Apua Toledon moottoripulmaan

Aloittaja Jumbe, 23.10.18 - klo:18:52

« edellinen - seuraava »

Jumbe

Seat Toledossani vm -98 on moottorin kanssa pahoja ongelmia. Kesän korvilla motarilla ajaessani moottorista kuului yhtäkkiä ikään kuin "aisan" katkeamisen ääni, minkä jälkeen kaasu ei enää toiminut - jarrut kylläkin. Auto ei käynnistynyt vaan hinattiin kotipihaan. Startatessa kuuluu outo "kärsivä" tai "valittava" ääni, eikä auto käynnisty.

Tarkistettiin, että hammashihna oli ihan kunnossa ja myös virranjakajan pyörijä/lähetyssaarnaaja pyöri käynnistettäessä. Näin ollen niissä vika ei ole. Onko nyt muuta mahdollisuutta kuin että moottorin kampiakseli on rikki? Vai voiko käynnistymättömyyteen olla muita syitä?

Mikä eteen, voiko kampiakselia korjata? Vai olisiko järkevämpää vaihtaa moottori kokonaan toiseen (vähemmän ajettuun)? Kuinka paljon vm -98 toledoon on saatavilla moottoreita, ja käykö muiden vuosimallien moottorit siihen? Auttakaa te viisaammat minua!

Jultsu

Ihan ensin alkuun perustiedot autosta olisi kiva saada, lähinnä mikä moottori ja vaihteisto. Ã,,kkiseltään keksin noin tuhat todennäköisempää syytä hajoamiselle ja käynnistymättömyydelle kuin kampiakselin katkeamisen. Toki kaikki on mahdollista. Onko moottoria koitettu edes pyörittää kampiakselin pultista?

Varaosamoottoreita löytyy takuuvarmasti pikkurahalla näin vanhaan autoon, mutta kuka sen sitten myös vaihtaisi pikkurahalla paikoilleen onkin toinen juttu..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tkp

Jos virranjakaja (tai yleensä apulaitteet, laturi ynnä muut) pyörii startatessa niin ei se vika sitten ole kampiakselissa. kiertokankea veikkaisin että mennyt poikki tai laakerit leikannu kiinni. Tai no, yhtälailla se kampiakseli on entinen jos kiertokangen laakeri on leikannut kiinni.

Tuon ikäiseen seattiin käynee golfin ym. moottorit ja eiköhän noita saa muutamalla satasella. Vaihtotyö voi olla arvokkaampi kuin itse moottori.

Jumbe

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 23.10.18 - klo:22:43
Ihan ensin alkuun perustiedot autosta olisi kiva saada, lähinnä mikä moottori ja vaihteisto. Ã,,kkiseltään keksin noin tuhat todennäköisempää syytä hajoamiselle ja käynnistymättömyydelle kuin kampiakselin katkeamisen. Toki kaikki on mahdollista. Onko moottoria koitettu edes pyörittää kampiakselin pultista?

Varaosamoottoreita löytyy takuuvarmasti pikkurahalla näin vanhaan autoon, mutta kuka sen sitten myös vaihtaisi pikkurahalla paikoilleen onkin toinen juttu..

Seat Toledo -98, bensamoottori 1,6 litraa, 74kW. Wikipedian vaihtoehdoista (sivulla http://www.autowiki.fi/index.php/Seat_Toledo_Typ_1L) todennäköisesti 1.6i, R4, AFT, 1595 cm3, 74 kW (101 hv) @ 5800 r/min, 140 Nm @ 3500 r/min.

vasara

Ei kannata rempata tuon ikäistä autoa.. kun ei mistään keräilyharvinaisuudesta ole kyse. Muutamalla satusella saat vastaavan liikkuvan laitteen tilalle ja pelastat vanhasta joitain 'varaosia'.. mm. jos käyttökelpoiset renkaat.

Jumbe

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 23.10.18 - klo:22:43
Onko moottoria koitettu edes pyörittää kampiakselin pultista?

Ei ole. Missä sellainen kampiakselin pultti on? Voitko liittää vastaukseesi jonkun kuvan, josta ko. pultin sijainti selviää?

Lainaus käyttäjältä: tkp - 24.10.18 - klo:06:09
Jos virranjakaja (tai yleensä apulaitteet, laturi ynnä muut) pyörii startatessa niin ei se vika sitten ole kampiakselissa. kiertokankea veikkaisin että mennyt poikki tai laakerit leikannu kiinni. Tai no, yhtälailla se kampiakseli on entinen jos kiertokangen laakeri on leikannut kiinni.

Eli joko kiertokanki mennyt poikki tai kiertokangen laakerit leikanneet kiinni? Mistä ko. asian voi todeta/nähdä?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy