Auton kello hyppäsi "kesäaikaan" ???

Aloittaja BobSmith, 29.10.15 - klo:19:46

« edellinen - seuraava »

BobSmith

Tänään torstaina, lokakuun 29. päivänä suunnistimme kauppoihin siinä kello 16 jälkeen. Pyörittiin parissakin eri kaupassa ja aikaa vierähti.

Kun tultiin takaisin autolle, katsoin ihmeissäni auton kelloa, että kylläpä meillä meni siellä kaupoilla kauan aikaa. Siten kotipihassa ihmettelin ajotietokonen ilmoituksia, se väitti, että matka oli kestänyt vain 23 minuttia. No, sitten raahustettiin kauppakassien kanssa sisälle. Mitä ihmettä, kotona seinäkello näytti tunnin VÃ,,HEMMÃ,,N kuin auton kello.

Eli auton kello oli omia aikojaan siirtynyt tunnilla eteenpäin sillä välin kun olimme ostoksilla. Mikä tämä juttu voisi olla?

Niin, Auto on skoda Yeti.

BobSmith

Tänään vielä tsekkasin, että valikoissa oli täppä laitettu kesä/talviaikaan siirtymisessä, ja tosiaankin lähtiessä auton kello oli talviajassa, mutta jossain vaiheessa liikkuessa tai parkissa ollessa oli hypännyt takaisin kesäaikaan.

Muistelen, että kaksi vuotta sitten huoltoon mennessä oli samankaltainen tapaus, mutta silloin oli kyllä jo joulukuu. Huollon tiskilläkin ihmettelin sitä ääneen, mutta eivät poijjaat olleet asiasta sen kummennin kiinnostuneet.

tet

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 30.10.15 - klo:13:26
Tänään vielä tsekkasin, että valikoissa oli täppä laitettu kesä/talviaikaan siirtymisessä, ja tosiaankin lähtiessä auton kello oli talviajassa, mutta jossain vaiheessa liikkuessa tai parkissa ollessa oli hypännyt takaisin kesäaikaan.

Minä olen ollut siinä käsityksessä, että tuo täppä pitää itse kääntää oikeaan asentoon. Kellonaika tuntuu pysyvät Octaviassa kohdillaan suunnilleen minuutin tarkkuudella (liekö synkkaa RDS-tiedoista?), mutta aina keväisin laitan sen täpikän valikosta päälle ja syksyllä otan sen pois jotta kello menee kohdalleen. Tähän asti ei ole tullut komplikaatioita, eli kello ei ole itsekseen hyppinyt. En ole kokeillut pitää sitä päällä, tällöinhän itse kellonaikaa pitäisi säätää jos (kun) se ei itsekseen käänny (ainakaan silloin kun pitäisi).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

panu

Käytettiinkö eri avaimia? Jos toinen ajoi kauppaan ja toinen omilla avaimilla takaisin, saattoi muutos tapahtua siinä. Ihmettelin samaa kellon siirtymistä Passatissa ja syyksi selvisi kesäaika-asetuksen tallentuminen vai avaimen muistiin. Jos täppä on valittu MFD:stä vain toisella avaimella, siirtyy kello kesä- ja talviajan välillä aina kun virrat kytketään eri avaimella.
Helppo testata, kun menee vain autoon istumaan molemmat avaimet kourassa ja koitta molempia peräkkäin.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: panu - 18.11.15 - klo:14:35
Käytettiinkö eri avaimia?
Yhtä ja samaa avainta vain käytetty. Mysteeri jäi selvittämättä koska prutku on vaihtanut omistajaa...

Eka Golf

Oliko uitettu saku eli tottelee heidän aikaansa?  ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy