Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - tossmi

#1
Beetleen tulossa alatukivarsien takapuslien vaihto. Vanhat on ruvella. Uudet puslat jo hommattuna. Tukivarren irroitus on aika suoraviivainen homma. Ainoa epäselvä asia on nyt pulttien kiristysmomentit. Onko joku tietty momentti ja sitten esim 180 astetta päälle vai vedetäänkö suoraan tiettyyn momenttiin...
#2
Paskatista alko jurnuttaan ja vuotaan vesipumppu tuossa ennen joulua. Nyt on uusi pumppu paikoillaan. Ilokseni heti korjaamolta lähtiessä huomasin, että autoon on tullut voimaa alakierroksille lisää. Ei kun purkamaan vanhaa pumppua ja siinähän on oma hihnapyörä kera magneettikytkimen mekaanista ahdinta varten. Ohessa pari kuvaa. Onkohan tuo kytkin hieman luistanut tai ottanut huonosti? Eikös välissä kuuluisi olla jonkunmoinen kitkapinta? Ainakin selittäisi sitä, että piristyi vähän alakierroksilla. Toki nyt myös käyntiääni on todella nätti.



#3
Päivää kaikille. Marraskuussa katsuri huomautti, että vasemmalta takaa alkaa olla palat finaalissa. Nyt sitten vaihtelin palat ja levyt taakse molemmin puolin. Vasemmalla oli pintaa jäljellä jokunen milli ja oikealla selvästi enemmän, varmaan jotain 5mm. Levy oli myös vasemmalla selkeästi kuluneempi. Autolla ajettu yhteensä 146tkm, näillä jarruilla noin 70tkm. Auton hankkiessani siihen oli tehty jotakuinkin kaikkiin nurkkiin levyjen ja palojen vaihto. Vaihtotyö meni ongelmitta OBD11 palikalla käsijarru sisään, palat ja levyt vaihtoon. Myös ne palojen alle tulevat peltilevyt vaihtuivat uusiin. Käkkäri sisään testerillä, testaus ja auto ajoon..

Mutta mutta..Vas takaa ottaa nyt levy lämpöä, myös oikealla lämpenee mutta ei niin paljoa. Palat istuvat mielestäni hyvin, samoin liukutapit pyörivät ja liikkuvat takeltelematta. Herää ajatus siitä, että satulan mäntä jumittaa/ei palauta kunnolla (se tiiviste rengas siellä sylinterissä antautunut?). Korjaussarjat ei mahdottomia kustanna, joten ajattelin yrittää huoltaa vanhat satulat. Herkistelin tänään vähän noita satulan mäntiä ja suihkin WD40 männän ja suojakumin väliin. Männässä näkyi jotain mustaa kumimaista töhnää pinnassa (suojakumia?). Tästä ei ollut apua. Tovin ehkä tunkin varassa rengas pyöri vapaasti. Ajosta tultua tunkin varassa rengas on jkv nihkeämpi. Paljoa jarru ei varmaan laahaa, mutta sen verran että lämpenee. Eivät kuitenkaan haise ja ainakin tänään 30km:n jälkeen itse vanne ei ollut lämmin. Levy kyllä poltti kättä. Toki jkv piti jarrutella ajon aikana (taajamaa) mutta vastaavasti etulevyt olivat liki kylmät.

Hötkyilenkö vielä vai kannattaako autolla ajella että osat hakeutuvat paikoilleen? Kuuluuko Passatin takalevyjen lämmetä ajossa?
Miten tuo mäntä lähtee parhaiten irti satulasta huoltoa ajatellen? Polkemalla vielä autossa kiinni ollessa niin että mäntä irtoaa? Käsijarru ajetaan varmaan taas auki asentoon testerillä?
#4
Ko auto, 6 vaihteinen manuaalilaatikko. Kilometrejä 135tkm. Huomasin lämpimänä vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä, että vaihdelaatikon suunnasta kuuluu ylim naputusta tyhjäkäynnillä. Hipaisu kytkimeen ja ääni häviää ja ei välttämättä tule heti takaisin. Samoin äänen saa pois kun esim kytkin ylhäällä alkaa laittamaan pakkia päälle (kun on painanut keppiä ja vetänyt sitä vasemmalle). Samoin ääni häviää jos kytkin ylhäällä työntää keppiä esim kolmosen suuntaan hivenen (ottaa kiinni synkronointiin?) . Samoin ääntä ei kuulunut tänään kun auto oli pienessä myötämäessä. Myös milli lisää kierroksia joytokäyntiin niin ääni katoaa. Ei kuulu sisälle, mutta ärsyttävästi ulkopuolelle. Muutoin kaikki pelaa loistavasti. Väljää jossain siirtovivustossa tms? Öljyjä ei oo ikinä vaihdettu, suunnitelmissa on. Ei näkyviä vuotoja. Mikä lienee?
#5
Moi. Tuommosen letkun pätkän huomasin roikkuvan irtoimenaan konetilassa. Tulee ilmanputsarilta ja mutikka näyttää kun siitä olis katkennu jotain. Mihin tuon kuuluu mennä vai kuuluuko mihinkään? Heti sille ei vasta kappaletta tarjoutunut. CBZ moottori?



#6
Virrat päälle, lasinpyyhkijät alkavat huiskimaan muutaman minuutin aina itsellään. Ei reagoi viikseen villään tavalla. Hetken päästä pyyhkijät pysähtyy keskelle lasia. Sen jälkeen 1 ja 2 nopeus toimivat normaalisti. Tihku ja kertapyyhkäisy ei toimi, samoin ei pyyhi jos suihkuttaa pesunestettä lasiin. Allaspäin viikseä vedettäessä, missä pitäisi olla kertapyyhkäisy niin pyyhkijät liikkuu vaan jos pitää viikseä vedettynä alaspäin. Muuten pysähtyvät siihen missä viiksestä heittää irti. Pyyhkijät liikkuvat oikella laajuudellaan.

Virhekoodikin löytyi OBD11 ohjelmalla:00077-windshield wiper switch no signal/communication. 09 Central Electrics modulen alla. BCM25 JLB M4

Mistä aloittais
i?

#7
Etupään alatukivarren puslat ovat tuleet tiensä päähän. Ei viitsi tarjota katsastukseen enne kuin on laitettu. Mielellään vaihtaisi itse niin jäisi pari sataa laittaa johonkin muuhun tuhuuteen.  Muutama kysymys olisi...

1. Onnistuuko pukkien päältä ja pitääkö nostaa koko etupää ilmaan vai riittääkö vaihdettava puoli?
2. Kannattaako laittaa uudet pultit?
3. Kiristysmomentti ja kiristetäänkö renkaat maassa vai ilmassa?
4. Onko tarvikeosan merkillä oikeasti väliä? Lähinnä Motonet vs saksan markkinat..

Ystävällisesti jo kiittäen etukäteen.
#8
Auto käväisi huollossa. Olisi vasen takajousi poikki, itse en kyllä ole mitään huomannut. Hämmennystä herätti Motonetin varaosalistaus kun jousen perässä luki ei Ecofuel/sport-alusta. Toinen varaosa sivusto taas erittelee niitä sen perusteella onko vetokoukkua vaiko ei. Auto on siis -12 Ecofuel Highline. Tehtaan sähköisesti taittuvalla vetokoukulla. Liekö tuossa tanakammat vieterit kun on kaasusäiliöt painona akselin päällä? Mielellään ottas hyvät tarvike jouset, jäävät silti varmaan puoleen marmorin hinnasta. Samalla oli takaa koiranluista kumit osa kumeista rikki..
Onnistuuko vaihto ihan pihamaalla vai tarvitseeko mennä hallipaikalle?
#9
Onkohan tuossa - 12 vuosimallin Ecofuel Passatissa mitään ongelmaa vaihtaa akkua itse? Nykyinen ei oikein ota enää latausta vastaan ja aamulla napajännite on 11.5 voltin kieppeillä. Pyörittää vielä ihan ok. Nurkissa pyörii Yuasan liki uusi akku ja hotsittaisi lykätä tuo paikoilleen. Tarviiko akkua opettaa autolle? Ei ole start&stop ym systeemeitä autossa. Onko muuta huomioitavaa? Voiko esim RCD510 mennä lukkoon?
#10
Sport nahkapenkin istuinosa ei lämpene. Selkänoja ja penkin reisituet lämpenee ok. Kiinnostaisi onko vastusmatto rikki. Mistä  moinen kannattaa mitata? Piuhoja penkin alla niin pirusti. Penkin etureunasta löytyy musta mötikkä, ohjausyksikkö? Jääkö penkinlämmittimen häiriöistä jotain vinkkiä vikamuistiin? Katkaisijat pelaa ihan normaalisti. Vänkärin jakkara lämpenee ok.

Varovasti tiedustelin merkkikorjaamolta paljonko korjaaminen maksaisi jos on istuinosa pimeänä: Vaatimattomat reilut 1200â,¬. Nahkapäällysteen hinta pelkästään yli 900â,¬. Lämmitysvastukset on vissiin ommeltu kiinni nahkapäällysteeseen ja niitä ei voi vaihtaa erikseen. Kiinnostaisi siis aika kovasti yrittää purkaa penkki ja perehtyä istuinosan sielunelämään josko tuon kuitenkin voisi jotenkin korjata.
#11
Käytin Passatin valojen korkeuden säädössä kun jostain syystä näyttivät ihan nenän eteen. Lyhyillä maantie ajo oli siis varsin jännittävää. Huollossa sanottiin että nyt pitäs olla ok. Kokemusta Passatin Xenoneista ei minulla ole,mutta nyt tulee kyllä olo, että valot näyttää liian ylös. Pitkät nimittäin näyttää mielestäni reippaasti ylös. Myöskään lyhyillä ei oikein näy selkeää takarajaa. Yritin liittää pari kuvaa. Onko valokuvio ns normaali noille bi-xenon valloille. Tason säätö ja kääntö toimii hyvin.




#12
2011 vuotinen Ecofuel farkku Sport nahka penkeillä. Näin kovemmilla pakkasilla tuli selväksi, että kuskinpuoleinen istuinosa ei lämpene. Sporrttipenkkien istuinosasta ainoastaan penkin ulkosivut lämpiää. Selkänoja ja ristiselkä lämpenevät normaalisti, tosin kuumenevat suorastaan liikaa. Apukuskin puolella lämmitys toimii ok.

Onko mitään havaintoa tai kokemusta missä voisi olla vikaa. Onko vaan yksinkertaisesti istuinosan lämmityselementti kärähtänyt vai voiko olla joku muu vika?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy