkuvaivalla, jos vain sujuu ongelmitta/antaa tehdä muutoksen. Pitää ehkä vaan kaveria taas vetää hihasta, kun oon hänen palikallaan näitä teettänyt itselleni. :D Sattuu olemaan iLuuri käytössä, jolla ei oo ainakaan ennen pystynyt käyttää OBD11.

Tutulla oli taannoin B9 A4 2.0TFSI 140kw eli about samantehoinen (painoero huomioituna), kuin oma. tAudissa vääntöä toki enemmän... Silti, voi jeesus kuinka kevyesti tuntu menevän vrt oma. Kaasupoljinta ei tarvinnut painaa muulla kuin jollain pyhän hengen ajatusvoimalla, että liikkui liikenteen mukana sujuvan eleettömästi. Ja se kaasupolkimen reaktiokyky... Paperilla kummiskin molemmat autot kulkevat esimerkiksi 0-100 lähes identtisesti, mutta ajofiilis täysin eri. Laatikko/pohjalevy/moottori toki myös eri, mutta kyllä siinä pystyi tunnistamaan "audi vs muut vagit" -erot. Pitäs kyl varmaan käydä koeajaa omaa vastaava A3 ja tunnistaa erot (laatikko näissäkin toki eri).
#23
Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 16.06.20 - klo:14:53
Juu, niin ajattelin tehdä ;D Mutta missä kohdassa tuo on muokattavissa OBD11:sta?

Kyseessä juurikin tuo direct-modi eli vähennetään kaasun reagoinnin viivettä. Muutos on huomattava, mutta ei poista viivettä kokonaan. Eli "odottamista" on silti luvassa, ainakin D:llä. Sportilla itsellä kaasun viive käytännössä 0 ja reagoi välittömästi. Esimerkiksi Audeissa tämä on toteutettu paljon paremmin. Ehkä tää on sitä hierarkiaa. :D

Painavimpana huomiona siis kaasu reagoi, kuin vaijerilla toteutettu. Eli esim. ylämäissä ottaa herkemmin isompia kierroksia jyrisemisen sijasta ja puolikaasulla jne saattaa pudottaa pykälän herkemmin. Haittapuolena saattaa nostaa kulutuslukemia jonkin verran ajotyylistä riippuen.

Control unit 44 Steering Assistance
Security code is 19249
Adaptation
Driving profile switchover
Old value = Incremental, controlled over time
New value = Direct, controlled over threshold value
#24
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 15.06.20 - klo:15:57
Pitäisi olla selvää, että akkua kannattaa ladata muulloinkin kun sen ollessa tyhjä. Silloin vahinko on jo tapahtunut... Ikä ei akkua välttämättä tapa, vaan tyhjiin päästäminen.

Tämäpä juuri. Monilla ei kuitenkaan ole ylläpitolataukseen mahdollisuutta, jos auto seisoo vaikkapa kadunvarressa tai muulla yleisellä parkkipaikalla. Silloin ainoa vaihtoehto on varsinkin talvisin tehdä ns. "ylläpitolenkkejä" vähän pitempien matkojen muodossa, jossa akku saisi latautumisen mahdollisuuden. Erityisesti silloin, jos ajo on kaupunkipainotteista. Kyllähän ihanneolosuhteilla (lämmin yksityistalli ja ylläpitolaturi jne) akun saa kestämään heittämällä yli 10 vuotta. 8)
#25
Omasta vm14 leonista meni keväällä akku vaihtoon. Tosin olivatki huollossa jo muutaman vuoden ajan siitä varoitelleet, että tulossa tiensä päähän. Kuulemma ens talveen asti ei olis enää selvinnyt. :D Omassa autossa webasto laulaa talvisin tiuhaan tahtiin sekä kaupunkiajoa tulee harrastettua.
#26
Oma autohan on 5F Leon Fr 1.8 TSI DSG:llä, josta löytyy kyllä ajotilavalitsin. Sportilla suurin ero tapahtuu lähinnä ohjaustuntumassa, joka muuttuu paljon tunnokkaammaksi vrt normal/eco. Kaasuvasteessa tapahtuu myös muutos, mutta huomattavasti lievempi. 10-30% painallus hyvä kun liikuttaa autoa eteenpäin, vasta 50-60% alkaa tapahtua "reippaampaa" etenemistä. Täydet tehot tulevat vasta 100% kaasulla, mikä on toisaalta ihan hyvä. Tässä tosin tulee esiin se ongelma, että kun täydet tehot tulevat vasta kick-downissa, kestää eka 5 sekuntia vaihtaa 2-3 pykälää pienemmäksi ja sitten vasta mennään. Sportilla vaihteisto on paljon enemmän hereillä (alasvaihdot ja voimantuotto paljon nopeampia). Haluaisin sportin terävyyden, mutta D:n vaihtokartan.

Esimerkiksi maantienopeuksissa käytän vakkaria usein S-moodilla, koska heittää myös ässällä 7-vaihteelle. Jos sitten kaasua sattuu tarvitsemaan, herää vaihteisto ässällä paljon nopeammin vrt. D.

OBD11:llä olen muuttanut kaasuvasteen defaultista lineaariseksi ja muutoksen kyllä tunsi. Omakin kaasu oli tehtaan jäljiltä juurikin keinotekoinen, että pintakaasu oli täysin olematon, täysi teho jotenkin pulppusi 50-75% kaasulla ja 100% kaasulla ei tuntenut eroa puolikaasuun. Tämä muuttui juurikin yllämainituksi. Ei ole plaseboa.

Pointti on kummiskin se, että kaasuvaste ja laatikko on sport-moodillakin D-vaihteella täysin unessa ja jos haluaa sellaisen tuntuman kuin toivoo, täytyy vaihteistostakin laittaa ässä päälle. Ja sit on taas sitä moottorin rääkkäämistä 4-5k alueella. Joko ollaan siis kuin mummo hybrid-yariksessa tai sitten Kimi Räikkönen Spassa. Tavoitteena kummiskin vaan saada laatikosta potentiaali irti.

Ehkä lisähuomiona nyt se, että sitten kun laatikko on pyyhkinyt unihiekat pois silmistään, niin meno on veto päällä kyllä mukavaa. Tuo alustava menohaluttomuus vaan tökkii paljon.
#27
Onko kenelläkään omakohtaista ja/tai lähipiirissä kokemusta TVS:n laatikko-ohjelmista? Kiinnostais kovasti kuulla kokemuksia. Oman kipon DQ200 ei normiajossa D-ohjelmalla oikein halua tehdä yhteistyötä tehoreservin kanssa eli on menohaluton... Sport on puolestaan kuin kilparadalle tehty ja kierrättää lähes 4k kierroksia sekä hiljentäessä rykäsee alasvaihdolla. Vaihtoehdot vakiosoftalla on arkiajossa siis lose-lose... D:llä jos haluaa voimaa, kestää siinä eka 5 sek vaihtaa 2-3 vaihdetta pienemmälle. Pintakaasulla ei anna yhtään enempää voimaa ja kaasun reagointi kestää. Sportilla nämä on softattu vastakohdaksi eli pienellä hipaisulla haluais mennä täysiä ja kaasun viive 0.

TVS:ltä on käytännössä 2 "järkevää" vaihtoehtoa laatikon ohjelmointiin, joko "ajoparannusohjelma" vakioautoon tai stage 2+. Ajoparannusohjelmassa on optimoidut vaihtokohdat, paranneltu kytkimen ja lämmön hallinta jnejne... Ainoa ero sitten stage 2+ ohjelmassa on, että ajoparannusten lisäksi sopii virisoftien kaveriksi paremmin, kun kytkinpaineita nostettu isommille väännöille ja muuta ylimääräistä kivaa.

Keväällä kyselin hintahaitaria tolle ajoparannusohjelmalle ja hieman siristin silmiä vastaukselle... Aika paljon saa pulittaa siitä, että laatikko vaihtaa eri kohdissa. Siks nyt kiinnostaakin tietää, jos jollain täällä olis henkilökohtaista kokemusta, että onko se sitten niin hyvä ja mullistava? Ainakin markkinoinnin puolesta vois ymmärtää, että taklaa just noihin vakiosoftan lose-lose ongelmiin. Googlesta/Youtubesta yms muualta löytyy allekirjottaneen hakutaidoilla todella vähän keskustelua/videoita.
#28
Onko mitään järkeä ohjelmoida DQ200-laatikollinen pirssi yli 250nm väännöille ja onko kukaan tätä toimenpidettä suorittanut? Kyseessä olisi 5F Leon 1.8 TSI ja tuo (0CW) DQ200. Mainittu Gen 3-moottorihan on ilahduttavasti kuristettu suoraan tehtaalta ja potentiaalia riittäisi yllinkyllin pelkällä ohjelmalla. Laatikko sitten paperilla eri juttu, joskin näistä on penkitetty vakionakin ~190hv ja 270-280nm. (Ilmoitettu 180/250)

Esimerkiksi JT-Carfix tarjoaa Suomessa laadukasta TVS Engineeringin TCU-ohjelmaa, jonka avulla voidaan nostaa kytkinpaineita (esim. DQ200:ssa) suuremmiksi ja optimoida vaihteiston yleistä toimintaa paremmin toimivaksi, jolloin olisi väitetysti mahdollista nostaa vääntöä turvallisemmin tuosta 250 nm:stä ja/tai pidentää vaihteiston käyttöikää. Lähde

Jos siis yhdistäisi esimerkiksi APR:n (tai vastaavan) Stage 1 ECU-ohjelman ja TVS:n TCU-ohjelman, voisiko se ym. voimansiirtokombossa toimia toimivasti? Teholukemat päivittyisivät vaivatta noin 230-240hv/350nm nurkille. Toki näihin voidaan varmasti myös luoda custom-softa (suosituksia?), jossa vääntöjä rajataan vaikka lähemmäs 300nm eli siinä suurta muutosta vrt. vakioon ei juurikaan olisi. Mistään TCU-ohjelmasta huolimatta täytyy tietenkin toki tiedostaa, että lisävoimaa tulisi käyttää hallitusti ja muissa tilanteissa, kuin vaikkapa liikkeellelähdöissä. Lisäväännön turvin autohan tulisi todennäköisesti vakiota taloudellisemmaksi normaalissa ajossa, jota allekirjoittanut pääsääntöisesti suosii. Vastaavasti maantieohitukset hoituisivat myös ripeämmin.

Lisähöpinänä voisi vielä mainita, että VAG:han on suhteellisen tunnettu konservatiivisista lukemistaan (=todellista tehoa/reserviä on enemmän) ja Google- sekä youtube-haulla löytää kattavasti ihan käytännön esimerkkejä ko. auton toiminnasta ohjelmoituna. Näihin ei toki pidä luottaa millään tapaa, ovatpahan vaan näytillä. Onhan Boba Motoringkin vuositolkulla repinyt 1000nm rikkoutumattomasti 100% vakio-DQ250:stä kilpureissaan.

Omassa kattilassa ei ole tähän mennessä (85tkm) ollut yhtään ongelmaa vaihteiston tai muunkaan voimansiirtoon liittyvän suhteen, toiminut todella hyvin.
#29
Mielestäni Dynaudio on jo lähempänä B&O-järjestelmiä. Sietääkin olla hintansa puolesta. Oma kokemus Cantonista on hieman bassovoittoinen ääni, korkeat jää hieman peittoon. Dynaudio sitten huomattavasti tasaisempi ja tarkempi. Epävirallisen tiedon mukaan myös SSS (Seat Sound System) olisi Canton, brändätty vaan Seatille. Omasta mielestä SSS ja Skodan Canton ovatkin ääneltään sukua toisilleen (Itsellä SSS ja tutulla Canton).

Pikku lisähuomiona, audiojärjestelmän laadukkuuteen ei vaikuta pelkästään kaiuttimien määrä, vahvistimen teho ja subbarin koko. Vaan myös äänieristyksen taso, elementtien sijoittelu, sisustan rakennuslaatu (ei nitinöitä) ja äänilähteen laatu.
#30
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 19.01.20 - klo:01:33
Voimalinjavaihtoehdot voi ennustaa hyvin jo alustavasti julkistetusta uudesta Golfista ja Octaviasta. Eli tulee kaksi lataushybridiä (150 kw ja 180 kw). Molemmissa 1.4 TSI+sähkö, nykyisen Golf GTE:n paketti siis 13 Kwh:n akulla. Bensakoneista tullee sitten 1.0/1.5 TSI. Diesel varmaan 2.0. Näissä mahdollisesti 48 voltin sähköjörjestelmä ja VAG:n kevythybriditekniikka. Kevythybridestä joku manuaaliaskilla, muut DSG:llä.

Uusi GTI Golf tulee vasta loppuvuonna/ensi vuonna, joten uusi Cupra Leon menee Octavia RS:n kanssa 2021 puolelle. Cupra Formentor tätä ennen 2020 puolella.

Golf VIII GTI tullaan julkaisemaan tämän vuoden Geneva Motor Show:ssa, sen on valmistaja jo varmistanut. Ensimmäiset tuotantoautot pitäis olla toimitettuna juhannuksen jälkeen. VIII R esitellään kesällä Goodwoodissa. On todennäköistä, että uusi Cupra Leon esitellään samoihin aikoihin, kuin R. Näin kävi myös nyt väistyvien autojen kanssa.

Alla muutama linkki artikkeleihin, joissa enemmän spekulaatiota ja pohjaa ylläolevalle.

https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-geneva-motor-show/new-vw-golf-gti-confirmed-geneva-motor-show

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-2020-seat-leon-rear-styling-previewed-new-image

https://www.carbuyer.co.uk/news/168737/2021-cupra-leon-hot-hatchback-and-estate-spotted
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy