12.1.2016 lumimyräkkä

Aloittaja TAG, 12.01.16 - klo:09:38

« edellinen - seuraava »

TAG

Tulin just töihin neliveto Volvo taksin kyydissä ja pisti merkille taas nämä ajajan autot eli takavedot. Kalliossa pääreitin Linnanmäelle tukki takaveto MB Vito ja seuraavan risteyksen MB C -sarjalainen (edellinen sukupolvi).

Kaikille niille, jotka jaksavat nurista varattomuuttaan tai asenteellisemmasta syystä nelivedon tarpeettomuudesta, pistäkää muistiin tämä päivä. 12.1 voidaan nimittää kansalliseksi nelivetopäiväksi.

Harmi että oma Tiguan on juuri tänään pajalla panoraaman kehysvaihdossa, kun siitä olisi ollut nyt eniten iloa.

JarnoF

Tulin aamulla töihin vajaavetogolffilla enkä havainnut minkäänlaista tarvetta nelivedolle! ;D

(Juu, olen köyhä :()

xmasa

Kyllä ottaisin joka nurkasta raapivan kotteron, jos vaan sattuisi sauraava kotteron vaihto olemaan kiikarissa. Vaikka olen pärjännyt talvet aina vanhalla takapotku hiacella tai uudemmalla etuveto kinderillä, niin silti ottaisin ehdottomasti 4vedon. Vaikka käyttöä sille ei välttämättä joka päivä olisikaan. Parempi kuitenkin jättää toistaiseksi koeajot 4vedon suhteen suorittamatta, voisi aiheuttaa mielipahaa istua koeajon jälkeen omaan kotteroon. 8)
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

TAG

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 12.01.16 - klo:09:43
Tulin aamulla töihin vajaavetogolffilla enkä havainnut minkäänlaista tarvetta nelivedolle! ;D

(Juu, olen köyhä :()
Toki reissun profiilillakin on merkitystä. Etuvedolla ja hyvillä renkailla pääsee useimmista mäistä ylös, mutta ei aina. Nelivedolla mäet ovat aina kesäisen helppoja.

Jälkimmäiseen toivotan onnea tilanteen paranemiseksi ;)

harald73

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 12.01.16 - klo:09:43
Tulin aamulla töihin vajaavetogolffilla enkä havainnut minkäänlaista tarvetta nelivedolle! ;D

(Juu, olen köyhä :()
+1

Kehä 1:sellä vetelin vasenta kaistaa, kun muut himmaili jostain syystä oikealla kaistalla. Ei nelivetoa, ei nastarenkaita, oliko tuolla joku lumimyräkkä, häh??

Olen myös köyhä.

P.S. Kitkarenkaat on abaut vaihtovalmiit.

TAG

Lainaus käyttäjältä: harald73 - 12.01.16 - klo:09:52
+1

Kehä 1:sellä vetelin vasenta kaistaa, kun muut himmaili jostain syystä oikealla kaistalla. Ei nelivetoa, ei nastarenkaita, oliko tuolla joku lumimyräkkä, häh??

Olen myös köyhä.

P.S. Kitkarenkaat on abaut vaihtovalmiit.
Kehä 1 taitaa olla niitä vuoristoisimpia reittejä Suomessa? Kokeile jonossa pysähtyä lumipöpperössä jyrkkään ylämäkeen, joita esim. Kalliossa on ja kerro sitten mitä fiiliksiä herättää ;).

Pointti on, että näillä keleillä neliveto tuo paljon lisäarvoa autoon. Ei tarvitse turhia jännitellä reittien suhteen.

sakal83

Tuommoisella korotetulla MB Vitolla tulee työajoa ja voin kertoa sen olevan yksi paskimmista talviautoista. Tyhjällä autolla ei näillä keleillä saa pysähtyä mihinkään ylämäkeen (olkoon kuinka loiva tahansa), tai muuten matka jatkuu aina vain alaspäin. Myös kesäisin en suosittele parkkeeraamaan mäkeen nurmikolle, siihenkin pystyy jäämään kiinni  :D
Omilla etuvetoisilla on pärjätty, vaikkakin neliveto olisi ihan yliveto ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

vwp

Tampereella ei muuten minkäänmoista myräkkää näkyvissä, ainakaan vielä. Pirun liukasta on tosin pari päivää ollut, toistaiseksi etuveto huonoilla nastoillakin on liikkunut ja aika vähällä raapimisella pääsee kun malttaa sen kaasujalan kanssa
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: TAG - 12.01.16 - klo:09:50
Toki reissun profiilillakin on merkitystä. Etuvedolla ja hyvillä renkailla pääsee useimmista mäistä ylös, mutta ei aina. Nelivedolla mäet ovat aina kesäisen helppoja.

Jälkimmäiseen toivotan onnea tilanteen paranemiseksi ;)

Joo myönnettäköön, että ei tuolla matkalle osu yhtään jyrkempää ylämäkeä. :)

Mutta siitäkin huolimatta: En ole valmis sijoittamaan ylimääräisiä tuhansia nelivetoon kun sille löytyy tarvetta ehkä kahtena päivänä vuodessa. Ja silloinkin pärjää vajaavedolla. Ehkä sitten jos töiden takia pitäisi ajella keskustassa... Täällä maalla (Pitäjänmäki) pärjää ilmankin.

rs-mies

Henkilökohtaisesti joka päivä tekisi mieli nelivetoa käyttöautoksi, sen verran herkkä sutimaan on vajakkini  :-[. Tänään toki paljon normaalia enemmän

multsi

On tää päivävalosysteemi kyllä v*tun hieno. Ajelin juuri länsiväylällä valkoisen volkkarin perässä, jolla ei palanut perässä mitään valoa. Valkoinen auto häviää lumipöllyyn n. 20 m päässä. Vahingon sattuessa mun mielestä maahantuojan sais haastaa oikeuteen, kuten jenkeissä varmaan tehtäisiin ja päälle kunnon korvaukset. Ei toki koske vain volkkaria.

SamKoo

#11
Lainaus käyttäjältä: TAG - 12.01.16 - klo:09:59
Ei tarvitse turhia jännitellä reittien suhteen.

Mutta aina jos on huono keli ja vaikea reitti niin siinäpä sitten istut nelivedon kanssa ja odotat kuitenkin tasan niin kauan kun vajaavetoiset pääsee liikkeelle. Samoin esim. liikennevaloissa, lähdet nelikolla täysin samaa vauhtia kuin se edellä olevasi vajaavetoinen.

Hulluimmat selitykset mitä nelivedon tarpeille olen kuullut ovat nämä mökkireissut pohjoiseen kerran vuoteen ja heti ei voi ajaa töräyttää mökin oven eteen vaan on tehtävä ensin hetki lumitöitä, tai vaihtoehtoisesti jättää ajamatta ihan pihaan asti.

Tiedän että on kuskeja jotka joutuvat työnsä puolesta ajamaan kelissä kuin kelissä, neliveto helpottaa kummasti. Mutta se ihan oikea pakko nelivedolla on aika harvalla. Se on lisämukavuusvaruste jota pystyy hyödyntämään esim. kun joskus pääsee paalupaikalta liukkaalta liikkeelle niin mukava näyttää takana oleville närhen munat  :)
Volvo XC60 R-Design -12

xmasa

Mä en kyllä edes ymmärrä, minkä takia pitää nelivedon tarvetta alkaa jollain tavalla perustelemaan? Sehän alkaa olemaan lisävaruste, siinä missä moni muukin varuste. Yleensä sen hankinta tietysti pakottaa nostamaan tietyissä autoissa hankintahintaa vähän turhankin paljon, jolloin se yleensä jää useimmilta hankkimatta. Mä en tarvitse omissa ajoissa nelivetoa, mutta jos sellaisen saa järkevään hintaan ruksittua autoon tilausta tehdessä, niin tottakai se siihen otetaan.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: xmasa - 12.01.16 - klo:11:21
Mä en kyllä edes ymmärrä, minkä takia pitää nelivedon tarvetta alkaa jollain tavalla perustelemaan? Sehän alkaa olemaan lisävaruste, siinä missä moni muukin varuste. Yleensä sen hankinta tietysti pakottaa nostamaan tietyissä autoissa hankintahintaa vähän turhankin paljon, jolloin se yleensä jää useimmilta hankkimatta. Mä en tarvitse omissa ajoissa nelivetoa, mutta jos sellaisen saa järkevään hintaan ruksittua autoon tilausta tehdessä, niin tottakai se siihen otetaan.

Paljon viisasta puhetta. Veikaan vaan, että jos olisi varaa joskus ostaa ihan uusi auto, valitsisin ennemmin nelivedon lisähinnalla jotain muita mukavuusvarusteita. Siis sellaisia, joista on iloa ympäri vuoden. :)

Laars

Tulihan tuolla pöperössä töihin möngerrettyä. Toki etuvedolla pärjää, mutta onhan se enemmän tai vähemmän hanurista. Olisi siitä nelikosta iloa kesälläkin kun saisi voiman paremmin tiehen, mutta kun valmistajien mallihierarkia ja muut raha-ahneet päätökset johtavat siihen, että järkihintaisia tehokkaita malleja ei ole saatavilla. Vaikkapa bensa-RS, Cupra, ST, kun saisi nelikolla, niin kyllä!

Köyhän miehen ongelmia jälleen, kun ei paalu riitä tehokkaaseen neliveto-sporttiin  ::)

mremonen

q-kelit...  ;D

Tietääkö kukaan millä saa hymyn pois naamalta viiteen mennessä. Vaimo alkaa epäilemään kotona, että minkäs kautta sitä on koukattu kotimatkalla ja selitykseksi ei riitä Vermon parkkipaikka...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Laars - 12.01.16 - klo:11:56
Vaikkapa bensa-RS, Cupra, ST, kun saisi nelikolla, niin kyllä!

Joo, onneksi ei ole. Neliveto ei pysähdy yhtään vajaavetoista nopeammin ja nelivedolla vauhti kasvaa ihan eri tahtia. Raksuttelen mieluummin kitkoilla, hitaasti edeten niin ei vauhti hirvitä. :P Toki nelivetoa kuuluisi hyödyntää ainoastaan tasaiseen etenemiseen, ei kahva edellä vetämiseen. ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Laars

#17
Tämä tuli kyllä huomattua kun viikonloppuna koeajoin ocun nelikkoa, luotto pitoon kasvaa todella nopeasti ja ennen pitkää ollaan menossa mutkasta suoraksi kun jarrutus ei tosiaan onnistu yhtään sen paremmin.

Poliisihan juuri varoitti "luistattelusta"  ;)

Gudmund

Kuinkas monella "meni hermo" tänä aamuna pks-sisääntuloväylien ruuhkissa? Kuuleman mukaan yli kahden tunnin ajosuoritteita on ollut useammalla, vaikka matkan pituus oli selvästi alle 50km..
Itse en pahaan jumiin juuttunut, olin tosin jo ennen klo7.00 liikenteessä..

Myönnän kyllä, että hämmästelin itsekin kuinka huonolla kunnossapidolla aamulla oli oikeastaan kaikki päätieverkon rampit ja liittymäalueet, joita satuin käyttämään. Aurat olivat varmasti kaikki liikenteessä, mutta niitä ei vain näkynyt missään (lumipyryn syytäkö? :) ).
Octavia III RS TDI

mattinen

Lainaus käyttäjältä: TAG - 12.01.16 - klo:09:38
Kaikille niille, jotka jaksavat nurista varattomuuttaan tai asenteellisemmasta syystä nelivedon tarpeettomuudesta, pistäkää muistiin tämä päivä. 12.1 voidaan nimittää kansalliseksi nelivetopäiväksi.

Kuinkahan paljon nelivedon tarpeettomuudesta on loppujen lopuksi ”nuristu”? Itse olen ollut sitä mieltä, että kukin tekee omat auto- ja rengasvalintansa omien tarpeidensa ja mieltymystensä mukaisesti. Itse en ole koskaan kokenut tarvitsevani nelivetoa selviytyäkseni Helsingin talvikeleistä. Havainto on ollut tietyllä tavalla pikemminkin päinvastainen sikäli, että olen vaihtanut nastarenkaat kitkoihin. (Tämän päivän kelissä tällä seikalla ei tosin ole mitään merkitystä). Olen siis pärjännyt mainiosti etuvetoisilla autoilla. Ymmärrän kuitenkin hyvin, että kaikki eivät pärjää, tai että he jostain muusta syystä haluavat nelivetoisen ajoneuvon. Nämä ihmiset voisivat puolestaan lopettaa nurinansa nelivedon yleisestä välttämättömyydestä.

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 12.01.16 - klo:10:29
En ole valmis sijoittamaan ylimääräisiä tuhansia nelivetoon kun sille löytyy tarvetta ehkä kahtena päivänä vuodessa. Ja silloinkin pärjää vajaavedolla.

Couldn’t say it better me self!

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

JoLah

Millä sais hymyn pyyhittyä naamalta viiteen mennessä kun etuvetoisella kitkat alla painelee menemään ongelmitta ja samalla puhutaan palstalla q keleistä. Heh :)
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

Jultsu

Hymyn saa pyyhittyä kaartamalla kotimatkalla audiliikkeen pihalle ja ottamalla koeajoon vaikka uuden a6:n quattrona, ymmärrät sen jälkeen miksi omenat on omenia ja appelsiinit banaaneja.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.01.16 - klo:13:28
Hymyn saa pyyhittyä kaartamalla kotimatkalla audiliikkeen pihalle ja ottamalla koeajoon vaikka uuden a6:n quattrona, ymmärrät sen jälkeen miksi omenat on omenia ja appelsiinit banaaneja.

Pääsin Audin kotisivujen kofiguraattorissa tähän saakka:
Karvalakki A6, Business Sport 3.0 TDI200(272) S-tronic quattro, hinnat alkaen 83 849,59,

Taidan jatkaa vajaavedolla ja Lottovoiton odottelulla.

Jultsu

Nettiautosta voi myös käydä pokkaamassa 15 vuotta vanhemman a6:n quattrona, hinnat alkaen 4000 euroa, ja tarjoaa yhtä mukavat kyydit (ellei jopa paremmat, sillä noista saa luistoneston otettua kokonaan pois) näillä keleillä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Oculus

Lainaus käyttäjältä: multsi - 12.01.16 - klo:10:58
On tää päivävalosysteemi kyllä v*tun hieno. Ajelin juuri länsiväylällä valkoisen volkkarin perässä, jolla ei palanut perässä mitään valoa. Valkoinen auto häviää lumipöllyyn n. 20 m päässä. Vahingon sattuessa mun mielestä maahantuojan sais haastaa oikeuteen, kuten jenkeissä varmaan tehtäisiin ja päälle kunnon korvaukset. Ei toki koske vain volkkaria.

Eiköhän se kuitenkin ole edelleen ihan kuljettajan vastuulla käyttää selaisia valoja, että näkee ja tulee nähdyksi " jopa ihan kotimaisen lainsäädännönkin mukaan. Siinä olisi kyllä virkavallalle työsarkaa todella valvoa ja puuttua kaikenlaiseen häröilyyn, joka liittyy valojen käyttöön  >:(.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.01.16 - klo:13:41
Nettiautosta voi myös käydä pokkaamassa 15 vuotta vanhemman a6:n quattrona, hinnat alkaen 4000 euroa, ja tarjoaa yhtä mukavat kyydit (ellei jopa paremmat, sillä noista saa luistoneston otettua kokonaan pois) näillä keleillä.

15 vuotias nelivetoVAGi? Ei kiitos. ;D Nämä kymmenen vuotta nuoremmatkin on ihan tarpeeksi vikapesiä. :'(

Jultsu

15 vuotta sitten volkkarit olivatkin vielä laatupelejä. Alamäki alkoi just noista 10 vuotta vanhoista 05-06 vaihteen autoista kun korimallit vaihtuivat.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.01.16 - klo:13:50
15 vuotta sitten volkkarit olivatkin vielä laatupelejä. Alamäki alkoi just noista 10 vuotta vanhoista 05-06 vaihteen autoista kun korimallit vaihtuivat.

No joo. Taidat olla oikeassa. IV Golffistakaan en ole kuullut juuri pahaa sanaa, mutta tuo meidän méxicolainen V Variantti on kyllä tykännyt viettää aikaansa ylimääräisillä korjauskäynneillä. :'(

katteja

Kehäteiden sisällä sataa pari senttiä lunta kaikki sekoaa ja mikää ei toimi. Ennakoida ei osata omaa autoa ei osata käyttää rakennetaan koko Uudellemaalle katos niin ei satu mitään vakavempaa... Osa ajaa kuin kesäkelillä puhelin ja tabletit käsissä. Satakunnassa Merikarvialla satoi 75cm lunta yhtenä iltana ja elämä jatkui silti..
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy